CINE
SUNT HUNII-UNGRO-MAGHIARII ?!?
(partea a VII-a)
GHEORGHE
CONSTANTIN NISTOROIU
„Există în sufletul
ungurului o ură seculară
împotriva
elementului românesc din Ardeal.”
(MILTON G. LEHRER)
Autonomia Principatului Transilvaniei şi tendinţa încorporării lui la
Regatul maghiar a constituit un mileniu de luptă împotriva naţiunii suverane
dacoromâne, care indiferent de stăpânirea străină, teritoriul său distinct şi-a
păstrat independenţa sa, chiar în vremea hegemoniei turceşti asupra Ungariei.
Când capitala ei Buda, la 1529 şi apoi ţara la 1541, au fost făcute
paşalâc, Principatului Ardealului i s-a recunoscut independenţa, plătind doar
tribut. Iar, după 1688, când stăpânirea turcească a fost înlocuită cu dominaţia
Hasburgilor, Dieta Transilvaniei s-a situat pe baricada unei împotriviri ferme
şi puternice.
„Sărmana Transilvanie, caracterizată
de cronicarul secui Cserei, a schimbat
jugul de lemn al turcilor cu acela de fier al Habsburgilor.”(Nagyajtai Cserei Mihaly historiaja, Pesta-1852,
p. 116)
La îndârjirea ardelenilor din Dietă, privind încălcarea suveranităţii
libertăţii lor, trimisul împăratului, iezuitul Anton Dunod le-a strigat: „Majestatea Sa vă va protegui cu voinţa sau
împotriva voinţei voastre.” („Nelentes
valentes proteget vos Sua Maiesta”, cf. Jakab Elek, Az erdelyi fejedelemseg utolso evei – Ultimii ani ai Principatului
Ardealului, în „Magyar Tortenelmi Tar”,
Biblioteca istorică maghiară, Budapesta-1874)
Armatele imperiale i-au supus prin teroare şi sânge pe românii ardeleni,
obligându-l pe principele Mihail Apafi să accepte vasalitatea faţă de Coroana
habsburgică, vreme de 230 de ani, dar Transilvania n-a fost dependentă direct
de Ungaria, decât împotriva voinţei sale, când s-a comis sacrilegiul alipiri ei
forţate, din 1867 până în 1918, deci, 51 de ani. Reconfirmarea independenţei
Ardealului este afirmată în 1790, chiar de împăratul Austriei, Iosif al II-lea
(1765-1790): „Transilvania este un
principat de sine stătător şi neatîrnat de altă ţară, conducându-se după
Constituţia şi legile lui.” (Al. Papiu-Ilarian, Independenţa constituţională a Transilvaniei, Iaşi-1861, p. 18; V.
Papacostea, Les deux Hongries, în <<Revue historique du
Sud-est-europeen>>, 1941, p. 174)
Neatârnarea Vlahilor ardeleni era înscrisă în legile nescrise zamolxiene
şi în jertfele milenare ale Dacilor liberi. Împotriva aspiraţiei românilor la
Libertate şi Independenţă, huno-ungro-maghiarii lucrau de zor la Uniaţie. Guvernul maghiar pregătea în
amănunt şedinţa Dietei, în care să se pronunţe la finele lunii Mai 1848, pentru
uniune. Parlamentul maghiar avea 446
deputaţi unguri, iar Ardealul nici unul. Statistica maghiarului Fenyes,
menţiona că în vremea aceea în Ungaria locuiau 2
311 000 români la 4 870 000 unguri. (E. Fenyes, Statistik des Konigreichs Ungarn, I, Pesta, 1843; A. de Gerando, L’esprit public en Hongrie depuis la revolution
franqaise, Paris-1848, p. 321).
Propaganda iredentistă urla asupra poporului paşnic român: uniune sau moarte !
Ambele ameninţări grofo-nemeşiste
însemnând de fapt: moartea dacoromânismului. Unul dintre marii Români ai acelei
vremi, Simion Bărnuţiu îşi lansa de
Bunavestire a anului 1848, Proclamaţia antiuniune de la Sibiu: „Ungurii cheamă Ardealul la uniune. De
fapta aceasta atîrnă viaţa sau moartea. Deschide-şi ochii fiecare român.
Folosească-se de prilej pentru că sau cîştigă tot, sau pierde tot. Pierde şi ce
a avut pînă acum: naţionalitatea. Ascultaţi
strănepoţi ai Dacoromânilor ce trebuie să răspundeţi ungurilor sau saşilor: noi, pînă ce naţiunea română nu va fi
ridicată la acel rang politic de care au dezbrăcat-o ungurul, secuiul şi sasul,
nu ne unim!...Fiecare oraş, fiecare sat, răsună de bucurie pentru că ziua
de azi este învierea popoarelor moarte. Acum este ziua învierii.”(T. V.
Păcăţian, Cartea de aur sau luptele
politice-naţionale ale românilor de sub coroana ungară, I, Sibiu-1902, p. 257
şi urm.)
Mitropolitul Andrei Şaguna – unul dintre cei mai luminaţi Ierarhi ai
românilor şi al Bisericii Ortodoxe Universale, căruia i s-a alăturat şi
episcopul Ioan Lemenyi, au umplut Cîmpia Libertăţii
de la Blaj între 14-16 Mai 1848, cu peste 40.000
de ardeleni, dar şi personalităţi de dincolo de Carpaţi vlahi şi moldavi:
Dimitrie Brătianu, Al. Ioan Cuza, Vasile Alecsandri, G. Sion, Ion
Heliade-Rădulescu, Alecu Russo, Lascăr Roseti, Costache Negri, Nicolae Ionescu
ş. a, cerând recunoaşterea naţiunii române egală şi autonomă cu celelalte trei
din regat. „Deciziile acestei adunări, arăta
I. Moga – au rămas pînă în anul 1918
revendicările permanentte ale românilor din Transilvania în lupta lor pentru
independenţă.” (I. Moga, Luttes des
Roumains de Transylvanie pour l’emancipation nationale, 1938, p. 11)
Graiul preotului din Mădăraşul de Cîmpie, concluziona Marea Adunare de
pe Cîmpia Libertăţii-Blaj: „Ardealul
nu mai e Ardeal, CI ROMÂNIA.” (S. Dragomir, Studii şi documente privitoare la revoluţia românilor din Transilvania
în anii 1848-1849, II, p. 361)
Nu aceeaşi părere o aveau şi nemeşii băutori de sânge valah. Cum au
caracterizat grofii străbunului Attila, Marea Adunare a românilor a spus-o
baronul Iosika în epistola sa către baronul Wesselenyi: „Adunarea a fost ridicolă şi stupidă. Ridicolă pentru speranţele pe
care şi le puneau românii în efectele manifestărilor lor politice; stupidă,
pentru temeritatea iobagilor români de a cere să fie trataţi pe picior de
egalitate cu nobilimea maghiară, de care – prin voinţa acesteia din urmă – îi
despărţea o prăpastie de netrecut.” (Mester Miklos, Az antonom Erdely es a român nemzetisegi kovetelesek as 1863-64 evi
nagyszebeni orszaggyulesen. Transilvania autonomă şi revendicările
naţionale ale românilor în Dieta de la Sibiu, 1863-64, Budapesta, 1936, p. 33)
În ciuda tuturor protestelor legitime, legale şi sfinte ale românilor
ardeleni, nemeşimea a impus prin regimentele de secui şi gărzile maghiare,
proclamarea unirii forţate a Transilvaniei
cu Ungaria la 29 Mai 1848.
Pe măsură ce caracatiţa monarhiei habsburgice îşi frângea rând pe rând
tentacolele ucigătoare, Stejarul Daco-României creştea şi se înălţa tot mai
viguros. Toate Proclamaţiile şi programele revoluţionarilor români din cele
trei Principate Valahe, vizau unirea tuturor vlahilor într-o DACOROMÂNIE, tendinţe şi aspiraţii
recunoscute silit şi de groful Wesselenyi Miklos. (Kardes S., Baron Wesselenyi Miklos elet es munkai – Viaţa
şi operele Baronului Miklos Wesselenyi/ , II, Budapesta-1905, p. 205-207)
Dacă românii ardeleni, popor nobil de cneji, preoţi, învăţători, avocaţi,
oameni dârzi, credincioşi şi drepţi au luptat pentru libertate şi neatârnare,
nu pentru acelaşi lucru a luptat şi revoluţionarul maghiar Kossuth, care dorea
eliberarea ungurilor de sub dominaţia habsburgică, cerând sprijinul
revoluţionarilor ardeleni, dar ca ardelenii să rămână în continuare sub jugul
huno-ungro-maghiar.
Când a înţeles abia în ceasul al
doisprezecelea, că fără români nu poate învinge, recunoscându-le drepturile
legitime, regretul său a venit prea târziu, căci coaliţia austro-rusă l-a
zdrobit definitiv, iar noi am fost frânţi
precum Brazii, însă fără se ne îndoim.
„Înăuntru, revoluţia românilor din 1848 a
arătat conducătorilor monarhiei cît de puternice şi de clocotitoare erau
forţele românismului din Ardeal.” (Milton G. Lehrer, Ardealul Pământ Românesc. Trad. conf.
univ. dr. Ion Pătroiu, Ed. Ştiinţifică şi Enciclopedică, Bucureşti-1989, p.
135)
Eroismul şi Martiriul Românilor
ardeleni vis-a-vis de Masacrele şi atrocităţile
huno-ungro-maghiare în timpul Revoluţiei de la 1848-1849.
Intelectualii participanţi pe Cîmpia Libertăţii, erau continuu
persecutaţi. „Casele ţăranilor delegaţi la adunările de la Blaj erau arse din
temelii; preoţii erau închişi, spînzuraţi sau împuşcaţi. Excesele alternau cu
incendiile, acestea din urmă cu masacrele. Ţărănimea românească se înarmează,
pregătindu-se să reziste şi să reacţioneze. În luna Septembrie 1848, românii
organizează o nouă întrunire pe Cîmpia Libertăţii, prin 6000 de moţi înarmaţi,
în frunte cu avocatul Avram Iancu, eroul de mai târziu al înverşunatei
rezistenţe din munţii Abrudului.” (G. Bariţiu, Părţi alese din istoria Transilvaniei pe două sute de ani în urmă, vol.
II, Sibiu, 1890, p. 153 şi urm.)
„Sîntem oamenii libertăţii – striga tribunul Avram Iancu. Pentru această libertate ne-am
revoltat. Pentru ea am vărsat sângele nostru.” (S. Dragomir, Avram Iancu, Bucureşti-1924, p. 115 şi
urm.)
1 Mai 1848, aduce prima
jertfă de sânge a lui Ioan Novac –
din satul Alzen - Nocrich, urmată apoi
de alte 3 sacrificii tot româneşti;
Luna Mai 1848, în bătălia Cetăţii Zlatna, trupele avocatului
prefect al Zlatnei Petre Dobra şi-au impus supremaţia, dar cu preţ greu şi sacru
de sânge. Ulterior prefectul a fost prins, închis, torturat şi ucis;
La 29 Iunie 1848 în
localitatea Mihalţ au fost omorâţi 14 ţărani şi răniţi 50 de către trupele generalului
Stanislaus Anton von Puchner. Dintre răniţi mulţi au murit la scurt timp după
masacrul maghiar;
Replica românilor a venit în satul Presaca,
comuna Meteş din munţii Apuseni: 640 de capete maghiare au plătit viaţa lor pătată de crime şi atrocităţi;
Pe 8-9 Ianuarie 1849, în
bătălia Aiudului dintre români şi
maghiari au ars 900 de case, 20-30.000 tomuri şi colecţii de manuscrise din Biblioteca
Colegiului Bethlen şi au pierit în scrum 600
de huni. Cei care s-au refugiat în munţi s-au prefăcut în sloi de gheaţă.
Cadavrele lor au fost aruncate o parte în şanţurile cetăţii, alta în varniţa
care adăposteşte astăzi monumentul lor;
Între Aprilie-Iunie 1849,
s-au desfăşurat cele trei bătălii asupra Munţilor
Apuseni, la Abrud, Zlatna şi Fântânele. Moţii lui Iancu
au învins. După înfrângerea lui Kossuth, în 14 Noiembrie 1849, de către
coaliţia austro-rusă, arhiepiscopul catolic de Alba Iulia, Esztergom, relata
starea jalnică din acele părţi ale conflictului interetnic sângeros: „unii preoţi au fost spânzuraşi
de unguri, alţii s-au refugiat. În
Zlatna 670 de unguri au pierit. În Vinţu de Sus, nu a rămas piatră pe piatră. În Aiud, românii au incendiat biserica şi
mânăstirea franciscană. În Baia de Criş, a fost distrusă mânăstirea
franciscană, în Glodeni şi Apalina preoţii unguri au fost ucişi.” (Dan-Silviu
Boerescu, Apocaliptica, vol. VIII. Istoria nespusă a războaielor şi
conflictelor interetnice din România modernă. Integral, Bucureşti-2019, p.
77)
Între Eroii legendari ai Revoluţiei de la 1848-1849, se numără şi
prefectul Zarandului Ioan Buteanu,
care-şi chema compatrioţii la luptă, iar pe maghiari la Adevăr şi Dreptate: „Noi
vom lupta până la moarte ca să nu cadă asupra noastră blestemul nepoţilor
noştri. Libertatea voastră sînt furcile, egalitatea drepturilor voastre
consistă în aceea, că asimilaţi în elementul maghiar pe celelelte neamuri, care
locuiesc cu voi într-o ţară. Iar frăţietatea voastră o vestiţi prin pîrjolirea
satelor şi asasinarea celor nevinovaţi. Treziţi-vă, căci mai este încă vreme!
Nu vă pătaţi caracterul naţional! Voi sunteţi mîndri şi mîndria proastă
adeseori mult strică unei naţii, iar politica rea şi rătăcită poate să azvîrle
în mormînt o naţiune... Libertatea voastră este numai linguşire, amăgire şi
vorbă goală.” (S. Dragomir, Ioan
Buteanu, prefectul Zarandului în anii 1848-1849, Bucureşti-1928, p. 46)
Condamnat la moarte prin spânzurătoare la Iosaş, de Hatvani, în 22 Mai
1849, Eroul-Martir Ioan Buteanu le-a strigat călăilor huni, ultimele sale cuvinte:
„Am salvus conductus de la
Kossuth. Eu mor, dar nu mă tem de moarte, căci am stat zi de zi în faţa ei.”
(S. Dragomir, op. cit., p. 81)
Jertfa românilor ardeleni în Revoluţia
de la 1848-1849 a fost mare şi sfântă. „În
anii 1848-1849, pe lîngă cei 10 000 de
români transilvăneni căzuţi în luptele împotriva intervenţiei armatelor
guvernului revoluţionar de la Budapesta, alţi 30 000 de români au fost ucişi cu sau fără judecata <<tribunalelor de sânge>>,
ceea ce înseamnă că au fost omorîţi
10-20 de români pe sat.” (I. Nistor, Decorarea lui Avram Iancu şi a camarazilor săi, în <<Analele Academiei Române. Memoriile
Secţiunii istorice>>, seria a III-a, vol. IX, 1930, p. 281-283; „Bucovina” nr. 1 din 6 Ianuarie 1850)
Marele revoluţionar, politician şi diplomat Avram Iancu avea să privească în azurul vieţii destinul tragic al
fraţilor săi, când Casa de Habsburg a creat Regatul Ungariei, iar Ungaria a
impus samavolnic unirea cu Transilvania la 1867. „Ceea ce nu au reuşit cu armele în 1848-1849, ungurii au reuşit cu
diplomaţia în 1867.” (Dan-Silviu Boerescu, Apocaliptica, vol. VIII...,
op. cit., p. 79)
A fost o vreme a curajului şi a demnităţii! A fost un timp al onoarei şi
al jertfei! Atunci valahii ardeleni s-au încununat de martiriu şi de izbândă! A
fost o măsură a dacoromânismului până la înălţimea iluştilor Străbuni
nemuritori!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu