Valentina BECART
Nimic nu-i imposibil,
când spiritu-i boem...
Volumul de
poeme „Buze-n templul dimineții” apare la editura Princeps Multimedia, Iași, în
anul 2018 și poartă semnătura poetului Sebastian Golomoz. Se bucură de o
postfață semnată de distinsul poet Daniel Corbu. Câteva date: Sebastian Golomoz
este licențiat în drept, cu un master în drept și Administrație Publică
Europeană, la Universitatea Danubius din Galați. A studiat și la Facultatea de
litere din cadrul Universității Jean
Monnet, Saint-Etienne, Franța. Este redactor la ziarul Realitatea. Volume publicate:
Un romantic incurabil, Ed.Zigotto, Galați, 2012; Scrisoare către Alex(t)andra/
Lettre pour Alex(t)andra, ed. Armonii Culturale, Adjud, 2014; Sub zodia
visării, ed. InfoRapArt, Galați, 2016; Codul iubirii/ The code of Love, haiku,
ed. Pompidu, Galați, 2016. Este prezent în peste 17 antologii colective. A avut
și are colaborări cu diverse reviste literare: Cronica, Iași; Vatra-veche,
Târgu-Mureș; Basarabia literară, Republica Moldova; Tecuciul literar-artistic,
Tecuci etc. Tema fundamentală a acestui volum este iubirea sub toate aspectele
ei: oscilând între „angelic și demonic, între divin și infernal”. Sebastian
Golomoz, aflat la „vârsta promisiunilor”, își deschide sufletul în fața
cititorilor, ca o floare într-o dimineață senină. Lirismul său, de o mare
delicatețe, poartă, deseori, amprenta legănărilor nostalgice ale valurilor.
Rătăcind prin grădinile imaginarului – de mână cu iubirea visată,„niciun vis nu
e prea înalt/ nicio iubire nu e imposibilă/ pentru cel care iubește fără
măsură” - încearcă să antreneze în
structura versului întreaga-i trăire pură, sensibilitate. Metafore relevante,
care conferă versului profunzime și alunecare fină spre estetismul poetic, se
regăsesc în fiecare poem. De exemplu: „dezmierdând cuvinte de porțelan”; „două
cupe de mojito ochii ei”; „în complicitatea difuză a luminii”; „fluturii
pleoapelor mele”; „în poeme cu metehne feminine”; „ într-o lumină brâncușiană”;
„ tristețe îmbălsămată” etc. Cuvintele
sunt cele care ne ajută să
comunicăm. „Există două limite ale cuvântului ca semn, din care derivă un dublu
eșec al invocației. O limită e în afara noastră; chemi, dar de „dincolo” nimeni
nu răspunde. O altă limită e în noi; nu poți exprima pe de-a-ntregul ce e în
tine.„Omul nu poate spune decât
lucrurile potolite, împuținate, făcute trup, ale vieții lui lăuntrice.”( N.
Balotă – Arte poetice ale sec. XX). Poetul Sebastian Golomoz ne face părtași la
zbuciumul său poetic, lirismul izvorând din apele limpezi ale simbolurilor.
Extrag din volum câteva expresii care mi-au reținut atenția, expresii care
conferă consistență și rafinament versurilor, cuprinzând în țesătura lor nuanțe
variate ale semnificațiilor: „pășea sfioasă printre silabe/ dezmierdând cuvinte
de porțelan”; „iubito, cuvintele ți se nasc pe ochi/ înainte ca gura ta să le
ucidă”; „retina ochilor e sătulă/ de sicerități selective”; „moartea e singura
femeie/ imposibil de cucerit”; „lumina pâlpâie în sufletele noastre/ precum
ochii leoaicei în paradis”; „visul se înălța vesel ca un lampion”; „ochii rămânându-i două geamantane/ golite de vise”;
„ca o notă de subsol/ la picioarele tale”; „până când amintirea ochilor tăi/ se
va stinge-ntr-un poem” etc. Pentru ca energiile poetice să străbată întreaga
poezie, e preferabil a se căuta verbul cel mai potrivit, expresia cea mai
adecvată astfel ca rostogolirea în albia efervescenței lirice să se facă cu
ușurință. Volumul „Buze-n templul dimineții”, volum în care descoperim un
„suflet vinovat de frumusețe”, cuprinde
atât poeme în vers alb, cât și poeme clasice, cu ritm și rimă. La final,
ca bonus, pot fi găsite câteva haiku-uri. Uneori, textile lirice tind spre o
filosofare existențialistă, poetul fiind un „cerebral” care dorește să afle
adevăruri, să înțeleagă sensul lumii, al iubirii, acest „ludic poem”. Nu știu
de ce, sau poate știu... voi „începe” cu sfârșitul, cu declinul iubirii. Orice
lucru are un început și un sfârșit, din păcate. „În fața colii albe/ gândurile
îmi sunt mânate/ de pretenții ambițioase/ ce refuză să accepte că/ visurile
noastre nu s-au potrivit”... Iubirea este cea care dă vieții un sens, ne umple
sufletul cu izvoare de lumină, ne urcă, ne coboară, ne bucură și ne
întristează, în același timp. Există un timp pentru iubire. Aripile se deschid,
sufletul își etalează cea mai frumoasă stare. De undeva, de la orizont, apare
ea: la început seducătoare, încărcată de taine. O cuprinzi cu privirea, o sorbi
cu toată ființa. Apoi, discret, începe jocul, începe tangajul inimii. Când
alunecând pe ape line, pline de soare, când pe ape învolburate, pline de
spaime. Și-n tot acest timp, o urmărești, o cauți, o aștepți, o dorești... După
cum spuneam: există un început pentru toate, dar, din păcate, există și un
sfârșit. Să vedem cum s-a întâmplat mirajul? Unde își aștepta poetul iubirea?
Se pare că „într-o cafenea”, mai spre fereastră, pentru a o întâmpina cu
privirea, pentru a-i zări chipul „de-o frumusețe cuminte”. Atunci când pe
„geamul aburit” a desenat o „inimă
sinceră”... a înțeles că e timpul să-și mărturisească iubirea. Doar atunci când
„buzele ni se ating/ cu o energie primăvăratică”... abia atunci simți inima cum
îți tresaltă și viața se strecoară în fiecare fibră, precum seva în trunchiuri.
Era pregătit poetul pentru iubire? Pentru „vibranta ei sensibilitate?” Iată ce
ne mărturisește: „Ce început sublim,/ sărutul pe frunte!/ Când iubirea te
surprinde/ nepregătit pentru fericire”... Abandonându-se acestui sentiment – ca
o lavă incandescentă – va afla că flăcările pot încânta, dar pot provoca și
durere. Iată câteva expresii care scot în lumină frumusețea și vibrația
sufletului, având alături „complicitatea difuză a luminii”: „ce frumos ne stă
îmbrățișați/ în bucle noi onirice”; „trupurile incendiate de săruturi efuzive”;
„și acum cămașa mea poartă amprenta/ visului tău de femeie îndrăgostită”;
„iubito, dragostea a intrat peste noi/ fără să bată la ușă.” Cu toate că erau
„stăpânii” clipelor pline de magie, de iubire, pe nevăzute, neștiute „între noi
se perindau umbre melancolice”... ne spune poetul. Oare cât a durat până a
apărut acel „covor hibernal” pe care iubirea nu mai îndrăznea să pășească? Și,
iată cum..., într-o zi, cu „vântul a plecat cuvântul/ iubire”. Cu toate
acestea, poetul pare convins că „noi suntem inseparabili/ la fel ca poezia și
muzica. Încet, dar sigur, în suflet se
cuibărește îndoiala, incertitudinea: „azi plouă pe interior/ plouă cu
așteptări/ plouă cu neîmpliniri”... Sub masca cuvintelor se poate desluși un conflict lăuntric, o sfâșiere. Să fi fost
iubirea doar un foc de paie? „Cu fruntea sprijinită de amintire”... poetul își
ascunde o lacrimă. Chiar dacă a fost înșelat în iubire, dacă sufletul s-a
frânt... „tot nu i-am putut/ trânti
ușa în nas iubirii”. Momentele de singurătate l-au curtat adesea. Avea nevoie
de ele pentru a se regăsi, vindeca. Și pentru acest lucru și-a luat ca aliat
tăcerea. „tăcerea se învață/ n-am nevoie de cuvinte/ acum ascult muzica ploii”. În poemul „Ea nu-și dă seama”
descoperim tristețea ce-i bântuie
sufletul, dezamăgirea de a nu fi înțeles...; „ea este un înger de lumină? În
ochii mei ce/ nu mai știau să verse/ lacrimi de fericire”.... „eu fumez vise cu
noi/ purtându-mi tristețea elegantă/ în poeme cu metehne feminine/ și visul meu
de a fi împreună/ pare un trandafir/ ofilit prea devreme”. Cu toate că a fost rănit... el așază iubita
într-o lumină pură, lumină izvorâtă din sufletu-i delicat, frumos și sensibil.
Există momente când poetul savurează „nehotărârea” iubitei: „ochii tăi mă
strigă/ ca din gură de șarpe/ să rămân lângă tine/ și mie îmi place/ să mă
învârt/ în cercul nehotărârii tale”. Te întrebi, de multe ori: dragostea poate
răni? E puțin spus! Uneori, durerea te devoră, simți cum altarul iubirii e
cuprins de flăcări, și rămâi neputincios în fața acestei priveliști
zdrobitoare.; „când două răni se întâlnesc/ durerea intră în moarte clinică /
și din sărutul/ a două puncte/ iese învingătoare/ linia inimii.”(Știu că mă
iubești). Ce poate fi o linie? Un suflet redus la tăcere. Sau poate un strigăt
ce nu răzbate de sub clipele prăbușite asurzitor. Remarcabil este poemul ” Să
iubești femeia”: „Să iubești femeia/ care vorbește cu ochii/ și a cărei
mângâiere/ devoalează taina cuvintelor./ Să iubești femeia/ care a trăit viață
de hârtie/ și doar dintr-un zâmbet/ îți poate oferi/ o provocare inteligentă.
Deci, dragostea poate fi „oarbă”, dar pentru poetul Sebastian Golomoz trebuie
să fie și ”inteligentă”, să aibă substanță trainică și nobilă. De multe ori, în
nopțile lungi de nesomn, „înfruntând demonul nopții”... poetul simte cum este copleșit de
singurătate, de deznădejde. Redau câteva exemple relevante: „singurătatea
amară”; „într-o oră incertă”, „e frig în camera de foc”; „liniștea mea e
hărțuită de tăcerea ta”;„și singurătatea poate fi/ o femeie frumoasă/ într-o
simfonie ncturnă”;
„nelipsindu-mi/ curajul singurătății/ nu mi-e străină/ psihologia
așteptării.” ( Autoscopie). Până la urmă, visul este cel care te hrănește, îți
dă aripi. Crede poetul în vis? În „Iubirea ca un vis” avem următoarea
mărturisire: „în orășelul mort/ tocmai
se năștea o iubire cuminte / visurile mele au fost/ sărutate de ochii
ei.” Citind versurile lui Sebastian Golomoz, nu pot să nu mă gândesc la
expresia lui Blaise Pascal: „inima își are propiile rațiuni pe care rațiunea nu
le cunoaște”. După o experiență nefastă, poetul nu renunță. Își dorește o
iubire intelectualizată, o iubire unde sufletul și intelectul să se
întrepătrundă, să creeze o osmoză, o armonie: „verticalitatea inimii mă
îndeamnă/ să nu înșel frumusețea intelectuală/ Co o iubită de ocazie/ La lumina
întâmplării/ Ci să aștept răbdător/ pe femeia care, îmi va oferi liniștea
perfectă.”( Într-o primăvară). De cele mai multe ori, poetul nu-și iartă
greșelile..., dar ce inimă nu greșește!? După ce ai fost provocat, incitat,
sfâșiat... trebuie să înveți să te ridici, chiar și atunci când ochii rămân
„două geamantane/ golite de vise”...Uneori, parcă îi auzi chemarea de la miezul
nopții: „Mi-e dor de tine, cu ochii te strig/ Ucide-mi visele sau hai să-mi
dai/ Sărutul tău, cămașă antifrig.” (Prizoniera nunții necesare). Dar ce-ar
putea fi viața fără emoții, fără aceste trăiri care te învăluie asemenea unei
muzici universale!? Din insomnii se hrănesc, adesea, „cele mai nobile
gânduri”.Oricât ar fi de greu, de dureros... ” cu zâmbetul pe buze/ sensibil ca
o șoaptă/ eu fac naveta/ de la un vis la altul/ fără emoții n-aș simți că
trăiesc.” Luându-și ca aliat divinitatea, poetul trăiește cu credința că orice
emoție frumoasă, orice zbor trebuie
să-și afle împlinirea dorită. Redau câteva versuri din poemul „Preludiu
în patru puncte cardinale”: „Freamăt astral. Amurg îmbujorat./ Farmec poetic./
Lună rușinoasă./ Fericirea ne întâmpină/ În pași de dans.” Cum ne întâmpină
poetul Sebastian Golomoz? Cu sufletul la vedere, cu întregu-i alai liric,
delicat, armonios... tresărind la întâlnirea cu iubirea. Un visător cu suflet curat, dornic să
„smulgă” cuvântului, pe măsură ce vor avea loc noi arderi alchimice, întreaga
semnificație, întreaga taină...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu