sâmbătă, 15 februarie 2020

RADU STATE - MORALITATE ŞI IMORALITATE LA FAMILIILE BOIEREŞTI ÎN PERIOADA FANARIOTĂ




MORALITATE ŞI IMORALITATE LA FAMILIILE BOIEREŞTI DIN ŢARA ROMÂNEASCĂ ÎN PERIOADA FANARIOTĂ
RADU STATE

Istoriografia românească a tratat secolul fanariot ca pe o perioadă de regres a societăţii româneşti, o perioadă în care corupţia, fiscalitatea excesivă a domnilor fanarioţi au făcut ca Ţara Românească şi Moldova să tie aduse în pragul dezastrului. Această opinie este doar parţial adevărată, pentru că, cel puţin în domeniul societătii civile, secolul fanariot a adus profunde transformări. Un exemplu în acest sens este preocuparea fanario.ţilor de a tipări coduri care să legalizeze realităţile cutumiare româneşti, să le actualizeze. În ceea ce priveşte moravurile, în timpul domniilor fanariote, în afară de lucrările istoricilor A.D.Xenopol şi V. A. Urechia (lucrări apămte la sfârşitul secolului trecut), 1 nici un istoric nu a mai abordat acest subiect. Studiul de faţă are la bază în principal relatările călătorilor străini din secolul al XVIII-lea şi începutul celui de-al XIX-lea, precum şi documente interne relevante pentru problema abordată. Începutul domniilor fanariote a însemnat o schimbare profundă în modul de viaţă şi moravurile boierimii muntene. schimbare uşor de înţeles dacă ne gândim la modul de viaţă greco-oriental al bogatelor familii din Fanar. Se constată astfel la boierii munteni adoptarea stilului de viată luxos. Înainte de a analiza moralitatea familiilor boiereşti cred 'că este necesar să facem câteva precizări în legătură cu anumite evenimente care au influenţat evoluţia moravurilor din lumea bună munteană. Este vorba de ocuparea Ţărilor Române de trupelor ruse şi austriece în timpul războaielor din 1769-1774, 1787-1792 şi 18061 g 12. Astfel. obiceiurile accidentale amintite în continuare au pătmns în Ţara Românească prin filieră rusă, în consecinţă nu putem a-i considera răspunzători de aceasta numai pe fanarioţi. Istoricii români consideră că în perioada fanariotă are loc o degradare a moravurilor româneşti. Este adevărat, dar să ne gândim că jocurile de noroc. balurile, petrecerile, aventurile amoroase erau întâlnite în acea vreme de la curtea regilor Franţei până la cea a ţarilor Rusiei. Sigur că înţelegem înverşunarea românilor în a considera acest secol unul de înflorire a mora\llrilor uşoare însă nu putem intelege mirarea călătorilor străini care ar fi trebuit să fie obişnuiti cu aceste moravuri. În ceea ce priveşte luxul Şi înclinaţia spre lenevie este ceva nonnal ca un occidental să ~u înţeleagă modul de viaţă oriental. . Iată ce spun călătorii străini despre modul de viaţă al boierilor munteni: F.G.Lauren<;:on, un publicist francez care călătoreşte prin Ţara Românească afirmă " ... boierii afişează un mare lux în echipaje şi în îmbrăcăminte şi cheltuiesc mult pentru casa lor".2 Barthelemy Bacheville. căpitan în garda lui Napoleon, refugiat în Moldova în 1816: ·· .. luxul boierilor este împins cât de departe este posibil; femeile sunt de o bogăţie excesivă în toaletele lor: caşmiml de India şi mătasea de Lyon le sunt indinspensabile. Caleştile sunt de asemenea necesare. Viena expediază pc Dunăre mai mult de 800 în fiecare an". 3 Xenopol găseşte explicaţia acestui lux în înnapoierea culturală a societăţii româneşti, fapt ce duce la etalarea unui lux orbitor, în încercarea boierilor de a se depăşi unul pe celălalt.4 Nu ni se pare plauzibilă această explicaţie; şi în secolul trecut societatea românească era la fel de înapoiată din punct de vedere cultural şi totuşi boierii români nu se întreceau în a-şi etala bogăţia. Mai degrabă încercarea lor de a rămâne în continuare membri ai Divanului (fapt ce le aducea evident numai foloase) îi făcea pe aceştia să imite fastul şi luxul practicat de domnitorii şi boierii fanarioţi. Să încercăm să prezentăm în continuare ocupaţiile boierilor munteni în vremea fanarioţilor, "În afară de preumblări mai treceau boierii vremea şi cu vizitele în care cucoanele primeau musafirii întinse pe divanuri, iar boierii stând turceşte cu picioarele îndoite sub ei. Apoi cu balurile care luaseră un mare avânt, mai ales de la intrarea mşilor în Ţările Române, în timpul războiului din 1769-1774. La mesele care se dădeau femeile părăsiseră vechiul obicei de a mânca separat, ci ambele sexe benchetuiau împreună". 5 Boierii români erau înclinaţi spre o viaţă uşuratică. lenevie şi erau dezbinaţi.6 Se pare că la sfărşitul secolului al XVIII-lea boierii români erau mari amatori de jocuri. Charles Marie d'Yrumberry, conte de Salaberry, care a traversat Ţara Românească în 1791 spune că "boierii iubesc foarte mult jocurile, chiar jocurile mari. Am văzut peste tot jucându-se faraon. 7 Agentul Franţei. Emile Gaudin sesizează şi el pornirea boierilor şi a soţiilor acestora spre jocurile de noroc. x Iată cum îi vede Lois-Alexandre Andrault, conte de Langeron, devenit general în am1ata ~aristă .. Aproape toţi boierii au un spirit fin şi agreabil... ei sunt plini de energie, lejeri, inconsecvenţi, caustici. în veşnică mişcare, răzvrătitori şi entuziaşti".9 William Wilkinson afirmă că boierii aveau o aversiune pentru toate ocupaţiile serioase. 10 Suntem curioşi care era părerea acestui călător englez despre atitudinea feudalităţii occidentale privind ··ocupaţiile serioase". Nu în toate privinţele sunt însă aşa de aspri în caracterizările lor. Astfel Lauren~on îi vede foarte ospitalieri "faţă de străini, sunt mari şi generoşi". 11 De asemenea Auguste de Messence conte de Lagarde, emigrant francez, în trecere prin Ţările Române în 1813 afirmă că "boierii instruiţi vorbesc în general mai multe limbi. Nu este rar să-i vezi îmbinând greaca cu rusa cu germana şi franceza". 12 Datorită fenomenului pe care l-am menţionat mai înainte (ocuparea Ţării Româneşti de armatele ruse) are loc o depreciere a conceptului de familie în cadrul boierimii muntene. "Familiile boiereşti erau foarte slăbite în unna invaziilor ruseşti şi austriece. Procese destule de divorţ, scandaluri în toată ziua". 13 Într-adevăr mărturiile existente vin în sprijinul celor afirmate mai sus. Astfel beizadeaua Costache Caragea se desparte de Raluca Moruzzi. divorţul fiind argumentat de Mitropolit: "s-au produs motive de răceală, pe care pentru bunăcuviinţă le trecem sub tăcere".14 De fapt. purtarea lui Ioan Caragea şi a fiului său Costache erau scandaloase. după cum Ion Ghica ni le descrie: "Lui Caragea îi plăceau femeile. Într-această privinţă purtarea lui şi a fiului său era un scandal de toate zilele. Când punea ochii pe câte o nevastă trimitea pe bărbatul ei într-o slujbă îndepărtată; la trebuinţă îl şi surghiunea, şi atuncea lua cu dânsul câţiva arnăuţi şi se introducea la femeia pacientului cu voie, fără voie. Beizadeaua Costache, tânăr frumos, nu avea altă ocupaţie decât de a căuta să scoată din fire pe ~ucoanele cele tinere şi plăcute., El se înhăitase cu câţiva feciori de boieri şi băteau mahala! ele ziua şi noaptea. ''1' lnsă nu este un caz singular. In 1777 viitoarea doamnă de Witt scandalizează Bucureştiul prin numeroasele legături cu boierii români. 16 De asemenea este cunoscută legătura dintre contele Lagarde şi Catinca Slătineanu precum şi cea dintre Alexandrina Ghica şi contele d' Antraigues. Infidelitatea nu era singura cauză a divorţurilor, un alt motiv putea fi zestrea, cum e cazul în divorţul pronunţat între Constantin Mavrocordat şi Ecaterina, fiica stolnicului Antonie Ramadan, când soţul nu a primit dota soţiei. 17 Maria Filipescu (sora lui Barbu Văcărescu) soţia stolnicului Răducan era acuzată că "s-au alunecat cu alcătuirea cu alte obraze. "18 Un alt caz celebru în epocă este cel al fetei lui Constantin Filipescu. care în timpul ocupaţiei mseşti din 180~-1812 îşi vinde fata generalului rus Miloradovich pentru a obţine astfel postul de preşedinte al Divanului. 19 In locul generalului Miloradovich este numit generalul Kutuzoff care văzând la un bal pe nepoata vistiemicului Varlam, soţia lui Guliano, cere să-i fie prezentată. A doua zi Guliano duse el însuşi pe femeia lui şi o lăsă în iatacullui Kutuzoff. 20 Ultimele două nu sunt decât exemple de moduri ale boierilor munteni de a parveni. O altă relatare asupra moralităţii de la sfărşitul secolului al XVIII-lea şi începutul secolului al XIX-lea ne-o dă M.Carra, secretarul prinţului Grigore Ghica al III-lea: "Sexul frumos al acestei ţări are prea multă aplecaţie la amor: exemple s-au văzut destule în timpul şederii trupelor ruseşti în Moldavia şi România: fiecare ofiţer. precum şi fiecare soldat îşi avea an1anta sa. Fete, femei, văduve toate fugeau de la casele lor şi de prin oraşele lor urmând după aceşti biruitori ai turcilor".21 În primul rând pare a fi o exagerare în tennenii relatării, apoi era un fapt normal în timpul unei ocupaţii militare. Un element nou care apare în timpul fanarioţilor este prostituţia. Astfel ea ajunsese la o aşa extindere încât aga îi sugerase prinţului să instituie o taxă de fiecare prostituată, taxă care i-ar fi dat prinţului un venit de 1 00. 000 piaştri. 22 Cel mai vehement în apreciere este însă Emille Gaudin care spunea că: '·nu mi -am lăsat soţia în acest oraş (Bucureşti - n.n.), unde domneşte un lux neînfrânat, unde virtutea este un cuvânt necunoscut, unde destrăbălarea domină în aproape toate inimile. ,m În ceea ce priveşte femeile din Ţara Românească (desigur, cele din rândul boierimii) ele se bucură toate de aprecieri favorabile în ce priveşte frumuseţea şi fannecullor. 24 In concluzie, în ciuda atâtor izvoare care mă pot contrazice în ceea ce voi susţine, cred că evoluţia moravurilor societăţii boiereşti din timpul epocii fanariote nu a însemnat o "decadenţă" a clasei conducătore aşa cum s-a încercat a se prezenta de către istoricii de până acum, ci o "europenizare" a acesteia. Încă o dată afirm că nu observ nici o diferenţă între moravurile din Ţara Românească din secolul al XVIII-lea şi moravurile de la curtea Bourbonilor. Apariţia legăturilor extraconjugale, a luxului, a balurilor în stil francez era un semn al transformării societăţii româneşti, al trecerii ei spre perioada modernă şi nu un semn al decadenţei ei.

MORALITY AND IMORALITY IN LANDLORDS' FAMILIES DURING THE PHANARIOTS
(Abstract)
This approach reveals the manners of nobility from Ţara Românească during the eighteenth century and first half ofthe nineteenth century. Taking into consideration the confesions of foreign travelers and the Romanian documents wc tried to put to Iight a segment of nobility's everyday Iife. Luxury, infidelity, prostitution are usual phenomena in those documents, but they are considered to be related to the manners of nobility from Westem Europe.


1 vezi 1\.D.Xenopol, Societatea şi moravurile întimpulfanarioţilor, în Arhiva tornI, 1889-1890, p.32-50~ V.A.Urechia, Societatea sub /.UCaragea, Bucureşti, 1901 2 F.G.Laurcn~ţon, Nouvelles observations sur la Valachie, Paris, 1822, p.30 'Borthe!em~•. Bacheville, Voyage desji•eres Bacheville, Paris, 1822, p.209-210 1 1\.D.Xcnopol, op.cit., p.44-45 ' ibidem, p.45 http://cimec.ro / http://complexulmuzealbn.ro
24 EROS- CĂSĂTORIE- FAMILIE

"Laure111,:on, op.cit., p.29 7 Salaberry, Voyage a Constantinopole, en Italie, et aux iles de L 'Archipel, par L 'Allemagne el la Hongrie, Paris, fa., p.II5 ' V .A Urechia, Istoria românilor, Bucureşti, 1892, tom V, p.472 " Langeron, Jurnalul războaielor făcute în se",iciul Rusiei la 1790 de generalul conte de Langeron, în Documente privitoare la istoria Românilor- colecţia Hummzachi, suplimentul 1, voi ill, p.75 10 William Wilkinson,Voyage dans la Valachie el la Moldavie, Paris, 1831, p.129 11 Lauren~ţon, op. cit., p.2 9 1 ~ Lagarde, Voyage de Moscou a Vienne, par Kiev, Odesa, Constantinopole, Bucharest el Hemwnstadt, Paris, 1824, p.324 1 ' V.A Urechia, Istoria românilor, tom V, p.471 1 " iJem. Societatea ... , p. 96-104 1 ' Ion Ghica, Scrisori către V.Alecsandri, Bucureşti, 1884, p. 34 16 Langeron, op. cit., p. 92 17 V.A.Urechia, -Sucielatea ... , p.96-104 1~ idem, Istoria românilor, tom VI, p.429 1 '' Lmgeron, op.cit., p.I34 ~u AD.Xenopol, op.cit., p.48 http://cimec.ro / http://complexulmuzealbn.ro
1. Eros între licit şi ilicit
~1 MCarra, Istoria Moldavii şi a Romanii, Bucureşti, 1857, p.l53 (trad.N.T. Orăşanu) 2 W.Wilkinson, op.cit., p.l29; :> V.A.Urechia, Istoria românilor, tom V, p.472 2 ' 1 Laurencon, op.cit., p.31; Salaberry, op.cit., p.ll4-115; Lagarde, op.cit., p.323-324; Langeron, op.cit., p.75
http://cimec.ro / http://complexulmuzealbn.ro
http://cimec.ro / http://complexulmuzealbn.ro


Sursa: Prof. VALENTINA LUPU







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu