miercuri, 10 martie 2021

Alexandru Stanciulescu - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ - DOAR O VORBĂ.....!

 



CHIPUL OMULUI

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Tot omul trebuie sa respecte chipul oamenilor vii, pentru a respecta dupa cuviinta si chipul lui Dumnezeu. Caci chipul Domnului nostru Iisus Hristos este chip omenesc. Cine nu respecta chipul omenesc nu respecta nici chipul lui Dumnezeu.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 392

 

 

LUCRURI SPARTE

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Cel care se obisnuieste sa se întarâte si sa se mânie pentru felurite lucruri care nu-l multumesc (cad, se sparg), care nu se potrivesc si asa mai departe, acela se obisnuieste sa se mânie si pe oamenii care din oarecare pricina nu îi fac pe plac, care i se împotrivesc cu voie sau fara voie. Trebuie sa rabdam toate cu seninatate, iar la cel mai mic început de mâniere sa ne pocaim înaintea lui Dumnezeu si sa cerem ajutorul Lui pentru noi, cei neputinciosi.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Spicul viu – ganduri despre calea mantuitoare, traducere de Adrian si Xenia Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2002, p. 134

 

 

Iisus Hristos vazut de un musulman care a studiat Coranul

 

A aflat din Koran ca Isus este Dumnezeu.



S F E R A

Sfantul Vasile cel Mare

 

 

Gândeste-te la cuvintele lui Dumnezeu, care strabat creatia! Au început de atunci, de la facerea lumii, si lucreaza si acum si merg mai departe pâna la sfârsitul lumii. Dupa cum sfera, daca se împinge si este pe un loc înclinat, merge la vale datorita constructiei sale si a însusirii locului, si nu se opreste înainte de a ajunge pe un loc ses, tot asa si existentele, miscate de o singura porunca, strabat în chip egal creatia, supusa nasterii si pieirii, si pastreaza pâna la sfârsit continuarea spetelor, prin asemanarea celor ce alcatuiesc speta. Din cal se naste un cal, din leu un leu, din vultur un vultur si fiecare din vietuitoare îsi pastreaza speta prin continui nasteri pâna la sfârsitul lumii. Timpul nu strica, nici nu pierde însusirile vietuitoarelor, ci, ca si cum acum ar fi fost facute, merg vesnic proaspete împreuna cu timpul.

 

Sfantul Vasile cel Mare, Omilii la Hexaemeron, traducere de Pr. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1986, p. 171

 

 

P E T I C U L

Sfantul Nicolae Velimirovici

 

 

Peticul cel nou la haina cea veche. Aceasta expresie desemneaza metoda înnoirii de fatada, necrestine, atunci când omul se schimba doar pe dinafara, croindu-si în parte ceva nou, însa înlauntrul sau nu se schimba si ramâne la fel ca înainte. Aceasta se refera la toti cei care cauta sa-si îndrepte starea lor prin „cârpeala cea veche”, în loc sa se înnoiasca pe sine smerindu-se prin Mântuitorul Hristos. Asa cum peticul cel nou îndata se desprinde de haina cea veche, marind numarul jalnicelor zdrente, tot astfel si pacatosii cei vechi leapada noua învatatura a Domnului, deschizând ranile cele vechi, mai puroinde si mai grave decât au fost mai înainte ca ele sa fie descoperite.

 

Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 57

 

 

LINISTEA DE ADANCIME

Parintele Arsenie Boca

 

 

Iisus doreste de la toti credinciosii lumii o liniste de adâncime: linistea credintei în Dumnezeu. Aceasta ar da sa se înteleaga ca în jurul unui om linistit (din cauza radacinilor lui în Cer) se face liniste pe pamânt.

 

Parintele Arsenie Boca, Parintele Arsenie Boca – mare indrumator de suflete din secolul XX, Ed. Teognost, Cluj-Napoca, 2002, p. 75.



EGOISMUL

Arhim. Efrem – Arizona

 

 

Astăzi vom vorbi despre marea boală duhovnicească, care se numește egoism.

 

Egoismul este o patimă irațională care biciuiește în adevăratul sens al cuvântului neamul omenesc. Toți oamenii suferim de această mare boală. Pe omul egoist, egoismul îl face de rușine și îl teatralizează.

 

Suntem chemați de Dumnezeu să ne nevoim, să ne luptăm împotriva acestui egoism, pentru a ne slobozi de el.

 

Omul vechi este starea pătimașă a sufletului, adică de fapt egoismul. Toate patimile, toate păcatele, toate căderile, au egoismul ca început, ca punct de pornire. Mare rău. Nu-l lasă pe om liniștit, ci îl tiranizează zi și noapte. Toți oamenii, în general, suferă de acest rău și mai mult decât toți eu, păcătosul.

 

La început, când eram lângă sfântul meu Stareț, când am mers pentru prima oară în acel loc lipsit de mângâiere din pustie, acolo lângă acel om, am cunoscut și am văzut în faptă egoismul meu.

 

Când eram în lume, oamenii credeau despre mine că eram un copil sfințit. Eu mă împotriveam acestor laude, însă ele încet-încet au început să-mi facă rău. Iar acest rău l-am văzut în faptă, atunci când am pus început, după Dumnezeu, să mă vindec de toate patimile mele.

 

Când am merg la Starețul Iosif, îndată, din prima zi, a început supravegherea, a început vindecarea mea. Mă trata cu asprime, mă mustra mereu, mă certa și asta mă obosea destul de mult, pentru că eram slab sufletește.

 

Este adevărat că atunci când mă mustra, adică atunci când punea medicamentul pe rană, mă durea. Egoismul se răscolea înlăuntrul meu și-mi spunea de ce Starețul folosea numai cu mine o astfel de pedagogie aspră. De ce să mă mustre? De ce asta? De ce cealaltă? Eu, cu rugăciunile Starețului, mă împotriveam, nu eram de acord, mă războiam cu el. De multe ori, după o pedagogie aspră, mergeam în chiliuța mea, luam icoana lui Hristos răstignit și plângeam deasupra ei, spunând:

 

„Preadulcele meu Iisus, Tu fiind Dumnezeu fără de păcat, ai răbdat atâtea și atâtea rele, atâtea clevetiri, atâtea ocări și luări în râs din partea unei mulțimi atât de mare de oameni care Te urau și aveau atâta răutate împotriva Ta, dar pe toate acestea le-ai răbdat cu atâta îngăduință pentru dragostea și mântuirea mea. Iar eu, un om păcătos, un pătimaș și vrednic de milă, mă împotrivesc și spun: de ce Starețul îmi pune un medicament atât de amar pentru mântuirea mea? Însă eu primesc cele vrednice de cele pe care le- am săvârșit. Prin urmare nu am nici o îndreptățire, ci trebuie numai să fac răbdare și să ridic crucea pe care mi-a dăruit-o bunătatea Ta pentru mântuirea mea”.

 

Acestea le spuneam lui Hristos și cu adevărat primeam multă ușurare. Odată după un astfel de plâns, am simțit o putere in inimă, încât doream să rabd până la sfârșit, până ce mă voi fi răstignit sufletește, care să primesc după aceea învierea sufletului meu.

 

Multe pilde ale sfinților bărbați ne dau mult curaj ca să ridicăm și noi această cruce, această greutate în înfruntarea înfricoșătorului egoism. Egoismul este o patimă înfricoșătoare, grea, care încurcă foarte greu inima noastră. De aceea marele Părinte al pustiei, Pimen, spune că cel care vrea să-și dezrădăcineze patimile, suferă și varsă sânge. Și într-adevăr, acesta este adevărul.

 

Când cineva ne mustră, ne jignește, îndată înlăuntrul nostru se produce o respingere, o greutate lăuntrică, o întristare, o înăbușire, o presiune care ne împinge să ne împotrivim, să răspundem, să ne mâniem pe acel om care ne-a făcut aceasta. În acea vreme este trebuință de o strângere, trebuie să înghițim adânc în sufletul nostru otrava acestui egoism. Să înăbușim fiara care vrea să iasă afară și să ne învinovățească. Și dacă, de fiecare dată, în astfel de cazuri, înfruntăm răul în acest chip, înăbușind fiara când vrea să iasă afară, odată cu trecerea vremii, va pieri înlăuntrul nostru. Atunci când cineva va închide o fiară într-un loc închis și nu este hrănită, în mod firesc, după un interval de timp va muri. La fel și cu această fiară, egoismul, dacă nu o vom hrăni prin cedări, încet-încet, cu Harul lui Dumnezeu, va dispărea.

 

O fecioară a mers la Avva Pamvo și i-a spus:

 

Avva, eu postesc mult și mănânc la șapte zile. Fac și alte nevoințe. Am învățat pe dinafară Vechiul și Noul Testament. Ce mai trebuie să fac ca să ajung la desăvârșire?


Atunci înțeleptul bătrân i-a spus:

 

Fiica mea, atunci când cineva te ocărăște, te ia în râs, simți înlăuntrul tău că te laudă?

Nu.

Dar când te laudă cineva, simți că te ocărăște?

Nu, Avva.

Mergi, fiica mea, căci nimic nu ai făcut până acum.

Avva Pimen mai avea șase frați. Cel mai mare era Avva Anuv. Și au plecat toți frații să locuiască într-o chilie, într-un templu idolesc, lângă care era o statuie a unui zeu. Într-o zi Avva Anuv a mers și a început să arunce cu pietre în statuie și s-o ocărască. A doua zi a mers și a început să rostească înaintea ei multe cuvinte de laudă.

 

Când l-au văzut pe Avva făcând acestea, frații lui l-au întrebat:

 

Cu acestea pe care le faci, ce vrei să ne înveți?

Iată, când m-ați văzut aruncând cu pietre asupra idolului și ocărându-l, mi-a spus ceva?

Nu.

Dar a doua zi când l-am lăudat, ați auzit să-mi spună ceva?

Nu, Avva.

Dacă vreți ca să rămânem toți împreună și să trăim în dragoste, așa trebuie să facem. Să-l răbdăm unul pe celălalt.

Egoismul este o moștenire pe care am primit-o de la strămoșii noștri, Adam și Eva. Ei au fost biruiți de către diavolul, lucifer. Acesta este începutul egoismului.

 

Lucifer era mai-marele primei cete de Îngeri. Era cel mai aproape de slava lui Dumnezeu. Se desfăta de întâiul Har. Primea vestirile, descoperirile înaintea celorlalte nouă cete. Cu toate că avea această slavă și Har, a cugetat cu vicleșug împotriva lui Dumnezeu. Spunea în sinea sa: „De ce Dumnezeu să fie atât de sus? De ce să aibă această slavă? De ce să ne închinăm Lui? De ce toate să se supună Lui? Oare eu nu pot deveni dumnezeu? Mă voi sui și eu la înălțime și voi sta lângă El. Voi deveni și eu asemenea Lui și toate se vor închina mie. Și voi avea și eu aceeași slavă”.

 

Când a cugetat acestea și le-a crezut, îndată Dumnezeu l-a aruncat de la Fața Sa, l-a aruncat jos. Și toată ceata sa s-a pierdut în abis. La fel este și cu orice om mândru și egoist, este aruncat de la Fața lui Dumnezeu

 

 

FRUMUSETEA FLORILOR

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 Cât de minunate si felurite ca forma, culoare si miros sunt nenumaratele flori si, îndeobste, plante din natura si din feluritele clime ale pamântului! Nu te poti îndulci destul de înfatisarea si mireasma lor. Daca plantele sunt atât de minunate, sa ne gândim ce buna mireasma vor raspândi în rai sfintii, dreptii lui Dumnezeu din toate tagmele, rangurile si vredniciile! „Daca pe iarba câmpului, care astazi este si mâine se arunca în cuptor, Dumnezeu asa o îmbraca, nu cu mult mai vârtos pe voi, putin credinciosilor?” (Matei 6, 30) Straduieste-te, omule, sa ajungi la frumusetea cea launtrica a credintei, a virtutii si nu te lenevi. Ce buna mireasma raspândesc, mai presus de cea a orisicarei flori, moastele sfintilor! Minunat este Dumnezeu întru sfintii Lui!

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Spicul viu – ganduri despre calea mantuitoare, traducere de Adrian si Xenia Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2002, p. 166

 

  

L U P A

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

La lumina soarelui vedem deslusit toate obiectele, îndeosebi cele apropiate, pe cele mai mari si pe cele mai mici, dar cu o lupa sau cu un instrument optic maritor vedem clar si obiectele foarte mici dar si pe cele îndepartate. Tot astfel Sfintii care au bineplacut lui Dumnezeu si toti Îngerii Domnului, aflându-se neîncetat în Dumnezeu, în Lumina cea vesnica, în Fiinta cea mai simpla, uniti în chipul cel mai strâns cu Ea, vad toate nevoile noastre, ne cunosc toate gândurile, dorintele, simtamintele, intentiile, faptele, aud toate cuvintele noastre. De aceea, chemând înainte de toate pe Domnul, sa chemam cu nezdruncinata credinta si cu osârdie întru pocainta pe Maica Domnului, pe Sfintii Îngeri, pe Sfintii care au bineplacut lui Dumnezeu, în ajutorul nostru cu nadejdea ca vom fi auziti – si sa vietuim în sfi ntenie, asa cum sfânt este Domnul, cum sfinti sunt si Sfintii.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Liturghia: Cerul pe pamant, traducere de Boris Buzila, Ed. Deisis, Sibiu, 1996, p. 240



RADACINILE

Sfantul Sofronie Saharov

  

Pentru a zugravi mai limpede tabloul caii noastre crestine, asemenea Parintilor, vom alege metoda pildei. Când ne uitam la un pom batrân, de veacuri, care îsi înalta coroana pâna în nouri, noi stim ca puterea radacinilor lui care se afunda în adânc trebuie sa fie pe masura dimensiunilor sale. Daca radacinile lui nu ar patrunde în întunecatele sânuri ale pamântului, poate tot atât de adânc pe cât este de înalta coroana; daca întinderea radacinilor sale si puterea lor nu ar fi pe masura volumului si greutatii partii vazute a copacului, ele nu ar putea nici sa îl hraneasca, nici sa-l tina în picioare: un vânt slab l-ar putea doborî. Tot asa si în viata duhovniceasca a omului. Daca constientizam maretia chemarii noastre în Hristos, cu alte cuvinte, alegerea noastra în Sfatul cel mai înainte de veci al lui Dumnezeu spre înfiere, iar aceasta mai înainte de zidirea lumii, atunci de aici noi nu ne vom înalta în mândrie, ci cu adevarat ne vom smeri. Miscarea în jos, în întunericul cel din afara, este de neaparata trebuinta noua tuturor, pentru a ne tine în adevaratul duh crestin. Ea se exprima printr-o necontenita amintire a nimicniciei noastre dintru început, prin cea mai aspra osândire de sine în toate. Si cu cât mai adânc se pogoara omul în osândirea de sine, cu atât mai mult îl înalta Dumnezeu. „Zic voua… ca tot cela ce se înalta pre sine smeri-se-va, iar cel ce se smereste pre sine se va înalta” (Luca 18, 14).

 

Sfantul Sofronie Saharov, Vom vedea pe Dumnezeu precum este, traducere de Parintele Rafail Noica, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 107

  

 

 

SIMTUL GUSTULUI

Sfantul Nectarie al Eghinei

 

 Prin intermediul gustului suntem îndrumati spre alegerea alimentelor pe care le cunoastem si le clasificam pe baza sucurilor ca fiind de diferite tipuri: acre, dulci, amare, sarate si astringente, acceptându-le pe cele placute si respingându-le pe cele neplacute. Întelepciunea lui Dumnezeu a asezat ca paznic credincios pe lânga acest organ de simt organul mirosului, spre a tine departe tot ceea ce ar putea sa ne puna viata în primejdie prin gust si prin dizolvarea lichidelor în organul de simt al gustului. Gustul este un simt deosebit pentru ca transmite sufletului fidel si amanuntit proprietatile oricarui tip de lichid cu care intra în contact, iar sufletul se pronunta cu privire la calitatea acestuia.

 

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 83



PARASIREA CUIBULUI

Parintele Rafail Noica

 

 

Originea îti este cuibul, ca al pasarilor. Pasarea se naste într-un cuib; pâna-i cresc aripile si îsi ia zborul, creste în cuibul acela, dar dupa aceea, de multe ori, nu se mai întoarce în acel cuib niciodata. Omul, în orice caz, îsi face aripi duhovnicesti catre fiinta lui, catre vesnicia lui si zboara acolo, în vesnicie.

 

Parintele Rafail Noica, Celalalt Noica, Ed. Anastasia, Galati, 2002, p. 37.

 

 

 

PESTELE

Sfantul Vasile cel Mare

 

 

Fiecare neam de peste are hrana sa deosebita. Unii pesti se hranesc cu mâl, altii cu alge, altii se multumesc cu ierburile care cresc în apa. Cei mai multi pesti se manânca unii pe altii; cel mai mic dintre ei este hrana celui mai mare. Daca se întâmpla vreodata ca pestele care a înghitit un peste mai mic sa fie prada altuia, atunci ajung împreuna în pântecele celui din urma.

 

Ce altceva, oare, facem noi, oamenii, când împilam pe cei saraci? În ce se deosebeste de pestele cel din urma omul, care prin lacoma lui iubire de bogatie, îi baga pe cei slabi în sânurile nesatioase ale lacomiei lui? Un om a luat acelea pe care le avea saracul; dar tu, înghitindu-l pe acela ti-ai facut din bogatia lui bogatia ta. Facând aceasta nedreptate mai nedrept te-ai aratat si mai lacom decât lacomul. Vezi sa nu te astepte si pe tine acelasi sfârsit ca si pe pesti: undita sau vârsa sau mreaja. Ca negresit si noi, daca vom face multe nedreptati, nu vom scapa de osânda cea din urma.

 

Sfantul Vasile cel Mare, Omilii la Hexaemeron, traducere de Pr. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1986, p. 150

 



FURTUNA SI CORABIA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Cautati mai întâi Împaratia lui Dumnezeu si dreptatea Lui si toate acestea se vor adauga voua” (Matei 6, 33). Cum, în ce chip sa cautam mai întâi Împaratia lui Dumnezeu? Iata cum. De vezi furtuna bântuind si urlând cu furie sau citesti undeva despre un naufragiu, adu-ti aminte de furtuna patimilor omenesti, cea care nu trece zi sa nu iste muget si tulburare în inimile oamenilor si care face sa esueze corabia duhovniceasca a sufletului, sau chiar corabia societatii. Roaga-te sârguitor lui Dumnezeu sa potoleasca furtuna pacatelor, precum a potolit oarecând cu cuvântul Sau furtuna pe mare, si sa dezradacineze din inimile noastre pacatele, readucându-ne pentru totdeauna linistea.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 257-258

 

 

 

PUTEREA LUMII

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

Omul, abuzând de libertatea pe care a primit-o de la Dumnezeu, a cazut din starea lui cea dintâi si, din stapân a devenit rob, rob al instinctelor; toate s-au întunecat înlauntrul lui iar odata cu caderea lui s-a tulburat toata creatia. În niste prapastii întunecate urla slugile iadului, care încearca sa încurajeze faradelegea, desfrâul, pacatul. Pe anumite unde, prin unele programe, prin unele pagini, satana cu insistenta încearca sa ni se strecoare în suflet, în gând, în inima si în viata, noua si copiilor nostri. O lupta, un razboi urias a pornit satana pe pamânt împotriva lui Hristos.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 90-91

 

 

LUMANARICA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Pentru arderea înaintea Domnului în vremea rugaciunii sa nu te zgârcesti la o lumânare din ceara: adu-ti aminte ca o arzi înaintea Celui care traieste întru lumina neapropiata si din lumina Sa te lumineaza si pe tine. Lumânarica ta e ca o jertfa de ardere de tot adusa Domnului; deci, ea sa fie dar adus lui Dumnezeu din inima desavârsita. Sa-ti aminteasca faptul ca tu esti dator sa fii luminator care arde si lumineaza. „Acela” – s-a spus despre Ioan Botezatorul – „era faclie care ardea si lumina” (Ioan 5, 35).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, In lumea rugaciunii, traducere de Adrian si Xenia Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2003, p. 110



B A I A

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vedem ca oamenii, întrând în baie, se spala de urâciunile si murdariile trupesti si ies din baie curati si îmbracati în camasa alba. Tot asa si crestinii, intrând în baia Sfântului Botez, se spala de întinaciunea pacatelor, se curata si se sfintesc, se îmbraca cu haina prealuminoasa si scumpa a dreptatii lui Hristos ca si cu o porfira împarateasca si se fac fii ai Împaratului Ceresc si mostenitorii Împaratiei ceresti, si ies de acolo curati, sfintiti, îndreptati, precum graieste spre mângâiere Apostolul: „Dar v-ati spalat, dar v-ati sfintit, dar v-ati îndreptat în numele Domnului Iisus Hristos si în Duhul Dumnezeului nostru” (1 Corinteni 6, 11). De aceea Sfântul Botez este numit de catre Apostol „baia nasterii” (Tit 3, 5). Pentru ca la Sfântul Botez ne nastem din nou, noi, cei ce pieriseram, ne vom mântui si ne vom înnoi, ne vom curata si ne vom spala, devenind „faptura noua în Hristos” (2 Corinteni 5, 17).

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Comoara duhovniceasca din lume adunata, traducere de rasofora Domnica Talea, Ed. Egumenita, Galati, 2008, p. 398

 

 

 

TEMELIA PORUNCILOR

Avva Ioan cel Pitic

 

 

Avva Ioan cel Pitic zicea: „Nu se poate zidi o casa de sus în jos, ci de la temelie catre acoperis”. Îl întreaba: „Ce înseamna aceasta?”. El raspunde: „Temelia este aproapele, pe care trebuie sa-l câstig si sa-i fiu de folos mai întâi. De el atârna toate poruncile lui Hristos”.

 

Avva Ioan cel Pitic, Patericul sau Apoftegmele Parintilor din pustie, traducere de Cristian Badilita, Ed. Polirom, Iasi, 2005, cap. Despre Avva Ioan cel Pitic, Cuvantul 39, p. 168



NECUVIINTA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Cine este necuviincios cu oamenii va fi necuviincios si cu Dumnezeu. Respecta în om chipul lui Dumnezeu, maretia si splendoarea sa nepretuita, rabda cât poti de mult greselile si ratacirile omului cazut, pentru ca si Domnul sa ti le rabde pe ale tale. Vrajmasul neamului omenesc si al lui Dumnezeu, nefiind în stare sa-si verse rautatea asupra lui Dumnezeu, cauta cu orice chip sa si-o verse asupra omului – chipul lui Dumnezeu – si, o data cu aceasta, toate gunoaiele sale: întunericul, trufia, invidia, pe care le-ar dori intrate în om. Respecta omul, mântuieste-l, pazeste-te si pe tine însuti, nu te enerva, nu fi rau, pizmas, nu ofensa, nu minti, nu curvi, nu fura...

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 250

 

 

 

CRINUL

Sfântul Nicolae Velimirovici

 

 

Crinul este simbolul neîngrijorarii. „Luati seama la crinii câmpului cum cresc: nu se ostenesc, nici nu torc” (Matei 6, 28). Ei îsi tes astfel de odajdii, ca nici împaratul Solomon nu a fost îmbracat în asemenea vesminte întru toata slava sa. Sfântul Nil Sinaitul, în lucrarea sa „Despre iubitorii de argint”, scrie despre însemnatatea crinului ca simbol: „Sufletul desavârsit este asemenea crinului între maracini, iar aceasta însemneaza sufletul care traieste fara griji desarte în mijlocul celor care se îngrijesc de multe”.

 

Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 39 

 

 

 

STIINTA SUPREMA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

„Cautati mai întâi Împaratia lui Dumnezeu si dreptatea Lui si toate acestea se vor adauga voua” (Matei 6, 33). Cum, în ce chip sa cautam mai întâi Împaratia lui Dumnezeu? Iata cum. Daca esti elev sau student la vreo institutie de învatamânt, sau functionar, sau ofiter la indiferent ce arma, sau tehnolog, pictor, sculptor, industrias, maistru de atelier, adu-ti aminte ca pentru fiecare dintre noi stiinta suprema este sa fii crestin adevarat, sa crezi cu adevarat în Dumnezeu, Cel în trei ipostasuri, sa „vorbesti” în fiecare zi cu Dumnezeu în rugaciune, sa iei parte la sfintele slujbe, sa respecti poruncile si rânduielile Bisericii si sa-L porti în inima pe Iisus înainte de lucru, în timpul lucrului, dupa lucru, fiindca El este lumina, puterea, sfintenia si ajutorul nostru.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 257-258.







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu