marți, 20 martie 2018

“ Cântul viorii” Recenzii de Gheorghe Apetroae Sibiu

“ Cântul viorii” e un cântec solemn al sufletului poetei Irina Lucia Mihalca interpretat pe corzile lăuntricului său reificat pantheistic, pe care poţi să-l asculţi expus exemplar, în versurile: “ Plânge vioara, plânge uşor,/ cum plânge cerul/din ochiul paradisului”. E un cântec al unui suflet împlinit de visele iubirii ce - şi găsesc înobilarea în ritmul combustiilor interioare, cel al sonanţelor cerului interiorizat în trecerea astrului-poet prin noianul de vâltori, tânguiri, pasiuni şi plângeri ale unei inimi ce-şi transferă structura mineralogică, proprie fenomenologic universalului, în paradisuri de conştiinţă interioară, ale unei inimi tinere încărcată de energii poetice rezonând în imagini cu reflexii celeste, pe muzica stelelor! Felicitări!
Gheorghe Apetroae, Sibiu

"Ceasornicarul timpului"  - Irina Lucia Mihalca
Recenzie - Gheorghe Apetroae Sibiu

Poemul Irinei Lucia Mihalca, intitulat ”Ceasornicarul timpului”, din volumul de poezii ”Dincolo de luntrea visului” poate fi considerat un tratat excelent despre timpul substanțial, ca și categorie filosofică a trecerii în metafizica definirii fluxului formelor din ontologicul universal!
Chiar și între secunde se rulează un infinit de cardinali ce temporalizează pozitiv un infinit de obiecte, toate mișcate prin magnetismul universal al substanței în infinitezimalitatea lor cronologică sau în cea simultană, pozitive...
Toate acestea se divid sau se redublează în genomul universalului și se devoalează cu astralitatea luminii căzută pe oglinda minerală a existenței lor cosmice, socotită ca un vector temporal universalizat de subiectivare, tocmai spre a le data pe fiecare cu timpul lor, cu un timp de identificare și de purificare. Pentru penetrarea cronomă a contiguului pozitiv sau a discontinuului, poeta expune timpul subiectivat într-un registru de definire-receptare, reflexie și ipostaziere individuată cu un timp diferențial, într-un spațiu infinit diferențial și într-o permanentă pozitivare timp-spațiu-substanță, scopul fiind cel de penetrare a timpului din NEÎNCEPUTUL UNIVERSAL.
         Mecanismul temporalității care devine funcțional prin voința intrisecă este expus stilizat în poem și ne sugerează rolul de generator al echilibrului în ponderabilitatea universalului prin culisare: ”Un timp prăfuit, un timp îngheţat,/ un timp diferit, un timp atârnat înainte, un timp înapoi,/ un timp paralel, o buclă de timp,/ jumătăţi sau sferturi de timp, fantome de timp măcinat?/ – Un timp în avans cu zece ani!/ şi, astfel, prin timp, o zi, dispăruse...,”. Interesant!
Dar pe lângă timpul obiectelor exterioare, poate fi și un timp subiect al sufletelor mari și mici, un timp al cuvintelor mici sau cuvintelor mari, un timp al gândirii hiperbolizate sau deșarte-liniare, un timp de întoarcere și un timp de viere în descoperire-avans, de continuă schimbare , un timp de blestem și de rugă, un timp al adormirii în sine, un timp al zborului nesfârșit în cerurile universalității ontologice...!
Felicitări!
Cu stimă,
Gheorghe Apetroae, Sibiu