luni, 9 septembrie 2024

Al. Stănciulescu-Bârda - Scrisoare pastorală nr. 524(16 –31 August)

 



    Scrisoare pastorală

Foaie periodică,    gratuită  a Parohiei Malovăţ-Mehedinţi

Anul XXIV(2024),  nr. 524(16 –31 August)

 

        Dragii mei enoriași!

Unde sunt mulţi copii…! Astăzi am ales să vorbim despre un proverb foarte corect  din punct de vedere dogmatic şi moral: „Unde sunt mulţi copii, acolo e binecuvântarea lui Dumnezeu!”

Românul a ştiut teologie şi a exprimat admirabil cunoştinţele sale în acest domeniu. Copilul este cea mai frumoasă creaţie a lui Dumnezeu. El este floarea creaţiei. Copilul nu înseamnă numai zămislirea unei noi generaţii, ce va prelua peste ani ştafeta neamului, ci înseamnă puritate, curăţenie sufletească, nevinovăţie îngerească. Pentru frumuseţea râsului de copil, pentru duioşia mângâierii mânuţelor firave, pentru candoarea primului gângurit, pentru naivitatea întrebărilor, pentru poticnirile şi ridicările primilor paşi mai rabdă Dumnezeu lumea! Atâta răutate ne înconjoară, atâta rău provocăm sau ni se provoacă, atâta duşmănie întâlnim la tot pasul, atâta invidie şi perfidie, atâta egoism şi perversitate, încât ne întrebăm adesea: ,Încotro?" Doar apropierea de un copil ne ajută să ne regăsim pe noi înşine, să regăsim copilăria din noi. Ne ajută să înţelegem limitele fiinţei umane, dar şi posibilitatea de a reface chipul lui Dumnezeu din noi, pe care 1- am mutilat îngrozitor.

Copilul poate fi idealul fiecăruia din noi. Numai în momentul în care sufletul ne este ca al unui copil vom putea intra în împărăţia lui Dumnezeu. ,,A unora ca aceştia este împărăţia”, spune Mântuitorul. Copiii îi sunt dragi şi lui Iisus, mai dragi ca orice pe lume. ,,Lăsaţi copiii să vină la Mine şi nu-i opriţi!” îndeamnă El de câte ori are prilejul. De copii, de suflete nevinovate ca ale copiilor are şi Dumnezeu nevoie. Familia cu mulţi copii este binecuvântată de Dumnezeu. În primul rând, fiindcă acea familie a primit copiii ca pe un dar al lui Dumnezeu, cu bucurie şi speranţă. Familia aceea nu a făcut din copil un neavenit, un boţ de carne bun de aruncat la tomberon. Familia aceea s-a bucurat de fiecare nou născut, s-a îngrijit să dea fiecăruia o educaţie aleasă, a crescut pe fiecare în frica lui Dumnezeu şi respectul faţă de oameni. Familia aceea a socotit că prin naşterea şi creşterea de copii îşi împlineşte menirea ei în viaţă. I-a fost greu, cumplit de greu uneori, dar n - a cedat. A fost săracă, lipsită de multe plăceri şi distracţii ale lumii. Singura ei avere au fost copiii;  singura ei realizare au fost copiii. Prin copii, familia aceea a devenit coautoare la creaţie, alături de Dumnezeu. Sigur că o asemenea familie este binecuvântată de Dumnezeu. Toate bogăţiile lumii nu atârnă în cântarul veşniciei cât o viaţă de om. Iar oamenii sunt chemaţi să nască şi să crească oameni. Ni se dă o şansă aproape demiurgică de a ne veşnici existenţa. Depinde dacă o acceptăm sau nu, dacă luptăm pentru ea sau nu.

Nu numai în familie pot să fie copii mulţi, aşa cum precizează expresia în discuţie. Ei sunt mulţi şi în grădiniţe şi în şcoli de toate gradele. Ei aduc cu ei un puternic suflu de tinereţe, de puritate. Mare este păcatul acelor care îşi trădează misiunea de pedagogi, devenind simpli funcţionari bugetari. În actul didactic este o parte din actul creaţiei. Pedagogul (părinte, educator, învăţător, profesor) naşte pentru a doua oară un copil, prin educaţia ce i-o dă. Nu-i este uşor, ci dimpotrivă. Influenţele lumii sunt numeroase şi foarte diverse, de cele mai multe ori negative, dar pedagogul este cel care trebuie să modeleze, să altoiască, să ajute să crească un om.

Munca de educaţie este o muncă binecuvântată de Dumnezeu şi nu oricine are chemare pentru ea. Este o misiune, este un adevărat apostolat. Pedagogul ajută copiii să se apropie de Dumnezeu, cultivându-le simţul binelui, dragostea de frumos, de dreptate, de adevăr, de muncă şi de cinste. Alături de Biserică, familia, şcoala şi armata sunt instituţiile care ajută oamenii să se regăsească pe ei înşişi, care modelează caractere, care ajută chipul lui Dumnezeu să crească în om. 

*

Zău! Astăzi vom vorbi despre un singur cuvânt, care, în vorbirea multora dintre Dvs., a devenit un adevărat tic verbal, adică îl folosiţi foarte des, mai mult sau mai puţin motivat, ci doar din obişnuinţă. Mă refer la cuvântul  ,,Zău!”  Cuvântul este întâlnit des şi în cele mai diferite împrejurări. Puţini dintre cei care-1 folosesc îi mai cunosc semnificaţia. A sosit vremea ca să-i scoatem vălul şi, cunoscându-i adevărata semnificaţie, să - 1 folosim după cuviinţă.

Termenul este o prescurtare de la „Dumnezeu”, este  o prescurtare de la un jurământ ferm: „Jur pe Dumnezeu!” sau „Martor mi-e Dumnezeu!” Puterea de concentrare este admirabilă! Omul, având conştiinţa existenţei şi atotştiinţei lui Dumnezeu, Îl cheamă să-I dea mărturie pentru cele afirmate. Cuvântul lui depăşeşte limita unui simplu mijloc de comunicare: face legătura dintre material şi spiritual, dintre om şi divinitate. Jurând pe numele lui Dumnezeu sau luându-L pe Dumnezeu martor pentru cele spuse, nu-ţi permiţi să minţi, să înşeli, să te dedublezi între ceea ce gândeşti şi ceea ce spui.

Dacă interlocutorul tău poate fi înşelat, Dumnezeu nu poate; dacă semenul nu poate întotdeauna să-ţi verifice exactitatea spuselor, Dumnezeu, în atotştiinţa Sa, nu poate fi păcălit. Chemându-L pe Dumnezeu drept chezăşie pentru cele spuse, implicit îl chemi şi judecător. O faci voluntar, convins fiind că nimic nu trece neobservat din faptele, vorbele, gândurile noastre. O faci, fiind convins că binele, adevărul, dreptatea, frumuseţea morală vor fi răsplătite, în timp ce minciuna, păcatul, viciul, pervertirea spirituală vor fi pedepsite. A folosi această expresie în mod uşuratic, indiferent, este o impietate faţă de Dumnezeu, înseamnă a - I lua numele în deşert, ceea ce este aspru pedepsit încă din vechime (Ieş., XX, 7). „Pe unde iese vorba, iese şi sufletul!” spuneau bătrânii noştri şi nu greşeau. Greşim, în schimb, noi, cei care vulgarizăm cuvintele, pierdem sensurile originare, violăm limbajul, ne înstrăinăm de fiinţa şi gândirea românească autentică, adevărată.  Zău!

*

        Secretul Spovedaniei. De câtva timp  se tot vorbeşte în ziare, la televizor şi la radio despre necesitatea de a face publice dosarele de la securitate ale preoţilor, fiindcă, vezi, Doamne, ar fi divulgat secretele mărturisite de către enoriaşii lor la Sfânta Spovedanie. Totul pleacă de la o lege ce s-a dat în acest sens de către scumpii noştri parlamentari. Au socotit domniile lor că toate celelalte probleme ale ţării le-au rezolvat, doar asta o mai au şi … gata, pot apoi să doarmă liniştiţi. Toţi au început apoi să bălăcărească în presă ierarhii, preoţii, Biserica şi Sfintele Taine, mai ales Sfânta Spovedanie.

           Dacă aş vorbi unor oameni  ca cei de la Gruia, care nu se spovedeau şi nu se împărtăşeau decât în ultimele momente ale vieţii, când nu mai aveau nici o speranţă de scăpare, mi-ar fi foarte greu, fiindcă oamenii  aceia nu ştiau ce este Sfânta Spovedanie. Vă vorbesc însă Dvs., cei care vă spovediţi şi vă împărtăşiţi cu sutele în timpul unui an, la cele patru posturi mari şi ori de câte ori simţiţi nevoia să vă descărcaţi sufletul. Şi asta o faceţi de cel puţin patruzeci de ani, de când sunt în mijlocul Dumneavoastră preot. Cei care v-aţi spovedit personal ştiţi din proprie experienţă, cei care nu v-aţi spovedit niciodată (dacă mai este vreunul!) puteţi întreba pe cei care s-au spovediţi. De fiecare dată aţi spus ce-aţi vrut Dvs. V-aţi descărcat  sufletul fiecare cum aţi ştiut. Fie că aţi furat, că aţi înjurat, că aţi desfrânat sau aţi făcut alt păcat, a fost destul să spuneţi păcatul. Nu cred că ar fi cineva de bună credinţă, care să poată afirma că l-am întrebat la Spovedanie când, de unde, cu cine a furat,  cu cine a desfrânat sau alte amănunte de felul acesta, aşa cum ar face un poliţist, când trebuie să întocmească un proces verbal de constatare a unei infracţiuni.

          Ofiţerii de la securitate erau oameni  deştepţi şi n-aveau timp să se ocupe de lucruri de acestea. Ele erau importante din punct de vedere religios - moral, nu din punct de vedere politic. Nu întrebam pe nimeni dacă a înjurat oaia, capra sau preşedintele ţării sau partidul sau cine ştie ce activist. În această situaţie, ce ar fi putut să raporteze un preot din cele auzite la Sfânta Spovedanie? Dumneavoastră sunteţi oameni  maturi şi înţelegeţi bine unde vrea să bată această campanie şi care-i este scopul. Nu se pune o clipă problema ca să se scoată în evidenţă preoţii care au murit în închisori, care au fost dislocaţi, bătuţi, schingiuiţi. Nu interesează, de exemplu, că părintele Pantelie Sfetcu de la Bobaiţa a stat fugit în munţi 20 de ani; că părintele Gheorghe Sfetcu din Malovăţ se culca seara cu preoteasa în ieslea vitelor şi-i acoperea tatăl său cu fân, ca să nu fie găsiţi noaptea, când veneau maşinile negre  ale securităţii să aresteze când pe unul, când pe altul; nu interesează că părintele Ilie Izverceanu de la Cernavârf  a fost condamnat  25 de ani muncă silnică, ori că mulţi alţi preoţi au putrezit în morminte fără cruce! Interesează, în schimb, că preotul  X a divulgat că baba Ioana s-a certat cu noră-sa, ori că elevul  Popescu a copiat la teză, ori a dat cu praştia. Astea sunt problemele arzătoare ale ţării!

              Dumneavoastră ştiţi bine, că preotul n-are voie, sub jurământ, să divulge ceea ce i s-a spus la Sfânta Spovedanie. Totuşi, dacă preoţilor li se dezgroapă dosarele, mă întreb câte tone de note informative se găsesc în ele  de la enoriaşi despre preoţii lor. Acestea au fost smulse  fie prin miliţienii comunelor respective, fie prin ofiţerii de securitate. Unii erau de bună credinţă şi le spuneau preoţilor că sunt sub lupa "organelor", alţii scriau despre preoţi tot într-o veselie, ca despre cel mai de temut duşman de clasă. Măcar să fi scris adevărul! Dacă astăzi se umblă la aceste dosare, cum se vor mai privi acei oameni în ochi unii pe alţii?! De fapt, cei ce au dat legea au fost conştienţi, fără îndoială, că astfel împuşcă mai mulţi iepuri deodată şi anume:

1.    Batjocoresc Sfânta Spovedanie şi îndepărtează pe oameni de ea, Sfânta Spovedanie fiind una dintre Sfintele Taine fundamentale ale Bisericii Ortodoxe;

2.   Batjocoresc pe preoţi şi-i îndepărtează de credincioşii lor, fiindcă ştiut este că ,,bate-voi păstorul şi se vor risipi oile”;

3.   Batjocoresc Biserica, instituţia românească ce se bucură azi de cea mai mare încredere din parte românilor şi astfel îi slăbesc  puterea de a se apăra de atacurile sectare;

4.   Dau apă la moară sectelor, care vor arăta cu degetul, se vor sulemeni şi vor amăgi pe mulţi.

          Aşadar, se dă o lovitură puternică, pe sub centură, Bisericii. Vă veţi întreba, desigur, cine a vrut această penibilă situaţie. Răspunsul vine de la sine: duşmanii Bisericii, acei ce nu admit Biserica, Spovedania, Preoţia şi multe altele dintre comorile credinţei noastre străbune. Înainte de război, Biserica îşi avea reprezentanţi de drept în parlamentul ţării. Aceştia aveau un cuvânt greu de spus şi  vegheau ca să nu se dea legi, care să lovească în Biserică. După Revoluţia din 1989, Biserica Ortodoxă a vrut să rămână fată mare şi să nu se amestece în politică. Sectarii  s-au făcut luntre şi punte şi au pătruns la fiecare legislatură. Au propus şi au susţinut legi care le-au slujit interesele. Au fost acolo alţii destui, care au fost indiferenţi, ori nu şi-au dat seama de implicaţiile unor legi ca aceasta. Şi un orb vede însă că această lege vizează surparea Bisericii Ortodoxe. Asta s-o creadă însă duşmanii ei. Vor avea încă o dată prilejul să se convingă că Biserica Ortodoxă  este capabilă să reziste şi acestor atacuri mârşave şi va ieşi mai întărită din această campanie ce se duce făţiş împotriva ei. Aşa să-i ajute Dumnezeu!

*

Preţul unei mese. Părintele Ilie Izverceanu de la Cernavârv era cunoscut în toate satele din partea muntelui. Înalt, chipeş, pus mereu pe şotii, găsea oricând câte un cuvânt de încurajare sau câte o glumă, care-l făcea pe interlocutor să-şi uite supărarea. Uneori biciuia cu vorba lui ironică, alteori mângâia părinteşte, dar, oricum, era o plăcere să discuţi cu dânsul. O întâmplare de prin 1939-1940 îi marcase  adânc tot restul vieţii. Într-o zi a venit în sat o ceată de legionari, care au adunat sătenii din Cernavârf la şcoală şi le-au ţinut o cuvântare, în care şi-au expus planurile lor de viitor, încercând să atragă pe cât mai mulţi la partidul lor. Din Cernavârf doar doi săteni trecuseră la legionari. După ce s-a terminat şedinţa, fiind şi seara, legionarii au întrebat unde ar putea să servească ceva de-ale gurii. Toţi au fost de părere că singurul potrivit pentru a fi gazdă este părintele  Izverceanu. L-au trimis pe un oarecare Mărăscu să-l anunţe. Părintele s-a învoit. La poarta lui bătuse oricine trecuse prin sat şi oricând aflase găzduire şi masă şi băutură. I-a servit pe legionari cu ce-a avut la repezeală, le-a dat băutură din belşug şi aceştia au plecat după vreo câteva ore chiuind şi pocnind din pistoale.

Prin 1950, au venit în Cernavârf şi comuniştii cu caravana, să le arate localnicilor filme sovietice, în care se preamărea munca în colhozuri şi sovhozuri. Fiindcă n-au avut alt loc mai potrivit, au venit tot la părintele Izverceanu şi au dat film în curtea lui, iar ecran a fost chiar peretele casei părintelui. După film, le-a dat şi comuniştilor masă şi aceştia s-au dus veseli şi mulţumiţi.

Iată că, prin 1960, la poarta  părintelui Ilie Izverceanu au  bătut securiştii. Aceştia n-au vrut să mănânce şi nici să bea. L-au ridicat pur şi simplu, l-au aruncat în maşina neagră şi pe-aici ţi-e drumul. L-au ţinut câteva luni în anchetă şi în proces, acuzându-l de politică legionară. Argumentul cel mai greu împotriva sa era tocmai masa pe care o dăduse legionarilor. A fost condamnat pentru aceasta la 18 ani muncă silnică. Pedeapsa a ispăşit-o la închisoarea de la Aiud. A efectuat doar şapte ani, până când, într-o seară, au fost puşi în careu în curtea închisorii. Directorul li s-a adresat cu ,,-Fraţilor!” lucru neauzit acolo până atunci. Toţi au rămas tăcuţi, ca de piatră. Directorul a continuat: ,,-Fraţilor! Bucuraţi-vă!”

Tăcere de mormânt. Nimănui nu-i ardea de glumă. Îl priveau pe director neîncrezători, se priveau unii pe alţii. ,,-Fraţilor, mâine dimineaţă la ora opt toţi veţi pleca acasă!” Iarăşi tăcere. Atunci directorul a mai spus: ,,- Dacă cineva vrea să mai rămână, poate să rămână în continuare  aici!”

 Abia atunci şi-au dat seama că e adevărat şi au explodat cu toţii în chiote de bucurie.

 Când s-a întors în sat după şapte ani de închisoare la Aiud, era de nerecunoscut. Îmbătrânise cu mai bine de douăzeci de ani. Mulţi nici nu l-au mai cunoscut. Masa dată legionarilor în acea seară a fost cea mai scumpă masă din viaţa lui!

*

Cuvinte duhovnicești.  Vom reda mai jos cuvântul de răspuns al regretatului Părinte Iustin Pârvu la întrebarea: Cum să ne sfințim? Iată-l:

,,Să te ostenești oleacă mai mult, să iei tu neputința fratelui asupra ta. Să renunți la odihna ta trupească pentru a bucura pe cel necăjit de lângă tine! Să te rogi pentru durerile oamenilor și să strigi la Dumnezeu pentru neputința ta. Să nu te înverșunezi împotriva celui care ți se pare ție că te nedreptățește. Păi, dacă făceam și noi așa în închisoare, nu mai ieșeam de acolo cu fruntea sus. Au rezistat doar cei ce au luat asupra lor păcatele întregului neam. Și doar prin această smerenie și umilință adâncă, am reușit să trecem într-un alt plan, planul duhovnicesc. De aici încolo e ușor, pentru că Dumnezeu suferă împreună cu tine. Dar vrea să te vadă și pe tine că jertfești ceva, cât de puțin din tine”.

*

Certificate de botez. Pe spatele noilor certificate de botez editate de către Mitropolia Olteniei, este tipărit Crezul şi un text foarte potrivit de a fi cunoscut de noi toţi : „Păstrează neîntinată această credinţă ortodoxă! Fii bun creştin ortodox! Participă la sfintele slujbe ale Bisericii! Spovedeşte-te şi împărtăşeşte-te cât mai des cu Trupul şi cu Sângele Mântuitorului Iisus Hristos! Citeşte din Sfânta Scriptură şi din alte cărţi sfinte! Respectă poruncile Bisericii! Fii milostiv cu cei în suferinţă! Iubeşte-ţi ţara şi neamul! Roagă-te şi Bunul Dumnezeu va fi mereu cu tine! Maica Domnului şi toţi sfinţii îţi vor fi în ajutor. Păstrează până la sfârşitul vieţii curat acest Sfânt Legământ , de care vei da seama înaintea Dreptului Judecător!” 

Sunt sfaturi de suflet şi pentru suflet, de  care e bine să luăm aminte cu toţii.

*

Spovedania celor mici. Cu prilejul sărbătorii Adormirii Maicii Domnului, trei zile am spovedit şi grijit în Bârda şi Malovăţ copii de la zero la o sută de ani. Au fost în jur de 125 de persoane, dintre care cam jumătate copii şi tineri, unii chiar studenţi. Jumătate dintre aceştia s-au spovedit, fiind trecuţi de şapte ani. Din păcate, cu ani în urmă, de această sărbătoare aveam de grijit și spovedit peste 200 persoane!

Părinţi şi bunici, vă fac o destăinuire, o „desecretizare”, ca să folosim un termen la modă azi, dar să n-o ştim decât noi şi tot satul! Să ştiţi că majoritatea copiilor ce s-au spovedit au mărturisit, printre primele lor păcate, că şi-au supărat părinţii, ori că nu i-au ascultat. Aşa mici şi nestajnici cum îi socotiţi Dvs., să ştiţi că, dacă ei au conştiinţa că sunt vinovaţi faţă de Dvs., fiindcă v-au  supărat, ori că nu v-au ascultat, înseamnă nu numai că vă iubesc,  dar mai ales că ei înşişi sunt conştienţi că le vreţi binele şi-i învăţaţi cele bune. Că nu întotdeauna reuşesc să împlinească ce-i învăţaţi Dvs., de…!  Gândiţi-vă că nici noi cei vârstnici nu împlinim întotdeauna pe deplin  voia  lui Dumnezeu! Oricum, este un mare câştig pentru generaţia celor mici, pentru viitorul lor de oameni şi de creştini, dacă gândesc aşa şi simt astfel faţă de părinţii şi bunicii lor. Dumnezeu să le ajute!

*

Ajutoare și donații. În această perioadă am primit câteva ajutoare și donații, astfel: O familie din parohie, care nu vrea să i se știe numele, a achitat cearșafurile și pijamalele pe care le-am donat Azilului de la Cujmir: 1.950 lei; Domnul Pau Claudiu din Malovăț a donat pentru televizoarele ce le vom duce la Azilul de la Bâcleș: 1.500 lei; Doamna Elisabeta Leferenz din Nȕrnberg(Germania): 245 lei; Domnul Pană Liviu din  Tr. Severin, fiu al satului Bârda: 100 lei; Doamna Filip Cornelia din Tr. Severin: 50 lei;

Dumnezeu să le răsplătească tuturor!

*

În luna august s-a donat pâine credincioșilor participanți la slujbă, astfel: 4 Aug.(Malovăț): 180 pâini; 06 Aug.(Bârda): 126 pâini; 11 Aug.(Bârda): 175 pâini; 15 Aug.(Malovăț): 244 pâini; 18 Aug.(Malovăț): 160 pâini; 25 Aug.(Bârda): 171 pâini. Așadar, în luna august s-au donat 1.056 pâini. De asemenea, s-a vândut pâine la prețul de achiziție de 1,30 lei/buc., astfel:  4 Aug.(Malovăț): 170 pâini; 06 Aug.(Bârda): 224 pâini; 11 Aug.(Bârda): 525 pâini; 15 Aug.(Malovăț): 86 pâini; 18 Aug.(Malovăț): 160 pâini; 25 Aug.(Bârda): 629 pâini. Așadar, în luna august s-au vândut 1.794 pâini.

*

La începutul lunii septembrie vom face o vizită la Azilul de la Bâcleș. Au nevoie de cinci televizoare și 32 burdufuri de pernă de o persoană. Orice donație e binevenită.

*

Plăți. În cursul lunii august am efectuat câteva plăți mai mari, astfel: 12.000 lei protoieriei pentru lumânări; 3.700 lei pentru cele 2.850 pâini ; 2.414 lei pentru cele cinci televizoare donate Azilului de la Bâcleș; 2.100 lei tipografiei pentru vol. Dogmatică. Contribuții bibliografice; 1.034 lei impozit; 633 lei  32 burdufuri de pernă pentru Azilul din Bâcleș; 256 lei protoieriei pentru făclii de la Paști; 240 lei pentru curentul electric; 190 lei protoieriei pentru cărți; 120 lei internetul; 80 lei protoieriei pentru certificare de botez și cununie; 70 lei  comisioane la bancă și altele mai mici.

*

Spovediri. Împărtășiri. În zilele stabilite, am spovedit și împărtășit, la biserică și în sat, astfel: 22+38+65=125 persoane, dintre care 60 au fost copii.

*

Publicații.  Menționez întâi câteva apariții mai vechi, care s-au tot adunat, ca apa la iazul morii și apoi pe cele din ultima vreme: Proverbul și Religia, în ,,Datina”, Tr. Severin, an. XXIV(2023), nr. 9457(11-12 nov.), p. 17; nr. 9467(25-26 nov.), p. 17; nr. 4966(1-3 dec.), p. 17; nr. 9471(9-10 dec.), p. 17; nr. 9476(16-17 dec.), p. 17; nr. 9481(24-25 dec.), p. 17; an. XXXIV(2024), nr. 9487(6-7 ian.), p. 17; nr. 9492(13-14 ian.), p. 17; nr. 9497(20-21 ian.), p. 17; nr. 9501(27-28 ian.), p. 17; nr. 9506(3-4 febr.), p. 17; nr. 9511(10-11 febr.), p. 17; nr. 9516(17-18 febr.), p. 17; nr. 9521(24-25 febr.), p. 17; nr. 9526(2-3 mart.), p. 17; nr. 9531(9-10 mart.), p. 17; nr. 9536(16-17 mart.), p. 17; nr. 9541(23-24 mart.), p 17; ne. 9545(30-31 mart.), p. 17; nr. 9551(6-7 apr.), p. 17; nr. 9556(13-14 apr.), p. 17; nr. 9561(20-21 apr.), p. 17; nr. 9566(27-28 apr.), p. 17; nr. 9570(3-5 mai), p. 17; nr. 9574(11-12 mai), p. 17; nr. 9579(18-19 mai), p. 17; nr. 9584(25-26 mai), p. 17; nr. 9589(1-2 iun.), p. 17; nr. 9594(8-9 iun.), p. 17; nr. 9599(14-15 iun.), p. 17; nr. 9604(22-23 iun.), p. 17; nr. 9608(29 -30 iun.), p. 17; nr. 9613(6-7 iul.), p. 17; nr. 9618(13-14 iul.), p. 17; nr. 9625(20-21 iul.), p. 17; nr. 9630(27-28 iul.), p. 17; nr. 9640(10-11 aug.), p. 17; nr. 9644(17-18 aug.), p. 17; Mare-i grădina lui Dumnezeu, în ,,Răstimp”, Tr. Severin, an. XXVII(2024), nr. 2(106), pp. 63-64; Rugă pentru Țară, în ,,Națiunea”, București, 11 aug. 2024, ediție și on-line(https:// ziarulnatiunea. ro/category/religiespiritualitate);Sfintele Moaște, în ,,Națiunea”, București, 20 iul. 2024, ediție și on-line(https://ziarulnatiunea.ro/category/religiespiritualitate); ,,Scrisoare pastorală” – 521, în ,,Armonii culturale”, Adjud, 29 iul. 2024, ediție și on-line(https:// armoniiculturale.ro/ category/scrisoare-pastorala); Ciudățenii sectare, în ,,Națiunea”, București, 18 aug. 2024, ediție și on-line(https://ziarulnatiunea.ro/ category/religiespiritualitate); Ursitorile, în ,,Obiectiv mehedințean”, Tr. Severin, an. XXVI(2024), nr. 1242(22 aug.), p. 12; ,,Scrisoare pastorală” – 523, în ,,Observatorul”, Toronto(Canada), 25 aug. 2024, ediție și on-line(http://www. observatorul.com); în ,,Bibliotheca Septentrionalis”, Baia Mare, 27 aug. 2024, ediție și on-line (https:// ebibliothecaseptentrionalis.wordpress.com); în ,,Armonii culturale”, Adjud, 29 aug. 2024, ediție și on-line(https://armoniiculturale.ro/ category/scrisoare-pastorala); Înțelepciunea lui Iosif, în ,,Obiectiv mehedințean”, Tr. Severin, an. XXVI(2024), nr. 1243(29 aug.), p. 12;

Am reușit să publicăm cartea preotului Dvs., Sfânta Scriptură. Contribuții bibliografice (342 pag.).

Având în vedere timpul foarte puțin de care dispune omul zilelor noastre și specializarea lui tot mai necesară pe ramuri foarte restrânse ale Teologiei, am decis să realizăm bibliografii pe ramuri de activitate și de studiu cât mai specializate.

În acest sens, am socotit foarte necesară editarea de început a capitolului privind Secțiunea Biblică. Cele peste 2.300 de studii, articole, recenzii și reportaje publicate în revistele conspectate începând din 1874 și până aproape în zilele noastre dovedesc cu prisosință interesul de care s-a bucurat studiul Sfintei Scripturi în teologia românească. Am conspectat, așadar, revistele ,,Biserica Ortodoxă Română” (1874-2014), ,,Studii Teologice”(1927-2018), ,,Ortodoxia” (1949-2008), ,,Mitropolia Olteniei”(1948-2008) și ,,Mitropolia Moldovei și Sucevei(1946-2009)(selectiv).

În același timp, lucrarea noastră devine un instrument de mare utilitate tuturor celor ce studiază Sfânta Scriptură, fie că sunt profesori, doctoranzi, masteranzi, studenți în Teologie, preoți, călugări sau, pur și simplu, doritori de cunoaștere într-ale Bibliei. Regretăm că nu am avut posibilitatea să conspectăm toate revistele teologice care au apărut de-a lungul timpului, iar pe cele ce le-am consultat nu am avut posibilitatea să le aducem ,,la zi”. Cercetarea continuă și, poate, cu voia Domnului, vom ajunge într-o zi să avem bibliografii complete pentru fiecare secțiune a studiului teologic. Oricum, truda noastră face un început. Sperăm să fie de folos.

Am împărțit materialul pe revistele consultate, iar în cadrul fiecărei reviste am organizat materialul după programa analitică a învățământului teologic, pentru ca lucrarea noastră să devină cât mai utilă celor ce o vor folosi. La multe dintre materialele conspectate am adăugat și un scurt rezumat. Am realizat un indice de autori la sfârșitul cărții, astfel încât lucrarea noastră să devină un instrument cât mai practic. Sperăm ca truda noastră să fie de bun augur tuturor celor ce se vor nevoi să înțeleagă și să propovăduiască adevărul transmis nouă prin Sfânta Scriptură. Le dorim succes!

*

Zâmbete. ,,- Doamnă, ce părere aveți despre bărbați?”  ,,- Sunt toți la fel, doar... salariile lor diferă!” Fetița mea spunea ca vrea sa fie prințesă. I-am arătat fotografia prințului Charles. Acuma vrea să fie doctoriță! ☺ Băi, ce-am îmbătrânit!... Până și regulile de circulație s-au schimbat de când am făcut eu școala! Pe vremea mea era obligatoriu să oprești, când vedeai un om pe trecerea de pietoni. Acum e opțional. Obligatoriu a devenit să mă înjuri de bou ce sunt, că vreau să traversez pe-acolo! Romania este o țară deosebit de fertilă: semeni funcționari și cresc impozite. De ce a crescut numărul de accidente în România? Pentru că şoferii de azi circulă cu viteza de mâine pe şoselele de ieri. Ar fi normal ca atunci când dăm în mintea copiilor, pe lângă pensie să primim și alocație!

*

Nunți. În ziua de 17 august am oficiat Taina Sfintei Cununii pentru Domnul Boncioc Dumitru - Daniel din Malovăț cu Domnișoara Pleșa Ionela – Georgiana din Șimian. Dumnezeu să le ajute!

*

Anunțuri. Dacă cineva nu are posibilități să cumpere cele necesare copiilor pentru începerea școlii, să ia legătura cu preotul; Cineva din București vinde cinci hectare de teren în intravilanul satului Cerneți, cu ieșire la șosea. Relații la preot.

*

Program. În cursul lunii Septembrie avem următorul program de slujbe: 1 Sept.(Malovăț); 7 Sept.(Malovăț-Bârda); 8 Sept.(slujbă la Bârda; pomeniri la Malovăț, la ora 12); 14 Sept.(slujbă la Bârda; pomeniri la Malovăț, la ora 12); 15 Sept.(Malovăț); 21 Sept.(Malovăț-Bârda); 22 Sept. (Bârda); 28 Sept.(Malovăț-Bârda); 29 Sept.(Malovăț). În restul  timpului, la orice oră din zi sau din noapte, preotul poate fi găsit la biserică, acasă, la telefon: 0724. 99. 80. 86, ori pe adresa: stanciulescubarda@gmail.com. Sănătate, pace și bucurii să vă dea Dumnezeu!

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu