DECEBALUS
PER SCORILLO
(partea
I-a)
„Feriţi-ne,
zei cereşti, ca printr-un dezastru care
i-ar pune în
mişcare pe daci şi pe geţi, Roma să
cadă, iar eu
să mai rămân teafăr...”
(Marcus Annaeus Lucanus, 39-65
d.Hr., Pharsalia)
Dio Cassius a fost trac la origine şi s-a născut în anul 163 d.Hr., la
Niceea, în Bithynia. Tatăl, senator, iar mama o rudă apropiată cu filosoful
Dion Chrysostomos, care a fost exilat în Dacia, pe vremea regelui Decebal,
scriind o Istorie despre geţi.
Dio Cassius a primit o educaţie aleasă, care l-a ajutat să împlinească o
carieră de merit. A intrat în Senatul roman în anul 189, apoi diplomat,
proconsul în Asia şi guvernator al Dalmaţiei şi Panoniei Superioară. Opera sa
capitală a fost Istoria romană, pe
care a scris-o la 100 de ani de la războaiele daco-romane, în 80 de cărţi,
dintre care cărţile 67 şi 68 fac referire în mod expres la geto-dacii lui
Decebal, din care se desprinde frumosul portret închinat unuia dintre cei mai
străluciţi regi ai Daciei Mari.
„Decebalus,
priceput în ale războiului şi iscusit în luptă; ştiind când să năvălească şi când
să se retragă la timp, viteaz în luptă, ştiind a se folosi cu dibăcie de
victorie şi a scăpa cu bine dintr-o înfrângere; pentru care lucruri a fost mult
timp pentru romani un potrivnic de temut!” (Dio Cassius, Istoria romană, Cartea 67, 7)
Mărturisirea marelui istoric-geograf a fost/ este confirmată de descoperirile
arheologice şi de autoritatea Castei istorico-filosofico-teologică ce aparţine
Adevărului.
Pentru daco-românii din ţară şi din afara hotarelor ei, precuvântarea
lui Dio Cassius din Bithynia a fost/ este săpată în Roca fiinţei noastre carpatine, fiindcă marele Rege DECEBAL a fost, este şi va fi cât va fi
Neamul VALAH creştin-ortodox!
Dimensiunea definitorie a dăinuirii demnităţii daco-române se asumă
destinului spiritual al naţionalismului
creştin ortodox – axa
construirii viitorului, pe osia zamolxianismului, înfăptuită în trecut de
strămoşii geţi, ca fundament al prezentului.
„Fiindcă noi suntem ceea ce au fost strămoşii
noştri şi ei se continuă în noi
cu fiinţa, cu zbuciumul, cu luptele, cu suferinţele, cu izbânzile, cu ideile şi
idealurile lor, care fără noi, ar rămâne ceva ce a început fără scop. Căci fiecare neam este un început a ceva şi
îşi are înscris în fiinţa lui un destin
care, pentru a-şi fi avut rostul şi a şi-l justifica în faţa Celui ce ne justifică rosturile, trebuie să se împlinească.”
(Antonie Plămădeală, Romanitate, Continuitate, Unitate,
Sibiu-1988, p. 5)
Ilustrului Împărat Burebista cel
Mare (82-44 î.Hr.), i-au urmat Marele Preot Deceneu (44 î.Hr.), Comosicus
(43-38 î.Hr.), Cotiso (40-10 î.Hr), Dicomes (31 î.Hr.), Rholes/ Oroles,
ucigaşul lui Burebista (29 î.Hr.), în Dobrogea, Dapyx (29 î.Hr.), în Dobrogea,
Zyraxes (29 î.Hr.), în Dobrogea, Thiamarkos (sec.I î.Hr.-I d.Hr. în
vestul Munteniei, Oltenia, cu capitala la Buridava
– Ocniţa – Vâlcea), Cotys I Poetul (12-19 d.Hr.), regina, văduva lui Cotys
I (19-38 d.Hr.), Rhoemetalces al III-lea (38-45 d.Hr.), Cotys al II-lea (45-50
d.Hr.), Scoryllo (50-68/ 69 d.Hr.), Duras – Durpaneus (69-87 d.Hr.), Decebalus
(87-106 d.Hr.), Pieporus (170 d.Hr.). (Mihail
Diaconescu, Cronologie Comentată, în
Istoria Literaturii Dacoromâne, Alcor
Edimpex, Bucureşti, 1999; Cornel Bîrsan,
CODEX
GETO-DACORUM – Istoria de 1000 de ani a Geto-Dacilor, Ed. Librex,
Bucureşti-2018).
Având un ascendent în unitatea de
neam a înaintaşilor geto – daci, înfăptuite de Marele Rege Dromichaites şi de Împăratul Burebista cel Mare, dar şi ameninţarea
tot mai crescândă a cuceririlor romane de la o provincie la alta, mai mult ca
oricând succesorii lui Burebista, îndeosebi Decebal, s-a concentrat pe
refacerea Statului dac, centralizat, independent. Astfel rolul catalizator l-a
avut centrul politic de la Sarmizegetusa care după ce s-a consolidat intern şi-a
promovat politica externă prin încheierea de alianţe antiromane cu statele care
au avut/ aveau conflicte cu romanii.
Politica prudentă a regelui Scoryllo a dat răgaz organizării sale
militare şi planului de consolidare a unor ample fortificaţii, printr-un sistem
armonios de cetăţi în jurul capitalei, fapte grandioase care au determinat Roma
pentru un deceniu şi jumătate să încheie pace, ajutând cu instructori, constructori
şi plătind subsidii regelui dac.
Moesia era una din provinciile prospere în care geto-dacii locuiau din
vremuri străvechi. Între anii 57-67 ea a fost guvernată de Tiberius Silvanus Aelianus. În anul 69 dacii şi sarmaţii roxolani au
trecut Dunărea şi au eliberat-o. O altă incursiune fulger între anii 85-86 a
dacilor de la nordul Dunării conduşi de prinţul Decebal, asociat la domnie cu
Duras/ Durpaneus (Deus-paneus – Zeul
Pâinii), aliat cu bastarnii, roxolanii şi iazigii au ivadat Moesia şi l-au
ucis pe guvernatorul G. Sabinus.
Dîndu-se lupta, romanii au fost învinşi, iar lui Oppius
Sabinus i s-a tăiat capul şi geto-dacii năvălind asupra mai multor castele şi
cetăţi, au prădat regiunile care ţineau de imperiu.” (Iordanes, Getica; Izvoarele Istoriei României, vol. II, De la 300 până la anul 1000, Ed. Academiei R.S.R., Bucureşti-1970,
p. 419-421)
Despre totala înfrângere a guvernatorului Sabinus şi a romanilor săi
relatează şi eruditul inginer Cornel Bîrsan. „Invazia geto-dacilor a fost devastatoare, aceştia exterminând
detaşamentele de supraveghere ale Dunării şi dând focului fortificaţiile şi
punctele lor de supraveghere. Confruntarea dintre armata geto-dacă şi legiunile
romane conduse de Gaius Oppius Sabinus, guvernatorul Moesiei a fost
devastatoare şi extrem de sângeroasă. Legiunile romane au fost măcelărite, iar
Oppius Sabinus luat prizonier, şi ulterior decapitat de geto-daci. Geto-dacii
au devastat şi jefuit nordul Peninsulei Balcanice, respectiv Moesia, Illiricum
şi Panonia, revenind peste Dunăre, încărcaţi de o bogată pradă.” (Cornel
Bîrsan, CODEX ..., op. cit., p. 153)
Împăratul roman Domiţian a fost nevoit să împartă în anul 86 d.Hr.,
Moesia în două provincii, Moesia Superior şi Moesia Inferior în componenţa
căreia se afla şi regatul getic dintre Marea Albastră şi Dunăre, Scythia Minor
(Dobrogea de azi).
Împăratul Domiţian (81-96) a avut o copilărie şi o adolescenţă vitregă,
orfan de mamă, departe de tată şi de fratele său împăratul Titus, în sărăcie,
în obscuritate. Singurătatea şi-o îndulcea,
prinzând cu un stilet ascuţit, muşte. (Istoria
romană, 66,9)
Cu această instruire militară,
cu amorul câtorva femei şi graţia fratelui său Titus, a ajuns consul, poziţie
care l-a transformat într-un personaj lacom, crud, laş şi ticălos.
Aşa bolnav cum era şi plin de ură, a pus la cale un complot împotriva
fratelui Titus, care nereuşindu-i în prima fază a apelat la otrava salvatoare, ucigându-şi fratele, pe
bravul militar şi i-a luat tronul. (Dio Cassius, Istoria romană, 66, 26)
În vreme ce tatăl şi fratele său s-au remarcat pe câmpurile de luptă,
Domiţian era călăul păcii ucigând oameni la cea mai mică bănuială, în castre,
în senat, în Roma.
Era foarte aproape să urmeze soţia sa Domitia, pe lista condamnaţilor la
moarte.
De la crime a trecut la instituţia delatoriei,
încurajând sclavii să-şi denunţe stăpânii, cărora le lua averea, proprietăţile,
apoi îi ucidea pe denunţători, ca să fie acoperit.
Pe teatrul de lupte contra geto-dacilor, împăratul Domiţian se comporta
ca şi cum s-ar fi aflat în amfiteatrul Circului său din păgâna şi desfrânata
Romă. „Puţin îi păsa de război; el zăbovi
într-un oraş din Moesia şi se dădu pradă
desfrâului, cum îi era obiceiul. Într-adevăr, nu numai că nu era în stare
să îndure osteneli şi era fără curaj, dar se
arăta cu totul lipsit de frâu şi de ruşine faţă de femei şi băieţii tineri.”
(Dio Cassius, Istoria Romană; Izvoarele Istoriei României, vol. I, De la Hesiod la Itinerarul lui Antoninus,
Ed. Academiei R.P.R., Bucureşti-1964, p. 683)
Caracterul josnic, laş, imoral, şovăielnic şi modul despotic de a
conduce imperiul roman îi era bine cunoscut marelui rege Decebal, ceea ce l-a
favorizat în politica sa externă, ţinându-l multă vreme în şah, dar mai ales în
coşmar pe rivalul de la Roma.
Anul de graţie 86/ 87 d. Hr., îl aduce pe viteazul prinţ
Decebal, fiul regelui Scoryllo, pe tronul Daciei. Regatul său cuprindea
Transilvania, Banatul, Oltenia şi o zonă a Moldovei situată dincolo de
versanţii estici ai Carpaţilor Orientali.
Dacă romanii aveau împăratul pe care şi-l meritau cu prisosinţă, DACIA –
Pantheonul religios al marelui Profet Zamolxis, se mândrea cu marele Rege
Decebal,
bărbat
puternic, frumos, viteaz, înzestrat cu un simţ realist de excepţie, cu o
gândire vizionară, profundă şi pe deasupra tuturor cu o înaltă clarviziune.
În acel an 87 d.Hr., oastea lui Decebal a adus una dintre cele mai
ruşinoase înfrângeri armatei romane conduse de ambiţiosul şi infatuatul general
Cornelius Fuscus, care a fost ucis în luptă. „În general izvoarele antice nu prezintă în detaliu bătăliile pierdute, ci doar victoriile
cîştigate de romani. Astfel încât despre înfrângerea imensei armate a lui
Fuscus (cca. 37.000 legionari) avem puţine informaţii.” (Cornel Bîrsan...,
p.155). Moesia Superior a fost din nou invadată de daci.
Romanii îl trimit contra regelui Decebal, pe generalul Tettius Iulianus,
care în prima fază îi respinge pe daci şi trece Dunărea în Dacia. La Tapae, însă,
dacii au tăiat o pădure şi au îmbrăcat copacii în haine de luptători,
atrăgându-i în cursă pe romani şi înfrângându-i. Romanii au fost nevoiţi să ceară
pacea, declarându-se aliaţi şi oferind constructori, instructori, maşini de
război şi o sumă de bani ca tribut anual.
Istorici de paradă, de
conjunctură, umbre universitare, academice au
slugărit iluzia, dilema, falsitatea,
eroarea, confuzia, probabilitatea, slujind
absurdităţii.
Să nu uităm totuşi, spunea marele cărturar basarabean, că, „sunt
pretinşi istorici, pentru care şi
absurditatea se poate îmbrăca în haină
de argument!” (Mitropolit Antonie Plămădeală, Romanitate, Continuitate, Unitate, Sibiu-1988, p. 135)
P.P. Panaitescu (Petre de două ori... n.a), relatează în lucrarea sa Istoria Românilor, inadvertenţe,
ambiguităţi, raţionamente deşarte, privitor la lupta dintre Tettius Iulianus şi
Decebal la Tapae, arătând întâi că romanul, „câştigă
asupra lui Decebal lupta de la Tapae. Totuşi această luptă nu e decisivă,
(păi ori, ori...), romanii obosiţi de luptă se retrag. Se
încheie atunci pace între Romani şi Daci, prin care împăratul Domiţian
recunoaşte pe daci ca federaţi (aliaţi),
dându-le ajutoare, ingineri, maşini de război şi o sumă de bani plătibilă
anual.” (P.P. Panaitescu Profesor universitar, Istoria Românilor, Ed. Did. şi Pedag., Bucureşti-1990, p. 20)
Dacă lupta a fost la egalitate, de ce au mai plătit romanii tribut şi au
dat ajutoare?!
Nu poţi folosi drept clauză a tratatului, deviza: dacă n-aţi învins, atunci plătiţi tribut!
Marele nostru Profet Mihail Eminescu s-a referit foarte clar
la acel moment al înfrângerii romane, mărturisind imperativ, că, „acest
popor de eroi a impus tribut superbei împărătese de marmură a
lumei: Roma.”(Apud Conf.
univ. G.D. Iscru doctor în istorie, Traoco-Geto-Dacii
Naţiunea Matcă din spaţiul carpato-danubiano-balcanic, Casa de Editură şi
Librărie „Nicolae Bălcescu”,
Bucureşti-2005, p. 167)
Alt academician tot greu în
istorie Florin Constantiniu, administrează
ştiinţa, precum Tipătescu lui Caragiale, prefectura, ca pe propria moşie. „Începând din anul 85 d.Hr., în Dacia au loc
dese incursiuni, ciocniri, bătălii între daci şi romani, la capătul cărora, în
89, împăratul Domiţian ajunge la încheierea păcii cu Decebal (devenit, din
87, rege al dacilor). Aparent, succesul era de partea Romei, pentru că Decebal a acceptat statutul
de rege clientelar.” (Florin
Constantiniu, O istorie sinceră (cât
de sinceră?!) a poporului român,
Univers Enciclopedic, Bucureşti-2002, p. 36)
Cât de aparent era succesul
Romei, distinşilor, când deja dacii
au avut trei victorii magistrale, ucigându-i în lupte pe guvernatorul Sabinus,
pe aprigul general Fuscus şi înfrângându-l ruşinos pe Iulianus la Tapae?!
Cum să denigrezi pe unul dintre cei mai
bravi militari, pe unul dintre cei mai glorioşi regi ai neamului nostru,
spunând că a fost un rege clientelar?
Un adversar de temut care aducea dese obsesii,
coşmaruri, năluciri şi fantome romanilor nu ar fi putut ajunge niciodată un
client al Circului imperial din Roma!
Hadrian Daicoviciu, aruncă şi el năvodul
cercetării, poate s-o prinde ceva... ceva...
„Presupunerile
făcute au o anumită bază
documentară... Decebal trimite la Domiţian o solie, cerând o pace pentru daci.”
(H. Daicoviciu, Dacii, Ed. Ştiinţifică,
Bucureşti, 1965, p. 204). De ce să ceară pace când dacii erau învingători?!
„În
primăvara anului 87, armata romană trece Dunărea, în Oltenia..., şi ajunge
neprevăzător, în defileul de la Turnu Roşu. Aici dacii chiar în prima ciocnire
înving pe romani, îl omoară pe generalul lor Fuscus şi jefuiesc bogăţiile din
tabăra soldaţilor. Supremă umilinţă pentru oastea romană, stindardul legiunii a
V-a Alaudae cade în mîinile
biruitorului dimpreună cu numeroşi prizonieri.” (Iordanes, Getica, 78, 87)
„Învins
de marcomani, continuă H. Daicoviciu,
şi pus pe fugă, Domiţian trimite în
grabă soli la Decebal, regele dacilor şi-l
înduplecă a încheia un tratat... Aşadar, în anul 89 d.Hr., se încheia
pacea, o pace, dacă ar fi să-i dăm
crezare lui Dio Cassius, (de ce să nu-i dăm crezare, fiindcă era roman
şi a scris Istoria sa în 80 de cărţi?!),
nefavorabilă romanilor şi chiar ruşinoasă pentru dînşii.”
(Dio Cassius, Istoria romană, 44, 1)
Pentru anul 89 d.Hr., H. Daicoviciu are altă părere faţă de marele istoric
Iordanes.
„În realitate lucrurile nu stau chiar aşa şi tratatul din 89 ar trebui
privit mai degrabă ca o pace de compromis.” (H. Daicoviciu, op. cit., p.
206)
Cum de a brevetat H. Daicoviciu pacea de compromis?!
Giurescienii Constantin şi Dinu
pornesc din start ca racul, când relatează confruntarea dintre daci şi romani. „Confruntarea începe în anul 85 al erei
noastre, pe cînd la daci domnea regele Decebal.” (Constantin C. Girescu/
Dinu C. Giurescu, Scurtă Istorie a
Românilor, Ed. ştiinţifică şi enciclopedică, Bucureşti 1977, p. 30)
În anul 85 d.Hr., Decebal era prinţ, asociat la domnie cu unchiul Duras
Durpaneus.
Prin complot şi crimă Domiţian a ajuns împărat şi tot prin complot şi
crimă a fost înlăturat. Conjuraţia a fost pregătită chiar în interiorul
palatului sub privirile înlăcrimate de bucurie ale soţiei sale Domitia.
(Suetonius, Vieţile cezarilor)
Uciderea împăratului Domiţian a declanşat reacţii diferite, în timp ce
soldaţii erau indignaţi şi poporul indiferent, aristocraţia, politicienii,
senatul jubilau, pretându-se la fapte demne
de ei prin distrugerea cu ferocitate de felină a statuilor exîmpăratului
care nu se răcise încă. „Era plăcerea
noastră să doborâm la pământ acele mândre statui, să le spargem cu toporul ca
şi când din fiecare lovitură ar fi ieşit sânge şi chinuri de moarte... Fiecare
căuta un fel de răzbunare privind acele trupuri mutilate.” (Plinius cel
Tânăr, Panegiric, 52)
După reuşita loviturii de palat a senatorilor prin uciderea lui
Domiţian, au reuşit şi în alegerea
unui împărat şters, nul ca personalitate. O umbră. O paiaţă. Capabil de orice
servilism, manifestat cu adevărat imperial.
A jurat senatorilor că nu-i v-a ucide. Circul acreditat al senatorilor a
continuat. Au topit toate statuile de aur şi de argint ale celui omorât de ei.
Au devastat palatul imperial şi au scos la vânzare toate bunurile. Au dat jos
chiar în sala de şedinţe, în Aulă, deci, medalioanele, imaginile pe care le-au
călcat în picioare, iar când au obosit au decretat gâfâind, „să fie şterse inscripţiile lui şi abolită
orice amintire!” (Suetonius, Vieţile
cezarilor..., Domiţian, 23, 1)
Abia acum înţeleg de unde s-au inspirat neociocoii şi politrucii democraţi din România lor de
astăzi, privind sursa legislativă pentru damnatio memoriae.
Prin decret-lege senatul roman l-a zeificat
pe Domiţian în luna Septembrie 96 d.Hr., cu aura latină, damnatio memoriae, astfel
că toate actele imperiale emise de cel ucis, inclusiv pacea cu dacii din vara
anului 89 d.Hr., au fost declarate nule.
Umbra imperială romană - Marcus Cocceius Nerva (96-98 d.Hr.), fără
nerv, ca sistem nervos, deci, a
ajuns cel mai fidel servitor al senatorilor, care l-au obligat să suprime pacea
şi să sisteze obligaţiile romane încheiate de Domiţian cu dacii. Decebal a încercat diplomatic să reîncheie
pacea cu romani, dar s-a izbit de refuz. Atunci demnul rege geto-dac a transmis
senatului roman un avertisment dac, dur şi decisiv. „Prin urmare,
relata Pliniu cel Tânăr, geto-dacii au
prins curaj, au scuturat jugul şi nu se mai luptau cu noi pentru libertatea
lor, ci pentru supunerea noastră şi nu se mai încheiau nici măcar un armistiţiu
decât pe picior de egalitate şi ca să
primească condiţiile noastre, trebuia mai întâi ca noi să le primim pe ale lor.”
(Pliniu cel Tânăr, Panegiricul; Izvoarele Istoriei României, vol. I, De la Hesiod la Itinerarul lui Antoninus,
Ed. Academiei R.P.R., Bucureşti-1964, p. 169)
După moartea nevertrebratului cezar Nerva, în 27 Ianuarie anul 98 d.Hr.,
fiul lui adoptiv Ulpius Nerva Traianus i-a urmat la tronul imperial.
Ulpius Nerva Traianus, îmbina perfect formarea sa cazonă, austeră cu
libertinajul imoral fără graniţe morale. „Lui Traian îi plăceau vinul tare şi băieţii.
Se îmbăta foarte greu, o trăsătură comună
cu Nerva, şi din cauza băuturii căpătase un nas protuberant, vânos şi roşu,
nişte fălci din ce în ce mai cărnoase, şi o burtă din ce în ce mai pronunţată
pe măsură ce au trecut anii... Preferinţele
sexuale ale lui Traian
erau
la fel de binecunoscute, chiar dacă au fost trecute sub tăcere de laudele lui
Plinius. Până şi Iulian (Apostatul) ultimul împărat păgân al Romei, care-i critica pe cei care îşi
permiteau o asemenea plăcere de cel mai
josnic şi neruşinat fel; insinua că Zeus ar trebui să fie grijuliu cu
cochetul Ganimede atâta vreme cât Traian era prin preajmă. Printre iubiţii lui putem să-i numărăm pe
Hadrian şi pe pajii casei imperiale, ba pentru o scurtă vreme a avut relaţii cu
un actor, Pylades, şi cu un dansator pe nume Apolaustus...” (Bennett,
Julian – Traian, Ed. Bic All, 2008,
p. 88-89)
Giurescienii au pornit în maraton jubilând rând pe rând doar cu victoriile
romanilor asupra dacilor, în anii 101, 102, (C.C. Giurescu/ Dinu C. Giurescu,
op. cit., p. 31), când de fapt se ştie, că luptele din anii 101, 102, cu
pierderi destul de grele de ambele părţi, au fost indecise, dovadă că ele au
continuat şi-n anii 105-106.
Dan Oltean ne-a lăsat următoarea sistematizare a relaţiilor diplomatice
dintre Lupii geto-daci şi câinii
romani în perioada anilor 96-100 d.Hr.
-
„după 18
septembrie 96 d.Ch., odată cu damnarea memoriei lui Domiţian, este anulat
tratatul de pace încheiat cu dacii din anul 89 d.Ch.
-
toamna
96-primăvara 97 d.Ch. este înfiinţată comisia senatorială care elimină
stipendiile acordate dacilor.
-
ianuarie
97-ianuarie 98 d.Ch., regele Decebalus îi trimite lui Nerva şi senatului
propuneri de reînnoire a tratatului de alianţă.
-
februarie
98-septembrie 99 d.Ch., Traian, ales împărat, vine în Moesia pentru a întări
frontiera cu Dacia şi pentru a preîntâmpina un eventual atac prin surprindere
al dacilor.
-
septembrie
99-septembrie 100, Traian intră în Roma şi împreună cu senatul ia decizia de
a-l supune pe Decebalus prin intermediul războiului.
-
octombrie
100, Decabalus aflând de planurile de război ale romanilor le trimite o solie
injurioasă, care scandalizează senatul şi îşi mobilizează armata pentru a face
faţă războiului din primăvara anului 101 d.Ch.”
(Dan Oltean, Regii Dacilor şi
războaiele cu romanii, Deva 2017, p. 377)
În vreme ce regele Decebal îşi respecta tratatul încheiat cu Domiţian în
anul 89 d.Hr., fără nici o provocare deci, Traian a declanşat în 101,războiul
împotriva dacilor.
Tributul romanilor l-a ajutat foarte mult pe Decebal să-şi consolideze
poziţia de adversar de temut, mărindu-şi şi dotându-şi armata cu tot ce era
necesar unui război de durată, cu un adversar destul de numeros şi puternic. „Fierăriile regale dace au lucrat în foc
continuu topind fierul şi producând suliţe, săgeţi, săbii, cuţite, platoşe şi
scuturi, dar mai ales celebrul falx –
cea mai temută armă a antichităţii.” (Cornel Bîrsan, op. cit., p. 175).
Falxul avea lungimea lamei de
70-100 cm, curbată la vârf, cu lăţimea lamei de 3-5 cm, iar lungimea mânerului
de 30-40 cm. Campania militară a
dacilor a fost coordonată de Decebal, ajutat de mari şi iscusiţi comandanţi,
precum, Diegis fratele, Duras, Vezinas şi Bicilis, cel care v-a ajunge trădător.
În Aprilie 101 d.Hr., Traian şi-a trecut o parte din oaste dincolo de
Istru, prin Arcidava/ Varadia, Berzobis/ Bîrzava, Aizis/ Pogoniş, Tibiscum/
Jupa, unde a realizat joncţiunea cu alt corp de oaste plecat din Drobeta şi
Dierna, prin defileul Cerna – Timiş spre Tibiscum, iar de acolo prin defileul
Bistrei s-au îndreptat spre Tapae, localitate ce corespunde cu vecinătatea de azi a oraşului Oţelu Roşu.
„Războiul a debutat în primăvara lui 101
p.Chr., şi a avut drept ţel cucerirea Sarmisegetusei. Prima confruntare a avut
loc tot la Tapae, cu pierderi de ambele părţi şi fără un rezultat decisiv.”
(Alexandru Vulpe, Moştenirea antichităţii,
în O Istorie a Românilor, Fund. Cult.
Rom. Centrul de Studii Transilvane, Cluj-Napoca, 1998)
Armata lui Decebal ajutată de o mare parte a populaţiei dace care au
întărit fortificaţiile din jurul Sarmizegetusei, l-au oprit pe Traian din
ofensivă. În vreme ce romanul dormita pipăindu-şi victoria, Decebal a deschis
fulgerător o contraofensivă la Dunărea de Jos, ajutat de buri şi sarmaţi,
slăbind presiunea cotropitorilor asupra cetăţilor din zona Munţilor Orăştiei,
paralel cu dezorganizarea militară romană din Peninsula Balcanică. Iniţiativa
strategică a lui Decebal, păstrarea secretului acţiunii, disimularea
intenţiilor, strânsa coordonare - cooperare a armatei dacice şi forţele aliate,
trebuiau să ducă la reuşita unui cumplit dezastru pentru invadatorii romani.
„Planul lui Decebal, demn prin
însăşi concepţia sa de mare orizont strategic de talentul celor mai iluştrii comandanţi militari ai antichităţii – şi care
reprezintă în istoria militară naţională prima
manevră strategică plănuită şi executată la nivelul întregului spaţiu
carpato-danubiano-pontic - ,a fost îndeplinit cu exactitate în tot ce
depindea de destoinicia militară a regelui dac ori de valoarea forţelor pe care
le conducea sau cu care colabora.” (Istoria Militară a Poporului Român,
vol. I, Comisia de Coordonare: G-ral-col.dr. C. Olteanu, preşedinte, acad. Şt.
Pascu, G-ral-lct. Ilie Ceauşescu, coord. principal ş.a., Ed. Militară, Buc., 1984,
p. 160)
Ştirea ofensivei marelui strateg Decebal l-a trăznit pe înfumuratul
Traian, dar iarna destul de blândă l-a favorizat pe roman prin topirea
dezgheţului mai devreme, permiţându-i să folosească flota şi să ajungă în
teatrul de război cu toate categoriile de trupe, cavaleria, infanteria,
artileria, legiunile, cohortele pretoriene, garda de germanici. Bătălia
principală s-a dat la Adamclisi. „Cavaleria
dacă şi pedestrimea aliată au izbit cu putere dispozitivul advers, reuşind să pună probleme deosebite
conducerii supreme romane, care a trebuit să apeleze la ultimile rezerve şi
chiar să introducă în luptă trupele destinate să apere tabăra – practică destul
de rar întâlnită în analele artei militare romane.” (ibid., p. 164)
Dio Cassius a considerat bătălia de la Adamclisi drept „cea mai sângeroasă dintre toate
confruntările dintre daci şi romani cu ostaşi căzuţi de ambele părţi, iar numărul
răniţilor romani a fost atât de ridicat încât, nemaiajungând bandajele, însuşi
împăratul şi-a rupt veşmintele spre a le preface în feşe pentru legatul rănilor
şi în amintirea celor ce s-au jertfit pe câmpul de luptă, Traian a poruncit să
se ridice un altar.” (Dio Cassius, LXVIII, 8, 2)
Insuflaţi de duhul Profetului Zamolxis, Decebal şi oştenii săi, aprigi eroi
şi martiri sfidători ai morţii au trecut la contraofensivă, respingând trupele
romane invadatoare.
„În cursul acestei acţiuni dacii
au repurtat succese importante reuşind să înfrângă o parte din forţele
adverse... Astfel, silit de schimbările fundamentale intervenite pe teatrul de
acţiuni militare din Dacia, de modul
magistral în care Decebal a
conceput
desfăşurarea războiului de apărare, de
eroismul fără margini al întregului popor dac, al armatei sale, Traian se afla, practic, în primăvara anului 102,
în situaţia de la începutul războaielor de cucerire a Daciei.”(Istoria
Militară a Poporului Român,p.165)
În vara anului 102, un asediu intens al arcaşilor sirieni şi a
cavaleriei maure a determinat geto-dacii să se retragă spre munţi. Retragerea
s-a soldat însă cu o mare pierdere pentru Decebal şi pentru daci deopotrivă. A
fost capturată sora lui Decebal de către guvernatorul Moesiei L. Maximus, care
l-a pus la grea încercare pe rege.
„Această persoană cu figura destul
de tânără, mergând cu o graţie demnă, ţinea un prunc la sân, în vreme ce cu
mâna dreaptă schiţează un răspuns la saluturile ce i le adresează femeile din
cortegiul său... Costumul lor constă într-un fel de cămaşă cu mâneci şi cu
poale lungi până la glezne, iar părul le e strâns sub o basma.” (Dio
Cassius, Istoria romană; Radu Vulpe, Columna lui Traian, Cimec, 2002, p. 41)
Regele Decebal a reuşit să-şi răscumpere cu aur greu, sora şi nepotul, iar
pe deasupra a fost obligat să-şi trimită mezinul-prinţ ca ostatic în Roma
păgână.
Tot Dio Cassius, ne relatează insuccesul lui Traian în campaniile din
101 şi 102.
„Fără a fi cucerit nici o cetate
dacică importantă în anul 101, câştigând simbolic bătălia de la Tapae ca urmare
a retragerii dacilor, Traian se găsea la începutul primăverii anului 102 cu
provinciile Tracia şi Moesia Inferior devastate. Intervenţia directă, disperată
a împăratului Traian a fost salvatoare pentru el şi ce i-a mai rămas din
armată. În mod dureros după bătălie, ca urmare a pierderilor suferite de armata
romană, Traian şi-a sfâşiat hainele.” (Călugărul Xiphilinus din Trapezunt a
copiat şi a rezumat cărţile lui Dio Cassius, făcând şi corectura episodului
sfâşierii hainelor lui Traian, cf. Dan Oltean, Regii Dacilor şi războaiele cu romanii, Deva, 2012, p. 480)
Ce ne facem cu unii/ mulţi istorici/ academicieni din România?
(cetăţeni), care n-au fost/ nu sunt de acord cu insuccesul campaniilor militare
romane din anii 101-102, fiindcă îşi pierde din accent romanizarea, pe care ei
au insuflat-o posterităţii alături de confraţii prolatini din afară/
dinlăuntru, fidelii Romei şi ai catolicismului papistaş.
Marele Erou, marele Rege Decebal, marea Oştire dacă şi aliaţii lor nu numai
că n-au fost înfrânţi în războaiele romane din anii 101-102, dar Dacia Mare a
devenit însă şi mai MARE prin bravii Eroi ce vor intra în legendă şi Martirii
ce urcă la ceruri.
O caracteristică aparte a arhistrategului rege Decebal a fost trecerea
rapidă de la acţiunile militare din zona muntoasă la cea de câmpie pe spaţii
întinse şi invers, folosind tactici diverse, care i-au asigurat avantajul,
înspăimântându-l pe vrăjmaş, precum atacuri rapide, ambuscade, dese hărţuiri,
incursiuni favorabile, distrugeri.
„În desfăşurarea generală a celor
trei campanii s-a asigurat o îmbinare activă a acţiunilor trupelor cu cele ale
populaţiei, legiunile romane fiind nevoite să înfrunte rezistenţa întregului popor dac.” (Istoria Militară a
Poporului Român..., p.168)
Războaiele romane dintre anii
101-102 d.Hr., împotriva dârjilor viteji daci şi ai aliaţilor acestora au pus
într-o lumină strălucitoare DACIA MARE,
care prin potenţialul economic, prin popor, prin nivelul militar ridicat, prin
îndârjirea de a lupta până la capăt pentru libertatea, credinţa, demnitatea lor
şi printr-o diplomaţie rafinată, au arătat lumii pe marele Rege dac, care a
luptat de la egal la egal cu invadatorul roman, mult mai numeros şi destul de
experimentat în războaiele de jaf şi cucerire.
Hotarele Daciei Mari au stat
cu privirea roată cât Cerul albastru, în frăţeasca lor veghe geto-dacă,
îndemnând Istrul şi Oltul, Nistrul şi Prutul, Argeşul şi Mureşul, Jiul şi Crişul, toate fiinţele străbune, Apele, Munţii şi Codrul la ruga
de foc pentru Pământul strămoşesc, sfânt, apărat cu jertfă curată de sânge de LUPUL CARPATIC.
Lupul carpatic
„Eu şi ortacii înfruntam vijelia în codrul carpatic/ Romanii în graiul
lor barbar îmi ziseră: <<lup
singuratic>>./ Zile şi nopţi de
veghere am stat înarmaţi la hotare,/ Unde Alitul străvechi se pogoară din munţi
în vâltoare.// Decebal Craiul ne-a pus să oprim oştirea romană,/ Sub lovituri
de balistă să stăm neclintiţi, ca o stană./ Vulturul s-a săturat de stârvuri
duşmane şi-n vale/ Crunte curg apele-n spume şi vuiet adânc dau în cale.//
Lupii s-adună în haite şi urlă a jale la lună/ Buciumul luptelor noatre din
creste în creste răsună.// Unul şi unul ortacii căzură, străpunşi de săgeată,/
Singur rămas-am de strajă cuprins de mânia turbată/ Şi apucându-mi cu sete în
pumnii de criţă, securea,/ Peste vrăjmaşii cei mândrii, urlând, prăvălit-am
pădurea.// Iată că mor neînfrânt, cu securea cea bună în mână/ În prăvălire
năpraznic vuieşte pădurea bătrână/ Nu mă vor duce romanii, legat de trufaşele
care/ Slobod, precum am trăit, mă voi duce în umbra cea mare// Sângele meu, pic
cu pic, se va scurge în ţărâna iubită./ Vino, prietene lup, şi-mi sfâşie carnea
slăbită;// Tu eşti doar o fiară din munţii în care-am trăit o viaţă/ Ţie îţi
dau să-mi sfâşii mădularele până nu-ngheaţă./ Colţii şi ghearele tale, şi limba
de sânge-s flămânde/ Decât robia romană şi biciul – cu mult sunt mai blânde...”
(Zorica Laţcu –
Maica Teodosia, Poezii, Ed.
Sofia, Bucureşti, 2000)
Ciclul: ISTORIA
DACOROMÂNĂ în LUMINA ADEVĂRULUI ORTODOX
GHEORGHE
CONSTANTIN NISTOROIU
13 Martie 2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu