vineri, 11 martie 2022

Alexandru Stanciulescu Barda - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ, DOAR O VORBĂ....! 12/03/2022 - 19/03/2022

 



PIETRELE

Sfantul Nicolae Velimirovici

 

 

Piatra, care-L simbolizeaza pe Hristos, simbolizeaza în acelasi timp si credinta cea tare întru El. Când Apostolul Petru a recunoscut credinta sa întru Domnul, spunând: „Tu esti Hristos, Fiul lui Dumnezeu cel Viu!”, Domnul i-a raspuns: „Iar tu esti Petru (numele lui Petru înseamna piatra), si pe aceasta piatra voi zidi Biserica Mea”, adica pe credinta pe care el o marturisea. În acelasi fel Petru (piatra), în Epistola sa, îi numeste pe credinciosi pietre vii: „Apropiati-va de El, piatra cea vie, de oameni într-adevar neluata în seama, dar la Dumnezeu aleasa si de pret.

 

Si voi însiva, ca pietre vii, ziditi-va drept casa duhovniceasca” (1 Petru 2, 4-5), caci toti aceia care se boteaza în numele lui Hristos se îmbraca în Hristos si se aseamana lui Hristos. Pentru aceasta Apostolul Petru îi numeste pe crestini dupa cum si Hristos: pietre vii. Multimea pietrelor de pe pamânt simbolizeaza multimea credinciosilor din toate timpurile, de la începutul lumii pâna la sfârsitul ei. Luati aminte: Domnul a fagaduit lui Avraam ca semintia sa întru dreapta credinta se va face fara seaman, „ca nisipul de pe tarmul marii” (Facerea 22, 17).

 

Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 32

 

 

SINGURATATEA

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

„Nu va voi lasa singuri” – zice Domnul. Ce cuvânt mare si sfânt, mai ales în timpurile noastre, când nenumarati oameni se simt singuri, se plâng de singuratate; sunt în mijlocul multimii, dar se simt singuri; sunt printre prieteni multi, însa de multe ori se simt singuri. Un om care-l are pe Dumnezeu niciodata nu este singur. Singuratatea nu-l omoara ci, dimpotriva, îl face fericit. În singuratate el poate sa se simta într-o atmosfera mai potrivita, unde sa se gândeasca mai profund la Tatal nostru cel Ceresc, unde se poate ruga mai linistit, unde poate sa-si desfasoare gândurile, sa urce cu ele pâna la Dumnezeu. Toti Sfintii au iubit singuratatea si pustia; nu pentru ca au fugit de societate, ci pentru ca acolo se întâlneau cu Dumnezeu.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 118-119.

 

 

Marilyn Monroe

 

(Actrita) a fost vizitata de un preot, după un spectacol, în care fusese îndelung ovaționaltă.. Acesta a încercat să-i vorbească despre Dumnezeu.  După ce a ascultat ceea ce a avea de spus preotul, ea a replicat: ,, - N-am nevoie de Iisus al tau!”

 

O saptamana mai tarziu, a fost gasita moarta, in apartamentul ei.



SIMTUL GUSTULUI

Sfantul Nectarie al Eghinei

 

 

Prin intermediul gustului suntem îndrumati spre alegerea alimentelor pe care le cunoastem si le clasificam pe baza sucurilor ca fiind de diferite tipuri: acre, dulci, amare, sarate si astringente, acceptându-le pe cele placute si respingându-le pe cele neplacute. Întelepciunea lui Dumnezeu a asezat ca paznic credincios pe lânga acest organ de simt organul mirosului, spre a tine departe tot ceea ce ar putea sa ne puna viata în primejdie prin gust si prin dizolvarea lichidelor în organul de simt al gustului. Gustul este un simt deosebit pentru ca transmite sufletului fidel si amanuntit proprietatile oricarui tip de lichid cu care intra în contact, iar sufletul se pronunta cu privire la calitatea acestuia.

 

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 83.

 

 

FAPTA BUNA

Parintele Arsenie Boca

 

 

Iisus vrea ca fapta buna sa izvorasca natural dintr-o natura buna în chip dezinteresat, cum creste bobul de grâu si cum izvoraste apa din stânci, fara sa se preocupe de bunatatea lor.

 

Parintele Arsenie Boca, Parintele Arsenie Boca – mare indrumator de suflete din secolul XX, Ed. Teognost, Cluj-Napoca, 2002, p. 88

 

 

Nimic fără Dumnezeu

 

Pe cel care a construit Vasul Titanic, dupa ce s-a incheiat construirea, un reporter l-a intrebat cat de sigur era Vasul. El a raspuns cu un ton ironic: ,,- Nici chiar Dumnezeu nu-l poate scufunda!”.

 

Cred ca stiti cu totii ce a urmat.

 

 


Cuvioasa Teodora de la Sihla şi rugăciunea izbăvitoare de moarte

 

 

Odată, năvălind turcii asupra satelor şi mănăstirilor din ţinutul Neamţ, s-au umplut codrii de săteni şi de călugări. Atunci au ajuns câteva călugăriţe şi la chilia Cuvioasei Teodora. Deci, le-a zis fericita:

 

‒ Rămâneţi voi în chilia mea, căci eu am alt loc de adăpost.

 

Din ceasul acela s-a dus într-o peşteră mică din apropiere şi acolo se nevoia singură, neştiută de nimeni, iar noaptea se odihnea puţin pe lespedea de piatră care se vede până astăzi în fundul peşterii.

 

Odată, rătăcind o ceată de turci prin Munţii Sihlei, din lucrarea satanei, au dat de peştera Cuvioasei Teodora. Deci, năvălind asupra ei ca s-o ucidă, sfânta a căzut în genunchi şi, înălţându-şi mâinile către cer, a strigat:

 

‒ Izbăveşte-mă, Doamne, de mâinile ucigaşilor!

 

În clipa aceea s-a deschis prin minune peretele din fundul peşterii, iar mireasa lui Hristos, ascunzându-se în pădure, s-a izbăvit de moarte.

 

Fiind cu totul uitată de oameni şi neavând pe nimeni la bătrâneţile ei, şi-a pus toată nădejdea numai în Dumnezeu. Astfel, părăsind chilia, Sfânta Teodora se nevoia în peşteră ca un înger în trup. Acum, nici frigul, nici foamea nu le mai simţea, nici diavolul n-o mai chinuia. Ci se ruga neîncetat lui Dumnezeu cu mâinile înălţate la cer, până se răpea cu mintea la cele cereşti, iar cu trupul se ridica deasupra pământului. Atunci i se lumina faţa prin harul Duhului Sfânt, iar din gura ei se înălţa în sus rugăciunea ca o văpaie de foc, asemenea marilor sfinţi. Că ajunsese fericita Teodora la rugăciunea cea mai înaltă, în extaz, şi se îndulcea în chip negrăit de cele dumnezeieşti.

 

Hainele Sfintei Teodora ajunseseră acum nişte zdrenţe, care cu greu îi acopereau trupul slăbit de aspră nevoinţă. Încă şi hrana terminându-se, păsările cerului, la porunca Ziditorului, îi aduceau zilnic fărâmituri şi coji de pâine de la trapeza Schitului Sihăstria. Iar fericita se ruga neîncetat pentru lume şi se bucura de apropierea mutării din trup. Însă timp de 40 de zile înainte de obştescul sfârşit s-a rugat lui Dumnezeu să-i trimită un preot, ca să-i aducă Preacuratele Taine. Iar Domnul nu a trecut cu vederea dorinţa sufletului ei.

 

(Arhimandrit Ioanichie Bălan, Patericul românesc, Editura Mănăstirea Sihăstria, p. 235)

 

 

 

RUGACIUNILE SFINTILOR

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Cât de real si de viu si L-au închipuit pe Dumnezeu Sfintii cei ce au alcatuit rugaciuni, prin Duhul Sfânt, pentru a ne fi calauza si noua. Cu câta înfiorare se rugau, dar si cu câta dragoste si speranta! În rugaciunile lor fiecare cuvânt parca rosteste: „Dumnezeu este cu noi!”. Dumnezeu este si cu voi, ne asculta fiecare cuvânt, ne vede fiecare gând, fiecare dorinta, nu trece cu vederea lacrimile noastre, nici un strop de lacrima.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 95

 

 

 

Dumnezeu nu se lasă batjocorit!

 

 

Cazuza, compozitor, cantaret si poet, în timpul unui spectacol in Canecio (Rio de Janeiro), in timp ce isi fuma tigarea, a pufait fumul in aer si a spus: ,,Doamne, asta e pentru tine”!

 

A murit la varsta de 32 de ani, de CANCER pulmonar, intr-un fel groaznic.



GEOMETRIE

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Pentru cel ce crede cu adevarat în Dumnezeu, orice lucru din câte exista pe pamânt si în toate lumile vizibile parca n-ar fi, dispare; nu exista nici macar un singur punct sau o singura linie imaginare în spatiu fara Dumnezeu; pretutindeni îi apare în minte o singura, infinita Fiinta – Dumnezeu. Îsi închipuie ca ori de câte ori trage aer în piept Îl respira pe Dumnezeu; pentru el, Domnul este pretutindeni si este totul, fapturile parca n-ar fi si el însusi dispare, imaginar, pentru a-i face loc sa lucreze în sine Unicului Dumnezeu.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 99

 

 

FURTUNA SI CORABIA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

„Cautati mai întâi Împaratia lui Dumnezeu si dreptatea Lui si toate acestea se vor adauga voua” (Matei 6, 33). Cum, în ce chip sa cautam mai întâi Împaratia lui Dumnezeu? Iata cum. De vezi furtuna bântuind si urlând cu furie sau citesti undeva despre un naufragiu, adu-ti aminte de furtuna patimilor omenesti, cea care nu trece zi sa nu iste muget si tulburare în inimile oamenilor si care face sa esueze corabia duhovniceasca a sufletului, sau chiar corabia societatii. Roaga-te sârguitor lui Dumnezeu sa potoleasca furtuna pacatelor, precum a potolit oarecând cu cuvântul Sau furtuna pe mare, si sa dezradacineze din inimile noastre pacatele, readucându-ne pentru totdeauna linistea.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 257-258

 

 

Tancredo Neves

Presedinte al Braziliei

 

 

In timpul campaniei prezidentiale, acesta a declarat ca, daca ar obtine 500.000 de voturi din partea partidului sau, nici Dumnezeu nu l-ar mai putea indeparta de la Presedintie. Bineinteles, a obtinut voturile, insa s-a imbolnavit cu o zi inainte de a deveni presedinte, apoi a murit.



CINSTEA CUVENITA OMULUI

Sfantul Nectarie al Eghinei

 

 

Cum sa-l înjosim pe om coborându-l pâna la treapta de fiinta necuvântatoare pentru ca apoi sa-l socotim degenerat ca, pe de o parte, sa se demonstreze asemanarea cu cele necuvântatoare (oare I se mai poate atribui astfel Creatorului necesara trasatura dumnezeiasca a dreptatii în pofida imperfectiunii trupului fiintelor necuvântatoare raportata la sufletul irational?) si, pe de alta, sa se explice, de asemenea, diferenta dintre om si animal? Problemele care ramân nerezolvate în cazul acceptarii unei asemenea ipoteze îi constrâng pe cei cu cuget sanatos sa fie de acord cu armonia fireasca dintre trup si suflet si cu diferenta dintre sufletul uman si cel al animalelor, motiv pentru care omul a primit un trup capabil si îndemânatic pentru toate exigentele spiritului sau, pe când fiinta necuvântatoare a fost privata de ele.

 

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 31-32.

 

 

CARTEA URIASA A NATURII

Cuviosul Bonifatie de la Teofania

 

 

Natura vazuta este o carte uriasa, în care sunt scrise cu litere mari si zugravite în culori vii adevarurile elementare de care avem neaparata nevoie ca sa ne îndreptam pe calea mântuirii, toti pot si trebuie sa citeasca aceasta carte. Fenomenele binefacatoare ale naturii descopera si hranesc simtamântul dragostei si recunostintei fata de Domnul; fenomenele înfricosatoare insufla simtamântul fricii si evlaviei fata de El; fenomenele line – simtamântul umilintei si dispozitia rugatoare a duhului; fenomenele înalte si uimitoare nasc în noi simtirea neputintei noastre omenesti, iar dupa aceea stârnesc simtamântul smereniei, pricinuiesc credinta si nadejdea vie în Facatorul universului.

 

Cuviosul Bonifatie de la Teofania, Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 126

 

 

John Lennon

(Cantaret):

 

Cu cativa ani inainte de a muri, intr-un interviu pentru o revista americana , el a declarat: ,,Crestinatatea va lua sfarsit, va disparea..   Nu este nevoie sa imi sustin aceasta idee. Sunt sigur. Nu am ce spune despre Iisus, insa cei ce-L urmau erau oameni prea simpli, astazi noi suntem mai cunoscuti decat El" (1966). - Lennon, dupa ce a declarat ca membrii formatiei Beatles erau mai cunoscuti decat Iisus Hristos, a fost impuscat de sase ori.



Credința

Pr. Prof. Constantin Necula

 

 

Nu am pierdut niciodată crezând în Dumnezeu. Este adevărat că uneori nu am înțeles greutățile nemeritate prin care a trebuit să trec, dar totodată mi s-a dovedit că orice problemă are o rezolvare, că orice încercare își are rostul ei, că după orice sfârșit urmează un alt început, că după orice durere urmează o mângâiere, că după orice pierdere de sine urmează o regăsire, că după orice eșec urmează o reușită.” (...)

 

 

VESELIA PRIMAVERII

Sfantul Inochentie al Odessei

 

 

Vremea primaverii înveselindu-ne ochii si inima prin asemanarea sa cu starea cea dintâi a lumii si a noastra, în acelasi timp si prin multe lucruri ce se petrec în curgerea rastimpului sau, ne da a întelege ca fericirea si frumusetea aceasta sunt pierdute de noi; ca noi, dimpreuna cu toata natura ce ne înconjoara, ne aflam într-o stare nefireasca si ca, prin urmare, trebuie sa ne gândim necontenit cum sa iesim din aceasta stare nefericita si sa dobândim din nou pentru noi si pentru natura acea primavara din paradis, care odata începuta sa nu se mai sfârseasca.

 

Sfantul Inochentie al Odessei, Intelepciunea dumnezeiasca si rosturile naturii, traducere de patriarhul Nicodim Munteanu, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 35-36

 

 

STRAJA SIMTURILOR

Sfantul Teofan Zavoratul

 

 

Ca pe lumina ochilor ma pazeste, Doamne Dumnezeule, apara-ma, si cu aripile Tale ma acopera de ispite. Fii straja ochiului, ca sa nu priveasca hoteste; fii straja urechii, ca sa nu ia aminte la nedreptate. Fii straja buzelor, ca sa nu iasa de pe ele clevetire, osândire, hula si nici macar vreun cuvânt desert. Fii straja inimii, ca sa nu se abata spre viclesug si sa nu lucreze faradelegi.

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 16.





Preotul şi ministrul

 

 

 

Un ministru a chemat un preot să-i sfinţească casa. Preotul a venit, a făcut slujba, după care a fost invitat să binecuvinteze masa pregătită pentru această ocazie. Deşi era vineri, pe masă erau cărnuri şi alte mâncăruri de dulce.

 

– Să mă iertati, a spus părintele, dar fiind zi de post, nu pot binecuvânta decât ce e de post.

 

– Ce vorbă e asta? s-a supărat ministrul. Hai, binecuvântează toate, că ne supărăm. Ei, comedie, nu am chemat un altul mai deştept! Aici nu e masă obişnuită, părinte, aici suntem oameni cu greutate. Binecuvântezi, sau pleci de aici?

 

– Iertaţi-mă, plec, a spus părintele, strângându-şi epitrahilul.

 

– O să vezi tu cât de curând ce răsplată o să primesti pentru gestul ăsta a spus ministrul, simţindu-se jignit.

 

Într-adevăr, peste câteva zile, părintele a fost chemat la episcopie şi a fost mutat la altă parohie, mult mai mică. Nu i-a fost greu să înţeleagă pricina mutării sale. Dar, mulţumindu-I lui Dumnezeu pentru toate, părintele a plecat, având încredinţarea că nimic nu se întâmplă fără voia lui Dumnezeu.

 

Peste un an de zile, la alegeri, partidul ministrului a obţinut voturi puţine, şi ministrul a revenit la funcţia pe care o avusese mai înainte: director de spital.

 

Peste alt an de zile, pe când se afla în concediu, a izbucnit un incendiu în care copilul său cel mic şi-a pierdut viaţa.

 

În faţa sicriului, fostul ministru stătea şi plângea:

 

– Oare, cu ce Te-am supărat, Doamne, cu ce?

 

Din rânduiala lui Dumnezeu, la înmormântarea aceea fusese chemat să slujească tocmai preotul pe care ministrul îl prigonise, căci parohul din cartier plecase de urgenţă din oraş.

 

Preotul a ţinut slujba, smerit. A plecat imediat după ce a ţinut un scurt cuvânt, pentru că nu voia să îl pună într-o situaţie delicată pe fostul ministru.

 

Comportamentul său l-a ajutat pe cel care mai înainte îl prigonise să îşi înţeleagă greşeala. Şi-a dat seama că în viaţă toate sunt trecătoare şi că important este un singur lucru: ascultarea de Dumnezeu, oricât de grea ar fi această ascultare. A înţeles cât de creştineşte se purtase părintele atunci când refuzase să sfinţească bucatele de dulce în post. A înţeles că niciun compromis nu are urmări bune. Că urmări bune au numai faptele bune. Mai mult chiar, el a încercat să determine transferul părintelui la postul iniţial. Pentru că nu mai era ministru, şi nu mai avea aceeaşi greutate în ochii celorlalţi, a avut mult de furcă pentru a-şi împlini dorinţa. Dar, în cele din urmă, a reuşit.

 

După ce părintele a început să slujească din nou în vechea sa parohie, directorul spitalului l-a chemat din nou să îi facă sfeştanie:

 

– Vă rog din tot sufletul, părinte, să mă iertaţi pentru răul pe care vi l-am făcut. Vă rog să veniţi din nou la noi, că vă avem ca pe un sfânt. Soţia mea de la început a zis că semănaţi cu Hristos la înfăţişare şi la moralitate.

 

– De iertat, v-am iertat. De semănat cu Hristos la chip, aproape toţi bărboşii seamănă puţin. Cât despre moralitate, niciun om nu se poate compara cu Hristos. Ştiu că, dacă aş veni la voi, m-aţi trata ca pe un sfânt. Tocmai de aceea nu voi veni. Sau poate voi veni peste multă vreme, când nu o să mă mai ţineţi de sfânt. Că aşa, să mă ridicaţi în slăvi, şi de acolo să mă doboare diavolul, nu îmi este de folos. Să îmi lăsaţi totuşi un pomelnic, să vă pomenesc. Şi vă mai spun încă o dată: de iertat, v-am iertat. Dar aveţi grijă cum trăiţi, ca să vă ierte şi Dumnezeu .

 

 

 

Ultima zi din viaţa lui Dostoievski

 

 

„La începutul anului 1881, în ziua de 9 februarie, Dostoievski moare pe neaşteptate, în vârstă de 60 de ani. O hemoragie puternică şi subită l-a trântit la pat pentru câteva zile. Simţea că moare; a chemat-o pe Ana Grigorievna, i-a spus să deschidă la întâmplare Sfânta Evanghelie, Biblia lui de care nu se despărţise nici în acea epocă de goană după noroc prin Apus. Ana Grigorievna a deschis-o la întâmplare, acolo unde Mântuitorul merge să Se boteze la Ioan. Acesta refuză la început, dar Mântuitorul îi spune: „Nu mă opri, ci îndeplineşte ceea ce trebuie”. Atunci Dostoievski se adresează soţiei lui, care plângea, spunându-i: „Nu mă opri, ceasul meu ca să mă duc a sosit”.

 

A strâns copiii în jurul patului, a rugat-o pe Ana Grigorievna să citească parabola „Fiului risipitor” şi, după ce a citit-o, el a ţinut copiilor săi o cuvântare în care le spunea că suprema bucurie a vieţii şi supremul bine pe care poate să-l aibă un om în viaţă e să nu-şi piardă credinţa în Dumnezeu. „Chiar dacă nenorocul v-ar paşte să fiţi criminali în viaţă – le spune copiilor lui –, nici atunci să nu pierdeți încrederea în Dumnezeu, care e bun şi vă va ierta”. Cu aceste cuvinte a chemat preotul, s-a împărtăşit şi şi-a dat sfârșitul.

 

Domnilor, înmormântarea lui a fost o înmormântare ca de ţar. Peste 100.000 de oameni din toate straturile sociale de pe tot cuprinsul Rusiei, reprezentanţii tuturor societăţilor ruseşti, de toate felurile, au ţinut să participe la această înmormântare. Călugării de la Alexandr Nevski, unde erau înmormântaţi numai ţarii şi aristocraţii, au oferit un loc unde să fie înmormântat, iar slujba au dăruit-o familiei, adică i-au slujit pe gratis. O noapte întreagă studenţimea din Petersburg a vegheat în jurul sicriului, citind psalmi şi rostind cântări bisericeşti.

 

Iată, domnilor, acest om care trecuse prin cele mai abominabile patimi, care fusese chiar ocnaş, modelat de credinţa din el, de misiunea pe care a crezut el că e chemat s-o îndeplinească în poporul rus, a ajuns la acest prestigiu, la această veneraţie de care numai regii se bucurau în Rusia vremii lui."

 

(Nichifor Crainic, în cartea "Dostoievski şi creştinismul rus").






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu