vineri, 10 februarie 2023

Alexandru Stanciulescu Barda - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ - DOAR O VORBĂ

 



In memoriam: Iancu Gheorghe

 

 

Am auzit de dânsul încă din primii ani de la venirea mea ca preot în Malovăț. Lumea vorbea cu mult respect de ,,nenea Iancu” sau, pur și simplu, de ,,Neamț”. Ușor-ușor am aflat mai multe. Era originar din Malovăț. Mama îi provenea din Bârda, din familia Garaiac. Plecase demult în Germania. În Malovăț păstrase casa părintească, o amenajase cu strictul necesar, ca să aibă un trai cât de cât civilizat. Venea în fiecare vară în Malovăț și-și petrecea concediul în căsuța sa. Am vorbit puțin cu dânsul, fiindcă era un om rezervat, prudent, greu îi câștigai încrederea.

 

Cea mai grea problemă pentru nenea Iancu era apa. Trebuia să care cu găleata de la oarecare distanță și asta nu-i convenea. Plătea câte o vecină să-i aducă apă, dar asta nu era o soluție. A studiat cu atenție împrejurimile satului, a reflectat atent, a făcut planuri și socoteli și până la urmă a hotărât să facă o investiție importantă. A forat undeva în marginea satului, unde era un izvoraș de apă abia vizibil, a introdus niște tuburi uriașe și a făcut acolo rezervor. A pornit apoi cu șanțuri și conducte și a adus apa acasă la dânsul. A fost de acord să se racordeze la rețeaua nou construită de dânsul toți cei din  mahalaua unde era casa dumnealui. Pentru prima dată se putea vorbi de apă la robinet în Malovăț. Pentru materialele consumate pentru rezervor și rețea nu a pretins nimănui nici un ban; pentru lucrările efectuate a plătit cinstit pe fiecare muncitor. Erau oameni din sat, pe care-i plătea cu ora. La noi se obișnuia plata la zi, el plătea la oră și plătea ,,boierește”, așa că toți erau mulțumiți.

 

A venit Revoluția și nenea Iancu a revenit în România cu ajutoare pentru satul lui. Erau haine și medicamente pentru dispensarul comunei. Le-a adus cu un tir până la Hunedoara. De acolo trebuiau transportate cu o mașină până la Malovăț.

 

Fiindcă aveam o mașină mai mare, un ARO, notarul comunei, regretatul Manolea Emanoil, m-a rugat să fac eu acest oficiu.

 

Am stabilit cu domnul Iancu toate detaliile privind călătoria de-a doua zi. Mama a pregătit mâncarea pentru noi. A fript o găină la cuptor, a făcut o pâine pe vatră, a mai pus un caș proaspăt la pachet și alte mărunțișuri. În dimineața stabilită am pornit la drum cu Domnul Iancu. Am mers vorbind până la Hunedoara și  înapoi. Domnul Iancu era curios să știe multe și de toate cu privire la învățătura ortodoxă. Parcă am fost la un examen tot timpul. Erau întrebări subtile, venite din partea unui om citit, cu o cultură religioasă solidă. Mă minunam de câte știa dumnealui și de câte dorea să mai știe. M-am minunat, când am aflat că fusese muncitor, mecanic dacă nu mă înșel. Pentru o asemenea poziție socială erau impresionante cunoștințele religioase pe care le avea și nelămuririle sale.

 

Am vizitat împreună Mânăstirea Lainici. A văzut că sunt interesat de o carte, Urmarea lui Hristos, de Giovani Papini. I-am vorbit despre carte, dar nu mi-am permis s-o cumpăr, fiindcă era foarte scumpă pentru buzunarul meu. Mi-a cumpărat-o dânsul și mi-a spus s-o țin ca amintire de la dumnealui.

 

Undeva, pe traseu, ne-am retras pe o poiană și am pus masa. El a mâncat din cea adusesem eu de acasă. Mânca cu o poftă, pe care n-o înțelegeam atunci. Avea și dânsul mâncare la ,,traistă”. Tot felul de cutii și cutiuțe, cu tot felul de bunătăți. Dumnealui n-a gustat din acelea, dar pentru mine au fost un deliciu, fiindcă nu mai văzusem așa ceva. Azi găsesc asemenea preparate chiar și în magazinele din sate, dar nu le cumpăr și nici nu-mi place acea mâncare! Știu eu de ce!

 

Am încărcat mașina cu haine și medicamente și am pornit înapoi. Discuțiile au continuat, dar eu tot n-am avut vreme să-l întreb, spre exemplu, pe Domnul Iancu cum de a ajuns el în Germania Federală, și-a dus și familia cu sine, s-a stabilit acolo, dar vine în fiecare vară, singur sau cu  familia, la Malovăț, unde stă cel puțin o lună.  Înainte de 1989 era de neconceput un asemenea comportament. Și, totuși, lui i se permitea!

 

A mai trăit câțiva ani, dar nu ne-am mai întâlnit. Abia după moartea sa am aflat de la o rudă a lui din Malovăț că, în Germania, era pastor în cadrul unui cult neoprotestant![1]

 

Pr.  Al. Stănciulescu-Bârda

[1] In memoriam: Iancu Gheorghe, în ,,Scrisoare pastorală”, an.  XVI (2017), nr.  355, pp.  4-5; în vol.  Scrisoare pastorală, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, vol.  IX, 2018, pp.  533-535.

 

 

 

PASARILE DE NOAPTE

- Parintele Ilie Cleopa -

 

 

Minune preaslavita a întelepciunii si a puterii nemarginite a Ziditorului se vede la pasarile cele de noapte, care noaptea se hranesc, si pe întuneric în loc de lumina îl au, precum sunt huhurezii, bufnitele si altele multe de acest fel. Deci, de la pasarile ce vad la întuneric si la lumina orbesc, sa ne mutam cu gândirea la înteleptii veacului de acum, care se îndeletnicesc numai cu întelepciunea cea desarta, ca asemenea sunt cu huhurezii si cucuvelele, care puternica au vederea noaptea, iar dupa ce straluceste soarele, se întuneca si orbesc, caci si aceia cu întelepciunea cea desarta prea iute catre vederea desertaciunilor sunt iscusiti, iar la întelepciunea cea adevarata si duhovniceasca si la întelegerea luminii celei adevarate ce vine de la Duhul Sfânt, sunt cu totul întunecati si orbi.

 

Parintele Ilie Cleopa, Opt cuvinte despre minunile lui Dumnezeu din zidiri, Ed. Episcopiei Romanului si Husilor, Roman, 1996, cap. 5: Minunile lui Dumnezeu din lumea vietuitoarelor , p. 49-53

 

 

 

ROADE PARGUITE

- Sfantul Teofan Zavoratul -

 

 

Vazând roadele bine coapte, lucratorul de pamânt sârguieste sa le culeaga, ca sa nu sufere vatamare: si Tu, Mântuitorule, îi culegi pe cei alesi, care cu dreptate se ostenesc.

 

Iar noi, cei lenesi si slabi cu voia, staruim în învârtosarea noastra si roada noastra ramâne întotdeauna nepârguita, fiindca nu ne hotarâm sa ne ostenim, fara a ne cruta pe noi însine, ca sa ne pârguim în faptele cele bune si sa fim adunati pe drept în jitnita vietii.

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 86-87.



Cărămida

 

 Un tânăr, care era un om de bază în firma sa, conducea noul său Jaguar cu destulă viteză, într-o regiune ce nu avea un renume prea bun.

 

Era atent ca nu cumva vreun copilaș să-i iasă brusc în față dintre mașinile parcate. La un moment dat, crezând că a văzut ceva mișcându-se, a încetinit. Dar în loc să vadă vreun copilaș, o cărămidă a lovit cu putere ușa laterală a Jaguarului său. A frânat brusc și dând înapoi, s-a îndreptat spre direcția din care fusese aruncată cărămida.

 

Vădit înfuriat, a sărit din mașina sa și a prins un băiețel care se găsea în apropiere. L-a îmbrâncit și lipindu-l cu spatele de o mașină parcată, a țipat la el: „De ce ai făcut asta? Și cine ești tu? Cine te crezi? Asta e o mașină nouă și cărămida ce ai aruncat-o i-a făcut o pagubă serioasă. De ce ai făcut-o?”.

 

Băiatul, ca să se apere, i-a spus: „Vă rog, domnule, vă rog!!! Cer iertare, dar nu am știut ce altceva să fac… Am aruncat cărămida, fiindcă nimeni nu oprea”.

 

Cu lacrimile curgându-i pe obraji, băiețelul a arătat spre locul aflat în spatele unei mașini parcate. „Este fratele meu. Căruciorul lui pentru invalizi s-a răsturnat pe trotuar, iar el a căzut din cărucior. Însă eu nu pot să-l ridic”.

 

Băiețelul a cerut de la tânăr: „Ați putea să mă ajutați, vă rog, să-l pun înapoi în scaunul său? Este lovit și este prea greu ca să-l ridic singur”.

 

Șoferul a rămas ca trăznit… A încercat să-și revină, apoi l-a ridicat repede pe băiatul invalid în căruciorul său, după care a luat un șervețel și a curățat în grabă rănile băiatului. Dintr-o privire și-a dat seama că rănile erau doar la suprafață și că aveau să se vindece repede.

 

„Vă mulțumesc!… Dumnezeu să vă binecuvinteze!” a spus plin de recunoștință băiețelul acelui străin. Șoferul, tulburat, privea pe băiat cum împingea căruciorul cu fratele său pe trotuar, mergând spre casă.

 

S-a întors la Jaguarul său după mult timp. Paguba pricinuită mașinii nu era mică, dar tânărul niciodată nu a dus mașina la reparat. A lăsat-o special ca să-i aducă aminte de următorul mesaj:

 

„Să nu-ți trăiești viața atât de repede, încât să-l silești pe celălalt să-ți arunce o cărămidă, ca să-ți atragă atenția”.

 

Dumnezeu șoptește în sufletele noastre și vorbește inimilor noastre. Uneori, când nu avem timp să-L ascultăm, ne aruncă cu câte o cărămidă…

 

Și atunci rămâne la alegerea noastră dacă să ascultăm sau nu…




Valentina

 

 

Despre Valentina Gârlă din Iaşi s-a auzit până departe, în ţară şi străinătate. S-au scris cărţi şi articole despre dânsa, a participat la diferite emisiuni televizate, participă la întâlniri cu publicul, altfel spus, trăieşte în mijlocul lumii şi al evenimentelor.

 

Valentina s-a născut într-o familie numeroasă. Nenorocirile nu au ocolit-o nici în ani copilăriei, ba dimpotrivă, au marcat-o pentru tot restul vieţii. Un accident stupid i-a cauzat pierderea vederii pentru tot restul vieţii. Se părea că totul este pierdut, că va ajunge o cerşetoare oarecare, aşa cum sunt mulţi. Dar n-a fost aşa. Fetiţa aceea era o luptătoare. Nu s-a dat învinsă şi Dumnezeu a ajutat-o să fie şi o învingătoare. Nu s-a lăsat pradă deznădejdii. Cu eforturi, pe care numai Dumnezeu le ştie, şi-a dezvoltat alte simţuri şi organe de simţ. Aceasta a făcut ca azi să ajungă o adevărată vedetă.

 

Valentina a început încă din copilărie să vadă cu ochii săi interiori. Ştia exact ce se petrece în jurul său, cât şi la distanţe foarte mari, depăşind astfel cu mult pe cei pe care aveau vederea perfect sănătoasă. Valentina citea lucrurile şi oamenii. Le descifra trecutul, prezentul şi viitorul, le descoperea tainele şi bolile, gândurile şi leacurile. Uşor-uşor, lumea a înţeles că are de-a face cu un adevărat fenomen. Copilăria şi tinereţea au însemnat pentru Valentina muncă de rob, asprimea vieţii până la insuportabilitate, umilinţă şi lacrimi. Handicapul de care suferea fizic îi cauza o suferinţă psihică mult mai mare. Dar nu s-a lăsat învinsă!

 

Capacităţile sale paranormale au continuat să se dezvolte, făcând-o pe Valentina tot mai căutată. Au început să-i bată la poartă medici şi miliţieni. Valentina ştia ca nimeni altul să pună diagnostice, să indice leacuri, să descopere infractorii.

 

Se părea că e o biruitoare. Părea numai! Nenorocirile nu o ocoleau. În urma unei suferinţe necruţătoare, soţul a rămas imobilizat la pat pentru tot restul vieţii, iar unicul copil s-a stins…!

 

Şi totuşi…, Valentina a găsit puterea necesară să meargă mai departe, să nu se dea înfrântă. Şi-a continuat activitatea în spitale şi pe unde era nevoie de dânsa. Şi era multă nevoie, fiindcă era şi multă suferinţă în lume. Suferinţă trupească şi sufletească! Iar dânsa nu putea să rămână indiferentă la aceasta. Uita propriile suferinţe şi se dedica alinării suferinţei celorlalţi. Înainte de ’89 se vorbea în şoaptă de Valentina. După aceea, existenţa ei n-a mai fost un secret. Vestea ei s-a dus până departe, aşa că cei de la NASA au invitat-o în SUA, ca să-i testeze capacităţile paranormale pe care le avea.

 

La o discuţie pe care am avut-o cu Valentina în particular şi apoi într-o emisiune TV, am fost uimit în primul rând de modestia şi de seninătatea acestei femei. Zâmbetul ei încurajator dădea speranţă şi celor fără de speranţă. Nu uita niciodată să-i îndrume pe toţi spre credinţă puternică în Dumnezeu, singurul Doctor adevărat. Radiografia pe fiecare de la cap până la picioare şi-i spunea ce boli a avut, ce boli are şi ce primejdii îl pasc în viitor. Dincolo de aceasta, le vorbea de bolile sufleteşti, de patimile şi apucăturile fiecăruia, de pericolele ce-l aşteaptă. Totul era exprimat într-o pitorească limbă românească presărată de regionalisme moldoveneşti. Nu accepta să i se spună „Doamna Valentina“. Replica ei era dezarmantă: „- Când m-am botezat, mi-a pus numele Valentina, nu Doamna Valentina!“.

 

Era îngrozită de câtă meschinărie sufletească „vede“ în oameni, în aura lor. Credea cu tărie în posibilitatea de redresare morală a societăţii româneşti.

 

Pretutindeni era asaltată de cei care aveau nevoie de ajutorul ei. Lucrul acesta te uimea. Eram obişnuiţi să vedem nevăzătorii la colţul străzii cerşind ajutorul trecătorilor. Iată că Valentina a ajuns în situaţia de a i se cerşi ajutorul de cei consideraţi de societate „întregi“. Discuta cu oameni învăţaţi şi oameni simpli cu uşurinţă, deşi a absolvit doar clasa I-a…! Aşa cum s-a spus în repetate rânduri, Valentina este un fenomen![1]

 

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

[1] Valentina, în ,,Datina”, Tr.  Severin, an.  XIII (2002), 24-25 aug., p. 5; în vol.  Piscuri și prăpăstii, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 2005, pp.  80 – 82.

 

 

 

ADANCUL BUCURIEI ADEVARATE

- Fericitul Trifon Turkestanov -

 

 

Întocmai ca un fulger ce lumineaza camarile ospatului, facând sa para jalnica-a facliilor lumina, asa ai stralucit si Tu într-al meu suflet pe neprins de veste, în vremea celor mai adânci trairi de bucurie ale vietii. Si dupa luminarea Ta fulgeratoare, cât de lipsite de culoare, întunecate si nalucitoare pareau a fi acele bucurii. Sufletul meu spre Tine nazuieste.

 

Slava Tie, hotar si tarmurire a celei mai înalte nazuinte omenesti!

Slava Tie pentru neostoita noastra însetare dupa împartasirea cu Dumnezeu.

Slava Tie, Celui Ce ai însuflat în noi nemultumirea de cele pamântesti;

Slava Tie, Celui Ce cu razele Tale cele mai gingase ne-ai învesmântat.

Slava Tie, Celui Ce stapânia duhurilor întunericului ai surpat si ai osândit spre nimicire orice rau;

Slava Tie pentru aratarile Tale, pentru fericirea de a Te simti si de a vietui cu Tine.

Slava Tie, Dumnezeule, întru vecie!

 

Fericitul Trifon Turkestanov, Cunoasterea lui Dumnezeu prin mijlocirea firii vazute, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, cap. Acatist de Multumire „Slava lui Dumnezeu pentru toate”, p. 129-130

 

 

 

LICARIREA TABORULUI

- Fericitul Trifon Turkestanov -

 

 

De ce oare zâmbeste faptura întreaga în zilele de praznic? De ce oare atunci se revarsa în inima o minunata usurare, cu nimic dintre cele ale pamântului asemanatoare, si însusi vazduhul altarului si al bisericii se face purtator de lumina. Aceasta e adierea harului Tau, aceasta e licarirea luminii Taborului; atunci si cerul si pamântul, pe Tine laudându-Te, Îti cânta: Aliluia!

 

Fericitul Trifon Turkestanov, Cunoasterea lui Dumnezeu prin mijlocirea firii vazute, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, cap. Acatist de Multumire „Slava lui Dumnezeu pentru toate”, p. 133




Părintele Galeriu

 

 S-a stins părintele Galeriu! A fost ca o făclie, care a ars intens, revărsând în jur lumina şi căldura, mângâind, încurajând, dând speranţe! S-a stins un mare preot, un mare predicator, un mare Duhovnic, un mare profesor. L-a plâns familia, l-au plâns enoriaşii, l-au plâns foştii săi studenţi, l-a plâns o ţară. Toţi îl cunoaştem din diverse împrejurări şi îi păstrăm un respect profund, o dragoste curată. Era ca unul drag din familiile noastre. Când aveam prilejul să-l ascultăm vorbind, predicând, fie la biserică, fie cu prilejul nenumăratelor conferinţe, pe care le ţinea prin ţară, fie cu prilejul emisiunilor de la radio sau televizor, încetam orice activitate, puneam zăbăluţă oricărui gând străin. El era ca un magnet: atrăgea toţi ochii şi toată atenţia asupra sa. Era, la un moment dat, alături de părintele Stăniloae, personalităţile cele mai credibile ale Bisericii Ortodoxe Române. Pentru ei îi iertai pe toţi!

 

Eram student la Teologie în Bucureşti, când a venit acolo ca spiritual. Această funcţie echivala cu cea de pedagog în învăţământul preuniversitar. Auzeam de dânsul că fusese preot la biserica „Sfântul Vasile” din Ploieşti şi acolo se ducea lumea puhoi, ca să-i asculte predicile. Unii ziceau că fusese luat forţat de acolo şi adus la facultate pe „linie moartă”, ca să nu mai stânjenească propaganda ateistă. Era aşa cum îl ştim cu toţii: un bătrân cu barbă şi plete bogate, cu privire blândă dar scrutătoare. Treizeci de ani l-am tot văzut după aceea şi n-am surprins vreo schimbare în înfăţişarea dumnealui.

 

Aveam în facultate şi un alt spiritual, părintele Ştefan Alexe. Dânsul era un om cult, format în şcolile germane, fost preot în Germania, gata oricând să te ajute dacă erai la nevoie, gata să te sfătuiască, dar necruţător cu indisciplinaţii. Pentru mulţi era o adevărata teroare: scădea notele la purtare, tăia bursele, exmatricula, chema părinţii.

 

Când a venit părintele Galeriu, nu ne venea a crede că un spiritual poate să fie şi altfel. Părintele Galeriu era un om cult, dar reuşea să se apropie de sufletul nostru adolescentin. Nu cred că a dat vreo sancţiune vreunui student vreodată. Cel mult, dojenea cu vorba, dar în aşa fel încât mustrarea îţi pătrundea în adâncul fiinţei şi nu o uitai poate tot restul vieţii. Mustrarea lui era ziditoare, parcă te scula din mormânt. Chiar avea o expresie pentru cei ce întârziau la rugăciune ori biserică: „- Scoală-te, Lazăre!”.

 

Pe dânsul îl puteai găsi oricând gata să-ţi asculte păsul, să-ţi înţeleagă durerea, necazul. Îţi citea sufletul ca pe carte, fără să-i spui o vorbă. Privea o fotografie şi-ţi vorbea minute în şir despre calităţile sau defectele persoanei respective, fără a fi văzut-o vreodată. Era un psiholog subtil, care înţelegea oamenii şi viaţa mai bine ca oricare altul. Suferea cu fiecare. Foarte rar l-am văzut bucurându-se, zâmbind. Parcă era săpat în piatră chipul său.

 

Citate din Sfânta Scriptură, din Sfinţii Părinţi, din lucrările oamenilor celebri ai lumii erau ceva firesc, veneau pe buzele dumnealui cu o naturaleţe dezarmantă. Citea mult literatură teologică străină şi în predicile sale folosea materialul cules în mod magistral. Când vorbea dânsul, sâmbătă seara, la Vecernie, în special, la biserica „Sf. Ecaterina” a Facultăţii de Teologie din Bucureşti, venea lumea ca la Paşti. Nu lipseau studenţii. Se dusese vestea de predicile sale şi veneau oameni de credinţă, minţi subţiri, dar şi inimi pioase să-l asculte cu aviditate. Şi aveau ce să audă!

 

Înainte de a predica, părintele Galeriu îngenunchea în altar, îşi răzima capul de Sfânta Masa şi se ruga să-i dea Dumnezeu cuvânt cu putere multă. Şi Dumnezeu îi dădea cu prisosinţă. Îşi începea predicile fie cu voce suavă, plecând de la istorioare simple, pe înţelesul tuturor, fie „ex abrupto”, cu voce puternică, aproape strigată, care făcea să îngheţe orice şoaptă şi orice mişcare. Vocea lui urca sprintenă până la bolţile bisericii, de multe ori până la porţile cerului, trăgând după dânsa pe cei doritori de înălţare; vocea lui cobora alteori, gravă, îngrijorată, tremurată, până în adâncurile iadului, smulgând de acolo pe cei împotmoliţi şi rătăciţi. N-am văzut apostoli decât în icoane, dar cred că părintele Galeriu era un apostol al lui Hristos rătăcit în vremurile noastre, la cumpăna de veacuri şi de milenii.

 

În centrul predicii sale era întotdeauna Hristos, cu Jertfa şi Învierea Sa; cuvântul lui crea, zidea şi răscumpăra. Teza sa de doctorat în teologie, Jertfă şi Răscumpărare, nu semăna cu nimic altor teze pentru obţinerea acelui grad. Părintele Galeriu trăia ceea ce scria, trăia ceea ce spunea. Fiecare cuvânt îi era ca un copil. Retrăia prin el şi avea grijă să nu-i scape oricum şi fără rost. De multe ori poetul Ioan Alexandru, alt magistral orator al Bucureştiului, era anunţat cu surle şi chimvale că vorbeşte la o anumită oră la Ateneul Român, ori la Muzeul Literaturii, dar la acea oră Ioan Alexandru se afla în biserica „Sf. Ecaterina”. Nu pleca de acolo până nu-i auzea predica părintelui Galeriu şi nu-şi reîncărca bateriile din „electricitatea”, din forţa spirituală, pe care bătrânul o răspândea şi o împărtăşea tuturor.

 

L-am avut profesor de Teologie Fundamentală. Acolo era magnific. Uita de noi cei din sala de curs, iar noi uitam de noi înşine. Discursul lui nu semăna cu cursurile celorlalţi profesori. Nu era didacticist, scolastic, sec, rece, distant, academic, ci dimpotrivă, Părintele Galeriu analiza aspectele profunde ale existenţei cu competenţa unui savant, dar ştia să le expună pe înţelesul tuturor cu măiestria unui orator de elită. Orice întrebare sau nedumerire a noastră putea să constituie începutul sau miezul unei noi prelegeri. Nu ştiu dacă se conducea după programe, nu ştiu dacă îşi structura cursul după metodele didactice propriu-zise; ştiu doar că abia aşteptam să vină orele dumnealui, abia aşteptam să-l auzim, să-l vedem. Ne umplea sufletul de bucurie mare, nemărturisită în cuvinte, a descoperirii, a cunoaşterii adevărului.

 

Poate că cei care ar fi vrut să scrie o carte de Omiletică, de Catehetică, de pastorală n-ar fi trebuit să meargă în biblioteci să consulte bibliografii de specialitate, ci ar fi trebuit să stea o vreme în preajma părintelui Galeriu, ca să cunoască „pe viu” ce înseamnă să fii preot şi predicator.

 

Ca preot era mare, ca om avea slăbiciunile sale. Era un om hăituit, un om cu frica intrată în oase. Puşcăria îşi lăsase amprenta adânc asupra sa. Am constatat aceasta, în momentul în care i-am spus că am auzit vorbindu-se la radio „Europa liberă” de inginerul Galeriu, care fugise în străinătate. L-am întrebat dacă nu cumva este fiul său. A tresărit înfricoşat, s-a speriat de-a binelea, a ezitat puţin, apoi a răspuns evaziv, diplomatic: „- Neamul românesc e mare, copile! Sunt mulţi cu numele acesta în Țara Românească!”

 

Dacă până atunci îi fusesem ucenic apropiat, de atunci simţeam că mă ţine oarecum la distanţă.

 

După Revoluţie l-am văzut vorbind, asemenea părintelui Stăniloae, în balconul Universităţii cu prilejul istoricei adunări a „golanilor”. Mulţimea îl asculta înfrigurată şi-şi zămislea în suflet speranţa unor vremuri noi.

 

Deşi vârsta îşi spunea în mod evident cuvântul, nu pregeta să călătorească prin ţară, acolo unde era chemat, să vorbească mulţimilor, asemenea Sfinţilor Apostoli de altădată.

 

Se spune că într-o zi călătorea cu trenul spre Timișoara. În compartimentul în care se afla dânsul a urcat o doamnă oarecare. Când l-a văzut îmbrăcat preot, cucoana a început să toace ca o meliță tot ceea ce învățase pe la ,,Ștefan Gheorghiu” sau la vreo școală de partid cu privire la rolul muncii. Mereu repeta cu obstinație: ,,- Munca l-a creat pe om! Dacă n-ar fi muncit, omul ar fi și azi animal!”

 

Părintele Galeriu a tăcut, lăsând-o să-și termine ,,muniția”. Când ea  s-a oprit, socotind că l-a făcut zob pe ,,popa” din fața ei, Părintele Galeriu a replicat calm: ,,- Și boul a muncit, cucoană, de milioane de ani și tot bou este!” Femeia a rămas fără grai. Nu se așteptase la așa afirmație. Până la Timișoara s-a așternut liniștea în compartiment. Pe peron, Părintele se îndrepta spre ieșire. Cineva l-a prins de mână. S-a întors. Era femeia ,,filozoafă” din compartiment. Cu glas sfios i-a spus: ,,- Vă rog să mă iertați, părinte!” ,,- Dumnezeu să te ierte! Să mergi să te spovedești!” A făcut semnul binecuvântării asupra ei și a plecat mai departe. Acesta era Părintele Galeriu!

 

S-a sfârşit după o grea suferinţă fizică şi a plecat în împărăţia Celui Mare şi Veşnic, pe Care L-a iubit şi L-a slujit cu credinţă toată viaţa!

 

Dumnezeu să te ierte, iubite părinte![1]

 

Pr.  Al. Stănciulescu-Bârda

[1] „Datina”, Tr. Severin,  XIV (2003), 3482 (6-7 sept.), p. 3; 3483 (9 sept.), p. 3 în ,,Telegraful român”, Sibiu, an. CLI(2003), nr. 20-32(1-15 aug.), pp. 1-2; în vol.  Urme, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 2011, pp.  274 – 277.

 

 

 

MAMA SI COPILUL

- Arhiepiscopul Iustinian Chira -

 

 

O mama buna îsi creste copilul în cântec sfânt si rugaciune. Acestea sunt primele daruri pe care o mama, o femeie crestina, le poate face copilului ei. Cântecul de leagan si rugaciunea, murmurate usor, linistesc si dezvolta în firea noului nascut sentimente nobile si curate. Mama si copilul sunt doua fiinte care nu pot fi despartite. Cine nu cinsteste pe mama întristeaza si raneste adânc pe fiul mamei. Cine iubeste pe fiu aduce cea mai mare bucurie mamei. Asa este în viata noastra a tuturor. Asa este si în viata cea dumnezeiasca, în viata cea cereasca.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 68-69.

 

 

 

Cum să ne păstrăm sănătatea sufletului și a trupului

- Sfântul Teofan Zăvorâtul -

 

 

Înfrânarea patimilor este mai bună decât orice medicament; şi prelungeşte durata vieţii... Aţi solicitat tratament. Iată tratamentul. Alergaţi la Maica Domnului şi ea totdeauna vă va ţine în stare de bucurie...

 

Sănătatea nu depinde numai de hrană, ci cel mai mult de liniştea sufletească. Viaţa în Dumnezeu, desprinzându-se din valurile lumii, umbreşte cu pace inima, iar prin aceasta ţine şi trupul tot în stare de sănătate. Neliniştea duhului şi patimile strică sângele şi vatămă în mod radical sănătatea. Postul şi, în general, viaţa trăită în post sunt cel mai bun mijloc pentru păstrarea sănătăţii şi înflorirea ei.

 

A vă păstra sănătatea este o datorie. Păstraţi-o! Căci şi cei sănătoşi trebuie să se gândească la moarte. Ea este în spatele tuturor şi fiecare trebuie să se întoarcă mai des la gândul: iată, vine moartea!

 

(Sfântul Teofan Zăvorâtul, Sfaturi înțelepte, traducere de Cristea Florentina, Editura Egumenița, pp. 281-282)



Pr. Prof. Mircea  Chialda

 

Era profesorul de Vechiul Testament și Limba ebraică, dar și  rectorul institutului. Cred că era un om obosit, plictisit, copleșit de activitățile administrative. Îi era lehamite să predea, mai ales Limba Ebraică. Cred că limba respectivă era un coșmar și pentru dânsul, că pentru studenți…! Mai târziu am răsfoit o gramatică a Limbii Ebraice a poetului Ioan Alexandru, care o preda la Universitatea din București. Mda! Era un manual după care puteai să înveți. Se vedea că era scris de un om care cunoaște materia pe care o predă și știe s-o facă  accesibilă. La Vechiul Testament venea rar. Mereu se iveau alte treburi mai importante!

 

Omul acela mi-a dat impresia că este  pus politic în funcția respectivă, că nu-i place ceea ce face și că vrea să se scape de obligațiile de serviciu și să plece acasă. Nu l-am văzut niciodată slujind ca preot la vreo slujbă. Cred că purta reverenda mai mult din obligație, pentru că nu avea ce se face.

 

Ceea ce mi-a trezit repulsie, a fost patima lui pentru fumat. Cea mai mare parte din timp avea țigara aprinsă în mână. De altfel, mâinile sale erau galbene de tutun. Fie că era în cabinetul doctoranzilor, fie pe coridoarele facultății, trăgea din țigară fără perdea. Studenții și doctoranzii străini, știindu-i patima, îi aduceau drept ,,peșcheș” țigări Kent și băuturi fine, în special Whisky. Și el nu refuza pe nimeni!

 

Am învățat de mic, de la părinții mei, că unui preot trebuie să-i spui ,,Sărut-mâna!” Așa am învățat apoi în seminar. La facultate, neștiind cutumele de acolo, i-am zis Părintelui Chialda ,,-Sărut mâna!”  într-o zi, când l-am întâlnit pe coridor. Mi-a replicat nervos: ,,- Ce, nene, sunt cucoană?!” Am rămas blocat.

 

Mai târziu, când am conspectat colecțiile revistelor bisericești centrale și câtorva eparhiale ca să le realizez bibliografiile, am observat cu ușurință că Părintele Chialda era aproape absent din paginile lor. Câteva articole au reprezentat ,,opera” lui științifică. Mda!

 

Părintele Chialda a fost unul dintre profesorii de la care am învățat cum nu trebuie să fiu ca preot!

 

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

 

 

 

MILOSTENIA

- SF. CLEMENT ROMANUL -

 

 

Bună este milostenia ca pocăinţă pentru păcat, mai bun este postul decât rugăciunea, iar milostenia decât amân­două, „dragostea apoi acoperă mulţime de păcate“ (I Petru, 4, 8) şi rugăciunea din conştiinţa bună izbăveşte de moarte. Feri­cit va fi tot cel care va fi aflat desăvârşit în (toate) acestea, căci (mai ales) milostenia aduce uşurare.

 

 

 

IMPULSUL TICALOS

- Sfantul Sofronie Saharov -

 

 

Sa presupunem ca numai odata în întreg cursul existentei mele am avut un impuls ticalos, de moment, spre crima. Pâna când nu voi alunga aceasta idee din inima mea printr-un act de cainta, ea va ramâne în mine ca o pata întunecata cu neputinta de ascuns. ,,Caci nimic nu este acoperit care sa nu se descopere, si nimic ascuns care sa nu fie cunoscut” (Luca 12, 2).

 

Sfantul Sofronie Saharov, Rugaciunea – experienta Vietii Vesnice, traducere de diac. Ioan I. Ica jr., Ed. Deisis, Sibiu, 2007, p. 93.




Prof. Alexandru Elian

 

Demult am vrut să scriu despre profesorul meu Alexandru Elian, dar n-am putut. O personalitate prea complexă pentru a fi cuprinsă în cele câteva rânduri din articolul de faţă. O fire robustă şi fizic şi intelectual, cum n-am prea avut ocazia să văd multe în viaţă. Ne preda la facultate Bizantinologia. Îl vedeam pe stradă. Era înalt, potrivit de gras, cu privirea întotdeauna îndreptată cu mult mai sus de linia orizontului, pierdut în gândurile sale. Când îl salutam, tresărea surprins, înclina uşor capul şi saluta cu un zâmbet fugar. La cursuri vorbea liber. Totul la el părea ca o depănare de amintiri. Îi era atât de familiară materia predată, încât părea un bunicuţ ce le spune copiilor poveşti cu feţi frumoşi. Dintr-o materie seacă, plină de nume şi de date făcea o istorie plină de viaţă, cu problematizări şi picanterii, cu caracterizări de personaje, cu multe, multe istorioare plăcute şi pline de farmec din viaţa bizantină. Reuşea să reînvie o lume demult apusă, iar mintea noastră de tineri realiza un film extraordinar al acelor vremuri, fiindcă regizorul avea tact de maestru şi ştia cum să conducă acţiunile. Cursul propriu-zis (suportul de curs) era la bibliotecă: un dosar cu cca. 20-30 de pagini dactilografiate pentru fiecare semestru. S-ar fi crezut că este cel mai uşor curs, dar nu era deloc aşa.

 

Spre deosebire de ceea ce ni se spunea în sală, cursul era

stufos şi plin de informaţii. Dacă l-ai fi învăţat pe dinafară

pentru examen, erai departe de a afirma că eşti pregătit la Bizantinologie. Profesorul Alexandru Elian avea metoda lui de examinare. Făcea bilete rareori, probabil când i se cerea în mod expres de către conducerea facultăţii. În mod obişnuit venea la examen fără bilete. Când îţi venea rândul, numai ce-l auzeai: „- Ia spune tu, drăguţă, ce ştii mai bine!“ Studentul îşi alegea o personalitate, o perioadă din istoria bizantină. „- Foarte bine, foarte bine, ia spune ce ştii!“ Spuneai într-un minut sau două ceea ce citisei în curs, după care tăceai. „- Ha, ha, ha, drăguţă, apoi împăratul… este o somitate în istoria bizantină. Dacă te-ai fi dus la bibliotecă şi ai fi citit cartea lui cutare şi a lui cutare ai fi aflat…“ Şi începea să spună multe şi de toate, încât examenul fiecăruia se transforma într-un nou curs. Dădea note mici şi le cântărea îndelung, după criterii numai de el ştiute.

 

Profesorul Elian era secretar la Academie, la Institutul de Studii Sud-Est-Europene. Era apreciat în lumea istoricilor ca un cărturar de mare calibru. Şi el ştia asta. Avea o mândrie a lui rar disimulată. Când îi spunea câte un student că la limba greacă, spre exemplu, a învăţat ceva deosebit de ceea ce ne spunea dânsul la un moment dat, profesorul Elian trecea la tablă, scria în greacă cu o uşurinţă uimitoare, făcându-ne să credem că e grec din tată-n fiu, iar la urmă ne spunea: „- Drăguţă, dacă va zice cineva că este altfel, să-i spui că profesorul Elian ţi-a spus aşa!“ Aşadar, „magister dixit!“

 

A scris extrem de puţin în viaţă. Doar câteva articole şi studii formează opera lui. Puţine, dar acelea sunt căutate cu sfinţenie de istorici. Părerea lui Elian într-o problemă de istorie era literă de Evanghelie pentru ceilalţi. Nu am găsit pe unul până acum care să aibă curajul să-l contrazică pe profesorul Elian în probleme de istorie. Fusese secretarul lui Nicolae Iorga în tinereţe. Am stăruit mult de dânsul în corespondenţa ce-am purtat-o după facultate, ca să-mi dea câteva pagini cu amintiri despre Nicolae Iorga pentru volumul ce nu l-am definitivat nici azi, dar n-am reuşit să-l conving. Mereu amâna, mereu se scuza, dar la lucru nu trecea.

 

Nu şi-a făcut ucenici. Era omul atât de absorbit de studiile sale, încât vrea un ucenic cel puţin tot atât de pregătit ca dânsul. Nici nu s-a căsătorit, tocmai pentru a se putea dedica în întregime ştiinţei.

 

Nu toţi studenţii erau încântaţi să aibă un asemenea profesor. Corigenţele şi repetenţiile din cauza Bizantinologiei erau multe şi asta îl făceau antipatic celor mai mulţi dintre studenţi. Se spune că într-un an, când mai mulţi erau ameninţaţi cu corigenţa, i-au pus studenţii gând rău. L-au urmărit şi au văzut la ce adresă locuieşte. Au dat telefon la salvare: „- Alo, sunt profesorul Elian şi am infarct. Vă rog să veniţi urgent să mă luaţi la spital de la adresa cutare…!“ În câteva minute a venit salvarea. Au sunat la uşă. Aveau şi targa. Profesorul a ieşit mirat. I-au spus că s-au prezentat să-l ducă la spital. „- Dar eu sunt perfect sănătos, drăguţă!“ A trebuit să plătească salvarea pentru anunţ eronat. Supărat, a lăsat jumătate din studenţi corigenţi. Cazul a ajuns până la patriarhul Justinian. Acesta l-a chemat şi i-a spus: „- Domnule profesor, noi facem preoţi, nu somităţi în Bizantinologie!“ Cu chiu cu vai, a mai trecut din ei până la urmă.

 

Profesorul Alexandru Elian impune prin cultură, eleganţă, seriozitate, sobrietate. Cel care l-a cunoscut pe dânsul ştie că a cunoscut un Om, un profesor adevărat. De câtva timp s-a stins din viaţă, dar pentru toţi foştii lui studenţi se identifică cu însuşi obiectul predat: Bizantinologia. El parcă venea din însăşi lumea bizantină, de la curţile împărăteşti de la Constantinopol, suveran desăvârşit al materiei predate, om cu maniere imperiale, meditând, competent şi grav, la curgerea vremii şi civilizaţiilor. Istoric şi filozof al istoriei şi al vieţii deopotrivă, mulţumindu-se cu puţin în plan material, dar nelimitat în cel spiritual, Profesorul Elian ne-a rămas un punct de reper major în formarea noastră, a zecilor de generaţii ce i-am fost studenţi cândva[1].

 

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

[1] Alexandru Elian, în ,,Datina”, Tr.  Severin, an.  XII (2001), nr. 2969(28-29 aug.), p. 5; nr. 2970(30 aug.), p. 5; în vol.  Piscuri și prăpăstii, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 2005, pp.  216 – 218.

 

 

 

ILUMINATUL STRADAL

- Sfantul Inochentie al Odessei -

 

 

Lumina harului nu se aseamana cu lumina întelepciunii pamântesti care, ca lumina lampilor de strada, lumineaza în vremea noptii, dar nu încalzeste deloc, nefiind în stare a da viata nici macar unui firicel de iarba. Dimpotriva, unde straluceste harul lui Hristos, acolo întreaga fiinta a omului se schimba si ajunge într-o asa stare, precum natura în vremea primaverii. Atunci însusi omul simte ca se petrece ceva neobisnuit cu el, ca se apropie de un fel de înnoire si regenerare.

 

Sfantul Inochentie al Odessei, Intelepciunea dumnezeiasca si rosturile naturii, traducere de patriarhul Nicodim Munteanu, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 42

 

 

 

TEMNITA

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

 

Vezi ca un om este zavorât în temnita, ferecat în lanturi, palid si uscat de tot. De la temnita aceasta stramuta-ti mintea la temnita vesnica a iadului, în care vor fi închisi cei osânditi pentru faradelege si în veci nu vor mai vedea lumina. De aceea, caieste-te pentru pacatele tale, ca sa nu ajungi si tu în acel loc al schingiuirii.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 72




 Un oltean de elită

 

Despre fraţii Dură auzisem în seminar. Pretutindeni erau apreciaţi la superlativ, atât de profesori cât şi de elevii mai mari, care-i cunoscuseră. Terminaseră cu media 10 seminarul de Craiova, iar Facultatea de Teologie din Bucureşti îi trimisese să-şi completeze studiile şi să-şi dea doctoratele în străinătate. Erau gemeni sub toate aspectele, doar după prenume se deosebeau…

 

Peste ani mi-a fost dat să-l cunosc personal pe unul dintre cei doi gemeni, părintele Ioan Dură. Era preot la Haga, în Olanda, pe atunci şi ne-am întâlnit la Patriarhie în Bucureşti. Ne-am împrietenit repede şi cred că prieteni vom rămâne pentru tot restul vieţii. S-a născut la Fedelşoiu în Vâlcea, fiu al cântăreţului bisericesc Vasile Dură. Primul doctorat în teologie şi l-a luat la Facultatea de Teologie din Atena, apoi al doilea la Facultatea de Teologie Catolică a Universităţii din Louvain, Belgia. Este primul român care a luat titlul de doctor la Louvain!

 

A fost hirotonit preot în 1980 şi numit la Parohia Română nou înfiinţată din Olanda. Acolo s-a străduit să construiască o biserică. Tot acolo a scos, timp de aproape 20 de ani, o revistă, „Mărturie ortodoxă“, foarte apreciată de specialişti din ţară şi de peste hotare pentru conţinutul său bogat în materiale de istorie şi teologie, cât şi pentru atitudinile foarte curajoase ale părintelui Dură. Din 1983 a fost numit şi preot la Bruxelles (Belgia), continuând să slujească în paralel şi la Parohia de la Haga. Începând din 1988 a fost primul profesor de religie ortodoxă acreditat la şcolile de stat din Belgia (clasele I-XII).

 

Soţia părintelui, doamna prof. Cristina, este de origine greacă şi predă engleza la un liceu din Bruxelles. Împreună se ocupă se creşterea şi educaţia celor şase copii ai lor. Cei mai mari sunt deja studenţi la Universitatea din Oxford (Anglia)!

 

Părintele Ioan Dură a fost mereu un protestatar şi un oltean plin de curaj. Înainte de 1989 a protestat la forurile internaţionale cerând intervenţia acestora pentru oprirea urgentă a demolării bisericilor, fapt care a dus la oprirea salariului ce-l primea din ţară. Nu l-au suspendat din funcţie, fiindcă era prea cunoscut şi putea deveni periculos prin valul de proteste ce le-ar fi cauzat pedepsirea sa mai severă. A scris mai multe cărţi şi le-a publicat în ţară şi în străinătate, nenumărate articole în publicaţii din Europa şi America. Participă la numeroase congrese, simpozioane şi sesiuni ştiinţifice, teologice şi ecumenice din diferite ţări. Colaborează la reviste de specialitate, teologice şi istorice din România, studiile sale fiind menţionate la loc de cinste în bibliografiile istorice ale României. A fost ales membru ori în foruri de conducere ale unor instituţii, asociaţii şi organizaţii de renume precum Societatea belgiană de studii bizantine, Societatea belgiană de studii neo-elenice, Comisia naţională mixtă pentru dialogul pastoral dintre Biserica Catolică şi Biserica Ortodoxă din Belgia, Societatea de studii canonice din Boston (SUA), PAX Cristi, Asociaţia culturală „I. Rizesi“ din Lemesos (Cipru), Fundaţia culturală „Antim Ivireanu“ (Rm. Vâlcea) şi altele.

 

Dorinţa părintelui Ioan Dură, mărturisită prietenilor apropiaţi este aceea de a se reîntoarce în ţară, de a sluji la o parohie într-un oraş cu tradiţie culturală, eventual de a preda la o Facultate de Teologie. Toate acestea pentru a-şi ajuta copiii să se apropie de România, pentru a nu-i lăsa să se îndepărteze pentru totdeauna de neamul românesc. Din păcate, nimeni nu l-a înţeles, iar forurile româneşti, care ar fi avut putere de decizie în acest sens, rămân surde şi nepăsătoare la dorinţa atât de firească, de sinceră şi de nobilă a unui om de cultură, a unui oltean de elită. E trist! E dureros de trist![1]

 

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

[1] Un oltean de elită, în ,,Datina”, Tr.  Severin, 2001, 16 mart., p.  6; în vol.  Piscuri și prăpăstii, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 2005, pp.  163 – 165; în vol.  Urme, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 2011, pp.  200 – 202.

 

 

 

Unde duce grija exagerată pentru bunurile pământești

 

 

 Cine pune preţ peste măsură, nepotrivit, pe lucrurile stricăcioase, acela Îl dispreţuieşte pe Însuşi Dumnezeu şi dispreţuieşte sufletul său nemuritor, care a fost zidit pentru Dumnezeu, pentru Cer, pentru nemurire, pentru veşnica vedere duhovnicească a slavei lui Dumnezeu şi a fericirii veşnice.

 

Ce nevrednică de sufletul omenesc, cel zidit după chipul lui Dumnezeu, este orice împătimire pământească, ce-l surpă şi îl ferecă de pământ şi de stricăciune ca să nu se înalţe la Dumnezeul său, Izvorul Cel dintâi și Viața Veşnică, și îl desparte de Dumnezeu şi îl face străin de El! Cât de zavistnic este ochiul omenesc, care doreşte să pună stăpânire pe întreaga lume şi pizmuieşte pe cei ce stăpânesc bunătăţile pământeşti, chiar dacă are şi el îndestul din ele! Ce batjocorire a firii sale duhovniceşti, ce trebuie să tindă spre bunătăţile duhovniceşti şi veşnice!

 

(Sfântul Ioan de Kronstadt, Despre tulburările lumii de astăzi, Editura Sophia, București, 2011, pp. 80-81)

 

 

 

Raceala Sufleteasca

- Sfantul Paisie Aghioritul -

 

 

Copiii primesc primele „raceli” duhovnicesti prin ferestrele deschise ale simturilor parintilor lor. Chiar din leagan îi copiaza pe parinti. De aceea si parintii trebuie sa lupte cu râvna sa-si îndeparteze patimile.

 

Sfantul Paisie Aghioritul, Mica filocalie, traducere de Parintele Victor Manolache, Ed. Egumenita, Galati, 2009, p. 28



Prințesa Diana

 

Buna-cuviință ne-a făcut să privim cu prudență elogiile exagerate ce s-au adus unor personalități din zilele noastre. Știm cu toții ce a însemnat cultul personalității în varianta românească și acum, la mai mulți ani de la explodarea baloanelor de săpun, ne întrebăm cum a fost posibil să ne pierdem capul atâția dintre noi în tot felul de manifestări grotești, ce aveau drept scop preaslăvirea unui semen de-al nostru. Omul perfect este un ideal greu de atins și nu cred că vreodată cultul personalității, în formele pe care noi le practicăm în secolul nostru, va desemna cu adevărat omul perfect.

Lady Diana a trecut dincolo. Greu de crezut, dar adevărat. Ne obișnuisem cu ea pe ecranele televizoarelor, pe foile revistelor și ziarelor. Ei i se adresau cele mai elogioase aprecieri. Ea era socotită cea mai frumoasă femeie din lume, cea mai inteligentă, cea mai bogată. Ea avea cea mai mare popularitate, ea era ,,vip”-ul zilei. Publicațiile găseau un adevărat deliciu în a prezenta, pe pagini întregi, cele mai nesemnificative elemente din viața și activitatea acestei femei. În reportajele în care apărea, totul era perfect. Fiecare gest, fiecare vorbă, fiecare zâmbet sau privire erau studiate, atent regizate. O celebritate a lumii ivită prompt în topurile specifice și, după o atât de scurtă vreme, dispărută pentru totdeauna.

 

Dianei i s-au exacerbat meritele, dar i s-au minimalizat defectele. Ba uneori și acestea i-au fost prezentate drept merite incontestabile. Realitatea rămâne însă ceea ce este, iar o analiză lucidă și obiectivă a faptelor ne va reliefa aspecte mai puțin comentate din viața acestei femei.

 

Viața i-a oferit totul. A beneficiat de calități fizice, pe care puține femei le au la un asemenea nivel: frumusețe, inteligență, distincție; a ajuns soția viitorului rege al unuia dintre statele cele mai puternice ale lumii. Puține femei pot spera la o asemenea poziție socială. Avea bogăție fără seamăn. Avea familie, avea copii. Avea totul pentru a fi fericită, pentru a atinge idealul feminității.

 

Diana nu s-a mulțumit cu atât. A vrut ceva mai mult. Aventura pentru împlinirea unor pofte condamnate de orice morală a lumii civilizate a făcut-o să părăsească totul și să-și croiască o altă viață. Nu am ținut evidența amorezilor Dianei, dar, aflând, întâmplător, câte ceva despre dânsa, înțelegem că și aleșii inimii ei erau alții, mereu alții. Până în momentul fatal, Diana era tot într-o aventură. Soțul încă o mai aștepta, copiii tot mai sperau s-o vadă venind acasă. Diana avea totul, dar nu avea frică de Dumnezeu. Operele caritabile, făcute mai mult sau mai puțin publicitar, nu pot acoperi păcatul. Dumnezeu este milostiv, este răbdător, dar este și drept. Se va comenta multă vreme dacă moartea Dianei a fost un accident sau o crimă. Credem că ea a fost o pedeapsă divină.

 

Diana a avut nota zece la majoritatea aspectelor vieții ei, cu excepția moralei. Trist, dar adevărat!

 

Dumnezeu s-o ierte![1]

 

Pr. Al. Stănculescu-Bârda

[1] Prințesa Diana, în ,,Datina", Tr. Severin, an. IX(1997), nr. 1945 (6-7 (sept.), p. 5; în vol. Al. Stănciulescu-Bârda, Lumini și umbre, Bârda, Editura Cuget Românesc, 1998, pp. 101-102; ed. a II-a, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc, 2013, pp. 100 – 101; în vol. Al. Stănciulescu-Bârda, Momente și schițe, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 2000, pp. 265 - 267; în vol. Inima mamei, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 2002, pp. 88-89.

  

 

 

CORBUL

- Sfantul Simeon din Dajbabe -

 

 

Întocmai precum în august un corb flamând va mânca fie si o smochina, tot astfel un biet om va spune o minciuna într-o împrejurare nedorita. Corbilor li se cuvine sa manânce carne, iar oamenilor, sa spuna adevarul.

 

Sfantul Simeon din Dajbabe, The Orthodox Word, nr. 271-72, traducere de Laura Marcean, Ed. St. Herman, Platina, SUA, 2010, cap. Selected Verses from the Treasury of St. Symeon’s , p. 37-53.





Populația actuală a Pământului este de aproximativ *7,8 miliarde* (decembrie / 2020), sursa: Animal Planet

 

  

Pentru majoritatea oamenilor, acesta este un număr mare.  Asta e tot.

 

 Cu toate acestea, în termeni procentuali, poate fi apreciat într-o dimensiune mai gestionabilă uman.

 Analiza rezultată este relativ mai ușor de înțeles.

 

 

 *Din acest total de 100%:*

 

 - 11% sunt în Europa

 - 5% sunt în America de Nord

 - 9% sunt în America de Sud

 - *15% sunt în Africa*

 - 60% trăiesc în Asia

 

 - 49% locuiesc în mediul rural

 - 51% locuiesc în oraș

 

 - 12% vorbesc chineza

 - 5% vorbesc spaniola

 - 5% vorbesc engleza

 - *3% vorbesc arabă*

 - 3% vorbesc hindi

 - 3% vorbesc bengaleză

 - 3% vorbesc portugheza

 - 2% vorbesc rusă

 - 2% vorbesc japoneză

 - 62% vorbesc propria limbă maternă.

 

 - 77% au casa proprie sau inchiriata.

 - 23% nu au cazare.

 

 - 21% consumă mai multe calorii decât este necesar

 - *63% pot mânca trei mese complete* .

 - 15% sunt subnutriți, au mâncat ultima masă, dar nu au trecut la următoarea.

 

 - 48% costul zilnic al vieții este mai mic de 2,00 USD

 

 - *87% au apă potabilă* .

 - 13% nu au apă potabilă și/sau au acces doar la o sursă de apă contaminată.

 

 - *75% au telefoane mobile*

 - 25% nu au

 

 - 30% au acces la internet.

 - *70% nu se conectează* .

 

 - 7% au primit studii universitare.

 - *93% nu au urmat facultatea* .

 

 - 83% pot citi.

 - 17% sunt analfabeti.

 

 - 33% sunt crestini

 - *22% sunt musulmani*

 - 14% sunt hinduși

 - 7% sunt budiști

 - 12% sunt de alte religii

 - 12% sunt atei, fara convingeri religioase

 

 - 26% au sub 14 ani

 - 66% au murit între 15 și 64 de ani

 - *8% au peste 65 de ani* .

 

 Daca ai casa ta (sau inchiriazi), mananci 3-6 mese complete pe zi si bei apa curata, ai un telefon mobil, poti naviga pe internet si mergi la facultate, faci parte din micul *Grup Privilegiat* (tu esti în categoria *Global Elite* de *mai puțin de 7%* din populația lumii).

 

 În condițiile actuale, *din 100 de locuitori ai planetei, doar 8 pot trăi sau depăși 65 de ani.*

 

  _Dacă ai peste 65 de ani, fii fericit și recunoscător.  Bucură-te de viață, bucură-te de moment._

 

 Dacă nu ai părăsit această lume înainte de vârsta de 64 de ani, la fel ca cei 92% dintre oameni care au plecat înaintea ta, ești deja binecuvântat în rândul umanității.

 

  _Ai grijă de sănătatea ta pentru că nimănui nu-i pasă mai mult decât ție!

 

 Bucurați-vă de fiecare moment rămas și nu vă plângeți.

 Trăiește și ajută-ți vecinul!

 

 *NOUA TUTUROR CELOR CARE AVEM INTRE 40-90: _AICI CEVA SUGESTII SIMPLE SI UTILE PENTRU TOTI._*

 

  *Verificați întotdeauna*:

  👂🏾 *1* .  Colesterolul

  👂🏾 *2* .  glicemie

  👂🏾 *3* .  trigliceride

  👂🏾 *4* .  tensiune arteriala

 

  *Minimizează*:

 😱 *1* .  Sare

 😱 *2* .  Zahăr

 😱 *3* .  Alimente bogate în grâu

 😱 *4* .  Lactate

 😱 *5* .  Produse procesate.

 

  *Mâncare necesară*:

 📍 *1* .  Legume

 📍 *2*.  Fructe

 📍 *3*.  apa

 📍 *4*.  Sport

 

  *Trei lucruri pe care trebuie să încercăm să le uităm*:

 👆🏿 *1* .  Varsta noastra

 👆🏿 *2* .  Trecutul nostru

 👆🏿 *3* .  Plângerile noastre

 

  *Trei lucruri esențiale*:

❤️ *1* .  Rudele/Prietenii/Tovarășii Noștri;

 ❤️ *2* .  Gândurile noastre pozitive;

 ❤️ *3* .  O casa curata si primitoare.

 

  *Trei lucruri de bază*:

 🌹 *1* .  Zâmbește mereu/Râzi

 🌹 *2* .  Fă o activitate fizică regulată în ritmul tău

 🌹 *3* .  Verificați și controlați-vă greutatea

 

  *Șapte lucruri esențiale*:

 🌹 *1* .  Nu așteptați să vă fie sete pentru a bea apă;

 🌹 *2* .  Nu aștepta să-ți fie somn pentru a dormi;

 🌹 *3* .  Să nu așteptăm să fim obosiți să ne odihnim;

 🌹 *4* .  Nu așteptați să vă fie rău pentru a face examinări medicale;

 🌹 *5* .  Nu aștepta minunile pentru a avea încredere în Dumnezeu;

 🌹 *6* .  Să nu ne pierdem niciodată încrederea în noi înșine

 🌹 *7* .  Să fim pozitivi și să păstrăm mereu speranța într-un mâine mai bun...

 

           😍

 

 👆🏿👆🏿👆🏿 din👆🏿👆🏿

 _DACĂ AVETI PRIETENI ÎN ACEST GRUP DE VÂRSTA *40-90* PE CARE ÎI IUBIȚI TRIMITEȚI-LE ACEST MESAJ.

 










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu