UȘA
CEA STRÂMTĂ
-SF.
ILARION FELEA-
Poarta vieții
Intraţi prin uşa cea strâmtă, că poarta cea largă şi
calea cea lată vă duc la pieire. Şi mulţi merg pe dânsele, iar poarta vieţii e
strâmtă şi calea care duce la ea îngustă şi puţini le află. (Mt. 7:13-14)
Din aceste cuvinte de îndemn rostite de Mântuitorul şi
Domnul Iisus Hristos se vede limpede că intrarea în împărăţia lui Dumnezeu nu
se poate face fără de o alegere. Suntem chemaţi să alegem între două uşi ca şi
când ne-am afla în faţa unui palat cu două intrări.
Noi toţi dorim să vedem faţa împăratului Dumnezeu. Dar
aceasta se poate numai dacă intrăm pe uşa care ne duce la El. Dacă intrăm pe
altă uşă, ne rătăcim, ne întâlnim cu alte feţe, numai cu împăratul nu.
O singură ușă
Aşa e şi împărăţia lui Dumnezeu: are o singură uşă şi
aceasta e strâmtă. Trecerea prin ea întâmpină greutăţi, adică: osteneli, pază,
grijă, strădanii, lupte ca şi intrarea la un împărat. Nu poţi să te duci la el
oricum: nespălat şi neîngrijit, ci treaz, curat şi numai dacă eşti un om
vrednic. De aceea se spune în pildă că uşa prin care intrăm în viaţa veşnică
este strâmtă şi calea mântuirii îngustă. Calea cea largă e calea lumii, calea
răutăţilor şi păcatelor care sfârşeşte cu prăpastia pierzării. Calea cea
îngustă este ca şi uşa cea strâmtă, calea cea bună care ne duce la ţintă, la
Dumnezeu.
În altă parte din Sf. Evanghelie, Mântuitorul ne
vorbeşte şi mai limpede când zice: «Eu sunt calea, adevărul şi viaţa. Nimeni nu
vine la Tatăl, decât prin Mine» (In. 14:6).
«Eu sunt uşa oilor… Prin Mine, de va intra cineva se
va mântui şi va intra şi va ieşi şi păşune va afla. Furul nu vine decât să fure
şi să junghie şi să piardă. Eu am venit ca oile Mele să aibă viaţă şi să aibă
din belşug»(In. 10:7-10).
Iisus Hristos este ușa
Iată, aşadar că uşa cea strâmtă şi calea cea îngustă,
prin care intrăm în împărăţia lui Dumnezeu este Iisus Hristos. El este uşa şi
El este Calea mântuirii. Fără de El nu vom afla niciodată uşa de intrare la
împăratul cerurilor. Fără de El ne rătăcim pe calea cea largă, pe care merg
toţi cei ce nu-şi dau seama de rătăcirile, patimile şi răutăţile lor, ca şi
orbii sau cei legaţi la ochi, spre prăpastie.
Taina Sfântului Botez
Mai mult, „uşa” cu care se aseamănă Mântuitorul este
taina Sfântului Botez, moartea şi învierea cu Iisus Hristos, naşterea din nou
din apă şi din Duh. Căci zice: «De nu se va naşte cineva din apă şi din Duh, nu
va putea să intre în împărăţia lui Dumnezeu» (In. 3:5). Moartea în Sf. Botez
este răstignirea patimilor şi uciderea păcatului prin darul Sfântului Duh, iar
învierea patimilor este naşterea din nou, îmbrăcarea în Hristos ca să umblăm
întru înnoirea vieţii (Rom. 6:3-11; Gal. 3:27).
Calea mântuirii : Ușa cea strâmtă
«Drept aceea, să nu stăpânească păcatul în trupul
vostru muritor, ca să vă supuneţi la poftele lui, nici să vă daţi păcatului
mădularele voastre, făcându-le arme ale nedreptăţii, ci înfăţişaţi-vă înaintea
lui Dumnezeu ca vii, sculaţi din morţi şi mădularele voastre ca arme de
dreptate pentru Dumnezeu.» (Rom. 6:12-13)
De la Botez şi până la moarte, una din datoriile
sfinte ale creştinului e să umble întru înnoirea vieţii. Aceasta e calea
mântuirii, calea spre Dumnezeu.
(Extras din cartea „Pildele
Mântuitorului”, de Pr. Ilarion V. Felea)
Sfântul
Proroc Ioil
Acesta este al doilea dintre proorocii mai mici.
A fost fiul lui Fanuil din seminția lui Ruben și a
trăit cu 8 veacuri înainte de Hristos.
El a proorocit pustiirea Ierusalimului și robia
babiloniană în care va cădea poporul lui Israel din pricina păcatelor săvârșite
înaintea lui Dumnezeu.
Sfântul Ioil chemă poporul la post și pe preoți la
pocăință cu rugăciuni și lacrimi ca Dumnezeu să facă milă cu dânșii:
„Postiți post sfânt […] și strigați către Domnul”
(Ioil 1, 14), „Între tindă și altar să plângă preoții, slujitorii Domnului”
(Ioil 2, 17).
Sfântul Ioil a mai proorocit și pogorârea Sfântului
Duh asupra apostolilor și revărsarea darului Său peste toți creștinii:
„Dar după aceea, vărsa-voi Duhul Meu peste tot trupul”
(Ioil 3, 1).
De asemenea, a proorocit ziua Înfricoșatei Judecăți,
precum și slava Sfintei Bisericii Lui.
Apoi se sfârși cu pace, fiind îngropat în pământul
său.
Ceata proorocilor se veseleşte împreună cu noi, când
se face ţie laudă, gânditorule de cele cereşti, Sfinte Ioil, de Dumnezeu
arătătorule.
Cu care împreună roagă-te, să ne mântuim noi,
fericite.
Cei ce urmăm învăţăturile tale din toată inima şi din
tot cugetul, cu plângere şi cu rugăciune căutăm pe Dumnezeu, vrednicule de
laudă.
Roagă-te pentru cei ce te laudă pe tine, Preafericite
Ioil, să se mântuiască de toată supărarea şi să dobândească harul
Dumnezeieştii Lumini.
Păzeşte cu rugăciunile tale, proorocule al lui
Dumnezeu, pe cei ce cu dragoste laudă mărită şi pururea fericită pomenirea ta,
ca unul ce ai Dumnezeiască îndrăznire către Dumnezeu.
(Din Canonul Sfântului ce se citește la
Utrenie)
UITAREA
DE SINE
-
Parintele Arsenie Boca -
Când
cineva se încumeta sa se lase în conducerea Providentei, printr-un elan de
iubire de Dumnezeu, adica sa-si depaseasca constient conditia sa umana – sub
actiunea harului de Sus, bineînteles – poate vedea înca de aici arvuna
desavârsirii sale, într-un sentiment de liberare, ca o înviere din morti.
Timpul, cauzalitatea, lumea si toate vamile cunoasterii, pline de chinurile
contrazicerilor, ramân la pamânt, ca o gaoace de ou când iese din ea un pui
viu, sau când dintr-o omida paroasa – trecuta aparent prin moartea unei
crisalide – iese si zboara un fluture în culorile curcubeului.
Parintele Arsenie Boca, Parintele Arsenie
Boca un mare indrumator de suflete din secolul XX, Ed. Teognost, Cluj-Napoca,
2002, p. 138
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu