vineri, 9 august 2019

MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ - MINUNATUL ARTIST - DASCAL SI GADE - GANDURILE COPILULUI




LUMINA LINA
Arhiepiscopul Iustinian Chira



Lumina lina care mângâie si da viata este numai acolo unde sunt ascultate si respectate poruncile lui Dumnezeu. Acolo unde legile date de Dumnezeu nu sunt încalcate, ci sunt ascultate, acolo este cântec si bucurie, acolo nu exista spaima sau tristete, acestea sunt alungate si toate cânta, cânta, cânta cântari de lauda si iubire, asa cum rasuna din nemarginire în nemarginire în Ceruri. De aceea Mântuitorul ne-a învatat sa ne rugam mereu Tatalui nostru si sa zicem „precum în Cer asa si pe pamânt” (Matei 6, 10).

Din sufletul regelui profet si poet David a izvorât cuvântul: „Cântati popoarelor, cântati…” (Psalm 95, 7). Oamenii în general prin tot ceea ce fac… toata munca omului, toata creatia lui, era rânduita sa fie un cântec de bucurie. Aceasta a devenit un chin numai dupa ce omul a calcat porunca data lui. Cu toate acestea, tot ceea ce fac oamenii în general, toata creatia omului, este un cântec, un înalt si minunat cântec.

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Acolo-n sus in vremea aceea, Ed. Manastirii Rohia, Rohia, 2010, p. 7-8.




PUNCTUL TERMINUS
Arhiepiscopul Iustinian Chira



Dumnezeu tau este si Dumnezeul meu. Ce odihnitor rasuna în inima cuvântul acesta! Ar trebui sa-l cunoasca orice om dornic de adevar, de lumina, de bine. Toti cei însetati sincer de adevar ar trebui sa rosteasca în cor cuvântul acesta. Nu pot fi doua culmi, doua scopuri ultime, e numai unul si, indiferent cum îl numim fiecare, cum îl vedem, pasii ni se îndreapta tot spre el. Avem un singur punct terminus, unde se vor întâlni toti cei drepti, adica cei ce cu sinceritate înseteaza sa gaseasca si sa slujeasca cauza ultima, cauza adevarata a existentei.

Orice om ce înseteaza dupa adevar, ce doreste sa slujeasca adevarul, ce are privirea atintita spre adevar, poate rosti semenului, omului ce poarta cu vrednicie numele de om, pentru ca sufera din dor dupa adevar: Dumnezeul tau este si Dumnezeul meu.

Suntem frati legati de o tinta unica, chiar daca ne aflam pe drumuri diferite. Acolo, pe culmi, ne vom întâlni si îmbratisa într-o îmbratisare sfânta si larga, cât spatiul.

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Convorbiri in amurg, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2006, p. 168

Casa și inima
Sf. Nicolae Velimirovici -


Gospodarul îşi păzeşte de păsări ţarina însămânţată, şi de omizi livada, şi îşi păzeşte de fiare stâna, dar nimic altceva nu îşi păzeşte gospodarul precum casa de tâlhari, de foc, de ape, de fulgere, şi de toată necurăţia. Ce e casa pentru gospodărie, este inima pentru om. Pentru acesta s-a zis: „Mai înainte de toate cele ce se păzesc, păzeşte-ţi inima.” Din inimă izvorăşte sânge, iar în sânge e sufletul. Precum e sufletul în inimă, aşa e în tot omul. Dacă apa în izvor este sărată, este sărată şi în râu; dacă e dulce în izvor, va fi dulce şi în râu. Cum e izvorul, aşa-i şi vărsarea râului.


Sfântul Nicolae Velimirovici Extras din „Inima în marele post”, Ed. Predania, București, 2010, pag. 10



GHIVECIUL CU FLORI
Sfantul Ioan din Kronstadt


                 Observati un fenomen interesant în natura. Când sadesti o planta într-un ghiveci mai mare sau într-un ciubar, ea îsi dezvolta îndeosebi radacinile. Sloboade în adânc mai multe ramificatii, în schimb partea de la suprafata se dezvolta mai putin, da ramuri, frunze si flori sarace. Când sadirea se face într-un ghiveci mai mic, atunci si radacina care se formeaza va fi mai mica, planta creste repede în sus, da frunze si flori frumoase (daca e dintre acelea care dau flori). Oare nu se întâmpla asa si cu omul? Când traieste având de toate, nestingherit, în belsug si satisfactii, sporeste în cele de jos, ale pântecelui, sufletul însa îi ramâne chircit, sterp la fapte bune. Când traieste în constrângere, în saracie, boala, necazuri, suparari, într-un cuvânt, când partea animalica îi este obligata la anumite privatiuni, creste duhovniceste, da flori de virtute, se maturizeaza, aduce roade, bogate. De aceea, strâmta este calea celor care Îl iubesc pe Dumnezeu.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 241-242.


OBOSEALA
Părintele Arsenie Boca


"Oboseala vine din lupta ființei cu viața. Când te opui vieții, judecând, criticând, mâniindu-te, pierzi viața din tine și obosești, și este și normal pentru că mergi contra curentului.
             Iubirea, este curgerea vieții. Pacea, liniștea, se obțin când lași viața să curgă prin tine și nu mai opui rezistență la ceva.

               Ai obosit vreodată în timp ce te bucurai, în timp ce iubeai, în timp ce te rugai?
Atunci te lăsai purtat de curgerea vieții, nu opuneai rezistență. Atunci te deschideai prin inimă. Obosești când cauți cu mintea, inima nu te obosește vreodată. Și mintea caută neîncetat, mereu găsește altceva de care să se agațe, dar în esență mintea își caută liniștea.

Deci lupta nu este între noi și cei din jur, sau întâmplarile din viață, ci este intre noi și noi, acea luptă interioară este cea care epuizează."

Descriere: https://mail.google.com/mail/u/0/images/cleardot.gif





GANDURILE COPILULUI
Sfantul Nectarie al Eghinei


Înainte de a învata sa-si exprime gândurile, copilul detine o multitudine de cunostinte. Orice imagine îsi lasa amprentele pe tablita mintii sale: în timp ce mintea lucreaza, copilul nu e constient de ceea ce se întâmpla cu el. Cine l-a învatat sa memoreze cele care se deruleaza si se perinda prin fata ochilor sai? Cine i-a imprimat mintii copilului în starea de adormire aceasta pornire? Odata cu vârsta, copilul vadeste într-un chip minunat acumulari care ar câstiga admiratia omului, daca simplul motiv al obisnuintei nu l-ar determina sa le treaca cu vederea si sa le subestimeze.

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 17-18



Raceala Sufleteasca
Sfantul Paisie Aghioritul



Copiii primesc primele „raceli” duhovnicesti prin ferestrele deschise ale simturilor parintilor lor. Chiar din leagan îi copiaza pe parinti. De aceea si parintii trebuie sa lupte cu râvna sa-si îndeparteze patimile.

Sfantul Paisie Aghioritul, Mica filocalie, traducere de Parintele Victor Manolache, Ed. Egumenita, Galati, 2009, p. 28.



LENTILA SI FOCUL
Sfantul Ioan din Kronstadt


Putem aprinde cu o lentila o bucata de lemn, de hârtie sau de alt material lesne inflamabil, atunci când asupra obiectului respectiv focalizam într-un punct razele soarelui, obtinând pe acel obiect un fel de soare în miniatura. Asa se întâmpla si când ne rugam, sufletul ni se înfierbânta, se învioreaza, se aprinde de la Soarele Dreptatii, ca sa lucreze asupra inimii cu toata simplitatea si puterea Sa. O putem „aduce” în acelasi chip acolo si pe Maica Domnului, îi putem aduce pe Îngeri si pe Sfinti. Icoana lor poate sa apara în inima, asa cum este, cu toata puterea si sfintenia, pentru ca inima sa ia de la dânsii cât mai multa si mai deplina lumina, sa se aprinda de prisositoarea lor iubire ca de un la un izvor de foc; vei primi de la dânsii în inima curatie, sfintenie, bunatate, putere si inima se va purifica de la sine, întarindu-se în credinta si dragoste si, cu atât mai mult, mai hotarât si mai statornic îti vei îndrepta inima catre Dumnezeu si catre Sfintii Lui, cu atât se va lumina, se va curata si se va umple mai mult de viata.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 73





MINUNATUL ARTIST
Sfantul Ioan din Kronstadt



             Domnul poate da trup oricarei „fiinte”, fie ea animal sau planta, întocmai cum am îmbraca noi o haina; ai luat material, l-ai cusut, te-ai îmbracat. „M-ai îmbracat în piele si în carne, m-ai tesut din oase si din vine” (Iov 10, 11). Si cât de divers si de infinit este „materialul” din care Creatorul „coase” îmbracaminte, pe multiple si felurite „croieli”, fapturilor Sale: animale, pasari, pesti, insecte, reptile. Iar pe noi, oamenii, îmbraca-ne-va cândva în lumina si vom straluci ca soarele în Împaratia Sa! „Statut-a împarateasa (...) îmbracata în haina aurita si prea înfrumusetata” (Psalmul 44, 11). „Atunci cei drepti vor straluci ca soarele” (Matei l3, 43). Acum însa, suntem îmbracati în pamânt, apa, aer , caldura; îmbracamintea noastra aceasta este! Cu câta întelepciune si perfectiune sunt îmbinate aceste stihii în fiinta noastra! Nu ne stingheresc, le suportam usor, spre folosul nostru. O, preaîntelepte si atotputernice Artist! Artist Datator-de-viata, tot ce faci Tu este perfect, fara seaman de frumos, viu! Tu poti da viata si pulberii. O pui în miscare cu puterea Ta!

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 160-161



Acesta este Dumnezeul meu


Cândva în anul 2006, într-o unitate militară din apropiere de Tibilisi, un tânăr lucra în armată și era în mod constant umilit pentru credința lui în Dumnezeu.
Într-o zi căpitanul său a vrut să-l umilească în fața soldaților așa că l-a chemat pe tânăr și i-a spus:
-”Tinere vino aici, ia cheia și du-te și parchează Jeep-ul acesta în față.”
Tânărul a răspuns:
-”Eu nu știu să conduc!”
Atunci căpitanul i-a ordonat răutăcios:
-”Cere ajutorul Dumnezeului tău! Arată-ne că există!”
Tânărul a luat cheia şi s-a îndreptat spre vehicul, dar a început să se roage. A reușit să pornească maşina, apoi, spre mirarea soldaților, a parcat-o foarte bine în locul dorit de căpitan la aproximativ 100 metri mai încolo. După ce a coborât din jeep, tânărul i-a văzut pe toţi încremeniți.
Tânărul soldat, uimit, i-a întrebat ce se întâmplă. Căpitanul, șocat de ceea ce văzuse, l-a apucat de braț pe tânărul soldat, l-a adus în fața mașinii, a deschis capota jeep-ului şi i-a arătat tânărului că mașina nu avea motor. Replica băiatului a fost următoarea:
-”Acesta este Dumnezeul meu, căruia ma rog și îmi pun nădejdea !!!




DASCAL SI GADE
Sfantul Ioan din Kronstadt



                E curios ca oamenii suparaciosi, dupa agonia unei puternice si prelungite crize de mânie si dupa ce au trecut prin toate chinurile unei asemenea crize, devin blânzi si smeriti ca buni de pus la rana! Ceea ce este valabil pentru starile de mânie si rautate e valabil si în cazul altor patimi. Însusi Domnul ne-a aratat ca patimile se osândesc prin ele însele, mor de propria lor agonie. Asa sunt pedepsite trufia, invidia, ura, zgârcenia, arghirofilia. Fiecare patima îsi este siesi dascal si gâde în tot omul care o suporta.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 193




Sursa: Pr. ALEXANDRU STANCIULESCU BARDA










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu