sâmbătă, 8 decembrie 2018

MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ - Vindecarea depresiei



SMERENIA INTELEAPTA  - Arhimandritul Sofronie Saharov



            Nu trebuie sa ne smerim fata de cei ce nu se smeresc, deoarece o vor exploata ca pe o slabiciune si, în consecinta, ne vor afunda mai rau. Cei renascuti în Duhul, atunci când îl întâlnesc pe un smerit, se smeresc si ei mai mult, în timp ce cei care nu sunt renascuti, atunci când întâlnesc un smerit, gasesc ocazia de a se sui în cârca lui, de a se folosi de el.

Arhimandritul Sofronie Saharov, Cunosc un om in Hristos – Parintele Sofronie de la Essex, traducere de Pr. Serban Tica, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 336





HOTARUL VESNICIEI  - Arhimandritul Sofronie Saharov



          Fiecare dintre noi va fi adus cândva la hotarul dintre timp si vesnicie. Ajungând la acest hotar spiritual, va trebui sa ne hotarâm viitorul în lumea ce se afla înaintea noastra si sa ne hotarâm daca suntem sau nu împreuna cu Hristos, întru asemanarea Lui, sau sa ne departam de El. Odata facuta pentru vecie, alegerea – de a ne identifica cu Hristos sau de a Îl refuza – prin vointa noastra libera, timpul nu va mai functiona pentru noi.

Arhimandritul Sofronie Saharov, Rugaciunea,  experienta Vietii Vesnice, traducere de diac. Ioan I. Ica jr., Ed. Deisis, Sibiu, 2007, p. 126

  




LUMEA E CA FUMUL  - Sfantul Teofan Zavoratul



        Placute sunt, lume, vremurile tale si anii tai, însa trec ca fumul. Te asemeni unui vis ce piere, si zilele tale sunt ca o umbra; seara ta trece repede, dimineata ta nu e îndelunga; ceasurile tale alearga catre sfârsit, care de care mai repede... Grabeste-te, pacatosule, sa primesti iertare pâna când mai straluceste pentru tine lumina zilei.

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 126




ROUA  - Sfantul Ignatie Briancianinov



         Dincolo de îngradirea manastirii, înspre apus, se întindea o pajiste larga. Pe atunci ea era acoperita cu iarba deasa si frageda, cu flori salbatice felurite, care înfloreau fara nici o grija si raspândeau o buna mireasma, fiind în deplina slobozenie si în largul lor. În ziua aceea s-a pogorât peste ele belsug de roua. Nenumaratele ei picaturi se întrezareau pe fiecare floare, pe orice tulpina sau frunza marunta, si în orisicare dintre picaturi se oglindea foarte deslusit soarele; fiece picatura raspândea raze aidoma cu cele ale soarelui. Poiana arata ca un covor întins de catifea, peste care, prin verdeata deasa si plina de lumina, o mâna îmbelsugata a risipit o multime nemarginita de pietre pretioase multicolore, cu minunate nuante si jocuri de lumina, cu raze si cu stralucire. Era ca si cum ar fi spus cineva: „Priveste! S oarele este pe deplin înfatisat în fiecare smerita, dar si curata, picatura de roua: asemenea si Hristos este prezent si ni Se daruieste în întregime la Sfânta Cina, în fiecare biserica crestin-ortodoxa. El împartaseste lumina si viata celor care se fac partasi Lui si care, unindu-se cu Lumina si Viata Dumnezeiasca, devin ei însisi stralucire si viata. Întocmai si picaturile de roua, primind în sine razele soarelui, încep ele însele sa raspândeasca lumina aidoma cu cea a soarelui”. Daca astrul cel material si vremelnic – creatie a Ziditorului, Care, fara de osteneala, într-o singura clipita l-a adus întru existenta – se poate oglindi deodata în nenumarate picaturi de apa, atunci de ce oare n-ar putea Însusi Ziditorul Cel Atotputernic si Omniprezent sa fie pe de-a-ntregul de fata prin al Sau Preasfânt Trup si Sânge, prin Dumnezeirea Sa unita cu acestea, sa fie de fata, în acelasi timp, în nenumarate biserici unde, prin voia si porunca Sa, Atotfaptuitorul si întru tot Sfântul Duh este chemat sa Se pogoare asupra pâinii si vinului, spre a savârsi Taina cea mai mare, cea mai izbavitoare si cea mai de nepatruns?

Sfantul Ignatie Briancianinov, Cunoasterea lui Dumnezeu prin mijlocirea firii vazute, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 20-22



Vindecarea depresiei


        Depresia (de la cuvântul latinesc depressio-„constricție”, „apăsare”) este dispoziția sufletească abătută, însoțită de moleșeală, astenie, de o apreciere descurajată – pesimistă a evenimentelor. Această suferință este cunoscută omenirii din timpuri îndepărtate, de când s-a petrecut căderea în păcat a celui dintâi om.

Conform unui studiu făcut în anul 1983 s-a calculat că în lume la momentul dat au fost peste 100 milioane de bolnavi de depresie. Actualmente numărul acestora a crescut simțitor. Cel mai des tulburările depresive se întâlnesc la împătimiții de băutură și droguri, dar pe lângă aceasta mai sunt și alte aspecte negative astfel ca divorțurile, certurile, conflictele etc.

Mulți își argumentează descurajarea și posomorârea prin cerințele vieții zilelor noastre, care sunt superioare puterilor omului. Conflictul dintre pretenții și realitate lasă în suflet întristare, amărăciune și supărare, de aceea în timpurile noastre, noi vedem tot mai mulți oameni care suferă de această boală. Aproape în fiecare ză auzim de cazuri de sinucidere, nu numai între cei vârstnici dar și printre minori. Adolescența este o perioadă extrem de vulnerabilă în care situațiile dificile sunt percepute ca și probleme care nu-și au rezolvarea. Eșecurile la școală, lipsa părinților, decesul unei persoane dragi creează adolescenților stări emoționale greu de controlat. Unii nu-și mai văd rostul lor în viață și astfel recurg la gesturi greu de înțeles de către cei apropiați.

Știința posedă o complexitate de cunoștințe despre apariția tulburărilor depresive, însă oamenii de știință neglijează aspectul duhovnicesc care stă la baza apariției depresiei, și anume starea de întinare a sufletului – păcatul. Despre acțiunile disctructive a păcatului asupra sufletului omenesc ne vorbesc Sfinții Părinți și chiar întreaga ortodoxie.

În  Bazele concepției sociale a Bisericii Ortodoxe Ruse adoptate la Sinodul Arhieresc Jubiliar (Moscova 13-16 august 2000) se spune: „Biserica privește bolile psihice ca pe una din manifestările vătămătoare generale a păcatului față de natura umană”. De aceea trebuie de făcut o distincție între boală „de la natură” și cele provocate de lucrarea diavolească.

Depresia îi pândește cel mai des pe cei ce s-au lepădat de cele cerești și s-au lipit cu tărie de cele pământești, după cum afirmă Sfinții Părinți, că întristarea vine atunci când patima nu a fost satisfăcută; de pildă când omul nu a primit banii doriți, când a suferit un eșec în dragoste, când cariera sa stagnează, fără vre-o oarecare perspectivă de promovare, etc. În acest moment omul făcându-se „nebun” nu poate primi un sfat bun, fuge de oameni considerându-i pe ei vinovați și pătrunde în esența problemei, nu vede că suferința lui zace în el, înlăuntrul său. De cele mai multe ori, acești oameni nu aleargă la Biserică, la tainele pe care le dă Dumnezeu Cel întreit în persoană, dar la diferite practice străine duhului ortodox: meditație, masaj, yoga, shopping, ședințe la psiholog (în trecut anume acel psiholog la care se recurge în prezent a fost exclusiv persoana preotului).

Adevăratul leac de toate bolile este Hristos și credința în El, însă oamenii deseori se încred în diferite programe TV, ascultă sfaturile celebrităților, caută în diverse izvoare de informație, ziare, broșuri, blogguri, caută cu disperare sfaturile experților nutriționiști, psihologi, dar uită, sau poate nici nu cunosc, că toate aceste sunt seci și oarbe din cauza duhurilor mute și surde de la care se inspiră. Singura cale corectă spre vindecare de depresie, de trândăvire și întristare este adevărata credință ortodoxă, prin îndreptarea vieții după poruncile lui Dumnezeu.

Cel mai important pentru om este să înțeleagă că sursa bolii sale este păcatul, astfel să urască păcatele diavolești ale trufiei, slavei deșarte, mâniei, curviei, minciunii și să se întoarcă cu fața la Dumnezeu.

Părinților, fiți atență la viața voastră și a copiilor voștri. Nu vă mai gândiți la pretențiile care nu se realizează în viața această, dar fiți cât mai mult alături de copii. Copilul învață de mic de la părinții săi, astfel că deseori astăzi copiii își văd părinții indisponibili pentru ei,  începând a crede că nu sunt protejați și că nu pot avea încredere în ei. De fapt contează mai puțin numărul de ore, ci „calitatea” timpului petrecut împreună. Pentru copilul școlar, care devine agresiv sau dimpotrivă retras, cel mai important este să i se vorbescă, dar și să fie ascultat. La vârsta adolescenței principala problemă este anxietatea de performanță: teama de note proaste care poate duce chiar și la depresie.

Pentru fiecare creștin este necesar participarea (nu asistarea) la sfintele slujbe ale Bisericii, citirea de mic copil a Sfintei Scripturi, a literaturii patristice. Măcar un singur cuvânt de rugăciune, un semn al crucii și se poate mântui sufletul prin puterea lui Dumnezeu.

Să ne amintim totdeauna de cuvintele Sfântului Apostol Pavel: „Bucurați-vă pururea. Rugați-vă neîncetat. Daţi mulţumire pentru toate, căci aceasta este voia lui Dumnezeu, întru Hristos Iisus, pentru voi” (I Tes5, 16-18).

Singura cale corectă spre vindecare de depresie este îndreptarea vieții după poruncile lui Dumnezeu.

Protodiacon Valeriu Balan

Sursa: Pr. Alexandru Stanciulescu Barda








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu