duminică, 22 ianuarie 2023

Alexandru Bochiş-Borşanu - Cronica unui film, parțial calomniator. O opinie diferită

 



Cronica unui film, parțial calomniator. O opinie diferită

Col. (r) Alexandru Bochiş-Borşanu

22 Ianuarie 2023

 

Zilele trecute pe două programe naționale TV am prins întâmplător un film documentar despre comunismul românesc, din care nu putea lipsi „odioasa” Securitate. Unul l-am vizionat în întregime. Printre participanți: actorul Mircea Diaconu, cunoscuții experți Marius Oprea și Stejărel Olaru, ambii doctori în științe, cu teze despre Istoria Securității și alți intelectuali sau „oameni din popor”.

 

Nu cred că ar fi oportun să fac eu analiza comunismului ca formă de organizare socială, sau despre comunismul românesc, când tema a fost dezbătută de mii de oameni de știință din trecut dar și din grădina post -decembristă. Dar dacă, cineva mi-ar cere, să mă pronunț eu asupra „comunismului românesc” - o să vă surprindă ! - răspunsul ar fi: în România nu a existat comunism! Știu, dintr-o sută de cetățeni, care au auzit enunțul, nouăzeci vor suna la salvare, nouă vor sesiza SRI-ul că sunt un vector de pericol pentru democrație și pentru războiul din Ucraina și abia unul, un român curios, ar citi mai departe să vadă nebunia debitată de un fost securist. Acel „unu” puteți fi dumneavoastră.

 

Ideologia comunistă este, și a fost, o utopie, adică proiecția unei societăți imaginare, fanteziste, irealizabile! Nicăieri în lume nu a fost „implementat” comunismul. De ce? Pentru că e o utopie. Utopia aceasta - Comunismul - presupune o societate perfectă, în care membrii societății să fie fericiți. Așa ceva este o iluzie! O asemenea societate era imposibil de făptuit, fiind lipsită de realism, e o himeră, eventual o idee fantastică.

 

Faptul că în terminologia generalistă, chiar mondială, se folosește sintagma de „societate comunistă”, de „regim comunist”, „țară comunistă” este doar o convenție, expresiile având o conotație peiorativă, negativă, opusă ideologiei capitaliste democratice, evident pozitivă.

 

Ideologia comunistă, ce își are rădăcinile în Republica lui Platon și în Noul Testament creștin, dezvoltată de Thomas Morus, apoi reluată de Marx, a ajuns la noi, prin neoleniniștii bolșevici, care culmea, promovau lupta de clasă și dictatura proletară; dar ce este remarcabil, românul nu a acceptat și nu a fost niciodată comunist, el fiind un proprietar ancestral.

 

Repet: în România înainte de 1990 nu a fost comunism! Dar, reacționează vecinul: ești nebun, când toată lumea spune contrariu! Argumente în favoarea afirmației mele sunt însăși tezele de bază ce definesc comunismul: Comunismul este o societate egalitară, fără clase sociale; toți membrii acesteia se bucură de același statut social și economic; proprietatea aparține comunității în devălmășie; repartiția se face „de la fiecare după capacități, fiecăruia după nevoi”; comunismul presupune egalitatea absolută a cetățenilor iar în perspectivă statul trebuie desființat. Or, în România înainte de anul 1990 nimic din aceste fundamente ale teoriei comunismului nu au fost prezente. De ce? Fiindcă sunt imposibile, utopice!

 

Iar oponentul principal al utopiei comuniste este omul, persoana, individul cu specificul său genetic, cu personalitatea sa, care face imposibil egalitarismul spiritual.  

 

Totuși, ceva apropiat de ideologia comunistă s-a încercat în Israel, constituirea de către imigranții evrei din Palestina a unor comunități numite kibutz-uri, în special în agricultură, care vizau crearea unei societăți de tip nou, egalitare-socializante, bazate pe o viață cumpătată, cu cinstirea valorilor etice și nu a averii materiale personale. Au început ca entități comunitare care au promovat egalitarismul și punerea în comun a proprietății. Deși avea multe componente ale ideologiei comuniste, totuși fiind o societate imperfectă a eșuat. La noi, ceva similar, poate fi menționat Falansterul de la Scăieni-Prahova, de la jumătatea secolului al XIX-lea, eșuat și el.

 

Atunci, dacă în România nu a fost comunism, o societate comunistă cum fără rezerve o numeau eronat occidentalii înainte de 1990 și o numesc contemporanii în prezent, ce tip de societate era în România zisă independentă? Comunistă în nici un caz! Prin 1967, Nicolae Ceaușescu, la un congres, nu nu a susținut că trăim în comunism, ci în „societatea socialistă multilateral dezvoltată”! Personal, nu sunt de acord nici cu această formulare. Pentru că e eronată. Mai ales că „multilateralitatea” era vizibil disproporționată. Și totuși, dacă ne gândim la ce a fost (eu îmi permit, că am trăit acele vremuri), ne trezim la realitate.

 

La  23 august 1944, când regele a predat țara sovieticilor, cu enorme pierderi și până în mai 1958, când Nichita Hruciov, după ce a dansat cu dobrogencele la crama Murfatlar, după ce a împușcat ursul la vânătoarea organizată special de Gheorghe Gheorghiu-Dej, acesta i-a cerut, iar Hrusciov a semnat retragerea armatelor sovietice de ocupație din România. Repet: după august 1944, România a fost ocupată militar de trupele sovietice, inclusiv serviciile de securitate iar societatea românească a fost supusă presiunii ideologiei bolșevice. Românul, care din vremuri ancestrale era stăpân pe proprietatea sa, în țara sa, vorbind în limba poporului său s-a opus. El, deseori cu arma în mână, a respins bolșevizarea, comunizarea, renunțarea la datini și urând trădarea și pe trădători. De aceea românul niciodată, și nici când, mai ales după 1812, când rușii ne-au răpit Basarabia, nu au fost prietenul muscalului, cazacului, bolșevicului sau sovieticului. A suportat multe opresiuni ale rușilor sau sovieticilor, a înfundat celulele pușcăriilor, a suferit groaznic dar nu a trădat. Codul său genetic a rămas neatins de atacul virușilor externi al ocupanților.

 

Într-o cronică la romanul domnului colonel Hairabetian, ofițer de informații, descriam starea românilor sub ocupație străină rezultată din carte: „Autorul... descrie lumea serviciilor secrete într-o epocă zbuciumată, realitățile istorice din România imediat după cel de-Al Doilea Război Mondial, când țara a fost ocupată și sub presiunea șenilelor tancurilor sovietice s-a instaurat regimul  bolșevic în România, ostil națiunii române. Cartea este construită evolutiv, iar narațiunea se derulează temporal, pe două planuri paralele, unul general, care descrie parcurgerea istoriei sub dictatura bolșevică, și unul specific etapelor parcurse de serviciile de informații din România, în care au fost cooptate și competențe românești. Autorul nu omite să consemneze, procedeele brutale ale ocupantului și descrie crimele comise de uneltele N.K.V.D.-ului și ale urmașului său K.G.B.-ul, instalate în România, precum și acțiunile implantaților Anei Pauker (n. Hannah Rabinsohn - n.r.), Vasile Luca (n. László Luka) ori Pintilie-Pantiușa (n. Timofei Bodnarenko - n.r.), Alexandru Nicolski (n. Boris Grünberg - n.r.), zbirii Securității, instalați cu scopul de a compromite și suprima fizic elita intelectuală românească”.

 

Acesta era epoca, o Românie condusă de bolșevici, o Românie sub ocupație militară, fără posibilitatea de a se eschiva. Nu cred că cineva asimilează ocupația bolșevică din România cu o societate comunistă. Poate ignoranții sau manipulatorii maselor, falsificând istoria, să susțină prezența comunismului în România! Cum, vă spun sigur, am identificat câțiva.

 

Dar după eliberarea de ocupantul străin - pe care personal l-am întâlnit în gara Predeal în iunie 1958, când trenuri de echipament militar și sute de ostași se retrăgeau din teritoriul ocupat -  zic, mă întreb, ce model de societate a adoptat țara mea? Vă răspund: un mixt nedefinit între haos și lupta pentru putere. Urmările ocupației bolșevice se resimțeau pregnant, iar tendința către dictatură era evidentă. Liderul partidului „clasei muncitoare”, vizează preluarea întregii puteri politice și reușește. Se încearcă o relaxare socială și o strategie de dezvoltare. Nici vorbă de comunism! Tendințe de independență față de „Marele Far de la Răsărit” sunt semnalate prin Declarația la Plenara din aprilie 1964 și o relaxare politică aparentă prin Decretul 310/1964, pentru eliberarea tuturor deținuților politici. Puterea se concentrează în forța partidului unic, pasul liderilor spre dictatură a reușit. Totul se schimbă, inclusiv sarcinile și  metodele Securității iar relațiile externe capătă o activare evidentă în interes românesc.

 

Odată cu apariția Constituției din 1965 și preluarea întregii puteri de partidul unic, urmate de alegerea ca președinte al României a lui Nicolae Ceaușescu, forma de societate s-a transformat în dictatură personală, care a evoluat în dictatură de dezvoltare, avansând spre cultul personalității „familiei prezidențiale” dar și o destindere în relațiile internaționale. Indiferent de modul de  manifestare, societatea românească era paralelă ideologiei comuniste.

 

Am făcut această expunere despre modelul de societate pentru că în documentarul din preambul, în care realizatorii sunt luptători anticomuniști, dintre care actorul Mircea Diaconu, se manifesta violent împotriva comunismului românesc. Zău, nu era prudent să fii aproape de fiară, ce părea rănită de comunism, cu fața desfigurată, plină de ură, care nu juca un rol într-o tragedie, ci încrâncenat, sincer, voia o revanșă iminentă. Împotriva cui? A comunismului! Dar cum acesta lipsește, îi rămâne ca adversar Securitatea! Care „Între cele două nume Gheorghe  Pintilie și Iulian Vlad, a fost cea mai neagră perioadă din istoria poporului român. Istoria unui țări ocupată și controlată în amănunt prin cel mai perfid și monstruos instrument al terorii care a fost Securitatea”. Asemenea expresii nu le-am auzit nici despre Infernul lui Dante.

 

În fața sediului SRI, declamă acuzator arătând cu mâna ridicată spre imobil: „Pornind din anul 1948 cu 3.500 de angajați, Securitatea a crescut direct cu nevoia de a controla întreaga societate, așa că înainte de 1989 aveau un număr nu mai puțin de 15.000 de angajați; dar frica nu putea fi întreținută doar cu acești angajați, chiar dacă erau enorm de mulți, era nevoie de un întreg sistem piramidal, așa că în 1989 baza acestei piramide era de patru milioane (4.000.000) de informatori”. 

 

Nu știu dacă „Marele actor” a studiat vreo carte despre psihologia și manipularea mulțimilor, dar sigur a învățat la IATC cum să intre în pielea unui personaj, afectat, indignat, suferind, fals sau justițiar ca să fie credibil. Din cei peste 35 de mii de „internauți”, care au vizionat filmul, sigur o parte cred că spune adevărul, mai ales tinerii, dar mulți vor sesiza grosolana manipulare.

 

Dar neadevărurile debitate, aberațiile, minciunile, absurditatea, inepțiile, reaua credință și ignoranța în subtilitățile Intelligence frizează paranoia!

 

După „Marele actor”, până în decembrie 1989 România nu s-a aflat sub stăpânirea bolșevică, a armatelor sovietice, ci era „ocupată și controlată în amănunt prin cel mai perfid și monstruos instrument al terorii care a fost Securitatea”. Ca să nu mai spun că „Marele actor” ignoră că între 1948 și 1989 s-ar fi produs schimbări în societatea românească, de ex. eliberarea de ocupația sovietică, dar constată că „a fost cea mai neagră perioadă din istoria poporului român”.

 

După care narativul său continuă eronat și/sau dubios. Ignoranță ori rea credință?  

 

Era simplu să verifici la C.N.S.A.S. ca să stabilești că Securitatea avea 11.404 angajați în 1989, nu 15.000! Câți declară ritos „Marele actor”. Și încă repartizați pe județe, grade și funcții. Din cei 11.404 angajați, 7.667 erau ofițeri, din care doar cca 7.000 ofițeri operativi, 667 de intendență, 3.740 maiștri militari și subofițeri. Dar Marele actor umflă cifra, o dublează, ca să justifice „perioada neagră”. Poate fi și ignoranță? Nu! E dezinformare premeditată!

 

Dar cu certitudine este ignoranță „habarnistă” a „Marelui actor” când menționează existența „bazei piramidale” a celor patru milioane de informatori. Unii ar afirma că e o prostie, alții că exagerarea e o metodă de dezinformare. Posibil. Eu cred că ține de mintea autorului. Variante de calcul. Dacă au fost 4.000.000 de informatori, fiecăruia din cei 15 mii de angajați îi revin 266,6 informatori. Credeți că e posibil ca un „cadru” să mențină contactul cu 266,6 informatori? Vă dați seama ce imensitate „credibilă” a debitat Marele actor! O imposibilitate absolută!

 

Dar dacă cele patru milioane de informatori sunt repartizați în legătură personală doar celor 7.000 la ofițerii de informații, câți au existat în mod real în 1989, fiecăruia îi revin 571 de surse. Ați reținut? Peste jumate de mie per capita ! Să credem că, fiind sub imperiul fricii „Marelui actor” i s-a șters memoria și i-a dat cu virgulă? Recunosc că o asemenea enormitate aberantă merită să fie propusă pentru Guinness Book, alături de informațiile oficiale din perioada 2020 până la operațiunea militară a lui Putin. Vă dați seama cum gândește „Marele actor”! Cât e de veninos în spirit și câtă ranchiună a înmagazinat în memoria sa revanșardă!

 

Pentru popor, deconspir realitatea. Un ofițer de informații poate ține eficient legătura cu maximum 20 de surse, având și doi rezidenți. Dar normal are 8-10 surse în legătura sa.

 

Stând cu fundul pe statuia lui Lenin răsturnată, în poziția învingătorului care l-a doborât, ori amenințător în fața sediului SRI, cu o expresie facială gravă, ostilă simbolului, cu o gestica vehementă, demască necruțător și acuză Securitatea că a sădit: „dezinformare, zvonuri, priviri furișe de către cel de lângă tine, erai pândit de peste tot, nu puteai să mai vorbești cu propriu tău copil. Era o paranoia națională...” Vise urâte! Scăpat din peștera lui Orwell.

 

Imaginile filmului se succed cu intermitențe, așa că doctorii în securitate mai acuză și ei dar mai scapă și câte un adevăr, care atenuează din calomniile debitate de „Marele actor”, atât cu privire la evoluția societății cât și a securității, anulând multe din halucinațiile „Marelui actor”.

 

Îl cităm din nou: „Dacă în prima parte a comunismului era nevoie de o teroare reală, fizică, până la exterminare fizică, a doua parte însă, când capacitatea criminală a Securității era perfect cunoscută de toată lumea  era nevoie de o gestionare a fricii... azi securistul nu mai apare ca o brută.... era nevoie și de inteligență, de perversitate, așa că portretul real al securistului ar trebuie parțial nuanțat”.

 

Aici, pare că „Marele actor”, laudă Securitatea? Aiurea! Nu! Doar că Securitatea este mai inteligentă, nu în sine, ci pentru a găsi metode perverse, devenind „cel mai perfid și monstruos instrument al terorii care a fost Securitatea”. Ei, bine, căutând în folder-ul memoriei, când citisem despre frică și fobie, m-am edificat. Frica ce se instalează în creier, față de un obiect, persoană, fenomen, expresie sau situație, la care subiectul fiind suferind reacționează irațional, percepe acel stimul ca un pericol, îi generează frica, de care face orice pentru a se apăra. Cred că am decelat diagnosticul ce îi provoacă „Marelui actor” aversiune la expresiile „comunism” și „Securitate”: fobia! E evident, Securitatea îi produce frică, nu cea în carne și oase ci doar când senzorii săi auditivi receptează expresia „Securitate”, intră în alertă.  Și cum atacul e cea mai bună apărare, „Marele actor” atacă! Tot din lecturi am reținut că fobia nu este o patologie contagioasă încât să devină o epidemie „de mase”! „Marele actor” susține contrariu: „că acest instrument numit frică, a izbutit să intre în sufletul tuturor”.

 

Crezul său fiind o enormitate fantasmagorica. Am trăit perioada, dar o asemenea „epidemie de frică”, care să fi cuprins poporul, pe timp de pace nu a existat decât pe timpul isteriei Covid-19. Griji, necazuri, erori, inegalități, abuzuri și alte asemenea racile, evident au fost în dictatură - nu în comunism - și le-am simțit cu toții, dar o fobie generală, generată de securitate nu a existat. Chiar un personaj din documentar, o doamnă profesoară, zice; „Mie personal nu mi-a fost frică de Securitate pentru că în anii care veneau pentru mine erau foarte semnificativi”.

 

În finalul dialogului „Marelui actor” compară societatea românească, victimă a Securității, cu Mitul Peșterii lui Platon[1]: „Această industrie a fricii a reușit practic, să închidă un întreg popor în spatele unor gratii. Gratii invizibile, care te făceau să-ți controlezi fiecare gest, fiecare cuvânt, scris sau vorbit, fiecare acțiune. Asta a fost Securitatea!”. Posibil ca Marele actor să nu fi citit „Republica lui Platon, alegoria Peșterii”, nici romanul „1984” a lui Orwell, unde Big Brother - Fratele cel Mare a instituit un regim polițienesc și totalitar, a suprimat libertățile, urmărind pe un mare ecran întreaga activitate umană. Dar dacă le-a citit pe amândouă și a plagiat ideea acestora? Oricum gândirea sa malefic-imaginativă frizează morbidul.

 

Creațiile malefice mentale și calomnioase ale „Marelui actor” sunt o refulare a răului, or, spun psihologii, că răul patologic este în fapt o infirmitate, care afectează sănătatea mintală. Tot ei susțin că este aproape imposibil de vindecat. Circuitele neurale ce se formează mental pentru a menține sentimentul răului nu pot fi eliminate ușor, decât prin ritualuri ezoterice.

 

Uneori, precum copiii spun lucruri trăsnite și infirmilor le mai scapă câte o reflecție reală. Chiar „Marelui actor” îi scapă o fărâmă pozitivă din portretul ofițerului de Intelligence de azi: „Azi, în percepția publică securistul nu apare ca o brută, ca o fiară lipsită de inteligență, de decență chiar... în parte și adevărat, dar pentru control absolut era nevoie și de inteligență...”.

 

Știu, nu doar „Marele actor” este printre denigratorii Securității, mai sunt, s-au scris cărți, unele calomnioase, altele adevărate, cu abuzuri comise în perioada ocupației bolșevice. De aceea când am audiat încrâncenarea cu care „Marele actor” mă incrimina și pe mine, impersonal, dar o făcea, m-am decis să-i răspund, scriind aceste rânduri  drept replică. Eu nu mă jenez de activitatea mea ca ofițer de Intelligence. Fără rețineri, în șase emisiuni televizate, am fost „interogat” de moderatori și ziariști despre comportamentul meu în timpul celor 29 de ani sub drapel; le-am răspuns fără ezitare totul despre munca de culegere și valorificare a informații pentru prevenirea actelor teroriste.

 

------------------------

[1] Mitul Peșterii este alegoria lui Platon, care își imaginează un grup de oameni care, încă de la naştere, trăiesc într-o peşteră, tot ceea ce văd şi cunosc şi numesc aceştia fiind umbrele care apar pe pereţii peşterii. Ei numesc „arbore” umbra unui arbore, „câine”, umbra unui câine etc. Dacă într-o zi ar fi scoşi din grotă şi ar vedea adevăraţii copaci, câini etc.  nu s-ar gândi nicio clipă că sunt reali, rămânând prizonieri în gândirea lor anterioară.









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu