Apostolii PAVEL şi PETRU şi discipolii lor:
Petre Ţuţea şi Pavel
Chirilă-Apostoli ai Iubirii
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
„Şi sculându-se arhiereul şi toţi cei împreună
cu el-cei din
neamul saducheilor-s-au umplut de invidie.
Şi au pus mâna
pe apostoli şi i-au aruncat în temniţa
obştească.”
(Fapte 5,17)
PAVEL-Apostol al Dumnezeirii.
„Pavel
este toată Mediterana!”
(Petre Ţuţea)
Ca să vedem ce ipostazia
expresia înţeleptului nostru trebuie să aflăm cine este mai întâi Marea
Mediterană? Este Brâul intercontinental, diluviu care leagă Europa de Africa.
În virtutea energiei sale binecuvântată de Cer comunică cu Oceanul Atlantic
prin Strâmtoarea Gibraltar, cu Marea Marmara prin Strâmtoarea Dardanele şi cu
Oceanul Indian prin Canalul Suez. Prin abundenţa doldora a moştenirii sale Mediterana
se revarsă pe o moşie de 2,5 milioane de Km pătraţi cu o adâncime ce variază de
la 1498 m., adâncime medie la 5121 m., adâncime maximă. Ţărmul ei fastuos,
Nordic este presărat cu mari penisule, mări mărginaşe şi golfuri. Penisula
Italică şi Insula Sicilia şi-au rezervat dreptul de suzeranitate împărţind
testamentar veşnicia Mării, astfel: Mediterana Apuseană rămâne cu Mările
Ligurică şi Tireniană, iar Mediterana Răsăriteană primeşte Mările Adriatică,
Ionică şi Egee.
Favoritele sale fluvii, apele
de suflet care i se cuibăresc permanent la sân sunt: legendarul Nilul, Ebrul,
Ronul şi Padul. În cuprinderea braţele sale binevoitoare se leagănă aşadar cele
trei continente: Europa, Asia şi Australia.
Aceasta este deci, magnifica
Mediterana. Acum să vedem cine este ilustrul Pavel reflectat de magnificul Petre
Ţuţea care, se întinde cât toată
Mediterana?
În Icoana sa evanghelică
hărăzită de Domnul său şi al nostru, în Marele Pavel se cuprind aşadar, mai
multe mări, mai multe insule, mai multe peninsule, mai multe golfuri, mai multe
fluvii, altfel spus pământul la un loc şi cu un cer deasupra.
Chemat de Mântuitorul Iisus
Hristos în mod expres şi ales pentru propăvăduirea Cuvântului Său în toată
lumea, la toate neamurile deci, Pavel devine astfel toată lumea, dar
şi Mediterana spirituală care atârnă Pământul de Cer.
Pavel a avut personal 4
călătorii misionare, sfinţind şi ţărâna Gliei noastre dragi.
Epistolele sale au avut
infinit mai multe călătorii spirituale, în timp şi peste timp, în spaţiu şi deasupra:
încântând, înflăcărând, cutremurând, educând, fascinând lumea.
Opera filocalică a Apostolului
Pavel cuprinde o profunzime cu totul sofianică şi o complexitate de neatins în
perfecţiunea creştin ortodoxă.
Ciclul Epistolar al dorului
său necuprins a atins: „ Sublimul
Absolut-viaţa cu şi în Hristos-au generat o întreagă teologie a perseverenţei
şi a autodepăşirii, care s-a cristalizat ulterior, în epoca de strălucire a
Sfintei Tradiţii patristice sub numele de <<epectază>>, lăsând
posterităţii pagini nemuritoare, valabile oricând şi oriunde.” (Protos
Lector Dr. Justinian Cârstoiu, Desăvârşirea
Creştină în Epistolele Sfântului Apostol Pavel. Ed. Bucura Mond,
Bucureşti-1996, p. 279)
Unul dintre marii pătimitori
pentru dragostea de Cer, de cerul Străbunilor şi de Pământul Vetrei
Strămoşeşti, considerat de Generaţia sa şi nu numai, ca un Apostol al
răstignirii Dumnezeului Hristos şi al Neamului său dac, prigonit de satrapii
regimului totalitar, persecutat, el la Jilava, fraţii, tatăl şi camarazii săi
azvârliţi, frânţi şi însângeraţi prin toate temniţele comuniste, consemna în
Însemnările sale din închisoare, că suferinţa înmuiată în balsamul celor patru
Evanghelii, dar mai ales în Epistolele Sfântului Pavel, i-au oferit tăria
nădejdii să iasă din „mlaştina
deznădejdii.”
Din nectarul Epistolelor
Marelui Pavel, misticul Învăţător de neam a desprins trăsăturile şi
coordonatele vieţii dincolo de existenţa ei imanentă, dincolo de sentinţa ei
nedefinitivă-moartea care o călăuzeşte tocmai prin transecendent spre Înviere.
Însemnările de la Jilava-aştern în memorialistica vremii
zguduitoare consecinţă a universului ateu concentraţionar, fascinante mărturii
hristice întrupate într-o paradigmă a misticii suferinţei şi jertfei
naţionalist creştin-ortodoxe.
Puterea Mântuitorului Hristos
l-a fascinat. La fel autoritatea magnificului Pavel, pe care Petre Ţuţea,
Profetul nostru de Aur îl supravenera.
„M-a impresionat, consemna mărturisitorul
: 1. Sinceritatea şi curăţenia
sufletească a Sf. Pavel; 2. Viaţa integral creştină, fără pată; 3. Primejdiile
şi suferinţele prin care a trecut pentru Domnul; 4. Seninătatea şi chiar
bucuria cu care primea aceste suferinţe; 5. Tăria de a mai încuraja şi pe
alţii, ca să nu se mai clatine în faţa suferinţelor şi prigonirilor; 6. O
dragoste sfântă de o înălţime zguduitore pentru toţi fraţii creştini sau copiii
lui Duhovniceşti; 7. O râvnă neînvinsă şi rar cunoscută printre apostolii unei
credinţe de a propăvădui neîncetat pe Mântuitorul Iisus, la toate neamurile; 8.
Marea ştiinţă şi înţelepciune.” (Ionuţ Ţene, Valeriu Gafencu-O Biografie Teologică a Sfântului Închisorilor. Casa
Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca-2016, p. 100)
PETRU-Apostol al Crucii.
Iniţial, fiul lui Iona se
numea Simon şi era un om în rândul lumii, al cetăţii Betsaida din vatra
Galileei Palestinei. Era familist, ginerele lui Aristobul, fratele Apostolului
Varnava, cu doi copii binecuvântaţi: un băiat şi o fată.
Simon era simplu, obişnuit, muncitor,
evlavios, aprig, înflăcărat, gospodar, pescar.
Chemarea lui Hristos l-a surprins plăcut, trecând cu uşurinţă de la
năvodul de prins peşte la pescuirea minunată a oamenilor pentru convertirea lor
la creştinism.
Şi-a părăsit familia lumească,
urmând Familia cerească a Mântuitorului Hristos.
(Vieţile Sfinţilor
Apostoli-Trad. de Diana Potlog, Ed. Sofia, Bucureşti-2002)
După întreita sa lepădare de
Hristos şi revenirea la apostolat prin iertarea/ iubirea Mântuitorului său,
cetăţenia i-a devenit apostolică şi eternă.
Petru deşi chemat şi ales considera
că iudeii sunt hărăziţi Canonului apostolic, dar şi cu aplicarea unor precepte
şi datini ale legii celei vechi.
A trebui să vină Marele Pavel
pentru a rupe definitiv zăgazul Vechiului Testament şi a zidi ctitoria
evanghelică a Noului Testament, nu pe lege, ci pe Iubire hristică.
În Epistola a Doua
Sobornicească, apostolul Petru ne îndeamnă să urcăm necontenit pe scara
virtuţiilor creştine, ţinându-ne de mâna harului: „...puneţi şi din partea voastră toată sîrguinţa şi adăugaţi la
credinţa voastră: fapta bună, iar la fapta bună: cunoştinţa, la cunoştinţă:
înfrînarea; la înfrînare: răbdarea; la răbdare: evlavia; la evlavie: iubirea
frăţească, iar la iubirea frăţească: dragostea.” (Cap. 1, 5-7)
Drama Apostolului Petru nu a
fost răstignirea sa fizică de către crudul Nero, care i-a adus cununa Cerului,
ci destituirea de către papă de la rangul de Apostol al lui Hristos la treapta
de Episcop al Romei. Adică răstignirea spirituală. Pontiful catolic
substituindu-se aşadar, lui Dumnezeu a devenit eretic rămânând pururea calic.
Sfântul Petru şi Capra
Istorioara ne povesteşte că
Petru însoţindu-l pe Dumnezeu într-o vizită pământească, L-a muştruluit pentru
nerânduiala şi nedreptatea apăsătoare din lume, cerându-i să-i încredinţeze
mandatul dumnezeirii măcar pentru un an ca să pună totul în rânduială, ca
liberalii. Dumnezeu l-a testat atent încredinţându-i până la urmă prerogativele
dumnezeirii Sale pentru o zi.
N-a apucat bine toiagul
păstoririi, când deodată o olteancă şi-a scos căpriţa în uliţă şi rugându-se Domnului
a spus: <<Paşte cu Dumnezeu,
căpriţa mea, că eu trebuie să mă duc la lucru în sat, să-mi câştig pîinea...
Domnul să te aibă în paza Lui.>>
-Petre, zise Dumnezeu, auzişi ce zice biata
femeie? Îţi dădu capra în seamă şi tu trebuie să grijeşti de ea să nu i se
întâmple ceva. Femeia te-a rugat frumos şi tu trebuie să asculţi rugăciunea ei.
Căpriţa era albă, frumoasă, sprintenă,
tânără, jucăuşe, neastâmpărată, zburdalnică, pusă pe şotii, pe zbenguială, pe
sărituri, pe salturi acrobatice peste gropi, peste şanţuri, prin pomi, prin
mărăcini pe o caniculă arzătoare.
Petre în urma ei toată ziua,
ba în iureş, ba şontâc, gâfâind, împleticindu-se, căzând, topindu-se de
năduşala căldurii de cuptor, care pur şi simplu îl sufoca.
Şi-a pierdut încălţămintea
piciorului drept, şi-a pierdut şiragul mătăniilor, şi-a sfâşiat veşmintele, s-a
zgârâiat pe faţă, peste tot, dar la lăsatul amurgului, cu toiagul de care nu
s-a dezlipit i-a adus capra femeii,
căzând buştean în ţărâna drumului.
Domnul s-a apropiat încet, dar
neputându-şi stăpâni râsul i-a zis printre lacrimi:
-Ei, Petre, mai vrei împărăţia Mea încă pe o zi?
-Sfinte Doamne, răspunse Petru, Ia-Ţi înapoi
toiagul domniei şi mă iartă...”
(Părintele Iosif Trifa, Povestiri
religioase)
„Urmaşii” Sfântului Petru n-au renunţat însă la toiagul
dumnezeirii lor pe pământ.
PETRE ŢUŢEA-FILOSOFUL IUBIRII
Dacă PAVEL este toată Mediterana, PETRE
Ţuţea este Dunărea însăşi!
Aşadar, Petre Ţuţea este PAVEL al Înţelepciunii dacoromâne universale.
Deşi poartă numele celuilalt
apostol, Ţuţea este întru totul un PAVEL
al Neamului.
Petre Ţuţea a fost hărăzit de soartă în vremea aşa zisă
liberă, favorizându-şi destinul când libertatea fizică îi era îngrădită,
traversând versantul metafizic al lui Nae Ionescu, spre culmile Ortodoxiei
pentru a culege darurile specifice marelui Profet.
Prin moştenirea dacică a
filonului spiritual monoteist, prin dimensiunea profetică milenară, prin seva
sa preoţească, prin cultura sa ortodoxă, prin erudiţia sa enciclopedică, prin
teologia dreptei credinţe, prin unitatea gândirii sale profetice, prin mistica
jertfei sale Petre Ţuţea şi-a întrupat fiinţa şi persoana sa întru veşnicia
Fiinţei şi Persoanei Hristice a Neamului primordial, multimilenar.
Inspiraţia harului,
capacitatea şi curajul de a spune Adevărul ce transcende din voinţa divină,
alegerea tematicii diverse, complexitatea abordării universale, subtilitatea
interpretării metafizice, promulgarea unor sinteze perfecte substituite unei
logice remarcabile, retorica de aur prin care fascina auditorul în temniţă sau
în agoră prezicerea unor ilustrări ale viitorului, chemarea creştinilor pentru
a-şi modela viitorul, l-au ridicat la marele prestigiu: de Om cult, de Erou, de
Martir, de Mărturisitor, de Profet al Neamului românesc.
Intuiţia sa profetică a
trăirii prezentului îi consfiinţeşte raţionamentul prospectării viitorului atât
în plan spiritual cât şi în cel practic.
„Limba română are virtuţi complete, adică poate fi vehicul a tot ce se
întâmplă spiritual în specia om. E foarte greu de mânuit. Prin ea poţi deveni
vultur sau cântăreţ de strană.
Limba română are toate premisele valorice
pentru a deveni o limbă universală, dar nu ştiu dacă e posibil acest marş
istoric. Dacă am fi fost un popor cuceritor... Noi, românii, nu punctăm
universalitatea nicăieri. Şi asta ne face sceptici. Ceea ce ne lipseşte este îndrăzneala.” (321 de vorbe memorabile ale lui Petre Ţuţea. Editura
Humanitas, Bucureşti-1993, p. 67)
Pavel
Chirilă-Doctorul Iubirii
Ştiind că numai Adevărul are o
semnificaţie precisă în călăuzirea vieţii creştine spre iluminare, Doctorul „fără de arginţi” Pavel Chirilă şi-a pus
Iubirea podoabă a Adevărului, conştient că adevărul fără iubire nu străluceşte,
iar iubirea fără adevăr nu trăieşte, conturându-şi astfel, clipă de clipă,
moment de moment manifestările sale între cele două coordonate ale
desăvârşirii: Adevărul şi Iubirea pe temelia indestructibilă a Ortodoxiei şi pe
Coloana infinită a Libertăţii.
Prin purtarea de grijă a lui
Dumnezeu, doctorul laic a păşit pe calea mireanului căutător întru cunoaşterea
divină. Medicina pe care a absolvit-o, s-a aruncat asupră-i ca o mare
învolburată pusă pe prăpăd, azvârlindu-l undeva pe un ţărm pustiu unde totul
era sterp şi ceţos. Îngerul păzitor însă l-a salvat.
Trebuia să dezlege taina
dintre trup şi suflet, comuniunea dintre ele pe care Atotcreatorul a
pecetluit-o. Tratându-le separat, ori neglijind fie existenţialul-sufletul sau
esenţialul trupul coezistenţa umană ca fiinţă şi persoană are de suferit sau
pur şi simplu este mutilată. Ambele naturi au meritul aceloraşi tratări:
trupeşti şi sufleteşti.
„Sănătatea trupului şi a sufletului se
influenţează, se susţin reciproc, dar statutul de om sănătos îl conferă starea
sufletului; paradoxal, există situaţii când o suferinţă trupească devine un
factor terapeutic important pentru dobândirea sau redobândirea sufletului;
astfel se confirmă sensul mântuitor al suferinţei, al crucii.” (Conf. Univ. Dr. Pavel Chirilă/ Pr. Drd.
Mihai Valică, Spitalul
Creştin-introducere în medicina pastorală. Ed. Christiana, Bucureşti-2004,
p. 6)
Briza scripturistică cu
referirile medicale şi balsamul filocalic l-au adus în simţiri şi timp de un
deceniu s-a împărtăşit din potirul Sfinţilor Părinţi, cuminecându-se cu
mărgăritarele spirituale-terapeutice ce alcătuiesc şiragul de concept al
medicinii creştine ce susură prin natura sa eclesială: „în bolnav suferă Hristos, în preot dezleagă Hristos, în medic lucrează
Hristos. Hristos suferă El Însuşi şi vindecă fiinţa umană El Însuşi. Ce poate
fi mai sublim şi mai măreţ în cer, pe pământ şi în alcătuirea noastră?!”
(Prof. Univ. Dr. Pavel Chirilă, Întâmplări
din Biserică şi Spital. Ed. Christiana, Bucureşti-2014, p. 9)
Doctorul creştin Pavel Chirilă
ca şi înaintaşii săi de aur, naţionaliştii Dr. Nicolae Paulescu şi Dr. Vasile
Voiculescu a reîncreştinat Spitalul făcându-l Biserică, salvând aşadar nu numai
trupurile, dar mai ales sufletele suferinzilor săi pacienţi.
Mlădiţele alese ale lunii Iunie:
1.06.1893, Teodor
M. Popescu, ofiţer, prof. univ. dr., un titan al Teologiei Ortodoxe
universale, cel mai prodigios scriitor român creştin, autor a 1042 de lucrări cunoscute, Ordinul Coroana României în grad de cavaler, erou-R.p.R.,
d.p.r.; 1.06.1904, Ilie Stan, pr., d.p.r.; 2.06.1882, Ion Petrovici, filosof, scriitor, eseist, ministru, mb. al
Academiei Române; 2.06.1882, Ion Antonescu, mareşal, conducător al
Statului, d.p., erou-martir; 2.06.1889,
Ioan Dănilă, protopop-colonel,
d.p.r.; 2. 06.1911, Virgil Popa,
avocat, d.p.r.; 2.06.1915, Gavril Zob, preot, d.p.r.; 3.06.1913, Vasile Serghie, preot, d.p.r.; 4.06.1926,
Aurel Vişovan, d.p.r.; 5.06.1919, Constantin Constantinescu, ofiţer, erou, d.p.r.; 6.06.1914, Ion Şugariu, jurnalist; 6.06.1923,
Maftidia Grancea, monahie, d.p.r.; 6.06.1939, Gheorghe Buzatu, prof.univ.dr. editor-coordonator, redactor şef al
revistei Europa-XXI, unul dintre cei mai prolifici şi prestigioşi istorici, om
politic de dreapta; 7.06.1908, Petre Baicu, erou-R.p.R.; 10.06.1939, Nicoleta Nicolescu-şefa O.F.L. primeşte mucenicia; 12.06.1863, Vasile Saftu, protopop, dr, militant pt. Marea unire, 13.06.1929, Constantin Dan Staicu, erou, d.p.r.; 14.06.1925, Mihai Puşcaşu,
erou-martir, d.p.r; 16.06.1890, Nae Ionescu, prof. univ.dr.,
întemeietor al Şcolii Româneşti de Elită a Filosofiei Creştine, d.p.r., martir;
16.06.1921, Dumitru Creţu-erou-R.p.R.; 18.06.1922,
Victor Moise, preot, d.p.r.; 21.06.1910, Traian Popescu, jurnalist, editor, filatelist în exil; 21.06.1925, Luca Călvărăsan, erou-R.p.R., d.p.r.; 23.06.1919, Spiru Blănaru,
avocat, ofiţer, erou-martir-R.p.R.; 24.06.1927,
s-a fondat Mişcarea Creştină a Tineretului Naţionalist Ortodox-L.A.M.; 26.06.1922, Ioan Iovan, prof.univ.dr. teolog, arhimandrit, ctitor, d.p.r.; 28.06.1912, Elisabeta Rizea, eroină-R.p.R., d.p.r.; 28.06.1912, Sergiu
Celibidache, dirijor, mb. marcant-L.A.M.; 28.06.1916, Ştefan Roşu,
preot, d.p.r.; 28.06.1921, Constantin Pascu, erou-R.p.R., d.p.r.; 29.06.1884, Nicolae Dăscălescu, general, erou, d.p.; 29.06.1912,
Felix Dubneac, teolog, mb. al Rugului Aprins, arhimandrit, d.p.r.; 30.06.1909,
Paul Constantinescu, compozitor, mb.
marcant-L.A.M.
·
R.p.R.=Rezistenţa
prin Religie;
·
d.p.r.=deţinut
politic religios;
·
d.p.=deţinut
politic.
Tuturor
purtătorilor sfintelor nume, întru mulţi ani binecuvântaţi!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu