sâmbătă, 25 iulie 2020

Parohia Malovăţ-Mehedinţi - SCRISOARE PASTORALĂ - 425 - cu GÂND DE SEARĂ


ÎPS Bartolomeu Anania - Duminica a 7-a după Rusalii - Vindecarea a doi orbi și a unui mut


TAINA MUZICII
Compozitorul Arvo Part


Pentru mine, cea mai mare valoare a muzicii e dincolo de culoarea sonora. Timbrul deosebit al instrumentelor este o parte a muzicii, dar nu cea mai importanta. Aceasta este capitularea mea în fata tainei muzicii: muzica trebuie sa existe prin ea însasi… Doua, trei note. Taina trebuie sa fie prezenta, independent de fiecare instrument. Cântarea gregoriana mi-a aratat ca în spatele artei de a combina doua sau trei note se ascunde o taina cosmica.

Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii – puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 70.


Un altfel de post

Renunta la a-i mai judeca pe altii:
- descopera-l pe Cristos care traieste in ei !

Renunta la a mai spune cuvinte care ranesc:
- umple-te de cuvinte care vindeca !

Renunta la a mai fi nemultumit:
- umple-te de recunostinta !

Tine post de nervi:
- umple-te cu rabdare !

Tine post de pesimism:
- umple-te cu speranta !

Tine post de preocupari inutile:
- umple-te de incredere in Domnul !

Renunta la a te mai plange:
- umple-te de respect pentru acea minune care este viata !

Renunta la a-i mai stresa pe altii:
- umple-te de o rugaciune neincetata !

Renunta la a mai fi acru:
- umple-te de bunatate !

Renunta la a-ti da importanta:
- umple-te de compasiune pentru ceilalti !

Renunta la teama pentru lucrurile tale:
- umple-i pe ceilalti de darul tau !

Renunta la a mai fi descurajat:
- umple-te de entuziasmul credintei !

Tine post de tot ceea ce te separa de Iisus:
- umple-te de tot ce te apropie de El !

"Numai cu inima poti vedea, esentialul este invizibil pentru ochi.”
Antoine de Saint-Exupery


ESTE HAR …

– sa iubesti fara sa fii iubit…
– sa slujesti fara sa fii pretuit…
– sa daruiesti fara sa ti se multumeasca…
– sa te jertfesti si fara sa ti se recunoasca…
– sa ierti fara sa fii iertat…
– sa-l sustii pe cel care te-a lepadat…
– sa ramai linistit, desi esti nedreptatit…
– sa crezi desi nu vezi fata in fata…
– sa crezi desi nu esti deplin lamurit…
– sa investesti cladind fara sperante…
– sa taci pentru a nu face rau aproapelui…
– sa vorbesti de dragul adevarului…
– sa induri fara sa murmuri, fara sa cartesti….
– totul sa-ti apartina, dar tu de toate bucuros sa te lipsesti…

~*~
LUPTA-TE SUFLETE CA SA PRIMESTI ACEST HAR !!!




FOCUL SI FUMUL
Sfantul Ioan din Kronstadt


În natura, toate corpurile sunt supuse atractiei pamântului, în timp ce sufletele oamenilor tind, firesc, catre focarul lor spiritual, catre Dumnezeu – arhetipul. Pacatul a pervertit si perverteste aceasta fireasca atractie. Focul si fumul au tendinta sa se îndrepte spre stihiile înrudite cu ele.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 284


SCOALA DUMNEZEIASCA
Sfantul Tihon din Zadonsk


Vezi ca aceia care sunt doritori de a învata artele, stiintele si întelepciunea lumeasca intra în scoli si studiaza la dascali iscusiti, asculta îndrumarile acestora si iau aminte la reguli, calauzindu-se de ele în faptele lor, caci altfel nu pot învata, daca nu le savârsesc pe toate dupa povatuirile si legile date de catre dascali. Asemenea si crestinilor – ucenicilor lui Hristos – li se cuvine sa se învete de la Dânsul daca vor sa capete întelepciunea duhovniceasca si cereasca, asa dupa cum Însusi El ne zice: „Învatati-va de la Mine” (Matei 11, 29), întrucât El este Întelepciunea Ipostatica a lui Dumnezeu, „Cel Ce de la Dumnezeu S-a facut pentru noi întelepciune” (1 Corinteni 1, 30), si trebuie ca ei sa fie cu luare-aminte la preasfintele si preaadevaratele Sale dogme, învataturi si legi care ne sunt date în sfânta Sa Evanghelie – dumnezeiasca si cereasca scoala. Din acestea învatam adevarata pocainta, credinta, smerenie, dragoste, rabdare, blândete si multe altele, caci tocmai în ele sta întelepciunea crestineasca a duhului, care este dispretuita si umilita înaintea lumii, însa preamarita înaintea lui Dumnezeu. Învatatorii cei iscusiti, când ne vorbesc despre legile stiintelor, ne arata si chipul în care se pot înfaptui acestea, caci legea în sine, fara o pilda graitoare, putin folos aduce, sau aproape nici unul. Dorind sa-i învete pe ucenicii lor, dascalii le si arata în fapta învatatura legii, pentru ca ei, privind la regula si totodata la lucrare, mai bine sa deprinda a savârsi acele lucruri. Asemenea, crestine, a facut si Hristos, Cerescul si Preaînteleptul nostru Învatator. El nu ne-a înfatisat doar dogmele învataturii Sale ceresti, ci ne-a pus dinainte si chipurile ei, dupa cum ne si zice: „Pilda v-am dat, ca si voi sa faceti asa cum am facut Eu cu voi” (Ioan 13, 15). Ne-a învatat smerenia, rabdarea, dragostea, blândetea si toate celelalte virtuti si a binevoit sa ni le arate prin fapte pe acestea, atunci când S-a smerit pentru noi chiar si pâna la spalarea picioarelor ucenicilor (Ioan 13, 5); a rabdat si a fost „ascultator pâna la moarte si înca moarte pe Cruce” (Filipeni 2, 8); i-a iubit pe vrajmasii Lui si s-a rugat pentru ei: „Parinte, iarta-le lor!” (Luca 23, 34); si astfel ne-a înfatisat un chip viu si neprihanit al unei vieti bineplacute lui Dumnezeu, în care sta adevarata întelepciune. Aceasta este marea învatatura pe care ni se cuvine sa o deprindem de la Dascalul nostru Hristos, daca voim a fi învataceii Lui, adica a fi crestini. Caci un crestin nu este altceva decât ucenicul lu i Hristos.

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 146


INCEPUTUL SI SFARSITUL
Compozitorul Arvo Part


Sfârsitul este întotdeauna. Orice clipa e sfârsitul. Iata, acum este sfârsitul. Peste cinci minute va fi sfârsitul. Mâine poate fi sfârsitul. Sfârsitul putea sa fi fost înca ieri. Sfârsitul este cosmic. Mereu este începutul. Mereu. Si sfârsitul este mereu. „EU SUNT ÎNCEPUTUL SI SFÂRSITUL”. Si aceasta, acest EU, este o însusire. Nu oricine poate sa spuna: „Eu sunt Începutul si Sfârsitul”. Hristos zice: „EU SUNT ÎNCEPUTUL SI SFÂRSITUL. ALFA SI OMEGA” (Apocalipsa 22, 13).


Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii – puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 78.


AJUTORUL INFRATITOR
Sfantul Tihon din Zadonsk


Vezi înca si ca o faptura o ajuta pe alta, iar stihiile cele de sus ajuta celor de jos. Soarele lumineaza si încalzeste vazduhul si pamântul, iar norii le adapa deopotriva; vazduhul slujeste drept suflare animalelor; pamântul ne aduce hrana noua si dobitoacelor noastre. Toate acestea ne învata ca noi, fiind fapturi cugetatoare, cu atât mai mult trebuie sa ne ajutam unii pe altii: cel bogat – pe cel sarac, cel cumpatat – pe cel nechibzuit, cel sanatos – pe cel neputincios, cel slobod – pe cel întemnitat, cel puternic – pe cel necajit, cel împuternicit – pe cel neajutorat si asa mai departe. Iata de ce cuvintele: „Ce-mi pasa mie de el?” trebuie sa fie izgonite din mijlocul crestinilor.

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 61.



KILOGRAMELE FATARNICIEI
Sfantul Ioan din Kronstadt


Dupa cum pietrele, sau bucatile de lemn, sau alte corpuri aruncate în sus cad inevitabil pe pamânt sau în apa, în functie de locul de unde sunt aruncate, tot asa si cuvintele rugaciunii ajung negresit la Dumnezeu daca sunt spuse din inima; atunci când sunt spuse fatarnic, cad peste serpii întunericului, în oceanul minciunii – diavolul – cel ce este tatal minciunii.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 116


C I T I T U L
Sfantul Teofan Zavoratul


Daca iubesti citirea, nu cauta cele mestesugite si care ațâță închipuirea, altminteri va lovi inima ta dracul parerii de sine, ci precum albina înteleapta aduna mierea din flori, asa si tu sa dobândesti doctorie pentru sufletul tau din citirea cartilor.

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 95




PASAREA VEGHETOARE
Sfantul Tihon din Zadonsk


             Vezi o pasare care, stând, se uita de jur împrejur, temându-se ca nu cumva sa fie prinsa ori sagetata de catre cineva. Pilda aceasta te învata ca si tu sa fii cu luare-aminte la cele ce te împresoara în lume, ferindu-te de mrejele diavolului si de sagetile sale. Iar sagetile vrajmasului acestuia sunt: mândria, pizma, iubirea de argint, lacomia, iutimea rautatii, necuratia si altele. El trage în noi cu aceste sageti si îi raneste pe cei care nu sunt cu luare-aminte.

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 70.



PLUGARUL SI GRIUL
Sfantul Tihon din Zadonsk


Vezi, iarasi, un plugar care îsi treiera grâul, adunând semintele în jitnita, iar pleava maturând-o afara. Asa va fi si la sfârsitul veacului acestuia, dupa cum este scris. Atunci cei credinciosi si cucernici vor intra în Împaratia Cerurilor, precum grâul este adunat în jitnita, iar cei rai, ca pleava vor fi dati afara „si-i vor arunca în cuptorul de foc; acolo va fi plângerea si scrâsnirea dintilor” (Matei 13, 40-42). Pilda aceasta te îndeamna sa te îngrijesti staruitor de mântuirea ta si sa nu mai fii pleava netrebnica, ci grâu.

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 76


PARFUM ADEVARAT
Sfantul Ioan din Kronstadt


Constatam cu mirare ca, oricât de mult ne-ar preocupa sanatatea si oricât de mare ar fi grija de a ne-o pastra, oricât de satioase si de gustoase mâncarurile pe care le mâncam si bauturile pe care le bem si oricât de mult ne-am plimba în aer liber, pâna la urma pe toti ne lovesc bolile si stricaciunea trupeasca, pe când sfintii, care n-au pus pret pe trup, mortificându-si-l continuu prin înfrânare si post, culcându-se mereu pe pamântul gol, si-au facut nemuritor si sufletul, si trupul. Trupurile noastre ghiftuite, îndopate cu toate bunatatile, exala miasme neplacute dupa moarte si uneori chiar în timpul vietii; cele ale sfintilor înfloresc si raspândesc buna mireasma atât în timpul vietii, cât si dupa moarte. Ce fapt uluitor! Vrând sa ne „construim” trupul, ni-l distrugem; ei distrugându-l si-l „construiau”; parfumându-ne trupul, nu reusim sa-l ferim de putreziciune; sfintii însa, carora nu le statea în gând sa-si parfumeze trupul, ci sa le fie sufletul bine-mirositor în fata lui Dumnezeu, s-au învrednicit si de buna mireasma a trupului. Fratilor! Trebuie sa întelegeti ce este cel mai important lucru în viata, care este scopul vietii: sa omorâm trupul, cel apasat de atâtea patimi, poftele trupesti, prin înfrânare, munca, rugaciune, sa nu-i atâtam patimile prin lacomie, îmbuibare, lene.


Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 259


MIREASMA ODAII
Sfantul Tihon din Zadonsk


Vezi ca aceia care vor sa scoata dintr-o odaie miasma stricaciunii aprind pulberi binemirositoare sau altceva ce ar putea folosi pentru aceasta si astfel, prin buna mireasma, îndeparteaza acea duhoare. Sufletul omului este întocmai ca si o odaie care mai înainte de caderea stramosilor nostri era plina de frumusete si bunacuviinta, ca de niste arome placut mirositoare, fiind loc de salasluire pentru Sfântul Duh; însa dupa cadere a intrat în suflet rautatea si l-a umplut cu duhoarea stricaciunii. Simtim si mirosim în noi aceasta putoare atunci când dinlauntrul nostru, „din inima ies gânduri rele” (Matei 15, 19), ca niste miasme rau mirositoare; simtim, iubite crestine, si suspinam din pricina lor, voind a ne dezbraca de omul cel vechi si a ne învesmânta întru cel nou. O, fie ca sa ne învredniceasca si pe noi de aceasta Domnul cel Iubitor de oameni, Care de dragul omului S-a facut El Însusi om! Cum altfel am putea sa izgonim duhoarea din sufletul nostru, daca nu printr-o buna mireasma potrivnica aceleia? Caci cele ce sunt potrivnice se alunga una pe cealalta. Asa se izgoneste întunericul prin lumina si frigul prin caldura. Rautatea si naravul cel rau au intrat în sufletele noastre prin caderea lui Adam. Dumnezeu a venit pe pamânt si ne-a aratat chipul sfintei Sale virtuti si bunatati, ne-a înfatisat chipul smereniei, al rabdarii, al blândetii, al dragostei si al celorlalte sfinte virtuti care se aflau în inima Sa dumnezeiasca; si întocmai cum vulturul îsi învata puii sa zboare, asa i-a povatuit El pe credinciosi cum sa traiasca în aceasta lume si cum sa fie bineplacuti lui Dumnezeu, caci zice: „Învatati-va de la Mine” (Matei 11, 29); si înca: „V-am dat voua pilda, ca, precum v-am facut Eu voua, sa faceti si voi” (Ioan 13, 15); si Apostolul spune: „Hristos a patimit pentru noi, lasându-ne pilda ca sa pasim pe urmele Lui” (1 Petru 2, 21). Prin bunatatea, smerenia, rabdarea, blândetea si dragostea Lui sa izgonim din inimile noastre rautatea, mândria, mânia, ura, invidia si toata necuratia. Si astfel, aducând în sufletele noastre virtutea lui Hristos, sa ne straduim a ne izbavi de raul nostru obicei si, prin podoaba obiceiurilor celor neprihanite ale lui Hristos, sa alungam duhoarea venita de la vrajmasul. Si cu cât mai mult vom face acest lucru, cu atât se va curata mai mult casa sufletului nostru, asa precum, arzând tot mai mult din pulberea cea binemirositoare, odaia se izbaveste de putoare si aduna în sine mireasma cea bineplacuta. Greu îi este trupului nostru, crestine, sa se lepede de naravul sau cel rau; dar acest lucru ni se cere prin datoria credintei noastre crestinesti.

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 214.



Scrisoare pastorală
Foaie periodică,  gratuită a Parohiei Malovăţ-Mehedinţi
Anul XX(2020),  nr. 425(1 –15 Iulie)


Dragii mei enoriași!
Nil Dorobanțu(1920-1977) și vocația lui profetică(II). E greu să faci o analiză a scrierilor lui Nil Dorobanțu. Ele nu se încadrează unei singure teme, ci abordează o gamă tematică vastă, așa cum era și cultura autorului. Încercăm, totuși, să grupăm cărțile lui în raport cu învățământul teologic superior, care l-a influențat în tot ceea ce a scris. El s-a axat pe Secțiunea Sistematică, unde dorea să-și dea și doctoratul, dar abordează discipline și teme și de la celelalte secțiuni. Așadar, avem:
I.    Secțiunea Biblică este reprezentată, din câte cunoaștem, de câteva exegeze la unele părți din Biblie sau chiar la cărți întregi. E vorba de Tâlcuiri la Tatăl nostru și Psalmul 50(2016, 102 pag.), cât și Apocalipsa(vol. I, 2018, 518 pag; vol. II, 2018, 522 pag.). Nil ia fiecare capitol și fiecare verset în parte din ultima carte a Bibliei, Apocalipsa, și argumentează că vremurile pe care le parcurgea omenirea la jumătatea veacului trecut sunt vremuri specifice apropiatului sfârșit al lumii, comunismul nefiind altceva decât fiara apocaliptică. Persecutarea creștinilor, a preoților și monahilor care nu și-au trădat credința, dezmățul moral, nedreptățile, abuzurile de tot felul, însemnele comuniste, lupta fățișă și înverșunată cu Hristos și învățătura Lui se regăsesc descrise cu amănunte în ultima carte a Sfintei Scripturi. Erau vremuri de grele încercări, iar adevărații creștini le parcurgeau cu convingerea că răul este tolerat atât cât îi permite Dumnezeu, fiind spre încercarea, înălțarea sau prăbușirea multora. Așa cum tratatul lui Dimitrie Cantemir, Creșterea și descreșterea Imperiului Otoman reda speranța popoarelor oprimate sau amenințate de colosul turcesc și în același timp era clopotul ce suna începutul sfârșitului pentru imperiu, așa este și lucrarea lui Nil Dorobanțu din punct de vedere religios.
II.  Secțiunea Sistematică cuprinde acele scrieri în care se aprofundează adevărul revelat în Sfânta Scriptură și Sfânta Tradiție. Sunt grupate la această secțiune discipline precum: Teologia Dogmatică, Teologia fundamentală, Teologia Morală, Filozofia creștină..
Nil  Dorobanțu abordează în toate scrierile sale teme de Dogmatică, dar  în Apologetica(vol. I, 2017, 490 pag și vol. II, 2017, 400 pag.) el pune în paralel tezele materialismului dialectic și istoric cu învățăturile dogmatice. Fiecare argument al lui este fondat biblic, patristic, științific și rațional, astfel încât la sfârșitul argumentației sale teza ateistă este desființată, spulberată. Nu am întâlnit până acum un rechizitoriu atât de competent și documentat la adresa materialismului și ateismului. Nil nu aruncă vorbe în vânt, afirmații gratuite, ci totul e bazat pe dovezi. Folosește un limbaj științific, dovedește că a lecturat numeroase lucrări de propagandă ateistă, marxistă, dar și de teologie. Am putea spune că argumentația lui are aspectul de teză, antiteză și, în final, sinteză. Nil nu tratează pe autorii atei, materialiști, ca pe niște dușmani, ci ca pe niște prieteni căzuți, înșelați, pe care ar vrea să-i recupereze, după principiul mesianic: ,,Dumnezeu nu vrea moartea păcătosului, ci îndreptarea lui!” 
Din capitolele dogmatice mari abordează cosmologia prin Dumnezeu în natură(2016, 326 pag.), argumentând justețea învățăturii creștine privind creația și Creatorul, cât și șubrezenia teoriilor materialiste privind originile lumii materiale.  Argumentul cosmologic privind existența lui Dumnezeu este pe larg dezvoltat. Dumnezeu se revelează lumii și prin creația Sa, lumea materială și lumea spirituală, pe care a adus-o la viață și pe care o ocrotește și o conduce. Abordează, de asemenea, antropologia, în exegeza pe care o face în lucrarea Omul – ființă necunoscută(2019, 186 pag.). Se sprijină pe referatul biblic, pe exegezele patristice, dar și pe scrierile medicului francez Alexis Carrel. Scoate în evidență cu lux de amănunte măreția originii omului, sensul divin al existenței umane în contextul creației, tainele insondabile pe care le ascunde ființa umană, ajungând apoi să ia în discuție teoriile darwiniste și ale materialismului dialectic și istoric și să demonstreze cât de copilărești și fără de temei sunt. Sentința e drastică: ,,Ați degradat și ați contrafăcut civilizația, cultura, știința, arta și ați degenerat prin antagonismul între dezvoltarea fizică și mintală. Nu mai aveți nici încordarea spiritului și nici voință, nu sunteți capabili să ajungeți o elită înzestrată cu imaginație, curaj, înțelepciune și frică de Dumnezeu, ci niște lași și monștri”.
           Teologia fundamentală este reprezentată de Mistica(2016, 220 pag.). Este disciplina cea mai profundă a teologiei, care studiază momentele de înălțare ale omului și întâlnire cu Dumnezeu în rugăciune, extaz și teofanie(arătare a lui Dumnezeu). Nil Dorobanțu îi dă și o definiție: ,,Mistica, drept știință, este bazată pe observație, experiment, introspecție, discuție, analiza și sinteza operelor marilor mistici”. El încearcă să ridice Mistica ,,la rangul de adevărată știință, ba încă cea mai înaltă dintre științe, centrul și baza teologiei fundamentale, împărăteasa științei…” Din biografia lui Nil aflăm că încă din copilărie i s-a arătat Dumnezeu, iar după ce s-a dedicat în întregime, trup și suflet, slujirii și propovăduirii învățăturii creștine, a avut nenumărate momente de revelație și teofanie. Vorbește mai puțin de aceste momente pe care le-a trăit el însuși, dar vorbește pe larg de teofania lui Petrache Lupu de la Maglavit, apărând memoria unor astfel de oameni. A se vedea în acest sens Petru de la Maglavit. Teofanie(2016, 76 pag.). Vorbește de teofaniile Veronicăi, vezi Veronica de la Vladimirești. Teofanie(2017, 180 pag.). Dedică un volum special fenomenului teofaniei. Vezi Teofania(2016, 142 pag.). Pentru a dovedi că aceste momente de maximă înălțare spirituală au trăit-o și alți creștini, fie laici, fie preoți sau călugări,  scrie Teofaniile din Pateric(2016, 296 pag.).
           Teologia Morală este reprezentată de o lucrare de mare valoare: Etica(2017, 150 pag.), în care face o amplă și pertinentă paralelă între morala creștină bazată pe învățătura Mântuitorului și Sfinților  Apostoli, pe scrierile Sfinților Părinți cu etica diferitelor sisteme filozofice, dar mai ales cu cea materialistă. Concluzia finală la care ajunge este aceea că etica materialistă este o caricatură de sistem moral, fără fundamente solide. Rămâne valabilă Morala creștină, care are drept menire de a implanta în viața societății și a individului virtuțile creștine, trăirea în spiritul învățăturilor creștine, în vederea obținerii mântuirii sufletului și vieții veșnice.  
             Tot la acest capitol putem încadra și Sociologia(2017, 316 pag.).  Această lucrare este o pertinentă analiză a conceptului de societate în filozofia materialistă și în învățătura creștină.  Sunt citați numeroși autori români și străini de prima mână, iar lucrarea capătă consistență. De la un capăt la altul se urmărește demascarea sociologiei oficiale și preamărirea principiilor care stau la baza societății creștine. ,,De la început, sociologia este eronată, plagiind minciuna paleontologiei, biogeneticii și fiziologiei. Vreți să falsificați societatea, făcându-o comună, într-o nefastă experiență, pe spinarea ființelor omenești vii, de parcă ar fi toți cobai și buni de morgă. Încă susțineți că oamenii s-au asociat pe bază economică și cu asta înșelați și azi, întinzând arterele urii și ale comerțului în tot globul(…).”
             În spiritul învățăturii creștine, Părintele Nil Dorobanțu susține  - și pe bună dreptate – că mântuirea este posibilă chiar și pentru cei mai păcătoși, inclusiv pentru atei. Toată zbaterea și căutarea omului de a cunoaște tainele universului se dovedesc a fi ,,vânare de vânt”, dacă el este lipsit de credință și nu face știința spre slava lui Dumnezeu, creatorul și conducătorul lumii. Tema este dezbătură pe larg în Faust – ateul mântuit.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      
 Filozofia creștină este reprezentată de Logica(vol. I, 2020, 380 pag.; vol. II, 2020, 360 pag). Folosind o terminologie savantă, specifică disciplinei, Nil demolează cu argumente logice preceptele materialismului dialectic în domeniu, ajungând la concluzia amuzantă: ,,De ce vă pierdeți vremea cu labirinturi de paralogisme fără pic de logică și fără rezultate practice? O, voi logicieni modaliști și cazuiști scrupuloși, de ce nu puneți atâta râvnă și pentru Logosul divin? Vă găsiți să demonstrați negația cu toată rigoarea necesară, precum și alte moduri silogistice, când voi nu le aplicați și nu le știți nici pe cele clasice, ca să puteți găsi pe Hristos, Adevăratul Logos.” Tot aici putem să încadrăm o altă lucrare de mare valoare, Psihologia(2019, 360 pag.), în care se face o amplă  comparație între Psihologia creștină care este net superioară celei predate în școlile ateiste, deoarece are un obiect de studiu cunoscut, sufletul, creație a lui Dumnezeu, chipul lui Dumnezeu în om, pe când Psihologia ateistă își caută bâjbâind domeniul de cercetare. Este chiar hilar să susțină pe de parte că sufletul nu există, iar pe de alta să instituie o știință care să studieze sufletul, adică ceea ce nu există. 
III.                     Secțiunea practică este reprezentată prin discipline precum: Dreptul canonic, Liturgica, Omiletica, Catehetica, Muzica, Pedagogia și Sectologia.
Nici de această secțiune Nil Dorobanțu nu este străin. Scrie două volume pentru Drptul canonic: Tâlcuiri la canoane(vol. I, 2016, 360 pag.; vol. II, 320 pag.). În ele analizează fiecare canon emis de sinoadele ecumenice și urmărește felul în care acel canon a fost pus în practică de ierarhi, preoți, călugări și laici. Este o lucrare unicat, adevărată frescă a societății românești de la jumătatea veacului trecut. Uneori este prea aspru cu anumite categorii, fiindcă pleacă de la aspecte și cazuri particulare, pe care le cunoștea bine și generalizează. Acuză întreaga ierarhie în frunte cu patriarhul, că nu au apărat mănăstirile și au permis epurările unor călugări, că au caterisit, dislocat, eliminat o serie de clerici și călugări pentru că au desfășurat o intensă activitate pastoral-misionară, pentru că au colaborat într-un fel sau altul cu puterea politică și cu instituțiile statului. Nil se dovedește a fi de o intransigență ieșită din comun și nu admite nici cel mai mic compromis. Citind aceste volume, ai impresia că cei din pușcării sunt sfinți, iar cei rămași afară sunt antihriști, demoni întruchipați etc. Adevărul nu este așa. Ierarhii în frunte cu patriarhul au colaborat cu puterea politică, fiindcă nu se putea altfel ca Biserica să rămână în cadrul legii. Nu toți preoții care au fost întemnițați au fost învinuiți doar de activitate pastoral-misionară intensă. Unii au fost condamnați politic pentru activități politice. Au fost și preoți cinstiți, care nu au fost condamnați sau dislocați. Situația lor s-a datorat în mare parte și raporturilor pe care le-au avut cu localnicii. În măsura în care aceștia nu i-au reclamat, preoții au fost lăsați în pace. Poate tocmai aici este punctul slab al lui Nil Dorobanțu. El se erijează în judecător al tuturor categoriilor sociale, oamenilor și instituțiilor. Întrebarea firească pe care ne-o punem este : Cu ce drept? Poate tocmai aceasta va face ca Nil Dorobanțu să fie acuzat de ,,cădere în sus”, cum se numește în morala creștină lipsa de smerenie. Dacă însă a avut în vedere zugrăvirea unei fresce de epocă cât mai fidelă adevărului, a reușit cu prisosință.
Liturgica este reprezentată de două lucrări deosebit de laborioase: Tâlcuiri la Molitfelnic(2019, 344 pag.) și Tâlcuiri la acatiste(2019, 136 pag.). Analizând cu atenție cele două cărți de slujbă, autorul scoate în evidență importanța pe care Biserica o dă Omului și căile și mijloacele pe care le folosește pentru a reabilita omul înaintea lui Dumnezeu, pentru a-l sfinți și înnobila spiritual.
La acestea se adaugă Rugăciuni în prigoană(2016, 112 pag.), un volum care cuprinde  rugăciuni compuse de părintele Nil, cutremurătoare, în care se regăsește orice suflet îndurerat, persecutat și nedreptățit. Se pare că sunt scrise în majoritatea lor în vremea când el ședea ascuns în satul natal, fără posibilitatea de a merge la biserică sau la mănăstire. Nu poți să rămâi indiferent la cuvinte de foc ca acestea: ,,Te iubesc veșnic, Iisuse dulce. Plânge cerul peste pământul însetat și gol și-l îmbracă în flori și hrană. E soare și sunt flori înlăcrimate. Au venit păsări străine și au înverzit grădina și codrul. Cât de slăvit ești, Doamne, pentru toate câte lucrezi. A tunat. Se desfac pecețile tunetului. Te iubesc, Iisuse. Ai milă de mine, Doamne, nu mă lăsa. Că sunt considerat nebun pentru iubirea Ta eternă. Slavă Ție! E toată lumea la Sfânta Biserică, dar numai eu zac ascuns în dureri!” Și sunt câteva sute de astfel de rugăciuni, adevărate bijuterii ale sufletului zbuciumat.
Nu putem să nu amintim Acatistierul(2018, 414 pag.), în care sunt cuprinse numeroase acatiste alcătuite de Nil Dorobanțu. Unele sunt dedicate unor persoane ale Sfintei Treimi, altele unor evenimente cruciale din istoria mântuirii neamului omenesc, unele Sfinților Apostoli, altele – și cele mai multe – sfinților. Sunt sfinți cunoscuți și sfinți mai puțin cunoscuți. Este respectat modelul acatistelor clasice înscrise în cărțile de cult.
Omiletica și Catehetica sunt reprezentate de trei volume de Cuvinte cerești(vol. I, 2016, 160 pag.; vol. II, 2016, 140 pag.; vol. III, 2017, 100 pag.). Ele sunt alcătuite din poeme adresate de Dumnezeu unor mănăstiri, cât și Institutului Teologic din București. În ele destinatarii sunt certați pentru aspectele negative pe care  cunoștea Părintele Nil că se petrec în cadrul lor, în care li se reamintea acestora menirea pe care o au în contextul unei lumi secularizate, în care ateii  Îl hăituiesc pe Hristos și pe mărturisitorii Lui. Probabil că predicile propriu-zise vor apare în curând.
Pedagogia este reprezentată prin lucrarea Hristos în Școală. Aici prezintă superioritatea învățăturii creștine în opera de formare a copilului. Pedagogia creștină dă un sens vieții, formează un viitor om, menit să facă față greutăților și hățișurilor vieții pământești și care să știe să folosească viața aceasta pentru câștigarea mântuirii și a vieții veșnice. Scoaterea Religiei din școală, introducerea unor obiecte menite să-l îndoctrineze pe copil în spiritul filozofiei materialismului istoric și dialectic sunt adevărate atentate la sănătatea morală și religioasă a societății. 
Sectologia nu este nici ea absentă din preocupările părintelui Nil Dorobanțu, ci este reprezentată de o lucrare specială, Stil(2017, 106 pag.), în care combate pe cei ce au rămas pe stil vechi, după calendarul iulian, scindând astfel Biserica. Pentru aceasta face o amplă incursiune în istoria calendarelor lumii, cu imagini și schițe astronomice, ca un adevărat specialist în domeniu. Concluziile lui privind superioritatea noului calendar creștin ortodox sunt bine întemeiate, iar argumentele imbatabile.
Am putea încheia prezentarea noastră cu o carte autobiografică, Nebun pentru Hristos(2015, 190 pag.). Aici își povestește viața și faptele lui, mai bine-zis o parte din ele, insistând pe vremea detenției, chinurilor la care a fost supus în temniță. Partea a doua a lucrării cuprinde mărturii ale unor contemporani ai săi despre el. Sunt aici relatări impresionante privind capacitățile, uneori supraomenești, de care se bucura Părintele Nil Dorobanțu.
Toate cărțile prezentate mai sus, cu excepția ultimei, care a apărut la Editura Babilon, sunt editate de către Editura ,,Floare de april”. Editarea continuă și cu siguranță că vom avea multe surprize de aici înainte legate de opera Părintelui Nil Dorobanțu. Editorii au găsit potrivit să adauge la fiecare lucrare câte un set de fotografii legate de viața și activitatea Părintelui Nil, acte personale, documente oficiale, multe note informative și  referate ale organelor de securitate. Întâlnim, de asemenea, și corespondență oficială purtată de instituțiile bisericești, ba chiar și declarații pe care el însuși le dă în fața organelor de anchetă.  E interesantă și cuprinzătoare afirmația care se face într-o adresă a episcopului Teofil Herineanu al Clujului către episcopul Romanului și Hușilor: ,, … ar putea fi caracterizat în termeni biblici: are foarte mult din iscusința porumbelului și prea puțin din prudența șarpelui. Totuși, supravegheat îndeaproape și nepermițându-i-se să facă nimic fără avizul superiorilor, poate fi de mare folos Bisericii prin cultura ce o posedă…”
*
Nil Dorobanțu rămâne o personalitate magistrală a Bisericii Ortodoxe Române prin viața și opera sa. Nu am întâlnit o singură afirmație contrară învățăturii creștine ortodoxe în cărțile lui. Adâncește învățătura creștină și toate afirmațiile sale sunt bazate pe Sfânta Scriptură și Sfânta Tradiție. Scrierile sale dogmatice și nu numai urmăresc câteva repere: hristocentrismul, eclesiocentrismul și soteriologia. Propovăduiește cu mare putere de convingere intensificarea slujbelor liturgice, a activităților pastoral-misionare. Cere oficierea Sfintei Liturghii zilnic de către ierarhi și preoți și împărtășirea zilnică a preoților și enoriașilor. Folosește, asemenea Sfinților Părinți capadocieni, învățătura laică, pe care a căpătat-o în școlile laice ca să cunoască și să combată sistemele filozofice și religioase străine învățăturii creștine. Sunt pagini în lucrările lui Nil Dorobanțu, care, citindu-le, te duc cu gândul la scrierile Părintelui Dumitru Stăniloae. Zecile de cărți care au apărut până acum și, probabil, cele care vor apărea în continuare, sunt capitole din Operă. Dovadă, că fiecare, indiferent câte pagini ar avea, nu este împărțită pe capitole și subcapitole, așa cum suntem obișnuiți. De la un capăt la altul, dintr-o copertă în alta, lui Nil Dorobanțu abia de-i sunt destule sutele de pagini să-și dezvolte o idee, o temă. O scrie dintr-o răsuflare și te atrage și pe tine ca cititor să nu întrerupi lectura.
Ceea ce i se poate imputa astăzi lui Nil Dorobanțu este faptul că, plecând de la cazurile negative de persoane și situații pe care le-a cunoscut el însuși ori le-a auzit de la alții, trece la generalizări dureroase, care aduc prejudicii memoriei unor ierarhi, preoți și monahi, dar și Bisericii în general. El nu critică și nu demască în spirit dușmănos, răzbunător, ci se consideră pe sine însăși conștiința Bisericii întregi martirizate atât de puterea politică, cât și de oameni oportuniști, nepotriviți pentru vremurile ce le traversau. 
Nil Dorobanțu este un puritan al vieții religios-morale. Era complet dezinteresat de bunurile materiale, de funcții și demnități publice, de plăceri lumești. Umbla îmbrăcat foarte sărăcăcios, postea perioade îndelungate, se ruga aproape permanent, predica cu timp și fără timp, era dedicat trup și suflet misiunii sale în lume de propovăduitor și liturghisitor. Era înzestrat cu o inteligență sclipitoare, cu o memorie debordantă, cu o capacitate de sinteză rar întâlnită. Avea daruri supraomenești, precum capacitatea de a se ridica de la pământ, de a se deplasa fără să atingă pământul, de a cunoaște oamenii și sufletul lor doar la simpla privire, de a vindeca bolnavi. Primea cu bucurie nedreptățile, bătăile, torturile, temnița și toate celelalte, cu convingerea că în felul acesta Îl slujește pe Domnul Hristos. Avea permanent senzația că n-a făcut tot ce trebuia să facă pentru Dumnezeu, pentru mântuirea sufletului său.  Suferea mai mult decât pentru propriile sale răni la vederea suferinței celor mulți, la vederea nedreptăților și abuzurilor ce se făceau de către noul sistem politic. Suferea că ierarhii și preoții nu se ridică la înălțimea misiunii lor în acele vremuri de grea încercare, că mereu caută un ,,modus vivendi” în relațiile cu autoritățile politice. Citindu-i cărțile, îi dai dreptate, dar, ca om sub  vremuri, te întrebi: Puteau, oare, să facă altfel? Poate tocmai datorită acestei tactici a răbdării au putut să salveze  Biserica, să evite multe alte nenorociri și pierderi. Nil Dorobanțu scria din grajdul de acasă și judeca pe toți, de la vlădică la opincă, fiind convins, probabil, că manuscrisele sale vor fi găsite peste mulți ani, când persoanele incriminate nu mai sunt în viață. Nu putem să fim de acord cu această judecată atât de dură ce o face clerului în totalitatea lui, fără a lua în considerare vremurile pe care le traversau în perioada stalinistă.
Glasul lui Nil Dorobanțu era asemenea glasului marilor profeți, precum Isaia, Ieremia, Iezechiel, Ilie Tesviteanul, Ioan Botezătorul și alții, care își asumau riscul de a critica în public autoritățile politice și religioase pentru derapajele morale și religioase pe care acestea le făceau. Asemenea marilor profeți, Nil Dorobanțu îndemna în toate predicile și scrierile sale la pocăință, fiindcă ,,s-a apropiat împărăția cerurilor”.
Nil Dorobanțu poate fi pus în șirul marilor apologeți creștini, care, începând din primele veacuri, când persecuțiile creștinilor nu se mai sfârșeau, apărau credința creștină și demascau religiile și ideologiile păgâne
Indiferent când va fi reabilitat și, eventual, canonizat Nil Dorobanțu, dar scrierile lui rămân un document de epocă, poate cel mai virulent atac la adresa unui sistem politic, unei ideologii ateiste. Nu cunosc alte scrieri mai dure, mai combative, mai implicate în viața socială ca ale lui.  
E interesant că unele cărți sunt semnate cu ,,schiarhiereu”, ceea ce ar însemna un arhiereu sau episcop retras din viața publică în schimnicie. Din biografia lui Nil Dorobanțu nu știm ca să fi fost vreodată hirotonit arhiereu, ci doar preot, monah fiind.
Nu credem că Nil Dorobanțu va fi curând reabilitat și, mai mult, canonizat. Poate va mai trece o generație sau două, dar scrierile lui vor trebui editate și reeditate, pentru ca el și învățăturile promovate de el să se difuzeze cât mai mult. Cărțile lui Nil Dorobanțu sunt un bun al Bisericii Ortodoxe Române în special, dar și al culturii române în general. Nil Dorobanțu se dovedește a fi prea mare în posteritate, pentru a fi  camuflat, ținut la index dintr-un motiv sau altul. Deja se observă semnele dezghețului: cca 30 de cărți publicate, apar articole și studii despre el și opera lui, numere întregi de reviste îi sunt dedicate, se țin diferite simpozioane tematice, în care se prezintă comunicări despre el și lucrările lui.
Începutul e greu, dar promițător.
*
File de jurnal – 1 Aug. 1981(III). ,,Domnul Prof. Virgil Sfetcu mi-a vorbit despre politica de cadre, care se practică la noi. Toate funcțiile de răspundere din politică și administrație trebuie să aibă avizul tovarășei. Un primar de comună nu poate fi înlocuit de prim-secretarul județului fără un asemenea aviz. În acest sens mi-a dat exemplul lui Constantin Pană, primarul general al capitalei, care n-a putut să schimbe un primar de comună, pe care l-a găsit beat în timpul serviciului și de care a fost insultat.  Toți cei care vor să-și ia doctoratul trebuie să aibă același aviz.
Domnul Virgil Sfetcu mi-a povestit apoi despre tradiția de Paști din bisericile capitalei. E ceva de necrezut. În noaptea respectivă nu se poate circula pe străzi. Sute de mii, milioane de oameni străbat străzile în grupuri compacte, îndreptându-se spre biserici. Dealul Patriarhiei este ca un roi de albine. Nu ai unde să arunci acul pentru ca să cadă jos, ci nu pe trup de om. Se  pune stație de amplificare și, în lumina a nenumărate lumânări, glasul clopotelor și al slujitorilor, amplificate la maximum, se pierde în tării. Toată lumea cântă ,,Hristos a înviat!” Pe la mănăstirile din apropierea Bucureștiului este cam aceeași situație, numai că acolo nu ai loc de mașinile ,,ștabilor” de partid și de stat.
Domnul Virgil Sfetcu admira conducerea noastră bisericească, ce reușește să-i facă Bisericii Ortodoxe Române o poziție foarte solidă în stat. Bisericile din București, care sunt afectate  de planurile de sistematizare, sunt mutate printr-o serie de procedee ingenioase. Catedrala patriarhală, care ajunsese o adevărată ruină în fața Marii Adunări Naționale, a fost restaurată, asemenea biserica Crețulescu de lângă Consiliul de Stat și multe altele.
Când a fost guvernatorul Canadei în țară, a fost dus în Moldova la toate mănăstirile. Acesta, după ce a văzut bijuteriile de arhitectură și pictură bisericească de acolo, drept concluzie, a spus: ,,- Sunteți bogați, sunteți prea bogați, pentru a fi socotiți în rândul celor săraci!”
Domnul Virgil Sfetcu a spus că la venirea mitropolitului în Malovăț și Bârda totul a fost înregistrat; despre tot ce s-a făcut și s-a vorbit. Inspectorii de la Culte sunt numai ochi și urechi într-o asemenea împrejurare.
Părintele Ionică Sfetcu a spus că la venirea mitropolitului, era în curtea școlii din Bârda doamna…. și viceprimarul……… Când au văzut femeile că trec la biserică, le-au oprit, le-au întrebat unde se duc primenite sâmbătă seara și, aflând despre  ce este vorba, doamna  a explodat: ,,- Ia mai lăsați prostiile astea în pace și veniți încoace și dați ajutor meșterilor la zidirea școlii!”
Domnul Prof. Virgil Sfetcu mi-a spus: ,,- Părinte, orice s-ar întâmpla, orice ai vedea și ai auzi, nu trebuie să te mire. Atâta timp cât în funcțiile-cheie sunt promovate nulitățile, nu trebuie să-ți faci probleme pentru că ești strivit de tăvălug. Oamenii cu capacitate și putere de răspundere sunt lăsați la periferie sau, pur și simplu, maziliți. Sunt necesari oameni care știu să spună ,,da” și nimic mai mult!”    
*
Publicații. În această perioadă, preotul Dvs. a reușit să mai publice câteva materiale, astfel: O personalitate colosală a Bisericii Ortodoxe Române, în ,,Națiunea”, București, 14 iul. 2020, ediție on-line(https://www.ziarulnatiunea.ro/category/religiespiritualitate); În căutarea strămoșilor, în ,,Obiectiv mehedințean”, Tr. Severin, an. XXII(2020), nr. 1037(16 iul.), p. 11; ,,Scrisoare pastorală”-424,  în ,,Logos și agape”, Timișoara, 13 iul. 2020, ediție on-line(http://www.logossiagape.ro); în ,,Observatorul”(Toronto-Canada), 18 iul. 2020, ediție on-line(http://www.observatorul.com); In memoriam: Pr. Prof. Alexie Buzera, în ,,Obiectiv mehedințean”, Tr. Severin, an. XXII(2020), nr. 1038(23 iul.), p. 12;
Parohia noastră a mai publicat câte o tranșă din volumele Amintiri despre Titani și Viața Cuvioasei Teofana Basarab.
Arhiepiscopia Râmnicului a solicitat preotului Dvs. materiale adecvate în vederea completării inventarului Casei Memoriale ,,Bartolomeu Valeriu Anania”, care se va construi în com. Glăvile(VL), satul natal al marelui ierarh. Vom trimite volumul Amintiri despre Titani.
Societatea ,,Phoenix” din Chișinău, sub coordonarea Domnului Academician Mihai Cimpoi, a editat Enciclopedia scriitorilor români contemporani(1200 pag.). În rândul celor incluși în această enciclopedie se numără și preotul Dvs. Din păcate, cartea împreună cu taxele poștale se ridică la vreo 350 lei. Să fie sănătoși!
*
Ajutoare și donații. În această perioadă, parohia noastră a primit câteva ajutoare și donații: Domnul Grădinaru C. Constantin din Haarlem(Olanda): 347 lei; Doamnele Mârza Simona și Michescu Elena din București, fiice ale satului Malovăț și Domnul Grădinaru Constantin din Piatra Neamț(NT): câte  200 lei; Domnul Arhire Sebastian, din Belgia, fiu al satului Bârda: 100 lei; Domnișoara Bordeiașu Ecaterina din București: 60 lei;  Domnul Verdeș Gheorghe și Doamna Leca Silvia din Tr. Severin: câte 50 lei;
Domnul Motreanu Vasile din Malovăț a mai achitat 100 lei pentru contribuția de cult, totalizând până acum 130 lei; Domnul Stănciulescu Tănase din Bârda a mai adăugat 50 lei pentru contribuția de cult, totalizând până acum 170 lei; Domnul Scutașu Dan din Malovăț a achitat prima sa contribuție de cult: 50 lei;
Dumnezeu să le răsplătească tuturor!
*
Zâmbete. ☻,,- Părinte, nu știu cum aș face să las capul meu moștenire la cineva când oi muri! Cap ca al meu nu mai văd eu cât o fi lumea, părinte!” ☻ ,, -  Ce faci, bătrâne, cum îţi merge?”  ,,- Ce să fac, încerc şi eu să supravieţuiesc...!”   ,,- O să regreţi amarnic!” ☻La plecarea în Uniunea Sovietică, cosmonautul Prunaru îi lasă mamei  un bilet: ,,Dragă mamă, plec în Cosmos. Revin peste 30 de zile!” Întors din misiune acasă, Prunaru constată că mama era plecată. Pe frigider găseşte un bilet: ,, Dragul mamei, am plecat să cumpăr brânză, nu ştiu când revin!”
*
Botezuri. Înmormântări. În ziua de 12 Iulie am oficiat Taina Sf. Botez pentru Varga Ariana-Ana-Maria, fiica Domnului Varga Pompei și a Doamnei Varga Codruța-Daniela din Tr. Severin. Să le trăiască! În ziua de 13 Iulie am oficiat slujba înmormântării pentru Parpală Ion(88 ani) din Malovăț, iar în ziua de 14 Iulie pentru Surugiu Elena(64 ani) din Malovăț. Dumnezeu să-i ierte!
*
Anunțuri: ►În fiecare an, la Paști și la Sf. Măria Mare, aveam câte o zi dedicată spovedirii și împărtășirii copiilor. Având în vedere nenorocirea care s-a abătut peste noi în acest an, vă recomandăm să evitați de data aceasta acest obicei. Dacă, totuși, cineva vrea neapărat să-și împărtășească copilul, este binevenit, dar cu condiția să-și aducă linguriță de acasă. ►Rugăm enoriașii noștri să evite să facă parastase acasă în ziua de 15 Aug. E slujbă mare la biserică, oficiem pomenirile care sunt la cele două biserici și pot să apară servicii neprevăzute, pe care trebuie să le oficiem. Totuși, dacă cineva ține să facă în acea zi parastas acasă, să ia în calcul și faptul că s-ar putea să-l facem către seară. Vă mulțumim.Rugăm insistent pe cei ce au simptome de răceală, gripă, guturai să evite participarea la slujbe și aglomerații.
*
Program. În cursul lunii August, avem următorul program de slujbe: 1 Aug.(Malovăț-Bârda); 2 Aug.(Malovăț); 6  Aug.(Bârda); 8 Aug.(Malovăț-Bârda); 9 Aug.(Bârda); 13 Aug.(spovedit și grijit în Bârda, la biserică și în sat); 14 Aug.(spovedit și grijit în Malovăț, la biserică și în sat); 15 Aug.(pomeniri dimineața la Bârda; slujbă la Malovăț); 16 Aug.(Malovăț); 22 Aug.(Malovăț-Bârda); 23 Aug.(Bârda); 29 Aug.(Bârda); 30 Aug.(Malovăț). În restul timpului, la orice oră din zi sau din noapte, preotul poate fi găsit la biserică, acasă, la telefon: 0724. 99. 80. 86, ori pe adresa de e-mail: stanciulescubarda@gmail.com.
Sănătate, pace și bucurii să vă dea Dumnezeu!  

              Pr. Al. Stănciulescu-Bârda










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu