MEREU INCEPUTUL
Compozitorul Arvo Part
Veșnicia
înseamnă că este mereu început, că începutul dăinuie de-a pururi. Minunea
creației stă în nesfârșitul ei, în neîncetata ei naștere din nou. Este de-a
pururi început.
Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii
– puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga
Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 63.
CURGEREA APEI
Sfantul Tihon din Zadonsk
Vezi ca din
muntii cei înalti apa se scurge spre vaile de jos. Din aceasta învata ca
Dumnezeul cel Preaînalt priveste catre cei smeriti dintru înaltimea Sa si
revarsa râuri de daruri peste inimile lor, dupa cum citim: „Dumnezeu celor
mândri le sta împotriva, iar celor smeriti le da har” (1 Petru 5, 5). De aceea,
trebuie sa ne smerim pentru a ne învrednici de mila Lui. Sfântul Ioan Gura de
Aur asa ne graieste: „Cum ar putea cineva sa dobândeasca har înaintea lui
Dumnezeu? Cum altfel, daca nu prin smerita cugetare? Caci Dumnezeu «celor
mândri le sta împotriva, iar celor smeriti le da har»; iar «jertfa lui
Dumnezeu: duhul umilit» si «inima smerita Dumnezeu nu o va urgisi»” (Omilia
întâi la prima Epistola catre Corinteni). Iar în ce sta smerenia, Sfântul Ioan ne
învata tot aici, cu câteva rânduri mai jos: „De îl vei necaji pe un om smerit,
de-l vei umili sau îi vei spune ceva, el va tacea si va îndura cu blândete. Si
unul ca acesta are o asemenea pace cu toti, încât nu poate fi rostita în
cuvinte”.
Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu
in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia,
Bucuresti, 2011, p. 94
ȚESUT ŞI DEŞIRAT
Sfantul Nicolae Velimirovici
Dacă ziua
ţeşi, iar noaptea deşiri, niciodată nu vei isprăvi de ţesut. Dacă peste ziuă
zideşti, iar noaptea dărâmi, niciodată nu vei isprăvi de zidit. Astfel, dacă te
rogi lui Dumnezeu, şi apoi faci cele ce nu sânt plăcute lui Dumnezeu, niciodată
nu-ţi vei putea isprăvi nici de ţesut, nici de zidit sufletul tău.
CUVANTUL ROSTIT
Sfantul Nectarie al Eghinei
Cuvântul
rostit este una dintre trasaturile specifice omului; prin intermediul acestuia
el îsi exteriorizeaza sentimentele si gândurile si îsi dezvolta toate puterile
spirituale pe care si le extrage din starea lor potentiala si le actualizeaza;
pune bazele progresului, dezvoltarii si evolutiei sale si ajunge la
perfectiunea prin care se distinge. Cuvântul rostit, primul cuvânt iesit de pe
buzele sale, a marcat definitiv primul capitol al istoriei sale de pe pamânt si
a fost primul impuls spre progres, iar abandonarea stadiului în care se afla a
însemnat pecetluirea testamentului în care era scris destinul omului pe pamânt.
Cuvântul oral este mijlocul prin care sufletul se prezinta în lume; este chipul
sensibil al sufletului sau trupul ideal al lui. Dezvoltarea cuvântului
reprezinta dezvoltarea fortelor sufletului.
Sfantul Nectarie al Eghinei, Un
portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia
/ Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 64-65
SĂRĂCIA ŞI PUSTIETATEA
Sf. Nicolae Velimirovici
Cu cât e mai
mare bogăţia fără Dumnezeu, cu atât mai mare e sărăcia. Cu cât e mai mare
cunoaşterea fără Dumnezeu, cu atât mai mare e pustietatea. Singur Dumnezeu îi
face pe oameni bogaţi şi înţelepţi. Lumea, fără Dumnezeu, făureşte doar
cerşetori şi proşti.
CRAMPEIE DE SUFLET
Arhiepiscopul Iustinian Chira
Cuvintele
sunt doar crâmpeie, frânturi ce ca un ecou razbat în afara din adânc, dincolo,
dintr-o lume vasta, un univers întreg ce se afla în fiecare din noi. Ce poate
reda în afara poetul din poezia ce se afla în el? Ce poate nota compozitorul
din armoniile ce inima lui, sufletul, urechea lui le aude neîncetat si undeva
adânc în fiinta lui, el le fredoneaza înfiorat? Nimic sau aproape nimic, mare
parte din lumea noastra zace nedescoperita, necunoscuta nici de noi în
întregime si care ni se reveleaza în frânturi, în timp, facându-ne sa ne vedem
schimbatori si necunoscuti, nici de noi însine în vreme.
Arhiepiscopul Iustinian Chira,
Convorbiri in amurg, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2006, p. 166
CHIPUL OMULUI
Sfantul Ioan din Kronstadt
Tot omul
trebuie sa respecte chipul oamenilor vii, pentru a respecta dupa cuviinta si
chipul lui Dumnezeu. Caci chipul Domnului nostru Iisus Hristos este chip
omenesc. Cine nu respecta chipul omenesc nu respecta nici chipul lui Dumnezeu.
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 392
CHIPUL COPIILOR
Sfantul Nectarie al Eghinei
Chipul
copiilor exprima prin intermediul celor mai rafinate linii si trasaturi
nobletea, aceasta calitate tainica si straina de firea tuturor celorlalte
fiinte care, întretesuta cu harurile penelului prin excelenta de artist al
dumnezeiescului Artizan, cu ajutorul caruia a fost maiestrita fiecare
trasatura, fiecare linie a întregului chip, ne zugraveste mai degraba un înger
venit aici spre a înnobila creatia decât o vietate menita sa traiasca asemenea
celorlalte si sa se supuna aceleiasi sorti. Pe chipul acesta se oglindeste mai
degraba nemurirea decât moartea, mai degraba spiritul decât materia. E cu
putinta ca aceasta cununa a celor create, plasmuita cu atâta gratie sublima, sa
fi fost zidita pentru a avea parte de soarta fiintelor necuvântatoare? Încât sa
nu-si cunoasca dumnezeiescul Creator? Ca sa-si ignore bunatatea aparte, menita
siesi, care ni se descopera cu atâta stralucire? Ca sa nu-I multumeasca
Acestuia pentru darurile Sale cele bogate si sa nu-L slaveasca pentru înaltimea
cinstirii, pentru bunavointa Lui deosebita si pentru nemarginita Lui bunatate
fata de sine? Ca sa nu-L caute si sa-L regaseasca cu proprii sai ochi în
creatia de El zidita? Ca sa nu-I doreasca frumusetea si sa cheme în ajutor atotputernicia
Sa dumnezeiasca? Niciodata! Niciodata! E cu neputinta! Tagaduirea tuturor
acestora va însemna tagaduirea întelepciunii si a priceperii lui Dumnezeu; va
însemna tagaduirea bunatatii Lui si a acestor trasaturi dumnezeiesti care se
vad atât de minunat în felul cum a fost modelata întreaga creatie si mai ales
omul.
Sfantul Nectarie al Eghinei, Un
portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia
/ Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 16-17
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu