miercuri, 6 martie 2024

Alexandru Bochiş-Borşanu - Anunțul mortuar și steagul funerar...

 



Anunțul mortuar și steagul funerar în bernă la scara F a blocului 333

Col. (r) Alexandru Bochiş-Borşanu

06 Martie 2024

 

Ieri am fost vizitat de amicul meu Pepe Moceanu din Barațca, fostul bun coleg într-ale dreptului care a moștenit o vie în Podgorie, cu cramă cu tot și vinul în butoaie; știind încă de când eram tineri că sunt hipotensiv, mă alimenta periodic cu cadarcă de Miniș, prevenind un atac de cădere de tensiune periculoasă. Prieten adevărat! Uite și zilele acestea, joi parcă, mi-a făcut vizita. Avea două recipiente de cinci litri, recuperate după consumarea apei Perla Harghitei. Unul cu lichid gălbui de Fetească Regală iar celălalt sânge de taur, Bikavér, cum ar zice unguru'.

Sună, urcă la cinci, îi deschid, ne salutăm, depune greutățile și mă întreabă.

- Dumnezeu să-l hodinească! Dar cine e mortul de pe scara voastră?

Îl privesc nedumirit, nu-i răspund, fiind ocupat cu depozitarea recipientelor. Dar insistă. Pepe care era un vizitator frecvent îmi cunoștea majoritatea vecinilor, mai ales că unii au gustat din licoarea lui Bachus donată de el.

- Eu îl cunosc?  Că m-am uitat la poză și nu l-am recunoscut. Și apoi cu greutățile în mână nu m-am aplecat să-i citesc numele de pe anunțul mortuar.

Atunci îmi pică fisa: drapelul în bernă și anunțul mortuar produce efecte. Sigur nu e unicul întrebător, înseamnă că hotărârea Asociației de Locatari de la scara F, care  semnalează evenimentul internațional regretabil a devenit public și românilor.

- Pepe dragă - îi răspund - îți povestesc tot, după face soția o cafea, că narativul e mai lung, inedit și posibil singular în zonă. Ah! Eu poate degust produsul lichid. Și ies pe balcon să depun greutățile aduse și să torn într-un canceu pentru degustare.

- Ești pregătit? Pepe dezinvolt pe fotoliu cu cana de cafea la gură, nu răspunde la întrebarea mea. O privește pe soție, ce stătea să vadă dacă mai e vreo comandă.

- Mulțumesc doamnă, bună, bună ! De Columbia ! Glumi Pepe. Apoi către mine. Te ascult. Că la tine totul ori inedit, ori enigmatic dacă nu, chiar tragic!  Zi-i!

- Marți pe la două revin din oraș. Lejer, zâmbesc zilei, îmi rezolvasem treburile. Intru în holul scării blocului și privesc spre afișier. Era ceva nou. Mă apropii. Citesc:

„Anunț important: Ședință de urgență cu locatarii de la scara F, azi la orele 18,30. Iar sub afiș cu majuscule: Atenție,se vor lua decizii de mare importanță!”

 

Privesc afișul și mă gândesc să particip și eu măcar să văd cum arată cei cinci sau șase proprietari noi care se mutaseră de curând, adică în ultimii cinci ani. Eu, acum vreo douăzeci de ani, mi-am delegat atribuțiile de proprietar și cap de familie soției pentru a participa ea la ședințele de bloc. Motivul!? Refuzul de a adera la unul din grupările ce se formase pe scară: unul de ingineri și altul de militari. Recunosc, fără constrângere, că ulterior le-am băut vinul și la unii și la alții, dar în final mi-am menținut neutralitatea. Au fost mai multe alegeri de președinte de scară dar eu nu am participat. Acum e unul nou ales fost ofițer de grăniceri, pensionar, care  a adus multe îmbunătățiri în administrarea imobilului. Nu e cazul să v-i le comunic.

Am și motivație. Soția nu-i acasă, așa voi justifica prezența mea la ședință.

Deci, marți la ora 18,30 în holul mare, se adună lume. Apare și colonelul Șandor Ilie președintele, despre care credeam că e ungur, dar nu e. Când i-am grăit în limba lui Ady Endre, a negat că ar cunoaște acest idiom, motivând parcă frustrat, că horthyștii care ocupase Maramureșul, la naștere i-au maghiarizat numele din Alexiuk în Șandor. Am priceput, era ucrainian. Acum a apărut îmbrăcat la costum cu cravată, iar surpriză pentru mine, în partea stângă la gulerul hainei două decorații militare, deasupra cu o panglică neagră semn de doliu. Anterior nu am avut cu el o comunicare prea frecventă, nu socializam, mai ales după ce m-am lăsat de fumat și nu mai cumpăram țigări Kent de la el la preț minimal, relațiile chiar s-au răcit efectiv. Preocupări diferite.

Cum am zis, elegant, Șandor apare însoțit de un individ, destul de bine îmbrăcat, așa între două vârste; nu știam de unde să-l iau. Pe timpuri, participa la ședințele de bloc un delegat de la Primărie. În democrație e autoguvernare! Ăsta părea cam sobru, precis o fi vreun politician de vânează voturi. Alături de ei îl observ și pe avocatul Rareș Simescu, ce părea a fi din grup. Afișul era inedit atrăgea, dovadă că și eu particip.

Primul care deschide ședința e colonelul Șandor declamând:

- Stimați proprietari, stimați prieteni, trăim zile de război datorită invaziei ilegale și neprovocate a Ucrainei libere și independente de către Putin, dictatorul Rusiei, care pe lângă pierderile umane din teatrul de operații a mai comis o crimă, despre care vă va vorbi Excelența Sa domnul Karlson Popper, aici de față, privind condescendent spre individ, diplomat la ambasada S.U.A. din București, de prezența căruia suntem onorați. Stimate domnule Popper, Excelență, vă rog să ne luminați în legătură cu faptele grave comise de dictatorul Putin. Președintele Șandor privea spre mister Popper cu o mină spășită, de supus al acestui atlet al democrației, libertății și păcii în lume.

Liniște. Se face vid în jurul lui Popper, românii de la scara F îl acceptă, lumea admite că el e „trimisul” și ascultă; până și avocatul Simescu sta aproape de el puțin în spate. Realizez ce urma. E liniște de mormântare. Și deodată, Karlson ridică semeț capul și citind de pe o foaie, cu glas baritonal și accent străin aproape strigă:

- Domnilor! Vă propun să păstrăm un minut de reculegere în memoria luptătorului pentru libertate Aleksei Anatolievici Navalnîi, ucis mișelește de dictatorul rus Putin.

Șoc! Câteva zumzete aproape perceptibile. Cei patruzeci de proprietari luând o poziție verticală rigidă, cu capul plecat și cu ochii în pământ, surprinși, nu scot o vorbă. Și eu mă alătur mulțimii, dar sunt aproape șocat că la o scară de bloc se comemorează moartea unui militant recunoscut de lumea liberă ca oponent al dictaturii instaurată de Putin din Marea Rusie! Hai dom´le, nici chiar așa! Dar tac. În sinea mea eram surprins că asemenea ceremonie se organizează la nivel de scară de bloc!

Apoi mister Popper sobru, urcat pe a treia treaptă a scării de urcare, tușind sec, privind peste mulțime, întoarce fila și cu o retorică patetică, evocă memoria luptătorului pentru democrație, care prin sacrificiul de sine, neprecupețindu-și nici viața a militat împotriva dictaturii putiniste, acest mare erou Aleksei Anatolievici Navalnîi… dar făcând abuz de metafore inoportune sau comparații caduce din timpuri apuse ale luptei marelui erou, involuntar subconștientul meu îmi deviază gândurile spre alte teme tangente. Mă trezesc spre final. Lumea aplauda. Zâmbeam în sinea mea.

În finalul expunerii, oratorul marcat de tragedie, mulțumește pentru prezență și personal domnului colonel Șandor. Acesta sensibil aplaudă iar după el ne trezim și noi bătând frenetic din palme. Președintele apreciază gestul și continuă cu propuneri.

- Domnilor proprietari pentru a marca regretul uciderii acestui luptător pentru pace și democrație, ai aduce un omagiu, propun să arborăm steagul negru de doliu în bernă și să afișam la intrare un anunț mortuar tip cu fotografia defunctului. De acord?

Toată lumea ridică mâinile fiind pentru. Se aprobă. Ne asigură că se va ocupa personal de sarcină. Apoi întrebând dacă mai are cineva ceva de spus, eu, trezit din visare de aplauzele mulțimii mi se pare că ar mai fi ceva și ridic mâna.

- Regret profund pierderea acestui luptător pentru liberate și de aceea propun să fie dat un anunț mortuar la ziarele locale, print sau online, ca semn de respect, pentru  a marca evenimentul iar populația locală să cunoască sacrificiul acestui erou.

Se supune la vot propunerea mea care se aprobă în unanimitate. Apoi rog ca domnul avocat Simescu să redacteze textul și formele necesare. Nu sunt obiecțiuni. Nici chiar domnul avocat nu se opune. Ba chiar îi deslușim pe buze un: de acord.

Îi povestesc toate acestea lui Pepe care se minunează, râdem dar cam reținut de moment, eu mai pun în pahar din canceu lichid sângeriu și trecem la altele. Oricum pentru poveste îl taxez cu alte două recipiente de licoare din struguri. Nu se opune, doar că solicită să-l anunț când vasul pentru fluide s-a umplut cu aer atmosferic.

Nu i-am povestit despre dezbaterile ulterioare ale „ședinței de urgență” la care am participat cu câțiva locatari, fără președinte și diplomați. Numai noi poporul. Ne-a invitat Nelu Dudaș de la patru la el, să continuăm dezbaterile. Răspund invitației Crișan de la opt, Brădeanu de la unu și eu de la cinci. Nelu are moșie la țară dar iarna revine la oraș, e mai comod, dar aduce și produse specifice dealurilor din Țara Moților. Așa că, după ce ne așezăm, scoate o pălincă veche de Hălmagiu, de caise, aromată, de aia de cinci ștricuri, de se bea numai cu măsură. Toți eram cu ceva carte, știam ce se petrece în lume. Primul atacat de Nelu am fost eu, care mă pretindeam că știu de toate. Mă așteptam să fiu interogat de propunerea făcută.

- Măi vecine nu te știam că ești militant anti-Putin, că te-a afectat atât de puternic crima împotriva disidentului rus! Privindu-mă cu o mină ironică, ridicând din sprâncene, turna totuși pălinca în paharele de mărimea unui degetar.

- Așa de conjunctură vecine. Dar să știi că nu s-a stabilit cauza morții. Crima e crimă Nelule ! Se condamnă, ori unde s-a produs! Motivez eu. Intervine Petre Crișan.

- Așa este, numai că și aici există discriminări, sau cum să le zic! Crimele trebuie condamnate! Da! Mai ales cele politice și autorii prinși, condamnați.

- I-a zi-mi una, o discriminare, când autorul prins nu a fost condamnat. Petre mă privește ironic, crezând că glumesc sau întreb așa să mă aflu în treabă.

- Nu cred că nu ați auzit de actul terorist comis la Moscova asupra Dariei Dughina fiica politologului rus Alexander Dughin, de o ucraineană; anchetatorii au declarat că uciderea a fost ordonată de Serviciile de la Kiev, dar nu s-a făcut nici o vâlvă.

- Dar crima comisă de americani în timp de pace asupra generalului iranian Soleimani, șeful forțelor de elită iraniene, nu-i tot terorism? Ba da frate, plusă fostul vameș Brădeanu de la unu, cine l-a regretat? Dimpotrivă, supușii unchiului Sam au aplaudat crima! Alta era dacă murea pe front, în război. Ăsta e terorism de stat!

- Hai noroc, ridică paharul Nelu, se ridică și el în picioare forțându-ne și pe noi. Să ne pice bine și să fim sănătoși, că noi sigur nu cădem victime teroriștilor. Și dă pe gât paharul până la fund. Și ceilalți îl imită. Fraților cine mai vrea, aici e sticla, să-și pună. Nu faceți economie, că mai am - ne îmbie Nelu.

- Bună, măi, bună! Și întind mâna după sticlă, să-mi mai pun un pahar. Că eu așa beau întotdeauna cu soț, motivez intervenția. Mă imită și ceilalți.

- Sunt surprins ! V-am dat de pomană o țuică în memoria lui Navalnîi, că români suntem, iar voi nu ați picurat măcar un strop și pentru mort, că așa e datina la noi.

- Lasă măi Nelu, e de ajuns că purtăm doliu după. Apropos! Câte zile ține?

- Trei zile după înmormântare, se arătă inițiat în ceremonie Petre Crișan.

- Dar știe cineva cine a fost Navalnîi și în ce consta opoziția față de Putin? Mă dau eu doct, privindu-i oarecum superior pe comeseni. Știți sau vă zic eu?

- Zi-ne dom´ avocat, că știm noi unde ai lucrat, la ăia de le știu pe toate.

- Bravo Petre! Mai ai puțin și mă condamni că noi am dat lovitura de stat.

- Gata băieți, interveni Nelu, gata! Divagăm! Zi-i cu defunctul dom´ avocat.

- Bine. Uite cine e defunctul Navalnîi: o victimă căruia i s-a spălat creierul de către americani prin efectul Gaslighting și a devenit dependent total de influencer-ul său: americanii. Ce e efectul Gaslighting? Nu zic eu, e rezultatul cercetărilor scrise într-o carte psihologul dr. Stein Rubin și definit - citez aproximativ, fără a altera conținutul - ca fiind o formă severă, persuasivă de abuz emoțional, exercitat asupra unei persoanei care devine total dependentă de abuzator, transformată în victimă, încât își pune la îndoială propriile gânduri, convingerile sale, chiar propria identitate. Aceasta este o metodă americană descoperită în urma unor cercetări pe „material uman” - cum susțin psihologii și neurologii americani. Or, Navalnîi e exemplu tipic.

 

Navalnîi Alexei, un rus adevărat, cu ochi albaștri, inteligent, arătos, bun student la Universitatea de stat, facultatea de drept din Moscova, pe care o absolvă în 1998; dar conform uzanței, prin O.N.G.-.urile controlate de C.I.A. în 2010 este recrutat pentru un stagiu de pregătire la „Yale World Fellow”, o fundație pentru promovarea „societății deschise” și lupta împotriva corupției. Aici suferă spălarea creierului și revine în Rusia ca opozant al regimului dictatorial a lui Putin. Și de aici consecințe dezastruoase, inclusiv otrăvirea sa în anul 2020. Germania îl salvează, dar deși știa că viața sa e în pericol, se întoarce în Rusia să lupte!

 

Credeți că o face conștient!? Sau e trimis de influencer? Ori ce om normal care a scăpat de la moarte, oare se întoarce unde îi este amenințată viața? Nu! Niciodată! Sigur nu! Dar domnul Navalnîi sfidează regula. Înclin să cred că hotărârea nu i-a aparținut. Influencer-ul i-a ordonat: te întorci în Patria Mamă și lupți pentru libertatea popoarelor din Federația Rusă și vei învinge sau vei fi erou pentru istorie. Ce poate fi mai grandios decât să fii Eroul națiunii, al Terrei, al Istoriei? Numai tu îl poți învinge pe Putin sau devii erou! Și victima efectului Gaslighting a acceptat și a devenit erou!

 

Hai, gata băieți, ați căzut în transă, povestea s-a gătat! Acasă!

- Mulțumesc profesore, gata fără întrebări. Că unii mâine merg la lucru.

Eu mă ridic primul de la masă, îmi ud gâtul, cu licoarea rămasă în degetar, că se uscase de atâta polologhie, le întind mâna la ceilalți și plec.

 

Dimineața când merg la birou, pe la zece, găsesc steagul de doliu fluturând iar Navalnîi din poza de pe Anunțul mortuar zâmbind. Parcă m-a lovit un vânt rece.

Dormi Alexei, te-au făcut erou! Vei fi slăvit în cer și pe pământ!

 

4 martie 2024   









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu