ALEXANDR SOLJENIŢÎN –
Arhipelagul Gulag
(partea a II-a)
„Sfântă, o Mamă/ ’n satul ei plânge./
Vede, năframă,/ Cerul cum strânge/
Lacrimi de sânge.”
(Constantin Aurel Dragodan – Itinerare în lanţuri)
Alexandr Soljeniţîn din punct de vedere literar nu este doar o
EVOCARE sau o REMEMORARE, ci un PISC, o ESENŢĂ, o REÎNVIERE a geniului creator,
o ÎNĂLŢARE dincolo de vibrantul său
mesaj, depăşind spaţiul şi timpul istoriei.
Personalitatea scriitorului Alexandr Soljeniţîn, conturată în
lucrarea Arhipelagul Gulag rămâne covârşitoare întrucât este primul
sovietic redevenit rus, primul comunist redevenit creştin ortodox, care face o
radiografie completă a HOLOCAUSTULUI ROŞU – sovietic,
iniţiat, organizat şi propăvăduit de proletarii
– Călăi ai omenirii, Vladimir Ilici Ulianov Lenin şi Iosiv Vissarionovici
Djugaşvili Stalin.
Imediat după revoluţia din
octombrie 1917, ce a împroşcat Rusia cu
ură şi sânge, Lenin a sărbătorit tot prin sânge înfiinţarea CEKA – instituţia crimei,
oferind-o unuia dintre cei mai mari criminali ai Istoriei, Felix Dzerjinski, pe care scriitorul Maxim Gorki, în cromatica sa
proletară de „realism-socialist”, s-a grăbit să-l numească „un om de o mare bunătate”(diavolul nu
poate fi bun! n.a.). (Johann Urwich, „Strigătul
Golgotei răsăritene”, Verlag Kommittee der Gefangenen Nationem Munchen
1986)
Chiar, dacă CEKA şi-a schimbat masca tiraniei sub
alte înfăţişări precum GPU, NKVD, KGB,
crimele pe teritoriul URSS-ului, au fost la fel de multe şi la fel de pline de sânge, orchestrate şi dirijate după
diferite criterii anume: „categorii etnice şi sociale din care făceau parte
victimile, învinuirile prin care se
căuta justificarea omorurilor, metodele
de exterminare folosite şi, în
sfârşit, locurile în care s-a
efectuat, cu predilecţie, <<lichidarea>>
victimelor...
Principalele perioade de exterminare au
fost:
- Teroarea roşie (1918-1920).
- Războiul civil (1918-1922).
- Perioada intermediară.
- Colectivizarea forţată (1922-1935, cuprinzând şi înfometarea
forţată 1932-1933).
- <<Marea teroare>>,
cu vârful maxim în anii 1937-1938.
- Războiul al doilea mondial.
- Perioada posbelică până la moartea lui
Stalin.
- Războiul din Afganistan.
- Perioada până la căderea imperiului
sovietic.”
(Dr. Florin Mătrescu, HOLOCAUSTUL
ROŞU, vol. 1, Bucureşti-2008, p.79-80)
Aşadar, toamna anului 1918 a venit peste Rusia
sovietică federativă, destul de încrâncenată, destul de bolşevizată, destul de însângerată,
destul de înleninată.
La 5 Septembrie a fost
promulgat Decretul SNK – Sovet narodnîh
komissarov – Consiliul comisarilor poporului, privind TEROAREA ROŞIE, semnat de
Petrovski, Kurski şi V. Bonci-Bruevici, care, în prim plan, indica execuţiile în masă prin împuşcare, iar
în plan secund, lagărele de concentrare.
Împuşcarea putea avea loc oriunde,
iar ţinta putea fi oricine.
Lagărele de concentrare sau de
muncă, respectiv de exterminare, au
fost temelia pe care s-a zidit edificiul comunist supranumit GULAGUL, alias, „holocaustul roşu”.
Lenin rămâne în Istorie ca primul „părinte-proletar” al Gulagului sovietic prin construirea primului „lagăr de concentrare”, care a profanat
Insula-Mănăstire Solovki.
Prin urmare, locaţiile pentru
lagărele de concentare au avut o adeziune unanimă: fostele mănăstiri. Potrivit unor surse ŢGAOR, RSFSR – Republica
Sovietică Federativă Socialistă Rusă, în anul 1920 existau 84 de lagăre în 43 de
gubernii. (ŢGAOR, fondul 393, registrul 13, dosarul 1 v, fila 111)
SOLOVKI – INSULĂ – MĂNĂSTIRE – LAGĂR
Insula Mare Solovki părea o îngemănare de cer şi pământ cu nopţi
polare şi zile boreale, de îngeri şi oameni, de albastru şi verde, de strălucire
şi fascinaţie, de linişte sihastră şi ţipăt de albatroşi, de insuliţe cu cele
două sute de bălţi cu peşte, de codrii seculari şi păsărele măiastre, de
comuniune între monahi şi mireni, de armonia naturii cu vieţuitoarele ei
faimoase, cocoşi săbatici, iepuri şi reni, fără fiare de pradă.
„Pe marea albă, unde vreme de
jumătate de an nopţile sunt albe,
Insula Mare Solovki îşi înalţă din
ape bisericile albe, împresurate de zidurile de piatră ale Kremlinului,
roşii-ruginii din pricina lichenilor aclimatizaţi aici, iar pescăruşii
alb-cenuşii planează necontenit, cloncănind deasupra Kremlinului.
Gheţarii se apropiau şi se îndepărtau,
blocurile eratice de granit se îngrămădeau în jurul lacurilor; lacurile
îngheţau în gerul nopţilor de iarnă, marea vuia răscolită de vânt,
acoperindu-se cu sloiuri, iar uneori cu întinderi compacte de gheaţă: aurorele
boreale acopereau jumătate de cer; şi din nou se făcea ziuă, şi din nou vremea
se încălzea; brazii creşteau; îngroşându-şi trunchiurile; păsările cloncăneau
şi ţipau, renii tineri răgeau – planeta se rotea cu întreaga ei istorie
mondială, împăraţii se înălţau şi se prăbuşeau, dar aici tot nu exista fiare
prădalnice şi nici oameni.”
(Alexandr Soljeniţîn, Arhipelagul Gulag, vol. II, trad. Ion
Covaci, Ed. Univers, Bucureşti - 2008, p. 21)
În urmă cu mai bine de o
jumătate de mileniu călugării Savvati
şi Zosima poposind în acest ostrov
sfânt, fără animale de pradă şi fără oameni pradă răului au pus temelie Mănăstirii Solovki unde se vor naşte
celebrele catedrale Uspenski şi Preobrajenski, biserica Useknovenie, pe colina Sekimaia,
alături de alte 20 de biserici, 20 de capele, schiturile Golgofski, Troiţki, Savvatievski, Muksalmski precum şi o puzderie de refugii
pustnice pentru asceţi.
Obştea mănăstirii ajutată de
ţăranii pravoslavnici au legat insulele prin canale, aducând apa din lacuri la
mănăstire prin apeducte de lemn, au ridicat diguri din blocuri de piatră, au
cultivat pământul, au crescut animale, au încropit grădini de legume, au
ridicat mori pentru cereale, propriile joagăre, au înlesnit pescuitul, au
lucrat ceramica în ateliere proprii, au înfiinţat fierării şi turnătorii,
ateliere de pielărie, de legătorie de cărţi, propria căruţărie, o centrală
electrică şi o garnizoană militară pentru apărare Cetăţii sihastre de nepoftiţi.
„Insula e situată la graniţa Marelui Imperiu, aşadar, va avea de luptat
cu suedezii, cu danezii, cu englezii, aşadar, trebuie durată o cetate cu ziduri
de opt metri grosime şi cu opt turnuri, şi în ziduri trebuie tăiate metereze
înguste, iar în clopotniţa bisericii trebuie instalat un post de observaţie. Şi
într-adevăr, mănăstirea a trebuit să-i înfrunte pe englezi în 1808 şi 1854 – şi
a rezistat; în lupta cu nikonienii, din 1667, Kremlinul a fost predat unui
boier de la curtea ţarului de către monahul Teoctist, care a deschis o intrare
secretă.” (op. cit., p. 22-23)
Cetatea, la nevoie oferea şi
spaţiu penitenciar pentru ereticii eclesiastici şi politici.
În acele ziduri temute s-au aflat nobilul căzut în dizgraţie Averki
Ivanovoci Paliţîn, devenit monahul Avraam (+1626), Pavel Isakovici Hannibal
fratele mamei lui Puşkin, deportat între anii 1827-1832, Kalnişevski, ultimul
hatman al oastei zaporojene, eliberat după o lungă detenţie când a atins
venerabila vârstă de peste 100 de ani.
Pentru Insula Solovki izvoarele
documentare atestă existenţa încă din anul 1718 şi a unei închisori de stat,
care şi-a încetat existenţa în 1903. (A.S. Prugavin, Monastîrskie tiurmî v borbe s sektantstvom, Ed. Posrednik, pp.
78-81)
Lagărul Solovki
Prima ghiulea de tun care a
lovit Mănăstirea Solovki a fost Ivanov histrionul
– bacilul antireligios, fost posluşnic pe lângă arhiepiscopul de Novgorod,
arestat pentru traficul cu odoare bisericeşti oferite suedezilor, iar după ce a
fost deportat pe Insulă a devenit un aprig sectar, apoi un zelos colaborator al
ISC (Secţia de anchetă şi informaţii), emiţând zvonul ticălos că monahii au
îngropate multe comori. Astfel, mănăstirea a fost incendiată, arsă din temelii
în 25 Mai 1923, pentru a se acoperi dispariţia odoarelor de cult din aur şi
argint, iar odată cu ele şi registrele de evidenţă.
Vina a fost pusă evident, pe
seama monahilor, care sub toate formele trebuiau să fie acuzaţi din senin,
alungaţi şi deportaţi aşa cum prevedea doctrina liberalo-atee.
„Monahi de optzeci şi chiar de o sută de ani i-au implorat în genunchi
să-i lase să moară pe <<pământul
sfânt>>, dar, cu inflexibilitatea proletară, au fost alungaţi cu
toţii, în afară de cei indispensabili: artele pescăreşti şi specialiştii
zootehnişti...
Dangătul clopotelor a amuţit,
s-au stins candelele şi lumânările cât statul de om, din biserici nu mai
răzbătea zvonul liturghiilor şi al slujbelor nocturne, nu se mai murmura zi şi
noapte psaltirea, iconostasele au fost dărâmate...”(Arhipelagul...vol.
II, p. 25)
Peste ruinele fumegânde ale
Mănăstirii ortodoxe din Marea Insulă Solovki, organismele, respectiv organele
represive ale Călăului Stalin, au rânduit lagărul terorii în care au aruncat
vechea aristocraţie, o legiune de preoţi între care şi Părintele profesor Pavel Alexandrovici Florenski (1882-1943),
filosof, savant, ajutat să moară în
lagăr, militari de carieră, plus elita spirituală de monahi, filosofi, teologi,
poeţi, savanţi, ingineri, artişti, actori, profesori, studenţi, liceeni.
Din prosperele aşezăminte
sfinte, adevărate oaze paradisiace, bolşevicii le-au prefăcut în
lagăre-gubernii ale Infernului, în care au înghesuit sute de monahi şi mii de
deţinuţi politici, strivindu-i prin condiţiile diabolice, represive. La schitul
Golgofsko – Raspiatski de pe Anzer tratamentul sărmanilor pătimitori
se facea prin suprimare.
„Acolo, în capela Golgofskaia, zac, murind curând de inaniţie ori din
pricina tratamentului dur, clerici
ajunşi numai piele şi os, sifilitici, bătrâni invalizi şi tineri... La rugămintea
muribunzilor doctorul le face deţinuţilor fără speranţă, injecţii cu stricnină.
Iarna, leşuri hirsute, numai în rufăria de corp, zac în biserică îndelung. Apoi
sunt duse în pridvor şi sprijinite de perete, iar când sunt scoase afară, sunt
împinse de-a dura de pe colina Golgofskaia.” (ibid., p. 40)
Colina respectivă şi schitul ei au o istorie aparte şi minunată, prin
tradiţia care s-a transmis posterităţii, dar şi prin manuscrisul din secolul al
XVIII-lea, ce se păstrează în Biblioteca Publică de Stat, fondul Solovki. „La 18 Iunie 1712, ieromonahului Iov i s-ar
fi arătat, la poalele acestei coline, într-o noapte de veghe şi rugăciune, MAICA Domnului <<în cerească
slavă>> şi i-ar fi spus: „Această colină se va numi de acum înainte Golgofskaia, şi pe ea se vor înălţa o
biserică şi schitul Raspiatski. Şi ninsă va fi ea de suferinţă fără număr.”
(profeţia Fecioarei despre lagăr). (idem.)
Sistemul comunisto-bolşevic
fondat pe doctrina diabolică atee,
cea fără Dumnezeu, a scornit în minţile întunecate ale torţionarilor ideologi
şi executanţi, tot felul de metode de suprimare, fizică, psihică, morală, religioasă,
astfel că până şi pe marele Întunecat în toată satanizarea sa l-au pus în
dilemă, surprinzându-l.*
*La Krasnaia Gora-Karelia, în
Decembrie 1928, deţinuţii politici care nu şi-au îndeplinit norma la tăiatul
arborilor au fost lăsaţi noaptea în pădure, din care 150 au murit degeraţi, iar lângă cătunul Kut, pe traiectul
Kem-Uhta, pentru aceeaşi neîndeplinire a normei 100 de deţinuţi au ars de vii în focul aţâţat pentru ei în pădure.
(Revista „Insulele Solovki”, 1930, Nr. 2-3, pp. 56-57)
Reuşind printr-un miracol să
evadeze de pe Insula – lagăr Solovki, I.D. Bessonov,
a scris renumita lucrare, „Cele 26 de
închisori ale mele şi cum am evadat de pe Solovki”, carte, care a stupefiat
Europa, venind însă în contradicţie cu paradisul
de pe Solovki, propagat de gazeta germană „Rote-Fahne” – <<Drapelul
roşu>>, organ al partidului comunist german în anii ’20.
Consternate autorităţile de vârf sovietice l-au trimis pe marele umanist Maxim Gorki la faţa locului, să „dreagă busuiocul”, dezminţind mistificările apărute în străinătate.
Zvonul sosirii marelui proletar, slugarnicul condeier al cultului
personalităţii a sosit înaintea sa, răspândind emoţii pe traseu, pe mare şi pe
uscat, dar mai ales în lagăr peste autorităţile care s-au pus pe truda lor balşoie.
Au rărit taberele de muncă,
trimiţând pe cele ferfeliţe, oase, oscioare şi zdrenţe în zonele îndepărtate.
Bolnavii de la infirmerie au fost externaţi, apoi au împins un bulevard din trunchiuri de brad până la
colonia de copii, bine îmbrăcaţi, educaţi, dar timpul nu le-a
mai îngăduit să se ocupe şi de tranzitul din Kem, pe Insula Popilor, unde se
afla un lot de deţinuţi politici doar în cămaşe şi izmene ori în saci, care
încărcau vaporul „Gleb Boki”, când a apărut suita propagandistului Gorki, ce
urma să se îmbarce pe acelaşi vapor.
Stupefiate autorităţile au
intrat în fibrilaţie. Unde să-i ascundă pe aceşti nenorociţi pe insula aceea golaşe
care nu mai avea nici un tufiş, nici măcar un boschet, iar suita socialistului se afla la mai puţin de
300 de metri. Totuşi salvarea a venit de la un dispecer, care a răcnit ca un
leu. „Lasă lucrul! Adunarea! Mişcă! Şi
mai strâns! Toată lumea se aşează pe pământ! Rămâneţi aşa!” – şi se aruncă
peste ei o foaie de cort. „Primul care mişcă e un om mort!”. Şi fostul docher urcă pe scară, admiră de
pe punte peisajul – mai era un ceas până la plecare – şi nu vede nimic...”
(ibid., p. 47)
Episodul sosirii lui Maxim –
Minus Gorki pe Insula – lagăr Solovki s-a petrecut în data de 20 Iunie 1929. El
înfoiat ca un curcan, rânjea lângă noră-sa înfăşată toată numai în piele
extrafină de culoare neagră, chipiu, scurtă, pantaloni, cisme înalte, încadraţi
de ofiţeri GPU. Toate persoanele se postârnesc, el nici nu-i observă. Toate
uşile se deschid, el nu intră pe nici una. Ţinuta medicilor, surorilor,
infirmierelor în halatele albe imaculate este profanată de umbra lui. Cekiştii
din USLON – Upravlenie severnîh
(soloveţkin) lagherei osobogo naznaceniia – Administraţia lagărelor cu
destinaţie specială (Solovki) din Nord, l-au invitat în celule, carcere,
unde nu era înghesuială, nici mutilaţi, nici prost îmbăcaţi, nici protestatari,
din contră, păreau bine dispuşi, captaţi de ştirile din ziare, chit că le
citeau cu fundul în sus. Reuşită
totală!
A urmat apoi colonia de copii,
educată după metoda Makarenko, pepiniera comunistă, ce părea destul de îngrijită. Fiecare cu pătuţul, salteaua,
cerceafurile albe şi perna sa. Lipseau noptierele, veiozele de perete, ibricul
şi ceştile de ceai. Toată lumea părea în extaz... Dar, a venit agonia. Un
băieţandru de 14 ani, needucat,
grăieşte: „Ascultă Gorki! Tot ce vezi nu-i adevărat. Vrei să afli adevărul? (Ah,
băiete, ce-ţi veni să umbreşti prosperitatea abia aşezată a patriarhului
literar? Palat la Moscova, o proprietate în Podmoskovie...) Tuturor li se ordonă să iasă – şi copiilor,
şi chiar însoţitorilor de la GPU – Direcţia politică de stat, şi, vreme de un ceas şi jumătate, băiatul îi
povesteşte totul, de-a fir-a-păr, acelui lungan bătrân. Gorki iese din baracă
având ochii înlăcrimaţi. (lacrimi de crocodil bănuiesc! n.a.) I se pun la dispoziţie o caleaşcă pentru a
merge să ia masa la vila şefului de lagăr.” (ibid., p. 48)
Însoţitoarea damesă, care
cocheta un pic cu condeiul, în ţinută de GPU, a croşetat vizita lui Gorki pe Insula Solovki. „...Toţi urcăm pe colina Sekira. Extraordinară vedere spre lac. Apa –
de un albastru închis şi rece, de jur împrejur – pădurea, o pădure ce pare
vrăjită (se pare că nu era cea în care au murit de ger ori de foc deţinuţii
care nu şi-au împlinit norma n.a.): când
urcă soarele şi lumina se schimbă, vârfurile brazilor scânteiază, iar lacul
cristalin pare cuprins de flăcări. Pace şi ameţitoare frumuseţe.” (M. Gorki i sîn – M. Gorki şi fiul, Ed. Nauka
– Ştiinţă, 1971, p. 276)
În „Cartea de impresii”, îndurerat,
cu lacrimile şiroaie, chipurile, după
convorbirea cu băiatul acela curajos, din
22 Iunie, Gorki şi-a dat „arama pe faţă”,
văzând lucrurile soviete prin ochelarii proletari cu reflexe funebre de roşu şi
negru: „Nu sunt în stare să exprim în
câteva cuvinte ceea ce simt. (o prefăcătorie perversă care l-ar fi făcut pe
celebrul Mefisto să se încline. n.a.). Nu
vreau – şi ar fi chiar ruşinos (!!!) – să
emit elogii stereotipe la adresa uimitoarei
energii a unor oameni care, rămânând vigilenţi şi neobosiţi străjeri ai
revoluţiei, ştiu, totodată, să fie extraordinar de curajoşi făuritori de
civilizaţie.” (Revista „Insulele
Solovki”, 1929, Nr. 7, p. 3)
Fără cuvinte!
Pe 23 Iunie 1929, sufletologul
scrib, prostslăvitul Maxim Gorki s-a
îmbarcat. Nu s-a desprins bine vaporul de mal şi bravul băiat care a mărturisit
a fost împuşcat.
„Şi, muribund, a binecuvântat*
Arhipelagul...
Comportarea jalnică a lui Gorki după
întoarcerea din Italia şi până la moarte eu o puneam pe seama rătăcirilor lui şi a slăbiciunii de minte. Dar corespondenţa
anilor ’20, publicată recent, incită la o explicaţie de mult mai joasă condiţie: interesul.
Ajuns la Sorrento, Gorki a fost uimit nevăzând în jurul lui nici un fel de
glorie mondială, iar mai apoi – nici bani (or, numai servitorii lui alcătuiau o
veritabilă curte). Era clar că pentru a obţine bani şi pentru a-şi revigora
gloria trebuia să se întoarcă în Uniune, acceptând toate condiţiile. Aşa a
ajuns prizonier voluntar al lui Iagoda. Iar Stalin a încercat să-l ucidă din
exces de prudenţă: Gorki ar fi proslăvit cu aceeaşi seninătate şi
anul ’37.” (ibid., p. 49)
* Stih din celebrul roman în versuri Evgheni
Oneghin al marelui poet Al. Ser.Puşkin.
S-a făcut
totuşi din partea forurilor superioare şi o anchetă serioasă, dar de represalii, concluzionând că vinovaţi
de toate cele... petrecute pe insulă sunt albgardiştii,
aristocraţii şi studenţii. S-au grăbit arestările. În prima fază s-a căzut de
acord pe cifra de 300 de victime. În noaptea de 14/ 15 Octombrie 1929 au
început execuţiile. Grupuri-grupuri au fost conduse pe ultimul drum la cimitir.
„Şi fiecare grup era însoţit de urletul
dejnădăjduit al câinelui Black,
legat pe undeva, care, sărmanul, credea că tocmai în grupul acela îl duc pe
stăpânul lui, Bagratuni. După
urletele câinelui se numărau grupurile în companii, căci din pricina vântului
puternic, împuşcăturile se auzeau mai prost. Aceste urlete i-au înverşunat pe
călăi într-atât, încât a doua zi a fost împuşcat Black şi apoi toţi câinii din cauza lui Black... Toată luna
octombrie şi o parte din noiembrie au fost aduse, pentru execuţii, grupuri
suplimentare de pe continent.” (ibid., p. 50)
CÂINII – aceste fenomene minunate, atât de fidele şi de
familiare Omului dacoromân cu sufletul frumos, răspândiţi în întreaga Istorie
naţională şi universală, dar parcă mult mai frumoşi, mult mai faimoşi,
mult mai ageri, mult mai înţelepţi, mult mai răbdători, mult mai aprigi cu duşmanul stăpânului-prieten,
mult mai omenoşi şi mult mai aristocraţi decât confraţii lor de pe
alte meleaguri îndepărtate.
CÂINII – fiind una din naturile de
animale cele mai sensibile, cele mai inteligente se ataşează de Omul curat sufleteşte
până la sacrificiu. Ei sunt
pasionaţi de muzică, joacă, mângâiere, veghe, luptă, plimbare, natură, pădure,
stână, munte, mănăstire, curte, casă, apă, soare, de pământ, poate chiar şi de
cer. (cei care latră la lună...).
Unii dintre ei, cei mai norocoşi şi-au păstrat
graţie creştinilor-prieteni Îngerul păzitor, alţii prin sminteala stăpânilor mişei
şi l-au pierdut.
CÂINII au un instinct care deseori se
apropie de intuiţia omului credincios, împrumutând din caracterul sacru al
stăpânilor-prieteni ori din cel rău al stăpânilor.
Oamenii
superiori, adevăraţii creştini îi tratează ca pe nişte prieteni. De aici, pleacă fidelitatea aceasta care urcă grăbit spre
absolut. Ceilalţi indivizi, stăpâni ori
călăi îi tratează sclavagist ca pe nişte animale şi în acord cu firea lor,
patrupedele îşi pierd însuşirea naturală, ajungând maidanezi, haimanale, potăi
ori javre.
În anul 1930, numărul
deţinuţilor pe Insula – lagăr Solovki atinsese cifra de 50 000, plus 30 000 la
Kem. Aşadar, pentru tragerea de noapte
în poligonul morţii erau destule
ţinte vii, chiar dacă foarte multe se aflau în stare deja frântă, muribundă.
Pe Insulă Malîi Zaiaţki, cea mai mică din arhipelagul Solovki, au fost aduşi
şi nişte zeloşi ortodocşi, gruparea fidelă
Patriarhului Tihon, în frunte cu starostele lor, un venerabil cumpătat de 80 de
ani, cu părul şi barba albă, care refuzau orice act ori semnătură cerută de
sovietici. Autorităţile erau dispuse să le ofere hrană pe două luni de zile în
urma semnării de primire într-un borderou. Monahii au refuzat. Dar, şi autorităţile
au refuzat să le dea hrană. „După două
luni (exact după două luni, căci trebuia să li se propună să semneze pentru
următoarele două) temnicerii au debarcat
pe Malîi Zaiaţki, unde au găsit doar leşuri ciugulite de păsări. Toţi erau
acolo, nimeni nu evadase.” (ibid., p. 51)
Cimitirul deportaţilor executaţi în acele nopţi de toamnă însângerată a
fost ulterior defrişat, prelucrat, netezit pentru teren de construcţii. „În vara lui 1975, s-a săpat aici o groapă
de fundaţie pentru locuinţe, şi excavatorul scotea din pământ numai oase.”
(idem.)
Marele scriitor Alexandr Soljeniţîn în lagărul
SUFERINŢEI, unde şi-a premenit sufletul creştin a sculptat LITERA pentru a o face iconostas CUVÂNTULUI scris!
„Sufletul tău, arid odinioară, se
irigă prin suferinţă... Pe
paiele putrede ale puşcăriei, am simţit în lăuntrul meu prima tresărire a binelui. Atunci mi-am
înţeles şi sufletul şi menirea.” (ibid., p. 476,479)
În cerdacul sufletului său,
des prigonit şi permanent persecutat, rugăciunea şi nădejdea ancorării în
Dumnezeu, i-au pogorât harul revelaţiei, de a mărturisi prin scris ADEVĂRUL în
toată splendoarea suferinţei Sale în sinistrul Arhipelag.
Din Corola destinelor
confraţilor menţionaţi în celebra sa Carte, desprindem sublima culoare şi suava
mireasmă a unei biografii Anna Petrovna
Skripnikova.
Anna Petrovna s-a născut în sărăcia unui simplu muncitor din
Myikop, în anul 1896. A fost înzestrată însă de Creator cu spirit precoce şi cu
un trup svelt. Pe când era în clasa a treia gimnazială a rugat profesoara să-i
îngăduie obţinerea scrierilor lui Dostoievski şi ale lui Dobroliubov
(1836-1861), critic literar radical, unul dintre părinţii spirituali ai
mişcării revoluţionare ruse, de la biblioteca şcolii.
-
„Nu e cam devreme pentru tine?”, a întrebat profesoara.
-
„Bine, dacă nu vreţi, o să le iau de la
biblioteca orăşenească!”,a
răspuns eleva.
După ce la 13 ani a încetat să
mai creadă în Dumnezeu, „emancipându-se”,
îi citea cu febrilitate pe Părinţii Bisericii Ortodoxe, doar pentru a-l
contrazice categoric pe preot la orele de religie, satisfăcându-şi total colegii.
Dar, ulterior asceza, cumpătarea, morala, faptele bune, iubirea, sacrificiul şi
spiritul călugărilor aveau să rodească în fiinţa ei, alegându-i model şi
principiu de viaţă adevărată: „mai bine să mori decât să îngădui să ţi se
frângă statura spirituală!” (ibid., p. 512)
Pentru elocinţa sa atee,
regimul ţarist i-a acordat medalia de aur, care a încurajat-o să plece la
Moscova, înscriindu-se în 1917, la Facultatea de Filosofie-Psihologie, primind
de la Duma de stat o bursă meritorie pentru perseverenţa ei materialistă.
Deşi, ateismul o îmbrăţişase
puternic, sufletul i se zbuciuma lăuntric arzând văpaie.
„... neclintit, între roze de foc,/ Altarul viu al Creaţiei fumegă.”
S-a apropiat de Giordano Bruno şi de poetul clasic rus Tiutcev
(1803-1873). Îşi schimba însă credinţele mai repede decât toaletele. Ca
socialistă convinsă accepta jertfele asumate prin fostele răscoale şi războiul civil
desfăşurat, dar în ruptul capului nu îngăduia teroarea roşie a democraţiei
proletare. La finele anului 1918, a fost nevoită să abandoneze facultatea,
revenind la Maikop, unde se înfiinţase un „Institut
de învăţământ popular”, destinat tinerilor şi adulţilor, unde s-a angajat
ca suplinitoare la catedra de filosofie, logică şi psihologie.
Albii ţarişti de la Maikop îşi numărau însă ultimile zile. Un
general neinspirat a încercat s-o convingă să fugă cu el. Tânăra l-a avertizat
politicos.
- „Generale, sună sfârşitul paradei. Ia-o la sănătoasa, până nu vin să
te aresteze.”
Mai târziu, la o serată a
corpului didactic al Institutului, un coleg de istorie a toastat aprig pentru
glorioasa Armată Roşie.
- „Pentru nimic în lume!”, a sărit ca arsă, Anna. Colegii, care-i
cunoşteau vederile de stânga au rămas stupefiaţi.
- „Asta pentru că... în pofida eternelor stele, ... execuţiile se vor
înmulţi pe zi ce trece”, le-a răspuns ea profetic.
La scurt timp în Maikop au
intrat roşii revoluţionari. La câteva zile intelectualii urbei au fost
convocaţi la o adunare, unde scena a fost reprezentată de Losev, şeful Secţiei
speciale a Armatei a 5-a, care s-a înnodat în iţele discursului, încâlcindu-se
în obscenităţi şi bădărănii la adresa „putredei
intelighentie”.
„Aşa, va să zică! Staţi cu fundul în două
luntre? Aţi aşteptat să vă chem eu? De ce n-aţi venit singuri?” Înfierbântat de aburii impertinenţei şi-a scos
autoritatea, adică, pistolul şi
agitându-l a urlat: „Toată cultura
voastră e putredă. O vom face praf şi pulbere şi vom construi alta, nouă. Iar
pe aceia dintre voi care vor încerca să ne împiedice, îi vom lichida fără
cruţare!”.
„Cine doreşte să se înscrie la cuvânt?”
În sală s-a aşternut o tăcere
de mormânt. Nimeni n-a aplaudat. Nimeni n-a ridicat mâna la început. Losev jubila. Dar, Anna s-a ridicat în
picioare, ridicând mâna. „Eu!”
„Tu? Bine, poftim pe scenă!”
Tânăra profesoară de 25 de
ani, cu trup falnic şi chip îmbujorat, înzestrată cu codiţe blonde, lungi până
la genunchi, dar prinse acum în coroană pe cap şi cu pas greu, apăsat a urcat
pe scenă, grăind puternic cu glas de bariton.
- „Am ascultat discursul dumitale de ignorant. Ne-aţi convocat aici fără să ne preveniţi că suntem
chemaţi la înmormântarea marii culturi ruse.
Aşteptam un mesager al culturii, şi
am dat peste un gropar. Mai bine
ne-ai fi înecat într-un potop de înjurături spurcate decât să spui ceea ce ai
spus! Trebuie să înţelegem că vorbeşti în numele puterii sovietice?
- Da, a răspuns Losev, încă
fudul, deşi vizibil descumpănit.
- Ei bine, dacă puterea sovietică va avea drept exponenţi nişte bandiţi ca dumneata, n-o să facă prea
mulţi purici!
Sala a izbucnit în aplauze
îndelungi şi puternice... A ieşit triumfătoare. Acasă o aşteptau deja cekiştii.
A fost dusă la înterogatoriu, care era bârlogul şi biroul lui Losev. Acesta a
întâmpinat-o aşezat pe pat, în pantaloni şi cămaşa descheiată, tocmai se
scărpina pe pieptul păros. Anna i-a cerut escortei: „Du-mă îndărăt!”
O Săptămână de patimi, a aşteptat
sentinţa. Comunitatea de vârf a oraşului depusese însă o petiţie de graţiere.
De data asta Losev părea mai indulgent.
- „Multe oraşe am cucerit, dar n-am mai întâlnit o smintită ca tine.
Oraşul e în stare de asediu, toată puterea e în mâinile mele şi tu mă faci
gropar al culturii ruse. În regulă, amândoi ne-am înfierbântat prea tare...
Retrage-ţi cuvintele „bandit” şi „huligan”.
- Nu! E ceea ce gândesc şi
acum despre dumneata.
- De dimineaţa până seara, a răbufnit bestia*, o mulţime de oameni mă asaltează, intervenind în favoarea ta. Ca să nu
stric luna de miere a puterii sovietice, mă văd silit să-ţi dau drumul”...
(idem., p. 513-516)
* În anul 1922, în Crimeea,
Losev a fost împuşcat pentru viol şi banditism.
Anna a fost eliberată, dar în
anul 1922, CEKA a arestat-o. Aşa şi-a început periplul penitenciar urmat de
şirul de eliberări şi arestări. A urcat până la 5 condamnări, neocolind nici
Lagărele Speciale. A formulat în vremea Călăului Stalin, 3 petiţii către ONU,
care au ajuns însă în mâna lungă a Cekăi. O comisie de cekişti, la lagărul de
la Dubrovlag a interogat-o ca pe vremea binefăcătoarei
Inchiziţii catolice:
- „Cum îndrăzneşti să scrii la ONU?
- Nici Codul Penal, nici Regulamentul
Lagărelor, nici Constituţia nu-mi interzic acest lucru, a răspuns
Anna, dârză şi impunătoare,
continuând:
- Nu vă bucuraţi prea tare. Mai devreme sau mai târziu, toţi agenţii
teroarei staliniste vor trebui, obligatoriu, să răspundă în faţa poporului.”
(idem., p. 516)
Anna a mai primit 3 ani de
lagăr, continuând să scrie în cei 7 ani, până în 1959, peste 80 de plângeri la
diferite instanţe, reuşind revizuirea condamnărilor din 1927 şi 1952. După 1959
a fost eliberată, consacrându-şi peniţa în favoarea prietenilor rămaşi în
închisori, în lagăre, în deportări. Unii au fost eliberaţi, iar mulţi
reabilitaţi.
Admiraţia autorului transmisă
posterităţii:
„Dacă toţi ar fi manifestat măcar pe sfert intransigenţa Skripnikovei, alta ar fi fost soarta
Rusiei.”
Alături de marele autor, transmit peste timp, acum şi deplina mea
admiraţie!
Aurora
Graţiei Supreme
„Oare
când am tocat şi-am risipit fără folos/ Seminţele binelui, azvârlindu-le-n hău?/
Căci, tânăr, şi eu mi-am purtat pasul pios/ Pe sub arcadele templului Tău.//
Trufaşă, aţâţată din pagini de carte,/ Mintea mea pipăia absolutul,/ Toate
tainele lumii păreau dezlegate,/ Destinul părea maleabil ca lutul.// Sângele-n
fierbere... Dulci năluciri vaporoase/ Dansând dinainte-mi în calp curcubeu.../
Demn, fără larmă, se spulberase/ Cetatea credinţei în sufletul meu.// Dar,
acum, când o taină m-a smuls nefiinţei,/ Ridicându-mă din colbul cernit,/ Eu,
ud cu lacrima recunoştinţei/ Cărarea ce mi-ai hărăzit.// Acum ştiu că nu eu,
rătăcind prin dileme,/ Mi-am scris itinerarul cel viu,/ Ci Aurora Graţiei Supreme,/ Ce mi s-a arătat într-un târziu.// Acum,
drămui apa vieţii ca pe mied,/ Umil între sclipiri diamantine,/ Şi, o, Domn
Slăvit al Lumii, iarăşi cred:/ Tu, şi când Te-am trădat, ai fost cu mine!” (Alexandr Soljeniţîn, gânduri rânduite de pe
perna de la spital internat pentru o tumoare malignă)
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
+ Sf. Mc. Ciprian, Sf. Mc.
Iustina
2 Octombrie 2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu