duminică, 3 mai 2020

Ioan Cojocariu - Unde mergem noi domnule?





Unde mergem noi domnule?

Întrebarea din titlu a fost pusã de Ilie Moromete fiului sãu Niculae în încheierea filmului „Moromeții”, în mijlocul pãdurii și a unei ceți de nepãtruns, „Niculae, unde mergem noi domnule?”. Capodopera lui Marin Preda și creația de referințã a romanului existențialist postbelic „Moromeții” (volumul I) a fost ecranizatã de Stere Gulea în 1987, cu Victor Rebengiuc în rolul lui Ilie Moromete într-o interpretare magistralã.
Filmul „Moromeții” a cucerit nu ma puțin de 16 premii naționale și internaționale, premiul pentru cea mai bunã interpretare masculinã fiind decernat lui Victor Rebengiuc la San Remo în 1988.

Întrebarea de mai sus a fost potrivitã momentului apariției filmului, atunci când ne afundam cu toții în ceața groasã a ultimilor ani ai „epocii de aur”. Astãzi, mai mult sau mai puțin cu ajutorul pandemiei, ne afundãm în ceața globalismului, a înstrãinãrii și a divizãrii, care pare a conduce mai degrabã cãtre izolarea și distanțarea nu numai la nivel individual și social, dar și la nivel național și internațional, între popoare, credințe și viziuni asupra viitorului.

În mod paradoxal libera circulație, cãlãtoriile de-a lungul și de-a latul lumii, nu ne-au apropiat mai mult, și nu am împrumutat ceea ce avem mai bun unii de la alții, ci mai degrabã am învãțat cum sã ne descurcãm în diferite societãți și culturi, am observat care sunt calitãțile și defectele altor oameni, dar tot vedem cu mai mare ușurințã paiul din ochiul celuilalt decât bârna din propria privire. Atât emigrantul cât și nativul sunt nemulțumiți, nefericiți și strãini atât în propria țarã cât și în cea de adopție. Tot mai mulți oameni nu se mai simt nicãieri acasã.

Pânã și conducerea țãrii noastre recomandã propriilor cetãțeni sã nu se întoarcã acasã. „Stați la locurile voastre” are în mintea și în inima multora dintre noi o conotație sumbrã.
Acum când mai toate țãrile au fãcut eforturi sã-și recupereze cetãțenii, noi românii le-am recomandat sã stea unde se aflã, nu avem acum nevoie de ei, dacã oricum nu mai aduc bani la buget sau în economie, și dacã nu mai pot fi folosiți pentru interese electorale, mai bine ne lipsim.
Vedem cu stupoare cum sunt tratați conaționalii întorși acasã în aceste zile, ca niște venetici numiți peiorativ „diasporeni”, iar pe cei care au avut ghinionul de a fi infectați, chiar vecinii de palier îi numesc „covizi”.
Este de neînchipuit și de neacceptat ca oamenii care își pun în pericol viața lor și a familiilor lor, medicii și asistentele, sã fie tratați cu lipsã de respect acum când peste tot în lume aceștia sunt priviți ca adevãrați eroi.
„Vrem o țarã ca afarã” trebuie sã înceapã de la schimbarea atitudinii fațã de semenii noștri, de la respectul pentru muncã și lucrul bine fãcut, pentru profesionalism și competențã.

Sã nu mai vorbim de respectarea preferențialã a legilor, aproape ca pe vremea împușcatului, și de promovarea politicã a incompetenților, pânã când aceasta a condus, chiar dacã indirect, la moartea semenilor și la distrugerea încrederii în propriile valori. Nu numai cã am determinat, prin politicile promovate timp de treizeci de ani, ca o mare parte dintre români sã-și ia poalele în cap și sã-și caute norocul printre strãini, dar și atunci când împinși de soarta uneori crudã, aceștia doresc sã se întoarcã, nu i-am primit cu brațele deschise, ca tatãl pe fiul rãtãcitor, ci mai degrabã le-am facilitat coridoare de plecare la cules de sparanghel pe alte meleaguri.

Utilizarea discreționarã a puterii, chiar și pe timp de necesitate, ar trebui limitatã mãcar de bunul simț, dacã învãțãturile lui Iisus le-am uitat sau nu le-am știut niciodatã.
„N-ai avea nici o putere asupra Mea dacã nu ți-ar fi datã ție de sus” i-a spus Mântuitorul lui Pilat din Pont.
Dar cine sã le spunã noilor conducãtori cã nu-i poți pune botnițã lui Eminescu, nu pentru cã e mort de mult ci pentru cã este încã simbolul identitãții poporului român.
Mulți dintre cei ajunși în poziții care presupun pãlãrii mai mari decât pot duce uitã cã nimic nu este veșnic, cã toate-s trecãtoare și cã „Morile lui Dumnezeu macinã încet dar sigur”.

Nevoile fundamentale ale omului nu por fi îngrãdite pentru multã vreme, fãrã consecințe.
Ar trebui sã începem a medita la ce vine dupã dispariția pandemiei, la societatea viitorului, pe care o creãm în aceste momente.
„Viața nu poate fi decât bucuria sincerã de a respira, de a gusta un pahar cu apã rece într-o zi caldã de varã, de a te bucura de îmbrãțișarea tandrã a unei femei, de a te pleca în fața lui Dumnezeu. Fãrã acestea „a trãi” nu însemnã nimic”
(Nikos Kazantzakis).

Sã avem grijã ca toate acestea sã mai existe și în ziua de mâine, sã nu care cumva sã ne întoarcem la societatea din „1984” a lui George Orwell, pe care mulți dintre noi am experimentat-o cel puțin parțial pe timpul „orânduirii socialiste”, sau sã trecem direct la comuniunea disciplinatã de sclavi care își iubesc robia și care au renunțat la libertate pentru „siguranțã și stabilitate”, de indivizi condiționați fãrã familie, culturã, iubire, credințã și umanitate imaginatã de Aldous Huxley în utopia „Brave New World”.


..............................
pt Observatorul
Ioan Cojocariu

3 Mai 2020, Toronto, Ontario, Canada








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu