miercuri, 6 ianuarie 2016

Dragilor, Bună Ziua din România,


La noi cu toată Revoluția din ...trăim precar (eu trăiesc nemulțumit, deși nemulțumitului i se ia darul) Eu n-am posibilități să-mi public cărțile de folclor, dar nici cărțile de poeme originale, având o pensie doar de 735 roni după ce am contribuit pentru pensie 43 ani la stat, conform deciziei mele eliberate de casa locală de pensii Dej. Ce dreptate socială-i pentru un Tehnician veterinar la care nu i-a fost ușor să lupte într-o "împărăție a oglnzilor strâmbe" să prevină și să combată bolile animalelor domestice ținând piept cu-n regim barbar, bestial chiar, dar făcând față cu cinste "(cinstea e o pană mândră în clopul cui o poate purta)" dar cu ce folos? Pentru o pensie mizerabilă? Cu așa pensie cine poate face pe bravul și să și-și publice și cărțile de folclor și de beletristică? Sub Ceaușescu nu era liber cuvântul, dar acuma în sărăcie și imbecilitate nu ești legat de mâini și picioare, nu ești privat de libertate în România care la o seamă de români ni atât de dragă?! Sincer e de făcut ceva, și pentru mine ca pentru mine, că mâini-poimâne zic: Amin! și pe aici încolo mi drumul dincolo cu sau nu cu înveci pomenirea lui, că așa cum ar zice Gerge Coșbuc: oameni răi din lumea rea îmi tot închid cărarea să public propria-mi opera omnia ori ce o fi, dar oricum e dreptul meu de a fi om care a făcut ceva pentru țara și poporul lui. Nu știu unde să bat ca să mi se deschidă, unde să cer nu știu, ca să mi se dea posibilitatea de a publica cărțile mele, ca să nu rămână doar 7 volume de antologii de folclor și doar 2 volume de poeme originale. E o dragoste și un dor în munca mea de peste 50 ani, nu-i așa? Cine o va sponsoriza, că-i o "laudă" de zestre a poporului și a Patriei Limba Română, un drept de a fi iubire și pace a omenirii. Doamne ajută și Dumnezeu să dea doar bine nației și României!
Pavel Rătundeanu- Ferghete, n.Sâmpetru-Almașului, Sj.Domiciliat în Ciubăncuța, Cj, România.



Pentru A Candida La Înviere (Poem)
Im Memoriam victimilor de la club colectiv
Motto: "Fiat iustitia, pereat mundus"
(Manilus, 1563, Locuri comune).

Sunt parcă-ntr-un joc de cuvinte
o baba oarba într-un miez de pâine fierbinte,
dintr-un caiet de notițe
cu înșiruire de gânduri
pentru un portret cu fițe,
niște fapte cu iz de aventuri sustenabile în verde crud sensibil și nobil de Bacovia, o realitate galben-veștedă cu amurg de plumb nemurit de baladă
cu aură și nimb de România și fără s-o măsuri în karate cu solfegii puse pe note de nereguli,de niște erori
socio-umane, scăderi și căderi scheme-probleme esențe de comori
dintr-o neresponsabilitate-pasăre cu aripile frânte
cu foe de parcurs fără-ntors într-un buluc carambol
de spectacol cu alunecare-n gol
sens prin univers de dans ca la balamuc
(în notițe despre una și alta,
despre cel care muncește cu finețe),
care mijește și strigă la mămăligă: fierbe,
de-i gata, de nu-i gata,
de-i război și de-i pace,
el fain-făinel, dă cu lopata,
cu holda-n pârgă,
cu liturghia-n spice,
dă cu prostia și cu domnia, plătește sătul să vadă pe fudul
că nu-i deștept destul
nici în România slujind la doi stăpâni:
pe Dumnezeu și pe Mamona,
ca să fie și la noi ca la nimeni
ploconindu-se la străini
în pretutindeni cu Servus,
cu sărut-mâna,
că Solomon subjugat fiind de propria pungă,
ba lată ba lungă să ajungă, ba-n dungă Solomon cu pila lungă o pilit pila pe pungă
furând ca-n junglă,
că Solomon e cu mâna păsărilă-laț-lungilă
cu gheare la altu-n pungă,
da tot, să n-ajungă...
c-o fi, c-o păți...
că-i albă, că-i neagră
"avis raris", "veritas odium parit", "vestis virum reddit"
în drept de a fi carpatică "capră neagră",
"vultur pleșuv",
"floare de colț" și "păstrăv"
înotând contra curentului
în aval de Ardeal
pe imensa tablă de șah
al pământului național
cu Duh de adevăr șah mat
eccetera, eccetera,
că m-am nascut la sat
în curat și luminat,
dar n-am la mine cetera
și-n club de paie laie-bobotaie,
pălălaie,ba-i laie,ba-i bălaie,
ba-i făcută de oaie...
la mulți cibeli dați la maxim "Rok"-Cocoșu Roșu,
la bolunzală zgomoteică, cartofi pai și muzică ușoară
cu davaisuri, cu fandoseli- scâmbăieli în haos,
fiecare apate pe cont propriu de doliu național Făt-Frumos din Lacrimi,
de noapte-n straiță aruncată-n neam și țară ocară din fușăreală,
din flecăreală și scofală traistă goală,
deși traista plină dă odihnă, tihnă,
că rască-parască avidă de lumină
ar urca la cer fără scară
cu sfara mai mare ca jumara,
ca cei de prin Afganistan,
de prin Siria...
Cu fata morgana,
cu pasărea cu cioc de fier din Rusia
facând prăpăd și omor
într-a lui Alah popor.
Scriu despre scheme-probleme similare și mă întreb plin de dileme:
pe unde o mai fi Isoscel, Arhimede
matematic să mă capacitez cu drept de a fi zi de zi?
pe unde Diogene cu lungile-i gene în plină zi,
cu candela aprinsă de îngeri ascute fierul cu fier
în larg deschis de cer,
de lejer zbor prin eter,
că Barbă-Cot e-n plop
cu plopul fraer în aer
cu foc și pară
pentru cartofi pai și muzică ușoaoră
călare pe jumătate de iepure schiop,
c-am sărit și eu cu sufletu-n plâns și jale
țoapă la dans cu-n sens prin univers
ca să-mi găsesc propria cale Duh de Adevăr să mă perpelesc
cu viață în viu de Luceafăr și-n vital verde tânăr de măr a ceea ce iubesc ca idee socio-cosmică de cale Lactee
șah mat printre aștri și stele suflete sfărâmate citadele înebunite, furate,de iele...,
deși străbunii-n chemare cugetare adâncă cu ridicare de pe orizontală pe verticală
ne chema la muncă
în școală de dincolo de școală
cu șapte ani de-acasă din geto-daco-România Zamolxis
fix-pix felix bând cerneală să dezburuinoșăm cucuruzii de buruieni,
comoara laudă de zestre care o avem între româneștile zări albastre
dețelenind glia de dușmanii mărăcini,
pe picioare de plai și guri
de Rai
de când lumea ale noastre
dând carpaticii grădini nobil și sublim
cu drept rodnic să mai fim în drept să fim că trebuim,
să mai fim prin sferic
cu simț practic
oameni între oameni pentru oameni,
pentru'ca  să nu fim
duși de băț debusolați
în pretutundeni
de inutile și inefabile responsabilități,
duși de nas ca taurii de pripas,
duși de minciuni electorale,
de străinii cu fese și înterese,
că buruiana și holbura
e ciuful și batjocura,
ciuful care în culori de neliniște
ciufulește lumea
și nu se vede că-i minunea,
că e apa ce nu-i bună nici în pantofi
când fata morgana-ți departă de sub ochi oaza
ca-n altă țară cu înclinare de turn și Pisa
să-ți închidă barbar, fără har, între patru scânduri paranteza
coborând în bernă steagul, cortina și nefast stingându-ți hazardul lumina dezbinând și dominând poporul
ce nu-și are pe mal preaplin din rădăcini până-n vârf cu rod pomul destin
să țină pe picioare cu A B C de pace fără neghină
cu pâine și acoperiș
în spice
lanul cu larg deschis de liturghie,
Duh de adevăr și simetrie
pentru omenire-n mâine,
pentru a candida la fericire prin cel care vine,
pentru a candida!




Înflorire Cu Drept De A Fi Pom (Poem)

Lui Nicolae Prelipceanu

Motto:"Ce sameni, răsare"
(Ciupe Reghina"Chițoaca", Ciubăncuța,CJ.)
"Când ești tânăr nici nu-ți dai seama/Cum se duc anii de-a valma."
(Gherghe Jitaru rapsod emerit)

Cine ce ști de tulburări,
de supărări și-ntristări
cu neguri, nepăsări de mări
cu iz de cult din vremuri de demult
și scandaluri,
câr și mâr în vremuri de colind,
că mere-n sus și mere-n jos Iisus Cristos și vântu'bate răcoros
și hainele is cam ude,
uscate n-avea de unde,
dar mă hotărâ pe mine un timid
să pun candid picioru-n prag
înjugând boii-n jug,
în splendid
cu-ntins de drag pe mălăină la plug,
arând cu lumină,
s-avem după brazdă belșug,
duh de adevăr cu simetrie cu verde de măr
în strălucire de luceafăr
și complicație-n ecuație mergând și badea social - uman la plug pe coastă
cu boii de la nevastă,
c-o-nflorit spinii pe coastă
făcâdu-se ca-n joacă aprilie cu vremea de muncă social-uman să placă
la Dumnezeu,
dar cine mai știe ce energie, ce magie,
dă aripilor cu proprii pene zbor și tupeu propriului eu
poetic, liric,
cu drept de a fi zi de zi și prozaic.
În anevoia de a fi om hotărât,
Om în toată firea dulce, doină dulce ca mierea și amară ca fierea
în vremuri de colind
în nevoia de om inteligent cu înflorirea savantă
de pom, de Iov,
care responsabil, sustenabil, în lațul încercărilor capul și-a pus,
în stradă, în mașină cu roțile-n sus,
în treburile voastre murdare,
laudă de zestre cu zări omenești albastre,
mitocan amestecate cu Iisus
pâine de toate zilele cât un munte,
uneori injust amestecate, furibunde, băligate de alcool, demente, spectacol ieftin, mireasă pe dealul gol
fără balț și fără țol
până a tunde câinele
și i-a face mirele,
deși Ascleopterix fix-pix
e prea departe de Dacia Felix
și de Zamolxis,
renăscută pasăre Phonex, că-n voia Domnului e
cu înviere și iubire
roada câmpului,
preț a evadării în nemurire
fifinică fiind harnică
în ocolul dialectic
și pragmatic a pământului
cu-n bob de grăunte zăbavă,
ducând în spate
cu ispravă,
deși buturga mică bravă, hăbăucă, răstoarnă carul mare
scoțându-l din munca destoinică
ce vroiește bine s-o facă,
s-o isprăvească pâine de o ființă
și națională școală
cu orânduială
de pe orizontală pe verticală lan-conștiință de pace și pâine
pentru cel care aduce falnică ziua de mâine
în anevoia de a fi om,
înflorire cu drept de pom.

Pavel Rătundeanu Ferghete
P.S. La mulți ani,fericiți ani,cu sănătate și drept la înviere!S-aveți sărbătorile cu drag,pace și bine!




Fiecare ne ducem crucea și fără a brava, că nu există om fără necaz chiar dacă nu-i la fel, ci aparte, ca o melodie preferată. Nu văd însă cum o scoatem uneori pe mânecă în dragoste la curțile de dor cu marea trecere și cu amărârea vieții, că-i o amăgire permanentă pe drumul aiesta a multului bine și a multului soare cu căldură de om și înflorire cu sentimnt de alchimie și fotosinteză de pom, cu tri și fuga că tare ni s-a numărat și tare ni scurt timpul și artisticul vieții ce-o petrecem pe-aici în mioritica vale someșană și carpatic pucior de plai cu spirit Eminescu și constiință națională Avram Iancu sub grumazul ceterii cu horea cucului în nehodihna vântului și sinfonia de fluieră a ciocârliei și mierlei. Viața ni doar cum ni, ne călește oțelul ființei pâine de o ființă și mană cerească a păcii.Dumnezeu să ne deie bine cu pace cu iubire și cu pâine!

Pavel Rătundeanu-Ferghete




a scris:

Bună ziua dragule Victor Ciorbea,
Familia mea n-a fost favorizată în nici un fel de advocatul poporului. Soția mea de 73 ani împliniți în 21 iulie ac. a dat în tribunal C.A. P.- ul Ciubăncuța,CJ.,că nu i-a pus 8 ani pe Anexa nr.1,din neglijența unor angajați.După un an de zile,din 2003,de drumuri lună de lună câștigă și hotărârea să i se refacă Decizia de pensie și-n ea să se includă anii pe nedrept omiși de neisprăviții contabili Rusu,era prin martie 2004 la Tribunalul din Cluj și-i vorba de Ferghete Ludovica, dar bucuria, dreptatea, nu ține decât o lună, ca orice minune la noi în România, că dragule Victor Ciorbea, e chemată la Curtea de Apel tot la Cluj și i s-a păpat dreptul (cine nu umblă știind că unde-i lege, nu-i tocmeală) ori i s-a spart dreptății capul ori cinstea a fost legată la ochi, mama dracului ști, dar eu am mai bătut să caut adevărul, viața, pe la niște uși,dar n-am fost înțeles cum nu-s cu legea, cu birocratismul, care nu ști cum să scape de un intrus, de un incomod, care vrea să știe prea multe după ei și n-au timpul tău (timpul nu-i băgat în sac când stau la o cafea) și pentru asta-s plătiți, ca să te servească că nici tu nu umbli să încurci ițele spărgând și borcanele, nu-i așa? (nu mă pricep la lege, că un om cinstit, de rând, n-are cum să-i dea de capăt, murind, dragule, murind cu zile .Îmi face o petiție Mircea Giurgiu deputat independent, dar cum corb la corb nu scoate ochii și de-i corb alb, ostenela de a afla binele e degeaba, așa că aud de Advocatul Poporului și mă cer în audiență în Cluj - Napoca și cu greu reușesc să pătrund la o doamnă care ajunge la concluzia că n-are nici o putere juridică, dar dacă n-aș fi întreprins mimic ar fi încercat ea ceva (ce n-am de unde ști), dar așa nu știu de ce nu i se poate rezolva necazul (o fi ciora vopsită ca ouăle cu beșin, nu pot să vă spun, dar nici să-mi explic și de mor mâine, că eu moarte de om nu fac), și dacă rămân de pagubă, că era doamna advocat... nu-i așa...? avea pâinea și cuțitul, chiar dacă sarea era la ocnă și ursul încă viu în pădure, dar după cum zicea domnia sa: sigur că mi-ar fi rezolvat ceva pozitiv pentru soție, de n-aș fi făcut nimic până să fi ajuns la ea..., așa că mă întreb în sinea mea ca un om necăjit a marelui Sadovianu: pentru ce ia bani de pomană, salarul, de la stat dacă tot nu rezolvă legislativ poporul care își bate doar degeaba (o fost cazul meu, că nici nu mi-a înregistrat plangerea ori de unde să știu ce tot nota...?) de a bate pasul până la instituția unde, Doamne sfinte, e buricul pământului cu o funcție bănoasă, că nici eu nu iau după ce am contribuit la stat aproape 43 de ani (am decizia grăitoare ca document) iau pensie doar de 736 roni, la pensionare luând doar 650, deși ca Asistent Veterinar am ostenit în condiții grele și periculoase de muncă că nu mi-a fost ușor vă asigur. să merg zi și noapte, când se îmbolnăveau animalele, care nu știau să nu se îmbolnăvească în afara programului. M-am bucurat că m-ați întrebat: ce părere am despre Advocatul Poporului? Dreptate unora nu ni se va face nici după moarte. M-am încrezut în dumneavoastră când ați activat ca președinte de sindicat, primar general și apoi prim-ministru, deși n-am pretins, dar nici n-am benificiat vredată din asta de ceva, deși aș fi publicat cărți de folclor și creații originale (cărți sunt însă publicate numai 9 volume: 7 folclor și doar 2 volume poeme, deși așteaptă pe puțin 20 volume să fie sponsorizate, dar cine s-o facă, deși le plâng de milă că n-am pentru ele nici măcar bănuții văduvei puși de ea în cutia milei). Doamne ajută crai dintre craii Carpaților! Sănătate s-aveți! Apropo cărțile le-am semnat cu numele de artist
Pavel Rătundeanu-Ferghete




Nici rețea net sau telefon mobil n-am, dar dacă veți crede de cuvință mă puteți suna la: 0761633174, că la acesta de pe care vă scriu n-am rețea în casă dar o caut prin sat la mama dracului, fir-ar să fie, deși eu îmi achit abonamentele la Telekom și nici asta nu-i drept să n-am rețea acasă, în casă. La ce, chiar așa, poate să mă ajute un advocat a poporului, dragule Victor Ciorbea?
Cu bine,
Pavel Ferghete









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu