LUMINA - Arhiepiscopul Iustinian
Chira
Lumina este
izvorul dupa care îmi înseteaza neîncetat sufletul, mai mult decât dupa orice.
Lumina si puritate, sfintenie si omenie – le învat, le iubesc, le doresc, le
caut si le gasesc: în gândul omului curat, în cuvântul tainic al cerului, în
lumina fireasca a soarelui, în tremurul sfios al stelelor, în toate cele ce nu
fac altceva decât sa ne sopteasca despre taina universului, despre negraita
cauza a tuturor, pe care noi, fara sa gresim, o numim Dumnezeu; despre chipul
slavei Sale între oameni, care este Iisus Hristos.
Arhiepiscopul Iustinian Chira,
Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca,
2009, p. 64
TAIEREA VOII - Avva Dorotei
Si precum
omul mergând pe drum si aflând un bustean, si înlaturându-l mai face o parte
din drumul lui, asa e cu cel ce înainteaza taindu-si voia lui. Caci taindu-si
voia lui câstiga despatimirea si, prin despatimire, vine cu Dumnezeu la
desavârsita nepatimire. El poate, pe o scurta distanta de drum sa-si taie zece
voi. El vede ceva cu gândul si spune: „Ia seama acolo”, iar el zice gândului:
„Nu iau seama”; si-si taie voia lui. Caci nu ia seama. Iarasi, afla pe unii
care îl clevetesc si gândul îi spune: „Zi si tu cuvântul acesta”. Si el îsi
taie voia si nu-l zice. Si iarasi îi zice gândul: „Mergi întreaba pe bucatarul
ce fierbe”. Si nu merge, si-si taie voia lui. Vede iarasi ceva si gândul îi
spune: „Întreaba cine a adus aceasta?”. Si el &icir c;si taie voia si nu
întreaba. Si taind-o asa mereu, ajunge la obisnuinta de a o taia, si începând
de la cele mici ajunge sa taie cu liniste si cele mari, si asa ajunge nici sa
nu mai aiba peste tot voie. Si orice i s-ar întâmpla îl lasa linistit ca si cum
i-ar fi propriu. Si astfel, fara sa voiasca sa faca voia lui, se afla facând-o
întotdeauna pe aceasta. Caci neavând ceva al sau, tot ce se face e al sau. Si
asa se afla, cum am spus, neavând o împatimire, si din despatimire, cum am
spus, vine la nepatimire.
Avva Dorotei, Filocalia, vol. IX,
traducere de Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloaie, Ed. Humanitas, Bucuresti, 2009,
p. 433.
ÎNCĂ O VORBĂ SĂ-ȚI MAI SPUN!
Ne putem întreba care este, în fond, cauza
căderii omului: faptul că omul și-a îndreptat dorința spre realitatea sensibilă
l-a înstrăinat de Dumnezeu sau îndepărtarea de Dumnezeu l-a mânat spre aceasta?
Sfinții Părinți socotesc că cea dintâi, arătând că, din pricina copilăriei pe
care o avea la început în Rai, omul a ascultat îndemnul Celui Rău de a-și
însuși „bunuri” mai ușor de dobândit și mai la îndemâna lui, după cum spune
Sfântul Atanasie cel Mare: „Oamenii nesocotind cele bune și lenevindu-se cu
înțelegerea, au căutat mai vârtos cele apropiate de ei. Iar mai aproape le-au
fost trupul și simțurile acestuia. De aceea și-au despărțit mintea lor de cele
inteligibile și au început să se privească pe ei înșiși. Iar privindu-se pe ei
înșiși și cunoscându-și trupul și celelalte lucruri sensibile și lăsându-se
amăgiți de ele, au căzut în poftele lor, alegând cele ale lor în locul
contemplării lui Dumnezeu”. Sfântul Maxim Mărturisitorul adoptă și el o poziție
asemănătoare: „Vicleanul, acoperindu-și de cele mai multe ori pizma sub chipul
bunăvoinței și înduplecând cu viclenie pe om să-și miște dorința spre altceva
din cele ce sunt, și nu spre cauză, a sădit în el necunoștința cauzei”. Dar ne
putem opri și asupra celuilalt punct de vedere. Există, într-adevăr, o
interacțiune a acestor două cauze, o dialectică pe care o indică Sfântul Maxim
în alt pasaj, în care descrie procesul căderii omului și unde se vede cum
dorirea celor sensibile și a plăcerii adusă de ele, pe de o parte, și uitarea
de Dumnezeu, pe de alta, dar și iubirea egoistă de sine, se sporesc una pe
alta, se condiționează și se întăresc în mod reciproc: „Cu cât se îngrijea omul
mai mult de cunoștința celor văzute prin simțire, cu atât își strângea în jurul
său mai tare neștiința de Dumnezeu. Și cu cât își strângea mai mult legăturile
neștiinței, cu atât se lipea mai mult de experiența gustării prin simțire a
bunurilor materiale cunoscute. Dar cu cât se umplea mai mult de această
experiență, cu atât se aprindea mai mult patima iubirii trupești de sine, care
se năștea din ea. Și cu cât se îngrijea mai mult de patima iubirii trupești de
sine (filautie), cu atât născocea mai multe moduri de producere a plăcerii,
care este rodul și ținta iubirii trupești de sine”. Multiplele forme ale
dorinței prin care omul căzut caută diferite moduri de obținere a desfătării
simțurilor, căreia își dedică de acum înainte existența, dar și mijloacele prin
care încearcă, psihologic și fizic, să îndepărteze durerea care urmează
plăcerii, constituie patimile, care apar astfel ca născociri ale omului în
scopul împlinirii noilor sale nevoi. Dorind ca „iubirea trupească de sine să
aibă unită cu ea numai plăcerea, rămânând neîncercată de durere…, așa s-a
strecurat marea și nenumărata mulțime a patimilor stricăcioase în viața
oamenilor”, scrie Sfântul Maxim, adăugând mai departe: „Căutând plăcerea din
pricina iubirii trupești de noi înșine și străduindu-ne să fugim de durere din
aceeași pricină, născocim surse neînchipuite de patimi făcătoare de stricăciune
(…); iubirea față de partea lui văzută, adică față de trup, îl silește ca pe un
rob, prin pofta de plăcere și frica de durere, să născocească multe forme ale
patimilor, după cum se nimeresc timpurile și lucrurile și după cum îl îndeamnă
modul lui de a fi”.
Jean – Claude Larchet, Terapeutica
bolilor spirituale, trad. Marinela Bojin, Edit. Sofia, București, 2006, pp.
57-59
GUSTUL MÂNDRIEI - SF. TIHON DIN
ZADONSK
Se întâmplă
ca oameni răi să-i dea cuiva otrava înălțării de sine: așa ne-a vărsat în fire
otrava aducătoare de moarte a păcatului, vrăjmașul nostru, șarpele cel vechi.
Dacă se întâmplă să se otrăvească, omul, chiar, dacă înainte era sănătos,
ajunge în mare suferință: și firea noastră era curată, neprihănită, sfântă,
bună dar când otrava vicleanului șarpe a pătruns în ea, a căzut în boală și
nenorocire nevindecată. Aflându-se în om, otrava îi îmbolnăvește tot trupul: și
otrava cea aducătoare de moarte a șarpelui ne-a îmbolnăvit toate puterile
sufletești și trupești. De aici iau naștere nu numai mândria, ci și semeața
cugetare, disprețuirea apropelui, osândirea, clevetirea, grăirea de rău,
ocările, răzbunarea cu fapte și cu cuvântul, dorirea și căutarea cinstirilor,
slavei omenești și laudelor. De aici iau naștere amăgirea, viclenia, șiretenia,
minciuna și fățărnicia. De aici iau naștere faptele și cuvintele de rușine. De
aici iau naștere mâncatul și băutul peste măsură și grija ospețelor. Așa se
face că oamenii născocesc schimbării în îmbrăcăminte, în zidirea și împodobirea
caselor, precum și celelalte deșertăciuni. Toate acestea și cele asemenea lor
sunt de la cugetarea trupească și de la otrava aducătoare de moarte a șarpelui,
care este semănată în inima omenească. Otrava dinăuntrul omului îl chinuie pe
acesta, și cu timpul îi face suferința de neîndurat: și otrava șarpelui, care
este ascunsă în suflet, chinuie foarte sufletul și îi pricinuiește felurite
dureri. Uită-te ce face în om mândria! Cum îl chinuie! Câte mijloace năsocește
pentru a dobândi cinste, slava și lauda în această lume, și, odată ce le-a
dobândit, cu câtă osteneală și grijă își păzește această comoară! Cât de
nemulțumită este atunci când cineva o disprețuiește! Cât o doare atunci, cât se
tulbură, cum cârtește și se îndârjește când e lipsită de cinstiri, încât mulți
chiar își pun capăt zilelor!
Cum să biruim mândria Lecții de
vindecare a mândriei din sfaturile Sfinților Părinți, Editura Sofia – 2010
IMBRACAMINTEA - Sfantul Ioan din
Kronstadt
Asa cum unui prunc nu-i pasa cum este
îmbracat, întocmai si crestinul – prunc întru Hristos – trebuie sa nu ia în
seama diversitatea, bogatia si eleganta îmbracamintii pamântesti, considerând
drept cea mai aleasa si mai nepieritoare îmbracaminte îmbracarea sa întru
Hristos, fiindca patima pentru haine frumoase si scumpe este proprie oamenilor
veacului acestuia sau pagânilor, precum cuvânteaza Domnul: „Dupa toate acestea
– adica dupa mâncare si haine alese – se straduiesc neamurile” (Matei 6, 32),
fiindca îmbracamintea este unul dintre idolii veacului acestuia. O, cât de
superficiali suntem cei chemati sa „comunicam” cu Dumnezeu, carora ne este
fagaduita mostenirea bunatatilor nestricacioase si netrecatoare! Cât de confuze
sunt notiunile noastre despre lucrurile stricacioase si despre cele
nestricacioase! Cât de nechibzuiti suntem dând pret unor lucruri de nimic si
nepretuind cum se cuvine lucrurile nestricacioase – sufletul nostru nemuritor,
pacea, lumina, îndraznirea în fata lui Dumnezeu, lucrurile sfinte, ascultarea,
rabdarea, în general toate însusirile unui crestin adevarat. „Câti în Hristos
v-ati botezat, în Hristos v-ati îmbracat” (Galateni 3, 27). Trebuie sa pretuim
bunurile spirituale obtinute prin lupta, iar pe cele materiale, pieritoare,
fara folos sa le dispretuim.
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 145
SFÂNTA LITURGHIE ESTE MULT MAI
FOLOSITOARE PENTRU SUFLETELE CARE SE AFLĂ DINCOLO, LA GREU
Biserica
Ortodoxă le-a rânduit atât de minunat pe toate, ca să ajute sufletele care au
plecat. Sfânta Liturghie, parastasele, rugăciunile, milosteniile, faptele bune,
mătăniile, acel „Dumnezeu să-i ierte”, toate acestea duc spre cele de sus,
găsesc sufletele şi le aduc folos. Prin
urmare, aceasta este cea mai mare milostenie pe care n-o știe nimeni. Faci o
Sfântă Liturghie și, prin darul tău și osteneala preotului, vei milui sute de
suflete care se vor uşura şi se vor odihni în lumea cealaltă. Desigur, cu
aceşti bani ai putea să ajuţi unul sau doi săraci, să-i îmbraci sau să le dai
ceva să mănânce, să ai grijă de ei. Şi această milostenie este bună, dar Sfânta
Liturghie este mult mai folositoare pentru sufletele care se află dincolo, la
greu, pentru că nu s-au apropiat de Dumnezeu aici pe pământ. Ele se află în
cele de dedesubt şi se roagă să iasă şi din neamul lor un preot care să le
pomenească. Câte lucruri nu ne-a învăţat tradiţia părinţilor despre ajutorul
acestor lucruri sfinte ale Bisericii noastre!
Efrem Filotheitul, Omilii, Ed.
Egumenița, pag. 232-233
Pr. Dr. Stanciulescu
Alexandru Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu