miercuri, 2 martie 2022

STANCIULESCU ALEXANDRU - CĂRȚI RARE, DOAR O VORBĂ.....! - GÂND DE SEARĂ 3/03/2022 - 10/03/2022

 


INFRUMUSETAREA MORMINTELOR

Sfantul Nicolae Velimirovici

 

 

Varuirea si înfrumusetarea mormintelor sunt un simbol al oamenilor celor fatarnici. În zadar le este munca înfrumusetarii mormintelor pe dinafara, daca acestea „înauntru sunt pline de oase de morti si de toata necuratia” (Matei 23, 27). „Oasele celor morti” sunt un simbol al inimii împietrite si al mintii omenesti pline de ratacire, care nu lasa ca Duhul Sfânt sa patrunda înauntru. „Necuratia” întruchipeaza multe alte vicii si patimi. Toate viciile si le ascund oamenii fatarnici cu prefacuta evlavie si virtute, precum mormântul cel frumos ascunde întru sine un mort.

 

Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 59

 

 

 

MĂREȚIA PUȘCĂRIAȘULUI

 

 

La  începutul primului război mondial, pe vârful unui munte, se află cea mai temută închisoare.

 

Nimeni nu reușise să evadeze vreodată de acolo, în general, cei trimiși  aici erau, fie condamnați la moarte pentru crime sau jafuri deosebit de grave, fie ispaseau o pedeapsă foarte mare.

 

   Deși era așa de bine păzită, într-o  seară  un criminal a scăpat.

 

    Toată noaptea gardienii l-au hăituit cu câinii, însă, spre dimineața, i-au pierdut urma intr-o pădure.

 

    Fugarul, obosit după atâta goană, a văzut intr-o  poiană o luminița la fereastra unei case. Desigur ca acolo putea găsi ceva de mâncare și haine.

 

    Cu disperare, a năvălit în odaia mica, unde o imagine cu totul neașteptată îl țintui în loc : o tânără femeie plângea lângă un copilaș micuț, care de asemenea scâncea. Pe masa goală, un rest de lumânare lăsa  în mica încăpere o lumină slabă, în care se vedea, totuși, chipul palid și slăbit al femeii.

 

   Parcă trezit dintr-un coșmar,  evadatul o îndemna pe tânăra mamă să nu se sperie,  se așeză alături și o întrebă ce probleme o fac atât de nefericită.

 

  Aceasta, printre lacrimi,  i-a răspuns că soțul ei a murit pe front, că nu mai are nici un ban și că,  de foame și de frig, copilașul s-a îmbolnăvit.

 

     -Lasă  femeie,  îi spuse pușcăriașul,  o să te ajut eu.

 

    - Nu vreau să furi pentru mine și nici să sufere cineva nu doresc.

 

     - Nu-ți face griji, nu va suferi nimeni - i-a răspuns omul și  a luat-o pe femeie cu el.

 

    Când au ajuns împreună în fața poliției,  aceasta l-a întrebat mirată:

 

 - Ce faci?

 

     - Lasă,  ți-am zis că nu va suferi nimeni. Vino!

 

Intrând cu ea în clădirea poliției,  omul s-a predat,  iar când șeful poliției a venit să vadă cu ochii lui, dacă periculosul pușcăriaș, este , în sfârșit,  prins, acesta îi spuse:

 

     - Femeia aceasta,  m-a găsit în casa ei ,când încercam să fur câte ceva, și m-a adus aici.

 

Dă-i recompensa pusă pe capul meu, o merită!

 

    Cu lacrimi de recunoștință în ochi, femeia nu a mai zis nimic.

 

   Era o recompensă foarte mare,  deoarece puțini credeau că cineva l-ar putea prinde și preda pe criminal.

 

Bucuros că îl avea acum prizonier, șeful poliției a plătit imediat femeii suma enormă,  după care  l-a trimis pe fugar înapoi la închisoare,  sub paza strictă.

 

    După câteva zile însă  femeia ceru o audiență la  directorul pușcăriei,  i-a povestit acestuia totul așa cum se întâmplase cu adevărat.

 

        Uimit de bunătatea detinutului său,  cu ocazia Sfântului Crăciun ce se apropia,  directorul l-a grațiat , căci era obiceiul ca, o dată pe an ,să fie eliberat pușcăriașul care s-a purtat cel mai bine.

 

Timpul a dovedit că omul acela se schimbase cu adevărat,  căci niciodată nu a mai făcut ceva rău.

 

    Oamenii trebuie să se ajute unii pe alții.  Nu te ajuți pe tine decât ajutându-i pe ceilalți.

 

      Dumnezeu vede cu ce pret cauți binele altora și nu pe al tău.

 

        Dacă un asemenea om - cu lanțuri la mâini și la picioare,  obosit și dornic de libertate ce nu ducea cu sine decât o groază de păcate - a putut să o ajute pe femeia aceea, cu atât mai mult noi îi putem ajuta pe cei din jurul nostru.

 

Să ne rugăm la Dumnezeu să ne dea ocazii de a face bine, fiindcă binele îl putem face cu siguranță.

 

Și nu e zi fără să nu se ivească un asemenea prilej. Nu trebuie decât să-l vedem.

 

 

IERTAREA

(parintele Constantin Necula)

 

 

      "Nu am pierdut niciodată iertând. Este adevărat că am iertat oameni care m-au rănit foarte tare, care nu și-au cerut iertare niciodată și care nici măcar nu au regretat că m-au nedreptățit. Dar iertându-i, am câștigat un suflet liber și liniștit, netulburat de amintiri triste din trecut, de regrete, de frustrări și de dureri.




ADEVARATA VIATA

Sfantul Nicolae Cabasila

 

 

Pruncii n-ajung în pântecele maicii lor nicicând macar la simtamântul si la constiinta ca traiesc, câta vreme crestinul are în decursul vietii lui pamântesti destule semne despre viata de dincolo. Explicatia sta în faptul ca adevarata viata pentru fat nu este aceea din întunericul pântecelui mamei, ci pe el îl asteapta alta, cea viitoare. Doar acolo, în pântece, înca nu s-a revarsat asupra lui nicio raza de lumina si n-a primit niciun semn ca ar mai fi si alta o viata. Omul mare, crestinul, vede, dimpotriva, altceva si anume, ca viata viitoare s-a revarsat si s-a amestecat întru totul cu cea prezenta, iar Soarele maririi ne-a rasarit si noua cu îmbelsugare, mireasma cerului s-a varsat peste tinuturile pline de miros greu în care traim, iar spre mâncare s-a dat de acum si oamenilor pâinea îngerilor. Iata pentru ce Sfintilor li s-a dat înca de aici, de pe pamânt, nu numai sa gateasca si sa-si orânduiasca traiul pentru viata viitoare, ci sa si traiasca dupa ea si sa o realizeze înca de aici.

 

Sfantul Nicolae Cabasila, Talcuirea Dumnezeiestii Liturghii si despre viata

 

 

PAINEA VIETII

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

În locul pomului vietii ne-a dat pâinea vietii; în locul roadelor pomului cunoasterii binelui si a raului ne-a dat pâinea care da viata. Atunci s-a spus: „nici sa va atingeti de el, ca muriti” (Facerea 3, 3), acum ni se spune: „Cine manânca din pâinea aceasta viu va fi în veci” (Ioan 6, 51, 58). Atunci Adam si Eva i-au dat crezare ispititorului si au murit; acum, dimpotriva, dam crezare cuvintelor Domnului vietii: „acesta este Trupul Meu, acesta este sângele Meu” (Matei 26, 26, 28; Marcu 14, 22, 24) si ne umplem de viata. Ne ridicam prin caderea de altadata. Am cazut neavând încredere în Dumnezeu, prin neascultare (necredinta), ne-am ridicat prin ascultarea credintei. Atunci am cazut la întelegere cu diavolul împotriva lui Dumnezeu, unindu-ne cu el, înselatorul, spre moartea noastra; acum ne întelegem din toata inima cu Adevarul Însusi, cu Dumnezeu-Mântuitorul si ne unim cu El, cu inima curata, spre viata noastra, spre pace, spre bucurie. „O, înfricosata Taina! O, buna mila lui Dumnezeu! Cum eu, fiind tina, ma împartasesc cu Dumnezeiescul Trup si Sânge si ma fac fara stricaciune” (Canonul Sfintei Împartasiri, Tropar, Cântarea a 8-a).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 419

  

 

IMBRACAMINTEA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Asa cum unui prunc nu-i pasa cum este îmbracat, întocmai si crestinul – prunc întru Hristos – trebuie sa nu ia în seama diversitatea, bogatia si eleganta îmbracamintii pamântesti, considerând drept cea mai aleasa si mai nepieritoare îmbracaminte îmbracarea sa întru Hristos, fiindca patima pentru haine frumoase si scumpe este proprie oamenilor veacului acestuia sau pagânilor, precum cuvânteaza Domnul: „Dupa toate acestea – adica dupa mâncare si haine alese – se straduiesc neamurile” (Matei 6, 32), fiindca îmbracamintea este unul dintre idolii veacului acestuia. O, cât de superficiali suntem cei chemati sa „comunicam” cu Dumnezeu, carora ne este fagaduita mostenirea bunatatilor nestricacioase si netrecatoare! Cât de confuze sunt notiunile noastre despre lucrurile stricacioase si despre cele nestricacioase! Cât de nechibzuiti suntem dând pret unor lucruri de nimic si nepretuind cum se cuvine lucrurile nestricacioase – sufletul nostru nemuritor, pacea, lumina, îndraznirea în fata lui Dumnezeu, lucrurile sfinte, ascultarea, rabdarea, în general toate însusirile unui crestin adevarat. „Câti în Hristos v-ati botezat, în Hristos v-ati îmbracat” (Galateni 3, 27). Trebuie sa pretuim bunurile spirituale obtinute prin lupta, iar pe cele materiale, pieritoare, fara folos sa le dispretuim.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 145



ZBOR DEASUPRA MARII

Patriarhul Pavle al Serbiei

 

 

Patriarhul Pavle mergea cu avionul sa faca o vizita. În timp ce zbura pe deasupra marii, avionul a intrat într-o zona de turbulente si a început sa se zgâltâie. Un episcop tânar care statea lânga Patriarh l-a întrebat ce-ar gândi daca s-ar prabusi avionul. Preafericitul Pavle a raspuns linistit: „În ce ma priveste, as socoti ca e un act de dreptate – la urma urmei, am mâncat atâtia pesti în viata mea, ca nu m-as mira daca ar fi ca ei sa ma manânce acum”.

 

Patriarhul Pavle al Serbiei, The Orthodox Word, nr. 269, traducere de Laura Marcean, Ed. St. Herman, Platina, SUA, 2010, p. 303.



PACEA SI BELSUGUL DE VIATA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Pacea si belsugul de viata pe care le simte inima dupa Împartasanie este cel mai mare si mai de pret dar pe care ni-l face Domnul nostru Iisus Hristos, unul mai presus de toate darurile, luate împreuna, de care se poate bucura trupul. Fara pace sufleteasca – atunci când inima este chinuita si strâmtorata – omul nu se poate folosi de nici un bun, fie el material sau spiritual, nu-l încearca nici o bucurie dintre acelea care vin de la simtamântul adevarului, binelui, frumosului. Aceasta fiindca i-a fost strivit si ucis nucleul central al vietii – inima, adica omul cel dinauntru.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 43

 

 

FLOAREA SOARELUI

Sfantul Ioan din Tobolsk

 

 

Floarea-soarelui este o planta care-si îndreapta floarea neîncetat spre soare dimineata, la amiaza si seara, nu doar în zilele însorite, ci si în cele înnorate. Voia omeneasca trebuie sa se asemene întocmai cu firea acestei flori, întorcându-se cu fata catre Dumnezeu si catre voia Sa dumnezeiasca în toata vremea si în tot ceasul, nu doar în zilele senine ale vietuirii sale, ci si în cele posomorâte, adica în zilele grele ale vietii.

 

Sfantul Ioan din Tobolsk, Iliotropion, traducere de Olga Bersan, Ed. Oranta, Kiev, 2009, cap. 4 din Cartea a III-a, p. 511.

 

 

FAPTA BUNA

Parintele Arsenie Boca

 

 

Iisus vrea ca fapta buna sa izvorasca natural dintr-o natura buna în chip dezinteresat, cum creste bobul de grâu si cum izvoraste apa din stânci, fara sa se preocupe de bunatatea lor.

 

Parintele Arsenie Boca, Parintele Arsenie Boca – mare indrumator de suflete din secolul XX, Ed. Teognost, Cluj-Napoca, 2002, p. 88



INTAMPLAREA CA SEMN

Sfantul Nicolae Velimirovici

 

 

Adeseori noi, pe neasteptate, la un anumit ceas, întâlnim un om care izgoneste întunericul adunat în sufletul nostru, rezolvând pe nepusa masa vreo problema cu care ne confruntam. Nu arareori se întâmpla sa auzim de la vreun alt om un cuvânt care ne atinge sufletul, ori sa spunem cuiva vreun cuvânt de îmbarbatare. Sau deodata primim o scrisoare de la cineva, mai cu seama atunci când aceasta ne este de trebuinta. Ori, încurcati în problemele vietii, cu deznadejde încercam sa gasim o rezolvare cu putinele noastre puteri, cautând iesire dintr-un impas; când deodata ni se întâmpla ceva care schimba radical situatia. Prin urmare si întâlnirea neobisnuita, si cuvântul, si scrisoarea, si întâmplarea, toate sunt semne date noua fie ca pedeapsa, fie ca luare-aminte, fie ca înteleptire, fie ca adeverire, fie ca o chemare la pocainta.

 

Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 79.

 

 

TE VEDE, TE AUDE

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

De te rogi, de sezi, de umbli, de te culci, de gândesti, vorbesti, te bucuri, te întristezi, de esti sanatos sau bolnav, de esti acasa sau în ospetie, pe uscat sau pe apa, fii sigur ca Dumnezeu te vede limpede – cum nu se poate mai limpede! – ca îti cunoaste gândurile, dorintele, faptele, starile sufletesti, în fiecare clipa a existentei tale, îti aude mai bine decât cu cel mai fin auz toate vorbele, îti percepe toate miscarile sufletului, desi nu are vedere si nici auz, aceste organe omenesti atât de complicate si de aceea imperfecte (desi noua ni se dovedesc perfecte), fiind El Însusi, în substanta Sa, totul numai vedere (de aceea L-au si numit grecii Theos) si tot numai auz, mai bine zis, tot Lumina si Vedere.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 416

 

 

CORPUL OMENESC

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Corpul omului este alcatuit din stihii telurice: lumina, caldura, aer, apa, pamânt. În aceste elemente se va descompune dupa moarte. Lumina si caldura se vor integra luminii si caldurii, aerul – aerului, apa – apei, pamântul – pamântului. Suntem alcatuiti pentru a ne descompune. Slava creaturii Tale, Doamne! Sa întelegem si sa tinem minte cât suntem de singuri si de trecatori si sa dam slava Creatorului. Toti suntem opera mâinilor Lui, oile pasunii Lui.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 379.








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu