EMINESCU 126
Colocviile de Marți
marți 30 iunie 2015, 5 pm, Calderon
39
Anul VI, nr. 6 (67). Parteneri: Asociația Culturală
Româno-Indiană, Academia Internațională
Mihai Eminescu, Societatea de Etnologie din România, Asociația Culturală
Aromâmească, Fundația Dumitru Drăghicescu, Liceul de Artă Dinu Lipatti, Centrul
Român de Istoria Presei, Teatrul Robert
Calul. Format: Addresses, Intervenții,
Teatru de poezie, Întâlniri, (Re)lansări de cărți și publicații, Concerte,
Proiecte, Portrete,Ateliere Creative
Tema:
EMINESCU 126
Aniversări în iunie: Constantin
Stere, 150 n (1) Nae Ionescu 125 n (4/16) Saul Bellow 100 n (19)
Comunicări:
Vasile Andru: Eminescu-Bucovina-India
George Anca: Eminescu Teatrul Limbii
Române
Corneliu Zeana: O călătorie la
Veneția
Rodica Lăzărescu: Neculai Hilohi 85
Spectacol-lectură
Puși Dinulescu: Și Faust și Popescu
Interpretează: Dan Condurache (Faust)
Julieta Strâmbeanu-Weigel (Nevasta)
Ioana Calotă (Duhul)
Adrian Tudor (Mefisto)
Teatru de poezie:
Mihai Eminescu: Memento mori,
Povestea magului
călător în stele
interpretează Ioana Calotă
Poeți naționali: William Shakespeare,
Charles Baudelaire,
Friedrich Hölderlin, Giacomo
Leopardi, Whalt Whitman
Dylan Thomas
interpretează Erika Băieșu
Poeme de Gheorghe Azap interpretate
de Cristian Moțiu
Poeme de Felix Sima interpretate de
Gabriela Tănase
Poeți recitând din versurile proprii:
Bianca Michi-Nema
Maria Timuc
Lansare de carte
Toma George Maiorescu: Sinucigaș
plonjez într-un real imposibil,
Palimpsest, 2015 - prezintă Ion Cocora
Portrete: Cristian Radu Nema
Coordonator: Dr. George Anca
MIHAI EMINESCU
Memento mori (fragment)
...
Vezi Iordanul care udă câmpii verzii
Palestine:
Dintre vii cu struguri de-aur se
ridic mândre coline,
Pe Sion, templul Iehovei, o minune îl
privim;
Codrii de maslin s-amestec printre
lunci de dafin verde,
Chidron scaldă-n unda-i clară ierburi
mari ș-apoi se pierde
În cetatea ce-n văi doarme miticul
Ierusalim.
Și în Libanon văzut-am rătăcite
căprioare
Și pe lanuri secerate am văzut mândre
fecioare
Purtând pe-umerele albe auritul snop
de grâu.
Alte vrând să treacă apa cu
picioarele lor goale
Ridicară rușinoase și zâmbind albele
poale,
Turburând cu pulpe netezi fața
limpedelui râu.
Am văzut regii Iudeei în biserica
măreață,
Unde marmura în arcuri se ridică
îndrăzneață
Și columnele înalte cătră cer pare
c-arat;
Văzui pe David în lacrimi rupând
haina lui bogată
Zdrobind arfa-i sunătoare de o
marmură curată,
Genunchind să-i ierte Domnul
osânditul lui păcat.
Solomon, poetul-rege, tocmind glasul
unei lire
Și făcând-o să răsune o psalmodică
gândire,
Moaie-n sunetele sfinte degetele-i de
profet;
El cânta pe împăratul în hlamidă de
lumină,
Soarele stătea pe ceruri auzind
cântarea-i lină,
Lumea asculta uimită glasu-i dulce și
încet.
Dar ieșind din templul sacru lasă
gândul lui să cadă,
Căci amorul îl așteaptă cu-a lui
umeri de zăpadă,
Raze moi în ochii negri el dă lirei
alt acord:
Căci femeile-l așteaptă cu șireata
lor zâmbire,
Brune unele ca gânduri din poveștile
asire,
Alte blonde cu păr de-aur vise
tainice de Nord.
Dar venit-a judecata, și de sălcii
plângătoare
Cântărețul își anină arfa lui
tremurătoare;
În zădar rugați pieirea muri se
năruie și cad!
Cad și scări, ș-aurite arcuri, grinzi
de cedru, porți de-aramă
Soarele privește galben peste-a
morții lungă dramă
Și s-ascunde în nori roșii, de
spectacol speriat.
Și popor și regi și preoți
îngropați-s sub ruine.
Pe Sion templul se sparge nici un
arc nu se mai ține,
Azi grămezi mai sunt de piatră din
cetatea cea de ieri .
Cedri cad din vârf de munte și
Livanul pustiește,
Jidovimea risipită printre secoli
rătăcește
În pustiu se-nalță-n soare
desfrunziții palmieri...
MIHAI EMINESCU
Povestea Magului Călător în
Stele (fragmente)
*
Cand suna-n viata lumii a miezenoptii
ora,
Atunci prin ceruri umbla zambind
amorul orb,
De ingeri suflete-albe vazandu-l se
colora
Si ochii lor albastri privirea lui o
sorb:
Plecand spre pamant ochii ei timizi
se-namora
In pamantesti fiinte cu fragedul lor
corp,
Si prin a lumii vama cobor bolnavi
de-amor
In corpurile de-oameni ce-astept
venirea lor.
Dar pan’ ce corpu-n lume un inger il
cuprinde,
Deasupra vamii lumii pe luminoase cai
Imperiul lui cel mare o stea in cer
aprinde —
Acolo el domneste, lasand a lumii
vai.
Dar de viata-i lumeasca domnia-n cer
depinde:
De-i rau, steaua s-arunca in noaptea
celor rai
Si lumile nestinse pe-a cerului
cununi
Imperii sunt intinse a ingerilor
buni.
*
Desi nu sunt aievea aceste lumi
solare,
El tot le vede, simte, le-aude si le
are.
Cand omul risipitu-i, un lut fara
suflare,
Sufletul in afara ramane surd si orb:
Un cantec fara arpa, o raza fara
soare,
Un murmur fara ape, e suflet fara
corp,
Dar inauntru-i este o lume-ntinsa
mare,
Aievea-i pentru dansul. Cum picaturi
ce sorb
Toate razele lumii intr-un
graunte-uimit,
In el is toate, dansul e-n toate ce-a
gandit.”
Seraful isi sfarsise
vibrata-cugetare,
Gandirea tace-asemeni in fiul
de-mparat,
Si galbena ca gheata rupta din nori rasare
Luna si trece moarta pe cortu-nnourat
Si cerul nori gandeste, nori mari de
razbunare,
Ce vor sa bicuiasca pamantul rasculat
Si noaptea-insira ceasuri pe firu-i
incolor
Ca raul care-si mana trecutu-n
viitor.
*
Primejdii te-asteapta si, fara de mine,
Se poate de ele ca n-ai fi scapat.
De-ai fi ca alti oameni, atuncea se
poate
Ca soarta ta-n bine din rau as
schimba,
Dar semnul tau nu sta in cartea mea
toata.
A sortilor stele de mine-s purtate,
Da’ tu in tot cerul nu ai nici o
stea.
De-aceea eu nu pot nimic pentru tine.
Scrisoarea-ti menita eu nu pot s-o
schimb.
Ce e pot preface Ce-n stele senine
Nu-i scris — eu nu pot sti. Sunt
scrieri streine
Gandite de Domnu-ntr-a sorilor nimb.
Dar pot sa-ti arat a pierzarilor
cale,
Ca-n ea sa n-aluneci, ca neademenit
De-un inger c-ochi verzi cu trasurile
pale,
Ce lumii aduce durere si jale
De moarte, de care adanc esti iubit.
*
Magul ramas in munte, din el iesi
afara,
Pe-o piatra detunata el sede peste
vai,
Priveste. — Codrii mangai cu vant de
primavara
A lui frunte uscata, adancii ochi ai
sai.
Se suie-n varf de munte, o stea din
cer coboara —
O stea, vultur de aur, cu-aripele de
foc,
Pe ea sezand calare, in infinit el
zboara,
Stelele sclipeau sfinte si-n cale-i
faceau loc.
Si rasfirati in spatiu ingeri duceau
in poale
A lumilor adance si blande rugaciuni
Si intinzand in vanturi aripele
regale
L-a lumii trepte-albastre le duc si
le depun.
Pe magul cel puternic ei il saluta-n
cale,
El trece dus pe steaua ce zboara ca
un gand
Si cand veni sant, mare, pe-a
haosului vale
Da drum stelei, s-arunca in haul fara
fund.
Deasupra vedea stele si dedesuptu-i
stele,
El zboara fara preget ca tunetul
ranit;
In sus, in dreapta,-n stanga lanurile
de stele
Dispar. — El cade,-un astru in haos
azvarlit.
Caci la un punct albastru privirea-i
atintita:
L-a haosului margini un astru bland
usor;
Cale de mii de zile el cade-ntr-o
clipita,
Zboara ca gandul care l-arunca-in
viitor.
Din ce in ce s-apropie de lumea departata,
O zi mai are inca s-ajunge-n luna
lui.
*
Tu cugeti. Cugetarea cu raze reci
patrunde,
Loveste chipul dulce creat de
fantazie
Si acest chip devine palid ca o
stafie
Si-ndata ce-l privesti tu el sta sa
se confunde
Cu locul de-unde vine, cu norii ori
cu unde.
Dar eu eu nu sunt astfel Mie-mi place
visarea.
Fie ea chiar un basmu, numai fie
frumos,
Inger c-ochi mari albastri, cu chipul
luminos
Si iert ca el se stinge, cum aprind
lumanarea.
Caci n-o aprind din contra Ca cel
ce-i place-un vis
Si chiar trezit de friguri el tine
ochiu-nchis,
Ca mai departe visul frumos sa il
viseze,
Asemenea uit lumea si eu sunt bucuros
De pot prelungi inca visul meu
radios.
De n-ar fugi-nfidelul O, de ar sta
mereu
Sa oglindez intr-ansul adanc sufletul
meu,
Cu cantecu-mi ferice simtirea sa-i
desmierd
Si-n ochii mari si bolnavi fiinta sa
mi-o pierd
De n-ar fugi! dar fuge Fuge cum luna
plina
Incearca dupa codri greu capul de-l
inclina
Si fuge si se duce pe-o raza iar in
sus,
Se pierde in ruina castelului zdrobit
E sufletul meu palid, e sufletul meu
dus
Ce paraseste lumea de cer ademenit.
*
O, de ar fi o moarte, fara ca eu sa
mor,
Eu as cuprinde-o-n brate si as
strange-o cu dor.
Magul adanc gandeste si-n minte-si
desfasoara
Soartea omului care l-avea naintea
sa.
Sarac, uimit fusese in
lume-odinioara,
Dar gandul lui puternic viata-i
apasa.
Acest cap trist si palid coroana vrea
sa poarte
Si azi pe el se vede un negru
comanac.
Acesti umeri voit-au sa duc-a lumei
soarte
Si azi acopar trente si rasa de siac.
Si capu-acest ce-n perini de tron ar
fi dictat moarte
Azi doarme-n pat de trente, drept
perina un sac,
Picioarelor ranite-n sandale li-era
dor
De salele de marmuri, de-a tronului
covor.
Descult umbla pe uliti, de visuri
mintea plina
Si-n lungele-i mizerii, ca-n mare
cufundat,
Visa ca-ntreaga lume la dansul o sa
vina,
Ca el de lumea-ntreaga va fi
incoronat.
*
Din cer cade alene o dulce stea
desprinsa
Si se preface-n inger, plans de
iubire, alb,
Si-n inima-i aude un dulce glas
de-argint
Ca sunetu-unui clopot prin noapte
aiurind.
Magul isi razgandeste-a calugarului
soarte!
“E-aievea acea fiinta, visele-ti nu
te mint,
Dar nu-i aci in lume E sufletu-unei
moarte,
Pe care-nsa eu insumi pot ca sa-l
reaprind.
Pot s-o topesc in forma de lut care
s-o poarte
Si idealu-eteric in lut eu pot sa-l
prind,
Dar nu aici. — Aicea de viata n-are
parte;
Vom merge-n lumea unde traieste mai
departe.”
POEȚI
NAȚIONALI (versiuni de George Anca)
William Shakespeare
Toată
lumea-i o scenă
Toată lumea-i o scenă,
Și toți bărbații și femeile jucători;
Își au exituri și intrări,
Și un om în viață joacă multe roluri.
Actele sale fiind șapte vârste.
Întâi, infantul,
Scâncind și vărsând în brațele
doicii,
Apoi școlarul smiorcăit cu traista
lui
Și față strălucind dimineața,
târâindu-se melc
Nedornic de școală. Apoi
îndrăgostitul,
suspinător cuptor, cu jalnică baladă
Întru sprânceana dragei lui. Apoi
soldat,
Jurând stranii sudalme, bărbos precum
un pard,
Gelos onoarei, grabnic și iute la
gâlceavă,
Căutând bășica reputației
Până și-n gura tunului. Apoi
judecătorul,
Rotund la foale bine căptușite cu clapon-capon,
Cu ochi severi și barbă formal tunsă,
Plin de-nțelepte ziceri și pilduiri
moderne;
Și-așa își joacă rolul. A șasea
vârstă se shimbă
Într-un sfrijit, papuci, un
panataloon,
Cu ochelari pe nas și punga pe o
parte;
Ciorapu-i tineresc, bine ținut, prea
largă-i lumea
pentru țurloi împuținat, iar vocea mare de bărbat,
Întoarsă iar sopran copilăriei, în
sunet
De fluiere, șuiere. Ultima scenă din
toate,
Ce-ncheie strania istorie
d'evenimente,
E a doua copilărire, numai uitare,
Făr' dinți, făr' ochi, făr' gust făr'
orișice.
Charles Baudelaire
Correspondances
Natura e un templu unde piloni în
viață
Lasă adesea vorbe confuze-n
ascultare;
Prin codri de simboluri străbate fiecare,
priviri familiare primindu-le în
față.
Precum ecouri lungi de departe se
confund
Într-o întunecată adâncă unitate,
Vastă
ca o noapte și claritate
Parfumuri și culori și răsunete-și
răspund.
Sunt proaspete parfumuri de cărnuri
de copii
Dulci ca oboaie ori ca preerii
înverzite
- Și altele corupte, bogate, sincopii,
Având expansiune de lucruri infinite,
Ca ambra, moscul, ambra și rășina,
tămâire
Ce cântă transportarea de spirit și
trăire .
Friedrich Hölderlin
Cîntec de soartă al lui Hyperion
Sus în lumină călcați
Pe sol blând, genii binecuvântate!
Din cer Dumnezeu
Vă
pogoară lin,
Cu degete de artist,
Pe sfinte strune.
Fără soartă, ca somnul
Cereștilor, respiră pruncul;
Păstrându-se curat
În fașa săracă,
Pe totdeauna cast
Spiritul său.
Și ochii binecuvântați
privesc în liniște
eterna claritate.
Ci ne-a fost dat
neunde a ne odihni
scăzând, căzând
lume în suferință
orbind de la
o oră la alta
ca apa din stâncă
în stâncă prăbușindu-se,
în lungul anului necunoscut.
Giacomo Leopardi
Infinitul
Mereu mi-a fost drag acest deal
pustiu,
gardul viu ce o bună parte
din ultim orizont ascunde privirii.
Dar stând în contemplare, nesfârșite
spații de dincolo de el, tăceri
supraomenești, cea mai adâncă pace
îmi vin în minte; cât pe ce
să se sperie inima. Și cum aud
vântul foșnind prin tulpini, infinita
liniște cu această voce o compar:
și-mi amintesc eternitatea
și duse anotimpuri și prezentul
viu și sunetu-i. Atfel în această
imensitate gândirea-mi se îneacă:
mi-e dulce naufragiul în marea aceasta.
Walt Whitman
O, Căpitane! Căpitanul meu!
O, Căpitane! Căpitanul meu! Sfârșită
ni-i călătoria înfricată;
Nava și-a aerat fiece colț, premiul
râvnit l-am câștigat;
Portu-i aproape, aud clopote, lumea
exultă,
Urmând cu ochii prora stabilă, vasul
sumbru și îndrăzneț:
Dar, O, inimă! inimă! inimă!
O, sângerânde picuri de roșu,
Când pe punte îmi zace Căpitanul,
Rece și mort prăbușit.
O, Căpitane! Căpitanul meu! Ridică-te,
ascultă clopotele;
Ridică-te – pentru tine s-a
desfășurat steagul – pentru tine răsună goarna;
Pentru tine buchete și cordelate
coronițe – pentru tine țărmul-o-îmbulzeală;
Pe tine te cheamă unduitoarea massă,
fețe dornice întorcând;
Aici, Căpitane, tată drag!
Brațul acesta sub capul tău;
Vreun vis o fi cel de pe punte,
Te-ai prăbușit rece și mort.
Căpitanul meu nu răspunde, buzele-i
sunt palide și mute;
Tatăl meu nu-mi simte brațul, n-are
puls nici voință;
Nava e ancorată în siguranță,
voiaju-i închis și făcut;
Din drum de spaimă, brava navă se
întoarce cu ținta atinsă;
Exultați, O, țărmuri, sunați, O,
clopote!
Dar eu, cu pas
de doliu,
Calc puntea, Căpitanu-mi zace,
Prăbușit rece și mort.
Dylan Thomas
Iar moartea să nu aibă dominion
Iar moartea să nu aibă dominion.
Mortul nud să fie unul
Cu viul prin vânt și west-lună;
Când oasele li se curăță și oasele
curate plecară,
Ei să poarte stele la cot și la
picior;
Și de înnebunnesc să fie sănătoși,
Și de se scufundă-n mare să reurce;
Iubiții de se pierd nu și iubirea;
Iar moartea să nu aibă dominion.
Iar moartea să nu aibă dominion.
Sub șerpuirile marine
Ei lung zăcând nu moară șerpuind;
Suciți în plase când îi lasă mușchii,
Pe roată trași, să nu se frângă,
Prin răul inorog străpungă;
Spărgând cărări n-au cum să piară;
Iar moartea să nu aibă dominion.
Iar moartea să nu aibă dominion.
Nu le mai strige pescărușii în auz
Ori valuri să izbească huind țărmii;
Unde țâșnea o floare nemaifloare,
Capul sus la răpăiala ploii;
Nebuni și morți be mad and dead ca
melcii,
Capetele personajelor bat calea
margaretelor;
Iar moartea să nu aibă dominion.
ION IUGA
Autoportret
Almanahul Literar 1970
Un cântec alb pahare înghețate mov
răspund cenzurii care mă dezmiardă
firav ghioc pe jilava mea palmă
și sfântă iarbă în alcov brumatul
cântec
în mersul meu cădelniță și rugă
cine-n mări alin să-l fiarbă
când salcia țâșnită prin jocul grav
de pântec
e schilav policandru o vai pe-o clapă
oarbă
și doarme-n sine somn al meu
mai vânăt iarăși și mai clar
ca un cuvânt
pedestră rariște uitată-n mine
pe unde-am fost pe unde sunt
același Ion Iuga rug prea sfânt
din sfântul Gheorghe coborât albastru
și sclavele în mine se fac un nou
mormânt
în sabie m-așază de ceață rele
chipuri
odihnă-n semn pe unde trec proscrișii
tăiș să-mi fie scrumul osu-mi
blestemat
pe fir de plumb în jos
pe alba-mi zodie
Bărbatul din nord
ant. O mie şi una de poezii româneşti
Sunt cel mai frumos bărbat din nord
cu ochii trişti de-atâta spălăcit
albastru
- păduri de bălţi -
Sunt cel mai frumos bărbat din nord
cu trupul descojit de arbori
zvelt, unduit de aspre vânturi,
brăzdat de trăsnete şi-asemeni crud,
port brâie de lumină fulgerată
să plac şi cerului şi fetelor
deodată.
Sunt cel mai frumos bărbat din nord
latin la vorbă, turbure în sânge;
cânt şi păduri boreale hăuie
sufletul meu printre stâncile ţării.
Sunt cel mai frumos bărbat din nord;
port pe chip ceaţa bunilor mei,
între pleoape hârburile lumii
viitoare,
inima în româneşti cuvinte
se mistuie neagră
ca un soare.
GHEORGHE AZAP
Desigur că odată va fi ca niciodată
Tu nu mi-ai zis "ai lav
iu!", Aneto, niciodată,
Deşi te-aştept ca bou', la opt, să
ieşi din tură,
În fiecare seară, în mână c-o lopată,
Gonind toţi pinguinii ce stau la
cotitură.
Firesc, o să-mi dai ţeapă şi astăzi
ca şi mâine
Şi vei fugi de mandea în tempo
allegretto...
(Auzi? de dimineaţă cand am călcat un
câine
M-am speriat teribil şi-am
spus:"tu eşti,ANETO?").
Ai vrea să-mi leg de guşă un bolovan,
scumpete,
Să mă turtesc cu vodcă iar p'ormă,
fatalmente,
Să mă arunc în Someş, în sunet de
trompete,
Ca să-ţi rămână ţie vreo trei
apartamente!
Prea mulţi au stat la coada să-ţi
ungă cuzineţii,
Curând o să te saturi şi-o să
te-ntorci agale,
Călcând ca raţa-n străchini...Voi
nărui pereţii
Cu fruntea ta de tablă, în ritm de
geamparale!
Ah, ce făcuşi, măi fato, de te-ai
cărat aşa
moto: „Tot ce-mi rămîne acum de făcut
este să-mi ridic gulerul canadienei”
(Julio Cortazar – Şotron)
Am vrut cu două sute să cumpăr azi o
ploaie
Dar n-a ţinut, Roxana, nci chiar cu
un bacşiş
Aşa că iar mă duc la filmul cu
Charles Boyer
Să mîngîi pe-ntuneric, în buzunar, un
şiş
Ah, ce făcuşi, măi fato, de te-ai
cărat aşa
Precum un OZN cînd încă era noapte
De m-ai lăsat statuie-n papuci şi-n
pijama
Fără amor, făr’ orizont şi fără
lapte?
De unde, tu, Roxana, atîta nepăsare?
Au nu ţi-am luat seminţe şi nici
chewing-gum?
Au nu te-am dus la meciuri, nu te-am
trimis la mare?
Alei, Roxana, dragă, dar cîte nu
făcum?
Şi-acuma ce-mi rămîne, să beau
întruna, nu?
Şi-apoi la loc să umplu, cu lacrimi,
damigeana
Măcar de nu-ţi spusesem cu-atîtea
ocazii: tu,
Eu te-am iubit ca popa şi cum
pescarul mreana
Ah, slabă eşti femeie, precum zicea
Shakespeare
Deşi bărbata fire e încă mai malignă
Că altfel care dracu’ e al meu chilipr
De te mai ţin la pieptu-mi la fel ca
pe-o insignă?
Şi uite că acuma îţi scriu scrisori
în rime
De las eternităţii surîsul tău de pai
Şi să nu-ţi pese dacă de mine n-a şti
nime
Eu te-am iubit. Atîta. Cât şapte
samurai.
Tu n-ai să-mi scrii, Roxana, şi asta
mă îngheaţă
Iar scrisul meu se face încă mai
neciteţ
Aş vrea să pot a plînge de-acum
întreaga viaţă
Dar fără mătăluţă nici plînsul n-are
preţ
Aşa că voi rămîne pe mai
depa-pa-parte
Poetul mediocru ce te iubea ardent
Iar tot amorul nostru va fi decît o
carte.
Aşa îmi trebui’ dacă n-am fost
perspicient.
VIAȚA
ASTA
Viaţa asta, mai ales deşartă,
în care unii se consumă-n artă,
Uitându-şi, zilnic, rânza la aman,
în timp ce alţii, iuţi ca
hidrargirul,
Cu marafeţi îşi ghiftuie chimirul:
Să-i toace-n vreun sejur de
pandişpan.
Viaţa asta-ntreagă: netto, brutto,
Cu tot tacâmul, Doamne, n-am
umplut-o;
De fapt, am pus într-însa mai nimic:
Vreo poezică, niscai sticle goale,
Pesmeţi, trăscău, iluzii, angarale,
Tranchilizante, ceapă, tiriplic…
Viaţa asta,-n dor de şugubine,
M-a scărmănat în chip şi fel pre
mine,
Buşindu-mă adesea-n vreun podmol,
Însă am fost, la rândul meu, în stare
Să-mi readun tendoanele-n picioare
Şi, oţărât, din smârcuri să mă scol.
Viaţa asta, dreasă-n elegie,
Ursită fost-a silnică şi mie,
Chit că să-i fac hatâruri m-am
zbătut.
Ci, tam-nisam, oricât mi-ar da de
furcă,
Dacă ar fi posibil pot să jur că
M-aş strofoca s-o iau de la-nceput.
NINGE
Ninge urat, ninge maro, ninge scalen.
Din nou calic sunt si salhui, si iar
mi-e rau.
Beau si fumez, pana devin eterogen,
Ca un poet, fara de trup, de la
Bacau.
Ninge posac, si diletant, ninge
murdar.
Satu-i pustiu, somnul s-a dus, focul
s-a stins.
Oile plang, crangu-i obscur, lupii
apar,
Iarna de-acum face hibrizi, cu
dinadins.
Ninge caznit, ninge jegos, fulgi
jerpeliti.
Nu mai cunosc - nu mai produc - nici
un chiolhan.
Dreptu-i al tau, dragoste-n veci, sa
ma eviti:
Pana la brau, pana la gat, pana-n
tavan.
Ninge mahmur, ninge-n zig-zag, ninge
strain,
Tamplele dor, ochii-i destup, inima-i
grea.
Inca putin! Inca putin! Inca putin:
Sper sa rezist, pana-ncoltesti, IARBA
A MEA.
IUBITO, NINGE PESTE HĂT
Iubito, ninge până hăt
Şi-am să oftez cu mult mai des
Pentru că tumbele-n omăt
De unul singur n-au succes.
Dansează fulgii coliliu
Şi-mi cer măcar un zurgălău
Dar nici un clinchet nu mai ştiu
De când lipseşte râsul tău.
Îmi ninge-n gând ca un puhoi
Zăpada albă-mi creşte-n prag
Sporesc omăturile moi
Şi totuşi nu mă mai atrag.
Tu nici măcar nu te prelingi
Pe-o indulgenţă să mă vezi
Şi-am procurat nişte seringi
Să-mi faci injecţii cu zăpezi.
Vezi, nici zăpada n-are rost
Din zbucium dacă nu mă smulgi
Oricât de proaspăt şi intens
Lucrează fabrica de fulgi!
P.S. Redată din memorie, eventualele
omisiuni rog a-mi fi scuzate! (Anda Andries, 2007)
FELIX SIMA
copiii care merg prin flori
mai mulţi copii mergeau prin flori
le vizitau ca la muzeu
acest băiat strângea culori
această fată nu sunt eu
afară-i aşteptau părinţii
şi parcă-aveau ceva de spus
le tremurau în gură dinţii
copilul meu este mai sus
mai mulţi copii mergeau prin flori
ca fluturii strângeau mătase
acest băiat strângea culori
această fată mă uitase
aveau topoare de argint
cu coada lungă şi sculptată
copiii noştri nu ne mint
copiii noştri ne zic tată
şi se înţeapă în stamine
li se deschide apoi uşa
privesc la ei – privesc la mine
o fată şi-a pierdut păpuşa
mai mulţi copii mergeau prin flori
le-au vizitat şi-au coborât
acest băiat a strâns culori
cu greu l-m mai recunoscut
călătorul
să-ţi intre într-o seară-n casă
un călător fără sandale...
tu să-l primeşti nepăsător
şi rezemat pe scaun moale...
să-ţi spună-n câteva cuvinte
ura şi dorurile sale...
tu să-l asculţi nepăsător
şi rezemat pe scaun moale...
ştiind că-n camera vecină
mâncarea fierbe-n şapte oale...
tu să-l inviţi nepăsător
şi rezemat pe scaun moale...
de-ai pune să i se aducă
şi un palton mai scurt în poale
când ţi-ai aprinde o lulea
stând rezemat pe scaun moale...
sunându-ţi apoi buzunarul
i-ai da în silă trei parale
doar să se ducă să rămâi
tot rezemat pe scaun moale...
el umilit peste măsură
ţi-ar pune pielea-ntre pumnale
şi te-ar lăsa nepăsător
și rezemat pe-un scaun moale,
doină
dacă am
şi dacă sunt
o lopată de pământ
dacă am
dacă nu am
frunză verde
prinsă-n ram
tot scriam
la poezii
pentru morţi
şi pentru vii
frunză verde
strop de moarte
primăvara
ne desparte
toamna vine iarna
vara
între noi e
primăvara
frunză verde
foi de carte
toamna - iarna
sunt departe
nici nu ninge
nici nu plouă
se tot rupe
cartea-n două
dacă am
dacă nu am
trei mici capete
la geam
lupul tânăr
tot eram
tot prin fum
călătoream
trup de fată
doină mică
am cântat şi
nu mi-e frică
am cântat
un os de plug
şi o frunză
prinsă-n jug
toamna vine iarna
vara
între noi e
primăvara...
nici nu ninge
nici nu plouă
se tot rupe
cartea-n două,
s-a scumpit apa de ploaie
lui Nei Darie
s-a scumpit apa de ploaie
s-a scumpit apa din vin
s-a scumpit pielea de oaie
s-a scumpit un cer senin
s-a scumpit ceaiul de plante
s-a scumpit zăpada albă
s-a scumpit mai mult încalte
şi moneda cea mai calpă
s-a scumpit adică leul
(leul nostru blând şi drag)
tipărim bancnote sute
tot pe frunzele de fag
s-a scumpit laptele mamei
s-a scumpit gogoaşa ţării
pe un ţărm uitat de lume
s-a scumpit nisipul mării...
dacă vrei să ari grădina
şi-ncă nu ai plug să-o ari
visul ţi-l plăteşti în ruble
sau în lire sau dolari...
s-a scumpit lumina zilei
dar şi Peştera Muierii
şi-au scumpit covrigii câinii
s-au scumpit, zâmbind, minerii
de când, Doamne, la prefectul
şi la alţi – de sus în jos -
caut drum să-mi fac dar iată:
s-a acumpit mersul pe jos,
a fost un secol
XX
ne întâlnim din an în an
cu Prea Cinstitul Anton Pann
ce trage fesul peste noi
ca peste turmă - când vin ploi
când nu vom fi - nu vom zări
nici drum de noapte şi de zi
pe care tot mai mergem dar
ieşim dintr-un Abecedar
al lui Antim cu „Didahii"
şi georgianul dintre vii
care pe deal se pârguiesc
şi-n scaun tot mitropolesc
din an în an, din bani în bani,
să mai trăim contemporani
că nu e alta de trăit
decât un fel de om cinstit
şi-o naştere - a doua-n cer
peste născutul efemer
acolo unde-i cuib cu pui
să mai trăim în proza lui
a BOULUI DE PIATRĂ...
deci,
A FOST UN SECOL:
XX
înaintând în labirint
unde de mult mă simt te simt
să-o luăm adesea de la cap
în el - mai multe ne încap...
când am plecat?când am sosit?
ne paşte zilnic un sfârşit
un scrib balcanic - secular
o lună legănată-n par
văcari căprari oieri şi hoţi
dricarul ce îi vrea pe toţi
tăciuni aprinşi, enibahar,
sticle de lampă, rom, pahar,
Moara lui Ghelci şi căruţaşi
altar trăsuri nuntaşi clăcaşi
zapcii zugravi zarafi ocnaşi
fierari rudari ţigani sadea
notar aprod lulea peltea
scufiţe roşii strănepoţi
şi boschetari şi idioţi...
dricarul ce îi vrea pe toţi...
şi „Macul roşu" „Trei
mustăţi"
un casier ce face plăţi
ogrăzi de meri de pruni de peri
bărbaţi în pomi mai jos - muieri
sutane sfinte lumânări
icoane-n ceruri închinări
copii pierduţi case de bal
sifonerii pescari spital
margini de sat şi de oraş
la mijloc: Bobul ucigaş
un arhivar un pompier
o farmacie pe sub cer
în aer liber aşadar
la seminar: un calendar
şi ceară-n preot în amvon
şi domnişoare-n pension
fântâni cu apa ca vioara
în ele se scufundă Ţara
şi-o scoatem iar cu o găleată
şi-o dăm pe jgheab la lumea toată...
FÂNTÂNI CU APA CA VIOARA...
ÎN ELE SE SCUFUNDĂ ŢARA...
ŞI-O SCOATEM IAR CU O GĂLEATĂ...
ȘI-O DĂM... PE JGHEAB... LA LUMEA
TOATĂ
Iar mai jos, la Dumnezeu,
Oasele tatălui meu…
Albe sunt, nimic nu sunt
Şi nu scot nici un cuvânt
Şi pământul le-nconjoară
Ca o graniţă de ţară…
Oase sunt din trup de om?
Crengi căzute dintr-un pom…
Şi trec ape printre ele
Ca prin gardul de nuiele
Ridicat în dosul stânii
De bătrânii şi stăpânii…
Să cântăm: „Florile dalbe”,
Graniță din oase albe
George Anca
EMINESCU TEATRUL LIMBII ROMÂNE
ÎN INDIA,
Muzeul Național al Satului, Namaste
India, 6.6.015, ora 12
Gayatri - sanscrită, română
*
Sion Sion și biblii scrise
în carne doina plânse-ni-se
Catolicei gratia plena
ave Maria Magdalena
Apoi tot nebăuți ne fie
porumbul scrumului trezvie
Lumină harului fiind
împreunându-i-se ind
Sion Sion și evanghelii -
în carne suflet doina ce li-i
*
asat oma
*
Ziua Eminescu, torențială, se arătase
construcție a timpului, joc al tentațiilor spirituale necunoscute până în clipa
teatrului limbii române. De atunci, la cuvântul: „departe”, mai fiecare
izbucnește: ”mai departe”, recitatorul continuă: „mai încet”: „tot mai încet”.
...O aud pe Amita (Bhose) cu
shanti-repaos. Cicerone (Poghirc) cu mantra supremă. Cineva tot zicându-mi să
închid ochii, să-i deschid înăuntru.
*
31 mai 78 Dharamsala
Am citit ieri, cu voce tare, pentru
toți trei din Eminescu. Ne-a apărut obsedat de sine, de Atman, de universul
crud, desferecat, cu ploi de suflete și meteori, epopeic nu retoric, ritmic nu
elocvent, ritual arhitectonic nu descriptiv, cult naturist nu idilic,
trăindu-și continuitatea proprie în reînvierea chipurilor și rostirilor
dinainte, ca un istoric mistic, și așternând cadrele literelor urmașe mânate de
duhul bun dar trinitar, de guru, yogi, sigur, poetica pranei, a apropierii de
un infinit ce să spargă încântul fermecării. Ca romantic, corespunde în geniul
temei, în intuiția fantasticului reîncarnării sau măcar a strigoilor, în
muzicalitatea epopeii destinului. Clasic, cuprinde dezarmanta hipnoză a
perfecțiunii antume, trezia din intimitatea nevăzută, a antitezei propriului
spirit poetic, revanșa contra compătimitorilor geniului și împărțitorilor
creației, autoironia frigidității cosmice scârbite de refuzuri muritoare, forța
și căldura până la lacrimi a acestora din urmă, din viață. Formele artistice și
voința creatorului merg împreună. Cine l-ar plânge a nu fi avut puterea să se
deosebească de sine și a crea caractere, fie și dramatice: dar formele din
versificație, tonalitățile mistico-morale, șivaismul, etapele – tânăr să-i
citești cu toată voluptatea poezia începuturilor -, filosofia deschisă,
dumnezeul nemărturisit și netemut, kantianismul și critica lumii necutreierate,
sublimate intelectual, buddhic și herculean, libertatea față de alte culturi și
autonomia valorilor sale supraetnice, infrauniversale, robirea profetică sub
valurile vremii.
*
Trebuie să deschid cursurile.
Studenții, risipiți printre etaje. O comisie asistă. Câțiva s-au strâns în
sală. Îmi spun în minte fraze adânci, de efect. Am deschis cursul. Oare
castelul din fundul mării al milionarului va fi fiind la fel de umid? Ai mei
vor recita – începutul teatrului de limbă română al Universității din Delhi –
Peste vârfuri, La steaua, Facerea rigvedică în română, cor, român, apoi Eu nu
strivesc corola de minuni a lumii de Blaga, în engleză, Păunul de Barbu –
română, hindi, Shatranj de Sorescu, hindi, Cartea de Anca, punjabi. Cântăreți
de sitar și veena. Studenții se înscriu la universitate, plătesc taxa, dar
renunță, atingându-și scopul de a obține permise de autobuz.
*
Piesă fără text. Sau Examenul. Sikhul
va fi Sică, Viki rămâne așa, Vina – la fel, Vadwa apare cu numele mic de
Yogindra, iar alte apariții o să le anunțe el.
Copii și studenți, în teatrul nostru, transformat în loc de întâlnire și
de examen. Suntem în scenă, pe o pagină, despărțiți în silabe, fără să ne dăm
seama când sfârșește ori începe paragraful. E a doua viață a mea, pe care n-o
trăiesc, nu obișnuiesc să văd piesele mele. Fiți fără grijă, o să auziți
replici bine jucate, o să vedeți chipuri și sugestii din lumea largă. Nu e un
teatru de călătorie, doriți conferințe? Vă țin una despre repertoriu, reclama,
separat, veți pleca după o mică durere de fericire.
*
Mihai Eminescu: Revedere (recită
Kashyap Manica); Vasile Alecsandri: Cântecul gintei latine (recită Yogindra
Vadwa); George Coșbuc: Trei, Doamne, și tiți trei (recită Devesh Mohan); Mihai
Eminescu: La steaua (recită Charanjit Singh); Marin Sorescu: Șah (recită Veena
Rani Gupta); Ashok Beri: Gândul meu (hindi:)
gândul meu sub arc de munte limpezit
de râuri sfinte peste-a ierburilor frunte izvorâtele cuvinte România gândul meu
*
Am recitit seara Shakuntala de Vasile
Voiculescu, după ce, dimineață, sfârșisem Ramayana, traducerea românească a
versiunii repovestite în englezește de Rajagopalachari. Cheia eminesciană din Luceafărul
psihanalizează ortodoxist consacrarea persoanei sau cunoașterea apofatică.
Vorbisem despre Sita ca destin sfânt
prin Rama, sacrificiu. Shakuntala românului Voiculescu este destinul însuși .
Sita concretizase absolutul, Shakuntala-Rada absolutizase realul existenței.
Persoana-Dumnezeu se realizează în stadii brahmanice, poate și kierkegaardiene,
strălucește în iluzia Shakuntalei - Maya, Dulcineea-Shakuntala.
Gala Galaction recrease o imagine
bucureștean-constănțeană a Mariei Magdalena.
Voiculescu s-a emancipat, în
aparență, de morala evanghelică. Păcatul Shakuntalei nu există. Ea incarnează
frumusețea indiscutabilă, ca o religie în sine. Este tot atât iluzie,
halucinație sau reminiscență, cât și sens al regenerării, eroismului și
îndumnezeirii.
*
noi vorbim pe românește doamne
ne dai vin nu-l bem să ne condamne
doar o furie ca a le ține tira
ne mănâncă minți harimandira
aurul cu gurile brățară
mai să ne înghită de ocară
și turbanul cumpărat pe-un sfanț
gheară ți-l oprește să te țipi în
șanț
*
De vorbesc în satul nostru pot s-audă
și străinii
Azi mă abătui din cale să fac yoga
kundalini
Cu picioarele în cruce mâinile la
pancreas
scapi de diabet sau alte suferințe
într-un ceas
Dar ce se alege-n urmă pe la
patruzeci de grade
nu știu eu astrologie să arăt mai
cumsecade
Norocul că-mi scrie carte mai din sus
de primărie
tata de la stupi ce dulci mi-s
viforâți și pe hârtie
De-i răspund s-o țină taină ori de
veste și comunii
cum că noru-sa cunoaște personal pe
Sakyamuni
Și fiind așa destinul de malarie
scăpat
au luat o doctorie să se facă
doctorat
rasă ori prezicătoare (nava rasa-s
sentimente)
unul altuia în viață să ne fim
medicamente
*
Om Troian român
pe trei ochi stăpân
moartea ia-mi dă-mi trai
plaiului meu rai
Și-ar fi tot un fir
fir de trandafir
mângâie-l să-l am
agatârul neam
Și-ar fi fără chin
și fără suspin
și-ar fi din bătrâni
zid de duh de mâni
Din nesat în sat
curat luminat
la zorii de nea
snaga să ne ia
Am și n-am a da
de aici colea
omul șoptitor
șoptitorul dor
*
nu muncești și barba crește zice Geza
fatalist
ba te iau pe românește și îți fac un
acatist
mi-a sosit sosia aflu să mă bage în
vreo oală
bat la ușă iese slavu din împărăția
yală
să fumăm boieri grofi pașă fără sabie
în vlah
în foiță de cămașă cu tutunul lui
Alah
batem câmpi armonios la arsul
lumânărilor
ba ne cântă și din tabla mucul lumii
nărilor
se deschide ușa intră un băiat la noi
în cușcă
bună vreme moale vintră numără și ne
împușcă
EMINESCU LA TÂRGU-MUREȘ
2015-06-09 7:47 GMT+02:00, Editura
Muşatinia <musatinia@gmail.com>:
*Dragă Dimi*
Ştiai ca la Tg. Mures s-a votat in
Consiliul Local schimbarea numelui a
treizeci de strazi (printre care si
str. Eminescu) in nume maghiare. Cum?
Consilierii PNL-PDL au votat impreuna
cu cei UDMR, in regim de urgenta
(inainte de motiunea de cenzura).
Troc politic iresponsabil peste
interesele strategice nationale.
Deci, nimic luminos.
Emi
Dimitrie Grama:
Draga Emilia,
Eminescu nu sufera din astfel de
nimicuri. El isi are locul lui de
cinste oricum.
Cum am mai spus, in tara aceea sunt
necesare schimbari radicale cu
privire la cinste, mandrie nationala
si mai ales atitudine civilizata
in mai toate domeniile
cultural-social-politice.
Multi romani, din alte regiuni ale
tarii , nu se pot identifica cu tara lor!!!
Ardelenii si banatenii get-beget au o
mare dilema sa se identifice cu
valahii, cu mentalitatea corupta,
imorala, introdusa de la Bucuresti
dupa 1918.
Austria si nemtii in general au avut
o mare influenta in Ardeal si
Banat si, cu toate ca sunt foarte
critic fata de nationalismul
sovonist maghiar, aceasta
"civilizare de tip vest european", s-a
petrecut si in Ungaria. sa nu uitam
ca aceste regiuni au fost parte a
unui imperiu de tip vest european mai
multe sute de ani.
In fosta Austro-Ungarie a existat un
cod moral, seriozitate in munca
si disciplina si aceste virtuti au
fost spulberate de mentalitatea
damboviteana, introdusa prin functionari
veniti din Bucuresti,
functionari care au primit posturi si
functii inalte, nu bazat pe
merite, ci pe "nepotism",
"mita", "coruptie".
Incet-incet o guvernare
"fanariota" bazata pe "baccis turcesc" a
inlocuit decenta din Ardeal si Banat.
Ar fi fost mult mai bine, daca
Muntenia si Bucurestiul s-ar fi
schimbat, trecand la o treapta mai
superioara de atitudine morala,
aliniindu-se atunci tarilor din
Europa Centrala si de Vest.
Dar nu s-a intamplat asa, ba din
contra, "balcanismul corupt" a fost
finisat si dezvoltat la noi, mai mult
decat in celelalte tari
balcanice.
Deci, dece sa-i injuram pe cei de la
Tg Mures? Ei nu se pot identifica
cu Romania/Valahia, pentru ca Valahia
nu a depus nici un efort sa
unifice atat national cat si
spiritual toate tinuturile vechi,
istorice, de pe actualul teritoriu al
Romaniei.
O delasare tipica guvernelor politice
incompetente de dupa 1918 si
venirea la putere a comunistilor,
adusi din URSS, a agravat si mai
mult aceasta situatie.
Dar, oricum, e bine ca fiii celor veniti
din URSS la 1944, ne dau acum
lectii de comportament si sunt
tratati ca "victime" ale persecutiilor
comuniste. Romanii sunt
"pocheristi morali" si accepta cu usurinta
orice "cacialma".
Si atata timp cat conduita morala la
nivel national este ignorata,
romanii vor suferi de o
"insuficienta grava de civilizatie" si vor fi
tratati ca atare.
De asemenea, o "debandada"
social-politica in tara romaneasca, va
fi
posibila oriunde si oricand, deoarece
orisice structura sau ambitie de
organizare morala, nu este luata in
serios.
***
Ben Todică 9.6.015, 5:48
E un punct de vedere care nu mai are
valoare acum ca suntem in Europa dar poate fi folosit intentionat ca sa ne puna
in conflict, ca sa creeze o alta ucraina. Desparte si controleaza e deviza pe
tot pamantul. Romania e a evreilor acum si atata timp cat sunt americanii in ea
nu se va intampla nimic. Ungaria e despartita financiar de banca internationala
americana asa ca nu are succes sa ia Transilvania decat numai daca face un targ
cu ei. Avem exemplul Yugoslaviei care a fost despartita ca sa fie subjugata pe
bucati si asa se poate intampla si cu Romania daca incep sa se certe regiunile.
Situatia in Romania trebuie observata la nivel mondial si daca analizezi ce se
intampla in toate tarile lumii vei concluziona ca regimul de acum o aranjeaza
cel mai bine. Pe moment in nici o tara lucrurile nu merg inainte ci inapoi. E
adevarat ca sunt tari care o duc mai bine decat Romania dar in raport cu
nivelul real la care ar fi trebuit sa fie, ele stagneaza sau merg inapoi. Daca
cineva ar stabiliza Romania ar pati exact ce a patit Libia. Suntem pe drumul
unei mari schimbari planetare. Toate resursele sunt directionate spre industria
de razboi. Toti se inarmeaza, frica si terorismul se promoveaza intens.
Debandada social politica devine norma peste tot. Cand vor apare varfuri clare,
exemple sanatoase de morala si justitie atunci le va avea si Romania. Ce face
al mare face si al mic. Noi mimam.
https://georgeanca.blogspot.com.au/2018/01/eminescu-126.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu