miercuri, 11 septembrie 2024

Ionel Necula - ”MANECHIN - CU SPIN DIVIN (...îndoit cu VIN...”)” Recenzie

 



SCRIITORUL ADRIAN BOTEZ ȘI...CEA MAI RECENTĂ ”ISPRAVĂ” A SA, ÎNTRU POEZIE : ”MANECHIN  -  CU SPIN DIVIN (...îndoit cu VIN...”)[1]

     

Dac-ar fi să-l judec după frecvența cu care mă onorează, trimițându-mi plăsmuirile sale, Adrian Botez este, de departe, unul dintre cei mai prolifici scriitori contemporani. Scrie mult, dar nu se poate spune că face vreo concesie exigenței. Creația sa nu se conjugă cu facilul, ci cu dulcea zăbavă a cititului, cu bogatele lui cumuluri și cu o neîntreruptă conectare la vitrina cu noutăți literare. Prolificitatea unui autor, oricare, este direct proporțională cu fondul său spiritual - constituit  în timp și prin lecturi serioase, neîngrădite -,  cu bogăția depozitarului subiectiv, alcătuit în anii formării sale intelectuale, dar completat, mereu, cu  noutățile furnizate de piața noastră culturală.  

        Or, aspectul în sine  -  fondul subiectiv, constituit, cu tenacitate, prin lecturi și achiziții neîntrerupte - conferă lui Adrian Botez  O DIMENSIUNE PROTOTIPALĂ și, totodată,  explică lejeritatea adăstării întru și adaptării sale la o paletă tematică așa de bogată...  -  ...de la CRONICARII  MOLDOVENI, ai sec. al XVII-lea, ori  SFÂNTUL MITROPOLIT-POET DOSOFTEI (sec. XVIII)...   -  ...și până la EMINESCU,  CREANGĂ,  CARAGIALE, SLAVICI...  -  ...ajungând până la  GOGA, SADOVEANU, REBREANU,  MIRCEA ELIADE... -   ...ba, chiar  ”hermeneutizând” Poezia modernă, a fraților BOTTA.

     ... Acum, să ”vorovim”, punctual, despre cartea ce-o avem în față:

Ultima ispravă livrescă a lui Adrian Botez    -    Manechin  cu  Spin Divin (... îndoit cu VIN...!), Editura Rafet, Rm. Sărat, 2024  -  confirmă, încă o dată, modalitatea sui generis și puțin... ”trăsnit-excentrică”, a autorului, de a se implica, sporitor, în activele creației literare, ceea ce-l face mai greu de lecturat și decodificat. În  general, cărțile lui Adrian Botez sunt dificile  și se adresează cititorilor cu o anumită caligrafie intelectuală, dar exact acest fapt le face interesante și căutate.     

      Dar ceea ce surpinde, la noua sa carte, este abilitatea, evidentă și în alte dispuneri anterioare,  cu care extrage substanța lirică, dintr-un fapt de viață, în aparență banal, dar care,  adus în partitură literară, capătă o anumită autoritate, mai precis, recapătă demnitatea instituită, inițial, prin actul FACERII biblice. Sigur, între timp lumea s-a stricat, și-a pierdut inocența de început și această deteriorare îi produce autorului un sentiment de revoltă.

      Deși fluidică, autorul structurează materialul literar al CĂRȚII sale în trei diviziuni distincte, pe care le complinește cu un  Epilog.

         Partea I, titulată Manechin - cu Spin Divin, conține mai multe poezii ofuscate, pline  de năduf și de furie, datorată degradărilor intervenite în clasica scară de valori : ”Mai urlă Cerul  Negru  -  golit de dumnezei / Dar schingiuit de-un Soare Canibalic : Mii Ochi Grei… / <<Scăparea e în Lună…>>  -   …Mișei Tereștri spun…/…Dar eu rămân de Pază  -  pe MUNTELE STRĂBUN !(cf. RÂNDUIELI NEORÂNDUITE”, p. 21).

     

Partea a II-a, titulată Neputința supremă a manechinelor (...rubaiyate contra figurinelor...), reprezintă o schimbare de registru, poetul adoptând forma condensată a  rubaiyatelor, pentru optimizarea aforistică a unei înțelepciuni privind omul, viața și provocările ei.  Iată unul: ”Din CÂNTEC eu nu pot să cad/ Nici SUS  - spre RAI  - și nici în JOS - spre IAD;/ ...Am MUNȚII  mei - am MAREA mea : CASTELE  SÂNGERII/În  care mă tot răstignesc : MEREU - CA SĂ ÎNVII” (cf. ”Din CÂNTEC  - eu nu pot să cad, p. 38).

         

Partea a III-a circumscrie CARNAVALUL  MONDIAL CRIMINAL, în care și consternările autorului se radicalizează, ating cote și dimensiuni neobișnuite. Lumea  evoluează sub semnul absurdului, al negativității  și al lucrului rău -  iar Poetul nu poate rămâne indiferent la toate nebuniile adoptate, prin vot majoritar, ca soluții ideale. Ni se propune, bunăoară, să renunțăm la cuvintele sfinte de mamă și tată, să facem pâine din făina obținută prin trecerea prin mixer a gândacilor, să ne potolim fosmea cu tocană de viermi... :  ”Pustiu e - ASTĂZI - peste LUMEA TOATĂ .../ Așa AȚI VRUT ?  - ori NU AVUT-AȚI SNAGĂ-N TOARTĂ ? / Vă e mai bine - SUB NISIPURI ÎNGOPAȚI.../ (...Nenorocoasă CARAVANĂ -  prinsă-n VÂRTEJ - de  DEMONI PSIHOPAȚI...)”cf. AVEM ALTRNATIVE ?, p. 68)”.

 

      Spuneam că volumul asupra căruia ne-am aplecat, în aceste rânduri sumare,  se  închide cu un Epilog, un fel de medalion, din care aflăm cine este, cu adevărat, Adrian Botez (”…CÂNTUL meu rămâne-uitat  -  până când răsare LUNA: / Numai  ea  - VĂTAF DE STELE  -  va afla   -  ce-ntreb într-una: / <<O  -  nu te sfii  -  TRUVERE  :  toți uităm câte ceva ! / Dar  CÂNTAREA  ta   -  cea tristă   -   HAR DIN VECI :  E ȘI A MEA !>>” -  cf. ”ARMONIZĂRI COSMICE  -  ÎNTRU MNEMOSYNE”, p. 76) - ...Adrian Botez, adică : autorul cel mai greu de fixat într-o ramă, care să-l cuprindă integral, cu toate risipirile/tangentele sale, prin / la  DOMENII ȘI FORME DE EXPRIMARE NEBĂTĂTORITE, ÎN CULTURA ROMÂNEASCĂ.

 

Îl felicit pe autor și-l aștept și cu alte isprăvi literare.

                                                                       Ionel Necula             



[1] -Adrian Botez  -  ”MANECHIN  -  CU SPIN DIVIN (...îndoit cu VIN...!)”, Ed. Rafet, Rm. Sărat, 2024.












Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu