Cuvinte și istorisiri
ale Starețului Paisie (V)
De vreme ce Părinții aveau atâta
evlavie față de Agheasma Mare, cu cât mai mult față de Sfânta Împărtășanie.
Posteau trei zile fără untdelemn miercuri, joi și vineri și apoi se
împărtășeau.
*
Dacă vrei să te bucuri în toată viața
ta, să devii călugăr.
*
Oamenii păcătoși în cealaltă viață
vor suferi din pricina dorințelor lor.
*
Ceea ce este pentru un motor benzina,
la fel este inima pentru viața duhovnicească. Tot ceea ce face omul cu inima
sa, nu-l obosește. De aceea celor care mă întreabă ce să studieze, le spun să
studieze ceea ce le place. Mai ales unele profesii, precum cea de medic, de
învățător, trebuie să le iubească mult, ca să le aleagă. Și în viața
duhovnicească, la rugăciune trebuie să participe inima.
*
Viața duhovnicească are nevoie de
multă lepădare de sine și mărime de suflet.
*
Când cineva are moralul căzut,
trebuie să-i dăm curaj și să i-l ridicăm. Însă atunci când este la înălțime și
are egoism, trebuie să-l smerim.
*
Când aprindem o lumânare pentru
sufletul unui adormit, acela se folosește mult.
*
De multe ori noi monahii devenim
aspri prin faptul că nu trăim, deoarece nu vedem durerea celorlalți, pe când
mirenii sunt sensibili la durerea celorlalți, pentru că trăiesc lângă oameni
îndurerați. De aceea trebuie să facem din durerea celorlalți durerea noastră și
să ne rugăm pentru ei.
*
Există oameni care sunt legați de
persoanele din familie și vor să devină călugări. Sunt împărțiți. Cântarul
dragostei lor atârnă când într-o parte, când în alta. Aceștia, dacă reușesc să
se desprindă de dragostea lor trupească, sporesc mult, pentru că au dragoste
înlăuntrul lor.
*
Atunci când în rugăciune nu simțim
mângâiere, înseamnă că ceva se întâmplă; va trebui să ne pocăim și să ne
îndreptăm. Nu este așa cum spun unii că din invidia diavolului se petrece, ci
este ca și cum ne-ar spune Dumnezeu „nu te înțeleg, așa cum îmi vorbești”.
Rugăciunea, precum Sfânta Împărtășanie, este o hrană tainică. De aceea este
nevoie de pregătire, de o conștiință curată.
*
A venit cineva și mi-a spus că a
citit unele cărți despre Rugăciunea lui Iisus și apoi s-a silit pe sine să le
pună în aplicare. Dar rezultatul a fost că îl durea inima. „Dacă nu ai material
pentru smerenie (adică păcate), i-am spus, atunci smerește-te! Astfel vei simți
mila lui Dumnezeu ca pe o necesitate, iar Rugăciunea lui Iisus va curge de la
sine, fără silire”.
*
De multe ori curăția (trupească,
adică lipsa păcatelor trupești) este masca tuturor patimilor.
*
Nu mă înspăimântă faptul că cineva
are multe patimi, ci atunci când nu intră înlăuntrul lui neliniștea cea bună,
ca să înceapă nevoința și să ia aminte să se îndrepte. Din clipa în care cineva
se va cunoaște pe sine și își va vedea patimile sale, s-a terminat. Se
obișnuiește cineva cu un mod de viață și acela i se face a doua fire. Apoi îi
vine greu să se schimbe. Se poate ca unul să îmbătrânească lângă un om sfânt și
să nu se îndrepte.
*
Dumnezeu vrea să-L rugăm, pentru a
interveni, deoarece respectă libertatea voinței noastre.
*
Omul sporit duhovnicește înțelege
stările celorlalți. Cum ar fi de pildă atunci când vor să-l exploateze, să-l
fure. El însă pune gândul cel bun, că celălalt are nevoie, și astfel nu se
îndreptățește pe sine. Sfântul are o intuiție care îl ajută să înțeleagă
stările celorlalți.
*
Dacă nu există pocăință sinceră și
smerenie, pentru ca omul să simtă mila lui Dumnezeu ca pe o necesitate, doar
nevoințele exterioare și silirea de sine (fără discernământ) duc la înșelare.
*
Mintea noastră, pe cât se poate, să
se afle mereu lângă Dumnezeu și să cugete mereu cele bune.
*
Când semănăm un pumn de grâu, vom
culege, să spunem, zece kilograme. Tot astfel și atunci când semănăm spini, vom
culege spini. Tot cel care săvârșește fapte bune, acelea vor naște și alte
fapte bune, iar cel care face păcate, acelea vor naște și alte păcate.
*
Trupul îmbătrânește, dar inima (adică
dorințele bune sau rele) nu îmbătrânește.
*
De obicei, când cineva este la
începutul călugăriei, mintea lui merge la lucruri lumești, la lucruri hulitoare
și rușinoase. Când (monahul) înaintează în viața duhovnicească, mintea lui
merge la lucruri indiferente, nici la cele bune, care folosesc, nici la cele
păcătoase. Apoi însă, când sporește și mai mult, mintea lui se ocupă în vremea
rugăciunii cu discuții duhovnicești și crede că este un lucru bun, în timp ce
aceasta se face ca să-i răpească mintea de la rugăciune. Este ca și cum cineva
ar merge să se împărtășească și apucă procovățul, dar chiar atunci vine cineva
și-l întreabă ceva. Spunea și bătrânul Petru că intră ispititorul la mijloc și
se face discuție duhovnicească.
*
În pustie omul se simte mic, iar
atunci când întâlnește un alt om, îi arată dragoste, chiar dacă este
necunoscut.
*
Mândria este în esență lipsa
dragostei, iubire de sine.
Din cartea DIN TRADITIA ASCETICA SI
ISIHASTA A SFANTULUI MUNTE ATHOS – Editura Evanghelismos, 2016.
După potop
(Facerea 9, 20-29, 11, 1-9)
Am cercetat
destul de amănunțit istoria lui Noe și a potopului. Istoria lui Noe însă nu se
termină aici. Facerea ne povestește încă un episod din viața sa de după potop,
o întâmplare care nu-i face deloc cinste, pentru că este vorba despre o cădere
de-a sa. Scriptura însă nu trece sub tăcere neputințele și căderile persoanelor
despre care vorbește, chiar și ale drepților, pentru că și din acestea avem
multe de învățat. Care este așadar această întâmplare?
Noe, care și
înainte cultivase pământul, după potop a început iarăși să-l cultive. De altfel
acest lucru era necesar pentru asigurarea hranei pentru el și familia sa.
Printre altele a cultivat și vie. Din roada ei a făcut vin, a băut și s-a
îmbătat. Și în beția sa și-a pierdut stăpânirea de sine și a făcut ceva foarte
înjositor pentru el. „S-a dezvelit în cortul său”[1]. În casa lui și-a scos
toate hainele și a rămas cu desăvârșire gol. Această faptă necuviincioasă a lui
Noe ne arată foarte limpede cât de ridicol îl face beția pe om. Îl duce la
cuvinte și fapte care îl înjosesc și îl fac vrednic de râs, pentru care el
însuși simte mai apoi rușine și vinovăție. Însă dacă Noe în beția lui s-a
dezgolit în casa sa, ce vom spune despre cei care astăzi se dezgolesc, fără să
fie beți și nu în casele lor, ci în locuri publice pline de oameni? Și dacă Noe
a avut oarecum circumstanțe atenuante, fiindcă probabil nu știa că vinul îmbată
și pentru că a făcut ceea ce a făcut în beția sa, ce circumstanță atenuantă pot
avea cei care, cunoscând bine urmările foarte rele ale beției, se dedau foarte
des la aceasta și încă mai mult cei care, fără să fie beți, săvârșesc fapte
care îi compromit și îi fac de râs înaintea celorlalți oameni?
Însă și la
modul general căderea lui Noe ne arată neputința omului de a izbuti ceva bun de
unul singur. Cu propriile sale puteri omul poate săvârși numai greșeli și
păcate. Vedem aceasta din primii pași ai protopărinților în Rai. De îndată ce
au fost lăsați cu propriile lor puteri, au căzut. Același lucru s-a întâmplat
mai târziu și cu Cain și seminția lui, dar și cu urmașii lui Set, când s-au
îndepărtat de legea lui Dumnezeu. Și poporul ales al lui Dumnezeu, Israil, de
multe ori a dat greș în strădaniile sale și a căzut. Chiar și astăzi, după
întruparea Domnului, în vremea Harului, omul nu poate face nimic bun cu
propriile sale puteri și se adeverește în fiecare zi cuvântul Domnului: „Fără
Mine nu puteţi face nimic”[2]. Numai aproape de Dumnezeu, întărit de Harul Său,
omul poate să spună: „Toate le pot întru Hristos, Cel care mă întăreşte”[3].
În ciuda
acestei căderi, Noe „a aflat har” înaintea lui Dumnezeu, pentru că El nu-l
judecă pe om după o faptă izolată a sa, ci după întreaga sa purtare și mai ales
după pocăința sa. Iar Noe în mod sigur s-a întristat și s-a pocăit pentru
greșeala sa.
Continuarea
acestei întâmplări este foarte interesantă. Unul dintre cei trei fii ai lui
Noe, Ham, a văzut ceea ce a făcut tatăl său. L-a văzut beat și gol și a alergat
îndată să le spună fraților săi, făcând astfel cunoscută greșeala tatălui său
și astfel defăimându-l. Ei însă s-au purtat foarte diferit. Au alergat și au
luat o cămașă, au aruncat-o pe umerii lor și mergând cu spatele s-au apropiat
de tatăl lor și l-au acoperit, fără să vadă deloc goliciunea lui. Set și Iafet
sunt de aceeași fire și obârșie cu Ham, însă nu și de aceeași dispoziție
sufletească. Acela a arătat lipsă de respect față de tatăl său, însă ei au dat
dovadă de respect. Nu au râs de greșeala tatălui lor și nu l-au luat în
batjocură, ci l-au acoperit și păzit de o și mai mare înjosire. Prin pilda lor
ne învață cum trebuie să înfruntăm neputințele și greșelile semenilor noștri.
Nu să le facem cunoscute și să provocăm astfel impresii neplăcute și
interpretări nefavorabile la adresa lor, ci, atât cât depinde de noi, să le
acoperim, ajutându-i, dacă este cu putință, să înțeleagă și ei înșiși greșelile
și să se îndrepte. De altfel aceasta cere dragostea către aproapele, care „Toate
le suferă, toate le crede, toate le nădăjduieşte, toate le rabdă”[4].
În scurt
timp Noe s-a trezit din beție și i s-a spus ce a făcut Ham și cum s-au
comportat Sem și Iafet. Atunci a spus cuvinte grele despre Ham și urmașii săi
și cuvinte de laudă pentru ceilalți doi și urmașii lor. Îl blestemă pe Ham și
îi binecuvântează pe Sem și Iafet.
Despre Ham
spune: „Blestemat să fie Canaan! Robul robilor să fie la fraţii săi”[5]. Canaan
era fiul lui Ham. Oricât de ciudat ar părea, nu este o nedreptate, fiindcă Noe
vorbea în acel ceas cu dumnezeiască insuflare și cuvintele sale erau profetice.
A văzut mai înainte ce aveau să facă Canaan și urmașii lui, că vor fi vrednici
de blestemul lui Dumnezeu și că o să fie robi ai urmașilor celorlalți fii ai
lui Noe. Și, într-adevăr, după opt sute de ani, israeliții, care erau urmașii
lui Sem, popor nou și destul de mic, au venit din Egipt și i-au stăpânit pe
canaanei, care erau mai puternici și mai pricepuți în război.
Să ascultăm
însă și cuvintele lui Noe despre Sem: „Binecuvântat să fie Domnul Dumnezeul lui
Sem; iar Canaan să-i fie rob!”[6]. Și aici, la prima vedere pare că Noe nu-l
binecuvântează pe Sem, ci pe Dumnezeu. Cât de mare cinste însă este pentru Sem
să fie numit Dumnezeu, „Dumnezeul lui Sem”, așa cum mai târziu Dumnezeu va fi
numit al lui Avraam, al lui Isaac și al lui Iacov! Cei care au această cinste
sunt în mod sigur vrednici de binecuvântarea lui Dumnezeu. Spune aceasta foarte
frumos psalmistul: „Fericit este poporul acela care are pe Domnul ca Dumnezeu
al său”[7] și „Fericit cel ce are ajutor pe Dumnezeul lui Iacob, nădejdea lui,
în Domnul Dumnezeul lui”[8]. Binecuvântarea lui Sem are însă și pentru un alt
motiv mare însemnătate. Din Sem se trage Avraam, strămoșul evreilor, iar din
poporul evreiesc se trage Hristos ca om. Așadar Sem a devenit purtătorul
făgăduințelor lui Dumnezeu pentru venirea lui Mesia, izbăvitorul omenirii.
În cele din
urmă, despre Iafet Noe spune: „Să înmulţească Dumnezeu pe Iafet şi să se
sălăşluiască acesta în corturile lui Sem, iar Canaan să-i fie slugă”[9].
Această binecuvântare este mai mare decât cea a lui Sem. Este și aceasta
profetică și s-a împlinit după multe veacuri. Într-adevăr, urmașii lui Iafet
s-au înmulțit foarte mult și s-au răspândit în multe locuri, în Europa, în
America și într-o parte din Asia. Mai târziu, odată cu cuceririle lui Alexandru
cel mare și ale romanilor, a fost supusă lor și Iudeea, și astfel s-au
sălășluit cu adevărat în locașurile lui Sim. Pe lângă aceasta, când s-au întors
la Hristos, au devenit „Biserica din neamuri”, noul Israil, care a luat locul
celui vechi și s-a făcut moștenitor al făgăduințelor lui Dumnezeu.
La sfârșit
Scriptura ne spune că după potop Noe a mai trăit trei sute cincizeci de ani iar
în total nouă sute cincizeci. Așadar este al doilea în privința longevității
dintre oamenii dinainte de potop. Dumnezeu i-a dat atât de mulți ani pe de o
parte pentru a răsplăti evlavia lui, iar pe de alta ca să fie propovăduitor al
dreptății vreme de mulți ani într-o lume care avea nevoie de conducător și
povățuitor. După ce și-a împlinit misiunea, Dumnezeu la luat din această viață,
ca să cunoască o altă lume, mult mai înaltă decât cele două lumi pe care le
cunoscuse aici pe pământ.
Din cei trei
fii ai lui Noe, cu binecuvântarea lui Dumnezeu, au ieșit mulțime de urmași.
Primul loc unde s-au așezat trebuie să fi fost muntele Ararat, unde se oprise
corabia. În scurt timp însă au căutat un loc mai bun pentru locuit, mai neted
și mai roditor, dar și mai spațios, unde să se așeze și să ducă o viață mai
ușoară. Astfel au găsit câmpia Senaar, adică Mesopotamia de astăzi, care se
află între râurile Tigru și Eufrat. Așadar acolo s-au așezat și au trăit vreme
de mulți ani, poate câteva veacuri. În tot acest timp au avut o minunată unire
între ei. Vorbeau aceeași limbă și astfel puteau cu ușurință să se înțeleagă și
să lucreze împreună. Din nefericire această unire, care era un mare dar al lui
Dumnezeu, nu au folosit-o spre bine, ci spre rău și din această pricină Dumnezeu
a stricat-o. Să urmărim pe scurt această istorie, cea a turnului Babel.
Urmașii lui
Noe se înmulțeau mereu. A venit astfel vremea când nici Mesopotamia cea
roditoare nu-i mai încăpea. Despărțirea și împrăștierea în alte locuri era
inevitabilă. Însă, cu toate acestea, ar fi putut, deși locuiau în locuri
diferite, să păstreze unirea și împreună lucrarea. Limba comună i-ar fi ajutat
mult la aceasta. Acei oameni însă au gândit și au lucrat în chip egoist. Au
spus între ei: „Haidem să ne facem o cetate şi un turn al cărui vârf să ajungă
la cer şi să ne facem faimă înainte de a ne împrăştia pe faţa a tot
pământul!”[10]. Desigur, a zidi cetate și turn nu era un lucru rău; rea era
dispoziția luciferică cu care au început acea lucrare. În cuvintele lor vedem slavă
deșartă (veniți să facem cetate și turn pentru noi înșine), obrăznicie
neînfrânată și lipsă de evlavie față de Dumnezeu (să zidim turn al cărui vârf
să ajungă la cer), dorința de a-și face faimă (să lăsăm nume, să ne facem
faimă). Această dispoziție însă i-a făcut potrivnici ai lui Dumnezeu, i-a dus
la apostazie. Așadar putem spune cu încredințare că acea hotărâre și acea faptă
a lor a fost începutul îndepărtării lor de Dumnezeul cel adevărat și al căderii
oamenilor în înșelarea politeismului și idolatriei.
Își pun
hotărârea îndată în lucrare și se îndeamnă cu sârguință unul pe altul: „Haidem
să facem cărămizi şi să le ardem cu foc!”[11]. Și își încep cu hotărâre
lucrarea. Încep să zidească cu cărămizi, pentru că pietrele sunt rare în acea
regiune, și cu smoală în loc de lut. Se mobilizează și lucrează ca un singur
om, pentru că are mare putere îndemnul unui om către altul. Ar fi foarte frumos
dacă ne-am îndemna unul pe altul spre bine, spre virtute, spre dragoste și
unire, spre sporire și bunăstare duhovnicească. Din nefericire însă foarte
adesea folosim îndemnul spre rău. Prin cuvintele noastre și prin exemplul
nostru ne îndemnăm unul pe altul spre păcat, spre apostazie și stricăciune.
Tocmai aceasta au făcut și urmașii lui Noe și pentru aceasta Dumnezeu a hotărât
să-i lipsească de darul unității, pe care nu l-au folosit corect. Desigur, nu a
făcut aceasta ca să se răzbune pe ei, ci pentru a-i disciplina și a-i înfrâna
de la fapte mai rele și mai nesăbuite. Aceasta se vede din cuvintele pe care
Scriptura le pune în gura lui Dumnezeu: „Iată, toţi sunt de un neam şi o limbă
au şi iată ce s-au apucat să facă şi nu se vor opri de la ceea ce şi-au pus în
gând să facă”[12]. Acești oameni sunt hotărâți și orice își pun în minte vor
face. Trebuie așadar să se pună capăt trufiei lor și faptei celei rele.
Și Dumnezeu
continuă: „Haidem, dar, să Ne pogorâm şi să amestecăm limbile lor, ca să nu se
mai înţeleagă unul cu altul”[13]. Aici Dumnezeu Tatăl se adresează Fiului și
Sfântului Duh. Așadar întreaga Sfântă Treime hotărăște pedepsirea egoismului și
slavei deșarte a oamenilor, pentru că între persoanele Sfintei Treimi există o
desăvârșită și nedespărțită unitate și împreună lucrare, care este folosită
totdeauna spre bine. Această unire și armonie trebuie să o avem ca pildă, iar
nu unirea urmașilor lui Noe și a celor asemănători lor din fiecare epocă.
Rezultatul
intervenției lui Dumnezeu a fost imediat. Oamenii au uitat limba pe care o
vorbiseră până atunci și au început să vorbească limbi noi. Probabil că numărul
acestor limbi era același cu numărul de seminții care se formaseră. Astfel,
membrii aceleiași seminții se puteau înțelege între ei, însă acest lucru nu era
cu putință între diferite seminții. Așa au fost siliți să oprească lucrarea
zidirii cetății și a turnului și s-au răspândit în diferite regiuni ale
pământului, fără a izbuti să-și împlinească planurile lor ambițioase. Au
pătimit aceasta pentru planurile lor erau întemeiate pe propriile dorințe și
puteri, nesocotind și disprețuind voia lui Dumnezeu. Nu au luat în seamă
atotputernicia lui Dumnezeu, Care cu singură voia Sa răstoarnă planurile
oamenilor. Și, așa cum spune David, „Domnul risipeşte sfaturile neamurilor,
leapădă gândurile popoarelor şi defaimă sfaturile căpeteniilor”[14]. Prin
urmare să ne îngrijim ca ceea ce plănuim și hotărâm să nu fie potrivnic voii
lui Dumnezeu. Să ne sprijinim străduințele pe ajutorul lui Dumnezeu, astfel
încât să nu-L avem potrivnic, ci aliat al nostru. Numai atunci faptele noastre
vor avea rezultat bun și ostenelile noastre vor da roade.
Nume mare
voiau să-și lase acei oameni egoiști și și-au lăsat cu adevărat nume, însă nu
bun și vrednic de cinste. Cetatea pe care au zidit-o s-a numit Babel, care
înseamnă confuzie, ca să aducă aminte de modul în care Dumnezeu a zădărnicit
planurile lor egoiste și trufașe. Așadar pentru cel ce vrea să-și lase nume
bun, există un singur mod sigur pe care poate să-l folosească: să trăiască și
să lucreze potrivit legii lui Dumnezeu. Atunci va dobândi nume de om
credincios, evlavios, virtuos și acesta este numele despre care spune
Scriptura: „Un nume bun este mai de preţ decât bogăţia”[15].
Mare
nenorocire a fost pentru omenire acea despărțire. Neputința oamenilor de a se
înțelege între ei s-a făcut început și pricină a certurilor, ciocnirilor și războaielor
sângeroase. Consecințele le încearcă omenirea până astăzi și, cu toate
străduințele care se fac, nu izbutește să le biruie. Însă această nenorocire a
fost îndreptată de Dumnezeu prin întemeierea Bisericii Sale în ziua
Cincizecimii. Atunci Duhul Sfânt le-a dat Apostolilor harisma vorbirii în
limbi, ca să se poată înțelege cu cei ce vorbeau alte limbi, care se aflau în
Ierusalim și să le transmită vestea mântuirii. Și aceasta a fost o chemare
către toate neamurile să intre în Biserica Sa, ca să redobândească unitatea
pierdută. Pentru aceasta, la praznicul Cincizecimii cântăm: „Când Cel
Preaînalt, pogorându-Se, a amestecat limbile, a despărțit neamurile; iar când a
împărțit limbile cele de foc, la o unire pe toți a chemat; și cu un glas slăvim
pe Duhul cel Preasfânt”[16]. Să slăvim și noi pe Duhul cel Preasfânt, Care
dărâmă îngrăditurile pe care le-a ridicat nebunia oamenilor și să trăim astfel
încât să fim biserici și lăcașuri ale Sfântului Duh, ca să gustăm bucuria
unității duhovnicești pe care El o dăruiește.
[1] Facerea
9, 21.
[2] Ioan 15,
5.
[3] Filipeni
4, 13.
[4]
1Corinteni 13, 7.
[5] Facerea
9, 25.
[6] Facerea
9, 26.
[7] Psalm
143, 15.
[8] Psalm
145, 5.
[9] Facerea
9, 27.
[10] Facerea
11, 4.
[11] Facerea
11, 3.
[12] Facerea
11, 6.
[13] Facerea
11, 7.
[14] Psalm
32, 10.
[15] Pilde
22, 1.
[16]
Condacul praznicului Cincizecimii.
Rugăciunea bine-primită a vameșului
„Să se
îndrepteze rugăciunea mea ca tămâia înaintea Ta”. Cu adevărat, o asemenea
rugăciune este cu neputință să nu fie auzită. Dar rugăciunile noastre – și mai
ales ale mele – sunt cele care nu primesc răspuns. De ce? Fiindcă atunci când
ne rugăm, mintea noastră nu este acolo.
Un popă
idolatru a spus unor monahi:
– Când vă rugați Dumnezeului vostru, vă
răspunde?
– Nu, au
răspuns monahii.
– Mie îmi
răspunde dumnezeul meu. Dacă nu vă răspunde, înseamnă că aveți gânduri rele.
– Cu
adevărat așa este, au răspuns părinții.
Desigur,
aceluia îi răspundea diavolul, dar părinții au văzut că spunea adevărul. Când
ne rugăm, mintea noastră se răspândește pe ici-colo și nu știm ce spunem. Și de
vreme ce noi nu înțelegem, cum să înțeleagă Dumnezeu rugăciunea noastră? De aceea
e nevoie, atunci când ne rugăm, ca de mai înainte să conștientizăm păcătoșenia
noastră, să o facem trăire și să ne înfățișăm înaintea lui Dumnezeu cu smerenie
și cu zdrobire de inimă. Iar când păcătoșenia ni se face simțământ al inimii,
atunci încetează și răspândirea. Încetarea răspândirii va crea dispoziția
pentru rugăciunea nerăspândită. Atunci cuvintele noastre vor avea răsunet.
Așa cum
vedem la vameș și la fariseu. Fariseul făcea rugăciune mult mai multă decât
vameșul și spunea: „Postesc, dau zeciuială…” și celelalte, dar nu sunt ca acest
vameș nedrept, care face samavolnicii și atâtea altele[1]. Fariseul se credea
drept, deoarece făcea faptele bune la exterior; postea, priveghea, făcea ca să
fie văzut milostenie, făcea rugăciuni la colțurile ulițelor, unde ridica sus
mâinile, își spăla mâinile înainte de a mânca și toate celelalte ale Legii și
credea, potrivit conștiinței sale, că era foarte în regulă.
Vameșul nu
făcea multă rugăciune. Ce spunea? „Milostiv fie mie, Doamne, păcătosului!” . Nu
a spus multe lucruri, dar ce avea rugăciunea lui? Avea ceva deosebit. Care era
aceasta? Recunoașterea că era un vameș, un păcătos. Vameșii pe atunci erau
socotiți nedrepți și aveau împotriva lor acuzația de oameni păcătoși, de oameni
de nimic, fiindcă răpeau. Prin urmare, sărmanul vameș își simțea nedreptățile.
Cum ar fi putut ridica capul cel sărac și să spună: „Dau zeciuială din toate
câte am, postesc de două ori pe săptămână sau fac fapte bune și atâtea altele”?
Acesta văzându-și întunericul nedreptății și păcatului său, a căzut la pământ
și nu îndrăznea să-și ridice privirea, fiindcă se socotea ultimul om, cel mai
mare păcătos. Și totuși, această aplecare a grumazului, datorată faptului că nu
îndrăznea să privească la înălțime, era deja o rugăciune, care a cutremurat
tronul dumnezeieștii mile. Și a coborât, zice, vameșul îndreptat, iar fariseul
osândit. Smerenia aceasta, această plecare a capului cu privirea în jos,
rușinea pe care o simțea, mustrarea conștiinței, toate acestea au contribuit la
faptul că el a coborât îndreptat, adică iertat de Dumnezeu.
Mai ales
această pildă a vameșului ne dă învățătura, ne luminează calea, ne dă prilejul
să cugetăm, să vedem cum se aude rugăciunea celui care se roagă. Să ne cercetăm
puțin pe noi înșine și să vedem: când ne-am rugat și mintea noastră a
cutreierat prin toată lumea, iar noi nu am înțeles defel ce am spus, am simțit
vreo schimbare înlăutrul nostru? Am simțit uscăciune, ca și cum nu am fi făcut
rugăciune. Acesta este răspunsul pe care l-am primit. Am cunoscut aceasta din
practică. Când însă ca și vameșul ne vom ruga astfel, în genunchi, cu lacrimi,
cu smerenie, cu cunoașterea de sine, să credem că rugăciunile noastre vor primi
răspuns.
[1] Luca 18,
9-14.
Fragment din
cartea Arta mântuirii – Arhim. Efrem Filotheitul, ce va apărea la Editura
Evanghelismos.
Sursa: Pr. Alexandru Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu