CRONICA LITERARĂ
- © ionel bota
Glosă a tuturor semnificațiilor, dragoste...
Lirica Irinei Lucia Mihalca sau despre un ritual
germinativ al Poesiei
Privită acum, în perspectiva
acestor ani care-au trecut până la noi, lirica Irinei Lucia Mihalca anunța încă
de la aparițiile în volume colective, în presa literară, ori cu ecoul unor
lauri binemeritați la concursuri literare, o poetă matură, un autor care se
mișcă foarte original, aproape fără trac și cu dezinvoltura unui consacrat al
genului, între programe și stiluri, teme și modalități lirice, grupări și
direcții.
“Cerul din inima mea” (Timișoara,
Editura Eurostampa, 2017, 150 p., cu o copertă realizată de Laura Lucia
Mihalca, fiica autoarei), volum apărut prin proiectul “Poezia - oglindă a
sufletului” (concurs de volume de poezie), în cadrul Programului Pro Cultura/ Dudeștii
Noi, 2017 este și el
scris cu conștiința unei sărbători a cuvântului, cu un rafinament voluptuos și
o voință irevocabilă de a exprima o notă novatoare a discursului.
Eul liric operează, cu o mobilitate
surprinzătoare, mutații în consistența fluenței afective a emoțiilor,
senzațiilor, sentimentului, marcând o alchimie a temperamentului care
augmentează ardențele autenticității și o particularizează pe autoare între
colegii de promoție.
Fiindcă, mai ales, nici chiar această
explozie de simplitate evocând, dincolo de elanuri ale simțurilor, un cult al
iubirii ca ingenuitate primordială, nealterată în dualitate, a ființei omului
(„Două aripi stinghere la intrare/ încearcă să se-atingă,/ să simtă aerul
primului și ultimului zbor,/ clipa trăită în nimbul eternității.”), nu scade
din valoarea unei poezii care, în simfonia acestei febrilități afective, iscă
un spectacol aproape cromatic (poeta noastră este și un pictor și un grafician
deja remarcat de conștiința critică), un imagism mărturisind o perfectă
suprindere ludică a temelor modernității.
Ca mentalitate lirică, evidențiind sensuri optimiste aceluiași veșmânt liric/ liricizat de puritate, vulnerată de dăruiri senzuale, de candori obstinând între lut și sideral, pământ și cer, himeră a veșniciei, poezia Irinei Lucia Mihalca reconvertește din metafora luminii, a inluminurii și a inluminării, un vizionarism de-retorizat care aduce cu o căutare a adolescenței eterne. Iar dacă am fi mai atenţi la atmosfera acestei poezii, am putea depista un destin al ei, mobilitatea artistică a autoarei dezvăluind o structură poetică unitară, fără mari abateri de la confruntarea permanentă cu sinele propriu, cu germinaţia peisajului interior („Uită-te în jur,/ coboară în tine şi priveşte, /în lumina strivită sub geană,/ dinăuntru în afară, tot ce-am parcurs,/ în cercul fiecărei clipe,/picătura de rouă dintre cer şi pământ,/ viaţa noastră aşa cum a fost,/ singura noastră viaţă.”), angelic-paradisiacă.
O stare de confesiune înfiorată,
panoramarea graţiei, fiindcă asta înseamnă reconvertirea sensibilităţii,
trasează o fizionomie decantată în experienţă a rezistenţei la orice modă a
zilei, la orice ispitiri pretins resurecționale în discursul liric contemporan.
Și transformă întreg ceremonialul poemelor Irinei Lucia Mihalca într-un imn
(cuvânt-lumină) al fericirii universale: „Pe drumul spre lumină mergi, mergi
mereu,/înaintezi, chiar dacă, uneori,/ ești nevoit să te mai întorci, dar
mergi,/continui să mergi prin emanațiile umbrelor,/ prin raza de lumină
izvorâtă din En sof,/ prin triada celorlalte nouă raze,/ dincolo de metafora
gândului,/dincolo de cerul cuvântului,/ dincolo de punțile literelor,/ dincolo
de orice măsură a omului,/ în adânc, tot mai adînc,/ departe, tot mai departe,/
treci de vămile atâtor lumi,/ cu erorile, slăbiciunile,/ durerile și
primejdiile lor,/ treci prin fiecare cer/ izvorât unul dintr-altul,/ treci de
vârtejul norilor/ în spirala creației,/ înaintezi prin visul din vis/ din focul
nepieritor al adevărului,/ în adânc, tot mai adânc,/ departe, tot mai departe,/
dincolo de trecut,/ dincolo de prezent,/ spre Eternitate,/ spre a te cufunda,
din nou,/ în viața izvorului Luminii.// -La început a fost/doar cuvântul
Lumină!” (Cuvântul Luminii, p. 116).
Nu avem un simbolism criptic, aici, dar o solemnizare patetică, un țipăt lăuntric sfâșie universul marilor trăiri, deplinul singurătății (ne naștem singuri, murim singuri) fiind înlocuit de foșnetul irealei lumini. Adesea, fantezia viziunii e temperată de imagismul profund al ideii și sporește misterul, exilează sufletul liric în structura aproape elegiacă a unui eu controlând cerebral până și voluptatea detașării de senzualul obsesiei incendiare.
Iubirea, ideal, pare a fi, aici, un
sediment, un vestigiu metaforic, rodul, efectul hipnotic al aglutinărilor
„sufletului” incomparabilei grații. Exuberanţa temperamentului e, tot aici,
atitudine, nu construcţie, iar alegoricul dezvoltă inclusiv jocuri ale tragicului
într-o originală retorică a nostalgiei („Întotdeauna Ea ți-a părut un copil
rătăcit./ Iluziile dor pentru că nu sunt eterne,/ altfel de ce s-ar teme?/ Poate
se tem să se-ntrupeze în alt vis,/ de aceea gândurile se divid...”), sub
genericul sentimentalismului-viziune, fără exaltarea erotică din lirica altor
confrați.
Poemul de dragoste (extract din
mitul dragostei supreme, desigur) al Irinei Lucia Mihalca, pare o rugă
continuă, un crez solarian în vreme ce versurile caută puterea noii rodiri.
Dragostea e o formă de extaz mistic, de clocot vital într-o configurare
paradiziacă. Doar că eul auctorial exersează în șoaptă „ademenirea” cuvintelor,
sentimentelor, discursului ființei.
Claritatea multora dintre poeme este
imbatabilă iar idealitatea liricii Irinei Lucia Mihalca devine un crez
inconfundabil, perifrază a sensibilităţii. În replică a diafanizării
imaginarului, explorarea fiinţei umane în profunzimea spiritului îndeplinește
etapele unui ritual de venerare. Frenetică magie, înnobilare a spiritului prin
cuvânt: „De scoți niște tablouri postate atâta timp,/ simți că peretele devine
vlăguit, inert?/ Ne regăsim pe-ntinderea aceluiași câmp./ În nisipul
clpesidrei, înțelegem, oare,/ clipa înșirată mult prea repede,/ că primăvara-i
doar o zi,/că florile nu mai înfloresc,/ că păsările nu mai cântă, că oamenii/ nu
mai zâmbesc și soarele nu mai răsare?// (...)
Priviri, atingeri, șoapte, lungi umbre,/ o mână întinsă, vis, dorință,/ parfumul
memoriei, conturul formei,/ senzația prezenței, un zâmbet/ și-o lumină, balsam
de gânduri,/ imagini revăzute cadru de cadru,/ o disperare și convingerea/că nu
se va-ntoarce niciodată.” (Să treci, să simți și să accepți, p. 65).
Misterul erotic insinuează
întoarcerea în etern, pare blazonul de viaţă, mascând o întreagă odisee a
ființei între traumele memoriei pasive şi descendenţele terapiilor
de-purificatoare.
Pasională prin vocație, poezia
Irinei Lucia Mihalca percepe și intermediază neliniști metafizice și elanuri
ale nesfârșitelor reverii, supraviețuirea tonică prin inefabil, prin cuvânt și
prin marile eliberări ale eului în metaforă.
Iată de ce încă un spectacol ideal,
nu cel senzual-ludic, ar fi în poezia Irinei Lucia Mihalca suflul mareic al
unei sonorităţi distilată într-un fel de migraţiune a emoţiilor, ancorare a
răzvrătirilor cerebrale în stilul letrist-elegiac al ciudatei de-mantelări a
memoriei până rămânee numai dragostea, iubirea, sentimentul ingenuu, al temei
(mitului) femeii fatale.
Seducţiile poemelor ating un
tragism al stărilor poetice, mimând, tautologic, deprivarea senzorială a
ființei („Prin nodul de lacrimi curg simțirile noastre,/ continuăm să mergem în
umbra/ penumbrei contopite/ din promisiunea fiecărui vis.”), cu un tonus al
transmisiunilor emoţionale care are declicul în şuvoiul afectiv al jubilațiilor
juvenile însoțind această deja discutată voluptate metaforică. Uneori, „încifrarea”
sensului, urmată de grafierea cu majusculă, au și ele cadențe de ritual, poartă
și ele aură de ingenuitate.
Glosa tuturor semnificațiilor este,
însă, dragostea.
Triumful realității senzoriale ține de
voința opțiunilor definitive, aspectul particularizează, o dată în plus, acest
univers liric. Comunicarea cu natura pură, însă, grefează îngemănări ale
fascinației atitudinilor cu hieratismul experiențelor și al stării de entuziasm
continuu: „Totul respiră, totul vibrează!/ Respirația de unde vine, iubitule?/ -Respirația
înseamnă viață,/ dacă există, există și viață!// - Unde ești? Aici, cu tine, a
ta!/ - Până în zori mor! Mă simți?/ - Anormal de bine, un cuib de fluturi
ești,/ am pășit, am trecut bariera,/ sunt dincolo de vis!// - Cu respirația
te-ating, ne topim,/ o plăcere unică, dură, greu de suportat,/ cu mângâieri
divine ne bucurăm sufletele./ O încleștare, fără arsuri,/ fără nimic, am
electrizat clipa!// - Așa m-am trezit, pătrunși, contopiți/ - o liniște și-o
nebună plăcere -,/ nicio mișcare, transfer de lumină!/ Zidită în tine! Prin
cântecul sufletului/ mă readuci aici cu plăcerea de-acolo simțită./ Un strop de
privire, un strop de etaz!// -Amestec de doi, nu te-ai desprins de mine./În
contopirea noastră ne sărutam, privindu-ne,/și-nțelegeam durerea plăcerii.”
(Atingerea sufletului, p. 72)
Elanurile inocenței se mișcă, labile, în zona sărbătorilor sentimentului, proiecția stărilor lirice însoțește plonjarea (tot panoramare sentimentală) în eonul unei clarități neoparnasiene. Un intimism caligrafiat, regenerând când și când, prin virtuți de vrajă, închină spiritului apolinic topica mentală a beatitudinii luminii.
Ființa, la rându-i, revarsă lumină,
„temperatura cuvintelor” explicând și etapele unui spectacol incandescent. Imagistică
augmentând euforiile ființei care scrie, poemul de dragoste al Irinei Lucia
Mihalca nu mai trebuie fardat cu artificiul calpului.
Un lucru e cert: trebuie urgent abordate fără ezitări și cucerite
înțelesurile poeziei pe care o scrie Irina Lucia Mihalca. Volumul “Cerul din
inima mea” asigură, deja, entuziasmul nostru de-acum; toate argumentele sunt în
favoarea opiniei că ne aflăm în cazul unui autor matur, înzestrat cu mult
talent, autentic ca un profesionist al condeiului în strategiile exprimării
lirice.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu