miercuri, 15 februarie 2023

ALIANTA FAMILIILOR - PROGRES TEHNOLOGIC SI INVOLUTIE MORALA

 



PROGRES TEHNOLOGIC SI INVOLUTIE MORALA

Februarie 16, 2023

 

Luna trecută a trecut în veșnicie unul dintre marii istorici ai ultimilor 100 de ani: britanicul Paul Johnson, la 94 de ani. Oameni ca el, care au trecut prin nazism, fascism, comunism, revoluția sexuală, rebeliunea omului împotriva lui Dumnezeu – manifestată prin ateism, necredință, hedonism și distrugerea valorilor – și au fost martori la imensele salturi tehnologice din ultimele decenii, sunt puțini. Dar mai ales ei sunt valoroși pentru că au ceva de spus. Când astfel de oameni vorbesc sau scriu, oamenii înțelepți trebuie să asculte.

 

Johnson a fost un gânditor conservator, un intelect și o minte ascuțită care a penetrat în profunzime evenimentele zilelor lui și a analizat cu o peniță la fel de ascuțită mutațiile valorice ale ultimelor decenii. Influențat și de gândirea creștină, Johnson ne lipsește și ne va lipsi. Dar cuvintele și ideile lui, așternute pe hârtie, vor mai dăinui o vreme și e bine să le cunoaștem.

 

 

Specia umana: succes ori faliment?

 

Vă recomandam tuturor un eseu influent a lui Johnson publicat în 2006 și intitulat The Human race: success or failure / Specia umană, succes ori faliment? Eseul nu e lung și lecturarea lui e lejeră. [Link: https://newcriterion.com/.../the-human-race-success-or...]

 

Premisa fundamentală a eseului este că de-a lungul miilor de ani de istorie scrisă ori transmisă nouă oral, este evident și de netăgăduit că specia umană a făcut progres tehnologic, material și economic.

 

De la cele câteva bețe cu care părinții noștri încercau să se apere de animale ori să scrijelească față pământului pentru a-și asigura hrana, am ajuns la posibilitatea clonării ființei umane. Succesul tehnologic ori intelectual al speciei umane, deci, este incontestabil.

 

În paralel, însă, Johnson observa un declin moral și o stagnare morală constantă a speciei umane. Dacă am fost răi acum 6 000 de ani, acum suntem și mai răi. Nu am făcut un progres moral și nu am devenit mai buni din punct de vedere valoric. Dimpotrivă, crima lui Cain s-a multiplicat și continuă să se multiplice de la an la an. La est de România involuția morală a omenirii – și a creștinismului, îndrăznesc să spun – este mai evidentă ca oricând. Mercenari, dictatori ambițioși care în doar un an de război au cauzat moartea a peste 100000 de ființe umane în Ucraina, toți tineri. Mercenarii își ucid răniții cu lopata. Rațiunea a dispărut. În fierbințeala minții a anihilat mecanismul de prevenire și stopare a violenței, numit conștiință.

 

Privind la această dilemă a zilelor noastre, în 2006 Johnson întreba: "at this rate, will the human race survive / la acest ritm va supraviețui specia umană? Does it deserve to survive / merită să supraviețuiască?

 

Dilema aceasta, scrie Johnson, nu este unică zilelor noastre. L-a mâhnit și pe Dumnezeu, scrie el, în zilele lui Noe când Dumnezeu a hotărât distrugerea speciei umane.

 

 

Progres tehnologic

 

Cu cât populația planetei a crescut, calculează Johnson, cu atât imoralitatea, silnicia și murdăria morală s-au înmulțit. Remarcabil, zice Johnson, este ca în paralel cu creșterea demografică, bunăstarea economică a crescut, la fel și bunăstarea materială. Dar capitolul la care nu am făcut progres este moralitatea. Din punct de vedere valoric, spune Johnson, stagnăm moral de mii de ani.

 

Unul dintre multele exemple date de Johnson privind stagnarea morală este Europa noastră atât de dragă nouă. Europa pe care Johnson o vede ca fiind un campion al imoralității. Istoria Europei, spune Johnson, este, într-un sens, istoria involuției morale (ori a degradării morale) a Europei și a creștinismului.

 

Exemplele pe care Johnson le dă pentru a-și susține teza sunt multe, extraordinare și puțin cunoscute. Unul este Napoleon, francezul care a rămas în memoria umanității ca un "mare strateg" și "om de stat". Dimpotrivă, conform tezei lui Johnson, mult admiratul Napoleon a fost unul dintre cei mai mari criminali ai umanității. L-a întrecut și pe Stalin la scara demografică a zilelor în care Napoleon a trăit.

 

 

Stagnare morala

 

Știați că războaiele lui Napoleon au cauzat 5 milioane de morți? La vremea aceea pe planetă trăiau 300 de milioane de oameni. Napoleon este responsabil pentru moartea a 1,66% din întreaga populație a lumii din vremea lui. Dacă eliminăm femeile din ecuație, ajungem la sinistra concluzie că Napoleon a fost responsabil pentru moartea a 3.3% din populația masculină a planetei din zilele lui. Dacă reducem populația Europei la jumătate din populația planetei din vremea lui Napoleon, ajungem la o populație în Europa la vremea aceea de 150 de milioane de ființe umane.

 

Dacă eliminăm femeile din acest număr, ajungem la concluzia că Napoleon a fost responsabil pentru moartea a 5 milioane din cei 75 de milioane de bărbați ai Europei din zilele lui, adică 6,6% din populația masculină a Europei. Iar dacă eliminăm din această cifră încă 25 de milioane de bărbați (prea tineri ori bătrâni să poarte arme) ajungem la concluzia îngrozitoare că Napoleon a fost responsabil pentru moartea a 10% din bărbații tineri ai Europei din vremea lui.

 

Nu, nu putem numi războaiele lui Napoleon o reflecție a progresului moral al umanității. Și mai ales al Europei. Dimpotrivă. Ele au fost o primă expresie a atrocităților seularismului în ascensiune în Europa la vremea aceea.

 

Nu am fi atunci justificați să-l eliminăm pe Napoleon din memoria colectivă a umanității? Din cărțile de istorie? Să-i dărâmăm statuile, să redenumim străzile ori locurile publice numite după el?

 

Eseul lui Johnson însă dă exemple mult mai multe din istorie, ajungând, din nou, la concluzia, că specia umană nu a făcut niciun progres moral în cei 6000 de ani de istorie scrisă ori transmisă oral pe care o avem la dispoziția noastră.

  

 

ARTICOLUL 16 DIN DECLARATIA UNIVERSALA A DREPTURILOR OMULUI

 

Articolul 16 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului afirma: "Cu incepere de la implinirea virstei legale, barbatul si femeia, fara nici o restrictie in ce priveste rasa, nationalitatea sau religia, au dreptul de a se casatori si de a intemeia o familie. ... Familia constituie elementul natural si fundamental al societatii si are dreptul la ocrotire din partea societatii si a statului". Familia romana isi cere drepturile. Aceste drepturi le pledam, le-am pledat din 2006 incoace, si vom continua sa le pledam. Sunt cele mai pretioase dintre drepturi dar si cele mai abuzate azi. Pretuiti-le!

 

ALIANTA FAMILIILOR DIN ROMANIA

Str. Zmeica nr. 12, sector 4, Bucuresti

Tel. 0741.103.025 Fax 0318.153.082

www.alianta-familiilor.ro










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu