luni, 3 aprilie 2023

GABRIEL TODICA - Alunecarea din cer

 




Alunecarea din cer

 

Motto:

„Inscripţie pe o fântână: Ceea ce-i adânc, nu străluceşte”.

(Lucian Blaga)

 

 

Nu ştiu alţii cum sunt, dar eu când mă gândesc că am alunecat din cer, nici acum nu mă dumiresc dacă a fost o simplă nebunie sau dorinţa de a trăi senzaţii extreme. Nu cred că a fost o dorinţă în vreun fel, dar sunt sigur că a fost o provocare. Mai mult pentru mine însumi. Nu neapărat un act de curaj. De bărbăţie? Nici vorbă! Căci sunt atâtea femei ce au încercat cu succes salturile încât bărbaţii nu pot revendica o supremaţie în acest sens.

Dar, cu siguranţă, e o experienţă pe care trebuie să vrei să o încerci pentru a putea avea finalitate. Nu poţi face un lucru dacă întâi de toate nu ţi-l doreşti să se materializeze.

Am privit alunecarea din cer de foarte multe ori din afară. De pe sol, zborul pare un lucru facil şi gândul te îndeamnă să crezi în forţa aripilor, în abilitatea de a le manevra pentru a găsi traiectoriile optime şi, în final, de a mângăia pământul cu picioarele, atunci când zborul s-a încheiat. Am avut mereu teama frângerii, însă tocmai acesta-i diferenţiază pe zburători: au încredere în aripile lor.

Am vrut şi eu să văd cum e pământul privit de sus. Îl mai văzusem în câteva zboruri ocazionale când aripile ne-au purtat chiar şi deasupra norilor. În avion, trăieşti cu senzaţia siguranţei terestre, pentru că picioarele simt tăria pământului deşi este iluzia dată de podeaua aparatului de zbor. Subconştientul nu intră în panică chiar dacă câmpul vizual se dilată pe măsura urcuşului iar subiectele terestre suferă contracţie. Doar respiraţia capătă o greutate din cauza aerului mai greu de găsit.

În burta avionului nu se auzea decât zgomotul motorului. Cele câteva glume ale colegilor de compartiment se stinseră încet pe măsură ce aparatul lua înălţime. Nu i-am suspectat nicio clipă că ar fi timoraţi. Majoritatea erau instructori cu sute de salturi la activ, cu o viaţă trăită între două lumi, între văzduh şi pământ, cunoscători desăvârşiţi ai planării în gol. Se retraseră în ei. Poate că pentru ei imaginea privită de sus nu mai reprezenta o noutate.

Noi, pasagerii dispuşi la a testa necunoscutul încercam senzaţia înălţimii, a aerului rarefiat, a pământului în descreştere şi a zâmbetului descătuşat de încordare, căutam liniştirea inimii. Şi ea avea ceva de spus...

Motorul avionului continua să toarcă mesajul urcuşului. Câteva altimetre, plasate pe mâini, indicau înălţarea. Gesturile de calmitate aminteau că încă mai este drum de urcat liniştind nedumerirea celor ce vor să încerce necunoscutul. Pentru ei, spaţiul înconjurător avea caracter de noutate şi tocmai acest fapt crea nerăbdare. Numai zburătorii îşi consumau cu grijă gesturile, parcă ferindu-se de risipa de energie lăsând timpul să alunece în firesc. Existau cadenţe diferite de ritm temporal, unele încercând să le astâmpere pe celelalte. Experienţa îşi juca rolul făcând piruiete în universul fiecăruia. Se construiau imagini prin închipuiri iar unii aveau grija de a le aduce în vibraţia liniştii. Ea se infiripa în fiecare prin invocarea autocontrolului. Numai ochii aveau reflexe diferite. Zburătorii i-au închis pentru a-şi începe dialogul cu Dumnezeu. Ceilalţi îl purtau cu ochii larg deschişi.

Un sunet scurt anunţă atingerea cotei ca un ceas deşteptător ce te ridică din nefiinţă.

Uşa se deschise larg şi prin ea se zărea pământul ca o hartă desenată în tonuri de verde şi ocru precum cele de pe Google Map. Însă albastrul domină venind din înalt pătruns de o lumină stranie iradiată de un soare de vară. Dimineaţa încă nu risipise roua şi aburii pluteau diluând orizontul într-un ton lăptos. Instructorii au ieşit brusc din amorţire şi timpul lor se mişca într-o cadenţă mult mai pronunţată. Gesturile le erau precise, fiecare ştiind exact ce are de făcut.

Singurii dezorientaţi erau turiştii veniţi pentru saltul în tandem. Eşti ca un pacient intrat pe mâna medicilor dintr-o sală de operaţie. Experienţa mea îmi oferă suportul pentru acestă comparaţie şi cred că ritmul lor mi-a oferit încrederea că ştiu exact ceea ce au de făcut pentru reuşită. Iar scopul zburatorilor a fost/este acela de a te aduce integru la sol trăind din plin experienţa zborului, al unei alunecări din văzduh de la trei mii de metri.

Saltul în tandem are câteva particularităţi. Trebuie să-ţi asumi rolul de pacient renunţând implicit la dorinţa de control. Reflexele de şofer trebuiesc uitate pentru că, în aer, conduce instructorul. Echipamentul ţine corpurile celor doi strâns unite pentru a forma un tot unitar. Este esenţial pentru găsirea echilibrului în planarea în gol, iar cooperarea pacentului este de dorit. Dar condensarea timpului, amorţirea reflexelor face ca turistul să-şi mai uite din sarcini, iar instructorul trebuie să aibă prezenţa de spirit de a le rezolva. Aş compara-o cu munca salvamarului în exerciţiul funcţiunii, precizia mişcărilor fiind salutară pentru amândoi.

Pasul spre neant este punctul culminant al încercării. Ieşirea din avion este o trecere din lumea cunoscută către un univers necunoscut. Şi nu e vorba de imagine chiar daca lumea privită de sus este altfel, ci este păşirea în lumea incertitudinii, a instabiltăţii, a reflexelor pe care un nezburător nu le-a mai încercat. Caderea ajunge să devină singura certitudine. Apoi, aerul devine singurul suport plauzibil. Este înot într-un fluid aproape lipsit de densitate a cărui rezistenţă se face simţită tot mai mult pe măsură ce viteza de cădere creşte. E ca şi cum ai pluti pe apă cu faţa în jos privind în adânc spre fundul lacului. În saltul în tandem, instructorii au grijă să te filmeze, iar prezenţa unui alt zburător la câţiva centimetri de creştetul tău este o surpziză plăcută eliberând mintea de greutatea exerciţiului unui înot înspre abis. Este o întoarcere spre lumină prin simplul gest al ridicării frunţii... Apoi se deschid aripile...

Deschiderea paraşutei produce un şoc fizic. Îl resimţi. E ca o renaştere. Dar este o uşurare dictată din subconştient... Acum e zbor! Nu mai e cădere! Şi începe planarea. Cadenţa timpului intră în retorica liniştii. Soarele capătă zâmbet iar pământul iradiază căldură. Muzica văzduhului se cântă în ritm de vals. Urechile o pot percepe iar planarea devine un dans. Apoi certitudinea pământului devine relaxare. Urmează incursiunea retrospectivă în mental pentru a-ţi aminti ceea ce ai trăit. A fost bine? Cu siguranţă, da! Ce ai simţit? Timpul îţi va aduce din memorie simţurile pentru că planarea a concentrat într-atât timpul încât secundele se numără în decade. Ele trebuiesc răsfirate în liniştea căminului, în suportul somnului. Corpul încă răspunde la senzaţii. Diferenţa de nivel parcursă are ecouri celulare. Sedimentarea trăirii se resimte pe parcursul mai multor zile. Pentru un prim salt, ca turist, ai timp să meditezi la ceea ce ai trăit. Ca zburător, urmează un nou salt. Timpul meditaţiei se parcurge între două zboruri.

Abia când înmagazinezi experienţa unui zbor poţi înţelege mai bine semnificaţia lui dincolo de aparenţe. Eu nu sunt sigur că l-am înţeles pe deplin. Poate că ar trebui să recidivez pentru a-i pătrunde mai adânc înţelesurile, dar am rămas cu certitudinea că saltul cu paraşuta nu-i nici pe departe un simplu joc. Pare o distracţie pentru ignoranţi. Am fost şi eu unul din ei, dar experienţa unui zbor m-a făcut să înţeleg şi să simt ceea ce altfel nu aş fi putut pricepe. În ochii mei, zburătorii au căpătat mai mult respect.

Astăzi, mintea încă mai răscoleşte amintiri. Trăirea intensă a unei alunecări din cer are efecte mentale inimaginabile. Simţurile au căpătat rezonanţa lumii înconjurătoare şi devii conştient că eşti partea unui întreg ce nu înseamnă numai pământ ci şi văzduh. Câmpul energetic personal s-a dilatat, iar undele cerebrale au interferat cu frecvenţe telepatice.

Contracţia timpului dintr-un salt are proprietăţi terapeutice ce se resimt nu numai la nivel mental. Dar mentalul este generatorul. Şi cred că experienţa unui salt îţi schimbă viziunea asupra lumii. Cert este că pentru a-mi putea clarifica aceste gânduri am nevoie de îmbunătăţirea experienţei. Un nou salt ar fi o soluţie.

Mulţumim Aeroclubului „Grigore Baştan” Suceava (Salcea) pentru privilegiul de a ne oferi această experienţă!


 












Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu