vineri, 30 martie 2018

POETA MARIANA GURZA






MARIANA GURZA
    
          
~*~
Spune-mi cine sunt

Am crezut că ştii
cine sunt.
Eu mă credeam,
deopotrivă că sunt
şi umbră şi fiinţă.
Până când mi-am dat seama
că-n oglinda timpului
nu eram mai mult decât
un strigăt,
un hohot de râs,
o rochie albă,
o flacără de lumânare,
un ou roşu,
o bucăţică de prescură,
un ochi de lumină.


Mă uit spre cer

Născându-mă din nou,
Iată-mă!
Am trecut prin furcile unui vis urât.
Neştiută de nimeni,
m-am împresurat în suferinţa-mi mută,
Dar acum, Doamne, mă desfăt
cu darul tău de viaţă nouă,
să pot râde, să pot plânge,
să pot lupta, să trăiesc,
precum în neclintirea lor stâncile.


Cerul plânge în inima mea

Am crezut că travestindu-mă
în lumină,
în disperare
am să-ţi adorm imaginaţia.
Am reuşit
să-mi zăresc îngerul
rătăcit de mine,
căutându-mă
în gestul meu
de umilinţă.


Zbor printre nori

Se făcea că sunt pasăre-n zbor.
A câta din numărătoarea
lui Dumnezeu?
A câta întoarsă de vânt?
Pe mine ar trebui
să mă recunoască
după gânguritul meu sălbatic,
după cuiburile ascunse
în clepsidra
timpului vameş.


Căutare de sine

Memoria e mimoza pudica
Azi se deschide cu dăruire,
mâine e golită de sensuri.
La fiecare atingere
omul se strânge-n sine
căutându-se
în prima urmă din lutul
ţinut în palmă de Dumnezeu.
La picioarele lui,
îngenunchind umil,
pământescul.


Manifest pentru viaţă

Lăsaţi caii să zburde pe câmpiile-ntinse
Liberi în jocul nebunesc de altă dată,
Fără poveri şi fără lanţuri groase
Să simtă ce-i aceea viaţă.

Lăsaţi florile să crească unde e verde
Şi mugurii păstraţi înrouraţi de zori,
Să nască în soarele viselor crude,
În viaţa aceasta plină de erori.

Lăsaţi-mi gândul neîntinat
Dogorind în iubiri pierdute,
Lăsaţi-mi sufletul curat
Şi visele plăpânde…


 ~*~

Mariana Gurza (n. 2 octombrie 1955, Oțelul Roșu): A debutat literar în revista “Semenicul” din Reşiţa, în anul 1975. A publicat tablete, versuri şi eseuri în mai multe publicații din țară și din diaspora: Apă vie – Almanahul tuturor românilor, Medeea,  Revista Agero Germania, Revista Art – Emis, Publicațiile ARP, Bucureștiul Literar și artistic, Observatorul (Canada), Destine literare (revista de Cultură din Canada), Clipa (revista independentă din S.U.A.), Columna 2000, Singur, Melidonium, Revista Iosif Vulcan (Australia), Gândacul de Colorado, Foaia Națională, Anotimpuri literare, Revista Banat, Luceafărul, Libertatea cuvântului, Plai Românesc, Basarabia-Bucovina etc. Este fondator și redactor la revista online “Logos și Agape”. Mariana Gurza este membră a Asociaţiei Scriitorilor de Limba Română din Quebec (A.S.L.R.Q., din anul 2015) și a Uniunii Scriitorilor Europeni din Moldova (din anul 2016)

Poetă și eseistă, conferă expresie disponibilității umane, sensibilității și receptivității față de frumos, fiind capabilă de a plăsmui valori și de a vibra odată cu ele. Un om care a înțeles să pătrundă miezul adevărului, realitatea și să dăruiască, prin curățenia morală ce o caracterizează, sensibilitate și iubire, tuturor celor din jurul său. Mariana Gurza scrie “versuri ce combină un material sufletesc neoromantic şi metodologie imagistă în cărţi reprezentative de poezie” - notează prietenul şi colaboratorul cel mai preţios al poetei, cărturarul Artur Silvestri.


Apariții în volume colective:

Poeme Hai-Hui (antologie de poezie, editura Grinta&Singur, 2012)
Antologia ASLRQ 2015 (volum editat de Asociaţia Scriitorilor de Limbă Română din Québec)
Al cincilea patriarh (volum colectiv, editura Intermundus, 2007)
Înţeleptul din America (volum colectiv, editura Intermundus, 2008)
Mărturisirea de credinţă literară (volum colectiv, editura Carpathia Press & Production, 2008)
In memoriam: Artur Silvestri – Mărturii tulburătoare (volum colectiv, editura Carpathia Press, 2009)
Promovarea valorilor culturale româneşti în contextul globalizării (volum colectiv, coordonatori prof. Elena Anuşca-Doglan și prof. Cristian Anuşca-Doglan, editura PIM, Iaşi, 2009)
Pro Memoria: Artur Silvestri - Asa cum l-am cunoscut (volum colectiv, Editura Carpathia, 2010)
Părintele Adrian Făgeţeanu şi crucea Rugului Aprins – Omagiu la un secol de la naşterea sa (volum colectiv, ediţie îngrijită de Andrei Dirlau, editura Lumea credinţei, 2012)
Poetical Bridges – Poduri lirice (ediţie bilingvă engleză-română, traducerea și editarea Valentina Teclici, editura Scripta manent din Napier, Noua Zeelandă, 2017 şi editura PIM, Iaşi, România, 2016)
Antologia pentru Civilizația Creștină ASCIOR (Buzău, 2017)


Volume publicate:

Paradox sentimental (poeme, editura Augusta, Timişoara, 1998)
Gânduri nocturne (poeme, editura Augusta, Timişoara, 1999)
Nevoia de a sfida tăcerea (poeme, editura Augusta, Timişoara, 2000)
Lumini şi Umbre (poeme, editura Augusta, Timişoara, 2001)
Lacrima iubirii (poeme, editura Artpress, Timişoara, 2003)
Ultimul strigăt (poeme, editura Eubeea, Timişoara, 2006)
Şoapte gândite (poeme, editura Atticea, Timişoara, 2006)
Vasile Plăvan: Boabe de lacrimi (ediţie îngrijită de Mariana Gurza, editura Carpathia Press, 2007)
Petru Ciobanu, un iubitor de neam (memorialistică, Timişoara, 2007)
Destine umbrite (eseuri, editura Atticea, 2008)
Pe urmele lui Zenon / On Zeno’s footsteps (poeme, volum bilingv, traducerea prof. univ. dr. George Anca, editura Timpolis, Timișoara, 2012)
Vasile Plăvan, un Slavici al Bucovinei – restituiri (consilier editorial prof. univ. dr. Dumitru Mnerie, Editura Fundaţiei pentru Cultură şi Învăţământ “Ioan Slavici” şi Eurostampa, Timişoara, 2013)
Dumnezeu şi umbră / God and shadow (volum bilingv de versuri română-engleză, traducerea prof. univ. dr. George Anca, editura Singur, colecţia Scrisul de azi, 2016)
Apropieri Mariana Gurza – pelerinaj prin idee, gând și suflet (coordonator Emilia Țuțuianu, editura Mușatinia, 2017)













Site personal: Mariana Gurza
Copyright © 2018 Mariana Gurza
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

https://parnas21.blogspot.com.au/2018/03/mariana-gurza.html








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu