vineri, 22 mai 2020

„Plecăm la bunica!” Bertha Benz și prima călătorie cu trăsura fără cai




„Plecăm la bunica!” Bertha Benz și prima călătorie cu trăsura fără cai






Bertha Benz în jurul anului 1870



Totul a început cu Bertha Benz, soția lui Carl Benz, inginerul german considerat inventatorul automobilului.



Născută la 3 mai 1849, Bertha a intrat în istorie datorită unei călătorii de 106 kilometri, de la Mannheim la Pforzheim, în Germania, la bordul vehiculului pe care îl crease soțul ei, Benz Patent-Motorwagen.



Era anul 1888 și acea primă călătorie, considerată de mare distanță în epoca respectivă, la bordul unei mașini cu motor cu combustie internă, este unul dintre marile repere din istoria industriei auto.




Bertha Benz plănuiește marea aventură



Bertha era o femeie atipică, departe de convențiile epocii sale. A asimilat tot ce îi era permis unei femei să studieze la vremea respectivă și a învățat mecanica alături de tatăl ei, în atelierul familiei.



Cu banii de zestre, ignorând sfaturile familiei, a finanțat proiectul soțului ei, Carl, și a devenit partener neoficial în companie (deoarece la acea vreme femeile nu aveau dreptul să conducă afaceri).



Benz Patent-Motorwagen din 1886, folosit de Bertha Benz pentru prima deplasare cu automobilul pe distanță mare (106 kilometri)



După ani de muncă grea, în 1885 Carl a terminat primul vehicul: o trăsură motorizată. În cele din urmă, în noiembrie 1886 a obținut brevetul pentru automobilul său cu trei roți, cu motor cu tracțiune pe spate.



În ciuda entuziasmului cu care cuplul Benz a demarat proiectul care părea să aibă un succes garantat, lucrurile au ajuns într-un punct mort.



Nimeni nu voia să cumpere vehiculul; azi pare curios, dar pe atunci oamenii nu erau deloc interesați de această invenție, chiar dacă, ani mai târziu, avea să revoluționeze societatea.



Carl s-a demoralizat și s-a gândit să renunțe la ideea comercializării invenției. Dar, din nou, a intrat în scenă partenera și soția sa, Bertha.



Dorind să demonstreze lumii că Benz Patent-Motorwagen va revoluționa transportul, a făcut ceva de neconceput pentru o femeie în 1888: a luat o decizie fără permisiunea soțului ei.



Bertha și cei doi copii ai săi au întreprins o călătorie la bordul prototipului. Înainte de a pleca, Bertha i-a lăsat un bilet soțului ei, în care spunea scurt: „Mergem la Pforzheim să o vedem pe bunica.”



Deși obiectivul Berthei era să demonstreze utilitatea acestei invenții, fără a avea intenția de a doborî vreun record, urma să devină prima femeie conducea o mașină.



Întâmpină greutăți pe drum



 Monumentul dedicat Berthei Benz în Wiesloch, unde a alimentat automobilul cu combustibil de la farmacia orașului, care este acum supranumită „prima stație de alimentare din lume”.



Dar călătoria Berthei nu a fost lipsită de obstacole. În timpul deplasării, a fost nevoită să facă mai multe opriri atât pentru a alimenta cu ligroină, un derivat din petrol care se găsea doar în ​​farmacii, cât și pentru a solicita ajutorul unui fierar, pentru a repara un lanț de transmisie rupt.



În plus, ea însăși a făcut mai multe reparații cu mijloacele pe care le avea la dispoziție: a desfăcut o supapă înfundată cu un știft din pălărie, a izolat un fir electric cu ​​o jartieră și a fixat sistemul de aprindere cu o clemă de păr.



Bertha a găsit soluții la toate problemele cu care s-a confruntat în călătorie, fiind chiar nevoită să împingă mașina câțiva kilometri atunci când a rămas fără combustibil.



După 12 ore de călătorie, cei trei au ajuns în sfârșit la destinație, unde presa a relatat imediat despre agitația cauzată de trecerea mașinii prin localitățile de pe traseu.



Publicitatea de care avea nevoie Benz era garantată. De asemenea, datorită diferitelor incidente apărute în timpul călătoriei, a putut aduce îmbunătățiri vehiculului și a conceput noi dispozitive care aveau să se dovedească, în cele din urmă, esențiale industriei auto.



Un astfel de dispozitiv au fost plăcuțele de frână pe care Bertha le-a inventat adăugând tălpi de încălțăminte la frânele slabe din lemn.




Întoarcerea acasă și succesul invenției



Nici întoarcerea acasă nu a fost lipsită de peripeții. Cu experiența primei călătorii, Bertha a planificat bine traseul, astfel încât să includă farmacii și locuri unde să poată repara componentele mașinii, în cazul în care acestea s-ar fi defectat, cum fusese cazul fierăriei din prima călătorie.



La sosirea în Mannheim, publicitatea pentru invenție a „explodat”. Mulți s-au speriat când au văzut cum mașina trecea prin fața lor fără a fi trasă de cai, dar renumele invenției a crescut enorm mai ales pentru că oamenii transmiteau vestea mai departe.




Karl și Bertha Benz în 1925



Bertha Benz își îndeplinise misiunea cu brio. A devenit astfel prima persoană care a călătorit cu mașina.



Astăzi, ruta pe care a urmat-o – de la Mannheim la Pforzheim și retur – este un obiectiv turistic. Această rută este cunoscută sub denumirea de „Traseul memorial Bertha Benz”.



Este o călătorie de circa 190 de kilometri, aceiași pe care i-a parcurs Bertha în 1888. În timpul călătoriei, se poate opri la farmacia Wiesloch, unde a fost înălțat un monument care amintește de eveniment.



Întoarcerea este mult mai scurtă, urmând cursul Rinului. Traseul traversează Pădurea Neagră, dar poate cel mai important punct pentru orice pasionat de automobilism este trecerea sa prin circuitul Hockenheimring, unde are loc în prezent Marele Premiu al Germaniei la Formula 1.



Succesul călătoriei Berthei Benz nu numai că l-a propulsat pe soțul său în carieră, dar i-a ajutat și pe alți inventatori, precum Daimler, să continue cercetarea și dezvoltarea prototipului.



În doar câțiva ani, mașina a fost dezvoltată într-un asemenea mod și a devenit atât de populară, încât pe tot continentul european și mai târziu în întreaga lume au început să fie organizate curse de automobilism.




Și totul datorită deciziei îndrăznețe a Berthei Benz.




Sursa: MIRCEA FRANCULESCU





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu