joi, 15 martie 2018

MINILECTURĂ cu SCRISOARE PASTORALA, nr: 367 si GÂND DE SEARĂ



Scrisoare pastorala nr, 367
https://ebibliothecaseptentrionalis.wordpress.com/2018/03/16/scrisoare-pastorala-foaie-periodica-gratuita-a-parohiei-malovat-mehedinti-anul-xviii-2018-nr-367-1-15-februarie/
LECTURĂ PLĂCUTĂ




FOCUL MISTUITOR - Sfantul Paisie Aghioritul



Când arunci într-o soba hârtii, gunoaie, acestea ard. La fel si cu omul duhovnicesc, orice i-ar arunca ispita, el arde, este „foc mistuitor”. Cugetele rusinoase nu se lipesc de el, si dupa aceea si diavolul oboseste si pleaca.



Sfantul Paisie Aghioritul, Mica filocalie, traducere de Parintele Victor Manolache, Ed. Egumenita, Galati, 2009, p. 132




SIMPLITATEA - Sfantul Ioan din Kronstadt



Când te rogi, cauta sa fii asemenea unui prunc care începe sa gângureasca, iar duhul tau sa fie una cu cel al rugaciunii pe care o spui. Socoteste-te pe tine ca pe un nimic, ia rugaciunea ca pe un dar al lui Dumnezeu. Renunta cu desavârsire la cunostinta cea dupa trup, nu tine seama de ea, fiindca „semeteste” (1 Corinteni 8, 1), ne face sa ne îndoim, sa urzim himere, sa hulim. Daca în timp ce te rogi, sau în alta vreme, vrajmasul îti tulbura sufletul cu gânduri ticaloase si cu hula, nu deznadajdui, ci spune cu convingere în inima ta: „Pentru a ne curati de aceste pacate si de altele asemenea lor a coborât pe pamânt Domnul nostru Iisus Hristos; Mântuitorul a venit sa ne ajute sa ne izbavim de ele si de toate pacatele pe noi, cei neputinciosi cu duhul”. Daca vei spune aceste cuvinte cu credinta, ti se va linisti inima îndata. Domnul ti-o va curata. Nici un pacat si nici o intentie de pacat nu trebuie sa duca la deznadejde; sa tinem neclintita nadejdea în Mântuitorul. O, nemuritoare, parinteasca grija a lui Dumnezeu! Cât de mareata este slujirea lui Dumnezeu, facut Om, catre noi pacatosii! Cu nemarginita iubire de oameni ne sta în ajutor, ne curata si ne mântuieste. Rusineaza-se puterea vrajmasului!



Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 230-231





BOGATIA PRIMAVERII - Sfantul Inochentie al Odessei



Orisicât de bogata si de împodobita ar fi natura în timpul primaverii, totusi sufletul înnoit de harul dumnezeiesc este mult mai împodobit si mai bogat în florile virtutilor – într-însul se gaseste si floarea cea alba a nevinovatiei si curatiei inimii si floarea cea roza a binefacerii si dragostei catre aproapele si floarea cea albastra a contemplatiei si întelepciunii duhovnicesti si floarea cea galbena a înfrânarii si ostenelii.



Sfantul Inochentie al Odessei, Intelepciunea dumnezeiasca si rosturile naturii, traducere de patriarhul Nicodim Munteanu, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 44



GINGASIA BUNATATII - Sfantul Ioan din Kronstadt



Omul înrait, care se înversuneaza împotriva cuiva, este un om bolnav. Are nevoie sa i se oblojeasca inima si nu cu altceva decât cu iubire; trebuie tratat cu grija, cu vorbe de mângâiere si dragoste. Daca ura lui nu este adânc înradacinata, fiind numai o izbucnire de moment, veti vedea cum gingasia si dragostea noastra îi vor înmuia inima, îi vor topi gheata rautatii, binele va învinge raul. Pentru ca binele sa învinga raul, crestinul trebuie sa fie întotdeauna bun si întelept.



Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 107.



OSTASIA - Sfantul Tihon din Zadonsk



Când se aduna o oaste în aceasta lume, atunci cei chemati la ostasie îsi lasa casele, sotiile, copiii, rudele si averile lor. Vezi, asadar, crestine, ce fac oamenii când intra în slujba unui împarat pamântesc? Sa stii cu adevarat ca asemenea trebuie sa faca si crestinii care au intrat în slujirea Împaratului Ceresc. Si lor li se porunceste a înfaptui acel cuvânt care i s-a dat drept porunca de la Dumnezeu lui Avraam, Parintelui tuturor dreptilor: „Iesi din pamântul tau si din neamul tau si din casa tatalui tau” (Facerea 12, 1). Vechiul Adam, din care ne-am nascut si pe care îl purtam înlauntrul nostru, ne este tata; iubirea de sine îi este trupului nostru o casa preaplacuta; patimile noastre, poftele trupului, poftirea ochilor si trufia vietii ne sunt rude si averi. Pe toate acestea trebuie sa le lepede crestinii, care prin Sfântul Botez au intrat în oastea lui Hristos, Împaratul Ceresc: „sa lepede fostul lor fel de viata a omului celui vechi” pentru totdeauna si „sa se dezbrace” de vechiul Adam (Efeseni 4, 22; Coloseni 3, 9); „sa-si rastigneasca trupul împreuna cu patimile si cu poftele” (Galateni 5, 24); sa-si paraseasca orgoliul, trufia, iubirea de slava, de placeri trupesti si de argint, care îi sunt spre mângâierea trupului, precum s-ar lepada de niste rude de-ale lui si în acest chip sa Îi slujeasca Împaratului Hristos.



Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 89




GINGASIA BUNATATII - Sfantul Ioan din Kronstadt



Omul înrait, care se înversuneaza împotriva cuiva, este un om bolnav. Are nevoie sa i se oblojeasca inima si nu cu altceva decât cu iubire; trebuie tratat cu grija, cu vorbe de mângâiere si dragoste. Daca ura lui nu este adânc înradacinata, fiind numai o izbucnire de moment, veti vedea cum gingasia si dragostea noastra îi vor înmuia inima, îi vor topi gheata rautatii, binele va învinge raul. Pentru ca binele sa învinga raul, crestinul trebuie sa fie întotdeauna bun si întelept.



Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 107.


CIOBURILE OGLINZII - Sfantul Ioan din Kronstadt



Ati observat cum se multiplica chipul unui om în cioburile unei oglinzi sparte, sau cum se reflecta într-un strop de apa, într-o picatura de roua, în pupila unui ochi? Daca un asemenea fenomen este posibil si frecvent în natura, de ce n-am accepta multimea de reproduceri în icoane ale aceluiasi chip, sa zicem al Domnului, al Preacuratei Sale Maici, ale unor sfinti, asa cum vedem în oglinda, sau în desene, carora sa le acordam cinstea cuvenita? Nu cumva, în acest mod, natura însasi ne învata sa preluam de la ea unele lucruri care ar putea sluji evlaviei noastre?



Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 391

Sursa: Pr. Alexandru Stanciulescu Barda











Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu