marți, 11 februarie 2020

Al. Stănciulescu-Bârda - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ, DOAR O VORBĂ.....!




SUFLET PĂRĂSIT
- SF.IOAN DE KRONSTADT -


         Vezi ca o casa în care stapânul nu mai locuieste este murdara si plina de gunoi, praf si paienjenis; o tarina fara plugar se pustieste, se face neroditoare si odrasleste ierburi netrebuincioase; o vie sau o livada fara lucrator se pierde; o corabie fara un bun cârmaci e înecata de furtuna si de valurile marii si asa mai departe. Întocmai si un suflet omenesc – fara Hristos este ca si o casa pustiita, plina de putoare, murdarie si paienjenisuri, care au fost întinse de diavol si de demonii sai, adica de poftele, gândurile si pornirile cele rele; ca si pamântul cel nelucrat, care odrasleste doar „maracini si spini si blestemul îi este aproape” (Evrei 6, 8); ca si via sau livada cea parasita, care nu mai aduce roada si, întrucât nu foloseste la nimic, va fi taiata si aruncata în foc; ca si corabia ce umbla fara de cârmaci si, fiind clatinata de furtuna si de valuri, este pe cale de a se îneca. Caci, pentru sufletul nostru, Hristos este întocmai ca un stapân pentru o casa, ca un lucrator pentru un pamânt sau pentru o vie si ca un cârmaci pentru o corabie.

Sfantul Tihon din Zadonsk,Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 207.




CURĂȚENIA
- SF. IOAN DE KRONSTADT -



           Daca esti murdar, trebuie sa te speli. Rugaciunea este spalarea de necurateniile sufletului, adica de pacate, mai ales rugaciunea cu lacrimi.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 418.




MIOPIA SUFLETULUI
- SF. IOAN DE KRONSTADT -



           Sa încercam sa ne tamaduim de miopia sufletului si sa nu ne preocupam doar de cele vremelnice, pamântesti; sa cautam a deslusi cu ochii mintii ce ne asteapta mâine – viata cea fara de sfârsit – si sa ne înaltam inimile spre patria cea de sus. Este, într-adevar, o miopie fara seaman a sufletului nostru nemuritor a privi numai la prezent, la cele vazute, perceptibile prin simturi si care convin doar unor senzatii trupesti, si a nu privi înspre veacul viitor, la „Cele ce ochiul n-a vazut si urechea n-a auzit si la inima omului nu s-au suit” – bunatati – pe care Preabunul si Preaînteleptul Dumnezeu le-a gatit celor ce-L iubesc pe El (1 Corinteni 2, 9). Ne dam seama oare de ce ne-a lipsit miopia, careia ne-am dat de bunavoie? Ne-am lipit ca mustele de dulcetile pamântesti si nu mai vrem în ruptul capului sa ne dezlipim de ele! Fericit cel ce dispretuieste dulcetile lumii acesteia! Fericirea aceluia nu va avea sfârsit!


Sfantul Ioan din Kronstadt,Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 224-225




CORABIA INVIFORATA
Sfantul Tihon din Zadonsk



Vezi pe mare o corabie care este înviforata de valuri si se afla în primejdie. Întelege de aici ca asemenea si viata noastra se primejduieste în marea acestei lumi, ravasita de multe feluri de nevoi ca de niste valuri. Si prin aceasta te vei învata a te ruga si a suspina adesea cu osârdie catre Hristos, Cârmuitorul cel Preaîntelept, pentru ca El sa nu-i îngaduie corabioarei tale a se îneca în valurile pustiirilor, ci s-o povatuiasca cum sa ajunga la limanul cel lin si neprimejduit al vietii celei vesnice.

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 7




MĂDULARELE

- SF. IOAN DE KRONSTADT -

  
             Aceste mâini carora le place sa ia tot ce este în apropierea lor, vor fi încrucisate pe piept si nu vor mai lua nimic. Aceste picioare care merg cu placere pe calea pacatului, dar care nu stau drept pentru rugaciune, vor fi întinse pentru eternitate si nu vor mai merge nicaieri. Acesti ochi care privesc cu pizma fericirea aproapelui, se vor închide, focul lor se va stinge si nimic nu-i va mai încânta. Aceste urechi care se pleaca atât de repede pentru a asculta cu placere minciunile si calomniile, nu vor mai auzi nimic; tunetul însusi nu-l vor mai auzi. Ele nu vor mai auzi decât trâmbita trezirii mortii când acest trup stricacios va învia, unul „pentru învierea vietii, altul pentru învierea osândei” (Ioan 5, 29). Ceea ce ramâne în noi viu dupa moarte, aceea trebuie sa fie obiectul tuturor preocuparilo r noastre. Curateste-ti inima pe tot parcursul vietii, ca ea sa fie împreuna cu sufletul tau capabila sa-L vada pe Dumnezeu Dincolo; preocupa-te de trupul tau si de trebuintele lui numai atât cât este necesar sa-ti întretii sanatatea, puterea si decenta. Toate acestea vor muri, toate acestea vor merge în pamânt. Straduieste-te deci sa desavârsesti în tine ceea ce iubeste si uraste, ceea ce este pasnic sau învolburat, ceea ce se veseleste si se mâhneste, adica inima ta, omul tau interior, care gândeste si judeca prin intermediul mintii tale.

Sfantul Ioan din Kronstadt,  Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 97-98.


FOAMEA SI SETEA
- SF. IOAN DE KRONSTADT -


             Cautati mai întâi Împaratia lui Dumnezeu si dreptatea Lui si toate acestea se vor adauga voua” (Matei 6, 33). Cum, în ce chip sa cautam mai întâi Împaratia lui Dumnezeu? Iata cum. Daca simti foame sau sete si vrei sa manânci sau sa bei, adu-ti aminte de foamea si de setea sufletului (lui îi este sete de adevar, de sfintenie, de mântuire întru Iisus Hristos). Daca nu-l saturi, sufletul poate sa moara de foame, rapus de patimi, istovit, chinuit. Ogoindu-ti foamea trupeasca, nu uita sa ogoiesti, cu atât mai vârtos si întâi de toate, foamea sufletului, prin vorbire cu Dumnezeu, prin pocainta de greseli, cu inima curata, prin citirea istorisirilor si învataturilor din Evanghelie si mai ales prin împartasirea cu Dumnezeiestile Taine ale Trupului si Sângelui Domnului.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 257-258.





FIRUL DE IARBA
Sfantul Ioan din Kronstadt


În trupul nostru, în manifestarile sale firesti, lucreaza Dumnezeu, sustinându-l, nutrindu-l, crescându-l. În firul de iarba, într-o planta sau într-un animal lucreaza de asemenea El; firul de iarba „îl îmbraca” (Luca 12, 28), planta o creste, o împodobeste cu frunze si flori, o face sa rodeasca, pe animale le nutreste si le creste. Noi însine nu putem face nimic în propriul nostru trup, nici cu o jumatate de iota, cum se spune; nu putem face „un fir de par alb sau negru” (Matei 5, 36). Domnul ni Se descopera în macrocosmos si în microcosmos, nu cunoaste limite, nici într-unul, nici în altul, exista tot în toate, neîmpartit si mai presus de toate.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 81


FULGII DE NEA
Sfantul Inochentie al Odessei



În vremea iernii nu cade din cer nici un firicel de zapada care sa nu fie – în primul rând – îngrijit, bine facut si chiar împodobit cu toata grija si caruia – în al doilea rând – sa nu i se fi aratat pe fata pamântului un anumit loc si o anumita legatura cu celelalte firicele de zapada, asemenea siesi. Pentru a va încredinta de toate acestea, n-aveti decât sa prindeti cu grija câteva firicele de zapada, care cad cu milioanele în aceste zile întunecoase si sa le supuneti unei amanuntite cercetari cu ajutorul lupelor. Fulgii de nea va vor aduce întru mirare prin regularitatea si frumusetea formei lor.

Sfantul Inochentie al Odessei, Intelepciunea dumnezeiasca si rosturile naturii, traducere de patriarhul Nicodim Munteanu, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 80



STATORNICIA
Sfantul Teofan Zavoratul


Binecuvântata fie pomenirea Dreptilor, care au ramas neclintiti! Acestia nu s-au schimbat, ca luna, ci s-au asemanat soarelui, a carui lumina este întotdeauna aceeasi. Duhul lor nu s-a asemanat siroaielor de ploaie, care ba sunt îmbelsugate, ba seaca fara de veste.

Asupra Dreptilor s-au abatut valurile ispitelor de tot felul, însa ei n-au slabit. Nici slava nu i-a facut îngâmfati, nici ocara nu i-a facut sa se trândaveasca. Întotdeauna erau la fel: niciodata nu se pierdea mireasma înaltelor lor virtuti.

Bine este cuvântat Cel Bun, Care a izvorât buna mireasma a faptelor lor din vistieriile Sale! Bine este cuvântat Dreptul Judecator, Care a încununat nevointele lor!


Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 131



G R Â U L
- SF. NICOLAE VELIMIROVICI -


               Grâul semnifica stiinta cea dumnezeiasca, stiinta lui Hristos. Samânta cea buna este opusa neghinei, care simbolizeaza samânta cea diavoleasca. „Dar pe când oamenii dormeau, a venit vrajmasul lui si a semanat neghina printre grâu” (Matei 13, 25). Crestinii, care poarta întru sine pe Hristos Dumnezeu si Îl sporesc pe El în sufletele lor pâna la seceris, vor fi mântuiti; în acelasi timp, cei nepasatori, care cresc iarba cea rea în locul grâului, vor pieri. Despre aceasta a marturisit si Sfântul Ioan Botezatorul, spunând ca Domnul Îsi curata aria si aduna grâul Sau în hambare, iar samânta cea rea o arunca în focul cel vesnic. Astfel grâul simbolizeaza pe drept-credinciosii care pastreaza întru sine samânta lui Dumnezeu, iar neghinele semnifica pe cei fara de Dumnezeu. Samânta care creste în pamânt este închipuire a mortii si Învierii Domnului, închipuire a omorârii omului celui vechi si a nasterii omului celui nou în fiecare dintre noi.

Sfantul Nicolae Velimirovici,Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 40-41.



NĂRAVURILE
-Sfantul Teofan Zavoratul-



        Naravurile cele rele ma înfasoara ca niste laturi, si eu ma bucur ca sunt legat. Ma cufund în adâncul raului, si aceasta ma veseleste. Vrajmasul înnoieste zi de zi legaturile mele, caci vede cât ma bucur de felurimea acestora.

           Tocmai lucrul acesta este vrednic de plâns si de tânguire, tocmai aici este rusinea si ocara: ca sunt legat de propriile mele voi. Si mai cumplit este ca ma leg singur cu legaturile pe care mi le da chiar vrajmasul si omor cu patimile, care pe el îl bucura.

Stiind, totusi, cât sunt de îngrozitoare aceste lanturi, cu osârdie le ascund de toti privitorii sub o înfatisare frumoasa. La aratare sunt îmbracat cu haina cucerniciei, dar sufletul mi-e legat cu gândurile spurcate. Înaintea celorlalti sunt evlavios, iar pe dinlauntru sunt plin de toata netrebnicia.

           Constiinta ma pâraste pentru aceasta, si as vrea cumva sa scap din lanturile mele, si zi de zi ma tângui si suspin, dar ma tot încurc în aceleasi curse.


Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 24-25.





HRANA
- Sf. Vasile cel Mare -



Sa rasara pamântul iarba verde” (Facerea 1, 11). Scriptura ne vorbeste de hrana cea multa pe care ne-o dau de la sine aceste plante prin radacinile lor, din tulpini si din roade. Si apoi câta hrana nu ni se mai adauga de pe urma cultivarii lor si a agriculturii?

Dumnezeu n-a poruncit ca pamântul sa faca îndata si samânta si rod, ci ca pamântul sa rasara, sa înverzeasca si sa ajunga la desavârsire în seminte, pentru ca acea prima porunca sa-i fie naturii o scoala pentru continuarea mai departe a poruncii.

Si într-o clipita de vreme, pamântul, ca sa pazeasca legile Creatorului, începând cu odraslirea, a trecut plantele prin toate fazele lor de crestere si le-a adus îndata la desavârsire. Livezile erau încarcate cu belsugul ierbii; câmpiile bine roditoare, acoperite cu semanaturi, care prin miscar ea spicelor lor dadeau imaginea valurilor marii. Orice fel de iarba si orice fel de verdeata, fie dintre paioase, fie dintre legume, umpleau atunci din belsug întreg pamântul. Ca nu aveau nici o lipsa cele ce au rasarit atunci din pamânt: nici nepriceperea plugarilor, nici vremuirile vazduhului, nici vreo oarecare alta pricina care sa le vatame. Si nici osânda (Facerea 3, 17-18) nu împiedica belsugul pamântului; ca acestea au fost mai înainte decât pacatul pentru care am fost osânditi sa mâncam pâinea noastra întru sudoarea fetei (Facerea 3, 19).


Ajutorarea
- Sf. Tihon de Zagorsk -


             Vezi înca si ca o faptura o ajuta pe alta, iar stihiile cele de sus ajuta celor de jos. Soarele lumineaza si încalzeste vazduhul si pamântul, iar norii le adapa deopotriva; vazduhul slujeste drept suflare animalelor; pamântul ne aduce hrana noua si dobitoacelor noastre. Toate acestea ne învata ca noi, fiind fapturi cugetatoare, cu atât mai mult trebuie sa ne ajutam unii pe altii: cel bogat – pe cel sarac, cel cumpatat – pe cel nechibzuit, cel sanatos – pe cel neputincios, cel slobod – pe cel întemnitat, cel puternic – pe cel necajit, cel împuternicit – pe cel neajutorat si asa mai departe. Iata de ce cuvintele: „Ce-mi pasa mie de el?” trebuie sa fie izgonite din mijlocul crestinilor.


Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 61.




SFASIEREA HAINEI
Sfantul Ioan din Kronstadt


            Trupul, vremelnica haina a sufletului, este stricacios si nu da masura adevaratei vieti a omului. Adevarata viata este viata spirituala. Daca îi sfâsii omului haina, el nu moare, ramâne în viata. Tot asa se întâmpla când moartea secera trupul, dându-l putreziciunii: sufletul ramâne viu. Îngrijiti-va mai mult de suflet, de mântuirea lui.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 263



PODOABELE PRIMĂVERII
- SF. INOCHENTIE AL ODESEI -


              Orisicât de bogata si de împodobita ar fi natura în timpul primaverii, totusi sufletul înnoit de harul dumnezeiesc este mult mai împodobit si mai bogat în florile virtutilor – într-însul se gaseste si floarea cea alba a nevinovatiei si curatiei inimii si floarea cea roza a binefacerii si dragostei catre aproapele si floarea cea albastra a contemplatiei si întelepciunii duhovnicesti si floarea cea galbena a înfrânarii si ostenelii.

Sfantul Inochentie al Odessei, Intelepciunea dumnezeiasca si rosturile naturii, traducere de patriarhul Nicodim Munteanu, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 44.


ATASAMENT
- SF. IOAN DE KRONSTADT -


         Priveste orice lucru din aceasta lume ca pe o umbra inconsistenta si nu-ti lega inima de nimic. Alipeste-te de Singurul Dumnezeu nestricacios, nevazut si plin de întelepciune, „neprivind noi la cele ce se vad, ci la cele ce nu se vad, fiindca cele ce se vad sunt trecatoare, iar cele ce nu se vad sunt vesnice” (2 Corinteni 4, 18).


Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 162.




GHEATA
Sfantul Inochentie al Odessei



               Oare stiti voi câte legi s-au avut în vedere la formarea ghetii, iarna? Colea, pe cel mai neînsemnat pârâu, pe cea mai mica balta, s-a repetat, în forma, ceea ce s-a întâmplat oarecând cu muntii cei uriasi si la formarea acelor stânci uriase dintr-însii, la care nu te poti uita fara de mirare si spaimântare! Toate acestea si altele multe sunt de ajuns pentru a încredinta pe oricine ca haina cea aspra si grea pe care iarna la venirea sa o arunca în spinarea pamântului pentru a apara de multimea gerului si de moarte cele încredintate sânurilor lui, desi s-ar parea ca se formeaza la întâmplare, totusi ea întotdeauna este tesuta de o mâna mult iscusita, dupa un model si într-un chip de mai înainte hotarât, dupa masura trebuitoare si cu toate podoabele cu putinta.

Sfantul Inochentie al Odessei, Intelepciunea dumnezeiasca si rosturile naturii, traducere de patriarhul Nicodim Munteanu, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 83




Compoziția muzicală
- Arvo Part -


            Fara frica de Dumnezeu, nu exista muzica – nici activitate creatoare adevarata. Nevoia de a gasi ceva nou. Cautarea noului trecând prin nefiinta. Fa-te un „nimic” înainte de toate. Caci dincolo de neant, ceva este. Se cuvine sa cream legatura cu acest ceva. Dar, mai întâi, trebuie sa ne curatim.

Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii – puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 65.



CĂRȚILE
- Arhiep. JUSTINIAN CHIRA -


            Gândurile scriitorilor, ca toate gândurile mari, ca toate paginile serioase ale cartilor bune sunt crâmpeie rupte din sufletul celui ce le-a creat si de aceea aceste gânduri se citesc cu sfiala si nu în fuga, ca o reclama ieftina si banala. În vechime, orice carte era considerata sacra, chiar daca nu avea nimic religios în ea si era citita si ascultata cu un fior de sfintenie. O carte este o fiinta vie. Când pun mâna pe Sfânta Scriptura, e un contact direct cu Dumnezeu, cu Moise, cu Proorocii, cu Apostolii…


Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 16


Pr. Al. Stănciulescu-Bârda






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu