Dragii mei
enoriași!
Sărbătoarea Moșilor. În decursul anului întâlnim
mai multe zile dedicate ,,moșilor”, adică bătrânilor și bătrânelor. Uneori,
întâlnim chiar perioade cuprinzând mai multe zile dedicate lor. Avem ,,Moșii de
primăvară(1-8 martie), ,,Babele”(9-14 martie), Moșii de Crăciun, Moșii de
Florii, Moșii de Sfântul Gheorghe, Moșii de Rusalii, Moșii de Sânziene, Moșii
de Sântilie, Moșii de Sânta Maria Mare, Moșii de Sânmedru(Sf. Dumitru). Unii
sfinți din calendarul creștin au primit calificativul de ,,moș”. Așa, bunăoară,
avem Moș Andrei(30 noiembrie), Moș Nicolae(6 decembrie), Moș Ignat(20
decembrie), Moș Crăciun(25 decembrie), Moș Vasile(1 ianuarie) etc. Vorbim chiar
de ,,Moș Adam” și ,,Moașa Eva”.
În aceste zile, fie
că sunt și sărbători creștine, fie nu, se face pomenirea celor morți, rude,
cunoscuți, moși-strămoși. Sunt zile în care se mângâie sufletul celor care duc
dorul celor plecați în lumea de dincolo. Pomenirile respective înseamnă
rugăciune și faptă bună, milostenie. Este o comuniune între cele două lumi,
este sprijinul pe care cei vii, care formează Biserica lucrătoare, îl dau celor
adormiți, care formează Biserica triumfătoare. În aceste zile, dragostea devine
puntea dintre cele două lumi.
Analizând mai atent
aceste momente din timpul anului, vom înțelege că ele au și alte semnificații,
care vorbesc de vechimea și continuitatea poporului nostru pe aceste meleaguri.
În cultul creștin și în învățătura creștină nu este folosit cuvântul ,,moș”.
Bătrânii sunt numiți peste tot pur și simplu ,,bătrâni” sau ,,îndelungați în
zile”. Denumirea de ,,moș” este o denumire populară românească a bătrânilor. În
tradiția românească bătrânii s-au bucurat întotdeauna de mare cinste, chiar și
după ce au decedat.
Respectul față de
bătrânii decedați a devenit adevărat cult din vremi depărtate. Dacii socoteau
că sufletele bătrânilor rămân pe pământ, în mijlocul comunității, îi văd și-i
aud pe cei vii, pot să intervină în bine sau în rău în viața acestora, în viața
familiilor lor, în bunul mers al recoltelor, vitelor. Bătrânilor decedați li se
confecționau statuete, care aminteau de chipul lor pământesc și acestea erau
păstrate la mare cinste în case, li se dedicau zile de sărbătoare. În acele
zile se făceau anumite ritualuri religioase pe înălțimi, se aduceau jertfe în
acele zile. Toate acestea se făceau pentru a obține bunăvoința bătrânilor
decedați, moșilor. Sufletele acestora aveau acces la marele zeu, Zamolxe, îl
puteau ruga să ajute pe cei vii, pe fiecare în parte, dar și poporul în
totalitatea lui, când era vorba de războaie, de vremuri rodnice. Mânia
bătrânilor decedați putea aduce multe nenorociri în viața urmașilor și
familiilor lor: decese de oameni, de animale, calamități naturale etc. Tocmai
de aceea trebuia păstrată o ,,relație” cât mai bună cu aceste suflete.
Venerația față de aceste suflete ale moșilor ajungea uneori atât de mare, încât
moșii deveneau un fel de semizei și intermediari între oameni și zei.
Sărbătorile Moșilor din timpul anului luau amploare deosebită în unele zone.
Ele se derulau, așa cum am spus, pe locuri ridicate, numite de obicei ,,Vârful
Moșu” sau ,,Babele”. Acolo se derulau mai întâi ritualuri de cult, un fel de
slujbe religioase, în care erau lăudate sufletele moșilor pentru viața lor
virtuoasă de pe pământ, pentru sprijinul ce l-au dat urmașilor atât în timpul
vieții, cât și după moarte. E posibil ca aceste ,,slujbe” să fi fost însoțite
de jertfe sângeroase.
În Mehedinți, spre
exemplu, la Vârciorova, există ,,Vârfu Moșu”, asemănător unui trunchi de
piramidă. La o privire mai atentă, se poate vedea că acea formă de relief are
trepte, iar în partea de sus o platformă plată. Acestea nu puteau fi realizate
de natură, întâmplător, ci pregătite de mâna omului, cu migală. Vârful Moșu era
în imediata vecinătate a Dunării. Pe vremea dacilor Dunărea se numea Istros și
era socotită fluviu sfânt. Din apa ei beau dacii cu adâncă evlavie și
religiozitate, socotind aceasta ca o împărtășire cu sacrul, ca o reconectare a
firii omenești, păcătoase, la universul sacru al naturii. Apa Istrului era
dătătoare de energii, tămăduitoare de boli, curățitoare de păcate. În nici un
caz, fluviul de atunci nu era poluat ca astăzi, ci apele lui erau curate și
cristaline ca lacrima. Mai mult, în zona Vârciorovei, la picioarele Vârfului
Moșu, erau ,,Cazanele”, adică acea zonă în care pe fundul apei erau multe
stânci, care făceau ca apa să se zbată înfricoșător și să scoată mugete
înfiorătoare, mai ales în anotimpurile ploioase. Acolo se sfărâmau multe
corăbii, mureau mulți oameni și tocmai de aceea trebuia făcut ceva din punct de
vedere religios pentru liniștirea apelor, pentru îmbunarea fluviului. Până în
ultima vreme, ba chiar și azi, puținii locuitori ai Vârciorovei urcă de Rusalii
și de Sfântul Petru(29 iunie) pe Vârful Moșu și fac acolo pomeniri ale celor
morți, cât și nedeia satului.
În alte locuri sacre, în care se făcea
pomenirea Moșilor, după ritualurile cultice și jertfele ce se oficiau, urmau
petreceri, jocuri, târguri. Am aminti în acest sens Muntele Găina din
Transilvania și Muntele Ceahlău din Moldova.
Moșii au rămas în
tradiția românească foarte prezenți, atât în timpul anului, cât și în viața
individului. Cu toții știm că fiecare copil, la botez are nași. Așa este
rânduiala creștinească. Nașii devin la botez părinții spirituali ai noului
creștin. Cu toate acestea, tradiția populară introduce în scenă și o a doua
pereche de părinți spirituali, ,,moșii”. Aceștia se vor bucura de același
respect de care se vor bucura nașii din partea noului botezat. Acesta se va
duce în fiecare an împreună cu părinții, în ziua de Anul Nou, la moși, ca să le
ducă un plocon format, de obicei, dintr-un grindei(pâine mare, cât roata
plugului, frumos ornamentată), o coastă de porc afumată, cinci litri de vin,
trei litri de țuică, un trandafir(cârnat) afumat. Moșul primește ,,nepoții” în
pragul casei. Îl ridică pe ,,nepot” și-i dă cu capul de trei ori de prăgarul de
sus al ușii, ori de tavanul casei și-i urează să trăiască, să crească mare până
la tavan, să fie sănătos și norocos în viață. Urmează masa și la sfârșit moșul
face un dar nepoțelului.
Se pot face multe
comentarii asupra acestor aspecte ale tradiției populare românești legate de
cultul Moșilor. Cert este faptul că ele sunt adevărate relicve ale unei
arheologii spirituale, care ne scot în evidență mai multe adevăruri legate de
poporul român și strămoșii lui. Menționăm în acest sens: 1. Strămoșii poporului
român, dacii, aveau credința în existența sufletului; 2. Dacii credeau în
nemurirea sufletului; 3. Moșii și strămoșii decedați erau prezenți în viața
societății și a urmașilor, influențându-o în bine sau în rău; 4. Moșii sau
strămoșii aveau puteri supraomenești, pe
care le foloseau ori de câte ori era nevoie; 5. Moșii erau intermediari între
oameni și zei; 6. Moșii, prin puterea și funcțiile pe care le aveau, erau un
fel de semizei; 7. Creștinarea dacilor, respectiv a daco-romanilor, a fost un
proces de scurtă durată, deoarece existau multe elemente comune între
credințele lor religioase și religia creștină. Putem menționa câteva în acest
sens: 1. Monoteismul(credința într-o singură forță superioară, creatoare și
conducătoare a lumii); 2. Credința în existența și nemurirea sufletului; 3.
Credința în existența unor intermediari(moșii-sfinții) între oameni și
divinitate și altele. Acele elemente au fost creștinate, în sensul că valorile
creștine corespunzătoare li s-au suprapus celor vechi. Faptul că unele elemente
necreștine au supraviețuit, armonizându-se perfect cu cele creștine, așa cum se
întâmplă în cazul ,,Moșilor”, ne dovedește că poporul român are o vechime
milenară pe aceste locuri, este urmașul marelui popor al dacilor și are o
continuitate neîntreruptă pe aceste meleaguri.
Să dea Dumnezeu ca să
mai fie multe mii de ani pe aceste locuri, căci mai are multe de oferit lumii.
*
Sfaturi părintești. Din scrierile Părintelui Sofian Boghiu, unul din
marii duhovnici români din ultima vreme, selectăm un fragment privind
duhovnicul și duhovnicia. Sperăm ca s fie de folos multora dintre
dumneavoastră. Iată-l: ,,-
Unii intelectuali sunt foarte pretențioși atunci când își caută un duhovnic…
Sunt
și oameni pretențioși. Pe duhovnic îl întrebi sau îi spui problema ta și el îți
răspunde deplin sau cât poate să răspundă și te mulțumește. A doua oară iarăși
îl întrebi alte probleme care apar prin mintea ta. Sau îi mărturisești greșelile
tale. El se poate ruga pentru tine, te poate ajuta în felul acesta. Dacă este
un intelectual pretențios care caută un duhovnic deosebit, mai greu o să-l
găsească; fiindcă el vrea să vorbească cu un preot care să fie filosof ca și
el. Așteaptă răspuns pe limba lui și atunci se poate să întâlnească un duhovnic
care nu-i înțelege întrebările lui, vorbele lui, dar știe foarte multă viață
duhovnicească de care are nevoie filosoful sau intelectualul. Ei nu se pot
înțelege pentru că acesta din urmă e prea pretențios și, adeseori, îmbătat de
mândrie datorită științei lui. Un asemenea om pretențios e greu să găsească un
duhovnic „duhovnicesc”. Și rămâne să caute toată viața și în multe cazuri nici
nu-l găsește până la urmă. Rămâne cu filosofia lui și cu jumătate de măsură
duhovnicească.”
*
File de jurnal – 20 iun. 1982. ,,Primarul și-a
cerut scuze pentru că a amendat-o pe mama, fiindcă nu lucrase la colectiv,
fiind în perioada post-operatorie. A dat vina pe brigadierul I. V., care ,,i-a
vârât sub nas lista pentru amenzi.” Printre cei amendați au fost și bătrâni și
bolnavi. Am vorbit cu dumnealui despre posibilitatea realizării unei rețele de
apă, care să alimenteze satul Bârda. Ar fi o sursă puternică de apă la fântâna
de la biserică. De acolo s-ar putea ridica în Znamăn cu pompa, într-un bazin,
apoi, prin cădere, să se distribuie în tot satul. De asemenea, am discutat de
posibilitatea realizării unui monument al eroilor satului. M-a rugat să găsesc
un sculptor, care ar putea să-l construiască. Ar fi multe de făcut!
Miercuri am fost la Severin. Părintele Pufan,
protopopul, mi-a spus că mitropolitul Nestor s-a interesat de mine(…).
Protopopul m-ar fi vorbit de bine, în sensul că reușesc să armonizez
preocupările pentru biserică cu cele privind cartea. Mitropolitul și-a exprimat
dorința de a mă vizita pe data de 3-5 iulie, când va veni să-l întâlnească pe
noul prim-secretar de partid al județului, domnul Marcoșan. Nu e sigur în care
zi îl va primi, de aceea e nesigură și data vizitei ce mi-o va face. I-am spus
protopopului: ,,- Dacă mai aveți prilejul să-i vorbiți, spuneți-i că eu sunt
dispus să-l primesc oricând!”
Joi am lucrat la arhiva I. A. S. – Tr.
Severin. Am terminat de conspectat ștatele din perioada 1949-1969. Cumulate,
zilele lucrate de tăticu la Ferma Bârda în acea perioadă fac doi ani și ceva.
Mai am de conspectat arhiva de la
Stațiunea de Cercetări Pomicole din perioada 1977-1979. Seara l-am invitat pe
inspectorul de personal al fermei la restaurant. Două săptămâni mă ținusem de
capul lui și conspectasem toate ștatele, ca să găsim zilele lucrate de tăticu
ca zilier. Îmi dăduse adeverința cuvenită și mă simțeam dator, deși aceea era
sarcina lui de serviciu. M-a scârbit! A comandat mâncare și băutură în exces,
fără jenă. Pe la jumătatea mesei a venit și nevastă-sa. A comandat și pentru
ea. Nevastă-sa mai venise cu o soră și
cu fiica acesteia. Pe acestea le lăsase la ușă și așteptau, probabil să zic ,,-
Chemați-le, domʽle,
încoace și să comandăm și pentru
dânsele!” S-au autoinvitat pe la Bârda ,,pentru o zi sau două, dacă nu
deranjăm!” Nu de altceva, dar să fac cu
domnul ,,lecturi și comentarii din Biblie!”
Domnul fusese activist de partid la fostul
raion Vânju Mare. Își amintea cu nostalgie de bețiile ce le făcea pe vremea
aceea. Se bea vin la discreție cu prețul simbolic de 5 lei/litrul, vin negru ca
mura și tare ca spirtul. Mânca ,,friptane” pe săturate cu 5-6 lei/porția.
Domnul a fost și la ,,Ștefan Gheorghiu” ca să-și completeze ,,studiile”. De
când s-a stabilit la I. A. S. – Tr. Severin n-a mai prea ,,făcut cu cartea”. Nu
din altă cauză, ci de ciudă că în Severin nu se pot găsi ,,cărți bune”. Toate
,,se dau pe sub mână”, iar ceea ce se pune pe tejghea sau pe stand ,,e gunoiul
depozitului”. Din această cauză domnul n-a mai trecut demult prin librăriile
severinene, numai pentru a-și manifesta oprobiul față de cei care pun piedici
,,unor oameni de cultură” de a fi la curent cu noutățile. Gândindu-mă că i-aș
putea fi de folos, sau, mai bine-zis, să văd ce-i poate capul, l-am întrebat ce
anume preferă să studieze. Mi-a răspuns: ,,- Domʽle, mă interesează o serie de romane bune,
care fac senzație! Nu-mi vin acum în minte titlurile sau autorii, dar știu că
asemenea cărți sunt multe, însă parșivii ăștia nu vor să le vândă unora ca mine
și ca dumneata!” E clar!
Abia am reușit să scap de invitatul meu. Am
plătit totul, i-am lăsat și am plecat, fiindcă aveam bilet la un spectacol.
*
Șase pui și-o biată mamă. Redăm mai jos o
poezie a lui Vasile Militaru cu
acest titlu, socotind că-n ea se regăsesc mulți părinți din vremea noastră.
Iat-o:
,,Mai demult o rândunică
Avea-n cuibu-i șase pui
Și privea la ei sărmana
Ca la chipul soarelui.
De cu zori pornea săgeată,
Căutând pe deal, pe văi,
Hrană pentru puii săi.
Și-n iubirea-i nu
o dată
S-a culcat ea nemâncată,
Dar destul de fericită,
Că nu s-a-ntâmplat nicicând
Dintre pui, s-adoarmă
vreunul
Ars de sete sau flămând.
Nici n-a fost mai
mândră
mamă
Decât ea-ntre rândunici,
Când văzu-ntr-o zi
că puii
Se făcuseră voinici !
Și n-a mai avut
odihnă,
Nici cât ai clipi sub soare,
Până când pe fiecare
Pui nu l-a-nvățat să zboare.
Dar când toți
puteau să
plece
Încotro voiau, sub slavă,
Rândunica istovită
A căzut în cuib bolnavă.
Și cu ochii plini de lacrimi,
Țintă-n ochii fiecui,
Zise celor șase pui :
Dragii mamei, eu
de-aseară,
Simt în inimă un cui.
Aripile rău mă dor
Și nici vorbă să mai zbor.
Dumnezeu mi-a dat
putere,
Oricât am avut nevoi
Să găsesc întotdeauna ,
Hrană bună pentru voi.
Astăzi, fiindcă
sunt bolnavă,
Dragii mei, cum se cuvine
Mari cum v-a făcut măicuța,
Să-ngrijiți și voi de mine.
Și ca nimeni
dintre pui
Să nu simtă că mi-e rob,
Fiecare să-mi aduceți,
Zilnic numai câte-un bob.
Ale voastre șase
boabe
Milostive mă vor ține,
Pană când o să vrea cerul,
Iarăși să mă facă bine.
Ascultând cuvântul
mamii,
Au zburat cei șase pui
Și-au adus vreo șase zile,
Fiecare, bobul lui...
Mai departe, însă,
puii,
Beți de-al slăvilor înalt,
Fiecare-având nădejdea,
Că-i va duce celălalt,
N-a mai dus niciunul
bobul
Și uitata mucenică,
A murit atunci de foame,
Cea mai bună rândunică.
Și-a rămas apoi
povestea
Tristă, nebăgată-n seamă,
Orșicui ai sta s-o spui,
Că o mamă își hrănește,
Șase, opt sau zece pui.
Însă zece pui adesea,
Toți, nu pot hrăni o mamă.
*
Pomană pentru tata. La ferma de la Bârda erau
suprafețe imense de pomi fructiferi: meri, pruni, peri, cireși etc. Toamna erau
aduși oameni la cules din Mehedinți, Dolj, uneori și din Maramureș, elevii de
la școlile din Malovăț, Bobaița, ba chiar de la licee din Severin. Mai veneau
muncitori de la diferite fabrici din Severin, chiar soldați în termen. Așteptau
câte 5-6 TIR-uri la rând, zilnic, să încarce lădițe cu fructe și să ducă în
multe țări europene. Ferma avea și muncitori angajați, care lucrau acolo
permanent. Printre ei era și tatăl meu. Pe acești muncitori îi pregăteau
periodic în tehnologia culturilor de pomi, li se făcea instructaj, erau
controlați cu atenție, ca să se vadă dacă și-au însușit normele de întreținere
a pomilor.
Munca cea mai grea
la pomi era tăierea de formare a coroanelor. Erau pomi mari și această lucrare
se derula de la 1 noiembrie până la 1 aprilie. Toată iarna acei muncitori,
originari din Bârda, Bobaița, Colibași, Malovăț și Izvorul Bârzii ședeau
atârnați pe scări, în ciuda ploilor, viscolelor, gerului. Pomii trebuiau
tăiați. Venea tăticu seara acasă și, când trăgea cizmele din picioare, cădeau
bulgări de zăpadă, ciorapii erau înghețați, iar picioarele vinete, degerate.
Rezistau întrecându-se în povestiri, glume și șotii de tot felul. Era tot o
veselie la ei, în ciuda vremii cumplite. Din când în când, puneau toți bani și
câte unul se ducea prin satele din jur și cumpăra câte un bidon de vin sau de
țuică. Beau, prindeau curaj și poftă de vorbă.
Într-o zi,
Sevastian Dorobanțu din Colibași s-a lăudat că are multă băutură, vin și țuică.
Unele butoaie erau pline de 4-5 ani. N-a uitat să spună că a pus un butoiaș de
100 litri cu cel mai bun vin în colțul beciului. A sigilat vranul cu ceară
roșie și nu va desfunda acel butoi până la nedeia de la Sfânta Maria Mică. ,,-
Atunci venim și noi pe la tine, la nedeie!” ,,- De aia e nedeie, să vină cine
poftește!” Au trecut la alte subiecte și totul s-a derulat în mod obișnuit. A
doua zi, Gelu lui Dacu din Bobaița a luat bidonul de zece litri și a zis că se
duce prin Bârda să caute vin de vânzare.
S-a strecurat să nu fie observat și s-a dus în Colibași, la casa lui
Dorobanțu. A strigat-o pe soția acestuia la poartă și i-a spus: ,,- Vergino, mă
trimise Banțu tău să-i umpli bidonul ăsta cu vin din botoiașul de 100 litri, pe
care l-a pus el în colțul beciului și i-a sigilat vranul cu ceară roșie!” ,,-
Nea Gelule, dar butoiul acela zicea că-i pentru nedeie!” ,,- Așa este, dar vrea
să vadă cum se prezintă, așa că mă trimise pe mine cu bidonul să i-l umpli!”
L-a umplut femeia, nu-i ieșea din vorbă soțului.
A ajuns Gelu la
oamenii din pomi și i-a chemat pe toți. ,,- Bă, uite ce zic eu: noi îl bem, dar
hai să-l dăm de pomană. În fiecare zi îl dă unul din noi pentru morții lui. Să
începem azi cu…. Dorobanțu, spre exemplu! Sunteți de acord?” ,,- Daa!” au zis
oamenii, fără să bănuiască planul colegului. ,,- Hai, Banțule, dă-l de pomană
pentru tată-tău! Uite, astăzi sunt chiar Moșii de iarnă!” ,,- Bine, mă, ziceți
,,bodaprost”; să fie pentru sufletul lui tata!” a zis Dorobanțu. Bidonul a
început să circule din mână în mână, până s-a golit. Toți erau mulțumiți,
fiindcă fusese un vin excepțional. Singur Dorobanțu era nedumerit. ,,- Mă,
Gelule, de la cine cumpărași tu vinul ăsta din Bârda, că ăsta seamănă cu al
meu!” ,,- Mă, Banțule, tu ai dreptate! Este din butoiașul tău oprit pentru
nedeie. Îi spusei Verginii că tu mă trimiseși să umplă bidonul!” S-a supărat
rău Dorobanțu. A amenințat că o va pedepsi pe soție când ajunge acasă… ,,- Mă,
Banțule, Vergina nu-i vinovată. Să n-o cerți. Eu o minții. Tu dăduși vinul de
pomană pentru nea Traian, Dumnezeu să-i primească. Dacă tu te superi și o cerți
pe Vergina, pomana nu mai e pomană! Gândește-te și tu ce-o să zică nea Traian.
Îi puseși paharul în mână și, când să-l ducă și el la gură să guste din vinul
făcut din via pe care el a pus-o, îi dăduși peste mână, vinul se vărsă și el
rămase cu gura arsă! Un copil are, nu
are mai mulți! Cine să-i dea de pomană, dacă nu copilul lui?! E ziua de Moși azi!” ,,- Lasă, mă, nu că mă
supăr, dar trebuia să știu și eu!” ,,- Păi, nu-ți spusei: vinul tău, pomana ta,
tatăl tău. Doar nu dăduși de pomană pentru altul. Noi doar te ajutarăm! Ziserăm
,,Bodaprost”. Dacă nu ne dai să bem și noi, nu-i nimic, bea-l tu singur!” ,,-
Bine, mă, să fie primit pentru bietul tata! Mi-o făcurăți, mi-o făcurăți!”
Așa treceau zilele,
săptămânile și lunile, așa au trecut și oamenii și-a mai rămas, ici-acolo, câte
o amintire despre ei.
*
Ajutoare și donații. În această perioadă,
parohia noastră a primit câteva ajutoare și donații, astfel: Domnul Sain Petre-Gheorghe din
Topleț(CS), fiu al satului Bârda: 200
lei; Doamna Ionescu Floarea din Câmpina(PH): 150 lei; Domnul Adrian Voicu din Deva(HD): 140 lei; Doamna Dr. Ionescu Mihaela-Aritina din Curtea de
Argeș(AG): 50 lei.
Dumnezeu
să le răsplătească!
*
În luna februarie
am donat pâine credincioșilor participanți la slujbe, astfel: 2 febr.(Malovăț):
76 pâini; 3 febr.(Malovăț): 146 pâini; 10 febr.(Bârda): 140 pâini; 17 febr.(Malovăț): 208 pâini; 24 febr.(Bârda): 189 pâini. Așadar, în luna februarie
s-au donat 759 pâini. Copiilor
prezenți li s-au donat și ciocolate.
De asemenea, în
luna februarie s-a vândut pâine la prețul de achiziție de 0,70 lei/buc. astfel: 3
febr.(Malovăț): 178 pâini; 10
febr.(Bârda): 660 pâini; 17
febr.(Malovăț): 92 pâini; 24
febr.(Bârda): 611 pâini. Așadar, în
luna februarie s-au donat 1.541 pâini.
*
Plăți. În luna februarie s-au
efectuat câteva plăți mai mari, astfel: 1.610
lei pentru pâinea donată și cea vândută în luna februarie; 850 lei tipografiei pentru cărți; 400 lei pentru timbre; 380 lei curentul electric; 186 lei poștei pentru colete; 100 lei cartușe pentru imprimantă; 100 lei transport cărți; 50 lei internetul și altele mai mici.
*
Publicații. În această perioadă,
preotul Dvs. a reușit să mai publice câteva materiale, astfel: ,,Scrisoare pastorală” – 391, în
,,Armonii culturale”, Adjud(VN), 23 febr. 2019, ediție on-line (http:// armoniiculturale.ro/category/scrisoare-pastorala); în ,,Bibliotheca Septentrionalis”, Baia
Mare (MM), 26 febr. 2019, ediție și on-line(https:// ebibliothecaseptentrionalis.wordpress.com/
category/biserica);
în ,,Logos și Agape”, Timișoara, 26 febr. 2019, ediție on-line(http://www.logossiagape.ro); pe facebook (https:// www.facebook.com/LOGOSsiAGAPE);
Ale lumii două fețe… în ,,Națiunea”,
București, 26 febr. 2019, ediție on-line(http://www.ziarulnatiunea.ro/category/religiespiritualitate); în
,,Omniscop”, Craiova, 3 mart. 2019, ediție on-line(http://www.omniscop.ro); ,,Jocul”
cu Dumnezeu, în ,,Națiunea”, București, 28 febr. 2019, ediție on-line(http://www.
ziarulnatiunea.ro/category/ religiespiritualitate); Sărutul
milițianului, în ,,Națiunea”, București, 3 mart. 2019, ediție on-line(http://
www.ziarulnatiunea. ro/category/firea-romanilor);
Parohia noastră a
publicat o nouă tranșă din cartea părintelui D. Bălașa, Dacii de-a lungul veacurilor.
*
Simpozioane. Preotul Dvs. a fost invitat
la Simpozionul Obârșia Neamului nostru, organizat
de Academia Daco-Română la Craiova în ziua de 23 martie. S-a înscris cu două
comunicări, al căror text l-a și trimis în vederea publicării în volum. E vorba
de Preotul Dumitru Bălașa, militant
pentru înfăptuirea Daciei Mari și De la daci la Meșterul Manole. Ambele
au fost acceptate.
*
Ședințe. Inspecții. În ziua de 17 februarie a
avut loc ședința Consiliului Parohial al parohiei noastre, în cadrul căreia
preotul a prezentat gestiunea parohiei pe anul 2018. În ziua de 28 februarie
preotul a fost chemat la episcopie cu gestiunea, unde revizorul-contabil i-a
făcut verificarea de fond. Nu au fost obiecțiuni din partea consilierilor, nu
au fost sancțiuni din partea revizorului.
*
Zâmbete. ►Între români și japonezi
există o mare asemănare: și unii și alții au trenuri suspendate! ►,, - O plecat trinu' de Cluj?” ,,- Da!” ,,-
De când?” ,,- De 3 minute.” ,,- No, n-am întârziat mult!...” ► ,,– Părinte, sunt foarte speriat! Ascult o
voce, care îmi zice toată ziua ce să fac. Sunt posedat?” ,,– Nu, fiule! Ești
însurat!” ►Badea Gheo
îi cere casieriţei din gară un bilet de la Cluj la Bucureşti ,,da’ să fie musai
la geam”. Îi dă casieriţa biletul, dar când se întoarce badea de la Bucureşti
se duce la fătucă şi o apostrofează: ,,- Fata tatii, ţi-am cerut bilet la geam,
dar el o fo’ la uşă!” ,,- Păi, de ce n-aţi schimbat locul cu cineva?” ,,- L-aş
fi schimbat, da’ n-am avut cu cine, că am fo’ singur în compartiment!” ►,,- Ai
auzit că în București, un om e călcat de mașină la fiecare jumătate de oră?” ,,-
Vai, dar ce-or avea cu bietul om ???”
*
Excursii-pelerinaj. Miercuri, 27 Martie, organizăm o
excursie-pelerinaj pe următorul traseu: Bârda
- Malovăț - Mânăstirea Tismana – Tg. Jiu - Mânăstirea Vișina – Mânăstirea
Lainici – Petroșani – Hațeg – Mânăstirea Prislop – Mormântul Părintelui Arsenie
Boca – Caransebeș (catedrala) – Mânăstirea Piatra Scrisă – Tr. Severin – Bârda.
Excursia se va derula pe timp de o zi. Costul va fi de aprox. 45 lei/pers.
*
Cununii. Înmormântări. În ziua de 24 febr.
am oficiat Taina Sfintei Cununii pentru Domnul
Sain Petre-Gheorghe și Doamna Sain
Florentina, fostă Tănase, din
Topleț(CS). Dumnezeu să le ajute! În ziua de 17 febr. am oficiat slujba
înmormântării pentru Stănciulescu
Mărioara(75 ani) din Bârda. Dumnezeu s-o ierte!
*
Anunțuri. ►Rugăm pe toți
enoriașii din Bârda să vină în ziua de 3
Mart., ora 9, la cimitirul satului pentru a tăia crengile pomilor, care
constituie un pericol pentru multe cruci. Ca unelte de lucru sunt necesare
securi și drujbe.
►În ziua de 10
Mart., ora 12, în biserica de la Bârda, va avea loc licitația terenurilor
bisericii din Govăra, Bucium și Dealul Corbului;
►În ziua de 17 Mart., ora 12, în biserica de la Malovăț, va avea loc
licitația terenurilor bisericii din Ogașul Barbului și Țigăreni.
*
APEL.
Domnul Primar Ing. Ion Michescu face apel către toți locuitorii comunei
Malovăț să-și achite conștiincios și la timp apa consumată de la rețea. Totodată,
roagă pe cei care sustrag apa de la plată prin tot felul de metode să intre
urgent în legalitate. Sistemul de alimentare cu apă al comunei este în pericol
de a fi oprit. Curentul electric consumat de motoarele pompelor și salariile
personalului care asigură întreținerea și funcționarea sistemului costă de două
ori mai mult decât se obține din plățile colectate pentru apă. Primăria nu are
posibilități de a suporta diferența. Costul de 4 lei/metru cub nu mai acoperă necesarul de plăți, atâta vreme cât
apa este sustrasă de la plată. Personalul deservent al sistemului nu și-a
primit salariile din luna noiembrie. Și eu am cărat apă cu gălețile, cu cobelca
sau cu bidoanele de la fântâna de la
biserică, de la bunarul Linieștilor, de la Malovăț, Severin, Herculane sau de
pe unde s-a putut, la fel ca Dvs., din copilărie până în urmă cu câțiva ani.
Știu și știți cât este de greu. Gândiți-vă că un metru cub de apă înseamnă 1.000 litri, care, la rândul lor
înseamnă 100 găleți sau 50 cobelci. Această cantitatea de apă vă
vine în curte și în casă la prețul de… 4 lei. Găsiți-mi Dvs. pe cineva
să-mi aducă de la fântână sau de la bunarul Linieștilor 50 cobelci, pe care
să-l plătesc cu… 4 lei! Chiar și un tâmpit și-ar da seama că munca lui ar face
mult mai mult. Să ținem cu dinții de situația pe care o avem acum și să nu ne
batem joc de sistemul de alimentare, fiindcă altul mai bun și mai ieftin nu vom
găsi. Să ne plătim conștiincios consumul de apă, fiindcă așa este cinstit și
legal și numai așa sistemul va mai putea să funcționeze.
*
Urare. Cu prilejul zilelor de 1 și 8 Martie urăm mamelor, bunicilor,
surorilor, soțiilor, fiicelor noastre și tuturor femeilor din lume sănătate, bucurii, împliniri și
numai bine!
Să ajute Dumnezeu ca
glasul, puterea și influența lor să contribuie mai mult la alungarea răului din
lume, a urii dintre oameni și popoare, a dezmățului și imoralității din zilele
noastre. Dumnealor au o misiune sfântă în planul lui Dumnezeu pentru lume,
aceea de a ocroti viața, de a da naștere și bună educație copiilor, de a face
viața mai frumoasă și idealurile lumii mai mărețe. Dumnealor au misiunea de a
apropia lumea mai mult de Dumnezeu. Ajută-le, Doamne, să-și poată împlini
această misiune!
La mulți ani, Doamnelor și
Domnișoarelor!
*
Program. În cursul lunii Martie, avem următorul program: 1 Mart.(sfințirea apei și a semințelor
în Bârda și Malovăț); 2 Mart. (Malovăț-Bârda);
3 Mart. (Malovăț); 9 Mart. (Malovăț-Bârda); 10 Mart.(Bârda); 11 Mart. (slujbă seara la Malovăț); 12 Martie(slujbă seara la Bârda); 13 Mart.(spovedit și împărtășit în Bârda, la biserică și în sat;
slujbă seara la Malovăț); 14 Mart.(spovedit
și împărtășit în Malovăț, la biserică și în sat; slujbă seara la Bârda); 15 Mart. (slujbă seara la Malovăț); 16 Mart. (Malovăț-Bârda); 17 Mart. (Malovăț); 23 Mart.(Malovăț-Bârda); 24 Mart.(Bârda); 25 Mart. (pomeniri dimineața, la ora 8, la Bârda; slujbă la
Malovăț); 30 Mart.(Malovăț-Bârda); 31 Mart.(Malovăț). Slujbele de seară încep la ora 17. În restul timpului, la orice oră din zi sau
din noapte, preotul poate fi găsit la biserică, acasă, la școală, la telefon:
0724. 99. 80. 86, ori pe adresa de e-mail: stanciulescubarda@gmail.com.
Sănătate, pace și bucurii să vă
dea Dumnezeu!
Pr. Al.
Stănciulescu-Bârda
Niciodată nu trebuie să te compari cu nimeni. Fiecare dintre noi, oricât de mic ar fi, este mare înaintea Celui Veșnic. Dumnezeu face cu fiecare om o legătură unică a inimii.
Pr. Sofronie Saharov
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu