marți, 10 ianuarie 2023

Nicolae Mătcaș – DUMINICA MARE A CUVINTELOR ÎN POEZIA VASILICĂI GRIGORAȘ

 



DUMINICA MARE A CUVINTELOR ÎN POEZIA VASILICĂI GRIGORAȘ

 

Prinși în vârtejul grijilor și angoaselor cotidiene, să încercăm, totuși, a ne sclipui câteva clipe de răgaz pentru a cuteza să pătrundem, prin intermediul creației poetice a unei prolifice poete de la noi, în mirifica lume a poeziei.

Înainte vreme, la ospățul poeziei aveau acces numai zeii cei nemuritori (chiar semizeii și titanii erau lipsiți de acest privilegiu). Într-un colț al mesei, aproape nevăzut, stătea, sprijinit de brațul unei lire, ale cărei coarde scoteau niște sunete acompaniatoare dumnezeiești, muritorul nemuritor, poetul, cel care îi fascina pe zei cu versurile sale.

Sigur că, pentru a fi în stare să savurezi toate frumusețile poeziei, trebuie să ai tu însuți o anumită predispoziție, o stare de poezie. Dacă n-o ai, totuna, chiar la o primă întâlnire cu poezia autentică, în sufletul tău se va produce un tremur, o vibrație, vei simți cum întreaga ta făptură se învăluie, pe măsură ce asculți, de un tandru, inexplicabil, dar dulce fior, având senzația că nu mai simți, îți pleacă pământul de sub picioare și parcă prinzi a levita prin aer.

În comunicarea cotidiană, obișnuită, cuvintele se comportă ca și oamenii, natural: trudesc cât îi ziua de mare, tăcute sau sporovăind, în hainele lor de muncă din timpul săptămânii, care închise până la gât, care mai decoltate, după cum e caracterul și feleșagul celui care le poartă, prinse și ele în forfota vieții, cu sensurile lor uzuale, în mare, cu sclipiri de nestemate populare, mai rar, în limbajul unor vorbitori ghiduși, mucaliți.

După o săptămână de muncă, duminica, oamenii-frați ai pământului, cei de la strung, de la catedră sau de la birou, îmbăiați, odihniți, dichisiți, în straie de sărbătoare scoase din cufărul sau lada de zestre a bunicii ori dintr-un șifonier modern, scuturate, curățite și călcate gigea, femeile de la țară mai în vârstă, de obicei cu câteva fire de busuioc în mână, merg, evlavioși, la biserică, să asculte înțelepciunea sfintelor scripturi și cuvântul lui Dumnezeu, să se spovedească ori cuminece. După biserică, tinerii și tinerele de la țară merg, de obicei, la horă, care de care mai îngrijit și mai frumos, bine dispuși, glumeți, dornici să-și întâlnească privirile cu aleasa/alesul inimii, să întindă o horă mare cu toți băieții și fetele din sat, mai trăgând câte un chiuit voinicesc, ori să se avânte în iureșul dansului în pereche, să simtă zvâcnirea inimii partenerului, unii flăcăi mai îndrăzneți furându-le, sub privirile părinților care urmăresc iscoditor de pe dâmbul din preajma horei sau a polcăi tot ce se întâmplă, câte un sărut pătimaș domnișoarelor cu ochi scrutători și hâtri de nevăstuică…

La fel ca și oamenii, cuvintele, care trudesc robace în comunicarea de zi cu zi, au și ele o duminică a lor, duminica vocabulelor terne devenite nestemate eterne (duminica cuvintelor, cum îi plăcea să se exprime, ignorând învecinarea sonoră incalofilă a cuvintelor din sintagmă, poetului basarabean care o viață de om a visat să-și vadă Țara-mamă: Grigore Vieru). Prin enunțuri formate din „cuvinte potrivite” te spovedești preotului și Celui-de-Sus, îi adresezi rugăciuni de izbăvire a păcatelor și de împliniri ale dorințelor. Prin îmbinări de cuvinte și propoziții frumos alese îi spui cu tandrețe unei ființe de sex simpatic că este frumoasă și că ți-i dragă. În fața foii imaculate de hârtie poetul caută cele mai expresive cuvinte, le îmbină măestrit unele cu altele, țesând cel mai frumos și original covor din lume: Poezia. Anume în poezie are loc această sfântă Duminică Mare de cuminecătură a cuvintelor, aici e locul în care ele, îmbinându-se în modul cel mai neașteptat unele cu altele, capătă semnificații noi, contextuale, neștiute până la momentul respectiv nici de creatorul concret, proaspete ca pâinea aburindă scoasă de mama de pe vatră, de un colorit sclipitor de expresiv, poetic, îmbătător, prin caracterul lor metaforic creând o feerie sonoră și nuanțe semantice încântătoare. Procedeele artistice, figurile de stil (aliterația, asonanța, enumerația, repetiția, inversiunea, antiteza, disjuncția, perifraza, interogația retorică, exclamația retorică, epitetul, comparația, personificarea, alegoria, aluzia, sugestia, hiperbola, metafora, metonimia, sinecdoca, catahreza, anadiploza, anafora, sinalefa, simbolul, oximoronul etc.), diversele categorii semantice de cuvinte (cuvintele cu sens figurat, cuvintele polisemantice, sinonimele, antonimele, paronimele, omonimele omofone și omografe ș.a.), adevărate straie de sărbătoare ale cuvintelor în poezie, îi conferă acesteia nu numai expresivitate, sclipiri de mărgean, ci și capacitatea de a crea și a induce și cititorului/ascultătorului ceea ce se cheamă starea de poezie: candoare, gingășie, prospețime, puritate, înălțare, levitație în aerul poetic îmbătător, incantație în fața frumosului și sublimului din natură și viață, așa cum le simți când citești o creație poetică autentică.

O veritabilă Duminică Mare a cuvintelor cu mai tot arsenalul de procedee artistice, figuri de stil, categorii semantice de cuvinte reamintite în alineatul precedent o întâlnim cu uimire, evlavie și admirație în creația poetică a scriitoarei vasluiene Vasilica Grigoraș.

Filozof de formație (a absolvit Facultatea de Filozofie a Universității „Al.I. Cuza” din Iași; a publicat în domeniul specialității o serie de convorbiri cu prof. dr. Petre Iosub, intitulate „Reflecții filozofice”, și un excelent studiu privind concepțiile filozofice ale lui Dimitrie Cantemir), educator al tinerelor generații prin intermediul școlii și al lecturilor extracurriculare – de profesie (a lucrat câțiva ani ca profesor școlar și cca treizeci de ani în calitate de bibliotecar-bibliograf), Vasilica Grigoraș a demonstrat, de-a lungul deceniilor de nenumărate lecturi și de perseverență de țăran ahtiat de tendința de înstărire prin muncă cinstită proprie în desăvârșirea harului dat de dumnezeire, și vocație de scriitor multilateral (monografist-biograf, autor de note de călătorie, eseist, prozator, cronicar și critic literar, poet; are vreo 25 de cărți tipărite la activ). A excelat prin practicarea și promovarea la noi a unor specii de poezie fixă, extrem de riguroasă ca formă (și conținut), aparent exotică, după modelul celei nipone (în temei haiku, dar și altele: senryu, tanka, renku, gogyonka). Dovada o constituie participarea la diverse concursuri de poezie de gen și specie respective, precum și numeroasele distincții naționale – premii, mențiuni – de care s-a învrednicit pe parcurs.

Unele din caracteristici sau ecouri ale trăsăturilor distinctive ale speciilor de poezie niponă cu structură restrictivă și conținut specific fiecăreia (numărul fix de silabe în vers, numărul stabil de versuri, rigoarea, precizia, caracterul laconic al formulărilor, ceea ce le conferă un statut aparent de adagiu, dicton, sentință, maximă, aforism; observația directă, descrierea sumară, dar precisă, picturalul, muzicalul, caracterul metaforic abundent, dozarea riguroasă dintre reproducerea imaginilor din natură și redarea stărilor interioare și a atitudinii creatorului față de cele reproduse; aluzia fină, sugestia, umorul subtil, ceea ce le conferă statut eminamente poetic, ș.a.), despre care la noi au scris unii autori autohtoni inițiați în temă, le vom mai întâlni, însă ieșite din chingile constrângerii la limanul libertății, și în lirica poetică de factură meditativ-reflexivă din cărțile anterioare de poezii, „O corabie la timp potrivit” (Ed. PIM, Iași, 2018), „Stropi de toamnă verde”(Ed. PIM, Iași, 2020), dar și din „Conjugarea anotimpurilor”, volum pe care încercăm să li-l propunem unor cititori interesați de poezie în această prefață. Pe necunoscătorii poeziei fixe de sorginte niponă, doritori de a o cunoaște, îi trimitem la cunoscutele cărți grigorașiene: „Doar cu pana inimii: tanka – Only with the pen of the soul” (Ed. PIM, Iași, 2016; „Ninge pe-oglinda lunii: haiku” (Ed. PIM, Iași, 2017); „Ochi în ochi cu luna: Tanka și pentastihuri – Looking the moon in the eye: Tanka and pentastiches” (Ed. Scripta manent, Napier, Noua Zeelandă, 2017); „Starea vremii azi: senryu” (Ed. PIM, Iași, 2016); „Zâmbete în silabe: senryu” (Ed. PIM, Iași, 2020); „Simple adorații. Impresii de călătorie: haibunuri” (Ed. PIM, Iași, 2020). Pentru cei cât de cât familiarizați cu această specie de poezie practicată cu zel și cu abilități notabile de către autoare ne vom limita la câteva spicuiri din volumul de față, asemănătoare prin conținut și formulări cu respectivul gen de poezie, însă fără respectarea rigorilor structurale formale (un fel de influență, interpătrundere dintre poezia de inspirație niponă și cea autohtonă): „Salutul galant al unor raze/purtătoare de blândețe/reanimează fluturii nopții/răsfirându-i pe meandrele/colinelor dimineții” (Rogvaiv pe șevaletul inimii); „Steaua zorilor,/Luceafăr viu,/și-a sădit nemurirea/întru Înviere/în constelația seminției” (Dor de Luceafăr); „Cu o formă armonică/de soprană duioasă/cuvântul cu vigoare celestă/desenează pe albastrul-violet/al irișilor inimii/harta minune/a irepetabilei clipe/care conține în substanța ei/o inspirație divină” (Dans pe portativul cuvintelor); „În nopțile lungi și reci,/metania timpului/înșiră temeri ascunse/în spatele porților înalte/ale inimii de gheață” (Inimă de gheață); „În tinda ființei stă cuibărită/printre trandafiri și spini/o frământare primăvăratică” (Miracolul serenadei).

Exprimarea în culori vii, în același timp reproducerea concisă, laconică, precisă a secvențelor, tablourilor din natură, a stărilor, trăirilor, simțirilor umane se datoresc nu numai abilităților de haijin riguros ale poetei, ci și, indubitabil, disciplinei, ordinii riguroase a gândirii și exprimării, iscusinței de a privi „geometric”, formate ani de zile la școala de studii filozofice de la facultate. În ceea ce privește gândirea imaginativă, observarea și exprimarea virtuos de plastică, metaforică, acestea sunt nu numai rodul numeroaselor lecturi din beletristica națională și universală, ci și întruchipare a harului artistic, cu care au înzestrat-o mama și Creatorul lumii de la naștere. Urmăriți-le atent în versurile ce urmează; ele abundă, năvalnice, dau impresia că ar putea ieși din matcă, dar nu obosesc mintea și imaginația, iar dacă și o provoacă (oboseala) cuiva, o fac neagasant, plăcut, duios: „…privesc geometric/fereastra spălată/de lacrimile ploii risipite/de pene poetice/și mă cuibăresc în geana zorilor” (Rogvaiv pe șevaletul inimii); „În scrânciobul fără anotimp,/luna, gheișă înamorată de feeria poeziei,/lopătează frenetic/pe luciul memorabil al cerului” (Luna gheișă); „Deodată, dansul neostoit al ploii/se rostogolește-n clocot/și-mi sporește emoția/revederii seninului tăcerii/plin de cuvinte șlefuite/de-o minte dichisită./Deschid fereastra irișilor,/curg năvalnic privirile calde/în tempoul glasului lăuntric al firii/și-mi văd umbra în lumină./Curcubeul dăruitor mă cuprinde,/ziua înfiorată plonjează/în buzunarele inimii/doldora de amintiri vivante/și visuri ardente” (Seninul tăcerii); „În miez de vară/un puf plutea mândru/pe coama ondulată/a unei adieri/de vânt înaripat/până pe omoplatul zării” (Exces de ascultare); „Pășim sfioși pe cadranul clipelor,/îmbrățișăm semenii,/contemplându-ne de la depărtare,/ne sărutăm cu surâsul din colțul buzelor/și urcăm pe scara insolită a tăcerii” (Împrimăvărarea amurgului).

De altfel, toți exegeții care au scris despre creația poetică a Vasilicăi Grigoraș au menționat caracterul meditativ-filozofic, candoarea, rafinamentul, lirismul confesiv delicat, forța sugestivă a poeziei d-sale (Cezarina Adamescu, Mariana Gurza, Georgeta Petre, Valentina Teclici, Florica Pățan, Petru-Ioan Gârda ș.a.).

Motivele pregnante ale poeziilor din acest volum sunt: profesiunea de credință (religioasă și morală); dialogul cu Dumnezeu, invocarea înțelepciunii, a măririi și puterii Lui la luarea de decizii; dragostea nețărmurită față de frumusețile naturii, față de viață, mamă, semeni, neam, Țară; iubire față de cuvânt, grai, limbă, poezie, Eminescu; meditații, introspecții în interiorul sufletului, solilocuri confesiv-filozofice privind relațiile om – natură, om – om, om – Dumnezeu, îndrăgostit – ființa iubită, mărire – cădere, frumos – hidos, acționare – stagnare, închistare – volnicie, cumințenie – zburdălnicie, păcătuire – iertare, băltire – purificare, indiferență – sensibilitate, visare – trezvie, indolență – pasiune, distanțare – împreună-ardere, trecut – prezent – viitor, tinerețe – bătrânețe ș.a.; stările, trăirile sufletești, pe care i le provoacă observatorului interesat splendorile naturii, evenimentele, scurgerea implacabilă a timpului, absența din preajmă a celor apropiați și dragi, singurătatea (reverie, visare, speranță, bucuria de a trăi, a contempla, a iubi, a crea; extaz, adorare, admirație, frământ, zbucium, tumult, elan adolescentin, împlinire, fericire, duioșie, melancolie, dor, tristețe, neliniște, angoasă, dezamăgire, înșelare, trădare, durere, regret, resemnare, iertare etc.) ș.a. Bineînțeles că unele dintre acestea se întâlnesc și în cărțile anterioare; diferă, însă, unghiul din care sunt examinate, evoluția viziunii autorului asupra subiectului, mijloacele artistice utilizate, ceea ce le conferă prospețime, vigoare, senzația de inedit.

Majoritatea absolută din multitudinea de procedee artistice, figuri de stil, categorii semantice de cuvinte menționate expres mai sus se întâlnesc și în cartea pe care o prezentăm. Predilecte și de o prospețime ingenuă și inedită sunt toate; ne vom opri, totuși, asupra câtorva dintre ele, omniprezente în poezia Vasilicăi Grigoraș: sensul figurat al cuvintelor; atributul ornant sau, mai precis, epitetul; comparația ascunsă sau metafora; oximoronul (rarisim, de obicei, în creația altor poeți, surprinzător de frecvent în creația autoarei noastre).

Ascultați ce sensuri poetice subtile capătă cuvintele obișnuite din dicționar când sunt întrebuințate cu sens figurat în context: „conjugarea anotimpurilor”; „firele de nisip ascultătoare/mi-au zidit cu grijă bună temelie,/m-au înălțat, apoi m-au șlefuit,/povățuindu-mă să deschid ușa Domnului” (aici se suprapune și personificarea); „cutele minții”; „irișilor inimii”; „fereastra irișilor”; „pasaje de poveste/căptușite cu visuri admirabile”; „Imaginația-mi zburdă/cu osârdia rugii vii”; „cronometrul înregistrează /pacea omului lăuntric”; „adun toate temerile,/le așez cu răbdare/în desaga încă verde a cuvintelor roditoare/care vibrează/în sângele-mi îndorurat/de dulceața inocenței”; „în fiorii/ninsorilor dalbe din camera/de curat a imaginației”; „Lacrima lui Iisus,/prin Cuvântul iubitor,/mă va ninge pururea albastru/cu fulgi de lumină”; „mă urc pe piscul gândului bun”; „mă cuibăresc în geana zorilor”; „neagra deznădejde/care urlă a pustiu”; „tac grăitor și dansez/în crochiuri cromatice/pe portativul cuvintelor”; „înțelepciunea clepsidrei”; „să ascult ritmul clepsidrei”; „duioșia momentului”.

Priviți cum sclipește ca diamantul din niște constelații diamantine epitetul, figura de stil care înnobilează poezia Vasilicăi Grigoraș, conferindu-i, totodată, prin frecvență și plasticitate, și originalitatea care o deosebește de cea a altor autori: „luna gheișă”; „gând pufos, tremurător”; „vălul cumințeniei”; „voci sidefii”; „sculptor de vise poetice”; „ploaia despletită”; „poemele îmbrăcate în veșmânt purpuriu”; „abecedarul frunzelor vibrante”; „derdelușul vieții”; „romanțe de toamnă”; „sângele-mi îndorurat de dulceața inocenței”; „tremurul suav al poemelor”; „fortărețe rimate”; „palate din metafore”; „stelele gânditoare”; „lieduri ancestrale”; „albastrul mângâietor al cugetului”; „piscul gândului bun”; „fereastra irișilor”; „lacrimile ploii risipite”; „adâncuri binecuvântate”; „parfumul nobil de crin/al unor povești”; „poala unor răsărituri”; „răsăritul stufos”; „fereastra crinilor”; „șevaletul inimii”; „blândul senin”; „cerul poeziei”; „ecoul sfielnic, serafic”; „trilului troienit/de proaspete flori de cireș”; „portativul cuvintelor”; „albastrul-violet al irișilor inimii”; „pacea cugetului”; „ghergheful trăirii”; „poema domoală”; „petalelor pudice”. Imaginile, trăsăturile obiectelor, simțurilor, stărilor sunt prezentate cu adevărat tactil, „vizual, pictural, acustic și cromatic”, după cum observa un subtil analist al creației poetei. „De multe ori, continuă caracterizarea un alt critic notoriu, și acesta poate fi specificul poeziei Vasilicăi Grigoraș, epitetele se înlănțuie, formând o coroană care înnobilează versul”.

Prin comparație, un obiect (în sens gramatical) își relevă mai pregnant trăsăturile care îl deosebesc de alt obiect, individualitatea, specificul. Poeta noastră apelează și la această figură de stil, ce-i drept, mai rar, căci restricțiile poeziei nu întotdeauna pot oferi spațiul necesar pentru desfășurarea unei comparații mai extinse: „doi cai ce alergau/ca viața ce ne poartă”; „izvoare…/se înclină asemenea călugărului care se roagă”; „în mine bate/o inimă ca a mamei”; „fantasme iuți ca pârjolul”; „iubesc adânc și alintos/precum un flutur jucăuș”; „o clipă pare cât un veac”; „(dorul) mă topește ca mierea în apă,/…mă freamătă asemenea unui plop tremurător”; „ieșim pe poarta din dos ca marele trădat”; „un trup…/își îndreaptă vertical spinarea/asemenea bujorilor la început de mai”; „Puncte de lavă astrală/ca o catapeteasmă trandafirie se ridică spre înălțimi…”; „ (el) se simțea ca un păianjen”; „ciulinii…/fâlfâie ca trepădușii”; „molecule din măduva ploii…/sclipesc duios asemenea/unor lacrimi de argint”; „(cuvintele) să poarte cumințenia/doar ca pe ceva provizoriu” ș.a.

O altă figură de stil, substitut al comparației sau comparație ascunsă, preferabilă tocmai pentru caracterul ei mai restrâns, este nemuritoarea metaforă, și ea perlă strălucindă fremătător în diadema regală a poeziei grigorașiene: „seninul tăcerii”; „copacul de lumină”; „tăpșanul pupilei”; „viața să-mi fie/pomul dorințelor împlinite”; „lungul fir al vieții”; „stânca din mine”; „miezul dulce al toamnei”; „Everestul inimii”; „tina sărutului”; „crochiurile anotimpului”.

Ținem să menționăm aici neapărat și oximoronul, figură de stil deosebit de expresivă prin îmbinarea a două cuvinte, care, prin ciocnirea semanticii lor diferite, contrare, antonimice, ar trebui să se respingă, nu să constituie un obiect și caracteristica neaoșă a acestuia ca un tot unitar: „adâncul înaltului”; „sărut amar”; „clopotul mut”; „confortul neliniștii”; „împrimăvărarea amurgului”; „a împrimăvărării dinaintea amurgului”; „pentru a ne înfiora/prin viers de lumină/firea întunecată”; „tăceri asurzitoare”; „tac grăitor”, „departele aproape”. Dintre toți poeții români Vasilica Grigoraș este singura care întrebuințează copios acest extrem de expresiv și dificil de creat fără o imaginație poetică dezvoltată mijloc de stil.

Toate culorile spectrului cromatic plus semitonurile strălucesc pe cerul poeziei Vasilicăi Grigoraș. „Cascade verzi, izvoare rubinii,/Fântâni de foc bengal șerpuitor/Lumini fantastice revarsă peste oameni și copii”, cum s-ar fi exprimat poetul și muzicologul Virgil Gheorghiu.

Sclipitoare ca razele lucii de soare în trezirea dimineții, unduitoare ca razele moi de lună în liniștea nopții, poezia solară-lunară a Vasilicăi Grigoraș, una a calmului, pudorii, candorii, inocenței, ne umple sufletele de lumină, liniște, pace, seninătate, blajinătate; aci ne înalță printre constelații, pentru a asculta muzica celestă a sferelor, aci ne coboară jos, în cămara gândului și a simțurilor, pentru a vedea cum se îngemănează ele la urzirea înțelesului sublimat și a muzicalității vangelisiene a poeziei. Așa cum îi șade bine oricărei lirici autentice, celei feminine în mod expres, trăsături din ce în ce mai rar întâlnite în masculinoida poezie feminină postmodernistă agresivă a unor reprezentante ale sexului simpatic reconstruit, remodelat, siliconat și barbienizat contemporan.

Poeta preferă versul liber (versul alb, pe care unii îl identifică fără temei cu cel liber, este, totuși, o altă mâncare de pește!) și fără rime, care se pare că ar încorseta-o la transpunerea pe hârtie a gândurilor, sentimentelor și trăirilor care o asaltează și o copleșesc. Preferința s-ar explica și prin experiența anterioară de imitare a modelelor nipone de poezie fixă ca număr de versuri și de silabe, dar eliberată de ghilotina rimelor. Oricum, expresivitatea versurilor se menține prin utilizarea procedeelor artistice, figurilor de stil și a categoriilor semantice de cuvinte despre care am vorbit mai sus, iar armonia, melodicitatea, muzicalitatea, condiție sine qua non a ei, – printr-un ritm interior al poeziei, creat de poet prin alternanța regulată a silabelor accentuate cu cele neaccentuate, chiar dacă lungimea versului nu e una și aceeași în cadrul aceleiași poezii (cum era în poezia clasică fără rime).

Sunt prezente în culegerea de față și câteva poezii (18 din totalul de 122) scrise „în dulcele stil clasic”, cu ritm și cu rimă, inegale, însă, ca realizare.

Îi vom lăsa pe cititori să găsească măcar câteva din procedeele artistice, figurile de stil și categoriile semantice de cuvinte utilizate de autoare care creează farmecul poeziei autentice, iar dacă nu le vor găsi, să simtă cum îi pătrund fiorii poeziei prin toți porii corpului, minții și sufletului lor dornic de frumos, cum le fuge pământul de sub picioare și cum prind pe neașteptate să leviteze. Nu înainte de a încerca să nu-i lăsăm în ceață în legătură cu titlul volumului: „Conjugarea anotimpurilor”. Se conjugă (adică se schimbă după mod, timp, persoană, număr și diateză, cum au învățat la școală) numai verbele, nu și substantivele, ne vor spune ei. Și au perfectă dreptate. Dar și creatorii de poezie au dreptul lor de a gândi și a se exprima figurat, în imagini. După cum un carusel se învârte, deplasându-și clienții dintr-un loc și un segment de timp în altul, unii luând locul altora și, peste un timp, revin la locul inițial, reluând (de fapt, continuând) rotirea, tot așa, chipurile, și cele patru sezoane (anotimpuri), fiecare cu specificul său, legate consecutiv unele de altele, se mișcă în timp, își schimbă poziția după mod și timp, adică, după cum se exprimă lingviștii, „se conjugă” (de la verbul originar latin conjugare: „a (se) lega”, „a (se) uni”, „a se îmbina”, „a se conjuga”). De aici s-a inspirat și poeta: „Conjugarea anotimpurilor”. De altfel, în poezia dumneaei „se conjugă”(sau le „conjugă” autoarea însăși!) și alte substantive: „Conjug verdele dintr-o vâlcea” (Sărut anii din boccea); „(poeta) în orele de taină conjugă visuri” (Distincție și rafinament).

Fiindcă tot veni vorba de „conjugarea” substantivelor, iată cum „argumenta”, printr-un joc al cuvintelor și al minții, un poet cu capul în nori „verbalitatea” (capacitatea de a se conjuga la figurat a) substantivelor sinonime „dragoste” și „iubire” într-un poem, intitulat „Verb defectiv”: „Un tui bate dragostea-n luni și-anotimpuri./Să nu-l crezi, iubito, -i dement./Doar ura, ea are toate trei timpuri,/Iar dragostea – numai prezent.//Un altu-o conjugă-n trecut absolut/Cu-o mină de-umil penitent./Uitarea, ea numai există la timpul trecut,/Iubirea e doar la prezent,//Al treilea o plimbă pe-arípi de cocor/Naiv, ezitant, indolent./Speranța, ea numai există la viitor,/Iubirea e doar la prezent.//Cea dragoste mare plutește eolic/Prin spațiul cețos și tern,/Dar nu la prezentul zis in futuro/Și nici la prezentul istoric,/Ci doar la prezentul etern”. Autorul „argumentării” era chiar subsemnatul.

Instruită temeinic la școlile de înalte studii poetice ale liricii feminine naționale și universale, trecută prin fiorul creației unor reprezentante de seamă ale artei de a sculpta poezii, de la legendara poetă antică Sappho la Elisabeth Browning, Veronica Micle, Anna de Noailles, Edith Irene Södergran, Gabriela Mistral, Magda Isanos, Anna Ahmatova, iar de la acestea – la Sayumi Kamakura, Bella Ahmadulina, Constanța Buzea, Gabriela Melinescu, Ioana Mălăncioiu, Leonida Lari (poezia ei de la începuturi, adolescentină, suavă, învăluită în mister, romantică), fior ale cărui ecouri, prin bucuria de a trăi și a te minuna ca un copil în fața frumuseților și enigmelor naturii și a vieții înseși, de a visa, spera, crea, se fac simțite și în poezia Vasilicăi Grigoraș, iar numele autoarei se înscrie merituos în galeria ilustrelor creatoare de frumos și sublim din poezia lumii.

Modestia exagerată și cumsecădenia omului de bun-simț, inaderența la vreo gașcă scriitoricească din metropolă, repudierea promovării de talente prin protecție de Cargo – toate acestea au ținut-o pe această „cumințenie a pământului” moldavă, cu toate încercările ei personale de a se face cunoscută prin publicare în zecile de reviste de profil tipărite din țară și în numeroasele reviste online, prin participare la diverse concursuri de poezie și prin editare de cărți pe speze proprii în tiraje minuscule, și o mai țin încă departe de elita poetică feminină de la noi, undeva într-o arie provincială, pe axa Iași-Vaslui-Bârlad-Galați. Și e păcat: numele domniei sale i-ar onora întru totul blazonul casei regale a poeziei românești!

 

Nicolae MĂTCAȘ, București, 18.09.2022

 

Publicat în revista MILESCIANA, Nr. 12, 2022.




COMENTARII

Distinsei Poete Doamnei, VASILICA GRIGORAȘ
Doamna VASILICA
Am marea bucurie a Vă confirma primirea cărții Domniei Voastre,”Conjugarea Anotimpurilor”.
Trebuie să recunosc  acest frumos impact simțit la primirea acestei cărți de versuri, fiindcă nu
mă așteptam la un asemenea DAR minunat. Poeta și scriitoarea despre care prietenul nostru comun Ben Todică îmi vorbește întotdeauna în termenii cei mai elogioși.
   Eu întotdeauna mă simțeam fericit  atunci când primeam de la domnia voastră vești și
îndemnuri, străduindu-mă să fiu mai harnic în această câmpie literară românească.
La fel de mult îmi foloseau sfaturile distinsei scriitoare Melania Rusu Caragioiu din Canada.
    Și să fiu la tema prezentă, iată că Eminescu este viu printre români, ca un Hristos, care cu
siguranță și-au amintit de mine, prin bunăvoința Domniei Voastre să primesc drept cadou de
Ziua de Naștere a poetului nepereche, Mihai Eminescu, și a Zilei Culturii Naționale.
    Abia aștept să încep a gusta din valoroasele versuri adunate în cartea domniei voastre.
Cu mult respect și prețuire! Vă doresc un AN NOU-2023, plin de Sănătate, Bucurii și 
Împlinirea tuturor Viselor și Speranțelor de Viitor!
Ioan Miclău-Gepianu
Australia





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu