Nicolae
C. Ionescu - eminent filozof, logician, pedagog și jurnalist român
Daniel
Siegfriedsohn
04
Ianuarie 2023
Nicolae C. Ionescu (Brăila 1890 -
București 1940) eminent filozof, logician, pedagog și jurnalist roman a murit
pe 15 martie 1940, otrăvit din ordinul lui Carol al II-lea ferdinandovici (fost
colonel dezertor de la comanda Reg. 8 Vânători în septembrie 1918).
Orientarea sa filosofică a fost numită
trăirism. A știut să adune în jurul său și să eleveze o pleiadă de membri ai
generației de aur interbelice, a literaturii și gândirii românești, ca Mircea
Eliade, Mircea Vulcănescu, Mihail Sebastian, Emil Cioran, Petre Țuțea,
Constantin Noica, Vasile Moisescu și George Murnu. El a fost ideologul Mișcării
Legionare, în anii '30 ai sec. XX fiind puternic implicat în politică. Nae
Ionescu s-a născut la Brăila pe data de 4 iunie 1890 (pe stil vechi). Urmează
studiile primare, gimnaziale și liceale în orașul natal. În timpul liceului, se
apropie de cercul socialist și îl cunoaște pe Panait Istrati. Este exmatriculat
din prestigiosul liceu „Nicolae Bălcescu” din Brăila în ultimul an de studiu,
se spune că pentru republicanism național.
ermină studiile liceale la alt liceu. Își
continuă studiile la Facultatea de Litere și Filosofie din București, ale cărei
cursuri le încheie în 1912, cu specializare în filosofie. În anul 1912, este
numit profesor la Liceul Matei Basarab din București. După o vreme în care
colaborează la „Studii filosofice” sau la „Noua Revistă Română”, pleacă în
Germania, la Göttingen, în vederea desăvârșirii studiilor. Aici îl prinde
Primul Război Mondial. Revine în România și își satisface stagiul militar la
Brăila.
Pe 25 noiembrie 1915 se căsătorește cu
Elena Margareta Fotino. În ianuarie 1916 pleacă în Germania, împreună cu soția,
pentru continuarea studiilor. Intrarea României în război, în luna august 1916,
îl surprinde acolo. Este închis în lagărul de prizonieri de la Celle-Schloss,
Hanovra, de unde va fi eliberat în august 1917. Primul său fiu Radu se naște în
lagăr, la începutul anului 1917. Al doilea fiu Răzvan i se naște în luna iunie
a anului 1918. În anul 1919 își susține doctoratul în filosofie la
Universitatea din München, cu profesorul Bäumker, cu teza: ”Die Logistik als
Versuch einer neuen Begründung der Mathematik” („Logistica ca o nouă încercare
de definire a matematicii”). Revine în țară în același an dedicându-se carierei
didactice și jurnalistice. Convingerile sale politice de dreapta vor face să
fie de mai multe ori arestat și închis. Bolnav de inimă, moare la 15 martie
1940, în vila sa de la Băneasa, în prezența Cellei Delavrancea.
Este cunoscut și pentru legăturile sale
romantice cu câteva dintre femeile celebre ale vremii, printre care Maruca
Cantacuzino-Enescu (soția muzicianului George Enescu), Elena Popovici-Lupa și
pianista Cella Delavrancea.
Biografia sa este legată de două clădiri
istorice existente și azi, amintite de către elevii săi în memoriile lor: vila
Marucăi Cantacuzino de la Sinaia (azi Muzeul „George Enescu” de la Cumpătu) și
„Vila de la Băneasa” (azi sediul unei societății comerciale de pe Str.
Ion-Ionescu de la Brad din București). Despre această proprietate se spune că
ar fi primit-o în dar de la bunul său prieten, industriașul Nicolae Malaxa,
care i-a și construit-o.
Revenit în țară în 1919, este pentru
scurtă vreme profesor, apoi director la Liceul militar Mânăstirea Dealu pentru
ca, în același an, să fie numit asistent la catedra de Logică și Teoria
cunoașterii a profesorului Constantin Rădulescu-Motru. Nae Ionescu își
inaugurează activitatea universitară cu lecția „Funcțiunea epistemologică a
iubirii”.
Între 1911-1916, în calitate de
colaborator și apoi de redactor la „Noua Revistă Română”, condusă de Constantin
Rădulescu-Motru, publică mai multe articole și cronici. În perioada 1919-1925,
colaborează cu numeroase articole la revista ”Ideea europeană” (director:
Constantin Rădulescu Motru), alături de Tudor Vianu, Octav Onicescu, Dimitrie
Gusti, Ștefan Nenițescu, Emanoil Bucuța, Cora Irineu, Mircea Florian.
În 1922, publică în Gazeta Matematică
studiul „Comentarii la un caz de intranziență a conceptelor matematice”, pentru
care obține „Premiul de filosofie matematică”, în anul 1923.
Din mai 1926 N. Ionescu conduce ziarul
„Cuvântul”, la care a colaborat și grupul de talente adunate în jurul său:
Mircea Eliade, Mircea Vulcănescu, Mihail Sebastian, Emil Cioran etc.
La 23 ianuarie 1911, la „Societatea
Studenților în Litere” ține conferința ”Literatura celei de a IV-a
proporționale: Sărmanul Dionis de Eminescu” - tipărită în ”Noua Revistă Română”
la 22 februarie 1911 (debutul publicistic avusese loc, probabil, în 1909). La
23 septembrie 1912 publică în „Noua Revistă Română”, sub pseudonimul Mihai
Tonca, „Preocupările filosofice ale geometrului Poincare”; ulterior va fi cooptat
ca redactor la respectiva revistă. În octombrie susține examenul de licență la
Facultatea de Litere și Filosofie din București cu teza „Istoria argumentului
ontologic” (magna cum laude; certificat nr. 152, din 11 decembrie 1912), după
care este numit profesor la Liceul Matei Basarab din București. În septembrie
1913 se logodește la Iași, cu Elena-Margareta Fotino. Cu recomandarea lui
Constantin Rădulescu-Motru primește un ajutor din partea Fundațiunei
Universitare Carol I pentru pregătirea tezei de doctorat (privitoare la
filosofia lui Kant).
În 1924, (29 iunie - 6 iulie) publică art.
„Cum se pregătește revoluția, în Ideea Europeană” (cu semnătura Niculae
Ivașcu). În cadrul Cursurilor de vară de la Vălenii de Munte (15 iunie-15
august) ține prelegerea „Contribuția latină în filosofie”, iar în noiembrie
deschide cursul de Istorie a logicii (până în februarie 1925). În anul
universitar 1924-1925 propune ca temă de seminar crearea unui dicționar
filosofic românesc (încercare de precizare a câtorva noțiuni filosofice
fundamentale, precum și a unei terminologii filosofice românești). În noiembrie
- în revista ”Gândirea se publică Individualismul englez” - cuvânt introductiv
la o traducere din Herbert Spencer „Individul împotriva statului” (Cultura
Națională; trad. I. Olimpiu Ștefanovici-Svensk; reed.1996).
La 14 februarie 1925 încheie cursul de
„Istorie a logicii” (litografiat; tipărit, 1997). Între 27 februarie-15 mai
deschide cursul de „Filozofie a religiei” (litografiat; tipărit: 1990-1991,
1993, 1994, 1998). În primăvară dă examenul de docență cu Constantin
Rădulescu-Motru (președinte), P. P. Negulescu, Dimitrie Gusti și T. Ziegler și
din iunie lucrează ca docent universitar de Istoria logicii și Metafizică
(adresa Facultății de Litere și Filosofie din București, nr. 259, 12 iunie
1929). În noiembrie deschide cursul de „Teoria cunoștinței” (predat până în mai
1926) și cel de Metafizică, cu tema Problema salvării în „Faust” al lui Goethe.
În Cartea Semicentenarului, Nae Ionescu apare cu articolul „Filosofia
românească”.
La 1 ianuarie 1926 este numit conferențiar
definitiv de Istorie a logicii și Metafizică (adresa Ministerului Instrucțiunii
nr. 8667, din 1926). 24 ianuarie - conferința „Misticii italieni” (aula
Fundației Universitare Carol I, ciclu organizat de Institutul de Cultură
Italiană din București). 18 februarie - conferința „Charles Piguy” (aula
Fundației Universitare Carol I, ciclu consacrat literaturii franceze, organizat
de Gruparea „Poesis”). 20 februarie - după șase prelegeri, încheie cursul cu
tema Problema salvării în „Faust" al lui Goethe (litografiat; tipărit in
1996). Ține conferința „Filosofia regionalismului cultural” la Biblioteca
populară „Petre Armencea”, în cadrul „Cercului de studii și cercetări locale al
orașului și ținutului Brăilei”. (Rezumat în „Analele Brăilei", ianuarie -
martie 1936, după presa vremii). În 2 mai începe să colaboreze la ziarul
„Cuvântul”, unde preia rubrica „Duminica”. Vreme de mulți ani, va scrie zilnic
cel puțin un articol. Cele mai multe vor fi semnate cu câteva pseudonime (atât
spre a varia semnătura, în același număr sau în zile succesive, cât și întrucât
îi plăcea să se ascundă sub diverse înfățișări). La 29 mai încheie cursul de
”Teorie a cunoștinței „(litografiat; tipărit, 1996). În iunie 1926, ca președinte
al Comisiei de bacalaureat la Liceul „Nicolae Bălcescu" din Brăila (din
acest liceu fusese exmatriculat în primăvara lui 1909, cu puțin înaintea
bacalaureatului propriu) îl remarcă pe elevul Iosef M. Hechter, viitorul Mihail
Sebastian.
La 1 ianuarie 1930 este numit profesor
titular al Catedrei de Psihologie și Pedagogie a Institutului Superior de
Educație Fizică (înalt Decret Regal nr. 4456, din 31 decembrie 1929). Îi
urmează profesorului Constantin Rădulescu-Motru. Predă cursuri de psihologie
generală și pedagogie teoretică (în cadrul catedrei, Gheorghe Zapan este
conferențiar, iar Elena Pușcuța, asistentă benevolă).
În anul universitar 1930-1931 predă cursul
„Istoria metafizicei ca tipologie a culturii”- prelegerea inaugurală are ca
temă „Moda în filosofie” (cursul a fost litografiat; tipărit, 1996).
La 1 iunie 1930, la alegerile pentru
Camera Deputaților Nae Ionescu candidează la Brăila, din partea Uniunii
Naționale și este ales.
În anul universitar 1932-1933 a predat
cursul „Din metodologia logicei. Analogia și cursul Metoda statistică. Cu
aplicație la psihologie, sociologie si pedagogie”. (Nu au fost litografiate).
În anul universitar 1933-1934 a predat
cursul ”Logica științelor exacte” (nu a fost litografiat).
Prin prelegerile și cursurile susținute,
în calitate de profesor al Universității bucureștene și ca unul din ideologii
principali ai legionarismului și un apologet al fascismului românesc -
influențează tânăra generație, determinând mulți intelectuali ai vremii să se
îndrepte spre extrema dreaptă. Această activitate politică a dus ulterior la
întemnițarea sa în închisoarea de la Miercurea Ciuc, împreună cu alți discipoli
ai săi.
La 1 ianuarie 1934 Anton Dumitrescu
publică în „Șantier” articolul „Nae, năismul”.
2 ianuarie 1934 - în urma asasinării lui
I. G. Duca, Nae Ionescu este arestat la Sinaia; ziarul „Cuvântul” este
suspendat (ultimul număr apărut: 1 ianuarie 1934, cu articolul 1933-1934, scris
la Sinaia, în 29 decembrie 1933).
În ianuarie 1934 apare: „Immanuel Kant,
Critica rațiunii practice” cu o prefață a lui C. Rădulescu-Motru și o notă
introductivă asupra rațiunii practice semnată de Nae Ionescu (Ed. Institutului
Social Român; trad. Dumitru Cristian Amzăr și Raul Vișan). Cronici de Petru
Manoliu, I. Brucăr ș. a. (Polemică în ”Revista de filosofie” între Mircea
Vulcănescu și I. Brucăr).
7 februarie - eliberat și rearestat în
cursul aceleiași zile.
15 martie - este eliberat și își reia
cursul (vezi: Mircea Vulcănescu, „Ulise printre sirene”, 1941).Nae Ionescu 0
In iunie 1934 apare romanul lui Mihail
Sebastian, ”De două mii de ani”..., cu o prefață de Nae Ionescu, concepută ca o
antiteză la tematica romanului - această prefață încearcă să fundamenteze
antisemitismul prin perspective teologice, concluzând că evreii nu au nici o
putință de salvare întrucât sunt evrei!...Timp de câteva luni se duce o amplă
și pasionantă polemică în presă în jurul romanului, a prefaței și problematicii
puse de autor și prefațator. Dintre polemiști: Tudor Teodorescu-Braniște, Pompiliu
Constantinescu, Octav Șuluțiu, Șerban Cioculescu, Mircea Eliade, George
Racoveanu, Mircea Vulcănescu, Petre Pandrea, Constantin Noica, Ion. I.
Cantacuzino și Mihail Sebastian. În 1935 apare eseul lui Mihail Sebastian ”Cum
am devenit huligan”, o replică la respectiva prefață. (romanul și prefața vor
fi reeditate în 1946, 1990, 2003, 2006).
La 1 noiembrie 1934 apare în revista
„Stânga” articolul lui Andrei Șerbulescu (Bellu Zilber) „Feciorii lui Nae sau
tânăra generație”.
În anul universitar 1934-1935 predă cursul
de „Logica generală” (litografiat; tipărit: 1943, 1993) și un curs de „Logică a
colectivelor” (3 lecții, predate în ianuarie și martie 1935, s-au păstrat
într-un manuscris; au fost tipărite în 1996-1997).
Ludo publică lucrarea „Iuda trebuie să
sufere pentru că e suferind” (Ed. Adam). (Despre Nae Ionescu, pp. 5–8, 40-47,
53-56, 84-92).
7 ianuarie 1935 - conferința „Primejdia
spiritului defensiv” (aula Liceului „Codreanu" din Bârlad, sub auspiciile
Asociației Studenților Creștini „Alexandru Vlahuță”). (Rezumat în „Credința”,
10 ianuarie 1935).
11 februarie - ciocnire, vreme de câteva
ore, între jandarmi și legionari; aceștia din urmă voiau ca Nae Ionescu să țină
o conferință. Conferențiază în sala festivă a primăriei din Oradea, în cadrul
„Astrei", despre unele noțiuni curente în sociologie. (Rezumatul
„Familia”, martie 1935).
25 aprilie - conferința „Ce înseamnă a fi
român” (Brăila, ciclu organizat de „Analele Brăilei”). În anul universitar
1935-1936 predă un curs de „Logică a colectivelor” (nu a fost litografiat).
15 martie - începe să colaboreze la
revista „Vestitorii” (redactor Gh.I. Ciorogaru), cu articolul Roza vânturilor
(nesemnat; ulterior titlu de rubrică). În următoarele numere, publică: „Cine
face istoria; Puțină filologie” (1 aprilie); „Sofisma cea Mare” (12 aprilie;
nesemnat); Ești rumân...(12 aprilie); „Cum se «construiește» o formă istorică”.
(28 aprilie).
În anul universitar 1936-1937 predă cursul
„Probleme de metafizică”; ianuarie 1937. (stenografiat și dactilografiat în
ianuarie 1937 și editat de Dan Zamfirescu). (ed. 1988, 1990).
22 aprilie - Conferința de „Metafizică și
Istorie a logicii ”este transformată în catedră, iar Nae Ionescu este numit
profesor agregat (înalt Decret Regal nr. 4059, 1937).
6 iunie - Mircea Eliade, asistent onorific
la catedra lui Nae Ionescu, este exclus din Universitate, pentru „scrieri
pornografice”. Hotărâtă atitudine împotrivă, în presă: printre cei care
protestează (Emil Cioran, Arșavir Acterian, Constantin Noica ș.a.) se află și
Nae Ionescu, titularul catedrei.
27 iunie - articolul „Sub semnul
Arhanghelului”, în „Buna Vestire” (nr. 100). Apare volumul Roza vânturilor.
1926-1933, culegere de articole îngrijită de Mircea Eliade și cu o prefață a
lui Nae Ionescu. (Editura „Cultura Națională”). Cronici semnate de Horia
Stamatu, Liviu Teodoru, D. C. Amzăr, George Călinescu, Arșavir Acterian, Const.
Gh. Popescu, Vasile Damaschin ș.a. (alte ed. 1990, 1993). Prefață la Vasile
Marin, ”Crez de generație”. (Alte ed.: 1937, 1940, 1941, 1977).
21 ianuarie 1938 - reapare ziarul
„Cuvântul”.
10 martie - Senatul Universității
București este de acord cu propunerea de schimbare a denumirii catedrei,
ocupate de Nae Ionescu, în „Catedra de Logică și Metafizică”.
25 martie - ține o cuvântare la cel de al
11-lea Congres al profesorilor de filosofie (Sala „Dalles” din București, 25-27
martie) - rezumat în ”Cuvântul”, 27 martie.
17 aprilie – „Cuvântul” este din nou
interzis (ultimul număr apărut: 17 aprilie). Împreună cu o serie de șefi
legionari, Nae Ionescu este arestat și depus în lagărul de la Miercurea Ciuc,
cu „domiciliu forțat”. Este destituit din Universitate. mai - martor în
procesul lui Corneliu Zelea Codreanu. mai - în lagăr ține câteva conferințe
despre „fenomenul legionar”. Patru dintre ele, rezumate de Ștefan Palaghiță, vor
fi tipărite în 1940. noiembrie - eliberat din lagăr. Concepe o suită de
scrisori, ”Căderea în Cosmos” (1938-1939) (vezi: „Introducere la Istoria
logicii”, 1941). (Cella Delavrancea spunea că le-ar fi distrus; inf. Valeriu
Râpeanu).
13 ianuarie 1939 - internat iarăși în
lagărul de la Miercurea Ciuc. 24 iunie - eliberat din lagăr bolnav de inimă. Nu
își recapătă catedra. Este vizitat acasă de o serie de prieteni, printre care
Mircea Vulcănescu, Mircea Eliade, Constantin Noica, Ionel Gherea, George
Racoveanu.
1940 Lucrează la un „Manual de logică” (au
rămas, în manuscris, fragmente). Vineri 15 martie - moare în vila sa de la
Băneasa; de față este Cella Delavrancea. Sunt mai multe versiuni că ar fi fost
otrăvit[ la comanda regelui Carol al II-lea. Duminică 17 martie - este
înmormântat la Cimitirul Bellu din București, sub atenta supraveghere a
agenților de poliție. Discursul funebru a fost ținut de Mircea Eliade, deși C.
Rădulescu-Motru pregătise și el unul). În asistență: Octav Onicescu,
Perpessicius, Dem. Theodorescu, Cella Delavrancea, Mircea Vulcănescu,
Constantin Noica, Mircea Eliade, Arșavir Acterian, Ștefan Ion Gheorghe, Dragoș
Protopopescu, Vasile Băncilă și, desigur, familia (soția, copiii, sora,
cumnatul, generalul Vasile Panaitescu). S-au publicat necrologuri semnate de
Nicolae Iorga, Mircea Eliade, Nicolae Tatu, Camil Petrescu, Pamfil Șeicaru ș.a.
Nae Ionescu a fost proprietarul unei vile
somptuoase, situate în comuna suburbană Băneasa (azi în cartierul Băneasa din
București, bd. Ion Ionescu de la Brad nr. 4, poziție 44.498604°N 26.075206°E). Casa a rămas în memoria publică
în special prin faptul că este amintită în scrierile elevilor săi (Mircea
Vulcănescu ș.a.).
Locuința a fost construită de arhitectul
G. M. Cantacuzino, sub supravegherea directă a proprietarului.
În cartea sa „Nae Ionescu așa cum l-am
cunoscut”, Vulcănescu dedică mai multe pagini descrierii acestei case, în
detaliu. Este evocat și faptul că aici se găsea expus un tablou de El Greco, o
„Coborâre de pe Cruce”, de care profesorul era foarte mândru.
Nae Ionescu a murit chiar în această vilă,
la 15 martie 1940, de față fiind prietena sa intimă Cella Delavrancea. După
moartea sa, vila a servit ca reședință a mareșalului Ion Antonescu (ulterior
datei de 6 septembrie 1940). După instalarea regimului comunist, vila a intrat
în proprietatea Universității de Agronomie, iar azi este sediul „Stațiunii de
Cercetare-Dezvoltare pentru Pomicultură Băneasa”.
I-au fost publicate cărțile :
- „Roza vânturilor” în 1937, o culegere de
articole gazetărești strânse din inițiativa lui Mircea Eliade, care a și
prefațat-o. Este singura carte publicată în timpul vieții (republicată la Ed.
Roza Vânturilor, 1990);
- „Curs de metafizică și Curs de istoria
logicii” (publicate postum de elevii săi, după notițele de curs în Buna
Vestire, 1940);
- „Tratat de metafizică” (Ed. Roza
Vânturilor, 1999);
- „Suferința Rasei Albe” (Ed. Timpul, 1994
Foto - Prof. Nae Ionescu alături de
Generalul Cantacuzino pe peronul gării din București, așteaptând trenul care
aducea în țară rămășițele pământești ale lui Moța și Marin [extras din albumul
„Kampf und Sieg” (Luptă și victorie) apărut în 1940, București, 11 februarie
1937]. Prof. Nae Ionescu (dreapta) care le-a fost profesor universitar lui
Mircea Vulcănescu, Mircea Eliade, Constantin Noica, Emil Cioran, Petre Țuțea,
Jeni Acterian, Constantin Floru! Foto -
Arhivele Naționale; traducerea textului din limba germană de Daniel
Siegfriedsohn.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu