ARTUR
GABRIEL SILVESTRI
întru
CUVÂNT – CREAŢIE – ROMÂNIA TAINICĂ
„Scrisul” şi
„vorbitul” sunt ceremonii şi au
întrânsele
ceva dintr-o liturghie, scriitorul
însuşi
arătându-se a fi un fel de paznic de
altar sacru
şi sacerdot într-o Biserică a
Neamului, mai
mult chiar, în rânduielile ei
ce depăşesc
însăşi noţiunea de <<timp istoric>>.”
(Artur Gabriel Silvestri)
Menirea de a trăi VIAŢA plenar, profund, clipă de clipă, zi de zi,
noapte de noapte, an de an şi de ani,
întru chemarea, alegerea, misiunea şi vocaţiei ei divină, i-a fost dată de
Bunul Dumnezeu, Omului şi îndeosebi Omului hristic, dacoromân.
Scara spirituală a Valahului teofor,
hristofor, mariofor urcă treptele adevărului,
binelui, credinţei, iubirii, harului, libertăţii, demnităţii,
onoarei, crucii şi învierii.
Aceste trepte sunt urzite din gândirea metafizică, ţesute prin trăirea
mistică şi brodate prin înălţare isihastă, având ca model Icoana
filocalico-sofianico-carpatină.
Scara spirituală a Valahului este haraldica nobleţei sale genealogice şi
harice, care-l face contemporan cu toţi Strămoşii şi Străbunii Neamului
primordial pelasg.
Heraldica nobleţei genealogice
şi harice poartă încrustată Aura
liturgică a CUVÂNTULUI divin, hieroglifa-artă a scrisului frumos şi heraldica vorbitului, întru grăire vie, cântare întru
sublim, conferindu-i slujirea, vocaţia şi misiunea de SACERDOT al Neamului, al Bisericii Mântuitorului HRISTOS şi al Fecioarei MARIA –
Maica Domnului, într-o comunitate –
comuniune de o impunătoare Autohtonie.
Impunătoarea autohtonie trebuie
să fie, să rămână, să dăinuie permanent – CALENDAR viu de inimă românească în care să
pulseze continuu ca Flacăra unui Rug aprins, solemnitatea Dascălilor de cuget
şi simţire creştin-ortodoxă!
TRECUTUL milenar, legendar şi PREZENTUL înnobilat de Cruce, Golgotă şi
Înviere, oficiază VIITORUL Neamului într-un Altar sacru al CONTEMPORANITĂŢII.
„Suntem contemporani cu strămoşii şi
ei sunt contemporani cu noi. Nobleţea lor e nobleţea noastră, vitejia lor e
vitejia noastră, victoriile lor sunt victoriile noastre, suferinţele lor sunt
suferinţele noastre. Apărându-le memoria
ne apărăm pe noi. Noi suntem prelungirea lor în istorie, aşa cum urmaşii
vor fi prelungirea noastră.”
(Antonie Plămădeală, Memoriale, cf. Artur Silvestri, Modelul Omului Mare, Carpathia Press –
2008, p. 90-91)
Întru zămislirea primordială a Neamului nostru pelasgo-geto-român şi
dăinuirea lui firească, suprafirească şi transcendentă se cuprinde hegemonia PREZENTULUI.
PREZENT în TRECUT! PREZENT în PREZENT! PREZENT în VIITOR!
PREZENT
„Le-au pus în lanţuri dragostea de ţară/ ca pe-o osândă sau ca pe-o
ocară,/ şi au făcut din tinerii ce-au fost/ martiri şi mucenici întru
Hristos.// Când îi chemăm din bezne de-nchisoare,/ ei sunt prezenţi în gândul
ce ne doare./ Cu cea rămas în noi curat şi bun/ îi pomenim şi ei
<<PREZENT!>> ne spun.../ ...Noi îi chemăm şi ei, cu glas profund,/
ca şi când vii ar fi, <<PREZENT!>> răspund...”
(Mihai Buracu, Eu sunt Scribul... Amintiri şi poezii din
Închisoare, Filos)
Această unire a dăinuirii
Neamului printr-un PREZENT continuu,
trebuie să fie definitorie şi imperativă pentru conştiinţa ortodoxului
mărturisitor întru conştiinţa naţionalistă, ca expresie filocalico-sofianică a
spiritualităţii ROMÂNIEI Tainice.
Nu există unitate fără UNIRE şi
unire fără UNITATE decât întru DUMNEZEU!
Unitatea de unire clocoteşte în sângele nostru biologic, pulsează în sângele
social – pământul Vetrei străbune şi arde în sângele mistic, Cerul – comuniunii
spirituale.
Toate cele trei culori ale sângelui pelasgo-valah au autoritatea lor
inefabilă, dar sângele mistic, purcede înspre sensul existenţial al
transcendentului, respiritualizând persoana prin străluminarea trăirii filocalico-sofianică
întru tridimensiunea divină: teoforă,
hristoforă, marioforă a isihasmul carpatin, revelator care, urcă peste culmile
tranfigurării Eului, arzându-şi sufletul în Dumnezeu, atingând sfinţenia.
Spre acest apostolat dacic se îndreaptă şi gândirea marelui Filosof Ernest Bernea.
„Cu cât oamenii năzuiesc mai mult
către un scop superior (aş spune sens n.a.), aparţinând lumii valorilor spirituale – slujirea lui Dumnezeu, slujirea
Neamului, cu atât legăturile lor sunt mai trainice şi mai creatoare. Această
aruncare în mările albastre ale adevărului suprem, deschid fiecăruia dintre
noi, cei porniţi şi însetaţi de el, o cale nouă, aceea a apropierii prin
împărtăşirea din aceeaşi realitate de dincolo de noi, care ne depăşeşte şi ne
ţine totodată.
Legăturile spirituale sunt legături
adevărate, pline de rod şi trăinicie, purtătoare de frumuseţe şi bucurie demnă
de fiinţe dăruite cu o conştiinţă şi un sens, aşa cum suntem noi, oamenii,
sortiţi să fim.” (Ernest Bernea, Treptele
Bucuriei, Ed. Vremea, Bucureşti, 2008, p. 69-70)
Autoritatea şi coeziunea acestei unităţi-uniri
în sânul seminţiei noatre alese, sunt zidite de Dumnezeu prin CUVÂNTUL Său, prin
Limba neamului, care este un continuu instrument de comunicare şi o permanentă
stare de comuniune, de spirit şi prin ţinuta isihastă, filocalică cu care
Fecioara MARIA – VLAHERNA – CARPATINA
şi-a înnobilat Ţara Ei, de suflet, Dacia
– GRĂDINA Domniei Sale, la propriu şi
la figurat. La propriu, ca Fiică, prinţesă geto-dacă a acestui mare neam, Împărăteasă
a Cosmosului, iar la figurat, prin FLORILE de spirit pe care le-a sădit în
frumoasa şi binecuvântata ei Patrie a IUBIRII, a FRUMOSULUI, a DORULUI şi a
DĂRUIRII.
În semn de recunoştiinţă, de evlavie, de iubire şi de supravenerare pentru
CRĂIASA lor, dacoromânii frumoşi, însufleţiţi
de har, credinţă şi dragoste, i-au înălţat peste tot cuprinsul ţării
pravoslavnice, nume, sărbători, icoane, troiţe, lăcaşuri, psalmi, imne, poezii,
colinde, tradiţii, ce structurează viziunea pancosmică, pancalică şi filocalică
specifice Ortodoxiei valahe, circumscrisă liturgic isihasmului carpatin.
„Pentru dacoromâni, Sfânta Fecioară Maria este protectoarea
neamului şi a ţării lor... În mod firesc pentru toţi monahii şi monahiile din
mănăstiri, România, ţara sfântă, ţară a sute de mănăstiri şi schituri, ţară în
care de-a lungul secolelor au vieţuit atâţia sihaştri ştiuţi şi neştiuţi, este
şi Grădina Maicii Domnului.” (Prof.
Univ. Dr. Mihail Diaconescu, „Prelegeri de estetica Ortodoxiei II. Ipostazele artei. Mitropolia Moldovei şi
Bucovinei, Ed. Doxologia, Iaşi, 2009, p. 414)
A existat dea lungul vremii milenare şi în mod expres în secolul al
XX-lea – Secolul Suferinţei, Jertfei, Crucii
şi Învierii, un Cult al marilor
monahi, sihaştri, vlădici, voievozi, genii, profeţi ai spiritualităţii daco-româneşti,
ai naturii artistice, filosofice, teologige ori literare în care s-a preamărit Chipul sofianic al Fecioarei MARIA.
În timpul regimului concentraţionar din perioada României Penitenciare,
zeci de mii de deţinuţi religioşi s-au salvat cu rugăciunile, jertfele şi
suferinţele lor prin providenţa Milosârdă a Maicii Domnului, care a revărsat
harul dragostei Sale peste aleşii creaţiei lirice creştine, odrăslind peste o sută de poeţi în acel Gulag românesc.
Paula Romanescu a îmbrăţişat
într-un volum bilingv Unde sunt cei care nu mai sunt? – Ou sont-ils ceux qui niexistent plus?, 89 de poeţi ai Crucii, despre care Apologetul creştin ortodox
Mihail Diaconescu, mărturisea că, „este una dintre cele mai emoţionante cărţi
din câte au apărut până acum în cultura română şi europeană.” (Prof.
Univ. Dr. Mihail Diaconescu, Teologia
ortodoxă şi arta cuvântului-Introducere în teoria literaturii, II,Genul
epic/ Genul liric, Doxologia, Iaşi, 2013, p. 330)
Despre universul poetic carceral şi Poeţii Crucii, Paula Romanescu
mărturisea: „Caz unic în literatura lumii,
creaţia poetică a deţinuţilor politici din închisorile comuniste din România,
dintr-o vreme de neagră teroare şi oroare, a circulat mai întâi chiar între
zidurile temniţelor, transmisă prin Morse; a fost, mai apoi, învăţată pe de
rost şi păstrată în memoria deţinuţilor din vremea aceea (1948-1964) ca
într-o bibliotecă vie, pe care n-a putut-o distruge nici focul, nici frigul,
nici foamea, nici tortura, nici ura oarbă, nici moartea.” (Unde
sunt cei care nu mai sunt? – Ou
sont-ils ceux qui niexistent plus?, selecţie şi traducere de Paula
Romanescu, Ed. Betta, Bucureşti-2012)
În această PATRIE a DORULUI şi a CÂNTĂRII liturgice, a POEZIEI celeste
şi a RUGII de foc, a LUPTEI de neatârnare şi a NELINIŞTII metafizice, a
CREAŢIEI spiritului şi a frumuseţii PORTULUI popular, a PUSTIEI divine şi a
ÎMPLINIRII hristice, a CRUCII sinelui şi a FRUMOSULUI marianic, a ARTEI iscusite
şi a ÎNĂLŢĂRII isihaste, sub CERUL cu podoaba lui nescrisă de Luceferi, pe
PĂMÂNTUL tocmit întru zidirea verde a VETREI străbune, a DĂINUIRII noastre, s-au
purces URSITOARELE naşterii, a înflorit DUMBRAVA copilăriei, s-a înălţat
STEJARUL vieţii, s-a pogorât HARUL creaţiei întru menirea, împlinirea, şi
devenirea Marelui ROMÂN, magistru al Cuvântului, Filosof al armoniei iluminării,
Teolog profund, un VIZIONAR al esenţelor sublime, creştin-ortodoxe, DASCĂL de
cuget dacic şi de simţire românească, scriitor, eseist şi ales cărturar ARTUR GABRIEL SILVESTRI.
În tot ce a gândit, a simţit, a trăit, a înfăptuit, a împlinit, a
dăruit, Artur Gabriel Silvestri s-a
gândit, s-a simţit, s-a trăit, s-a înfăptuit, s-a împlinit, s-a dăruit
aleşilor.
Destinul întocmit ca o sinteză maieutică a spiritului socratic şi o
culme a specificului naţional, l-a ancorat în răscrucile revărsărilor milenare,
ca un flux de o deosebită sensibilitate, din care a erupt un cutremur sufletesc
de o maximă magnitudine, ce ia clătinat viaţa lăuntrică, prefăcând-o într-una
din cele mai autentice trăiri filocalice.
Apologet al Frumosului şi al Dorului, Artur Gabriel Silvestri şi-a rezidit viaţa lăuntrică – Catedrală a metamorfozei, punând stâlp şi temelie
trăirii mistico-literare întru Hristos,
dându-i sensul unei vocaţii universale a iluminării serafice.
Artur Gabriel Silvestri şi-a făcut din
Literatura creştin-ortodoxă a Dacoromâniei, o Dogmatică a retrăirii spirituale,
fiind un vizionar al unui creştinism
integral, pe care l-a înfrumuseţat cu apoteoza creaţiei sale, dându-i ca
zestre sacră o mare încărcătură profetică, ce s-a răsfrânt în câţiva Discipoli
din ţară şi-n diaspora română.
În toate ideile, lucrurile, acţiunile, fenomenele, intuiţiile,
adăugirile, viziunile sale, Artur
Gabriel Silvestri a căutat adevărul creştin cel mai curat şi mai frumos din
sofianismul carpatin, dăruindu-l astfel, Iconostas veşniciei, mărturisind creaţia
sa întru Neam, ca TEMELIE a zidirii, STÂLP al înălţării şi OSIE a dăinuirii
pururea.
Esenţial, haric, surprinzător, cuprinzător şi clarvăzător Marele Get
contemporan – Artur Gabriel Silvestri şi-a
zămislit spiritul profetic descendent din Corifeii iluminării protostrăbune, Zamolxis, Deceneu, Dionisie Areopagitul,
care au lăsat Neamului nostru ales, o impunătoare, regală şi profetică AUTOHTONIE sacră –OSIA GETICĂ.
Artur Gabriel Silvestri a avut Darul
unei vitalităţi misterioase, îmbogăţit cu o încărcătură sufletească
nemărginită, impunând astfel, destinului său hărăzit de Sus, să înfăptuiască ceea ce a avut de înfăptuit spiritual în aceast Pantheon dacic, reînnoind ciclurile
profetice străbune, într-o înaltă Şcoală
- CARPATHIA de ţinută SILVESTRI, într-o RĂSFRÂNGERE serafică,
metafizico-mistico-isihasto-carpatină, de la legendarul IERI la inefabilul AZI
înspre un MÂINE nedefinit, dar COSMIC.
Artur Gabriel Silvestri a
trăit Cuvântul din LOGOSUL divin întrupat, în gândul alb şi-n purpura roşie, de
jertfă a scrisului, l-a trăit viu, aprig, aprins, luminător, fascinant, înspăimântător, tulburător, arzător, grăitor şi deseori de
negrăit.
Artur Gabriel Silvestri a pus
ca piatră de temelie, ciment, tencuială, fier beton, stâlpi, catapeteasmă,
vitralii şi turn la ctitoria ROMÂNIEI
TAINICE, gândul curat, cuvântul izbăvitor, fapta ziditoare, sângele, inima
şi sufletul ca ofrandă şi cuminecare.
Epistolar de o sensibilitate aproape de Marele Apostol Pavel, s-a cuprins în esenţa unui
sacerdot al ieşirii din timp,
întrupându-se spiritual întru intuiţie
şi insuflare.
S-a smuls hazardului lumesc, risipitor deşertăciunii, adunându-se roată, precum Păunul hindus care-şi face coada cu
penele smălţuite în curcubeu, un evantai regal din care ne privesc sute de ochi
frumoşi, ce ne îndeamnă să ne deschidem ochii sufletului, ca să-L putem privi
pe Dumnezeu în toată splendoarea Creaţiei Sale.
La scară mică, dar înaltă spiritual, Artistul, Poetul, Scriitorul,
Filosoful, Teologul, Profetul sunt Demiurgi geţi ai Creaţiei lor sublime,
purcesă din Harul Creaţiei divine.
POEM pios adus MAGISTRULUI ARTUR GABRIEL SILVESTRI
Tălăzuirile sale literare au netejit apele albastre ale întinderii epice
într-o strălucire creştin-ortodoxă, menită să se adauge curgerii veşniciei
noastre.
Visul conştiinţei sale, dincolo de cunoaşterea trecătoarei clipe, la
fremătat în conştiinţa Neamului, aprinzând DORUL de AGRĂIRE a Frumosului nemărginirii.
Zăpezi de flăcări i-au cuprins menirea să stea de veghe tărâmului Zamolxian
şi să coslujească pământului şi cerului dacic al lui Hristos şi-al Maicii Sale
- MARIA.
Hieratic sunet din inimă-i răsună şi tainică ţâşnire din suflet se
revarsă pe drumul din lăuntrul său, netezindu-i Calea înspre Viaţă, înspre
Adevăr, înspre Iubire.
Prin scris, talantul i-a scânteiat
ca piatra de rubin, făcând mărgăritarele-litere, HORĂ a Cuvântului sacerdot, brodându-i pe poale Curcubeul
în mantie sa boreală.
Sub curgerea nehotarnică a intuiţiei a chibzuit propria măsură,
dăltuindu-şi aura de sfântă promoroacă, spre fulgerări ce aprind iconostasurile
cereşti ale Voroneţului.
Suind pe bolta Timpului creaţiei şi-a zugrăvit Icoana vremii spirituale,
din care ţâşnesc împrejur puzderie de stele întru străluciri carpatine, diafane
şi serafice.
Restaurând pe emineasca-i frunte, mirarea trăirii celeste, miracolul
veşniciei ei, s-a circumscris tradiţiei pelasge, ritualului focului sacru getic
de a scrie cu toată fiinţa sa, cu toată viaţa lui, cu inima sa necuprinsă şi cu
sufletul verde îmbujorat de cer.
Şi-a urmat viziunea unei purificări literare solemne, demne de epoca patriarhală
a marilor filologi-filosofi, sacerdoţi geţi, ce-au ars spre slava nemuririi
zamolxiene, culminând cu epoca patristică, întru tainica sacralitate a
Sofianismului ÎNVIERII.
Şi-a încrustat libertatea creării frumosului, odrăslit în puzderia
sublimă a miracolului dacic, oglindit în autenticitatea universului său tainic,
ca simbol miraculos de trăire.
Geniu cu personalitate puternică, făuritor de şcoală nouă, surprinzător
şi cuceritor, restaurator de gândire românească de esenţă creştin-ortodoxă,
deşi, zbuciumat de tensiunile contemporane, ardea ca un Rug Aprins de o tainică
sacralitate valahă.
Nemărginirile infinite, înflăcărate, răsfirate în iureşul clipelor i-au
cuprins tăriile astrale ale cugetului într-o viziune de continuităţi celeste,
de înşiruiri serafice, de cicluri harice ce se întrevăd, se văd, se cunosc, se
recunosc, se pătrund, se întrepătrund, dând astfel, sens FAPTEI bune şi măreţie
PERSOANEI sale culte.
S-a purces într-o seninătate de
o bunătate desăvârşită, răsfirată în înmănuncheri de litere şi slove, capabile
să aprindă CUVÂNTUL în purpura Sa de slavă cerească.
Sentimentul sacru al slujirii Neamului său ales, i-a creat starea
astrală slujirii divine, stare ce ne este adresată nouă, urmaşilor întru spirit
ai lamurei, metanoiei sale.
Răscumpărând cu sângele vulcanic şi viaţa clocotită, înseninările de
Taină ale Dacoromâniei Mari şi-a urnit facerea de rezidire literară, pe matrice
filocalico-sofianice, revărsând RUGA, CÂNTAREA şi neţărmurirea DORULUI de
Eminescu.
Îndrumător al tradiţiei pelasgo-trace şi al spiritului
geto-marianico-hristic a răspândit fără răgaz, sub soare, Cuvântul din CUVÂNT,
în purpura ca o văpaie de chihlimbar.
Cântarea
de lumină, ca o vioară în azur de romanţă, a purces insuflată, fără o origine
definită, întru desluşirea nedesluşitului României
Tainice, revărsând glăsuiri şi recapitulări de tâlcuri – o sublimă Creaţie,
într-o reverberie de sensuri mirifice, răsfrânte angelic peste întinderea
nesfârşit de albastră a Cuvântului dumnezeesc.
Filosoful culturii a crescut viguros ca un Gorun biblic, afirmând o
realitate a nobleţei pelasge, în care s-a întrepătruns seva Neamului, simţind
deseori taine sublime, dar de o autoritate severă, pe care nu le putea
împărtăşi decât marilor Sihaştri, uitaţi de veşnicie în Carpaţi, dar la
jumătatea destinului, viaţa pământească i s-a frânt*, pentru a odrăsli în cea
care rămâne pururea verde şi înflorită în rodul spiritului ei serafic.
* Viaţa marelui Corifeu al Literaturii creştin-ortodoxe, Artur Gabriel
Silvestri i-a fost curmată de la jumătate de mercenarii morţii, slujbaşii Legiunii Oculte apocaliptice.
Iubitorilor de Dumnezeu, de Maica Domnului – Fecioara MARIA, de
Pantheonul ceresc şi pământesc, de Străbuni, de Patria sacră, le-a hărăzit
Mântuitorul HRISTOS, o PATRIE celestă, în mijlocul căreia îşi are Tronul împărătesc
TATĂL ceresc.
PATRIA CEREASCĂ
...„Priviţi la cortul Domnului,
priviţi
La cortul plin de oameni fericiţi
Ce vor trăi cu Dumnezeu de-a pururi!
Şi acolo, în slăvitele azururi,
În nesfârşitele imense sfere
Nu vor mai şti de moarte, de durere,
De ţipete, de plâns, de tânguire,
Căci Dumnezeu, din marea Lui iubire,
Va şterge ochii lor, de lacrimi plini,
Cu-ale iertării veşnice lumini,
Şi ei vor fi al Domnului popor,
Iar Domnul slavei, Dumnezeul lor!”
(Sergiu Grossu, Apocalipsiada,
Ed. Eminescu, Bucureşti, 1999)
Întru aleasă şi serafică cinstire adusă
MAGISTRULUI meu ARTUR SILVESTRI!
GHEORGHE
CONSTANTIN NISTOROIU
30 Nov. 2022
Sfântul
Apostol ANDREI – Ocrotitorul DACOROMÂNIEI
COMENTARII:
Cum
e azi, a murit Gabriel Artur Silvestri, unul care doar povestindu-i despre mine
Pr. Al.Stănciulescu-Bârda și alduitul Silvestri mi-a trimis 5 mii lei, înainte
cu un an de amuri, mi-a trimis, zice-se, pentru preocupările mele culturale și,
n -a fost rău/nici puțin lucru darul domniei sale Gabriel-ArturSilvestri
sciitorul bun, c-a fost bine venită această pomană și n-a fost puțin lucru, mai
ales, că nemulțumitul-ui i se ia darul iar calul de dar nu se caută la dinți.
Im
Memorim: Dumnezeu să-l ierte și să-l odihneacă, în pace și memoria, fie-i
binecuvântată și, în veci/pururi, pomemită fie-i memoria acestui scriitor și om
milostiv și de ispravă, cumsecade și, în a Domnului veșnică slavă fie!
Doamne
iartă pe greșiții noștri !
PAVEL
RATUNDEANU-FERGHETE