marți, 2 august 2016

Theodor Răpan






Un poet la aniversare: Theodor Răpan

Indiferent de vârsta căreia i-ar putea aparține, mai tânăr și la început de glorie creatoare, alteori ajuns la anii auritei senectuți, retras în meditație, în suferință și virtute, ori trecut la cele veșnice, ziua unui Poet, eveniment de adevărată și cuvenită prețuire, ar merita să fie celebrată cu solemnitatea unei sărbători a Cetății și a Limbii Române. Selectând dintre atâtea asemenea situații, alegem acum, în plină zi de vară, în toiul secerișului, ca moment de sărbătoare ziua lui Theodor Răpan. Poet și publicist, născut în ziua a patra din luna lui Cuptor, anul 1954, în casa unui învățător din comuna Balaci, de prin nord-vestul județului Teleorman, din imediata apropiere a localității natale a lui Marin Preda, vestita Siliștea Gumești, Theodor Răpan debutează editorial destul de timpuriu, la vârsta de 21 de ani, în anul 1975, cu placheta colectivă Hohotul apelor („Caietul debutanților”, București, Editura Albatros), cunoscând destul de rapid o evoluție literară cu adevărat spectaculoasă prin publicarea a peste douăzeci de volume de versuri, adevărate bijuterii grafice și editorial închinate poeziei și, în special, sonetului, pe care acesta îl ilustrează cu o stăruință greu de egalat, în ansamblu, forme poetice apreciate pentru „frazarea inspirată și frumoasă, izvorâtă din știința și sinceritatea pe care le dă talentul poetic autentic, ajuns la maturitate creatoare” (Ion Brad): Privind în ochii patriei, Editura „Cartea Românească”, redactor de carte – Mircea Ciobanu/ comentat de Nichita Stănescu pe coperta a patra, 1986; Aşa cum sunt, Editura „Eminescu”, redactor de carte – Nelu Oancea, 1989; Hotarul de foc, Editura „Europa” – Craiova, cu prezentări de Nichita Stănescu şi Gheorghe Tomozei, 1991; La umbra cuvântului, Editura „Semne”, 1995; Schimbarea la faţă, Editura „Semne”, 2001; Taurul lui Falaris - Mărturisitorul – Jurnal de poet, Editura „Semne”, 2003, Muzeul de păstrăvi – Scrisori din Lazaret, Editura „Semne”, cu desene de Damian Petrescu, 2004, Poştalionul de seară – file din jurnalul unui heruim, Editura „Semne”, cu desene de Damian Petrescu, 2005, Dincolo de tăcere–Jurnal de poet, Editura „Semne”, cu desene de Damian Petrescu, 2009; Dansul inorogului – Elogiul melancoliei, Editura „Semne”, cu ilustraţii de Aurora-Speranţa Cernitu, 2010; Evanghelia inimii - Anotimpuri – Jurnal de poet, Editura „Semne”, cu ilustraţii de Damian Petrescu, 2010; Evanghelia cerului – zodii de poet, Editura „Semne”, cu opere grafice de Damian Petrescu, 2011; Evanghelia tăcerii - solilocvii, Editura „Semne”, cu opere grafice de Damian Petrescu, 2011, Evanghelia apocalipsei – epifanii, Editura „Semne”, cu opere grafice de Damian Petrescu, 2012, Testament în alfabetul tăcerii, Editura „Tipo Moldova”, Colecţia Opera omnia, Poezie contemporană, 2013, Fiind 365+1 Iconosonete, Editura „Semne”, cu ilustraţii din Cesare Ripa „Della nivissima iconologia (Padova, 1625), 2013; Orb în lumină – Poeme alese. Antologie de autor, Editura „eLiteratura”, 2014; Fără de moarte – De trei ori 60 + 1 Iconosonete, vol. I, II, III, Editura „Semne”, cu opere grafice de Damian Petrescu, 2014; Pas în doi. De trei ori 33 + 1 Iconosonete, cu opere grafice de Damian Petrescu, Editura „Semne” – 2014. De altfel, poetul Radu Cârneci, el însuși un veritabil sonetist, dar și autorul admirabilei Antologii a sonetului românesc, comentând unul dintre volumele lui Theodor Răpan, afirma următoarele: „Avem de-a face cu o carte bine gândită, bine scrisă, bine lucrată! E o izbândă și ca Literatură, dar și ca Artă poetică și grafică, o într-ajutorare, o îmbrățișare între Cuvânt și expresia grafică! Pentru Theodor Răpan este, deocamdată, vârful profesiei sale poetice!” Printro asemnea patimă și știință de a fraza elegant și inspirat în spațiul celor paisprezece „rânduri” impuse de regula sonetului, Theodor Răpan se înscrie cu cinste în familia de anvergură a genului de la noi, începând cu modelele propuse în prima jumătate a secolului XIX de I. Heliade Rădulescu și Gheorghe Asachi, acesta din urmă un admirator și foarte bun cunoscător al culturii şi literaturii italiene, și continuând cu Eminescu, prin atât de cunoscutul triptic al melancoliei, sau cu Dimitrie Anghel, Șt. Petică, Șt. O. Iosif, C. Pavelescu, G. Topîrceanu, O. Goga, G. Coșbuc, Ion Pillat, cu al său ciclu unitar din Scutul Minervei (1933), V. Eftimiu și Mihai Codreanu, V. Voiculescu, cu Ultimele sonete închipuite ale lui Shakespeare în traducere imaginară …, Marin Sorescu, Radu Cârneci, Leonid Dimov, Adrian Păunescu, Daniel Turcea, Mircea Cărtărescu, Nicolae Cabel ș.a. Dintre ultimele volume de sonete semnate de Theodor Răpan, cele intitulate FĂRĂ DE MOARTE. De trei ori 60 + 1 Iconosonete, 3 volume, PAS ÎN DOI. De trei ori 33 + 1 Iconosonete, PUR ŞI SIMPLU. 154 Contrasonete, LAUS AMORIS. De trei ori 33 + 1Iconosonete, SUM. De trei ori 33 + 1 Iconosonete, PRIN LABIRINTUL SINELUI 111+1 Iconoscrisori, acesta din urmă beneficiind de ilustrațiile pictorului austriac Helmut Kand (2016), devin fundamentale în fixarea tot mai decisivă a autorului în teritoriul sonetului românesc, ca posibilitate a exprimării în nuanțe cât mai desăvârșite a complexelor stări și trăiri sufletești. De altfel, în legătură cu una dintre aceste din urmă cărți (SUM. De trei ori 33 + 1 Iconosonete), autorul formulează o emoționantă profesiune de credință. „Statornic crezământului meu, susține Theodor Răpan, o nouă carte este o petrecere irepetabilă, pe care doar Dumnezeu știe dacă o va așeza sau nu în cuibul Splendorilor! Bucuria plăsmuirii ei se consumă în acel act unic și definitiv al Facerii, cu dureri și speranțe, așa cum, prin efemera sa moarte, bobul de grâu clădește, an după an, eternitatea Pâinii.” Receptate global, observăm că, în bună parte, în aceste volume de sonete sunt reunite la modul absolut teme și idei fundamentale, multe în viziune duală, precum viața și moartea, iubirea și păcatul, uitarea și amintirea, speranța și disperarea, norocul și chinul, condiția umană și frumosul etern, teme ce pot fi identificate în mod absolut din titlurile celor 99 + 1 de sonete ale volumului LAUS AMORIS. De trei ori 33 + 1 Iconosonete (2015), de la sonete de neuitare și înșelare, de pierzanie, îndurare, nerușinare sau înțelepțire, de așteptare și întinerire, de vindecare sau de suspinare, de întemeiere și de scoborâre, dezdurerare și îndumnezeire, până la sonete de bucurie și speranță, de împăcăciune sau de întărâtare, de nescăpare și învrăjbire, de înviclenire sau cuminecare, într-o nesfârșită serie de lexeme, care, în afara formulărilor incantatorii și a dispunerii lor într-o serie antonimică inepuizabilă, acestea putând sugera imaginea unui poet de o debordantă fantezie, cu deosebit de bogate resurse intelectuale și cu un simț estetic de mare rafinament, un poet adevărat, de care în mod cert se va ține seama într-o sinteză a lirismului românesc modern. Dimpreună cu prețuirea și admirația pe care le merită întreaga sa operă, să-i urăm poetului Theodor Răpan ani mulți cu sănătate și zile fericite.

ADINA IANCU
Spania









'



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu