Dumitru Velea – EMINESCU DESPRE AVRAM
IANCU: „Un şir neîntrerupt de martiri”
„ – Panule –
îi zice Eminescu prealiniştitului memorialist al Junimii – tu ştii că-n lumea
asta nu este nimic mai interesant decât istoria poporului nostru, trecutul lui,
tot-tot este un şir neîntrerupt de martiri…” Şi pentru toţi aceşti Pani, vom
zice împreună cu poetul, istoria unui popor o face acest şir neîntrerupt de
martiri, de crucificaţi pe ideea ascunsă şi vicleană a istoriei.
Sunt „epoci
de tranziţiune”, în care conştiinţa se sfâşie, indivizi şi grupuri sociale se
alienează. Ba chiar, popoare.
Aceasta se
întâmplă, îndeosebi, în epocile postrevoluţionare, ale revoluţiilor eşuate.
Individualul, în care străluceşte o clipă universalul, este trădat, ajunge „o
podoabă a veacurilor”, cum zice poetul despre martirul Gr. Ghica Voievod, o
imagine plastică revelatoare pentru conştiinţa nefericită, pentru „jertfa
necurmată”.
Metaforic
spus şi nu tocmai, se ştie că „jertfa necurmată” s-a fost solicitată de Absolut
„celui ales”, începând de la facerea cortului (a templului) celor mulţi şi
sfârşind cu a „cortului” propriu, pe muntele Moira sau pe muntele Căpăţânii.
S-a fost solicitată de Absolut, de Tatăl Fiului Său, pentru a se salva nu numai
un popor, ci toate seminţiile, pentru a depăşi condiţia de „rob” pentru cea de
„prieten”, deschisă infinitului şi spiritului.
Eminescu
este cutremurat, văzând istoria noastră ca o „jertfă necurmată”. Şi i-a fost
dat poporului nostru ca tocmai prin „jertfa” acestui poet, să se lumineze
această tragică şi nefericită condiţie de jertfă, acest şir de martiri. I-a
fost dat lui să cutreiere în lung şi-n lat, în lat şi-n curmeziş, de la Nistru
la Tisa, şi de la Tisa la Istru întreg ţinutul românesc; urmele sale s-au
aşezat peste ale înaintaşilor săi întru suferinţă; primele creaţii le trimite
din Blaj la Familia (totul simbolic şi reprezentativ); primele articole,
publicate, sub pseudonimul Varro, la Viena, în Federaţiunea, sunt cele mai
puternice proteste împotriva dualismului austro-ungar; este sufletul
Sărbătoririi de la Putna, din august 1871, unind la mormântul lui Ştefan cel
Mare tot ce este suflare românească; la Bucureşti scrie în Timpul despre
problemele Transilvaniei, devansând chiar Telegraful român, din zonă; pentru
el, „Ardealul este mater perenis”; solicită, într-o ţară decăzută moraliceşte,
caractere, „cristale istorice” şi nu „ceară”, „diamant” şi nu „cărbune”;
înfiinţează Societatea „Carpaţi”, pentru unirea tuturor românilor, pe care o
prevedea pentru anul 1921. Dar… este înlăturat de la Timpul, împins în spital,
forţat, scos din fire şi înnebunit, direct şi indirect, trimis la Vina
tinereţii sale, pe ale cărei străzi striga: „Trăiască România Liberata!” Şi
Bucureştiul făcuse pactul de alianţă cu Austro-Ungaria, trădând interesele
ardelenilor. Acest sfânt a spus că istoria noastră este „un şir neîntrerupt de
martiri”! S-a jertfit şi a depus mărturie pentru ei.
Despre Avram
Iancu, sfântul Ardealului, s-a depus mărturie pe sine. Despre toţi martirii a
scris pagini întregi, despre Avram Iancu, ca despre o făptură care a devenit
lumină, a căutat doar să-l înconjoare cu cuvântul său, să-l descrie, ca pe un
zeu, după urmele lăsate şi văzute de el în peregrinările transilvănene. În
prima scriere de amploare, în romanul Geniul pustiu (sau poate Naturi
catilinare) Eminescu îi aminteşte numele de două ori, ca apoi să-l ridice la
proporţiile absolutului, ca-n psalmul de deschidere a porţilor şi începere a
vieţii: „Împăratul Codrilor bătrâni şi a munţilor suri şi sterpi aduna pe
vulturii din viziunile lor stâncoase împregiurul flamurei româneşti. În
creierii împietriţi ai munţilor şi-n aerul lor rece, flutura tricolorul, trăia
libertatea Transilvaniei.” (M. E. Opere VII, Ed. Academiei RSR, Buc., 1977, p.
204).
Romanul este
construit destul de modern, ca text în text; în acolada descriptivă a epocii
este integrat „Jurnalul” lui Toma Nour, o descripţie concurând realitatea şi
istoria din 1848. De peste tot străluceşte figura lui Avram Iancu. Cele două
personaje, complementare, Ioan (pictor) şi Toma Nor sunt un „dublu” nu al
poetului, ci al lui Avram Iancu.
Ele refuză o
lume căreia valorile morale i s-au răsturnat. Relaţia primului, a pictorului
Ioan cu Sofia, îl face, după cum îşi adnotează Eminescu, „să aibă priviri
adânci şi mari; ea nu-i dă privirile însuşi, ci numai prisma privirei; prin
adâncimea ei sufletească el capătă ochii ei mari şi adânci şi nu se opreşte la
aparenţe exterioare, ci caută ideea lucrurilor, ea nu-l învaţă lucrurile
înşile, ci-l învaţă a vedea.” (op. cit., p. 224).
Întâlnindu-se cu raţiunea şi
înţelepciunea, Ioan intră în armatele lui Avram Iancu. Toma Nour, după ce
constată că Poesis, acest „caos de imagini”, cu receptivitatea ce „seamănă cu
undele creţe ale unui vad” l-a înşelat, şi că tot acest „material întâmplător
şi netrebuincios” trebuie să cadă „sămânţa individualităţii poporului”, intră
şi el între tribunii lui Avram Iancu. Eminescu prezintă mecanismele forţelor
concentrice din jurul lui Avram Iancu. Printr-o viziune istorică se deconspiră
o raţiune a istoriei, chiar cu vicleniile ei. Acest „dublu” al lui Avram Iancu
se dedublează mai departe. Ioan moare, iar Toma Nour rătăceşte, în vis, prin
zăpezile şi gheţurile siberiene. Se ştie, în Memento mori, în palate de gheaţă
ale Nordului se retrăgeau şi zeii dacici. Oare, nu este o imagine a umbrei lui
Avram Iancu, rătăcind prin munţii Ardealului!? Nu este „jertfa” ajunsă imagine
plastică? Nu este un simbol în care s-au strâns straturi de adâncime şi
suferinţă ale unui popor, în relaţie cu înţelepciunea (Sofia) şi frumuseţea
(Poesis)!? Dar ale unui popor care se află mereu supus vicleniilor istoriei.
Într-o
scrisoare din Budiniu, trimisă la 13 octombrie 1855, de către Alexandru Papiu
Ilarian lui Bărnuţiu, acesta îi povesteşte ce i-a spus un moţ pe drum de la
Zlatna la Abrud, când l-a întrebat despre Iancu. „Iancul, (…) Inacu şede acasă,
sărac ca noi şi mai batjocorit decât vericare dintre noi. Îmbie-l împăratul cu
cruci de aur, cu bani mulţi, cu dreghetorii mari; dânsul nu vru să primească
nice una, nice alta, ci-i zise: – Împărate! dă mai întâi muntenilor pădurile ce
le apărară ei cu scump sângele lor, şi care le făgăduii eu lor cu tipu şi cu
numele tău.” (Iosif Pervain, Ioan Chindriş, Corespondenţa lui Alexandru Papiu
Ilarian, I, Cluj, 972, p. 81).
Cine s-a
scufundat în apele revoluţiei şi a văzut flăcările de deasupra lor, fără ca
fluviul să se schimbe, nu mai poate fi în relaţie normală cu sine, intră în
„tâmpire”, capul îi arde „pustiit”, ajunge sceptic, fără iluzii. Avram Iancu să
fie primul din istoria noastră care a pierdut orice iluzii!? Să fie numai
„citirea” lui Eminescu!? Dar ce putem spune, când pasărea Minervei, zburând din
crepuscul, nu poate să anunţe nici o auroră!? Numai lungi umbre trecându-ne
peste chip.
Există o
clipă în care fiecare simte curgându-i pe frunte cenuşa universalului şi se
sminteşte. Intră într-o sacră nebunie, într-o înaltă armonie. Avram Iancu nu
s-a mai despărţit de fluierul mioritic. Îl purta cu sine, ca într-un sicriu.
Oare să fie
tâlcul pentru care în Istoria literaturii române de la origini până în prezent,
în cap. Mihai Eminescu, Călinescu aşează 5 fotografii ale lui Avram Iancu, şi
toate din faza sacrei nebunii!? Omologia de destin. Nici un cuvânt, doar
înţelesul.
Şi tu,
Panule, vei spune totdeauna, în rând cu mulţi alţii, despre Poet şi Tribun că
nu au fost oratori buni, vei cârti că n-au ştiut să se pună în relaţii bune cu
Împăratul şi societatea, dar, numai datorită lor, martirilor, acestui şir
neîntrerupt, din istoria noastră, rămânem în viaţă, nu ca „robi”, ci ca
„prieteni” ai spiritului şi libertăţii, ai Domnului. Şi tu să faci puţina şi
necesara memorialistică.
http://ampress.ro/dumitru-velea-eminescu-despre-avram-iancu-un-sir-neintrerupt-de-martiri/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu