luni, 11 martie 2019

MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ - VANTURILE - DRAGOSTEA





L U P A
Sfantul Ioan din Kronstadt



La lumina soarelui vedem deslusit toate obiectele, îndeosebi cele apropiate, pe cele mai mari si pe cele mai mici, dar cu o lupa sau cu un instrument optic maritor vedem clar si obiectele foarte mici dar si pe cele îndepartate. Tot astfel Sfintii care au bineplacut lui Dumnezeu si toti Îngerii Domnului, aflându-se neîncetat în Dumnezeu, în Lumina cea vesnica, în Fiinta cea mai simpla, uniti în chipul cel mai strâns cu Ea, vad toate nevoile noastre, ne cunosc toate gândurile, dorintele, simtamintele, intentiile, faptele, aud toate cuvintele noastre. De aceea, chemând înainte de toate pe Domnul, sa chemam cu nezdruncinata credinta si cu osârdie întru pocainta pe Maica Domnului, pe Sfintii Îngeri, pe Sfintii care au bineplacut lui Dumnezeu, în ajutorul nostru cu nadejdea ca vom fi auziti – si sa vietuim în sfintenie, asa cum sfânt este Domnul, cum sfinti sunt si Sfintii.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Liturghia: Cerul pe pamant, traducere de Boris Buzila, Ed. Deisis, Sibiu, 1996, p. 240




VANTURILE
Sfantul Ioan din Kronstadt



        În natura adie uneori un vânt caldicel, aromitor, care îti mângâie si îti patrunde placut si usor trupul, iar cerul este senin. Alteori bate vântul rece care îti provoaca o senzatie de frig si de apasare, îti intra în oase, îti face o piele de gaina si tot atunci cerul si pamântul se întuneca. Sau, fara nici o adiere de vânt, aerul poate fi cald sau rece, te poate încalzi sau dimpotriva, sa te faca sa dârdâi de frig. Asa se întâmpla si în viata duhovniceasca: uneori simtim parca în suflet o boare lina, placuta, care ne încalzeste si ne învioreaza, ne usureaza si ne linisteste; alteori, inima ne este cuprinsa de o suflare grea, ucigatoare, iar sufletul ni se cufunda parca într-o bezna de nepatruns. Cea dintâi stare este de la Duhul lui Dumnezeu, a doua, de la diavolul. Trebuie sa ne obisnuim cu amândoua. În primul caz, sa nu ne trufim, în al doilea, sa nu ne descurajam, sa nu disperam, sa alergam cu grabire la Dumnezeu.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 153.




VIATA LUNGA
Sfantul Ioan din Kronstadt



            De ce îi da Dumnezeu omului viata lunga pe pamânt? Ca sa aiba timp sa se pocaiasca, sa se curete de pacate si de patimi si pentru ca sa-i patrunda în inima tot adevarul si toata dragostea, prin educarea simturilor, în raport cu binele si cu raul.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 266.



SCHIMBAREA MATERIEI
Sfantul Ioan din Kronstadt



             Nimic nu este mai schimbator decât materia. Ea se transforma în milioane de feluri, pe cale naturala, sau dupa legile Creatorului. Ca sa nu mai vorbim de transformarile miraculoase, de pilda: focul în roua, apa în sânge, apa în vin, toiagul în sarpe; omul însusi transforma materia în mii de feluri. Ce-am putea spune atunci de Atoatefacatorul Dumnezeu? Schimbarea este o calitate a materiei. Dumnezeu nu i-a dat spiritului rational aceasta calitate si nu i-o va da niciodata. Calitatea de capetenie a sufletului este ca ramâne neschimbat. Dar spiritul rational cel creat are însusirea de a se desavârsi în lucrarea binelui. Triumful spiritului asupra materiei consta în faptul ca spiritul o transforma în mii de feluri. Luati seama, de pilda, cum transforma el materia în regnul vegetal, cât de infinit variate sunt formele plantelor care cresc toate din acelasi pamânt, aceeasi lumina solara, acelasi aer, aceeasi apa, acelasi sol. Dar corpurile animalelor cât sunt de variate! Schimbarea este, asadar, o calitate a materiei; lumea în toata varietatea sa a fost creata în functie de aceasta. Slava Atotputernicului Creator, Unul, Cel neschimbat în veci! Daca materia nu s-ar schimba, atunci Dumnezeu nu ar fi Atotputernic. Slava naturii spirituale! Fie ca ea sa supuna întotdeauna natura materiala. Roaga-te lui Dumnezeu sa ramâi neschimbat în savârsirea binelui.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 51



DRAGOSTEA
Mitropolitul Antonie de Suroj



         „Dragostea începe în clipa când văd în fața mea un om şi străvăd adâncurile lui, când văd deodată esenţa lui... Taina iubirii fa­ţă de om începe în clipa când ne ui­tăm la el fără dorinţa de a-l poseda, fă­ră dorinţa de a stăpâni asupra lui, fără dorinţa de a ne folosi în vreun fel de darurile lui sau de personalitatea lui, ci doar privim şi ne minunăm de fru­museţea care ni s-a descoperit.”



Viața este o lungă lecție despre modestie.

Modestia înseamnă să faci o estimare corectă a propriei persoane; este citadela frumuseţii, o lumină strălucitoare; ea pregăteşte mintea să primească cunoaşterea şi inima, adevărul... Modestia: mamă de oameni adevăraţi! (Anonim)




IMAGINI SI SIMBOLURI
- Sfantul Ioan din Kronstadt -



                Exprimarea prin imagini si simboluri constituie un dat necesar al fiintei umane, tinând seama de nivelul sau actual de sensibilitate spirituala. Ea ofera o explicatie convingatoare multor aspecte ale universului nostru sufletesc, pe care, facând abstractie de imagini si de simboluri nu le-am putea cunoaste. Iata de ce dumnezeiescul Învatator, Întelepciunea ipostatica atotcreatoare, Fiul lui Dumnezeu, Domnul nostru Iisus Hristos i-a învatat adesea pe oameni cu ajutorul metaforelor si al pildelor. De aceea, în bisericile noastre ortodoxe exista traditia comunicarii cu credinciosii prin imagini vizuale sugestive – de pilda, icoana Domnului nostru Iisus Hristos, a Maicii Domnului, a îngerilor, ale tuturor sfintilor – pentru a ne putea orândui vietile, forma conceptiile, cuvintele si faptele dupa modelul conceptiilor, cuvintelor si faptelor Mântuitorului si ale sfintilor Lui. De aici frecventa reprezentare a semnului Crucii, cadirea cu tamâie, lumânarile si candelele aprinse, intrarile si iesirile din altar; aceluiasi scop slujesc închinaciunile, plecarea capului, metaniile mari (semn al caderii noastre adânci prin pacat). Toate acestea ne amintesc diferite subiecte sau stari spirituale. Imagistica lucreaza intens asupra sufletului omenesc, asupra capacitatilor sale de a crea si de a actiona. Se spune ca atunci când mama, în timpul graviditatii priveste staruitor fata sau portretul sotului iubit, copilul ce se va naste va semana leit cu tatal sau, sau daca priveste portretul unui copil frumos, fatul ce se va naste va fi frumos. Tot asa, daca crestinul priveste des, cu dragoste si evlavie icoana Domnului nostru Iisus Hristos, a preacuratei Sale Maici sau a sfintilor Sai, sufletul sau îsi va însusi trasaturile spirituale ale chipului contemplat cu iubire (blândetea, smerenia, milosârdia, înfrânarea). O, daca am contempla mai des icoanele si, mai ales, daca am cuprinde cu mintea viata Domnului si vietile sfintilor Sai, cât de mult ne-am schimba, am merge „din slava în slava”. Tot astfel si placuta mireasma a tamâiei în biserica sau acasa evoca, prin analogie, buna mireasma a virtutilor si, prin contrast, miasma pacatelor, si-i învata pe cei sensibili la trairile launtrice sa se fereasca de duhoarea patimilor, a neînfrânarii, curviei, rautatii, invidiei, trufiei, deznadejdii si a altor patimi, sa se împodobeasca cu virtutile crestinesti. Tamâia ne aduce aminte cuvintele Apostolului: „Pentru ca suntem lui Dumnezeu buna mireasma a lui Hristos între cei ce se mântuiesc si între cei ce pier; unora, adica, mireasma a mortii spre moarte, iar altora mireasma a vietii spre viata” (2 Corinteni 2, 15-16). În acelasi chip, lumânarile si candelele ne reamintesc de lumina si focul spiritual, de pilda, de cuvintele Mântuitorului: „Eu Lumina am venit în lume, ca tot cel ce crede în Mine sa nu ramâna în întuneric” (Ioan 12, 46). Sau: „Foc am venit sa arunc pe pamânt si cât as vrea sa fie acum aprins!” (Luca 12, 49). Sau: „Sa fie mijloacele voastre încinse si facliile voastre aprinse. Si voi fiti asemenea oamenilor care asteapta pe stapânul lor când se va întoarce de la nunta, ca venind si batând, îndata sa-i deschida” (Luca 12, 35-36). Sau: „Asa sa lumineze lumina voastra înaintea oamenilor, asa încât sa vada faptele voastre cele bune si sa slaveasca pe Tatal vostru Cel din ceruri” (Matei 5, l6). Aceste materii prin însasi substanta lor ne învata despre realitati spirituale care sugereaza o analogie cu focul si lumina: de exemplu, ca inimile noastre sa arda neîncetat de dragoste de Dumnezeu si de aproapele; ca nu trebuie sa îngaduim sa se aprinda în noi focul patimilor sau al gheenei, ca prin exemplul unei vieti virtuoase ne luminam unii pe altii, ca si cu luminile pe care le folosim în gospodarie.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 356-357




CALEA CURATATA
- Sfantul Ioan din Kronstadt -



                   Folosindu-te de obisnuitele cunostinte omenesti îti poti însusi perfect o anumita disciplina si, de cele mai multe ori, ceea ce ai învatat la scoala nu ti se va sterge din minte toata viata. În privinta credintei nu este asa. Adica ai aflat o data, ai prins niste lucruri, le-ai „pipait” si gata, te gândesti: „obiectul credintei mi-a ramas în suflet, limpede, l-am înteles, îl voi iubi toata viata”. Nu este asa. El, acest „obiect” ti se va parea de o mie de ori obscur si îndepartat, ba chiar vei avea impresia uneori ca ti-a „scapat” cu totul si ca, dupa ce ti s-a parut ca-l iubesti, ca traiai si respirai prin el, ti-a devenit deodata cu totul indiferent. Ca sa nu ti se întâmple asa, trebuie sa cureti mereu calea ce duce spre credinta si sa o faci cu lacrimi si cu suspine, ca sa o poti vedea, însusi, cuprinde cu inima si cu sufletul. Nepasarea fata de credinta este urmarea pacatului.


Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 435-436


Sursa: Pr. ALEXANDRU STANCIULESCU BARDA








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu