ERA
DIANA
LIANA NICOLAE
Sfat
Muzica lui Chopin, nocturnele
imperiale se ascultă numai în doi, în pereche
De acum, fetiţo, te-ai făcut mare, nu renunţa să cauţi omul care te iubeşte
Şi pe care îl iubeşti cu adevărat, este nevoie să lupţi
mereu pentru cel drag
Sufletului tău, numai dacă şi el
luptă pentru tine, într-o intuiţie prezentă
Pentru frumuseţea ta sufletească, pentru calea lină şi surâsul
tău interior
Şi să nu uiţi că suntem la fel, flămânzi.membrii ai aceleaşi
familii umane
Educaţi sau needucaţi, vestici,
estici, orientali, săraci sau bogaţi, frumoşi
Sau urâţi, avem aceeaşi valoare umană
şi toţi suntem la fel, trăim cu doruri
Întâmplarea, soarta sau absurdul
vremii ne sfărâmă de colţul dorului nebun
Chiar în ziua cea mai neagră a vieţii
noastre, când un lăstun rătăcit ne-a atins
Cu aripa despărţirii, ne-a întrupat
în neuitare, parcă ceva prevestise furtuna
Rămânem încrucişaţi într-un destin,
Dumnezeu nu-şi ia darul înapoi, ne ajută
Cum cei rămaşi în viaţă,
psihopaţi,trăiesc în contiună vânătoare de primejdii
Hai, fată-himeră, fată-anotimp, Penelopă dăltuită peste pânza unui catarg
Îţi stă bine cât de îmbujorată,
ciudată şi rebelă eşti în ameţeala
greşelilor
Caută-ţi omul tău, respiră miresme
flămânde, caută împlinirea nevinovată
Nu-ţi fie teamă, cel ce s-a dus nu se
mai întoarce, altu-i ursitul tău acum
E vremea să deschizi braţele,
nepotolite în iubire şi răzbunare nestăpânită
Acoperă-ţi trupul cu sfioase dorinţi,
învaţă de la pământ că acum e altceva
Cum este vinul amar şi negru,
îmbracă-te în haine vechi dar nu fi
demodată
De ce ai sufletul nerăbdător,
ipocrită inconştientă, câţi au plâns pentru tine
Cu sentimente spălate, în nopţi
amare, inocente şi surde, pe bruma-ngheţată
Dacă ţi-ai pierdut admiraţia din
minte, dacă-i vezi pe ceilalţi nişte
duşmani
Lipseşte-te de voluptăţi
imagistice,de pasiuni morbide-moderne, de fatalitate
1 martie 2018 –
Sfânta Cuvioasă frumoasă Muceniță
Evdochia
De KSL Catalin
Astăzi, 1
martie 2018, credincioșii ortodocși o cinstesc în mod deosebit pe Sfânta
Cuvioasă prea-lăudată și prea-înțeleaptă Muceniță Evdochia, de Dumnezeu
insuflată, cea care - prin ajunare și înfrânare - și-a veștejit săltările
trupului, surpând - cu pătimirea - măiestriile vrăjmașului. Primind sămânța cea
dumnezeiască în brazdele inimii, a înflorit însutit (ca un pământ gras) spicul
muceniciei, păstrându-se în grânarele cele înțelegătoare - prin puterea
Duhului, Care a prefăcut-o și a schimbat-o cu darul, "întru mai bună
schimbare". Omorând patimile trupului - prin ostenelile înfrânării - a
înviat morții (cu porunca sa făcătoare de viață), acum locuind în ceruri,
împreună cu mucenicii - săvârșindu-și bine alergarea muceniciei, prin ajutorul
Duhului - rugându-se pentru toți cei ce o laudă cu credință.
O, Sfântă Evdochia, de
Dumnezeu fericită!
- pentru luptele tale cele îndoite, pe tine
te-a încununat Iisus, Iubitorul de oameni și Mântuitorul nostru.
Doamne, Iisuse Hristoase,
Cuvioasa Muceniță Evdochia, părăsind cele veselitoare și de multe feluri ale
vieții și ridicând pe umeri Crucea, a venit să Ți se facă Ție mireasă, strigând
cu suspinurile lacrimilor:
Nu mă lepăda pe mine
păcătoasa, Cel Ce cureți pe cei păcătoși! Să nu treci cu vederea lacrimile
datoriilor mele cumplite! Ci, primește-mă ca pe păcătoasa aceea care Ți-a adus
Ție mirul, să aud și eu: "Credința ta te-a mântuit, mergi în pace!".
Suflete nepocăit, nu ai
câștigat pocăința! Ce te zăbovești? Tăierea morții se apropie și sfârșitul a
sosit ca furul, aleargă și cazi către Născătoarea de Dumnezeu!
Cântare către Sfânta
Cruce si către Născătoarea de Dumnezeu:
Doamne, Iisuse
Hristoase, ceea ce Te-a născut, văzându-Te răstignit,
striga:
"Ce este această
taină străină ce văd, Fiul meu? Cum mori răstignit pe lemn cu trupul,
Dătătorule de viață?"
Să cântăm Domnului
cântare de biruință, că S-a prea-mărit! - Celui Ce a povățuit pe poporul său
prin Marea Roșie.
Sfântă Mucenița
Evdochia, risipește - cu razele rugăciunilor tale - întunecarea cea din neluare
aminte, care s-a pus peste mine! - cel ce te laud pe tine.
Astăzi, 1
martie, o cinstim pe Sfânta Cuvioasă frumoasă Muceniță Evdochia, cea pe care
mreaja cuvintelor celor insuflate de Dumnezeu a vânat-o ca pe o desfătare a
mesei celei nemuritoare și îndulcirii dumnezeiești. Lepădând ea cele
pământești, a moștenit, după vrednicie, cununa nestricăciunii și desfătarea cea
veșnică. Părăsind materia cea de multe feluri a lumii stricăcioase, a luat
comoară nerăpită.
Preacurată Fecioară
Născătoare de Dumnezeu, Dumnezeu Cuvântul Cel întrupat din tine m-a dezlegat
din osânda morții, pentru îndurările milostivirii Sale!
"Sfântă cinstită
Muceniță Evdochia, văzând în ceruri bucuria măririi, semnul pocăinței tale, te-ai
luminat cu botezul!"
Născătoare de Dumnezeu,
mă rog ție, îndreptează toată dorirea mea către Cel născut din tine,
scăpându-mă de patimi!
Doamne, Tu ești
întărirea celor ce aleargă la Tine! Tu ești lumina celor întunecați și pe Tine
Te laudă duhul meu!
Astăzi, 1
martie, o cinstim pe Sfânta Cuvioasă Muceniță Evdochia, cea întocmai cu
îngerii, care, luminându-se cu raza dumnezeiască, a parăsit întunericul
înșelăciunii și a primit viață nematerialnică (încă fiind în trup) și,
umplându-se de daruri ale Duhului, i-a înviat pe cei morți doar prin grăirea sa
înaintea lor. La sfârsit, s-a împodobit, pentru aceasta, cu cununa muceniciei
dumnezeiești și l-a rușinat pe vicleanul (cel rău).
Sfântă Muceniță
Evdochia, roagă-te lui Hristos Dumnezeu să dăruiască iertare de greșeli celor
ce serbează cu dragoste sfântă pomenirea ta!
Născătoare de Dumnezeu, îmi aduc aminte de
judecată și mă înspăimântez, cugetând la faptele mele viclene: cum voi răspunde
eu, ticălosul, Judecătorului? Iar, privind către icoana ta prea-lăudată Doamnă,
primesc răsuflare de durerile mele. Pentru aceasta, nu trece cu vederea
rugăciunea robului tău, căci m-am deznădăjduit desăvârșit și, căzând, strig
ție: Preasfântă, milostivește-te, ca să-mi fie mie milostiv Fiul tău și Domnul
în ziua Judecății! - că nu am altă nădejde eu, nevrednicul robul tău!
Cântare către Sfânta
Cruce si către Născătoarea de Dumnezeu:
Văzând Mielușeaua
(Fecioara Preacurată) pe Mielușelul și Păstorul și Mântuitorul spânzurat
(atârnat, răstignit) fară dreptate pe Cruce, a strigat plângând:
"Vai mie,
prea-iubite Fiule! Vai mie, Fiule prea-dorite, cum voi suferi (răbda) să văd
atâta privire? Mă rup la cele dinlăuntru, și inima mea arde! Ci, o Preabunule,
săvârșește cuvintele Tale și scoală-Te curând, dând tuturor bucurie și
mântuire! - celor ce laudă cu credință pătimirea Ta prea-curată.
Doamne, am auzit taina
iconomiei Tale, am înțeles lucrurile Tale și am prea-mărit Dumnezeirea Ta!
Astăzi, 1
martie, o cinstim pe Sfânta Cuvioasă Muceniță Evdochia, cea care,
"prea-covârșind cu podoaba trupului", a înflorit asemenea (după
vrednicie) frumusețea cea sufletească, strălucind prin osteneli. Prin
învățăturile cele sfinte ale lui Gherman, nebăgând în seamă necuviințele cele
mai dinainte, "a luat judecata cea prin luminare îndurătoare". A
pierdut toată asuprirea înșelăciunii, având pe Arhanghel povățuitor al luminii
adevărului - care îi descoperea ei arătări dumnezeiești.
Născătoare de Dumnezeu,
tu, Preacurată Stapână, îmblânzește furtuna valurilor sufletului meu, dându-mi
scăpare din vifor și din valul întreit al păcatului!
Doamne, mânecând
(îndeptându-mă către Tine în zori), strig Ție: Mântuiește-ne pe noi! Că Tu ești
Dumnezeul nostru, afară de Tine pe altul nu știm!
Astăzi, 1
martie, o cinstim pe Sfânta cinstită Cuvioasă Muceniță Evdochia, cea care,
spălându-și cu lacrimi noroiul faptelor, a strălucit mai mult decât soarele,
prin baia botezului. Nici bogăția, nici dezmierdările, nici bătăile, nici
moartea, nici zgârieturile, nici sabia nu au putut să o despartă de Dumnezeu.
"Îngrășându-se" pe ea cu focul pătimirii, s-a arătat nemistuită de
munci. Iubind pe Mirele Cel cinstit, s-a pus pe sine, din dragostea
îndrăgitorilor stricăcioși, întru dorirea cea nestricăcioasă.
Născătoare de Dumnezeu,
arde spinul cel stufos al patimii mele, cu Focul care nu a ars pântecele tău
dumnezeiesc!
Născătoare de Dumnezeu,
ceea ce ai născut pe Pricinuitorul liniștii Hristos, îmblânzește valul cel
sălbatic al patimilor mele, Preasfântă Stăpână!
Mult-milostive
Hristoase Dumnezeul nostru, dă-mi mie haină luminoasă, Cel Ce Te îmbraci cu
lumina ca și cu o haină!
Astăzi, 1
martie, o cinstim pe Sfânta cinstită Cuvioasă prea-lăudată Muceniță Evdochia,
cea care nevoindu-se vitejește întru pătimirea sa, ne luminează cu vărsarea
minunilor, pe noi cei ce alergăm întru biserica sa dumnezeiască. Biserica cea
răbdătoare de chinuri s-a arătat ca o pârgă, dobândind în mijloc grădina
nemuririi - trupul cel cinstit al acesteia - și cei ce cuprind roadele ei, se
luminează tare cu ramurile, iar privind se minunează, cum cu adevarat trupul
cel mort izvorăște tămăduiri, înțelepțind pe toți!
Pentru aceasta, veniți
toți, acum, împreună cu mine, umilitul, ca - spurcăciunea curățind-o - să
scoatem darul!
Sfântă Muceniță
Evdochia, noi dănțuind te rugăm, prea-cuvioasă, să ne mântuim de neputințele
cele sufletești și să scoatem darul tamăduirilor!
Astăzi, 1
martie, o cinstim pe Sfânta Cuvioasă Muceniță Evdochia, cea din cetatea
Iliupolei (Eparhia Livanisia - Fenicia), de pe vremea împărăției lui Traian,
care fusese necredincioasă și închinătoare la idoli, petrecându-și viața sa,
mai întâi, "cu neastâmpărare și în desfrânări", atrăgând cu
frumusețea și cu bună-cuviința feței sale și strângând astfel avere multă.
Crezând, mai târziu, în Hristos și auzind cuvintele chemătoare la pocăință, ale
unui monah oarecare Gherman, s-a botezat de către Episcopul Teodot, prin
descoperiri dumnezeiești pe care le-a văzut: un înger i s-a arătat ținând-o de
mână, apoi suindu-se la ceruri. A văzut, apoi, pe sfinții îngeri "cum se
veseleau de întoarcerea ei", dar și cum "oarecarele negru și
înfricoșat la chip scrâșnea cu dinții și striga că i se face strămbâtate
(nedreptate) de va fi lipsit de dânsa". Pentru aceasta, și-a împărțit
toată averea și, dând-o săracilor, s-a făcut călugăriță, mergând la mănăstire.
Petrecând pe calea nevoinței, a fost adusă în fața lui Aurelian (care preluase
împărăția de la Traian), fiind pârâtă de către cei ce mai înainte îi fuseseră
" îndrăgitori". O cinstim pe cea care, fiind adusă în fața împăratului
și înviindu-i acestuia fiul mort, l-a atras pe împărat la credința în Hristos.
Peste mai mulți ani, fiind cercetată de guvernatorul cetății Iliupolei și
făcând iar minuni, a fost eliberată. A fost ucisă de sabie, în timpul
guvernatorului Vichentie (care a urmat lui Diogen), luând astfel cununa cea
nestricăcioasă a muceniciei. Se cinstește astăzi, odată cu: Sfânta Cuvioasă
Domnina, din Cir; cu Sfinții Mucenici Marcel și Antonie, care s-au săvârsit
prin foc; Sfinții Mucenici Silvestru și Sofronie, care s-au săvârșit prin
sabie; Sfântul Nestorian, care s-a săvârșit prin sabie; Sfinții Mucenici
Harisie, Nichifor și Agapie.
Cu sfintele lor
rugăciuni, Doamne miluiește-ne și ne mântuiește pe noi!
Dumnezeul
părinților noștri, bine ești cuvântat! - cântăm și noi asemenea tinerilor care
merseseră oarecând din Iudeea în Babilon, iar cu credința Treimii au călcat
văpaia cuptorului. (Daniel, 3, 14)
Astăzi, 1
martie, o cinstim pe Sfânta Cuvioasă Muceniță Evdochia, cea care s-a arătat ca
o moștenitoare a vieții și mântuită de moartea cea stricătoare de suflet.
Înviind prin rugăciunea sa pe cei morți, striga lui Hristos:
"Dumnezeul
părinților noștri, bine ești cuvântat!".
Astăzi, 1
martie, o cinstim pe Sfânta Cuvioasă frumoasă Muceniță Evdochia, cea care
fiind, mai înainte, casă păcatului, s-a curățit pe sine, arătându-se lui
Dumnezeu casă sfințită și îmbunătățită, strigând:
"Dumnezeul
părinților noștri, bine ești cuvântat!".
Astăzi, 1
martie, o cinstim pe Sfânta Cuvioasă Muceniță Evdochia, cea care
"îngrășându-se" cu sudorile sihăstrești, s-a arătat măslin roditor.
Topindu-se cu sabia muceniciei și cu vărsarea sângelui său, striga:
"Dumnezeul
părinților noștri, bine ești cuvântat!".
Născătoare
de Dumnezeu, ceea ce ai născut pe Mielușelul Care ridică păcatele lumii, fiind
eu zdrobit de răutate și "însărcinat" (îngreunat) de păcate cumplite,
Fecioară Stăpână, păzește-mă de stăpânirea acestora!
Astăzi, 1
martie, o cinstim pe Sfânta Cuvioasă Muceniță Evdochia, cea care -
sălășluindu-se în ea foc nematerialnic și cărbune dumnezeiesc - i-a ars pe
chinuitori, păzind-o pe ea nevătămată. A luat răsplătiri pentru sudorile sale
dumnezeiești, primind revărsările tămăduirilor, omorând boli și înviind morți.
Născătoare de Dumnezeu
Fecioară, înviază sufletul meu cel omorât de dezmierdări, că tu singură, fără
de ispită bărbătească, ai născut Viața!
Lăudați-L și-L
preaînălțați întru toți vecii, pe Împăratul ceresc pe Care Îl laudă oștile
îngerești!
Astăzi, 1
martie, o cinstim pe Sfânta Cuvioasă mărită Muceniță Evdochia, cea care s-a
dezlegat din cele vremelnice, primind "săvârșitul doririlor",
mutându-se - prin sabie - către Dumnezeu. A strălucit - cu mucenițele, ca o
muceniță, și cu cuvioasele, ca o începătură a sihaștrilor - arătându-se
făcătoare de minuni.
Născătoare de Dumnezeu,
singură (doar) pe tine te am, Maica lui Dumnezeu - ca o folositoare
dumnezeiască și nădejde adevărată - ca să mă mântuiesc din păcate și din
primejdii!
Născătoare de Dumnezeu,
cu adevărat te mărturisim pe tine Fecioară Curată - cei mântuiti prin tine,
mărindu-te pe tine, noi cu cetele cele fără de trupuri!
Slavă milostivirii Tale
celei multe și pogorârii Tale, Doamne, iubitorule de oameni!
Slavă smereniei Tale
negrăite, Stăpâne!
(o alcătuire
după cronici străvechi: Lăcașuri Ortodoxe® martie 2018 -
www.lacasuriortodoxe.ro )
~*~
LILIANA COROBCA
RAGAIAC ȘI
RUSOAICA
Când se
discutã despre bovarismul personajului lui Gib Mihãescu, opinia criticã se împarte
în douã tabere: primii, pornind de la George Cãlinescu (,,Rusoaica e un fel de
Madame Bovary al virilitãţii: Istoria…1982: 763), susţinut de Crohmãlniceanu şi
Protopopescu, îl considerã pe Ragaiac un ,,cãutãtor de ideal” ce-şi face veşnic
iluzii etc.. A doua pãrere, mai subtilã, e cea care-l apropie pe Ragaiac nu de
personajul flaubertian, ci de personajelelui Cervantes: ,,El aparţine,
întrucâtva, categoriei eroilor donquijoteşti, desigur, nu sub raportul
eroismului absurd, ci al nevoii evaziunii în imaginar. Ragaiac nutreşte o
himerã ca şi Don Quijote, în timp ce teluricul locotenent Iliad – ca un alt
Sancho Panza – întâlneşte „rusoaica” în carne şi oase, pentru ca sã o piardã
nemeritând-o” (Balotã 1997: 174). Aceastã comparaţie e generalizatã ,,la nivel
naţional” de cãtre Mircea Tomuş: ,,Mai degrabã decât un Don Quijote român,
Ragaiac reprezintã latura donquijotescã din românitate, capacitatea noastrã
permanentã şi nelimitatã de a ne iluziona, de a prefera dulceaţa amarã a
visului niciodatã împlinit realitãţii finite” (Tomuş 1999: 286). Nicolae
Manolescu îl considerã pe Ragaiac un ,,ins cu picioarele pe pãmânt,
întreprinzãtor şi energic, mai curând Sancho Panza decât Don Quijote” (1998:
201). Într-o mãsurã mai mare ori mai micã, acceptãm opiniile expuse şi ne
scutim astfel de orice tentativã de demonstraţie în acest sens (au spus alţii,
nu mai repetãm, nu mai avem ce spune). Pentru cã ne refeream (referim) la
identificare şi la lecturi, a fost instructiv sã cunoaştem apropierile de cele
douã romane cu ,,patologie a lecturii”, pe care le menţiona Jauss (romanul lui
Flaubert şi cel al lui Cervantes).
Cartea are
rolul cel mai important în cartea lui Mihãescu, cãci Rusoaica este personajul
creat pe baza lecturilor naratorului. Ragaiac ne informeazã, cu pedanteria
necesarã, despre toate cãrţile sale. Mai întâi, vom face la fel:
La început
şi eu credeam cã frumuseţea clasicã şi mãsuratã a poemelor homerice îmi vor
pune balzamul pãcii pe sufletul meu ars. Dar era o cruntã greşealã: zeii greci
începurã sã frecventeze visurile mele.[…] Dar şi ziua, în amiaza mare de varã,
avusei viziuni antice (Mihãescu 1995: 20).
Dar poemele
homerice au un sfârşit; am deschis atunci Biblia, spre mântuirea sufletului
meu. Seninãtatea spiritului nu se aflã în cãrţi – fie ele chiar clasice – pline
de aventuri romantice şi pline de toate pasiunile omeneşti, de la cele mai
curate, pânã la cele mai meschine şi mai scandaloase!
[…]
Captivat cu
desãvârşire de aceastã parte a Cãrţii Sfinte, sentimentele cele mai stranii îmi
venirã. Era curios cum istorisiri atât de sacre puturã sã mã schimbe atât de
curând, dintr-un om liniştit şi fãrã de pãcate prea mari, într-un monstru (idem
1995: 22).
Remarcãm
doar (sunt atâtea de remarcat!) contradicţia între dorinţa sincerã de a gãsi în
cãrţi o alinare şi efectul pe care acestea îl au, de fapt, asupra lui. Ragaiac
este un cititor anormal, cãrţile nu-l influenţeazã corect. Lecturile fac din el
un monstru. Sadismul şi violenţa de care dã dovadã uneori personajul poate fi
explicatã şi prin intermediul încercãrii nereuşite de ,,ascetism literar”.
Încercând sã-şi suprime ,,setea de viaţã” citind, nu reuşeşte cãci ,,literatura
îi hipertrofiazã aceastã sete” (Manolescu 1998: 201).
Nicolae
Manolescu se întreabã ,,cum pot fi Biblia şi marii scriitori ruşi adevãratele
lecturi ale unui individ care se exprimã ca Ragaiac? Autorul îl lasã sã
pretindã cu neruşinare acest lucru în loc sã-i divulge preferinţa realã pentru
romanele erotice de douã parale” (1998: 199). Pãrerea noastrã este cã tocmai
graţie unei atare crase inadecvãri romanul devine foarte reuşit şi fermecãtor.
Dacã Ragaiac ar citi la fel ca Emilia Jertfa de Rãdulescu-Niger şi Farmecul
iubirii, versuri de Orthansa Constantinescu etc., romanul s-ar intitula,
probabil, Duioasa cãprioarã sau Misterele de la Nistru şi nu ne-ar preocupa,
fireşte, sub nici o formã. Ce fel de personaj ar fi Rusoaica nãscutã din
lecturi de douã-trei parale?
Şi pentru a
o vedea mai bine, împrumutasem fetei mult aşteptate, când trãsãturile Avdotiei
Alexandrovna, sora lui Rascolnicov, când ale Zinei, ori Dariei din Posedaţii,
ale Nataşei din Rãzboi şi pace, ale Nastasiei Filipovna din Idiotul, ale
Ecaterinei Ivanovna, ori Gruşencãi din Fraţii Karamazov, sau ale Soniei, din
Crimã şi pedeapsã, pe care împrejurãrile de acum din ţara ei o scuzau mai mult
decât orice pledoarie dostoievskianã. Apoi mã gândeam la copilele enigmatice
din Andreev şi din întreaga literaturã rusã, fascinate de efectele
nitroglicerinei, ca fluturii de lumina lãmpii. […] Însã dacã ar fi fost ca
întâmplarea sã se împlineascã întocmai, întocmai dupã gându-mi, eu visam o
subţire cazacã, palidã, cântând şi acompaniindu-se din ghitarã, aşa ca într-una
din micile povestiri vânãtoreşti ale lui Turgheniev. (24)
Nu vi se par
cam prea multe eroine pentru o singurã ,,rusoaicã” a unui Ragaiac, chiar dacã e
vorba de o rusoaicã idealã? Cum sã-l acuzãm pe sãracul personaj cã nu poate
alege între Marusea, Mãriuca, Niculuna (femeile pe care le întâlneşte cu
adevãrat), dacã el nu poate alege nici între Nataşa, Gruşenca etc… (femei pe
care le-a întâlnit în cãrţi). Instabilitatea ,,cronicã” a personajului ar
trebui sã ne trezeascã compasiune: el nu poate sã aleagã, nu ştie ce vrea şi
ce-i place. ,,În miezul Rusoaicei este o mistificaţie-demistificaţie: naratorul
încearcã sã ne mistifice în privinţa lui însuşi, în vreme ce autorul încearcã
sã-şi demistifice personajul” (Manolescu 1998: 202). ,,Mistificaţia” (credem)
provine din cãrţi, ,,demistificaţia” – din împrejurãrile şi încercãrile
(,,reale”) la care este supus personajul. Aceastã opoziţie are, de obicei,
efecte comice. Astfel, dupã ce citeşte poemele greceşti, prima apariţie
femininã i se pare cititorului însingurat o Dianã. Stilul ironic şi
,,demistificator” salveazã onoarea situaţiei romaneşti. Rãtãcind prin
,,zãvoaiele şi colnicele sectorului”, Ragaiac întrezãreşte ,,picioarele goale
ale sãlbaticei Diana”:
Era Diana,
linia perfectã a pulpelor ei celebre, genunchii ei uşor aduşi în faţã, gata
oricând sã fugã, şi fusta ei sumeasã deasupra lor, ca în cunoscutele gravuri
din textele clasice, mai apreciate de tinerii şcolari decât textele înseşi.[…]
Diana era o
ţigãncuşã rumenã, din partea locului, care venise cu caprele la pãşune.[…]
Diana cea
oacheşã mã împãrtãşi apoi, rând pe rând, la umbra sãlciilor, cu farmecele ei
divine, care, dupã atâtea mii de ani, cu toatã tinereţea ei crudã, erau departe
de a mai fi feciorelnice (20-21).
Aşadar,
iluzia care-l leagã de fiecare fustã e întotdeauna însoţitã de deziluzia care-l
aduce la realitate, transformând cel mai duios romantic într-un necruţãtor şi
lucid Don Juan. Sau alt exemplu (adorãm exemplificãrile!): Iliad se molipseşte
de la Ragaiac de ,,iluzie” şi întâlneşte imediat Rusoaica.
Se cam mira
ea cã eu nu citisem nimic de Dostoievski. Ha, ha, ha, da’o rãzbãteam cu ale
mele. Parcã la dragoste aştepţi pe Dostoievski? La drept vorbind, citisem eu
ceva: o poveste cu un pom de Crãciun, care-mi inspirase şi-o poezie; i-am
spus-o eu…
– Şi nu-i
spuneai cã aici, aproape, foarte aproape, ai un prieten care a citit pe
Dostoievski tot, tot, poate mai mult decât a citit ea… care aşteaptã norocul
sã-i desprindã chiar din paginile lui Dostoievski sau ale lui Tolstoi şi sã-i
aducã o Avdotia Alexandrovna, o… Anna Ka…
– Pãi ce,
eram idiot?… Mã, mare prost trebuie sã mã crezi tu pe mine… (Mihãescu 1995:
150)
De data
aceasta, şi Iliad ,,demistificã”. Valia, rusoaica, nu-i probabil o ignorantã
dacã a mirat-o faptul cã cineva (un soldat sau locotenent!) nu l-a citit pe
Dostoievski. Iliad, nu numai practic, dar şi ideal de mediocru şi descurcãreţ,
îl ,,degradeazã” pe marele Dostoievski care a scris atâtea capodopere, pânã la
a invoca o anonimã poveste de Crãciun (pe care nu se ştie (eu, cel puţin n-am
auzit) dacã scriitorul rus a scris-o). Prin asta, atât Valia, cât mai ales
Ragaiac primesc o lecţie despre inutilitatea literaturii.
Dintre toate
,,rusoaicele” lui Ragaiac, Valentina Andreevna Gruşina se apropie cel mai mult
de ,,chipul” Rusoaicei ideale. Dar şi cele mai comice momente (sau groteşti)
sunt legate tot de ea, fac aluzie la acel binecuvântat pãduche, evitat cu atâta
delicateţe de criticii literari. Dar cum poate fi o Rusoaicã idealã, şi-n
acelaşi timp mişunãtoare de pãduchi (insecte simbolice care se vor încadra
perfect pânã şi-n visurile erotice ale locotenentului Ragaiac)? Nu înţeleg şi
mã amuz. Cum poate fi ceva amuzant ideal? Şi totuşi poate:
Mâncarã fericiţi, dar odatã cu vinul
şi bucatele gustoase, dogorâte în cazan de trupã, simţi din nou picioare fine
alergându-i pe trup. Altele şi altele
altele şi altele
mii de picioare
în marşuri contrarii
de trupe în manevre:
nervozitatea şi necazul
extrem îl fãceau sã le evalueze la milioane, deşi poate nu erau de pricinã
decât câteva perechi (121).
Aceastã
,,infectã idilã” îi trezeşte compãtimire şi repulsie (la început) lui Ragaiac
care hotãrî pe loc cã nu-i vorba de rusoaica lui. Dar, festina lente:
Pãducheatul
ãsta e acum din cale-afarã de ispititor… ascultând, mi-l reproduc ca în vis în
odãiţa mea…[…] în gândul meu Valia a cãlcat adânc, cu piciorul ei lung, cu
minunata ei comoarã de pãduchi, s-a înfipt adânc cu braţele ei lungi, cu trupul
ei lung […] cu pãrul ei încurcat şi tãiat mai lung, tremurând la fiecare
mişcare pe gâtul şi pe umerii goi…
–
Pãducheatul ãsta, dragã Ragaiac, era atât de delicios, cã şi pe urmã, când
constatarãm cu regret cã el nu mai avea nici o cauzã, noi îl continuarãm, ca pe
un rit vechi…(125)
Va sã zicã,
banditule, ţipã gândul meu, cu adevãrat mi-ai furat-o, ai pus pe ea labele tale
de dobitoc pãros şi ai fugit cu dânsa în adâncul pãdurii, ca un
orangutan…(125). (Aceastã ultimã amarã reflecţie o face dupã ce Iliad,
admirându-i mâinile fine, cu degete lungi, îi spune ,,ce mult seamãnã mâinile
tale cu ale ei”)
Iliad, deşi
mediocru, n-a fost altceva decât un ,,povestitor” acceptabil (chiar foarte!),
dacã un ,,cititor” atât de expert ca Ragaiac s-a ,,prins” în capcana … în
propria lui capcanã, cãci el e acela care i-a povestit despre Rusoicã, Iliad
n-ar fi recunoscut-o dacã n-ar fi crezut în povestea ei. Ragaiac îşi ascultã
propria poveste plus ceva. Pentru el, Valia se transformã într-un personaj
romanesc cu care convieţuieşte în imaginaţie.
Nu putem
accepta concluzia lui Protopopescu : ,,Himera care capituleazã – iatã tema
prozei lui Gib Mihãescu” (2000: 181). Dar himera, cu toate argumentele frumoase
ale lui Protopopescu despre ,,degradarea iluziei”, n-a ,,capitulat” niciodatã
în text. Jocul, ironia, ,,demistificarea” ţin de narator, nu şi de inaccesibila
lui iluzie. Şi pânã la sfârşitul romanului, când Ragaiac tot o mai aşteaptã, bãnuim
cã firea lui ,,dubitativã” o sã-l împiedice s-o recunoascã, dar el oricum o va
aştepta, o va visa mereu, conferindu-i o existenţã fantasticã şi idealã, adicã
niciodatã degradatã.
Mai am de
fãcut o observaţie, care ţine de asemenea de lecturi: Niculina, cel mai
interesant şi mai reuşit personaj (considerã mulţi critici literari) îi pare şi
ea, la un moment dat, lui Ragaiac o Rusoaicã. Autorul n-a fost ironic aici.
Femeie extraordinarã, senzualã, puternicã, Niculina îi pare lui Ragaiac
,,rusoaicã” atunci când aflã cã ea… citeşte.
Abia acum
aflai, spre marea mea stupoare şi bucurie, cã Niculina era o cetitoare, ba
chiar cã începuse şi învãţãtura gimnazialã.[…] Cunoştea câteva romane de seamã
ruseşti şi foarte multe de autori fãrã însemnãtate, sau de autori pe care eu îi
ignoram. Cetise şi traduceri, desigur, în ruseşte: Mizerabilii, Germinal,
Contele de Monte Cristo, Madame Bovary, Quo vadis, Bel-Ami, mult Dumas,
Sienkiewics şi Zola, punea pe acelaşi plan Cei treimuşchetari cu Rãzboi şi pace
şi mãrturisea foarte natural cã Manon Lescaut a impresionat-o la fel cu Fraţii
Karamazov ori Anna Karenina, ba se pãrea cã poate şi mai mult. Serghe citise şi
el ceva şi arãta nelimitatã admiraţie pentru Suflete moarte, Taras Bulba şi
câteva povestiri de Puşkin şi Lermontov, adicã pentru întreaga lui lecturã;
acorda de asemeni o cuviincioasã atenţie rãsunetului atâtor nume ilustre, mai
ales streine, şi se simţea nespus de onorat cã astfel de convorbire avea loc
sub acoperişul lui. Îi fãgãduii sã-i fac rost de moş Creangã şi ceva Sadoveanu
(Mihãescu 1995: 55-56).
E de la sine
înţeles cã din clipa acestor revelaţii, ochii mei învãluiau pe Niculina în
lumini irizate de culori cu toul noi (56).
Niculina,
Niculina, comoarã pe care n-am ştiut s-o preţuiesc, cât de fericit sunt cã am
descoperit, în sfârşit, sufletul tãu! Eu aşteptam rusoaica de peste Nistru şi
ea era doar la un întins de mânã departe de mine (57).
Deci şi o
femeie care citeşte, chiar dacã haotic şi fãrã spirit critic, poate fi, mãcar
pentru puţin timp, Femeia Idealã (crede Ragaiac şi poate se-nşalã).
(Liliana
Corobca, Personajul în romanul românesc
interbelic, Ed. Universităţii din Bucureşti, 2003,
http://ebooks.unibuc.ro/filologie/lil/2.htm)
---------------------------------------------------------------------------
https://georgeanca.blogspot.com.au/2018/03/era-diana.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu