ALEXANDRINUL de George Anca
George Anca
INIMI
NIMINI
alexandrini
alexandrinul
în dodii nu ştie
să bată măsura
dodia trezeşte
prin stele neamul
la nemărginire
osul şi cu dodia
nu o să le ajungi
Volodia
dodie în golul
pământului
vocală cuvântului
om în groapă cuvânt
în dodie fulgere
în scurgere
ne omorâră
proverbele ne
bociră dodiile
sculpturi de vorbă
capăt de neant
dodiei noastre amant
zi darnică harnică
zadarnică pe
câmpii în dodii
lumea se plimbă
în meteori
sărută-mă de două ori
nu în da frate cu ba
c-o să mor dodiei
în ajutor
dar dacă tot tace
şi face dodia
lui vino-ncoace
n-oi prinde dodia
din urmă de-ar muri
moartea nu şi-ar fi
totemul lui poetului
dodia mie
poetie
ţine-te pânză să nu
te rupi că şi eu
sunt rupt dintr-un basm
vorbesc în zodii
cu gura altuia
cu limbă de moarte
în dodii India
în Indii dodia
în inimi nimini
*
spune şi tu
cuvintele pe care le ştii şi ceea ce simţi măi tovarăşe în crusta racului de-al
doilea rac rik numai cei veseli sunt nemuritori numai nemuritorii sunt trişti
fobia de iubire pauză de dumnezeu
Cu Mircea
Eliade nu m-am întâlnit (m-a chemat la Paris, de la Roma, în 1972, mi-a fost
frică). Cu Noica, m-am văzut trei ani, bilunar, numai în București (el n-a fost
în India).
ruini adaos
ordine haos
numai pronaos
ziua versului fără timp aseară
părăsit scriptură
rostul poeziei în discursul lui Böll
la academia suedură
poetul se duce în fiecare zi la servici deci e
silitor are ochi verzi ca M. Eminescu deci e frumos scrie şi traduce frumos
deci e talentat
am fumat
şi-n Indore trepte de fum groază de vreun vers frumos de l-aş scrie fără voie
şi pe soare şi pe jos şi în somn şi anevoie în formolul de la Noe românească
toarsă Troie antimetafora autoimaginării tâmple pe cranii anonime Catul Tibul
Propertiu porecliţi neoterici de Cicero
vârcanul de la podul lui Crâşmaru cel
de la ulmul lui Stroe
al lui Elefterie al lui Piţoiu
vârcolul lui Rat
valea albă bună curmezişă rea rece
roşie scurtă
strâmtă verde vânătă ogaşu’ cu
galbeni
mascul muscal străgheaţa strălumină
Plopşor poftit la masă ceru zeamă de
varză
se duse însuşi floarea a da-o la o
parte
pietroiul de deasupra mai mâinile
să-i arză
era sărutul spune Paleolog prin arte
Tyrsis muze dragi începeţi sfârşiţi
un cântec bucolic
ramurile mele de laur Teocrit
scâfâi cipăi bârcea bâzâlonc bubăn
pe la toate casele bat oamenii
coasele
în vârful cuţitului începe omul
sfârşeşte ucigaşul
beauty is truth truth is beauty Keats
spune-mi că nu e o-nscenare
cunoaşterea
le beau c’est l’equité absolue
Brâncuşi
cu goelanzii-n stoluri Ion Barbu
*
lin lin lin Olt sublim
linguri crânguri să cioplim
cu Ion Barbu
leagă-te bine
la ochi cu ochii
ucigaşului tău orb
siamo qui nelli occhi
de la tua anima
infinita
dimineţile
bacantele-şi sfâşie-n
cuie mătasea
blestemat mă arunc
singur din porunca
ta leprosule
zice Blaga sono
sempre un traduttore
nel romeno
lasă-ne dodiile
să ni le latre
jigodiile
haine grele duc la mal
iar încalec mă prăval
peste spin cu sânge cald
cad în apă de pe cal
să te mănânce lupii
în timp ce mor de
profeţia ta
în pieţe numai război
în războaie strigoi
în strigoi numai noi
în noi numai voi
în voi numai puroi
în puroi muşuroi
în muşuroi eroi
în eroi niciun roi
tată bun cu mamă rea mie nu mi se
părea
mamă bună tată rău mie nu mi se pârău
amândoi de nu avură a părinţilor
closură
cum şi tu şi-ai tăi părinţi aveţi
minţile catrinţi
sfinţi cusuţi ceară topită în
scorniciul de pe plită
numără containere scheletele rainere
Boeing e ori e airbusul garnitură
cucuruzul
până peştele oceanic n-apucă a zice
panic
ţi se pare porţia scrisă Shakespeare
Portia
primul nume îl usucă ferăstrăul în
ulucă
aer rece udătură noaptea pe
fulgerătură
munţii tăi dar ţările zorii arătările
arătarea zorile şi spânzurătorile
v-am spus racii piramida sângerează
cărămida
Pastișă în
grup
Grupul. Pastişe. Depastişare.
Libertăţile scriitorilor.
Semn şi sens. Poezie şi muzică.
Existenţialism şi structuralism.
Credinţă şi speranţă. Literatură şi
lingvistică. Context
universal românesc. Atic şi asiatic
Pasticcio,
pastiche, pastişă. Opera Parvati e o pastişă după Kumarasambhava de Kalidasa.
Pastişă? se interesează Olimpiu Nuşfelean. M-a prins, dar am mărturisit-o, şi
n-o fi nici aşa groasă, gen scena europeană ca pastişă a celei americane,
„Contractul cu România”, auzi, pastişă după programul republicanilor americani
„Contract with America”, nici The
British Museum Is Falling Down (1965) de David Lodge – pastişă a
„lucrărilor/works” lui Joyce, Kafka şi Virginia Wolf -, sau măcar Televache Ma
liberte de pisser pastiche de Florent Pagny. (Bibliografie: pastişa Internet).
Iată pastişa
gustului în materie de roman străin în secolul XX: „Ce gustă scriitorii
clujeni?” (Steaua, 6/2005, p.4-13). Potrivit răspunsurilor la „anchetă” a 44 de
scriitori clujeni, autorii cel mai des nominalizaţi au fost, în ordine: Thomas
Mann, Gabriel Garcia Marquez, Marcel Proust, Franz Kafka, William Faulkner.
Cele mai „votate” romane: Maestrul şi Margareta de Mihail Bulgakov, Muntele
vrăjit de Thomas Mann, Ulise de James Joyce. Dilema Veche (nr.75/2005)
inserează 29 (+ 1 în numărul următor, +...) de răspunsuri la „Chestionarul lui
Proust”, iar în nr. 77, „bursa cărţilor de vacanţă”, autori (DV/Târgul de
carte) despre cărţile lor: Centrifuga – T. O. Bobe, Jules Verne – Paradoxurile
unui mit – Lucian Boia, Bătrâneţe şi moarte în mileniul trei – Livius
Ciocârlie, Al doilea top – Alexandru Cistelecan, Lindenfeld – Ioan T. Morar,
Cerul din burtă – Ioana Nicolae, Jean Cheller – Tudor Octavian, Eul detestabil
– Octavian Paler, Paltonul de vară – Mircea Horia Simionescu; Forin Iaru a
citit Middlesex de Jeffrey Eugenides, Silviu Lupescu recomandă Stalinism pentru
eternitate de Vladimir Tismăneanu, Ordinea lui Alexandru Ecovoiu, Jocul de
smarald de Ioan Petru Culianu, Ioana Pârvulescu este bucuroasă, ca editor,
pentru De ce iubim femeile, Bogdan Ghiu a tradus, după 30 de ani, A supraveghea
şi a pedepsi de Michel Foucault.
Am copiat (pastişat?), odată, multe din
însemnările copiştilor tipărite de Gabriel Strempel. Le reciteam în ocazii
felurite, după mănăstirile copierii, expresivităţile blestemului,
remanuscriptizate, dacă nu chiar după tentaţiile stilului domintant al
pastişei:
Eu, fiind om fără de sminteală,
Întinsei condeiul în cerneală
Şi mă apucai a scrie
Această Alexandrie...
( Gabriel
Strempel, Copişti de manuscrise româneşti până la 1800, vol I, Editura
Academiei, 1959, p. XXIV)
Grupul:
Teologie-Litere III (Claudia, Minodora, Sorina, Augustin şcl)
Pastişe (ex
tempora): In days when I was young and
didn’t know the taste of sorrow; cum se poate spera să se retrăiască marile
experienţe creatoare ale culturilor mari şi mici prin lectură şi meditaţie;
noche oscura del alma etc.
Excerpte:
...iei era Pound şi-ţi afli tămăduirea...uiţi brusc de toate legile imanente
ale evoluţiei, de sisteme, structuri, intertextualitate, principii – uiţi
totul, mori şi-ţi sădeşti cadavrul pe un ţărm îndepărtat, aşteptând să-ţi
crească pe mormânt un eucalipt blond...
...puţini la
număr mai citesc un Stendhal, Baudelaire, Tolstoi, Dostoievski, Thomas Mann,
Zola, Dickens... şi le place, chiar le place experienţa personajelor...şi
vorbim despre ei, poate le spunem şi altora, dar acei alţii nu sunt interesaţi,
vorbim în vag, suntem neînţeleşi, şi totuşi rămân pentru noi, pentru că nu se
ştie cum vreodată te apucă nebunia, dragă studentă, şi vrei să scrii ceva şi
ajungi să scrii în stilul vreunui autor, să vorbeşti ca un personaj, să te
comporţi ca altul, să-ţi doreşti viaţa Annei Karenina, să o trăieşti, să vrei
să fii Ispita lui Thomas Mann sau Logodnica lui Cehov... pe fiecare dintre noi
e scris un scris pe care de vrei să-l ştergi îţi trebuie acel burete care
înseamnă: moarte, nebunie, sinucidere, sau o carte...
...Suntem
superficiali în trăiri, implicarea noastră sau a celor care creează în real
este numai una de suprafaţă, suntem prea grăbiţi în a spune, în a zice sau a
face, fără a mai face efortul de a medita sau măcar a gândi... Probabil că
lumea s-a obişnuit cu cenzura, cu ascunderea a ceea ce ne doare sau nu ne
convine...Pur şi simplu, suntem nişte fricoşi, nişte laşi care se ascund în
spatele paravanelor mediocre ale societăţii... Frica de Dumnezeu nu e frica
sclavului faţă de stăpân, ci frica faţă de tot ce-l ofensează pe Dumnezeu...
Prin cuvintele Papei, prin lungul drum al anilor, el a reuşit să ne ofere nouă,
românilor, şi mai ales tinerilor, un mod de cunoaştere a sinelui...
...Cum spune
poetul în ultimul vers – ce frig, ce timp fain de toamnă -, aşa şi omul...ce zi
rece de toamnă...
...Cei care
trăiesc cu adevărat în viaţa întunecată a sufletului, dar nu ştiu, nu cred, nu
vor să ştie, nu vor să creadă, privesc viaţa omului credincios ca fiind noche
oscura del alma...Prin cuvintele Papei, prin lucrurile pe care le învăţ la
acest curs şi la altele şi prin slujba mea şi elevii mei, în fiecare zi şi
noapte parcă mă schimb, sunt alta. Sunt oare mai bună?
Atâta suferinţă
Nu credeam vreodată
A putea să gust.
Suntem prinşi de glasurile superbe
ale recitatorilor.
Şi el spune, şi eu spun
Doar cuvinte în lăstun
... de ce mergi, tată, cu
spatele-nainte...
iacă drumul mă duce-napoi, fiule,
vântul mă suflă-n tăcere
ca-ntr-o mare de cucută...
Depastişare
( din notiţele Claudiei)
Flaubert este un scriitor bun, dar nu
atinge cerinţele clasei muncitoare.
O zi din viaţa lui Heminguei: s-a
sinucis.
Paul Goma
s-a născut la 2 octombrie 1935, cel mai liber scriitor în viaţă. Toţi cei care
se arată mântuitorii societăţii în carte apar ca nişte bestii, pentru autor,
nimeni nu mai este curat. Eugen Ionescu a scris: Paul Goma este un Soljeniţ
român. Firea lui Goma devine un arbitru cu mari crudităţi. Dă în libertinajul
de tranziţie care spală creierii... Cum ne povestea el în celulă Giois şi eu
dormeam. Goma, în Jurnal, e un Savonarola. În realitate, a fost cel mai
represat în puşcării şi cel mai exilat la Paris. Pe mormântul lui Eugen Ionescu
scrie: Cine mă salvează? poate Iisus. La moartea lui Mircea Eliade: Cărturarul
lasă în urmă cărţile, a luat cu el limba română vorbită; era starea de graţie a
limbii române. Paul Goma vorbeşte despre cei care nu mai vorbesc româneşte
într-un pamflet...
Dintre toate
temele realismului şi libertăţile scriitorilor, una ar fi: cum se poate spera
să se retrăiască marile experienţe creatoare ale culturilor mari şi mici prin
lectură şi meditaţie? Opriţi ca vasul zugrăvit/Pe-o zugrăvită mare (Samuel
Cambridge); Sufletul îi este obosit de orice, numai de credinţa în Dumnezeu şi
de iubirea arzătoare pentru om nu este obosit (Thomas de Quincey); Hercule
preschimbat în rândunică (Paul Valery); În braţele zeilor am crescut (Johann
Christian Friederich Holderlin); Mi-e uneori ruşine ce slabi suntem în lume
(Alfred de Vigny); Negru soare – melancolia (Gerard de Nerval).
Lev Tolstoi
a vrut să-şi dea pământul oamenilor. A fost în România. Războiul şi pacea
există între francezi şi ruşi, război condus de Napoleon. Ana Karenina este
simbolul feminităţii dincolo de libertate.
Când iei
opiu, îţi lucesc obrajii. Baudelaire, Edgar Poe îl imită pe de Quincey. Bogăţia
unei naţiuni e dată de suma viciilor ei. Vicioşii sunt concurenţi ai
vindecătorilor. Cea mai tuberculoasă ţară era Anglia. Laudamum a fertilizat
literatura. Crima se consumă cel mai mult în filme, unde o crimă e mai frumoasă
decât alta. Nu Raskolnicov face crima, ci ortodoxia, ruşii, Dostoievsky. Rhyme
– Rima marinarului din vechime. Puşcăria literaturii, râsul în puşcărie,
perversiune. Păcatul în literatură se transformă în viciu, ne face părtaşi la o
anumită mântuire.
Literatura
nu mai e a zilelor noastre, dar noi o aducem la zi. Propagarea s-a realizat în
Revista sec. XX. Statuia este un dans împietrit. Socrate compară dansatoarea cu
o flacără. Dansatoarea lui Hercule este o rândunică.
Semn şi
sens. Sartre: omul este altceva decât ceea ce-l face să fie ce este. Carol cel
Mare, părintele Europei, Republica Christiana. J.J. Rousseau 1761, Emanuel Kant
1795: pacea eternă. Victor Hugo 1851: Statele Unite ale Europei. Ziarul Ziua
7-8 martie, Guran: rădăcini ortodoxe pentru Europa. Baudelaire, Corespondenţă,
sonnet – Parfum, culoare, sunet se-ngână şi-şi răspund (simbolismul). Amintire
– tradusă de Lucian Blaga – Te ridici şi în faţă vezi spaima / Amintirea unor
ani ce au trecut. A doua elegie. Huntington (clasicism, creştinism, separarea
autorităţii temporale de autoritatea spirituală, diversitatea lingvistică,
statul de drept, individualismul). Duroselle (dreptul roman, morala
iudeo-creştină, arta clasică, umanismul şi individualismul Renaşterii,
romantismul, raţionalismul şi ştiinţa iluminismului). Braudel (revolta
prometeică, mitul eternei reîntoarceri, atracţia originalului, atracţia faţă de
ceea ce este interzis, necunoscut, îndepărtat, încrederea în raţiune, spiritul
critic şi autocritic). Wright (umanismul: omul=scop în sine, măsura tuturor
lucrurilor; liberalismul: încrederea în individ, dreptul fiecăruia de a
dezvolta propriul potenţial; pragmatismul: convingerea că nu există adevăruri
absolute; relativismul: circumscrierea oricărei experienţa într-un context
ştiinţific, social, cultural, care limitează capacitatea noastră de
generalizare). Morin (caracterul dialogic al identităţii europene rezultă
dintr-o serie de antagonisme interne: religie/raţiune, credinţă/îndoială,
Gândire mitică, gândire critică,empirismul/raţionalismul, existenţa/ideea,
particular/universal, problematizare/reîntemeiere, filosofie/ştiinţă, cultură
umanistă/cultură ştiinţifică, vchi/nou, tradiţie/evoluţie, reacţie/revoluţie,
individ/colectivitate, imanent/transcendent, hamletismul, prometeismul,
quicotismul/sancho-pansismul. Caracteristici: comunitatea destinului istoric,
comunitatea valorilor, comunitatea modului de viaţă, comunitatea socială şi
economică, comunitatea responsabilităţii).
Nimeni să nu
ştie ce e în sufletul tău, nici măcar tu să nu ştii ce e în sufletul tău
(G.Anca)
Poezie şi
muzică. Se profilează cultul Enescu pri Oedip. George Enescu: Visez la o muzică
asemănătoare muzicei din ţărmurile greceşti. Modurile antice se regăsesc în
folclorul românesc. Pământul grecesc este făcut din aromâni.
Existenţialism
şi structuralism. Ferdinand de Saussure comparat cu Panini. Limba este un
sistem de semne care exprimă idei, este sistemul sistemelor. Semeion. Michel
Foucault: Generaţia lui Sartre este înlocuită de generaţia structuralistă.
Sistem: un ansamblu de idei care se schimbă; sistemul este anonim, chiar
dumnezeire. În lupta dintre sens şi semn, literatura scade, devine nimic.
Dualul, sensul şi semnul sunt aduse la nondual, advaita: Dumnezeu/om,
literatură revelată/literatură scrisă de mari scriitori.
Credinţă şi
speranţă (Pistis şi Elpis). Lucrări prezentate de studenţi: Ideea vine vorbind
– Dragomir Gurău Claudia; Lemnul în stilul televiziunii naţionale – Milea
Minodora; Hemingueiy (în engleză) – Andronache Andreea (Margot îşi înşală soţul
pentru că era laş, ea este totuşi cea care îl ucide când acesta doreşte să
devină curajos). Propuneri ale domnului profesor pentru azi: antologie din
scrierile părinţilor latini; poezie religioasă italiană; istoria literaturii
creştine vechi greceşti şi latine; Nicolae Balotă – Calea, adevărul şi viaţa;
antologie de poezie religioasă, editura Coresi; poezii româneşti religioase:
Rugăciune (Petru Cercel), alţi autori: Varlaam, Dosoftei. Poezia religioasă
este în general modernă. Papa Ioan Paul II: Martirii care au fost în sec XX au
lăsat mesaje religioase care ne-au învăţat să trăim şi să murim. El Castillo
interior – Sf. Teresa din Avila. Noche oscura del alma – Sf. Ioan al Crucii.
Itinerarium mentis in Deum – Sf. Pavel. Decalog/Ioan Paul II: credinţa,
biserica, rugăciunea, iubirea, istoria, răul, munca, lumea, pacea, religiile.
Poeme dogmatice – Sf. Grigorie de Nazianz – Imn către Dumnezeu. Dumnezeu Fiul
este de o Fiinţă cu Tatăl Care L-a creat/.../Lumină cu neputinţă de privit, dar
care priveşte peste tot... Gândul către Dumnezeu – inspiraţie divin literară.
Sfinţenia şi perfecţiunea literară se întâlnesc la Grigorie de Nazianz, Ioan al
Crucii. Religiosul e dedus din literatură. Dante, un păcătos, a ajuns la
perfecţiune prin geniul literar. Dumnezeu este un subiect infinit. Omiliile
despre Fericire au o perfecţiune de poem. Există o neînţelegere între sfinţi şi
poeţi, dar marii poeţi sunt sfinţi. A face literatură în diavol nu înseamnă că
nu vrei să fii purificat, mântuit. Poezia şi sfinţenia vin de la Dumnezeu.
Poeţii blestemaţi fac imnuri satanice, dar sunt sfinţi. Mişcare christalină
(Christ-cristal) – Mor că nu mai mor odată (Ioan al Crucii). Tereza din Avila,
sfântă autodidactă – tot ce spune bun este de la Dumnezeu, tot ce este rău este
de la ea. Papa a validat calitatea apostolică a României, a dat ţării noastre
ceea ce Europa şi America ne refuză: identitatea. Eminescu afirmă că marii
sfinţi scriu imnuri, marii poeţi se exprimă în rugăciuni. Totus tuus.
Libertatea este un rod al păcatului, trebuie să învingi păcatul ca să ajungi la
libertate. Istoria, după Papă, este istoria mântuirii, Revelaţia învaţă că
Dumnezeu voieşte istoria umană. Capitolul „Tragediile istoriei” vorbeşte
despre: civilizaţia vieţii şi a morţii; munca îl ajută pe om să devină matur;
şomajul este un chin, coşmar, deziluzie; lumea e dornică de mai mult adevăr,
iubire, bucurie; omenirea a fost creată de Dumnezeu; Dumnezeu voieşte mântuirea
tuturor oamenilor; cei care nu cred, necredincioşii, sau cei care cred diferit
trebuie să încredinţeze mântuirea dreptăţii celui PreaÎnalt.
Literatură
şi lingvistică. Psalmul 63 al lui David, 54, 104. „Linguşirea lor e dulce ca şi
mierea de albine / Însă de veninul urii le sunt inimile pline”. Psalmi (Vasile
Militaru). Era Pound. Jocuri (Hesse, Queneau). Christocentrism. Analiza este
mama tuturor literaturilor. „Sunt nebun că m-am dezbrăcat de nebunie” (Pound).
Nebunia e sfântă. „Nici nu-mi închipuiam că moartea poate doborâ atât de mulţi”
(T.S.Eliot). Sădirea cadavrului. Eugenio Montale, poeme scurte-poeme lungi,
distincţia e structuralismul, „carnea de soare devorată”. La aceste ţărmuri
erau dorinţele copilului, „ţâşnet de lăstuni, vagabonzi”, poem dumnezeiesc.
Montale nu are tristeţea lui Leopardi, este aproape de Dante. Hesse – Jocul
mărgelelor de sticlă: regulile acestui joc se învaţă în câţiva ani; limbajul
semnelor şi gramatica jocului; este un joc care sintetizează toate
conţinuturile şi valorile noastre; cu orga se pot prezenta în joc conţinuturile
lumii; jocul sferelor romantice trece peste diacronie şi simfonie. Literatura
este joc. Se aplică metoda joc în joc. Queneau: O sută de miliarde de poeme –
în 10 pagini a dat cartea cea mai lungă din lume, doar lumea e mai lungă decât
ea (Luca Piţu). De la teocentrism la antropocentrism, sec XXI – christocentric.
Creştinii pot fi socotiţi şi satanişti.
Context
universal românesc. Nefericirea e calea spre opera genială, viaţa noastră e o
karma, un sens divin sau unul demonic. Uitarea limbii în exil – Şi uit câte
puţin latina (Ovidiu). Temele în traducere se degradează. Tragedie braziliană –
Manuel Bandeira – traducere de Maria Carâp. Irepresibila dorinţă de a împărtăşi
lucruri dure. Ironia modernităţii: dominante mai mult decât dominate. Altă
poezie tradusă de d-na Carâp este „Jose”. Denis Buican, în eternism –
Biognoseologia. Sorin Alexandrescu – personalităţi româneşti: Carol II,
Antonescu, Codreanu, Ceauşescu. Ivo Andrici – Podul de pe Drina, biografia unei
ţări ortodoxe înghiţite de Islam, comunişti; cartea este tradusă de Gellu Naum.
Literaturile apropiate nu ne sunt impuse, fac parte din literatura noastră.
Anii ’50 au fost criminali. Mahabharata – moartea Indiei; o ţară poate fi ucisă
ucigându-i-se capetele. Kazantzakis, prieten cu Panait Istrati, Odisea – 33 333
versuri, Zorba Grecul se încheie cu o
scrisoare, Ascetica nu s-a tradus la noi, biserica nu acceptă ideea din Iisus
rătignit a doua oară. Noi nu vom pieri, dar ne vom pierde într-un fractal
european.
Atic şi
asiatic. Athicos-Asianos-Rodhium. „O, tu, cel făr’ de noroc,/ Deschideţi mintea
şi vorbeşte,/ Striveşte mărăcini sub talpă/ Şi pe drumul de sânge păşeşte
singur” (Rabindranath Tagore”. „Tragedia mi se pare asemenea unui om
îndrăgostit de propria lui înfrângere” (D. H. Lawrence). Trăsături:
circularitatea ideilor limită; diviziune între atic şi asiatic; culturile
arhetipic contrare/antinomiile culturilor arhetip; rodian; teoria nemonadică a
culturilor; mitul arheu; distincţia între filosof şi poet; cuvântul este totul,
nu ideea; frumuseţea poetică; germanitate, rafinament, supleţe; procesul
culturii e ciclic; cultura e un proces stilistic; spiritul timpului goethean/ i
se opune spiritul spaţiului; nimeni nu s-a luminat vreodată cu întunericul
odăii vecine (Vladimir Streinu); unitatea bulbului original;
atic=singur/înghiţit de asiatic/ stil dens şi viguros; asiaticul substituie/
stil umflat şi gol, fălos şi bombastic, lipsit de judecată; asiatic – formă a
romantismului; aticul – formă a clasicismului; aticul şi asiaticul devin
dublete de concepte: liniar/ pictural; planiform/ adânc; închis/ deschis;
relativ/ absolut; cuvinte noi / idei vechi; daoist/ confucianist. Toate
formulele filosofiei timpului sunt nişte forme spaţiale: corpul izolat; infinit
tridimensional/ cultură occidentală; peştera, drumul labirintic. Percepţia
nelimitării: limitat/nelimitat; atic/asiatic. Combinarea accentelor de valoare.
Adulterarea valorilor atice prin cele asiatice şi viceversa. Noi, românii,
suntem atici, sfere/lotuşi. Viaţa e sfântă. Asia creşte, Europa scade la ora
actuală, cultura feminină o înghite pe cea masculină. Tragedia – o armă mai
puternică decât se cuvine.
Cele trei
stadii ale creaţiei: precreaţia, crearea, distrugerea lumii. Deschiderea e
vocalică, stingerea este consonantică (Amita Bhose despre Eminescu). Alternanţa
sugerează. Zeiţa cunoaşterii îi vorbeşte ginerelui (Şiva) în limba cultă, iar
miresei (Parvati) în limba populară (Kumarasambhavade Kalidasa).
Marino-Piţu-Kamban.
„I had a little talent for happiness” (Beckett). Literatura – un cerc care se
repetă, o noţiune sinonimică prin excelenţă. Stratul heteronomic al ideii de
literatură/ domeniul valorilor concurente şi exclusiviste exprimate în scris
care pun în pericol specificul literaturii: a) republica literelor – literatura
universală şi naţională / b) literatura – fenomen social, literatura de
expresie/ fenomen economic/ fenomen ideologic. Doctrină: gândirostivieţuirea.
Kamban, împărat al poeţilor, trăieşte în Dumnezeu.
End-Beginning in the books by self
End: Sa nu
le spun lor Omoratorilor / Tell it not to Killers (Dodii 18-58, 2003, p.488.
Apokalipsa indiana VII/Indian Apokalipse VII)
Beginning:
stiam unde merg dar repetat intrebam care e drumul / I knew where I was going
but repeatedly I asked the way
E: 2002
tocmai scriu la cartea La Gioia/2002 I am just writing to the book La Gioia (La
Gioia, 2002, p.189.Apokalipsa indiana VI/Indian Apokalipse VI)
B: Inapoi,
Aticus Sanatan, ai spus ca ai 63 cum ai fi zis 23/Back, Aticus Sanatan, you
said you are 63 as if 23
E: viata din
nou pe margine de ou poveste jungla lume lunga latul orizontului dorurile
Pontului /life again on egg’s edge tale jungle world long horizon broad Pontus
longings (Sanskritikon, 2002, p.497. Also: Gyr’s ‘I have remained under Troy’s
walls’, p.525 and letter from Satya Vrat Shastri on the back cover. Apokalipsa
indiana/ Indian Apokalipse V)
B: sub
invitatie pereche in casa de primire scap intr-o lada/under invitation pair in
reception house I escape in a chest
E: It should
all be typed out in a week or two and then? off to find a publisher. (Frica de
Orient/Fear of the Orient, 2001, p.237. Apokalipsa indiana II/Indian Apokalipse
II)
B: Saluti da
Napoli, Pasqua, Pompei, o ora si la teatru./Saluti da Napoli, Pasqua, Pompei,
an hour and at theatre.
E: lancezise
pentru ca isi daduse drumul/he had languished for given way to self (Buddha si
colonelul/The Buddha and the Colonel, 2001, p.202. Apokalipsa indiana
III/Indian Apokalipse III)
B: 16 august
1991, Otopeni,ora 6.30. Din cauza conditiilor meteo la Moscova…/16th August
1991, Otopeni, 6.30 a.m. Due to meteo conditions in Moscow…
E: mereu
amuteam, orbeam, de-o nostalgie tampita, ca n-o s-o mai vad de bine ce n-o
vedeam, o revedeam./I was ever hushing, blinding, by a stupid nostalgia I wouldn’t
see her again as long as didn’t see but saw her again.(Furnici albe/White ants,
2001, p.280. Apokalipsa indianaIV/Indian Apokalipse IV)
B: Sa fie
zece ani de cand intre sonetul de mesteceni si izvorul Eminescu…/Some ten years
since between sonnet of birch trees and Eminescu spring…
E: Muta lui
marmora din negrele firide, umbra lui mistuindu-si-o in umbra eterna a codrilor
negri, visul de aur al iubirii lui eneadum genetrix, ma beaute, chipul sfant al
celei mai frumoase femei de pe pamant – i-l vor visa chiparosii ‘cu ramurile
negre uitandu-se in jos’/ His mute marble from black rechesses, his shadow
consumed in eternal shadow of black woods, the golden dream of his love eneadum
genetrix, ma beaute, the saint face of most beautiful woman on earth will be
dreamt by cypress trees ‘with black branches lookind downward. (Baudelaire si
poetii romani/Baudelaire and Romanian Poets, 2001, p. 255)
B: Privirea
in timp asupra creatiei baudelairiene, portretizata alegoric, ar avea, fatal,
toate fetele creatiei insasi, de la mirarea copilareasca, pana la masca de
vapori a strigoiului./The time outlook on Baudelaire’s creation, in an
allegorical portrait, should, fatally, have all faces of creation as such, from
child wondering to ghost’s mask of vapours.
E: You are
Boston I am Edgar Poe (Poeston, 2001, p.192)
B: Hynes
consortia unallocated prieteni si avocati nealocati Prusak Billington
Iaszi/Hynes consortia unallocated friends and advocates unallocated Prusak
Billington Iaszi
E: even not
recognizing me you may have stayed in Trinidad in the strange forest like
people (Mamma Trinidad, 2001, p.157)
E: Este, mai
degraba, probabil ca diferitele secvente ale populatiei de rromi se vor
dezvolta in mod independent./It is more likely that the various segments of the
Rom population will evolve independently (Toward a L.M.C.Gypsy Library/Spre o
biblioteca romaii L.M.C., 2001, p.74)
B:
Pregateste-te sa traiesti in Trinidad/Prepare yourself to live in Trinidad
E:
culegatoarele/the gathering women (Sonete thailandeze/Thailandese Sonnets,
2000, p.217)
B: domnul
cand ma inchinam si nu mai ingenuncheam/god when I prayed and didn’t kneel any
more
E: o roata
de bicicleta pentru fiecare umbra de pe lume/a bycicle wheel for any shadow in
the world (Orientopoetica, 2000, p. 312)
B: scrie-ma
noaptea pe trecute/write me over night en passant
E: the
Thomas Crown Affair film back 68 miles west of Erzurum (Malta versus Trinidad,
2000, p. 76)
B: murind cu
moartea lui Kabir inainte de moarte nemuritor / dying with death of Kabir
before death so immortal
E: Perhaps,
today urban anthropology, also as human geography, is more and more what
previously used to be “the other”, “le bon sauvage”, and, somehow within
selfanthropology, meant the village; yet in the twentieth century poet Lucian
Blaga is immortal by saying, “I believe eternity was born in the village”
(Asian Temptation, 2000, p.18)
B: The
author used to write ‘anthropological poems’ in the cities of IUAES congresses
he attended – New Delhi, Zagreb, Lisbon, Mexico, now Beijing.
E: Following
is the half diaspora based on visual insideness insightful as it happens
(Waste, 1999, p.126)
B: parinte
si persoana am auzit-o plansa/father also person I heared her weeping
E: Daca tu ai fi sotul ei, visul i-ar fi
actualul sot/If you would be her husband, her dream would
be her actual husband (Pelasgos, 1999, p.178)
B: Dincolo
incepuse agitatia obisnuita si careva, cam de serviciu, mai chema la ordine, pe
soapta si zgomot – haideti, haideti, prezentarea o sa inceapa acum/In the other
side, usual agitation had started and someone, servicelike, still called to
order – come on, come on, presentation is starting now.
E: 20 years
of the author’s experience with IUAES are acknowledged as a chance between
counter-culture and ecology of survival. (Sub clopot/Under Bell, 1998, p.333)
B: Parpagai:
(publicitate) editia 666 irod iord(an) iuda aiud/Parrot: (publicity) edition
666 irod iord(an) iuda aiud
E: Veti
urmari de-acum Maica Medeea la Pa(ri)s./You will follow from now Mother Medea
to Pa(ri)s. (Maica Medeea to Paris. Apokalipsa indiana I/Mother Medea to
Paris/Indian Apokalipse I, 1998, p.208)
B: Memoria
profunda medeica te lasa intr-o sanie care existase si-ai uitat-o in afara
visului – Medeea-Moira./Profound Medean memory leaves you in a sled which had
existed and you forgot it out of the dream – Medea-Moira.
E: the
pillar Basarabia bar bar bar carribi carribi infineternal beings in
mahasamadhi. scaffolding. 17 cells (Lumea fara Coloana lui Brancusi/The World
without Brancusi’s Column, 1997, p.33)
B: Buddha
culcat./Buddha lying.
E: capul
unui profet pe scara de la Shantiniketan/the head of a prophet on the ladder
from Shantiniketan (Ion Iuga in India, 1997, p.48)
B: Prof.Rao,
dimineata asta, pe Chatra, unde isi facea plimbarea cu Snoopy, s-a multumit
sa-mi lamureasca intrebarea de aseara, de la Ashoka Hotel – nu era atat a
noastra, cat a nordicilor celorlalti, abandonati ambiguitatilor, poate necesara
pentru intelegerea lui Shiva-Parvati, reprezentat atunci, in Kuchipudi, de Raja
si Radha Reddi – ce este Tilana?/Prof. Rao, this morning, on Chatra, where he
was walking with Snoopy, simply cleared the question of last evening in Ashoka
Hotel – it wasn’t as much ours as of other northerners, abandonned to
ambiguities, perhaps necessary for understanding of Shiva-Parvati, represented
then, in Kuchipudi, by Raja and Radha Reddi – what is it Tilana?
E: Schita
din urma cu verva unui monolog satiric (bhana) se si incheie cu o dedicatie
‘parpagaiului’, pasare bine instalata in literatura sansacrita, aici lux de
inport./The last story with zest of a satirical monologue (bhana) ends by a
dedication to the ‘parpagai’/parrot, bird well installed in Sanskrit
literature, here luxury of import. (Manuscrisele de la Marea Vie/The
manuscripts from the Living Sea, 1996, p.106)
B: Vorbim de
unde am ramas, o data la sfarsitul plachetei 50 doine lui Ilie Ilascu, 1994,
(Death Employment), a doua oara in continuitate cu hermeneutica (incipienta) a
poeziei intemnitate si exilate (Haos, temnita, exil la Eminescu, Cotrus, Gyr si
Stamatu, 1995)./We speak from where we remained, once at the end of booklet 50
Doinas to Ilie Ilascu, 1994 (Death Employment), twice in continuity with
incipient hermeneutics of imprisoned and exiled poetry (Chaos, Prison, Exile at
Eminescu, Cotrus, Gyr and Stamatu, 1995)
E:
Together-You never go away we are one in our other and all is Om. (The
Buddha1994, p.187)
B: Your four
lines of scribled letter cum your peace activist Newsletter plus a copy of Dr. Pavao Rudan’s
letter to you and review of two of your novels “White Ants” and “The Buddha and
the Colonel” received today evening as a happy surprize.
E:
Eminescu’s “Prince Charming of the Tear” inspired my 1970 novel Eres/Heresy
which ends by a halucinatory dinner – eating anything around them, earth,
embers, clouds – O sacrum convivium in quo Crsitus sumitur! (Indoeminescology,
1994, p.283)
B: Mihai
Eminescu (1850-1889) is the greatest mind of the Romanians (Titu Maiorescu),
plenary man of Romanian culture (Constantin Noica), a feeling which gives the
measure of spiritual powers of one people (Zoe Dumitrecu-Busulenga), often
compared with Homer, Kalidasa, Shakespeare.
E: Only she
will not follow her own romanza towards promised movies-studios, at other
thousand miles, in triangle, far of capital, Rob, anthology – “Tender, semi…”
(Parinior, 1982, p.138)
B: Three
minutes…Four…By my watch. I love you.
Notes.
Priority is
given to the end followed by the beginning, to ‘Indological’/India inspired
books (less those written in India between 1977-1984, those before that - not
available with author returned after 25 years to teach again Romanian in India
– yet I remember the beginning in Poemele parintilor/ Poems of the Parents,
1976: Imi scriu in fiecare zi cartea/I write everyday my book - and also some
forgotten in Bucharest e.g. Balada Calcuttei/The Calcutta’s Ballad, 1999). If
the theme of list can be recognition (of mother, of poet, of own works etc.) –
when only English e-b’s are recorded that is the original language or
translation from Romanian -, a random manner of acknowledging Romanian reading
sentences in Romanian class of Indian students is supposed. Other comments on
quoted books by self may have points in literature, applied linguistics,
education, anthropology, including scope of Romanian language in India and of
Indian languages in Romania via creative writing.
https://georgeanca.blogspot.com/2018/11/alexandrinul-de-george-anca.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu