marți, 10 ianuarie 2023

Alexandru Stanciulescu Barda - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ..., DOAR O VORBĂ.....! 11 - 15 Ian. 2023

 



Prof. Dr. NORMAN SIMMS

 

 (…) Este impresionant, emoționant chiar, să afli că într-o țară de la ,,capătul lumii”, Noua Zeelandă, spre exemplu, se află oameni care cunosc și iubesc România, care editează reviste consacrate studiilor românești, care alcătuiesc și susțin asociații de prietenie cu poporul român, care învață limba română și se interesează de valorile culturii românești.

 

Unul dintre cărturarii de acest gen este și Prof. Dr. Norman Simms, șeful catedrei de limba engleză de la Universitatea Waikato din Hamilton(Noua Zeelandă). De mai bine de 15 ani, împreună cu Prof. Dr. Charles Carlton de la Universitatea Rochester din Statele Unite ale Americii editează revista ,,Miorița”, consacrată studiilor despre România și poporul român. Este o revistă cu circuit internațional, care se bucură de aprecieri superlative din partea cercetătorilor români și străini. Numeroase reviste culturale românești o recenzează număr de număr.

 

Profesorul Norman Simms se numără printre fondatorii cei mai activi ai Asociației de Prietenie ,,România – Noua Zeelandă”. A vizitat România în 1974 și păstrează cu duioșie multe amintiri despre frumusețile întâlnite în țara noastră.

 

În scrisorile primite de subsemnatul de la domnia-sa citim ca-ntr-o oglindă chipul pe care-l reflectă România peste mări și țări în sufletul oamenilor de acolo.  Nu mică ne e bucuria aflând cuvinte de laudă la adresa Părintelui Gheorghe Speranță, preotul paroh al comunității ortodoxe române din Wellinghton, care se străduiește să facă un adevărat ,,capăt de pod” al relațiilor de prietenie între poporul român și cel neozeelandez.

 

Profesorul Norman Simms consideră cultura română drept ,,cea mai cuprinzătoare, ca una dintre culturile de frunte din sud-estul Europei, de conexiune a civilizațiilor, cu o fascinantă, lungă și complexă istorie, a cărei contribuție în Europa este inestimabilă”. Știința românească ,,joacă un rol unic” în Europa și în lume. Arta românească ,,este artă bună, de calitate, de exemplu pictura, muzica, sculptura și baletul”, având ,,excelente contribuții în contextul artei internaționale”. Literatura românească, deși a fost, din păcate, neglijată în Vest, are ,,meritele ei intrinsece”, ,,valoarea ei absolută”.

 

Profesorul Norman Simms cunoaște și întreține legături de corespondență cu numeroși  oameni din România, exprimându-și părerea, în cunoștință de cauză, că personalități precum Lucian Blaga, Nicolae Iorga, Mircea Eliade și Mihail Sadoveanu sunt adevărate sinteze ale culturii române. ,,Folcloriștii contemporani sunt cei care mă atrag, ca de asemenea scriitorii (nuveliștii) și oamenii de știință contemporani. Ar fi trebuit, probabil, să trec pe listă toate nuvelele lui Liviu Rebreanu…. ”

 

Profesorul Norman Simms cunoaște originea daco-romană a poporului român, continuitatea sa neîntreruptă în spațiul sud-est european și momentele cruciale din istoria românească.

 

Profesorul Norman Simms consideră că arta și cultura pot constitui un fundament puternic pentru ideologia fiecărui om de bine, cărturar sau simplu cetățean, iubitor al păcii și bunei înțelegeri între oameni și popoare.

 

Profesorul Norman Simms este și un om religios, bun cunoscător al istoriei religiilor și al fenomenului religios din lumea contemporană. Domnia-sa privește cu îngrijorare ,,explozia” sectelor din vremea noastră, care, în toate religiile clasice, duc la o laicizare și denaturare a fenomenului religios autentic. ,,Este tuturor clar, că sectele religioase sunt puncte de plecare ale celor mai multe forme ale pseudo-naționalismului și reacțiunii”. Religia își găsește justificare în lumea contemporană prin implicarea sa în viața socială, în marile avataruri ale vieții.

 

Prin aceste câteva extrase din scrisorile pe care am avut onoarea să le primesc de la dânsul, Profesorul Norman Simms se dovedește a fi puternic ancorat în realitățile lumii contemporane, avid de cunoaștere, umanist și plin de zel. Simpatia sa pentru români și preocupările statornice pentru studierea valorilor culturii române denotă un spirit complex, un veritabil om de știință, care, în ciuda distanțelor geografice, politice și ideologice ce ne despart, consideră că arta, cultura și setea de cunoaștere a fiecăruia constituie o premisă majoră în fundamentarea legăturilor dintre oameni și popoare, în consolidarea păcii, prieteniei și bunei conviețuiri în lume.

 

(Prof.  Dr.  Norman Simms - un prieten al românilor, în ,,Telegraful Român", Sibiu, an.  CXXXVI(1988), nr. 25-26(1 iul.),p.  3).

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

 

 

 

CEI SAPTE ANI DE ACASA

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

Viata este o stiinta din care putem învata multe. Nimic mai greu decât a parcurge aceasta stiinta – calea cea îngusta, poarta cea strâmta. Cel ce în cei sapte ani de acasa sau la scoala n-a învatat credinta, frica de Dumnezeu si un mod de viata cucernic, aceluia îi va fi foarte greu sa treaca prin scoala vietii. Unul ca acesta, desi se va fi aratat capabil la învatatura, bine pregatit, apreciat pentru calitatile sale, poate ramâne repetent la scoala vietii. Mai mult chiar, uneori nu e bun de nimic, din cauza caracterului sau necomunicativ si a egoismului, nici în viata de familie, nici în cea sociala. Din aceasta pricina sufera, nu arareori îsi rateaza viata, se scufunda în valurile marii, ca o corabie încarcata cu o prea grea povara, ramasa fara cârma pe vreme de furtuna, fara parâme si fara vele.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 397-398

 

 

 

COPILASUL SI MAMA

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

 

Vezi ca un copilas alearga mereu la mama lui pentru orice trebuinta; de vrea mâncare, apa, sau poate altceva, i le cere mamei; daca da de vreun necaz, iarasi fuge la maica sa. Si chiar si atunci când primeste vreo pedeapsa de la ea, nu se desprinde de mama lui, ci ramâne în preajma ei si se lipeste de dânsa, o iubeste si tot de la ea le cere pe toate. Întocmai este si credinta crestina, care-L primeste si Îl are pe Dumnezeu drept Tata. Ea lasa în urma sa tot ce este în afara Domnului si doar la El alearga pentru orice trebuinta, zicând împreuna cu Prorocul: „Tu esti nadejdea mea, partea mea esti în pamântul celor vii” (Psalmul 141, 5); si înca: „Lipitu-s-a sufletul meu de Tine si pe mine m-a sprijinit dreapta Ta” (Psalmul 62, 8). Un astfel de suflet credincios pe toate, cu smerenie si cu frica, le va cere si le va astepta de la Dumnezeu, Tatal sau: „toata darea cea buna si tot darul desavârsit de Sus este, pogorându-se de la Parintele luminilor” (Iacov 1, 17). De primeste cele cerute, Îi multumeste, iar de nu, totusi nu deznadajduieste, ci le asteapta cu rabdare, strigând cu Prorocul: „Catre Tine am ridicat ochii mei, Cel Ce locuiesti în cer. Iata, precum sunt ochii robilor la mâinile stapânilor lor, precum sunt ochii slujnicei la mâinile stapânei sale, asa sunt ochii nostri catre Domnul, Dumnezeul nostru, pâna ce se va milostivi spre noi” (Psalmul 122, 1-2). Si asa precum copilul fuge la mama când vede necazul si nenorocirea, cautând la ea ajutor si ocrotire, iar când se afla în boala si în neputinta, suspina catre mama sa si îsi întinde mâinile spre ea, spunându-si betesugul, asemenea si inima cea credincioasa, în orice ispitire si nenorocire, alearga la Dumnezeu si cere de la El ajutor si aparare, strigând catre Dânsul împreuna cu toti dreptii: „Doamne, scapare Te-ai facut noua în neam si în neam” (Psalmul 89, 2); si înca: „Tu esti scaparea mea din necazul ce ma cuprinde; bucuria mea, izbaveste-ma de cei ce m-au înconjurat” (Psalmul 31, 8). Si de va primi pedeapsa de la Tatal Ceresc, tot nu se va departa de Dânsul, ci va lua drept bune toate cele ce sunt trimise de la Bunul Dumnezeu, amintindu-si acel cuvânt de mângâiere pe care El îl graieste fiilor Sai: „Fiul meu, nu fi nebagator de seama de dojana Domnului, nici nu slabi fiind certat de Dânsul. Caci pe cel pe care îl iubeste Domnul îl cearta si bate pe tot fiul pe care îl primeste” (Evrei 12, 5-6). Si precum un copil se departeaza si fuge de oamenii necunoscuti si straini, caci se teme de ei chiar de nu se afla în primejdie, asemenea si sufletul cel credincios, întrucât nu este din aceasta lume, se departeaza si se fereste de ea si de toate cele ale ei întocmai ca de un strain, pentru ca nu cumva prin alipirea de lume sa se departeze si sa se lipseasca de Dumnezeu. Cinstea, slava, bogatia si dulceata lumii sunt îndoielnice pentru acel suflet; el se pazeste de cei ce uneltesc cele pamântesti si stricacioase atât cu fapta, cât si cu cuvântul; se fereste de ei ca de straini si nu se poarta cu ei prieteneste, caci se teme sa nu se departeze de Dumnezeul sau prin prietenia cu acestia si sa nu se lipseasca de dragostea Domnului prin iubirea lor. Si asa cum un copil, chiar de va fi ademenit de necunoscuti si ispitit de ei cu un mar sau cu orice alt lucru asemanator, nu se va dezlipi de mama lui si nu va merge dupa straini, desi se mai întâmpla sa se apropie de ei si sa primeasca cele oferite, însa luându-le, cu frica si cu grabire se întoarce si fuge la maica sa, asemeni face si un suflet credincios: desi aceasta lume îl ademeneste cu slava, cinstea si placerea ei, el nu-i împlineste voia si nu se dezlipeste de Dumnezeul lui; nu se tine de lume, ferindu-se de ispitele acesteia, „pentru ca toate cele ce sunt în lume – pofta trupului si pofta ochilor si trufia vietii – nu sunt de la Tatal, ci din lume sunt” (1 Ioan 2, 16). Si chiar de se întâmpla sa primeasca cinstirea ce i se aduce, o primeste cu frica, temându-se ca nu cumva sa cada de la Dumnezeu prin acea slavire, care în mare parte schimba înspre rau deprinderile cele bune; si socoteste ca cinstea aceea este pentru el o ascultare, nu o desfatare si o plineste pe aceasta cu frica, spre slava Domnului sau si spre folosul aproapelui. Tot astfel, si de i se daruieste bogatie, el nu-si leaga inima de ea, ci doar de Dumnezeu se lipeste; mâncarea, bautura, haina, odihna si adapostul le primeste dupa trebuinta, caci fara acestea nu ne este cu putinta a trai, dar nu le foloseste spre placere si rasfat, ci se slujeste de ele cu frica de Dumnezeu, pentru a nu-L mânia pe Domnul cu prisosinta, lipsindu-se prin aceea de mila Lui si cazând de la Dânsul. Si dupa cum un copil, chiar de este smuls de straini de lânga mama lui si tras în laturi, se tine totusi de ea cu putere, o strânge în brate, plânge si striga pentru a nu se desparti de dânsa, întocmai face si inima cea credincioasa: cu toate ca diavolul si lumea cea rea se straduieste sa o desprinda de Domnul, aducând asupra ei necazuri, suferinte si nenorociri, ea totusi se tine strâns de Dumnezeul sau, rugându-se Lui cu staruinta si cerându-I sa nu o lase în necazuri si sa-i fie ajutor împotriva vrajmasilor Lui. Într-un cuvânt: asa cum un prunc îsi pune toata nadejdea pentru bunastarea sa întru a fi în preajma mamei lui, iar îndepartarea de ea o socoteste drept lipsire de darea cea buna, asemenea si sufletul credincios, pentru care toata fericirea si desfatarea este ca numai de Dumnezeu sa se alipeasca si care gaseste ca este o nenorocire a te lipi de faptura si a te desprinde astfel de Facatorul. Din aceasta întâmplare sa înveti, crestine, ce este credinta crestineasca si vie, care nu poate fi fara frica de Dumnezeu si fara dragoste. Citeste sfintii Psalmi, scrierile Prorocilor si ale Apostolilor, precum si vietile Sfintilor, care prin credinta lor au bineplacut Domnului, si vei întelege adevarul, iar de acea credinta care este purtata doar pe buze, însa nu si în inima, tu sa nu te smintesti, caci multi sunt plini de una ca aceasta.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 174




Un apostol al zilelor noastre

 

 

Am avut fericitul prilej să vizitez parohia Valea Plopului din judeţul Prahova. Cuvintele pot să exprime cu greu uimirea ce-am trăit-o cu acea ocazie. Voi relata doar cele văzute şi auzite, lăsând pe confratele cititor să cântărească, să judece.

 

Parohia este formată din satele Valea Plopului şi Valea Screcii. Puţine sate am văzut atât de sărace ca cele două! În Valea Screcii este o aventură să te duci cu automobilul. Pe ulicioara din centru abia ai loc să te strecori. Satul are vreo 60 de familii, casele sunt mici, cu una sau două camere, construite din lemn sau chirpici. Gardurile de stobori (pari împletiţi cu nuiele) sunt un decor obişnuit. În mijlocul cătunului a început să se contureze o bisericuţă. Zidirea a ajuns la acoperiş. În acea sărăcie materială am găsit o bogăţie spirituală nemaiîntâlnită. Acolo am găsit o familie, care ţinea îngrijire 12 copii între 3-5 ani. Fuseseră salvaţi de la avort, preluaţi din azile. Alte familii aveau 3-4 asemenea copii. Erau printre ei români, ţigani, rudari şi arabi.

 

În satul acela este un adevărat act de eroism să mergi pe ploaie sau pe timp de iarnă! Am trecut un deal greu accesibil pe râpe şi prin pădure şi am ajuns în Valea Plopului. Aici părea că starea materială a locuitorilor este puţin mai bună decât a celor din Valea Screcii. În mijlocul satului se înalţă o biserică măreaţă. O adevărată catedrală cu şapte turle. Fusese construită înainte de 1989, numai în timpul nopţii. Satul fiind în plan de demolare, nu se dăduse autorizaţie de construcţie. Fără documentaţie, fără aprobări, oamenii aceia construiseră noaptea şi aşteptaseră mila lui Dumnezeu. După 1989 terminaseră construcţia bisericii, o pictaseră şi o împodobiseră cu toate cele necesare. Aş putea spune că prin dimensiuni, curăţenie şi podoabe, biserica din Valea Plopului ar putea concura cu succes o catedrală episcopală. În vecinătatea bisericii era casa parohială. Avea formă de dreptunghi cu două nivele. La etaj ar fi trebuit să fie locuinţa preotului. Azi locuiau acolo 7-8 fete între 18-21 ani şi lucrau croitorie. Ele fuseseră alungate de la orfelinat când împliniseră vârsta legiuită. Parohia le preluase, le trimesese la cursuri, învăţaseră croitorie şi acum lucrau. La parter era o cantină şi o sala de mese unde puteau lua masa circa 200 de persoane. La hramul bisericii toţi cei prezenţi la slujbă luau masa acolo. În timpul anului, de 3-4 ori, toţi copiii satului, împreună cu cei circa 60 aflaţi în îngrijire, serveau masa acolo. Din 1990 şi până în prezent, Parohia Valea Plopului salvase de la pieire peste 400 de copii. În apropierea bisericii, în şopronul unei case, era atelierul de tâmplărie al bisericii. Aici fuseseră adunaţi meseriaşi din zonă şi puşi la treabă. făceau tâmplărie pentru biserici şi mânăstiri, sculptură, strane, catapetesme, iconostase, candele, cruci, într-un cuvânt, ce era necesar. Banii rezultaţi din vânzarea produselor de tâmplărie şi croitorie erau folosiţi pentru întreţinerea copiilor aflaţi în îngrijire. În fiecare lună parohia plătea câte o indemnizaţie în 1995 pentru fiecare copil ţinut în îngrijire, familiilor respective. Oamenii înţelegeau că fac un act de mucenicie, dar nevoile materiale erau reale şi dure şi de aceea parohia intervenea cu acest sprijin deloc neglijabil, care ajuta familiile în cauză să-şi procure strictul necesar pentru hrana şi întreţinerea pruncilor. Am mers în mai multe case. Peste tot era o curăţenie exemplară, de adevăraţi creştini.

 

La poalele dealului care despărţea cele două sate era o bucată de teren de vreo 13 hectare. Pe aceea parohia intenţiona s-o cumpere, s-o împartă în parcele şi să construiască acolo nişte căsuţe pentru fetele orfane aflate în îngrijirea parohiei. Ajunseseră la vârsta măritişului, dar pe ele nu le lua nimeni, fiindcă nu aveau zestre. Parohia încerca să le ofere acest minimum de proprietate. Am mers şi la locuinţa preotului, un apartament în Vălenii de Munte, la câţiva zeci de kilometri de parohie. Când am păşit pragul, instinctiv m-am închinat. Holul era blindat de icoane. În camera mai mare erau pereţii împodobiți de bibliotecă. De la podea şi până la tavan, cu excepţia golurilor de la uşă şi fereastră, erau cărţi. În mijloc era o masă şi câteva scaune. În camera următoare pereţii erau iarăşi blindaţi de cărţi, dar acolo erau grămezi de cărţi şi pe podea. În mijloc era o masă, un scaun, iar pe masă trona un computer. Acolo studia părintele, culegea şi pregătea de tipar cărţile. Acolo se făceau apoi pachete cu cărţi, care erau trimise în ţară la cititori şi abonaţi. Din profitul obţinut, părintele încerca să-şi facă salariul...

 

Preotul NICOLAE TĂNASE, – căci despre dânsul e vorba –, ne-a spus: „De multe ori n-am avut bani de autobuz ca să mă duc la parohie. Rugam pe şofer să mă ia pe gratis, urmând să-i plătesc altădată. Într-o zi n-am mai avut bani să plătesc familiilor pentru întreţinerea copiilor. Am umplut portbagajul maşinii cu candele şi m-am dus la Patriarhie, la Bucureşti. Tocmai era o şedinţă a Sfântului Sinod. Am pătruns în sală şi le-am spus ierarhilor: „Cumpăraţi-mi candele, că-mi mor copiii de foame! Toţi au cumpărat!”

 

Părintele Nicolae Tănase e tânăr. Are sub 50 de ani. Poartă în permanenţă reverenda şi mantia, are barbă iar părul îl are lung, împletit în coadă şi ascuns sub guler. Are cinci copii. După revoluţie, împreună cu poetul şi senatorul Ioan Alexandru, a înfiinţat asociaţia „Pro Vita”, menită să apere dreptul copiilor la naştere, la viaţă. Au reuşit să scape de la moarte peste 400 de copii născuţi şi nenăscuţi. Între timp, Ioan Alexandru s-a prăbuşit, iar tot greul a rămas pe umerii părintelui Nicolae Tănase. E greu, e uşor, e dificil de spus. Părintele e ca o umbră de om, ca un schimnic. În realitate e ca o făclie care arde cu o flacără mărită şi luminată în jur. Am plecat de acolo cu convingerea că sfinţii nu sunt numai în calendar, ci şi printre noi, iar preotul acela mi s-a părut un sfânt. Cei ce au îndoieli cu privire la cele relatate mai sus, pot să verifice personal. Parohia e vizitată frecvent de oameni din ţară dar şi din străinătate. Cel mai potrivit ar fi însă, dacă cei cu posibilităţi mari i-ar întinde o mână de ajutor. Are nevoie.

 

Dumnezeu să-ţi binecuvânteze truda, frate Nicolae!

 

(Un apostol al zilelor noastre, în ,,Datina", Tr.  Severin, an.  VIII(1996), nr.  1747(29 nov.), p. 3; în vol.  Al.  Stănciulescu-Bârda, Coșulețul cu flori, Bârda, Editura Cuget Românesc, 1997, pp.  11-12; în vol.  Al.  Stănciulescu-Bârda, Momente și schițe, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 2000, pp.  22 - 25; în vol.  Scrisoare pastorală, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 2006, vol.  II, pp.  96 – 99).

 

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

 

 

 

Răspunderea părinților

-Sf. Ioan Gură de Aur -

 

 

Chiar daca viata noastra personala este bine rânduita, daca neglijam, însa, mântuirea copiilor nostri, vom fi aspru pedepsiti. O sa va spun doar un cuvânt despre aceasta, nu al meu, ci din dumnezeiestile Scripturi.

 

Era odata un preot iudeu, Eli, om smerit si foarte îngaduitor, dar care si L-a facut pe Dumnezeu dusman lui si copiilor lui si care, fiindca i s-a facut mila de copiii sai când nu trebuia, a pierdut si mântuirea lor si pe a sa.

 

Asculta ce-i spune Dumnezeu, mai degraba nu direct lui, pentru ca îsi pierduse vrednicia de a mai sta de vorba cu El. Dumnezeu îl socotea deja un rob oarecare care facuse un pacat mare si de aceea l-a înstiintat prin altcineva despre nenorocirile ce aveau sa i se întâmple (atât de mare îi era mânia).

 

Asculta, dar, ce-i spune lui Samuel. Eli a aflat ca fiii sai l-au hulit pe Dumnezeu si nu i-a certat pentru asta. I-a certat, desigur, dar nu cum se cuvenea si Dumnezeu n-a socotit mustrare aceea. Astfel ca l-a departat de la Sine pentru ca nu aratase fata de fiii sai severitatea cuvenita.

 

Oricât ne-am preocupa de copiii nostri, tot nu e de ajuns. Ce facem noi nu se cheama a avea grija de ei, asa cum nici Eli nu si-a certat cu adevarat fiii. Dumnezeu i-a atras atentia lui Eli asupra pacatului fiilor sai si l-a pedepsit mâniat foarte, spunându-i: „De aceea Ma jur casei lui Eli ca vina casei lui Eli nu se va sterge, nici prin jertfe, nici prin prinoase de pâine în veci” (I Regi 3,14). Vezi ce pedeapsa cumplita, izvorâta dintr-o durere neîmpacata pentru un pacat cu neputinta de iertat? Dumnezeu i-a spus ca trebuie sa piara nu numai el si fiii sai, ci întreaga lui casa, pentru ca nu exista leac pentru rana pe care I-au pricinuit-o.

 

Si totusi, în afara de nepasarea fata de pacatul copiilor sai, Dumnezeu nu i-a mai gasit alta vina batrânului Sau preot Eli, pentru ca în rest acesta era foarte bun. Noi trebuie sa luam aminte la viata plina de virtute a cuiva si s-o laudam nu numai în împrejurarile obisnuite, ci mai ales în momentele cele mai grele.

 

Mai întâi, când a auzit cuvintele lui Dumnezeu si a vazut pedeapsa aproape, Eli nu si-a pierdut curajul, nici nu s-a suparat si nici n-a spus ceea ce de obicei ar spune multi: sunt eu oare stapânul vointei si al deciziilor altora? Eu sa fiu judecat pentru propriile mele pacate, nu pentru cele ale fiilor mei, care sunt maturi si care trebuie sa raspunda singuri pentru ele. Eli n-a spus si n-a gândit nimic din toate acestea, ci, ca un rob ascultator si recunoscator care una stie, ca trebuie sa primim fara sa protestam toate câte ni le trimite Dumnezeu, chiar daca sunt neplacute sau greu de îndurat, a dat glas acelor cuvinte pline de întelepciune:,,El este Domnul; faca dar ce va binevoi!” (I Regi 3.18).

 

Mai exista si alte exemple din viata lui Eli în care vedem cât de plina de virtute era. In timpul bataliei cu Filiestenii cineva a venit si i-a adus vestea grea ca fiii sai cei salbatici si ticalosi au fost macelariti în lupta. El a ascultat netulburat. Dar când solul i-a pomenit apoi de rapirea chivotului Legii, batrânul preot, cuprins de ameteala si de durerea pe care i-a pricinuit-o aceasta veste, a cazut de pe scaun pe spate lânga poarta si si-a rupt spinarea, fiind batrân si greoi. El cârmuise poporul lui Israel timp de 20 de ani ( vezi I Regi 4,18).

 

Daca pe acest preot, pe acest batrân, pe acest om de vaza care a cârmuit timp de 20 de ani poporul evreilor, pe acest om care a trait într-o perioada în care Dumnezeu era mai îngaduitor decât acum, nimic nu l-a putut salva, ci a pierit de tot si într-un mod jalnic, pentru ca nu s-a purtat cu severitate fata de fiii sai (caci pacatul de a nu-si fi împlinit menirea de parinte a sters ca un val urias si salbatic tot ce era bun la el, toate faptele lui bune si întreaga sa viata traita în virtute), ce pedeapsa ne asteapta pe noi, cei ce traim într-un veac în care se cere de la noi o mult mai mare virtute?

 

E vorba de noi, cei care nu numai ca nu suntem în stare sa ne conducem copiii, dar si pe cei care vor s-o faca îi socotim dusmani si îi combatem, purtându-ne fata de copiii nostri mai rau decât un barbar. Daca învârtosarea inimii lor i-a dus atunci pe evrei la robie, la ruina si pierzare, la robirea patriei lor si la chinuri  trupesti,  voi  va  robiti  singuri  sufletul  si-l  predati   legat demonilor cruzi si vicleni si patimilor lor. Când nici voi nu le dati copiilor vostri sfaturi duhovnicesti, dar nici pe altii nu-i lasati s-o faca; voi nu faceti altceva decât ce faceau evreii pe timpul lui Eli.

 

 

FLORILE LUI DUMNEZEU

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

Sfintii, oamenii lui Dumnezeu, sunt minunate, nevestejite, înmiresmate flori. Nu te atinge de ele cu buze întinate de duhoarea pacatului. Roaga-te lor cu inima si cu buze curate, cu luare-aminte, adunându-ti gândurile, cu evlavie, fara graba. Ei sunt cer cuvântator, au dus pe pamânt viata cereasca, împodobita cu minuni si cu alese fapte de desavârsire, în iubire necuprinsa si adânca smerenie, în nerautate, rabdare, jertfire de sine, iubind pe Dumnezeu mai presus de toate.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 300

 



PREOTUL IEREMIA B. GHITA

- 50 DE ANI DE PREOȚIE -

 

 

De-a lungul anilor numele Părintelui Ieremia B. Ghita a devenit familiar celor ce citesc revistele noastre bisericești și culturale. Cu toate acestea, despre Părintele Ieremia B. Ghita s-a scris prea puțin sau aproape deloc. Împlinirea, în acest an, a 50 de ani de preoție ne prilejuiește un moment prielnic să însemnăm câteva date privind viața și activitatea sfinției-sale. Este un act de respect pentru cel sărbătorit, cât și pentru cititorii revistelor la care colaborează.

 

Părintele Ieremia B. Ghita s-a născut la 22 octombrie 1914 în comuna Doclin jud. Caraș-Severin, ca fiu al lui Belu și Maria Ghita. După absolvirea cursului primar , a urmat liceul din Oravița, bacalaureatul susținându-l la Timișoara. După absolvirea Academiei Teologice de la Caransebeș, și-a continuat studiile de licență la Facultatea de Teologie din Cernăuți, pe care a terminat-o în 1939. În paralel a urmat și Liceul Pedagogic Universitar. Licența și-a luat-o la București, cu calificativul ,,excepțional”.

 

A fost preoțit în anul 1940 pe seama Parohiei Doclin, unde a funcționat până în 1967, când a fost transferat la Parohia Băile Herculane, unde funcționează și în prezent. La cele două parohii deservite a depus toată stăruința în activitatea pastoral-misionară și administrativă. A fost preocupat permanent de starea religioasă a enoriașilor săi, cât și de starea bisericilor pe care le-a slujit.

 

Pentru meritele sale a fost distins de către organele superioare bisericești cu mai multe titluri onorifice.

 

Părintele Ieremia B. Ghita a desfășurat și o susținută activitate publicistică. Aceasta se concretizează în peste 100 studii teologice și istorice, predici, recenzii, articole aniversare etc. publicate în revistele ,,Mitropolia Banatului”, ,,Îndrumătorul pastoral-misionar al Mitropoliei Banatului”, ,,Telegraful român”, ,,Orizont”, ,,Flacăra” ș. a.

 

Studiile  de istorie ale Părintelui Ghita sunt legate în special de trecutul Banatului, realizarea unei monografii a Băilor Herculane fiind o preocupare majoră. Materialele publicate au fost apreciate și citate de istorici de prestigiu, ceea ce, de fapt, a constituit răsplata adevărată pentru strădania depusă.

 

Părintele Ieremia B. Ghita reprezintă chipul preotului cărturar, care, pe lângă activitatea profesională propriu-zisă, reușește să contribuie la îmbogățirea culturii și literaturii teologice. Este un exemplu demn și un îndemn concret pentru oricare preot, ca, în calitatea sa de păstor sufletesc și de intelectual, să nu precupețească nici un efort de a-și valorifica la maximum toți talanții cu care a venit în lume.

 

La acest moment aniversar și a împlinirii vârstei de 76 ani, urăm Părintelui Ieremia B. Ghita un călduros și sincer ,,La mulți ani!”

 

(Articol publicat în ,,Telegraful român”, Sibiu, an. CXXXVIII(1990), nr. 41-42(1 nov.), p. 3).

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

 

 

 

EXAMENELE VIETII

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

Crestinului îi sunt de trebuinta în toata viata încercarile, ca niste mijloace de verificare a starii sale sufletesti. Si fiindca viata noastra, daca o comparam cu interiorul unei case, se umple de necuratenii, trebuie negresit sa dereticam în ea, sa stergem lucrurile de praf. Asa cum pentru verificarea anumitor obiecte – de argint, de pilda – trebuie sa avem instrumente speciale, tot asa pentru a ne verifica si pune la încercare sufletul avem nevoie de cei din jurul nostru, care, cu voie sau fara voie, prin faptele lor în raport cu noi, sa ne demonstreze noua însine si celorlalti în ce masura tinem sau nu poruncile lui Dumnezeu, date noua prin Sfânta Evanghelie, daca traim în duh, zagazuim cele ale carnii, sau daca traim cu trupul, supunându-ne ca niste robi carnii, patimilor, gândurilor trupesti. Aflând ca nu traim dupa voia lui Dumnezeu, dupa poruncile Dulcelui nostru Mântuitor, ci dupa voia noastra oarba si pacatoasa, sa cautam a ne îndrepta cu grabire si a urma îndata cu sârguinta poruncile dumnezeiestii Evanghelii.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 85-86

 



GRAUL

- Sfantul Nicolae Velimirovici -

 

 

Grâul semnifica stiinta cea dumnezeiasca, stiinta lui Hristos. Samânta cea buna este opusa neghinei, care simbolizeaza samânta cea diavoleasca. „Dar pe când oamenii dormeau, a venit vrajmasul lui si a semanat neghina printre grâu” (Matei 13, 25). Crestinii, care poarta întru sine pe Hristos Dumnezeu si Îl sporesc pe El în sufletele lor pâna la seceris, vor fi mântuiti; în acelasi timp, cei nepasatori, care cresc iarba cea rea în locul grâului, vor pieri. Despre aceasta a marturisit si Sfântul Ioan Botezatorul, spunând ca Domnul Îsi curata aria si aduna grâul Sau în hambare, iar samânta cea rea o arunca în focul cel vesnic. Astfel grâul simbolizeaza pe drept-credinciosii care pastreaza întru sine samânta lui Dumnezeu, iar neghinele semnifica pe cei fara de Dumnezeu. Samânta care creste în pamânt este închipuire a mortii si Învierii Domnului, închipuire a omorârii omului celui vechi si a nasterii omului celui nou în fiecare dintre noi.

 

Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 40-41

 

 

 

BUNUL TUTUROR

- Cuviosul Bonifatie de la Teofania -

 

 

Sa fii smerit înseamna sa nu te lauzi cu stiinta ta: cei smeriti socot ca adevarul, ca si lumina, este bunul de obste al tuturor.

 

Cuviosul Bonifatie de la Teofania, Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 106.

 

 

 

OGLINDA SI CONSERVA

- Sfantul Paisie Aghioritul -

 

 

Omul este fie oglinda, fie capac de conserva. Daca razele soarelui nu cad peste el, nu straluceste.

 

Sfantul Paisie Aghioritul, Mica filocalie, traducere de Parintele Victor Manolache, Ed. Egumenita, Galati, 2009, p. 44.





In memoriam: Pr. Gh. Dumitrescu-Bistrița(II)

 

III

Preotul Gh. Dumitrescu-Bistrița și evreii

 

Pentru a rămâne în cadrul temei propuse, amintim că în Mehedinţi, mai precis în Turnu Severin, unde se găsea populaţia evreiască cea mai numeroasa din judeţ, evreii nu au fost stigmatizaţi, nu au fost arestaţi şi deportaţi, ba mai mult, nu li s-au confiscat averile. Dimpotrivă. Autorităţile locale au recurs la compromisuri pentru a salva situaţia. Amintim în acest sens schimbarea firmelor câtorva magazine evreieşti cu altele pe care erau scrise nume româneşti de proprietari fictivi. În spatele acestor firme, feriţi de ochi iscoditori ai trupelor naziste de ocupaţie, evreii şi-au desfăşurat mai departe activitatea nestingheriţi. În fondurile arhivistice locale nu se găseşte un singur document care să releve arestări, maltratări sau prigoniri ale populaţiei evreieşti pe motive de rasă. La aceasta putem adăuga nenumăratele mărturii ale celor contemporani cu evenimentele, români şi evrei, din zonă.

Preoţimea din Mehedinţi nu a avut o poziţie separată în cadrul localnicilor faţă de minoritatea evreiască. Dimpotrivă. Călăuziţi de exemplele admirabile, pe care ierarhia superioară le oferea în paginile presei bisericeşti, în special ale revistei „Biserica Ortodoxă Română”, preoţii mehedinţeni au fost alături de credincioşii lor în această situaţie, exprimându-şi simpatie şi compasiune faţă de conaţionalii lor de origine evreiască.

Această atitudine umană şi profund creştinească nu era ocazională, ci ea se înscria pe linia unei vechi tradiţii de prietenie şi conlucrare, de bună convieţuire şi de respect reciproc. Mărturii orale sunt numeroase în acest sens şi, probabil, documente pe care nu le-am depistat până în prezent.

În cele ce urmează am luat ca etalon pe preotul mehedinţean Gheorghe Dumitru Bistriţa, figură reprezentativă a preoţimii oltene care, printre miile de documente personale, depuse de curând la Arhivele Statului din Drobeta Turnu Severin, se găsesc şi câteva sute care privesc relaţiile sale cu evrei din Mehedinţi şi din ţară din 1921 până în prezent. Numeroase scrisori, tranzacţii comerciale şi bancare, pagini din revista „Izvoraşul” (1919-1940) şi pagini de jurnal scot la lumină relaţii de ordin comercial, cultural, social şi interuman, pe care acest adevărat apostol al culturii româneşti din Bistriţa, Mehedinţi, le întreţinea cu personalităţi şi instituţii evreieşti din ţară şi din străinătate. Din toate se desprinde spiritul de înţelegere, de într-ajutorare, de respect şi de amiciţie, ceea ce dovedeşte cu prisosinţă, dacă mai trebuia dovedit, că deosebirile de origine şi de credinţă nu pot constitui piedici de netrecut între oameni şi popoare. Adăugând la cele ce vom expune mai jos relaţiile părintelui Gheorghe Dumitrescu-Bistriţa şi cu imamul Akhmet Ali de la Ada-Kaleh, relaţii traduse prin vizite reciproce, schimburi de cărţi şi reviste, vom putea înţelege mai bine acest adevăr de necontestat.

*

Primul contact cu evreii îl are părintele Gheorghe Dumitrescu-Bistriţa în 1920. Revista „Izvoraşul” îşi conturase şi-şi impusese personalitatea în peisajul cultural românesc, astfel încât nu putea trece neobservată de marele cărturar şi îndrăgostit de muzica şi folclorul românesc, profesorul Harry Brauner. Acesta apreciază la superlativ revista şi pe editorul ei, părintele Gh. Dumitrescu-Bistriţa, îl întâlneşte şi-i aşterne câteva rânduri încurajatoare în jurnalul personal. Relaţiile între cei doi se continuă după război sub formă de corespondenţă.

*

...După aproape nouă ani de apariţie, revista „Izvoraşul” îşi vedea periclitată existenţa. Vremuri sumbre se anunţau la orizontul economiei româneşti şi aceasta se răsfrângea în mod nemijlocit şi asupra activităţii culturale atât de rodnice de la Bistriţa. Revista era tipărită la Craiova, în Tipografia „Ramuri”. Dificultăţile economice prin care trecea intelectualitatea românească, dar şi oamenii de rând ducea în mod implicit la împuţinarea abonamentelor sau la neonorarea celor solicitate. Aceasta îngreuna în mod vizibil posibilităţile de plată ale părintelui Gh. Dumitrescu-Bistriţa faţă de Tipografia „Ramuri”. Procesul intentat de această instituţie pentru neachitarea la termen a ratelor scadente, cât şi ameninţarea directă de a nu-i mai tipări revista, făceau să se clatine o iniţiativă atât de lăudabilă pusă în slujba culturii, respectiv folclorului românesc, ca aceea privind editarea revistei „Izvoraşul”. În acest context dramatic, părintele Gheorghe Dumitrescu-Bistriţa îl cunoaşte pe evreul Martin J. Landes din Bucureşti, reprezentantul firmei „Casa Grafică” din Cernăuţi. Acesta, înţelegându-i situaţia, se oferă să-i pună la dispoziţie o tipografie completă, cu toate materialele necesare, pe care părintele urma s-o achite în rate lunare până în octombrie 1931. Nici că se putea o altă şansă mai bună decât aceea. Astfel, iată-i pe cei doi, la 24 octombrie 1928, căzând de acord. Părintele Gh. Dumitrescu-Bistriţa face comandă la „Casa Grafică” din Cernăuţi pentru tipografie.

La 13 decembrie 1928 încheie contract cu „Casa Grafică” (proprietate evreiască) şi primeşte o maşină de tipar tip 10, în bună stare de funcţionare, completă, cu toate accesoriile, cât şi 221 kg litere, linii de alamă, cuadraţi etc. cu preţul de 200.000 lei, la care se adăugau 6.000 lei dobânzile aferente, din care părintele Gh. Dumitrescu-Bistriţa achită un acont de 20.000 lei, urmând ca restul să-l achite în 32 rate lunare. I se livrează tipografia şi materialele solicitate din Cernăuţi, iar la 30 decembrie 1928 destinatarul confirmă primirea lor. În luna ianuarie primeşte de la Cernăuţi ori de la sucursale ale „Casei Grafice” din Bucureşti, Budapesta şi Braşov alte materiale tipografice şi maşini anexe, indispensabile tiparului. La intervenţia lui Martin Landes, prietenul acestuia, evreul Goldenberg din Caransebeş îi furnizează părintelui Gh. Dumitrescu-Bistriţa, din depozitele sale, hârtie de toate culorile şi calităţile, în valoare de 48.000 lei, pe datorie. Documentele de arhivă scot la lumină o activitate foarte intensă în relaţiile dintre preotul Gheorghe Dumitrescu-Bistriţa şi „Casa Grafică” din Cernăuţi, cât şi dintre dumnealui şi Martin J. Landes. Menţionăm în acest sens şi numeroasele vizite pe care Martin J. Landes le face la Bistriţa, între cei doi stabilindu-se o prietenie destul de trainică. Dar această prietenie este umbrită de criza economică gravă prin care trece naţiunea română, criză ce-şi lasă amprenta puternică şi asupra stării materiale a preotului de la Bistriţa. Legea pentru stabilizarea monetară din 7 februarie 1929, curbele de sacrificiu din 1930-1931 îl duc pe acesta în pragul falimentului. În vremea aceea părintele Gh. Dumitrescu-Bistriţa funcţiona, alături de soţia sa, Olimpia Dumitrescu, ca învăţători la şcoala satului cu normă întreagă de câte 4.000 lei lunar. Părintele Gh. Dumitrescu mai primea jumătate de salariu pentru activitatea sa de preot paroh al parohiei Bistriţa. Prin curbele de sacrificiu, salariile de învăţători le sunt reţinute, singura sursă de existenţă rămânându-le doar cei 2.000 lei, pe care părintele îi primea de la parohie. Abonamentele erau achitate din ce în ce mai greu, iar abonaţii erau tot mai puţini. Ratele de câte 8.000 lei lunar, pe care părintele Dumitrescu-Bistriţa se angajase să le plătească nu mai puteau fi onorate. „Casa Grafică”, în conformitate cu prevederile contractuale, avea dreptul să-i ridice tipografia, dar nu recurge la acest mijloc. Numeroasele scrisori oficiale şi particulare adresate de către Landes părintelui Dumitrescu-Bistriţa, cât şi vizitele aproape lunare, pe care acesta le face la Bistriţa şi Severin, dovedesc un înalt spirit de înţelegere. În luna mai 1930, datoria preotului de la Bistriţa faţă de "Casa Grafică" din Cernăuţi se ridica la suma de 314.276 lei, dar Martin Landes convine ca să-i reeşaloneze rambursarea acestei datorii, fără a face uz de căile juridice, pe care legea i le punea la dispoziţie, „ţinând seama de vremurile grele prin care treceam”.

Cu toată strădania părintelui Gheorghe Dumitrescu de a achita la timp ratele scadente, nu reuşeşte să iasă deasupra nevoilor. Relaţiile dintre el şi Martin Landes devin mai încordate, dar rămân tot sub semnul prieteniei şi al bunei înţelegeri. Dovadă în acest sens sunt scrisorile deosebit de moderate ce-i sunt adresate părintelui. În acest sens cităm, spre exemplu: „Constat cu foarte mare regret că toată bunăvoinţa întrebuinţată de mine faţă de dumneavoastră n-a dus la nici un rezultat practic, căci de atât amar de vreme n-aţi mai achitat nimic din contul sumei destul de importante şi vechi ce-mi datoraţi. Vă fac atent pentru ultima oară că şi răbdarea are o limită, că şi nevoile mele sunt destul de numeroase şi că nu mai pot sta cu mâinile încrucişate fără a lua măsuri, care să mă pună în posesiunea sumei ce am primit, dacă nu vă veţi grăbi a mă satisface. Nădăjduiesc că, ţinând seama de modul cum m-am comportat faţă de dumneavoastră, de dreptatea mea indiscutabilă şi pentru prestigiul dumneavoastră, pe care în această afacere vi l-am apărat, îmi veţi trimite numerar”.

Nu intenţionat existau aceste întârzieri, nu părintele Dumitrescu era rău platnic, ci contextul politico-social al vremii adusese intelectualitatea rurală, în special învăţătorii şi preoţii, în situaţia disperată în care se aflau. Curbele de sacrificiu le-au epuizat toate resursele, ceea ce a făcut ca situaţia lor în contextul social să fie destul de şubredă, în astfel de condiţii, admirabila voinţă a preotului de la Bistriţa de a continua să scoată o revistă de cultură se caracterizează de la sine ca un act de sacrificiu şi de eroism. Va fi înţeles evreul Martin Landes aceste strădanii? Fără îndoială că da şi l-a admirat ca atare. Nu ar putea fi înţeleasă altfel îngăduinţa sa faţă de neonorarea ratelor scadente şi în acelaşi timp furnizarea aceluiaşi debitor dificil a materialelor tipografice de care acesta avea mereu nevoie: cerneală, hârtie, piese de schimb, sârmă, clei şi altele asemenea.

Presiunile pe care "Casa Grafică" le făcea asupra lui Martin Landes pentru îngăduinţa neobişnuită faţă de protejatul său, îl determină pe acesta să scrie pagini emoţionante părintelui Gheorghe Dumitrescu - Bistriţa: „...V-aţi bucurat din partea Casei Grafice de o largă îngăduinţă şi apoi din partea mea de o şi mai mare bunăvoinţă, bunăvoinţă destul de costisitoare pentru mine şi în acelaşi timp dăunătoare, dar n-aţi făcut nici un efort de a compensa măcar în parte ambele aceste bunăvoinţe. Ştiţi foarte bine ceea ce m-a îndemnat mai mult de a nu uza (de drepturile pe care i le dădea legea - n.n.) şi via mea dorinţă de a nu face nici un act care ar fi putut să vă atingă sau să vă jignească în faţa credincioşilor din satul dumneavoastră. Şi nu cred că veţi uita că chiar acum când v-am vizitat ultima oară şi când v-am spus că mi-e imposibil de a mai sta pasiv fără a primi bani din partea dumneavoastră şi că m-am hotărât, pe baza actului de proprietate, să ridic maşinile, chiar atunci v-am sfătuit, pentru ca nimeni să nu ştie că tipografia vi se ridică pe cale judecătorească, s-o transportaţi singur la Severin, aceasta tot numai având în vedere persoana dumneavoastră şi dorinţa de a vă cruţa de imensele cheltuieli care s-ar face pe contul dumneavoastră. Evident că şi eu doresc să vă dau tot concursul ca să nu vă despărţiţi de tipografie. Sunt încă animat de multă bunăvoinţă faţă de dumneavoastră, deşi am avut multe nemulţumiri pentru că în ultima vreme m-aţi cam ignorat, dar totul depinde numai de dumneavoastră şi de felul cum înţelegeţi să ieşiţi din pasivitatea de până acum cu modul de plată”.

Nerăbdarea şi neliniştea lui Martin Landes sunt pe deplin justificate, dacă avem în vedere că datoria de 286.000 lei contractată cu Casa Grafică în 1928 trebuie rambursată până în octombrie 1931, că aceste cuvinte i le adresa Martin Landes părintelui Dumitrescu-Bistriţa în 5 februarie 1932, când datoria acestuia faţă de Casa Grafică depăşea cu mult 300.000!

*

...Dar, iată că la 19 aprilie 1932, corpurile legiuitoare ale ţării votează Legea pentru asanarea datoriilor agricole, cunoscută sub denumirea de Legea de conversiune a datoriilor agricole. În iunie acelaşi an, Martin Landes devine cesionar de creanţă al Casei Grafice din Cernăuţi şi datoriile preotului Gheorghe Dumitrescu-Bistriţa sunt trecute în contul său. La 14 aprilie 1933 este promulgată o altă lege, pentru reglementarea datoriilor agricole şi urbane, care abrogă legea pentru asanarea datoriilor agricole din 1932, prin care „conversiunea” datoriilor se înlocuieşte cu un „moratoriu”, pe cinci ani. Conform aceleiaşi legi, în cazul neacceptării acestui moratoriu de către creditor, debitorul era obligat să înceapă plata datoriilor imediat. În această vreme însă, datoriile totale ale preotului Gheorghe Dumitrescu-Bistriţa depăşeau 650.000 lei, dintre care aproape jumătate fuseseră făcute în contul Casei Grafice şi preluate ulterior de Martin Landes. Părintele, în pragul falimentului, cere să beneficieze de legea privind asanarea datoriilor. Numeroasele demersuri făcute de părintele Gheorghe Dumitrescu-Bistriţa către diferite instituţii şi personalităţi pentru a fi ajutat să iasă din încurcăturile financiare în care se afla, nu au prea mare rezultat. Martin Landes îl însoţeşte adeseori în astfel de situaţii şi-i susţine cauza. Am cita în acest sens deplasarea sa la Episcopia Râmnicului şi Noului Severin, de unde îi obţine părintelui Dumitrescu un ajutor de 15.000 lei. Scrisorile lui Martin Landes din această vreme dovedesc un înalt spirit de înţelegere şi bunăvoinţă. Cităm în acest sens pe cea din 17 aprilie 1933: „Dacă m-am hotărât a-ţi adresa prezenta, care te rog s-o socoteşti şi ultima, am făcut-o numai pentru că am socotit nimerit să te întreb dacă în calitatea dumneavoastră de preot şi reprezentant al lui Dumnezeu pe pământ, nu-ţi simţi conştiinţa încărcată faţă de modul cum au procedat cu mine, care numai pentru extrema mea bunăvoinţă şi pentru larga, excepţional de larga bunăvoinţă cu care am procedat faţă de dumneata, sunt astăzi creditorul sau mai bine zis victima dumneatale. Poţi dumneata uita că a fost o vreme când am putut să-ţi sechestrez recolta de pe câmp, averea cealaltă de care dispuneai sau să-ţi creez cheltuieli numeroase de judecată şi că întotdeauna ţi-am repetat că dacă n-o fac, este că nu vreau să-ţi ştirbesc cu nimic demnitatea faţă de credincioşii din comuna dumneatale, ţinând seama că nu eşti un simplu particular sau funcţionar, ci ai o mare menire printre ei! (...)  Nu m-am plâns Episcopiei, pentru că, de asemenea, să nu ştirbesc demnitatea dumneatale acolo. Poţi dumneata uita mulţumirile ce Sfânta Episcopie-mi trimitea atunci, tocmai pentru că îngăduinţa mea de care şi dumneata ai vorbit acolo, a fost apreciată? Poţi, în fine, uita că am un act de proprietate asupra întregii dumneatale instituţii (...), care-mi dă dreptul să mi le ridic în cazul când datoria nu este achitată şi că dacă n-am făcut-o până acum a fost tot din cauza bunătăţii mele? Şi atunci permite-mi să te mai întreb, amintindu-ţi toate acestea astăzi în ziua de Sfintele Paşti, nu se zguduie conştiinţa dumneatale? În cursul întregului an ca slujitor al lui Dumnezeu te rogi pentru păcatele credincioşilor şi care mai cu seamă în zilele ce au precedat aceste sărbători ai împărtăşit pe credincioşii dumneatale, ai înălţat rugi către Cel Atotputernic, nu se zguduie, zic, nimic din conştiinţa dumneatale, când te uiţi la instalaţia de tipografie şi ştii că asupra ei datorezi unui om care s-a comportat cu dumneata dumnezeieşte, o sumă de bani destul de importantă şi că acestui om de mai bine de un an şi jumătate nu i-ai plătit decât cei trei mii de lei”.

Dacă avem în vedere activitatea febrilă, pe care părintele Gheorghe Dumitrescu-Bistriţa o desfăşura în această perioadă pe tărâm cultural, pentru strângerea şi valorificarea folclorului românesc din toate provinciile româneşti, pentru editarea revistei „Izvoraşul”, pentru tipărirea şi răspândirea de cărţi, almanahuri, calendare şi alte materiale pentru ridicarea nivelului cultural al maselor largi populare, vom înţelege că reproşurile ce i le făcea Martin Landes, cu un profund spirit umanist şi sinceritate prietenească, erau primite cu demnitate, în numele unei cauze nobile, aceea a culturii româneşti.

*

...Relaţiile de prietenie şi respect reciproc dintre cei doi se traduc şi prin faptul că în 1934 Martin Landes convine să-i scadă părintelui Gheorghe Dumitrescu-Bistriţa datoria de la 315.000 lei la 100.000 lei, iar la puţin timp după aceasta i-o reduce la 70.000 lei, sumă pe care debitorul reuşeşte, în sfârşit, să şi-o achite. Se cuvine a face precizarea aici, pentru a înţelege la justa sa valoare actul de clemenţă al lui Martin Landes că, în conformitate cu clauzele contractuale, el era obligat de lege să-i reducă datoriile, atâta vreme cât ar fi putut să-i ridice tipografia. Nu a făcut acest lucru, lăsându-l pe prietenul său din Bistriţa Mehedinţiului să-şi continue mai departe activitatea, convins fiind că în felul acesta şi el contribuie în mod substanţial la propăşirea culturii româneşti. Legăturile dintre cei doi prieteni au continuat şi după război, ba chiar şi după moartea lui Martin Landes din 1973, când părintele Dumitrescu -Bistriţa a făcut schimburi de scrisori cu membrii ai familiei defunctului.

La încheierea datoriilor faţă de Martin Landes revista „Izvoraşul” îşi câştigase un binemeritat prestigiu în ţară şi-n străinătate, fiind aşteptată şi solicitată în multe colţuri ale lumii. Colaboratori de pe tot cuprinsul ţării, din toate domeniile de activitate, îndrăgostiţi de tezaurul folcloric românesc găseau în „Izvoraşul” părintelui Gheorghe Dumitrescu-Bistriţa tribuna la care îşi valorificau strădaniile.

O dovadă a prestigiului de care se bucura această publicaţie, unică în ţară la vremea aceea în domeniu, este şi colaborarea în paginile sale a rabinului şi cărturarului de renume mondial Moses Gaster de la Londra. În 1937, în numărul 5 (mai) al revistei „Izvoraşul”, Moses Gaster publică articolul Folclorul în Anglia. În articol vorbeşte de istoricul termenului „folclor”, de întemeierea la Londra a „The folk - lore Society of Great Britain and Island” în 1878, ai cărei preşedinţi au fost Andrew Lang, Sir James Frazer, Alfred Mutt. Moses Gaster însuşi fusese preşedinte al acestei societăţi în două rânduri, iar în 1937 era vicepreşedinte. Sub auspiciile acestei societăţi el publicase Stories about Birds and Animals in Rumania(Poveşti despre păsări şi animale din România). La societatea engleză Moses Gaster a publicat câteva descântece şi legende şi apoi contribuţii ale defunctei Murgoci despre obiceiuri populare româneşti. În articolul citat, Moses Gaster afirmă că „dragostea pentru folclor s-a întins şi în afară de societate şi asupra literaturii româneşti populare. Aşa, de pildă, s-a publicat în anul 1856, sub titlul Romanian Anthology de Stanley o traducere a baladelor româneşti ale lui V. Alecsandri, tipărite cu multă frumuseţe, în chenare de diferite culori. Lucrarea a devenit o raritate. Am avut deosebita onoare de a închina reginei Elisabeta un exemplar din această ediţie atât de rară. Mrs. Mawr a publicat în două rânduri proverbe româneşti cu traducerea lor şi cu paralelele englezeşti (...). Trebuie să pomenesc şi colecţiunea de basme româneşti traduse de mine în englezeşte şi ilustrate cu o rară măiestrie, care a apărut acum câţiva ani. Anul trecut a trebuit să se publice o ediţie nouă (...). În sfârşit, unele dintre poveştile lui Creangă au fost publicate aici, în traducerea d-nei Lucy Byng în anul 1930”.

După menţionarea acestor excepţionale ecouri ale folclorului românesc în străinătate, Moses Gaster îşi încheie articolul cu o concluzie la care pot subscrie toţi oamenii de bine: „prin fundarea societăţii folklorului, mai întâi în Anglia şi apoi pretutindeni, s-a făurit un lanţ care leagă toate aceste societăţi între ele. Mai mult ca orice, ele au dovedit unitatea fundamentală a omenirii. Prin studiul Folklor-ului s-a arătat că spiritul nu cunoaşte graniţe şi că poezia nu vrea să ştie de hotare. Pretutindeni inima bate la fel şi mintea se adapă cu plăcere din izvorul închipuirii poetice”.

Concluzii şi mesaje pe cât de umaniste, pe atât de grăitoare ale vocaţiei de pace şi de bună înţelegere între oameni şi popoare întru propăşirea culturii şi civilizaţiei umane.

*

...O altă colaborare, la fel de importantă şi grăitoare în cadrul temei pe care ne-am propus-o în cele de faţă, este cea a poetului evreu Theodor Rosen din Bucureşti. În arhiva preotului Gheorghe Dumitrescu-Bistriţa se află un dosar special cu corespondenţa provenită de la Theodor Rosen, iar în revista „Izvoraşul” sunt publicate mai multe poezii de un vibrant patriotism. Poetul se identifică cu poporul român, idealurile sale cu ale neamului românesc, militând pentru neîntreruptă continuitate şi statornicie în spaţiul carpato-danubian, pentru veşnicirea doinei, limbii şi sufletului românesc. Nu trebuie uitat că poeziile sale apar în 1939, an în care în multe părţi ale Europei drama minorităţii evreieşti se întrezărea la orizont. Poetul se simţea însă în siguranţă alături de poporul românesc, cântându-i şi împărtăşindu-i năzuinţele:

Cât timp va curge Dunărea bătrână,

Ai noştri fi-vor falnicii Carpaţi!

Străvechea fală! gloria română!

Stindardele purtate de bărbaţi.

 

Cât timp va curge Dunărea bătrână,

A noastră-i frunza veşnică din crâng,

Şi luminile ce scântee , la stână...

Izvoarele ce-argintul lunii stâng.

 

Cât timp va curge Dunărea bătrână,

Al nostru e pământul strămoşesc!

A noastră e doina dulce şi română,

Al nostru graiul sfânt şi românesc!”

 

 În vremea când cizma nazistă ameninţa să calce peste ţări şi popoare, peste libertatea şi independenţa naţiunilor în virtutea unor teorii filozofice şi politice necunoscute de istorie până atunci, acelaşi Thedor Rosen îşi ridica glasul în paginile revistei „Izvoraşul” a părintelui Dumitrescu-Bistriţa şi afirma hotărât, neînfricat:

„A noastră e holda cu mac şi cu grâu,

Al nostru şi tu boulene,

Şi valul zglobiu ce saltă-n pârâu

Şi codrul cu flori şi poene.

 

Şi vântul ce vine aşa din senin

Şi prinde sulfinele-n joacă

Şi zori ce sărută câmpia în plin

Şi dulcea din munţi promoroacă.

 

Şi largul al nostru cel făr-de hotar

Şi sfânta pe mări rândunică

Şi lanul cuprins de mărgăritar

Şi ninsă de flori rămurică.

 

Şi vinul ce-neacă pojar şi amar

Şi-alină suspinul iubirii,

Măiastra ce biruie-al dragostei jar

Sub bolta-nstelată a firii.

 

Şi luna ce-aprinde cărările-n crâng,

Sub dulcea-i văpaie de doamnă

Şi snopii de aur ce fetele strâng,

Rugina de codru în toamnă.

 

Ai noştri sunt munţii cei falnici şi goi,

Cu poalele lor pădurite

Şi valea cea verde cu flori şi trifoi

Şi luncile larg înflorite.

 

Şi hora şi doina din moşi în strămoşi,

Miresmele văii albastre

Şi freamătul molcom din codri stufoşi

Şi toate-s comorile noastre.”

 

Versurile acestea, care prind în ele ceva din patosul patriotic al lui Goga apăreau în „Izvoraşul” în anul în care Europa era profund tulburată, Polonia ocupată şi sfâşiată, iar graniţele României greu ameninţate.

În vremurile acestea percepem un răspuns indirect dat tuturor poftitorilor de pământ românesc, percepem ceva din opinia publică românească din preajma evenimentelor din 1939-1940.

*

Nu putem încheia fără a aminti aici că, în 1940, când ghetourile naziste funcţionau din plin, părintele Gheorghe Dumitrescu-Bistriţa publică în „Izvoraşul” datele biografice ale lui Moses Gaster. Era aceasta o solidarizare cu cauza poporului evreu? Se exprima convingerea că problemele de cultură sunt şi trebuie să rămână independente faţă de vânturile politice ale vremii? Credem că răspunsul nu poate fi decât afirmativ şi într-un caz şi în altul.

*

Am prezentat în cele de mai sus, în mod succint, câteva momente din viaţa unui preot creştin-ortodox din Mehedinţi şi legăturile sale cu diferiţi reprezentanţi ai minorităţii evreieşti în perioada interbelică. Tributari unui context politico-social şi economic destul de vitreg din anii marii crize economice pe care o străbătea România în 1928-1933, ori a celei politice din 1939-1944, aceşti oameni au dat dovadă de un umanism admirabil, care merită consemnat în cronica relaţiilor româno- evreieşti şi a convieţuirii naţionalităţilor din ţara noastră. S-au înţeles şi s-au stimat reciproc, s-au ajutat frăţeşte la vremuri de grea cumpănă, au legat prietenii exemplare. Au dovedit că, dincolo de originile etnice, dincolo de convingerile religioase, oamenii rămân oameni şi pot pune umăr la umăr întru slujirea culturii şi patriei comune, România.

(Preotul Gheorghe Dumitrescu-Bistrița și evreii, în „Datina”, Tr. Severin,  XVI (2005), 4002(20 sept.), p.5; 4003 (21 sept.), p. 5; 4004 (22 sept.), p. 5;  4005(23 sept.), p. 5;4006 (24-25 sept.), p. 5; 4007 (27 sept.), p. 5;   4008 (28 sept.), p. 5; 4009 (29 sept.), p. 5; în vol. Al. Stănciulescu-Bârda, Urme, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 2011, pp. 171-184; în vol.  Mehedinți - Istorie, Cultură și Spiritualitate, Tr. Severin, 2012, pp.  pp.  741 – 750.  Pr. Al. Stănciulescu-Bârda, Preotul Gheorghe Dumitrescu-Bistrița și evreii, comunicare la simpozionul Mehedinți – Istorie, Cultură și Spiritualitate, Tr.  Severin, ediția a V-a, 5-8 iunie 2012).

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

 

 

CITITUL

- Sfantul Teofan Zavoratul -

 

 

Daca iubesti citirea, nu cauta cele mestesugite si care ațâță închipuirea, altminteri va lovi inima ta dracul parerii de sine, ci precum albina înteleapta aduna mierea din flori, asa si tu sa dobândesti doctorie pentru sufletul tau din citirea cartilor.

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 95










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu