O întâlnire memorabilă:
Franz Liszt şi Barbu Lăutaru , 1847 !!
Barbu Lăutaru (pe numele adevărat Vasile Barbu,
(n.~1780 - d. ~1860) a fost un celebru cântăreţ şi cobzar din Moldova și
starostele lăutarilor moldoveni timp de
mai bine de 45 de ani. Contemporanii săi îl caracterizau ca fiind un lăutar
fără egal, Vasile Alecsandri l-a imortalizat într-o piesă de teatru, Matei
Millo i-a dus mai departe chipul şi cântecele interpretând rolul “Barbu
Lăutaru” pe scena Teatrului Naţional din Iaşi, Franz Liszt i-a recunoscut
geniul. Şi aşa am ajuns la subiectul articolului de azi: o relatare din presă
despre întâlnirea dintre cei doi mari maeştri ai muzicii, Franz Liszt şi Barbu
Lăutaru. Este povestea unei confruntări artistice emoţionante dintre cei doi
mari muzicieni – primul un mare compozitor şi virtuoz, reprezentat al muzicii
culte, iar cel de al doilea un geniu al muzicii lăutăreşti româneşti.
Întâlnirea a avut loc în anul 1847, în timpul unui turneu pe care marele
pianist îl făcea în Moldova. Relatarea acestei întâlniri a fost consemnată de
T. Burada în articolul “Cronica muzicală a oraşului Iaşi” publicat în revistele
“Convorbiri Literare” (1 martie 1888) şi “România Liberă” (12-13 martie 1888).
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgjqySNp2nMeYHmzb7ylFIZB7GT5DkZ2rdyxuvG3uZEYOjewdtNg3Drwa5N8u8CbqSIxfQMz2hDZcph9NYrWyMcmRyvSUpK8PofCHOepgCTSg1_45UP-4U4NPzEPf5mIg893VHMIUm9Dd8/s400/Franz_Liszt.JPEG
“După
acestea Liszt fiind invitat seara la boierul Alecu Bals, acesta chemă şi
taraful de lăutari al lui Barbu, spre a arăta lui Liszt ce soi de musică era
obicinuit în Moldova. În ziarul francez “La vie Parisienne” sub direcţia lui
Marcelin, Paris 1874, nr. 48 din 28 Noembrie, găsim următoarea descriere
interesantă despre impresia pe care taraful lui Barbu Lăutarul o făcu asupra
marelui musicant: Aceştia erau ţiganii din Iaşi şi căpetenia lor se numea Barbu
Lăutarul. Toţi purtau anterie mari strânse la piept, legate cu brâie, cu
căciuli de piele de miel şi opinci. Pletele lor lungi şi groase le cădeau pe
umere; căpetenia lor Barbu era bătrân, barba sa căruntă împletită în două cădea
până la piept şi sub caciula ce acoperea fruntea sa se vedeau strălucind ochii
săi plini de inteligenţă şi când intrară în casă, toţi puseră mâna la piept şi
se închinară până la pământ; li se dădu apoi şampanie.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEitG2MlO5bHY81rf4Gj0qIBFa2783g6vOvf9prxHfUcZYpKXl6TXQDX5Lu9rocmnuAV2bQtg7F72Y_MxNe2R2g5fAZb89v6GQqRjZpJD_wTZUD8vcDVUFR3UbWnmAUMyDH3m2_89fUQ160/s320/Franz+Liszt.jpg
Franz Liszt
Alecsandri dădu semnalul, şi Barbu
întorcându-se la taraful său, făcu semn cu degetul şi o stranie armonie isbucni
în sala cea mare şi răsunătoare. Instrumentele lăutarilor se compuneau din o
violină, un nai, o cobză, un instrument cu coarde pentru acompaniament care
seamănă totdeodată şi cu mandolina. Barbu puse să se cânte un marş naţional,
după aceia boierii entusiasmaţi aruncau galbenii în paharul său zicându-i:
- Bea
Barbule, bea! Și bătrânul lăutar înghiţea totodată şi galbenii şi vinul,
căutând a ţinea în gura sa galbenii, cei scotea apoi, după ce'i săruta cu
sfinţenie.
- Ascultă,
Barbule, îi zise Neculae Sturza, cântă-ne.
Barbu se
închină până la pământ şi taraful începu a cânta: "Tu îmi ziceai odată”,
un cântec lin, melancolic şi cam sălbatic, necontenit în ton minor, şi pe care
lăutarii îl cântau cu un accent particular şi propriu modului lor de executare.
Cei doi lăutari însărcinaţi eu acompaniamentul cântau singuri bătând coardele
cobzelor cu o peniţă, acele dulci cuvinte ale romanţei atât de cunoscute în
România, ce începe astfel: "Tu-mi ziceai odată...». Apoi după cântec, sub
avântul unui entusiasm cu totul artistic, Barbu se cufundă într’un cântec
ţigănesc, într’adevăr minunat. Liszt asculta şi nu zicea nimic. Sub influenţa
acestei scene măreţe, ce avea înaintea ochilor săi, el asculta cu sfinţenie pe
aceşti artişti ambulanţi care nici nu ştiau ce este musica şi care o gâcesc.
Este cu neputinţă de-a se descrie cu câtă simţire şi isbucnire trăgeau cu
arcuşul; notele ascuţite ale naiului acopereau aria gravă, şi cântecul larg
făcând să reiasă plângerea sa răguşită şi stridentă. În musica aceasta sunt
ţipete de mâhnire, isbucniri nebune, melancolice, ale pustietăţilor, cântecul
este susţinut de un acompaniament monoton al cobzei şi înfrumuseţat din timp în
timp prin câte o frază cântată, o singura frază, care se opreşte deodată, şi
revine la oarecare interval, spre a arunca în această stranie musică,
sălbaticul ei tip.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgEHEu98SrCOn6MVgphWzTVNS04DtgziwuMoIWwsZLCxq9zFnvteJ1e3loeDooEWncucS9Yb_GhuHpe6viacGbPTiNXzyPbiWXb0jiCk_QvtAJAUiFZ_7KaXDHoqYggOg_hpQEolwgEdBI/s400/Matei+Millo+intruchipandul+pe+Barbu+Lautaru.jpg
Matei Millo în rolul Barbu Lăutaru
Liszt
asculta mereu, rezemat pe un scaun de stejar, mânca cu ochii pe lăutari. Şi
uneori nervii lui simţeau sguduituri care se oglindeau pe faţa sa cea iscusită.
Când ultimul acord se auzi, el îşi apucă mâinile şi pieptul său apăsat avu un
suspin de uşurare.
- Ah! cât e
de frumos! - zise el.
Toţi boierii
bătură din palme, Liszt luă din buzunarul său un pumn de galbeni şi turnându-i
în paharul lăutarului îi zise:- Să bem amândoi, lăutarule!Amândoi ciocniră
paharele. Liszt era atât de impresionat încât tremura când deşerta pe al său.
În fundul sălii boierii deprinşi cu aceste curioase melodii, vorbeau între
dânşii, punând după fiecare bucată câţiva galbeni în paharul minunatului
lăutar. După câteva momente Liszt se sculă şi îndreptându-se către lăutar, îi
zise :- Barbule, m'ai făcut să cunosc musica ta; am să te fac să cunoşti pe a
mea. Bătrânul lăutar, drept răspuns, puse mâinile la piept şi se înclină până
la pământ. Liszt se puse la clavir în mijlocul unei tăceri ce se făcu deodată.
Lăutarul cu scripca în mână, asculta cu luare aminte, fără a pierde din vedere
pe tainicul musicant.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiE_ofcIIJvH4H51xPmHI7Ae-53AUqUbuhi9zCtICIpJ1QF_25Zo9kFCSUhQ8b7Kntexe3KVO_iyFdjqheqvM5lwTqv37CnOD3tgnwWWUlxll8-5T62Cp0qlUIFFMZFyhclL5r-QhDzYVc/s400/Cronica+musicala+1.JPG
Liszt începu
cu un preludiu, apoi sub îmboldirea inspiraţiei lui extraordinare, şi a încordării nervilor săi, improviză un marş
unguresc a cărui cântec larg şi melodios domina mereu în mijlocul arpegiilor,
trilurilor şi greutăţilor înspăimântătoare cu care împodobea cântecul său. Apoi
însufleţindu-se, îmbătat de melodie, cu faţa sa galbenă caracteristică şi cu
capul dat înapoi, cu ochii pe jumătate închişi, mergea de la un capăt al
clavirului la celălalt, făcea să curgă din degetele sale o ploaie de mărgăritare
care veneau cu încetul să se contopească în întâiul motiv; degetele sale cu o
repeziciune de necrezut alergau pe clavir, făcând să se audă notele metalice,
spre a reveni mereu la acel cântec de la început, mare, magistral şi trist ca
un cântec de organ. Era în adevăr prea frumos. Niciodată Liszt nu se urcase la
o aşa înălţime; boierii ascultau fără a pricepe ceva, lăutarul însă pricepea;
mânca cu ochii pe cel ce cânta, nu pierdea nici o notă şi fisionomia sa era
straniu mişcată, în tot timpul acestei strălucite improvizaţii. Liszt se sculă
în mijlocul aplauselor frenetice ale adunării. Barbu Lăutaru se duse drept la
dânsul şi dându-i la rândul său un pahar cu şampanie, îi zise româneşte:
- La rândul
meu stăpâne te rog să bei.
Paharele se
ciocniră din nou.
- Barbule
lăutar, îi zise Liszt, ce zici de această melodie ?
- E aşa de
frumoasă stăpâne, îi răspunse bătrânul lăutar, că, dacă-mi dai voie, am să
încerc să ţi-o cânt şi eu.
Liszt zâmbi
cu un aer de neîncredere, făcând semn cu capul că primeste. Lăutarul se
întoarse către taraful său şi după ce puse scripca la gât începu a cânta marşul
unguresc.
Nimic nu fu
uitat, nici trilurile, nici arpegiile, nici variaţiunile cu notele repeţite,
nici acele adorabile treceri din semiton în semiton, care-i sunt atât de
obişnuite pentru a reveni la întâiul său motiv. Barbu Lăntaru cânta cu
amănunţime pe scripca sa toată improvisaţiunea pianistului, ce asculta
înspăimântat opera ce cu un moment mai înainte o cântase pe clavir pentru
întâia dată şi pe care poate o şi uitase.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiEQj7NaZzNgYN5-nOpLNu481e9M-qXADzIGbmiJliwQynzNuTzh6IQLtVyphQsUFyfdC0cb_GGx6OdQobEgWsvvutnH694cHZxGUI0XCWjrDpo4ZYOCohZWIb2qNTvYUooA_vm-OuoXfs/s400/Cronica+musicala+2.JPG
Taraful său
îl urma cu precisiune, observând nuanţele şi uitându-se drept la Barbu carele
mergea cu cântecul înainte, străpungând inima lui Liszt. Când se sfârşi
cântecul, Liszt se sculă deodată şi mergând drept la bătrânul Barbu, îl sărută
călduros, apoi luând după vechiul obicei paharul cu şampanie, îl întinse,
zicându'i:
- Bea
Barbule Lăutar, stăpânul meu, bea, căci Dumnezeu te-a făcut artist şi tu eşti
mai mare decât mine!”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu