sâmbătă, 3 septembrie 2022

MRC - IOSIF ION PRUNNET Trei generaţii la Ateneul Român

 



IOSIF ION PRUNNET

Trei generaţii la Ateneul Român

 

,,DIN STEJAR... STEJAR RĂSARE"

 

 

    Cu ani în urmă am colaborat cu distinsa doamnă, poetă Ileana Yvonne Prunner, mama maestrului Iosif Ion Prunner, care şi-a lansat volumele de poezii la Sala Ion Dalles într-o admosferă plăcută, unde îşi dădea concursul Orchestra Fundaţiei ,,Constantin Silvestri".  Pentru iubitorii de mizică doresc să fac cunoscută o carte de excepţie semnată de scriitoarea Oana Georgescu - ,, IOSIF ION PRUNNERTREI GENERAŢII - TREI GENERAŢII LA ATENEUL ROMÂN"

 

Dragi români, în acest volum veţi lua la cunoştinţă despre activitatea muzicală a trei generaţii PRUNNER care, timp de peste un secol şi-au adus obolul la creşterea prestigiului cultural-muzical pe scena Ateneului Român: Josep Prunner (bunicul) - contrabasist, Iosif Prunner Jr.  - pianist (tata) Iosif Ion Prunner - (pianist, profesor şi dirijor).

Cariera strălucită a maestrului Iosif Ion Prunner, actualmente directorul artistic al Filarmonicii ,,George Enescu" şi dirijorul Corului, Peşedintele Fundaţiei Constantin Silvestri se desfăşoară de-a lungul 55 de ani prin muncă, talent şi dăruire, fiind prezent din 1990 la toate ediţiile Festivalului Internaţional ,,George Enescu". A concertat în ţară şi străinătate ca pianist şi ca dirijor al Corului Filarmonicii George Enescu, dar şi ca dirijor pe scena Operei Române şi în străinătate: Rusia, Franţa Germania, Italia ş.a.

,,În România, cazul familiei Prunner pare a fi singular: trei generaţii succesive au ocupat - ocupă şi astăzi - locuri reprezentative în ierahhia muzicii clasice autohtone şi, deosebit de important, au slujit toţi cu pasiune şi fidelitate aceeaşi scenă: Ateneul Român" , spune Andrei Dimitriu fostul director al Filarmonicii ,,George Eneascu", iar regretatul artist, Nicolae Licareţ, fost director artistic al Filarmonicii ,,George Enescu" , completa: ,,Iosif Ion Prunner devenit pianist al Corului Filarmonicii, face o ,,ucenicie" repertorială uriaşă, trecându-i prin mână marile capodopere ale mzicii vocal-simfonice. Prinde gustul dirijatului şi devine rapid dirijorul corului, cu care are succese răsunătoare, fiind exterem de apreciat şi în colaborările cu ,,monştri sacri" prezenţi la festivalul Enescu. Trei generaţii cărora Dumnezeu  le-a împărţit talentul, iar ei au adăugat munca. Trei generaţii puse în slujba muzicii şi mai ales în slujba Filarmonicii bucureştene... Ce poate fi mai frumos?"

Maestrul Iosif Ion Prunner are în viaţă ,,Crezul sfânt - MUZICA" , confesiune pe care o spune cititorilor cu o dragoste neţărmurită: ,,Aproape de când mă ştiu, tot timpul  îl dedic muzicii, într-un fel sau altul. Mă gândesc, fradonez, studiez câteva ore pe zi - când pregătesc un concert nou, o partitură în premieră, nu există limită de timp, fac planuri pentru următoarele stagiuni, mă documentez, caut noi partituri, iar discuţiile cu cei din jur, cu prietenii, colegii, cu familia sunt tot pe teme muzicale. Aşa a fost dintotdeauna, la mine în familie  se discută mai mult de muzică. DOREŞTE-ŢI FOARTE MULT CA SĂ OBŢII MULT!"

 Cartea scriitoarei Oana Georgescu, dedicată muzicianului complex  şi rafinat, IOSIF ION PRUNNER este scrisă ca un scenariu de film panoramic, în care putem să vedem (cu ochii memoriei)  viaţa a trei generaţii de legendă, imagini ce se succed de-a-lungul unui secol de viaţă muzicală românească trăită pe scena Ateneului Român. Volumul se poate cumpăra de la Editura ALLFA, tel: 021 402 26 00 (10)

 

 

MAMĂ, RAZA MEA DE SOARE!…

Distinsului dirijor Iosif  Ion Prunner

 

~*~

 

Mama mea iubită, când eşti lângă mine,

Ochii tăi sunt raze care mă-ncălzesc…

Fericit sunt, Doamne! – că-n această lume,

Sunt un om bogat…,Ţie-ţi mulţumesc!

 

Faţa ta, măicuţă, umbra vieţii poartă:

Pe ea văd trudirea anilor trecuţi…

Dăltuiţi rămas-au; sfântă preacurată!

Gândul bun te poartă şi nu poţi să uiţi,

 

Că viaţă mi-ai dat. Când m-ai crescut

Ai vegheat să-nvăţ, să fiu om cinstit;

Dulcea vorbă-ţi port şi, atât de mult…

Cu tine m-asemăn. Eu cu drag îţi cânt

 

Cum şi tu adesea dulce-mi fredonai:

Îngerii să vină, cu mine să doarmă…

Ziua mea de vis…, te rog să mai stai

Lângă fiul drag, scumpă, dragă mamă!

 

Muzica mea fie-ţi alean la durere…

Lacrimile mele să mi te-ncălzească,

Căci, iubita mea…a ta mângâiere,

Mie-mi dă putere ca mana cerească.

 

Fiindcă-n tot ce fac, şi ce-am obţinut…

Îţi mulţumesc, stea ce-mi porţi noroc,

Tu-mi vei lumina… Mamă, te sărut!

Stai pe bolta ta, fiindcă-mi ai un loc

 

~*~

Marin Voican-Ghioroiu

 

 

 

SURSA:

Vă mulțumim mult pentru această evocare muzicală,

        Cu stimă,

 Melania Rusu Caragioiu

 

 

 








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu