marți, 30 iunie 2015, 5 pm, Calderon 39
Anul VI, nr. 6 (67).
Parteneri: Asociația Culturală
Româno-Indiană, Academia Internațională
Mihai Eminescu, Societatea de Etnologie din România, Asociația Culturală
Aromâmească, Fundația Dumitru Drăghicescu, Liceul de Artă Dinu
Lipatti, Centrul Român de Istoria Presei, Teatrul Robert Calul. Format: Addresses, Intervenții, Teatru de poezie, Întâlniri,
(Re)lansări de cărți și publicații, Concerte, Proiecte,
Portrete, Ateliere Creative
Tema:EMINESCU 126
Aniversări în iunie: Constantin
Stere, 150 n (1) Nae Ionescu 125 n (4/16) Saul Bellow 100 n (19)
Comunicări:
Vasile Andru: Eminescu-Bucovina-India
George Anca: Eminescu Teatrul Limbii Române
Corneliu Zeana: O călătorie la Veneția
Rodica Lăzărescu: Neculai Hilohi 85
Spectacol-lectură
Puși Dinulescu: Și Faust și Popescu
Interpretează: Dan Condurache
(Faust)
Julieta Strâmbeanu-Weigel (Nevasta)
Ioana Calotă (Duhul)
Adrian Tudor (Mefisto)
Teatru de poezie:
Mihai Eminescu: Memento mori, Povestea magului călător în stele interpretează Ioana Calotă
Poeți naționali: William Shakespeare, Charles
Baudelaire, Friedrich Hölderlin, Giacomo
Leopardi, Whalt Whitman
Dylan Thomas interpretează Erika Băieșu
Poeme de Gheorghe Azap interpretate
de Cristian Moțiu
Poeme de Felix Sima interpretate de
Gabriela Tănase
Poeți recitând din versurile
proprii:
Bianca Michi-Nema
Maria Timuc
Lansare de carte
Toma George Maiorescu: Sinucigaș
plonjez într-un real imposibil, Palimpsest, 2015
prezintă Ion Cocora
Portrete: Cristian Radu Nema
Coordonator: Dr. George
Anca
MIHAI EMINESCU
Memento mori
(fragment)
Vezi Iordanul care udă câmpii verzii
Palestine:
Dintre vii cu struguri de-aur se ridic mândre
coline,
Pe Sion, templul Iehovei, o minune îl privim;
Codrii de maslin s-amestec printre lunci de
dafin verde,
Chidron scaldă-n unda-i clară ierburi mari ¬
ș-apoi se pierde
În cetatea ce-n văi doarme ¬ miticul
Ierusalim.
Și în Libanon văzut-am rătăcite căprioare
Și pe lanuri secerate am văzut mândre
fecioare
Purtând pe-umerele albe auritul snop de grâu.
Alte vrând să treacă apa cu picioarele lor
goale
Ridicară rușinoase și zâmbind albele poale,
Turburând cu pulpe netezi fața limpedelui
râu.
Am văzut regii Iudeei în biserica măreață,
Unde marmura în arcuri se ridică îndrăzneață
Și columnele înalte cătră cer pare c-arat;
Văzui pe David în lacrimi rupând haina lui
bogată
Zdrobind arfa-i sunătoare de o marmură
curată,
Genunchind să-i ierte Domnul osânditul lui
păcat.
Solomon, poetul-rege, tocmind glasul unei
lire
Și făcând-o să răsune o psalmodică gândire,
Moaie-n sunetele sfinte degetele-i de profet;
El cânta pe împăratul în hlamidă de lumină,
Soarele stătea pe ceruri auzind cântarea-i
lină,
Lumea asculta uimită glasu-i dulce și încet.
Dar ieșind din templul sacru lasă gândul lui
să cadă,
Căci amorul îl așteaptă cu-a lui umeri de
zăpadă,
Raze moi în ochii negri ¬ el dă lirei alt
acord:
Căci femeile-l așteaptă cu șireata lor
zâmbire,
Brune unele ca gânduri din poveștile asire,
Alte blonde cu păr de-aur ¬ vise tainice de
Nord.
Dar venit-a judecata, și de sălcii
plângătoare
Cântărețul își anină arfa lui tremurătoare;
În zădar rugați pieirea ¬ muri se năruie și
cad!
Cad și scări, ș-aurite arcuri, grinzi de
cedru, porți de-aramă
Soarele privește galben peste-a morții lungă
dramă
Și s-ascunde în nori roșii, de spectacol
speriat.
Și popor și regi și preoți îngropați-s sub
ruine.
Pe Sion templul se sparge ¬ nici un arc nu se
mai ține,
Azi grămezi mai sunt de piatră din cetatea cea
de ieri .
Cedri cad din vârf de munte și Livanul
pustiește,
Jidovimea risipită printre secoli rătăcește ¬
În pustiu se-nalță-n soare desfrunziții
palmieri...
MIHAI EMINESCU
Povestea Magului Călător în Stele
(fragmente)
*
Cand suna-n viata
lumii a miezenoptii ora,
Atunci prin ceruri
umbla zambind amorul orb,
De ingeri
suflete-albe vazandu-l se colora
Si ochii lor albastri
privirea lui o sorb:
Plecand spre pamant
ochii ei timizi se-namora
In pamantesti fiinte
cu fragedul lor corp,
Si prin a lumii vama
cobor bolnavi de-amor
In corpurile
de-oameni ce-astept venirea lor.
Dar pan’ ce corpu-n
lume un inger il cuprinde,
Deasupra vamii lumii
pe luminoase cai
Imperiul lui cel mare
o stea in cer aprinde —
Acolo el domneste,
lasand a lumii vai.
Dar de viata-i lumeasca
domnia-n cer depinde:
De-i rau, steaua
s-arunca in noaptea celor rai
Si lumile nestinse
pe-a cerului cununi
Imperii sunt intinse
a ingerilor buni.
*
Desi nu sunt aievea
aceste lumi solare,
El tot le vede,
simte, le-aude si le are.
Cand omul risipitu-i,
un lut fara suflare,
Sufletul in afara
ramane surd si orb:
Un cantec fara arpa,
o raza fara soare,
Un murmur fara ape, e
suflet fara corp,
Dar inauntru-i este o
lume-ntinsa mare,
Aievea-i pentru
dansul. Cum picaturi ce sorb
Toate razele lumii
intr-un graunte-uimit,
In el is toate,
dansul e-n toate ce-a gandit.”
Seraful isi sfarsise
vibrata-cugetare,
Gandirea tace-asemeni
in fiul de-mparat,
Si galbena ca gheata
rupta din nori rasare
Luna si trece moarta
pe cortu-nnourat
Si cerul nori
gandeste, nori mari de razbunare,
Ce vor sa bicuiasca
pamantul rasculat
Si noaptea-insira
ceasuri pe firu-i incolor
Ca raul care-si mana
trecutu-n viitor.
*
Primejdii te-asteapta
si, fara de mine,
Se poate de ele ca
n-ai fi scapat.
De-ai fi ca alti
oameni, atuncea se poate
Ca soarta ta-n bine
din rau as schimba,
Dar semnul tau nu sta
in cartea mea toata.
A sortilor stele de
mine-s purtate,
Da’ tu in tot cerul
nu ai nici o stea.
De-aceea eu nu pot
nimic pentru tine.
Scrisoarea-ti menita
eu nu pot s-o schimb.
Ce e pot preface Ce-n
stele senine
Nu-i scris — eu nu
pot sti. Sunt scrieri streine
Gandite de
Domnu-ntr-a sorilor nimb.
Dar pot sa-ti arat a
pierzarilor cale,
Ca-n ea sa n-aluneci,
ca neademenit
De-un inger c-ochi
verzi cu trasurile pale,
Ce lumii aduce durere
si jale
De moarte, de care
adanc esti iubit.
*
Magul ramas in munte,
din el iesi afara,
Pe-o piatra detunata
el sede peste vai,
Priveste. — Codrii
mangai cu vant de primavara
A lui frunte uscata,
adancii ochi ai sai.
Se suie-n varf de
munte, o stea din cer coboara —
O stea, vultur de
aur, cu-aripele de foc,
Pe ea sezand calare,
in infinit el zboara,
Stelele sclipeau
sfinte si-n cale-i faceau loc.
Si rasfirati in
spatiu ingeri duceau in poale
A lumilor adance si
blande rugaciuni
Si intinzand in
vanturi aripele regale
L-a lumii
trepte-albastre le duc si le depun.
Pe magul cel puternic
ei il saluta-n cale,
El trece dus pe
steaua ce zboara ca un gand
Si cand veni sant,
mare, pe-a haosului vale
Da drum stelei,
s-arunca in haul fara fund.
Deasupra vedea stele
si dedesuptu-i stele,
El zboara fara preget
ca tunetul ranit;
In sus, in dreapta,-n
stanga lanurile de stele
Dispar. — El cade,-un
astru in haos azvarlit.
Caci la un punct
albastru privirea-i atintita:
L-a haosului margini
un astru bland usor;
Cale de mii de zile
el cade-ntr-o clipita,
Zboara ca gandul care
l-arunca-in viitor.
Din ce in ce
s-apropie de lumea departata,
O zi mai are inca
s-ajunge-n luna lui.
*
Tu cugeti. Cugetarea
cu raze reci patrunde,
Loveste chipul dulce
creat de fantazie
Si acest chip devine
palid ca o stafie
Si-ndata ce-l
privesti tu el sta sa se confunde
Cu locul de-unde
vine, cu norii ori cu unde.
Dar eu eu nu sunt
astfel Mie-mi place visarea.
Fie ea chiar un
basmu, numai fie frumos,
Inger c-ochi mari
albastri, cu chipul luminos
Si iert ca el se stinge,
cum aprind lumanarea.
Caci n-o aprind din
contra Ca cel ce-i place-un vis
Si chiar trezit de
friguri el tine ochiu-nchis,
Ca mai departe visul
frumos sa il viseze,
Asemenea uit lumea si
eu sunt bucuros
De pot prelungi inca
visul meu radios.
De n-ar fugi-nfidelul
O, de ar sta mereu
Sa oglindez
intr-ansul adanc sufletul meu,
Cu cantecu-mi ferice
simtirea sa-i desmierd
Si-n ochii mari si
bolnavi fiinta sa mi-o pierd
De n-ar fugi! dar
fuge Fuge cum luna plina
Incearca dupa codri
greu capul de-l inclina
Si fuge si se duce
pe-o raza iar in sus,
Se pierde in ruina
castelului zdrobit
E sufletul meu palid,
e sufletul meu dus
Ce paraseste lumea de
cer ademenit.
*
O, de ar fi o moarte,
fara ca eu sa mor,
Eu as cuprinde-o-n
brate si as strange-o cu dor.
Magul adanc gandeste
si-n minte-si desfasoara
Soartea omului care
l-avea naintea sa.
Sarac, uimit fusese
in lume-odinioara,
Dar gandul lui
puternic viata-i apasa.
Acest cap trist si
palid coroana vrea sa poarte
Si azi pe el se vede
un negru comanac.
Acesti umeri voit-au
sa duc-a lumei soarte
Si azi acopar trente
si rasa de siac.
Si capu-acest ce-n
perini de tron ar fi dictat moarte
Azi doarme-n pat de
trente, drept perina un sac,
Picioarelor ranite-n
sandale li-era dor
De salele de marmuri,
de-a tronului covor.
Descult umbla pe
uliti, de visuri mintea plina
Si-n lungele-i
mizerii, ca-n mare cufundat,
Visa ca-ntreaga lume
la dansul o sa vina,
Ca el de
lumea-ntreaga va fi incoronat.
*
Din cer cade alene o
dulce stea desprinsa
Si se preface-n
inger, plans de iubire, alb,
Si-n inima-i aude un
dulce glas de-argint
Ca sunetu-unui clopot
prin noapte aiurind.
Magul isi
razgandeste-a calugarului soarte!
“E-aievea acea
fiinta, visele-ti nu te mint,
Dar nu-i aci in lume
E sufletu-unei moarte,
Pe care-nsa eu insumi
pot ca sa-l reaprind.
Pot s-o topesc in
forma de lut care s-o poarte
Si idealu-eteric in
lut eu pot sa-l prind,
Dar nu aici. — Aicea
de viata n-are parte;
Vom merge-n lumea
unde traieste mai departe.”
POEȚI NAȚIONALI
(versiuni de George
Anca)
William
Shakespeare
Toată lumea-i o scenă
Toată lumea-i o scenă,
Și toți bărbații și femeile jucători;
Își au exituri și
intrări,
Și un om în viață
joacă multe roluri.
Actele sale fiind
șapte vârste. Întâi, infantul,
Scâncind și vărsând
în brațele doicii,
Apoi școlarul smiorcăit
cu traista lui
Și față strălucind
dimineața, târâindu-se melc
Nedornic de școală.
Apoi îndrăgostitul,
suspinător cuptor, cu
jalnică baladă
Întru sprânceana
dragei lui. Apoi soldat,
Jurând stranii
sudalme, bărbos precum un pard,
Gelos onoarei, grabnic
și iute la gâlceavă,
Căutând bășica
reputației
Până și-n gura
tunului. Apoi judecătorul,
Rotund la foale bine căptușite cu clapon-capon,
Cu ochi severi și
barbă formal tunsă,
Plin de-nțelepte
ziceri și pilduiri moderne;
Și-așa își joacă
rolul. A șasea vârstă se shimbă
Într-un sfrijit,
papuci, un panataloon,
Cu ochelari pe nas și
punga pe o parte;
Ciorapu-i tineresc,
bine ținut, prea largă-i lumea
pentru țurloi
împuținat, iar vocea mare de bărbat,
Întoarsă iar sopran
copilăriei, în sunet
De fluiere, șuiere.
Ultima scenă din toate,
Ce-ncheie strania
istorie d'evenimente,
E a doua copilărire,
numai uitare,
Făr' dinți, făr' ochi,
făr' gust
făr' orișice.
Charles
Baudelaire
Correspondances
Natura e un templu
unde piloni în viață
Lasă adesea vorbe confuze-n
ascultare;
Prin codri de
simboluri străbate fiecare,
priviri familiare
primindu-le în față.
Precum ecouri lungi
de departe se confund
Într-o întunecată
adâncă unitate,
Vastă ca o noapte și claritate
Parfumuri și culori
și răsunete-și răspund.
Sunt proaspete
parfumuri de cărnuri de copii
Dulci ca oboaie ori
ca preerii înverzite
- Și altele corupte,
bogate, sincopii,
Având expansiune de
lucruri infinite,
Ca ambra, moscul,
ambra și rășina, tămâire
Ce cântă
transportarea de spirit și trăire.
Friedrich Hölderlin
Cîntec de soartă
al lui Hyperion
Sus în lumină călcați
Pe sol blând, genii binecuvântate!
Din cer Dumnezeu
Vă pogoară lin,
Cu degete de artist,
Pe sfinte strune.
Fără soartă, ca
somnul
Cereștilor, respiră
pruncul;
Păstrându-se curat
În fașa săracă,
Pe totdeauna cast
Spiritul său.
Și ochii
binecuvântați
privesc în liniște
eterna claritate.
Ci ne-a fost dat
neunde a ne odihni
scăzând, căzând
lume în suferință
orbind de la
o oră la alta
ca apa din stâncă
în stâncă
prăbușindu-se,
în lungul anului
necunoscut.
Giacomo Leopardi
Infinitul
Mereu mi-a fost drag acest deal pustiu,
gardul viu ce o bună parte
din ultim orizont ascunde privirii.
Dar stând în contemplare, nesfârșite
spații de dincolo de el, tăceri
supraomenești, cea mai adâncă pace
îmi vin în minte; cât pe ce
să se sperie inima. Și cum aud
vântul foșnind prin tulpini, infinita
liniște cu această voce o compar:
și-mi amintesc eternitatea
și duse anotimpuri și prezentul
viu și sunetu-i. Atfel în această
imensitate gândirea-mi se îneacă:
mi-e dulce naufragiul în marea aceasta.
Walt Whitman
O, Căpitane! Căpitanul meu!
O, Căpitane! Căpitanul meu! Sfârșită
ni-i călătoria înfricată;
Nava și-a aerat fiece
colț, premiul râvnit l-am câștigat;
Portu-i aproape, aud
clopote, lumea exultă,
Urmând cu ochii prora
stabilă, vasul sumbru și îndrăzneț:
Dar, O, inimă! inimă!
inimă!
O, sângerânde picuri
de roșu,
Când pe punte îmi
zace Căpitanul,
Rece și mort
prăbușit.
O, Căpitane!
Căpitanul meu! Ridică-te, ascultă clopotele;
Ridică-te – pentru
tine s-a desfășurat steagul – pentru tine răsună goarna;
Pentru tine buchete
și cordelate coronițe – pentru tine țărmul-o-îmbulzeală;
Pe tine te cheamă
unduitoarea massă, fețe dornice întorcând;
Aici, Căpitane, tată
drag!
Brațul acesta sub
capul tău;
Vreun vis o fi cel de
pe punte,
Te-ai prăbușit rece
și mort.
Căpitanul meu nu
răspunde, buzele-i sunt palide și mute;
Tatăl meu nu-mi simte
brațul, n-are puls nici voință;
Nava e ancorată în
siguranță, voiaju-i închis și făcut;
Din drum de spaimă,
brava navă se întoarce cu ținta atinsă;
Exultați, O, țărmuri,
sunați, O, clopote!
Dar eu, cu pas de
doliu,
Calc puntea,
Căpitanu-mi zace,
Prăbușit rece și
mort.
Dylan Thomas
Iar moartea să nu aibă dominion
Iar moartea să nu aibă dominion.
Mortul nud să fie unul
Cu viul prin vânt și west-lună;
Când oasele li se curăță și oasele curate
plecară,
Ei să poarte stele la cot și la picior;
Și de înnebunnesc să fie sănătoși,
Și de se scufundă-n mare să reurce;
Iubiții de se pierd nu și iubirea;
Iar moartea să nu aibă dominion.
Iar moartea să nu aibă dominion.
Sub șerpuirile marine
Ei lung zăcând nu
moară șerpuind;
Suciți în plase când
îi lasă mușchii,
Pe roată trași, să nu
se frângă,
Prin răul inorog
străpungă;
Spărgând cărări n-au
cum să piară;
Iar moartea să nu aibă
dominion.
Iar moartea să nu
aibă dominion.
Nu le mai strige
pescărușii în auz
Ori valuri să
izbească huind țărmii;
Unde țâșnea o floare
nemaifloare,
Capul sus la răpăiala
ploii;
Nebuni și morți be
mad and dead ca melcii,
Capetele personajelor
bat calea margaretelor;
Iar moartea să nu
aibă dominion.
ION IUGA
Autoportret
Almanahul Literar 1970
Almanahul Literar 1970
Un cântec alb pahare înghețate mov
răspund cenzurii care mă dezmiardă
firav ghioc pe jilava mea palmă
și sfântă iarbă în alcov brumatul cântec
în mersul meu cădelniță și rugă
cine-n mări alin să-l fiarbă
când salcia țâșnită prin jocul grav de pântec
e schilav policandru o vai pe-o clapă oarbă
și doarme-n sine somn al meu
mai vânăt iarăși și mai clar
ca un cuvânt
pedestră rariște uitată-n mine
pe unde-am fost pe unde sunt
același Ion Iuga rug prea sfânt
din sfântul Gheorghe coborât albastru
și sclavele în mine se fac un nou mormânt
în sabie m-așază de ceață rele chipuri
odihnă-n semn pe unde trec proscrișii
tăiș să-mi fie scrumul osu-mi blestemat
pe fir de plumb în jos
pe alba-mi zodie
răspund cenzurii care mă dezmiardă
firav ghioc pe jilava mea palmă
și sfântă iarbă în alcov brumatul cântec
în mersul meu cădelniță și rugă
cine-n mări alin să-l fiarbă
când salcia țâșnită prin jocul grav de pântec
e schilav policandru o vai pe-o clapă oarbă
și doarme-n sine somn al meu
mai vânăt iarăși și mai clar
ca un cuvânt
pedestră rariște uitată-n mine
pe unde-am fost pe unde sunt
același Ion Iuga rug prea sfânt
din sfântul Gheorghe coborât albastru
și sclavele în mine se fac un nou mormânt
în sabie m-așază de ceață rele chipuri
odihnă-n semn pe unde trec proscrișii
tăiș să-mi fie scrumul osu-mi blestemat
pe fir de plumb în jos
pe alba-mi zodie
Bărbatul din nord
ant. O mie şi una de poezii româneşti
ant. O mie şi una de poezii româneşti
Sunt cel mai frumos bărbat din nord
cu ochii trişti de-atâta spălăcit albastru
- păduri de bălţi -
Sunt cel mai frumos bărbat din nord
cu trupul descojit de arbori
zvelt, unduit de aspre vânturi,
brăzdat de trăsnete şi-asemeni crud,
port brâie de lumină fulgerată
să plac şi cerului şi fetelor deodată.
Sunt cel mai frumos bărbat din nord
latin la vorbă, turbure în sânge;
cânt şi păduri boreale hăuie
sufletul meu printre stâncile ţării.
Sunt cel mai frumos bărbat din nord;
port pe chip ceaţa bunilor mei,
între pleoape hârburile lumii viitoare,
inima în româneşti cuvinte
se mistuie neagră
ca un soare.
cu ochii trişti de-atâta spălăcit albastru
- păduri de bălţi -
Sunt cel mai frumos bărbat din nord
cu trupul descojit de arbori
zvelt, unduit de aspre vânturi,
brăzdat de trăsnete şi-asemeni crud,
port brâie de lumină fulgerată
să plac şi cerului şi fetelor deodată.
Sunt cel mai frumos bărbat din nord
latin la vorbă, turbure în sânge;
cânt şi păduri boreale hăuie
sufletul meu printre stâncile ţării.
Sunt cel mai frumos bărbat din nord;
port pe chip ceaţa bunilor mei,
între pleoape hârburile lumii viitoare,
inima în româneşti cuvinte
se mistuie neagră
ca un soare.
GHEORGHE AZAP
Desigur că odată
va fi ca niciodată
Tu nu mi-ai zis "ai lav iu!", Aneto,
niciodată,
Deşi te-aştept ca bou', la opt, să ieşi din tură,
În fiecare seară, în mână c-o lopată,
Gonind toţi pinguinii ce stau la cotitură.
Firesc, o să-mi dai ţeapă şi astăzi ca şi mâine
Şi vei fugi de mandea în tempo allegretto...
(Auzi? de dimineaţă cand am călcat un câine
M-am speriat teribil şi-am spus:"tu eşti,ANETO?").
Ai vrea să-mi leg de guşă un bolovan, scumpete,
Să mă turtesc cu vodcă iar p'ormă, fatalmente,
Să mă arunc în Someş, în sunet de trompete,
Ca să-ţi rămână ţie vreo trei apartamente!
Prea mulţi au stat la coada să-ţi ungă cuzineţii,
Curând o să te saturi şi-o să te-ntorci agale,
Călcând ca raţa-n străchini...Voi nărui pereţii
Cu fruntea ta de tablă, în ritm de geamparale!
Deşi te-aştept ca bou', la opt, să ieşi din tură,
În fiecare seară, în mână c-o lopată,
Gonind toţi pinguinii ce stau la cotitură.
Firesc, o să-mi dai ţeapă şi astăzi ca şi mâine
Şi vei fugi de mandea în tempo allegretto...
(Auzi? de dimineaţă cand am călcat un câine
M-am speriat teribil şi-am spus:"tu eşti,ANETO?").
Ai vrea să-mi leg de guşă un bolovan, scumpete,
Să mă turtesc cu vodcă iar p'ormă, fatalmente,
Să mă arunc în Someş, în sunet de trompete,
Ca să-ţi rămână ţie vreo trei apartamente!
Prea mulţi au stat la coada să-ţi ungă cuzineţii,
Curând o să te saturi şi-o să te-ntorci agale,
Călcând ca raţa-n străchini...Voi nărui pereţii
Cu fruntea ta de tablă, în ritm de geamparale!
Ah, ce făcuşi, măi fato, de te-ai cărat aşa
moto: „Tot ce-mi rămîne acum de făcut
este să-mi ridic gulerul canadienei”
(Julio Cortazar – Şotron)
este să-mi ridic gulerul canadienei”
(Julio Cortazar – Şotron)
Am vrut cu două sute să cumpăr azi o ploaie
Dar n-a ţinut, Roxana, nci chiar cu un bacşiş
Aşa că iar mă duc la filmul cu Charles Boyer
Să mîngîi pe-ntuneric, în buzunar, un şiş
Dar n-a ţinut, Roxana, nci chiar cu un bacşiş
Aşa că iar mă duc la filmul cu Charles Boyer
Să mîngîi pe-ntuneric, în buzunar, un şiş
Ah, ce făcuşi, măi fato, de te-ai cărat aşa
Precum un OZN cînd încă era noapte
De m-ai lăsat statuie-n papuci şi-n pijama
Fără amor, făr’ orizont şi fără lapte?
Precum un OZN cînd încă era noapte
De m-ai lăsat statuie-n papuci şi-n pijama
Fără amor, făr’ orizont şi fără lapte?
De unde, tu, Roxana, atîta nepăsare?
Au nu ţi-am luat seminţe şi nici chewing-gum?
Au nu te-am dus la meciuri, nu te-am trimis la mare?
Alei, Roxana, dragă, dar cîte nu făcum?
Au nu ţi-am luat seminţe şi nici chewing-gum?
Au nu te-am dus la meciuri, nu te-am trimis la mare?
Alei, Roxana, dragă, dar cîte nu făcum?
Şi-acuma ce-mi rămîne, să beau întruna, nu?
Şi-apoi la loc să umplu, cu lacrimi, damigeana
Măcar de nu-ţi spusesem cu-atîtea ocazii: tu,
Eu te-am iubit ca popa şi cum pescarul mreana
Şi-apoi la loc să umplu, cu lacrimi, damigeana
Măcar de nu-ţi spusesem cu-atîtea ocazii: tu,
Eu te-am iubit ca popa şi cum pescarul mreana
Ah, slabă eşti femeie, precum zicea Shakespeare
Deşi bărbata fire e încă mai malignă
Că altfel care dracu’ e al meu chilipr
De te mai ţin la pieptu-mi la fel ca pe-o insignă?
Deşi bărbata fire e încă mai malignă
Că altfel care dracu’ e al meu chilipr
De te mai ţin la pieptu-mi la fel ca pe-o insignă?
Şi uite că acuma îţi scriu scrisori în rime
De las eternităţii surîsul tău de pai
Şi să nu-ţi pese dacă de mine n-a şti nime
Eu te-am iubit. Atîta. Cât şapte samurai.
De las eternităţii surîsul tău de pai
Şi să nu-ţi pese dacă de mine n-a şti nime
Eu te-am iubit. Atîta. Cât şapte samurai.
Tu n-ai să-mi scrii, Roxana, şi asta mă
îngheaţă
Iar scrisul meu se face încă mai neciteţ
Aş vrea să pot a plînge de-acum întreaga viaţă
Dar fără mătăluţă nici plînsul n-are preţ
Iar scrisul meu se face încă mai neciteţ
Aş vrea să pot a plînge de-acum întreaga viaţă
Dar fără mătăluţă nici plînsul n-are preţ
Aşa că voi rămîne pe
mai depa-pa-parte
Poetul mediocru ce te iubea ardent
Iar tot amorul nostru va fi decît o carte.
Aşa îmi trebui’ dacă n-am fost perspicient.
Poetul mediocru ce te iubea ardent
Iar tot amorul nostru va fi decît o carte.
Aşa îmi trebui’ dacă n-am fost perspicient.
VIAȚA ASTA
Viaţa asta, mai ales
deşartă,
în care unii se consumă-n artă,
Uitându-şi, zilnic, rânza la aman,
în timp ce alţii, iuţi ca hidrargirul,
Cu marafeţi îşi ghiftuie chimirul:
Să-i toace-n vreun sejur de pandişpan.
în care unii se consumă-n artă,
Uitându-şi, zilnic, rânza la aman,
în timp ce alţii, iuţi ca hidrargirul,
Cu marafeţi îşi ghiftuie chimirul:
Să-i toace-n vreun sejur de pandişpan.
Viaţa asta-ntreagă:
netto, brutto,
Cu tot tacâmul, Doamne, n-am umplut-o;
De fapt, am pus într-însa mai nimic:
Vreo poezică, niscai sticle goale,
Pesmeţi, trăscău, iluzii, angarale,
Tranchilizante, ceapă, tiriplic…
Cu tot tacâmul, Doamne, n-am umplut-o;
De fapt, am pus într-însa mai nimic:
Vreo poezică, niscai sticle goale,
Pesmeţi, trăscău, iluzii, angarale,
Tranchilizante, ceapă, tiriplic…
Viaţa asta,-n dor de
şugubine,
M-a scărmănat în chip şi fel pre mine,
Buşindu-mă adesea-n vreun podmol,
Însă am fost, la rândul meu, în stare
Să-mi readun tendoanele-n picioare
Şi, oţărât, din smârcuri să mă scol.
M-a scărmănat în chip şi fel pre mine,
Buşindu-mă adesea-n vreun podmol,
Însă am fost, la rândul meu, în stare
Să-mi readun tendoanele-n picioare
Şi, oţărât, din smârcuri să mă scol.
Viaţa asta, dreasă-n elegie,
Ursită fost-a silnică şi mie,
Chit că să-i fac hatâruri m-am zbătut.
Ci, tam-nisam, oricât mi-ar da de furcă,
Dacă ar fi posibil pot să jur că
M-aş strofoca s-o iau de la-nceput.
Ursită fost-a silnică şi mie,
Chit că să-i fac hatâruri m-am zbătut.
Ci, tam-nisam, oricât mi-ar da de furcă,
Dacă ar fi posibil pot să jur că
M-aş strofoca s-o iau de la-nceput.
NINGE
Ninge urat, ninge maro, ninge scalen.
Din nou calic sunt si salhui, si iar mi-e rau.
Beau si fumez, pana devin eterogen,
Ca un poet, fara de trup, de la Bacau.
Ninge posac, si diletant, ninge murdar.
Satu-i pustiu, somnul s-a dus, focul s-a stins.
Oile plang, crangu-i obscur, lupii apar,
Iarna de-acum face hibrizi, cu dinadins.
Ninge caznit, ninge jegos, fulgi jerpeliti.
Nu mai cunosc - nu mai produc - nici un chiolhan.
Dreptu-i al tau, dragoste-n veci, sa ma eviti:
Pana la brau, pana la gat, pana-n tavan.
Ninge mahmur, ninge-n zig-zag, ninge strain,
Tamplele dor, ochii-i destup, inima-i grea.
Inca putin! Inca putin! Inca putin:
Sper sa rezist, pana-ncoltesti, IARBA A MEA.
Ninge urat, ninge maro, ninge scalen.
Din nou calic sunt si salhui, si iar mi-e rau.
Beau si fumez, pana devin eterogen,
Ca un poet, fara de trup, de la Bacau.
Ninge posac, si diletant, ninge murdar.
Satu-i pustiu, somnul s-a dus, focul s-a stins.
Oile plang, crangu-i obscur, lupii apar,
Iarna de-acum face hibrizi, cu dinadins.
Ninge caznit, ninge jegos, fulgi jerpeliti.
Nu mai cunosc - nu mai produc - nici un chiolhan.
Dreptu-i al tau, dragoste-n veci, sa ma eviti:
Pana la brau, pana la gat, pana-n tavan.
Ninge mahmur, ninge-n zig-zag, ninge strain,
Tamplele dor, ochii-i destup, inima-i grea.
Inca putin! Inca putin! Inca putin:
Sper sa rezist, pana-ncoltesti, IARBA A MEA.
IUBITO, NINGE PESTE HĂT
Iubito, ninge până hăt
Şi-am să oftez cu mult mai des
Pentru că tumbele-n omăt
De unul singur n-au succes.
Dansează fulgii coliliu
Şi-mi cer măcar un zurgălău
Dar nici un clinchet nu mai ştiu
De când lipseşte râsul tău.
Îmi ninge-n gând ca un puhoi
Zăpada albă-mi creşte-n prag
Sporesc omăturile moi
Şi totuşi nu mă mai atrag.
Tu nici măcar nu te prelingi
Pe-o indulgenţă să mă vezi
Şi-am procurat nişte seringi
Să-mi faci injecţii cu zăpezi.
Vezi, nici zăpada n-are rost
Din zbucium dacă nu mă smulgi
Oricât de proaspăt şi intens
Lucrează fabrica de fulgi!
P.S. Redată din memorie, eventualele omisiuni rog a-mi fi scuzate! (Anda Andries, 2007)
FELIX SIMA
copiii care merg prin flori
mai mulţi copii mergeau prin flori
le vizitau ca la muzeu
acest băiat strângea culori
această fată nu sunt eu
afară-i aşteptau părinţii
şi parcă-aveau ceva de spus
le tremurau în gură dinţii
copilul meu este mai sus
mai mulţi copii mergeau prin flori
ca fluturii strângeau mătase
acest băiat strângea culori
această fată mă uitase
aveau topoare de argint
cu coada lungă şi sculptată
copiii noştri nu ne mint
copiii noştri ne zic tată
şi se înţeapă în stamine
li se deschide apoi uşa
privesc la ei – privesc la mine
o fată şi-a pierdut păpuşa
mai mulţi copii mergeau prin flori
le-au vizitat şi-au coborât
acest băiat a strâns culori
cu greu l-m mai
recunoscut
călătorul
să-ţi intre într-o seară-n casă
un călător fără sandale...
tu să-l primeşti nepăsător
şi rezemat pe scaun moale...
să-ţi spună-n câteva cuvinte
ura şi dorurile sale...
tu să-l asculţi nepăsător
şi rezemat pe scaun moale...
ştiind că-n camera vecină
mâncarea fierbe-n şapte oale...
tu să-l inviţi nepăsător
şi rezemat pe scaun moale...
de-ai pune să i se aducă
şi un palton mai scurt în poale
când ţi-ai aprinde o lulea
stând rezemat pe scaun moale...
sunându-ţi apoi buzunarul
i-ai da în silă trei parale
doar să se ducă să rămâi
tot rezemat pe scaun moale...
el umilit peste măsură
ţi-ar pune pielea-ntre pumnale
şi te-ar lăsa nepăsător
și rezemat pe-un
scaun moale,
doină
dacă am
şi dacă sunt
o lopată de pământ
dacă am
dacă nu am
frunză verde
prinsă-n ram
tot scriam
la poezii
pentru morţi
şi pentru vii
frunză verde
strop de moarte
primăvara
ne desparte
toamna vine iarna
vara
între noi e
primăvara
frunză verde
foi de carte
toamna - iarna
sunt departe
nici nu ninge
nici nu plouă
se tot rupe
cartea-n două
dacă am
dacă nu am
trei mici capete
la geam
lupul tânăr
tot eram
tot prin fum
călătoream
trup de fată
doină mică
am cântat şi
nu mi-e frică
am cântat
un os de plug
şi o frunză
prinsă-n jug
toamna vine iarna
vara
între noi e
primăvara...
nici nu ninge
nici nu plouă
se tot rupe
cartea-n două,
s-a scumpit apa de ploaie
lui Nei Darie
s-a scumpit apa de ploaie
s-a scumpit apa din vin
s-a scumpit pielea de oaie
s-a scumpit un cer senin
s-a scumpit ceaiul de plante
s-a scumpit zăpada albă
s-a scumpit mai mult încalte
şi moneda cea mai calpă
s-a scumpit adică leul
(leul nostru blând şi drag)
tipărim bancnote sute
tot pe frunzele de fag
s-a scumpit laptele mamei
s-a scumpit gogoaşa ţării
pe un ţărm uitat de lume
s-a scumpit nisipul mării...
dacă vrei să ari grădina
şi-ncă nu ai plug să-o ari
visul ţi-l plăteşti în ruble
sau în lire sau dolari...
s-a scumpit lumina zilei
dar şi Peştera Muierii
şi-au scumpit covrigii câinii
s-au scumpit, zâmbind, minerii
de când, Doamne, la prefectul
şi la alţi – de sus în jos -
caut drum să-mi fac dar iată:
s-a acumpit mersul pe
jos,
a fost un secol XX
ne întâlnim din an în an
cu Prea Cinstitul Anton Pann
ce trage fesul peste noi
ca peste turmă - când vin ploi
când nu vom fi - nu vom zări
nici drum de noapte şi de zi
pe care tot mai mergem dar
ieşim dintr-un Abecedar
al lui Antim cu „Didahii"
şi georgianul dintre vii
care pe deal se pârguiesc
şi-n scaun tot mitropolesc
din an în an, din bani în bani,
să mai trăim contemporani
că nu e alta de trăit
decât un fel de om cinstit
şi-o naştere - a doua-n cer
peste născutul efemer
acolo unde-i cuib cu pui
să mai trăim în proza lui
a BOULUI DE PIATRĂ...
deci,
A FOST UN SECOL: XX
înaintând în labirint
unde de mult mă simt te simt
să-o luăm adesea de la cap
în el - mai multe ne încap...
când am plecat?când am sosit?
ne paşte zilnic un sfârşit
un scrib balcanic - secular
o lună legănată-n par
văcari căprari oieri şi hoţi
dricarul ce îi vrea pe toţi
tăciuni aprinşi, enibahar,
sticle de lampă, rom, pahar,
Moara lui Ghelci şi căruţaşi
altar trăsuri nuntaşi clăcaşi
zapcii zugravi zarafi ocnaşi
fierari rudari ţigani sadea
notar aprod lulea peltea
scufiţe roşii strănepoţi
şi boschetari şi idioţi...
dricarul ce îi vrea pe toţi...
şi „Macul roşu" „Trei mustăţi"
un casier ce face plăţi
ogrăzi de meri de pruni de peri
bărbaţi în pomi mai jos - muieri
sutane sfinte lumânări
icoane-n ceruri închinări
copii pierduţi case de bal
sifonerii pescari spital
margini de sat şi de oraş
la mijloc: Bobul ucigaş
un arhivar un pompier
o farmacie pe sub cer
în aer liber aşadar
la seminar: un calendar
şi ceară-n preot în amvon
şi domnişoare-n pension
fântâni cu apa ca vioara
în ele se scufundă Ţara
şi-o scoatem iar cu o găleată
şi-o dăm pe jgheab la lumea toată...
FÂNTÂNI CU APA CA VIOARA...
ÎN ELE SE SCUFUNDĂ ŢARA...
ŞI-O SCOATEM IAR CU O GĂLEATĂ...
ȘI-O DĂM... PE
JGHEAB... LA LUMEA TOATĂ
Iar mai jos, la Dumnezeu,
Oasele tatălui meu…
Albe sunt, nimic nu sunt
Şi nu scot nici un cuvânt
Şi pământul le-nconjoară
Ca o graniţă de ţară…
Oase sunt din trup de om?
Crengi căzute dintr-un pom…
Şi trec ape printre ele
Ca prin gardul de nuiele
Ridicat în dosul stânii
De bătrânii şi stăpânii…
Să cântăm: „Florile dalbe”,
Graniță din oase albe
George Anca
EMINESCU TEATRUL
LIMBII ROMÂNE ÎN INDIA,
Muzeul Național al
Satului, Namaste India, 6.6.015, ora 12
Gayatri - sanscrită,
română
*
Sion Sion și biblii
scrise
în carne doina
plânse-ni-se
Catolicei gratia
plena
ave Maria Magdalena
Apoi tot nebăuți ne
fie
porumbul scrumului
trezvie
Lumină harului fiind
împreunându-i-se ind
Sion Sion și
evanghelii -
în carne suflet doina
ce li-i
*
asat oma
*
Ziua Eminescu, torențială, se
arătase construcție a timpului, joc al tentațiilor spirituale necunoscute până
în clipa teatrului limbii române. De atunci, la cuvântul: „departe”, mai
fiecare izbucnește: ”mai departe”, recitatorul continuă: „mai încet”: „tot mai
încet”.
O aud pe Amita (Bhose) cu
shanti-repaos. Cicerone (Poghirc) cu mantra supremă. Cineva tot zicându-mi să
închid ochii, să-i deschid înăuntru.
*
31 mai 78 Dharamsala
Am citit ieri, cu voce tare,
pentru toți trei din Eminescu. Ne-a apărut obsedat de sine, de Atman, de
universul crud, desferecat, cu ploi de suflete și meteori, epopeic nu retoric,
ritmic nu elocvent, ritual arhitectonic nu descriptiv, cult naturist nu idilic,
trăindu-și continuitatea proprie în reînvierea chipurilor și rostirilor
dinainte, ca un istoric mistic, și așternând cadrele literelor urmașe mânate de
duhul bun dar trinitar, de guru, yogi, sigur, poetica pranei, a apropierii de
un infinit ce să spargă încântul fermecării. Ca romantic, corespunde în geniul
temei, în intuiția fantasticului reîncarnării sau măcar a strigoilor, în
muzicalitatea epopeii destinului. Clasic, cuprinde dezarmanta hipnoză a
perfecțiunii antume, trezia din intimitatea nevăzută, a antitezei propriului
spirit poetic, revanșa contra compătimitorilor geniului și împărțitorilor
creației, autoironia frigidității cosmice scârbite de refuzuri muritoare, forța
și căldura până la lacrimi a acestora din urmă, din viață. Formele artistice și
voința creatorului merg împreună. Cine l-ar plânge a nu fi avut puterea să se
deosebească de sine și a crea caractere, fie și dramatice: dar formele din
versificație, tonalitățile mistico-morale, șivaismul, etapele – tânăr să-i
citești cu toată voluptatea poezia începuturilor -, filosofia deschisă,
dumnezeul nemărturisit și netemut, kantianismul și critica lumii necutreierate,
sublimate intelectual, buddhic și herculean, libertatea față de alte culturi și
autonomia valorilor sale supraetnice, infrauniversale, robirea profetică sub
valurile vremii.
*
Trebuie să deschid cursurile.
Studenții, risipiți printre etaje. O comisie asistă. Câțiva s-au strâns în
sală. Îmi spun în minte fraze adânci, de efect. Am deschis cursul. Oare
castelul din fundul mării al milionarului va fi fiind la fel de umid? Ai mei
vor recita – începutul teatrului de limbă română al Universității din Delhi – Peste
vârfuri, La steaua, Facerea rigvedică în română, cor, român, apoi Eu
nu strivesc corola de minuni a lumii de Blaga, în engleză, Păunul de
Barbu – română, hindi, Shatranj de Sorescu, hindi, Cartea de
Anca, punjabi. Cântăreți de sitar și veena. Studenții se înscriu la universitate,
plătesc taxa, dar renunță, atingându-și scopul de a obține permise de autobuz.
*
Piesă fără text. Sau Examenul.
Sikhul va fi Sică, Viki rămâne așa, Vina – la fel, Vadwa apare cu numele mic de
Yogindra, iar alte apariții o să le anunțe el. Copii și studenți, în teatrul
nostru, transformat în loc de întâlnire și de examen. Suntem în scenă, pe o
pagină, despărțiți în silabe, fără să ne dăm seama când sfârșește ori începe
paragraful. E a doua viață a mea, pe care n-o trăiesc, nu obișnuiesc să văd
piesele mele. Fiți fără grijă, o să auziți replici bine jucate, o să vedeți
chipuri și sugestii din lumea largă. Nu e un teatru de călătorie, doriți
conferințe? Vă țin una despre repertoriu, reclama, separat, veți pleca după o
mică durere de fericire.
*
Mihai Eminescu: Revedere (recită
Kashyap Manica); Vasile Alecsandri: Cântecul gintei latine (recită Yogindra
Vadwa); George Coșbuc: Trei, Doamne, și tiți trei (recită Devesh Mohan); Mihai
Eminescu: La steaua (recită Charanjit Singh); Marin Sorescu: Șah (recită Veena Rani
Gupta); Ashok Beri: Gândul meu (hindi:)
gândul meu sub arc de munte limpezit de râuri
sfinte peste-a ierburilor frunte izvorâtele cuvinte România gândul meu
*
Am recitit seara Shakuntala de
Vasile Voiculescu, după ce, dimineață, sfârșisem Ramayana, traducerea
românească a versiunii repovestite în englezește de Rajagopalachari. Cheia
eminesciană din Luceafărul psihanalizează ortodoxist consacrarea persoanei
sau cunoașterea apofatică.
Vorbisem despre Sita ca destin
sfânt prin Rama, sacrificiu. Shakuntala românului Voiculescu este destinul
însuși . Sita concretizase absolutul, Shakuntala-Rada absolutizase realul
existenței. Persoana-Dumnezeu se realizează în stadii brahmanice, poate și
kierkegaardiene, strălucește în iluzia Shakuntalei - Maya, Dulcineea-Shakuntala.
Gala Galaction recrease o imagine
bucureștean-constănțeană a Mariei Magdalena.
Voiculescu s-a emancipat, în
aparență, de morala evanghelică. Păcatul Shakuntalei nu există. Ea incarnează
frumusețea indiscutabilă, ca o religie în sine. Este tot atât iluzie,
halucinație sau reminiscență, cât și sens al regenerării, eroismului și
îndumnezeirii.
*
noi vorbim pe
românește doamne
ne dai vin nu-l bem
să ne condamne
doar o furie ca a le
ține tira
ne mănâncă minți
harimandira
aurul cu gurile
brățară
mai să ne înghită de
ocară
și turbanul cumpărat
pe-un sfanț
gheară ți-l oprește
să te țipi în șanț
*
De vorbesc în satul
nostru pot s-audă și străinii
Azi mă abătui din
cale să fac yoga kundalini
Cu picioarele în
cruce mâinile la pancreas
scapi de diabet sau
alte suferințe într-un ceas
Dar ce se alege-n
urmă pe la patruzeci de grade
nu știu eu astrologie
să arăt mai cumsecade
Norocul că-mi scrie
carte mai din sus de primărie
tata de la stupi ce
dulci mi-s viforâți și pe hârtie
De-i răspund s-o țină
taină ori de veste și comunii
cum că noru-sa
cunoaște personal pe Sakyamuni
Și fiind așa destinul
de malarie scăpat
au luat o doctorie să
se facă doctorat
rasă ori prezicătoare
(nava rasa-s sentimente)
unul altuia în viață
să ne fim medicamente
*
Om Troian român
pe trei ochi stăpân
moartea ia-mi dă-mi
trai
plaiului meu rai
Și-ar fi tot un fir
fir de trandafir
mângâie-l să-l am
agatârul neam
Și-ar fi fără chin
și fără suspin
și-ar fi din bătrâni
zid de duh de mâni
Din nesat în sat
curat luminat
la zorii de nea
snaga să ne ia
Am și n-am a da
de aici colea
omul șoptitor
șoptitorul dor
*
nu muncești și barba
crește zice Geza fatalist
ba te iau pe
românește și îți fac un acatist
mi-a sosit sosia aflu
să mă bage în vreo oală
bat la ușă iese slavu
din împărăția yală
să fumăm boieri grofi
pașă fără sabie în vlah
în foiță de cămașă cu
tutunul lui Alah
batem câmpi armonios
la arsul lumânărilor
ba ne cântă și din
tabla mucul lumii nărilor
se deschide ușa intră
un băiat la noi în cușcă
bună vreme moale
vintră numără și ne împușcă
EMINESCU LA TÂRGU-MUREȘ
*Dragă Dimi*
Ştiai ca la Tg. Mures s-a votat
in Consiliul Local schimbarea numelui a treizeci de strazi (printre care si
str. Eminescu) in nume maghiare. Cum? Consilierii PNL-PDL au votat impreuna cu
cei UDMR, in regim de urgenta (inainte de motiunea de cenzura). Troc politic
iresponsabil peste interesele strategice nationale. Deci, nimic luminos. Emi
Dimitrie Grama:
Draga Emilia,
Eminescu nu sufera din astfel de
nimicuri. El isi are locul lui de cinste oricum. Cum am mai spus, in tara aceea
sunt necesare schimbari radicale cu privire la cinste, mandrie nationala si mai
ales atitudine civilizata in mai toate domeniile cultural-social-politice.Multi
romani, din alte regiuni ale tarii , nu se pot identifica cu tara lor!!! Ardelenii
si banatenii get-beget au o mare dilema sa se identifice cu valahii, cu
mentalitatea corupta, imorala, introdusa de la Bucuresti dupa 1918. Austria si
nemtii in general au avut o mare influenta in Ardeal si Banat si, cu toate ca
sunt foarte critic fata de nationalismul sovonist maghiar, aceasta
"civilizare de tip vest european", s-a petrecut si in Ungaria. sa nu
uitam ca aceste regiuni au fost parte a unui imperiu de tip vest european mai
multe sute de ani. In fosta Austro-Ungarie a existat un cod moral, seriozitate
in munca si disciplina si aceste virtuti au fost spulberate de mentalitatea damboviteana,
introdusa prin functionari veniti din Bucuresti, functionari care au primit
posturi si functii inalte, nu bazat pe merite, ci pe "nepotism",
"mita", "coruptie". Incet-incet o guvernare
"fanariota" bazata pe "baccis turcesc" a inlocuit decenta
din Ardeal si Banat. Ar fi fost mult mai bine, daca Muntenia si Bucurestiul
s-ar fi schimbat, trecand la o treapta mai superioara de atitudine morala, aliniindu-se
atunci tarilor din Europa Centrala si de Vest. Dar nu s-a intamplat asa, ba din
contra, "balcanismul corupt" a fost finisat si dezvoltat la noi, mai mult
decat in celelalte tari balcanice. Deci, dece sa-i injuram pe cei de la Tg
Mures? Ei nu se pot identifica cu Romania/Valahia, pentru ca Valahia nu a depus
nici un efort sa unifice atat national cat si spiritual toate tinuturile vechi,
istorice, de pe actualul teritoriu al Romaniei. O delasare tipica guvernelor
politice incompetente de dupa 1918 si venirea la putere a comunistilor, adusi
din URSS, a agravat si mai mult aceasta situatie. Dar, oricum, e bine ca fiii
celor veniti din URSS la 1944, ne dau acum lectii de comportament si sunt
tratati ca "victime" ale persecutiilor comuniste. Romanii sunt
"pocheristi morali" si accepta cu usurinta orice
"cacialma".
Si atata timp cat conduita morala
la nivel national este ignorata, romanii vor suferi de o "insuficienta
grava de civilizatie" si vor fi tratati ca atare. De asemenea, o
"debandada" social-politica in tara romaneasca, va fi posibila
oriunde si oricand, deoarece orisice structura sau ambitie de organizare
morala, nu este luata in serios.
Ben Todică 9.6.015, 5:48
E un punct de vedere care nu mai
are valoare acum ca suntem in Europa dar poate fi folosit intentionat ca sa ne
puna in conflict, ca sa creeze o alta ucraina. Desparte si controleaza e deviza
pe tot pamantul. Romania e a evreilor acum si atata timp cat sunt americanii in
ea nu se va intampla nimic. Ungaria e despartita financiar de banca
internationala americana asa ca nu are succes sa ia Transilvania decat numai
daca face un targ cu ei. Avem exemplul Yugoslaviei care a fost despartita ca sa
fie subjugata pe bucati si asa se poate intampla si cu Romania daca incep sa se
certe regiunile. Situatia in Romania trebuie observata la nivel mondial si daca
analizezi ce se intampla in toate tarile lumii vei concluziona ca regimul de
acum o aranjeaza cel mai bine. Pe moment in nici o tara lucrurile nu merg
inainte ci inapoi. E adevarat ca sunt tari care o duc mai bine decat Romania
dar in raport cu nivelul real la care ar fi trebuit sa fie, ele stagneaza sau
merg inapoi. Daca cineva ar stabiliza Romania ar pati exact ce a patit Libia.
Suntem pe drumul unei mari schimbari planetare. Toate resursele sunt
directionate spre industria de razboi. Toti se inarmeaza, frica si terorismul
se promoveaza intens. Debandada social politica devine norma peste tot. Cand vor
apare varfuri clare, exemple sanatoase de morala si justitie atunci le va avea
si Romania. Ce face al mare face si al mic. Noi mimam.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu