Despre
Ionel Teodoreanu
Idolul
tuturor femeilor în interbelic a plecat din această lume de ziua băieţilor lui
gemeni, pe 3 februarie 1954.
Ionel Teodoreanu a fost un mare avocat şi
orator în epocă. Scriitorul romanelor copilăriei s-a format în cercul „Vieţii
Româneşti” şi a fost directorul Teatrului Naţional din Iaşi.
Iubirile
știute și neștiute ale scriitorului Ionel Teodoreanu
Povestea vieții lui a început la Iași, în 6 ianuarie 1897 într-o familie de moldoveni. Tată său era avocat renumit în baroul ieșean, iar mama sa o mare pianistă. Cei care l-au cunoscut și-l strigau „Coane Ionel”, spuneau despre Ionel Teodoreanu că era diferit de fratele său Păstorel, își trăia viața tumultuos, era iubit și prețuit ca avocat pentru pledoariile sale în tribunal. Scriitorul ajuns celebru pentru literatura destinată copilăriei și adolescenței a fost toată viața la fel de prietenos și modest. Romanele sale erau atât de bine vândute, încât se făcea o mare coadă la librărie, în zilele de autograf. Dintre cele de imens succes amintim: „Lorelei”, „La Medeleni”, „Ulița copilăriei”, „Turnul Milenei”, „Golia”, „În casa bunicilor”, „Zdrulă și Puhă”, „Hai Diridam”, „Fata din Zalataust”, „Întoarcere în timp”, „Ce a văzut Ilie Pâinişoară”, „Bal Mascat”, „Masa umbrelor”, „Arca lui Noe”.
O
logodnă în taină și o căsătorie surpriză
Povestea căsniciei lui Ionel Teodoreanu începe prin 1918, în Ajun de Crăciun. Era în plin război mondial, iar Ștefana Maria Lupașcu, alintată Lily, viitoarea doamnă Teodoreanu se pregătea cu tatăl ei să plece la Paris. Își propuseseră să poposească două zile la Iași, ca să-și ia rămas bun de la verișoarele refugiate acolo. După divorțul părinților, mama ei franțuzoaică rămăsese în țara de origine, iar fata, aflată în grija tatălui ei și crescută de rudele acestuia, vibra de nerăbdare și bucurie să călătorească cu el în străinătate. Când Ștefana a ajuns la Iași, ningea ca-n povești, iar verișoara Cella, fiica lui Barbu Ștefănescu Delavrancea, insistă să meargă cu ea și sora ei Beb, în casa Teodorenilor, o casă în care plutea acel duh de ospitalitate moldovenească, ca să sărbătorească Crăciunul. „Cu multe zâmbete bune, mâini calde, la un păhărel de vin, am povestit în voie. Cella era în vervă și îi fermeca pe toți, lumea bine dispusă. Mă retrăsesem cu Beb într-un salonș, ca să-i pot citi în taină, unele lucruri scrise de mine. Din când în când venea Cella, mă mângâia pe cap și îmi lua câte un carnețel”, își amintește peste ani scriitoarea. Tot atunci, Ionel îi citise pe furiș însemnările din carnețel, iar când și-au întâlnit privirile într-un moment când erau doar ei doi, băiatul explodă: „Noi suntem frați! Avem același suflet! Aceleași mirări, aceleași încântări! Ne ating aceleași lucruri! Noi scriem la fel. Și mata scrii despre pomi, flori, apusuri, răsărituri…”.
O rugă să nu plece din țară, dar nu se
putea pune cu tatăl ei. Erau liceeni și din acea noapte cu zăpadă bogată și
ger, prietenia lor a crescut ca-ntr-o poveste. „Parcă băusem amândoi o băutură
vrăjită, care ne furase mințile și lucra fără știrea noastră. Mă ceruse de
nevastă, fără să-și consulte părinții, fără să aibă cu ce mă ține, ci numai cu
fabuloasa speranță de a deveni un scriitor celebru de a mă acoperi de glorie și
de a mă face fericită”, își amintea peste ani soția sa Ștefana. Tatăl fetei își
dă acordul în privința logodnei autoritar: „Fata va sta cu mine trei ani. În
acest timp, dumneata îți vei face studiile în drept și te vei înscrie în barou,
ca să poți lucra pe lângă tatăl dumitale ca avocat. Scrisul este un lux. Întâi trebuie
să-ți câștigi existența”.
În 6 martie 1919 erau logodiți, c-așa era
moda atunci după război, a căsătoriei surpriză. Ștefana și tatăl ei se aflau în
București, la hotel, așteptau pașapoartele pentru plecarea în Franța, când
domnul Vulturescu se prezintă în fața domnului Lupașcu: „Rupe logodna. Băiatul
ăsta e un chefliu nemaipomenit. Chefuiește noapte de noapte, până la ziuă. Nici
nu știu cum de are tată-su atâția bani. Rupe logodna la timp, să nu-ți plângă
fata în pumni”. Înnegrit de supărare a doua zi s-a dus cu Vulturescu la
Gambrinus să constate dacă logodnicul era acolo. Și era Păstorel, adică fratele
lui Ionel.
Fotografii, iconițe, șuvițe, au schimbat
între ei, înainte de plecarea Ștefanei spre Paris. Scrisorile pline de doruri
și chemări circulau între Iași și Paris. Ionel Teodoreanu își dă examenele
celor trei ani de la Drept, în trei sferturi de an, iar mama sa îi trimite o
scrisoare frumoasă tatălui Ștefanei, referitoare la căsătorie. În 15 februarie
1920, în salonul familiei Teodoreanu, preotul le-a schimbat inelele, au băut
din același pahar vin și au mușcat același pișcot. În mătăsuri albe,
emoționată, în capul mesei, Ștefana adoarme. Băuse șampanie și nu mâncase
nimic, iar soțul ei a rămas cu musafirii până dimineață. Păstorel a povestit
toată viața despre cum s-a însurat fratele lui cu o „găină care adoarme după
niște picături de vin”. La un an, în 3 februarie 1921, s-au născut gemenii,
Ștefan și Osvald, alintați Afane și Gogo.
„Viața
Românească” și conferințele lui „Metaforel”
La doar 30 de ani, Ionel Teodoreanu era
scriitor renumit. Debutase la Cartea Românească, editura care îi publica anual
un roman. Venea în București, dădea autografe la librărie. „Acolo l-am cunoscut
în 1933, când apăruse romanul Golia” – povestește Vlaicu Bârna în ale sale
amintiri. „Era un om înalt, brunet cu ochi albaștri și tenul măsliniu, model de
frumusețe virilă. Remarcai și o eleganță necăutată în îmbrăcăminte și în
mișcările lui. Eram student și făceam parte din grupul unei reviste „Herald”,
i-am cerut o carte despre care am scris. Avea o bogată fantezie și izbutea în
zilele de autografe să varieze de la cititor la cititor, și mai ales, de la
admiratoare la admiratoare fiind întotdeauna original în dedicații”.
Faima lui de bun avocat l-a determinat să
părăsească Iașul, unde lăsa o lume întreagă în urmă, și cercul „Vieții
Românești”, unde se formase, avându-l mentor pe Garabet Ibrăileanu. Fusese
directorul Teatrul Național din Iași, iar actorii îl îndrăgeau. La București,
deși avea succes literar, trăia din veniturile meseriei de avocat. În fiecare
duminică ținea o conferință într-un teatru. Își crease un public, devenise un
idol al femeilor. „Am fost martor la o asemenea conferință unde rolul meu se
rezuma la a spune câteva cuvinte de prezentare. Sala gemea de lume. Improviza
cu o vervă nesecată, biruindu-și oboseala. Neprevăzutul metaforelor, exuberanța
gesturilor lui îl făceau irezistibil. A repurtat aceleași mari succese la bară.
Ba chiar era întrerupt de președinte, cu rugămintea de a fi la obiect. La o
masă la Capșa, l-am auzit pe un distins consilier de Curte afirmând răspicat:
Ionel Teodoreanu a fost cel mai de seamă avocat al baroului de Ilfov”, își
amintea Vlaicu Bârna. În urma metaforelor abundente în frază, criticul literar
George Călinescu l-a poreclit Metaforel.
Idolul
femeilor îndrăgostit și refuzat
În 1938, mutat la București, Ionel
Teodoreanu intră în cercurile „Universului literar”. Locuia într-o casă veche
boierească, intersecția cu strada Polonă, cu odăi mari și o grădină largă, cu
un decor de pruni, tufe, multă verdeață.
Într-o cameră spațioasă, cu mobile dintr-o
epocă apusă, cu o bibliotecă și divan, printre portrete, fotografii, iconițe,
scria. Când nu avea procese, se deștepta la ora patru, se apuca de scris, până
la prânz. Cu un termos de cafea, multe țigări, refăcea enorm din romanul la
care scria, tăind cu foarfeca pasajele. Făcuse o pleurezie, apoi o pungă cu
puroi la plămâni care nu se văzuse la radiografie. Toată lumea bănuia că avea
tuberculoză, însă după operație s-a vindecat, a mai trăit zece ani.
„Îl văd cu ochii strălucitori, cu părul
răvășit, cu râsul plin, contaminat, în librărie dând autografe; îl revăd
minunându-se ca un copil la priveliștea șlepurilor ce treceau pe Dunăre, lângă
Spanțov, îl zăresc la primele rânduri de loji ale galelor de box, organizate la
circul Paladium, în tribună la meciurile de fotbal entuziasmându-se la galele
jucătorilor; mi-l amintesc discutând cu o vervă neobosită pe imensele săli ale
tribunalului de pe cheiul Dâmboviței, în mijlocul împricinaților, al avocaților
și grefierilor”, își amintește Al. Raicu.
Nadia
Gray
Era adulat de către admiratoare. Însurat
fiind, dragostea nu l-a ocolit. Idilele lui multe, știute și neștiute, au rămas
în umbră. O doamnă i-a oferit un imens buchet legat cu o fâșie ruptă din bluza
ei elegantă, de mătase, pe care o purta. În pasajul Majestic din București o
vede pe Nadia Cantacuzino, măritată cu aviatorul Bâzu, fiul prințesei Maruca
Cantacuzino Enescu, care a fost distribuită în filme prin Franța și apărea pe
afiș cu pseudonimul Nadia Gray. Era o frumusețe a timpului. „Din clipa când a
văzut-o el n-a mai avut liniște în somn. Mesajele trimise prin scrisori,
versuri, buchete de flori au rămas fără efect și total ignorate. Îndrăgostitul
se plângea cu amărăciune prietenilor. Apoi a fost văzut des în fața paharului,
el, care se delimita totdeauna de aura bahică a bunului său frate Păstorel,
făcea însemnări consolatoare ce sunau derizoriu: crâșma e locul unde omul se
întâlnește cu vinul”, își amintea prietenul său Vlaicu Bârna. Se lăsase de
fumat după operația la plămâni și se apucase de băut. Nadia nu l-a băgat în
seamă vreodată și a părăsit România prin 1940.
Ultima
zi de viață și prima în eternitate
După război, comuniștii l-au evacuat din
casă și l-au mutat pe la Hala Traian. Elegantul bărbat era văzut în haine
vechi, cu barba crescută, dar cu aceeași dispoziție optimistă. Strălucea încă
în Baroul bucureștean, era învinuit c-ar fi fost purtătorul de idealuri a unei
lumi trecute și condamnate, abia își ducea zilele. Făcuse parte dintre cei care
primeau lunar un ajutor bănesc de la industriașul Nicolae Malaxa, la fel ca
Tudor Arghezi, Geo Bogza, Lucia Demetrius. După 1950 când a început seria
proceselor politice, i-au mai venit niște bani, dar puțini.
Era prin februarie 1954. O iarnă grea,
considerată în analele meteorologiei românești ca cea mai îngrozitoare din
ultimul secol. În Bucureștiul troienit era un ger cumplit, de tăia respirația.
De dimineață, Ionel Teodoreanu își anunță soția că avea un proces greu: „Este
în joc libertatea a trei oameni cinstiți. Dacă n-o să pot rezista viscolului și
nu voi putea ajunge la tribunal, am să intru într-o alimentară să cumpăr ceva.
Știi că azi e ziua de naștere a lui Osvald și Ștefan”.
Armata făcuse tuneluri prin oraș ca
oamenii să poată circula. „El pornise spre tribunal, pe jos, înotând prin marea
de troiene. La doua sute de metri de casă își dă seama că ziua de lucru este
compromisă, tribunalul n-are să lucreze și decide să se întoarcă. Tocmai
ajunsese în fața alimentarei din cartier și vede că e deschisă, se gândește să
ia ceva pentru casă. Intră, salută, schimbă câteva cuvinte despre potopul de
afară cu vânzătorul. Când ridică mâna arătând spre cutiile de conserve etalate
pe raft, omul de după tejghea își vede clientul, ca lovit de trăsnet,
prăvălindu-se pe spate în mijlocul magazinului”, își amintea soția sa.
A treia zi a avut loc înmormântarea. „Mi
s-a telefonat că eram delegat să depun din partea Uniunii Scriitorilor o
coroană de flori la catafalcul dispărutului – își amintea Vlaicu Bârna. Intram
într-o o casă veche, afumată, dărăpănată, unde nu mă invitase niciodată, iar
acum înțelegeam de ce. În mohorâtul interior am găsit-o pe Ștefana Velisar
între cei doi fii, străjuind împietrită, mută, trupul inert al celui care
fusese soțul ei. Pe figura ei, nicio lacrimă. Sărăcia își arăta din plin fața
în acea odaie unde pe jos era întinsă făptura fără viață a scriitorului, în
costumul sport pe care i-l cunoșteam (o haină pepită cu pantalon gri). Ceea ce
m-a frapat îndeosebi, era încălțămintea, veche și ea, dar talpa de crep
înnegrită de uzură își avea vârfurile și călcâiele albe gălbui strălucitoare,
că fuseseră pesemne refăcute prin vulcanizare. Coșciugul nu fusese adus, dar
preotul începuse slujba”.
În acea iarnă cumplită sărăcia ustura ca
gerul în casa familiei Teodoreanu. Cimitirul era departe și nu erau bani pentru
a închiria o mașina de la pompe funebre. După terminarea slujbei, sicriul bătut
în cuie era pregătit pentru ultimul drum. În curte se adunaseră în jur de o
sută de oameni care veniseră să-și ia rămas bun de la avocatul și scriitorul de
mare succes, ce pleca spre locul de veci, într-un sicriu legat cu sfori de-o
săniuță. „Am fost multă vreme bolnavă după moartea lui Ionel. Aveam grave
tulburări de vedere. Îmi apăreau în fața ochilor culori ciudate: galben
strălucitor ca aurul, roșu puternic, un verde deschis, și a trebuit să urmez un
tratament cu somnoterapie”, spunea soția lui într-un interviu. Ștefana și Ionel
s-au întâlnit pe neașteptate și s-au legat pe viață de un Crăciun geros și tot
pe ger s-au despărțit subit, de ziua gemenilor lor, exact când ar fi împlinit
35 de ani de la căsătoria lor. Ștefana Velisar Teodoreanu s-a născut în 1897,
la Lt. Moritz, în Franţa, şi a murit în 1995, la 31 mai, la București.
Niciun scriitor nu-și câștigase așa de
ușor popularitatea în rândul tinerilor, așa cum și-a câștigat-o Ionel
Teodoreanu, însă după al Doilea Război Mondial n-a mai făcut bani din scris.
Numele său a rămas în Dicționarul Scriitorilor Români, pe niște străzi, și în
inimile tuturor adolescenților care i-au citit romanele, pentru că merită să le
citești.
(Sursa: Ștefana Velisar Teodoreanu,
Ursitul; AL.Raicu, În luminile oglinzilor; Vlaicu Bârna, Între Capșa și Corso).
Si: IL
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu