de George Anca
Inițiatice și
liberatoare, de vreme ce Grigore Popa, auzind că frecventez pe părintele
Stăniloae și pe Constantin Noica, îmi sugerase: asta te va salva mâine. M-a
salvat de atunci și mă voi fi pierdut mai apoi pe cont propriu. Ajunsesem la
primul etaj de pe strada Cernica, reporter începător, hotărât pentru poezie, pe
urmele lui Ioan Alexandru, Gheorghe Pituț sau Marcel Petrișor, invidiabili ca
ardeleni, precum îndumnezeitorul, paternul amfitrion. O vagă șansă dădea
poezia, practicată neostentativ hermeneutic, de Lidia, fiica Stăniloae. Cât
despre lumina blândeței presbiterei Maria, numai îngerii ar putea-o scanda.
A fost un timp
nemăsurabil, într-un ritm de sus. Și după ce, târziu, am revenit din India la
duhovnicul tuturor generațiilor, ca după o clipire de recunoștință, necum
despărțire, puțin a mai fost până ce grandoarea-i, finalmente publică, să-l fi
instituționalizat, înconjurat, să zicem – eufemistic – de o nouă birocrație.
Bine de gloria teologului maxim al Ortodoxiei - la urma urmei, chiar și a celor
ce i-au clamat-o impresarial. Nici la Păltiniș nu m-am dus, aveam un straniu
sentiment că reformatorii atâtora fuseseră rearestați. Mi s-o fi părut și bine
ar fi dacă.
După primiri
discret spoveditoare, și cu soția și fiica, am trecut, la fel de lin, la
cateheză personalizată, pe iubire-icoană-rugăciune. Mi-a dat, pe rând, cărțile,
cu seminarizare amicală, la înapoiere și continuare. Ortodoxie și românism –
Poziția d-lui Lucian Blaga față de creștinism și Ortodoxie – Viața și îvățătura
Sf. Grigire Palama – Iisus Hristos sau Restaurarea Omului – Teologia Dogmatică
și Simbolică - prima cărticică a lui Olivier Clemant despre Stăniloae, despre
teologia dogmatică ortodoxă, apostolică și profetică, teologia iubirii și
comuniunii, a învierii și persoanei....
În deosebire,
probabil, de discipolii săi teologi, cât de timid, dacă nu timorat, dar și,
hai, îndrăzneț, avansam elogii apologetice, paralel cu insinuări strecurate ca
în apărarea literaturii. Cum să nu fi fost copleșit de restaurarea omului în
Iisus, pagină de pagină, în vecinătatea lui Ioan Evanghelistul? Pe de altă
parte, după dezvoltări vibrante asupra egoismului, păcat capital, întrebându-l
ceva gen: ce-ați avut cu Blaga, mi-a răspuns sec: din egosim. M-am fâstâcit.
Voi fi adoptat
o tăcere și citind și ascultând elaborările polemice asupra uniatismului
transilvan – nu eram în branșă. Mai târziu, când primeam spre lectură și
mansuscrise și dactilograme, printre care memoriile tuturor stareților
ortodocși români, culese de un călugăr ce-i
fusese student, publicate în mai multe volume, cu relaxarea
interdicțiilor și cenzurii. Am citit înfiorat un volum – Profilul spiritual al
poporului român (apărut tocmai în 1992 cu titlul: Reflecții despre
spiritualitatea poporului român).
În textul prim
- n-am văzut versiunea publicată, poate motivat de ceea ce consemnez acum –
marele teolog scria că Eminescu n-ar fi reprezentativ pentru poporul român,
situându-se creator prea sus, poporul
român fiind reprezentat de George Coșbuc. Normal, am comentat „profilul”, dar
nu mi-a venit, stupefiat, să iau „apărarea”lui Eminescu. Le-am spus-o și
altora, unii fiind de acord cu Stăniloae. Așa, nici Dumitru Drăghicescu nu-l
pomenește pe Eminescu în Din psihologia poporului român, nici în altă parte,
deși există afinități de profunzime între cei trei.
Și am ajuns la
Filocalie. La ora aceea, de fapt de cu ani înainte, urmați de pușcărie și
interdicție – erau publicate patru volume. Aici, duhovnicul se plasa deasupra,
poate unde-l plasase pe Eminescu, însă într-o frazare amețitor de cursivă, de
la Maxim Mărturisitorul la taină. Ce taină? Păi, i-am zis, în vreun interval,
toți ne uităm la televiziunea bulgară, și acolo auzim într-una „taina-ta”. A,
păi unde a ajuns taina la noi?!
Din câte știu,
la argumentarea mea, s-a vorbit prima oară din nou de părintele Staniloae, la
Radiodifuziunea Română, ca traducător al Filocaliei. De mai nainte, primisem
cele patru volume pe vecie, și cu dedicație: „Poetului G. Anca / aleasă
prețuire / D. Stăniloae”. Prin 1970 mi-a dat și o recomandare manuscrisă la
doctoratul cu tema Baudelaire și poeții români – am depus-o la dosar și nu o
mai am. Să fi fost o frică până-n oasele de hârtie relația cu lumina teologiei
sub comuniști? Lui Noica nici nu i-am mai cerut, deși m-a „îndrumat” în esențe.
Sistemul
teologic al lui Dumitru Stăniloae pare bruiat de encomiastica din jurul său,
altfel comutată sistematic în uitare, dacă nu nouă obstaculare.
Din intelepciunea filocalica a Parintelui Staniloae
Programul
vietii descrisa in Filocalia este un program hristologic. Este trairea in
Hristos din puterea lui Hristos pe care il au traitorii in ei prin rugaciune
tot mai deasa. Este calea spre cea mai inalta noblete omeneasca, este singura
cale care promoveaza unirea oamenilor intre ei in Hristos, opusa dezbinarilor
care aduc atata suferinta omeneasca. (Filocalia I pag.7)
Deci cel ajuns
la contemplatie nu paraseste activitatea practica, ci iubind pe Dumnezeu, ajuta
si pe oameni. Acuza apuseana ca contemplatia Rasaritenilor dispretuieste
practica vietii e gresita. (Filocalia II, nota 34, pag. 303)
Cel ce va avea
pe Dumnezeu va fi mai presus de timp, de spatiu si de veacuri, caci Dumnezeu nu
exista impreunat cu vreuna din acestea. (Filocalia II, nota 71, pag.313)
Pana ce omul
are idei, el trece de la o idee la alta. Dar aceasta mutare de la o idee la
alta usor il poate muta si de la o atitudine la alta. Iar cand sunt multe idei,
nici una nu reprezinta pe Dumnezeu. Numai cand se fixeaza mintea intreaga si
statornic cu gandul la Dumnezeu, nu mai au loc nici mutari intelectuale, nici
morale. Iar cel ce e fixat intreg cu gandul la Dumnezeu a uitat de sine, a
iesit din preocuparea de sine. (Filocalia II, nota 87, pag. 315)
Prin Botez am
primit o nestricaciune virtuala, pe care o putem pierde. Ea inca nu e asimilata
de noi prin vointa si fapte (e dupa trup, nu dupa duh). Dar prin staruinta in
fapte, ne devine nestricaciune in duh si n-o mai putem pierde. (Filocalia II,
nota 94, p. 317)
Dumnezeu in
calitate de fiinta superioara nu judeca pe om, ca fiinta inferioara, asa cum
nici omul nu judeca animalele. Pentru ca a judeca inseamna a te lua pe tine ca
masura. Dar Dumnezeu nu se poate lua ca masura pentru om. (Filocalia II, nota
31, p. 333)
Intreg urcusul
de-a lungul celor trei trepte (faptuire, cunoastere si vedere descoperita a lui
Dumnezeu) e sustinut de Hristos salasluit in noi, care urca impreuna cu noi,
facandu-ni-se tot mai descoperit. (Filocalia II, nota 72, p.335)
Patimile cele de voie sunt cele
care ne atrag spre placeri, cele fara de voie sunt suferintele de care vrem sa
fugim. Deci sa nu ne pese nici de placere, nici de durere, nici de cele din
fata, nici de cele din spate. (Filocalia II, nota 85, p. 336)
Sfintii
Parinti aseamana pe Tatal cu mintea, pe Fiul cu ratiunea (sau cuvantul), iar pe
Duhul cu viata. Deci Cuvantul intrupandu-se a ramas unit cu Mintea (Tatal) si
cu Viata (Duhul Sfant) adica mintal si viu. (Filocalia II, nota II, p. 338)
Dumnezeu e
simplu dupa fire, dar noi ne putem dezbina de fire prin vointa facandu-ne
compusi. Deci tot prin vointa putem iesi iarasi din compozitie, unificandu-ne
vointa cu firea. (Filocalia II, nota 37, p. 340)
Marea
Imparatie a Duhului e lumea Sofiei, sau a energiilor divine, care umpland
intreaga pe fiecare, pe masura puterii fiecaruia, cum aceeasi lumina ii umple
pe toti, ii uneste pe toti. (Filocalia II, nota 39, p. 341)
Hristos
prezent in noi de la Botez, desi nesimtit de noi, ne da putere de a birui
patimile. Aceasta e puterea lucratoare a primei parusii. La inceput Iisus indemnandu-ne
de sub val numai, prin porunci, ne apare aspru, fara "frumusete".
Abia pe urma ni se arata si ne atrage prin dulceata si frumusetea cunoasterii
Lui. (Filocalia II, nota 100, p. 317-318)
In credinta se
ascunde toata puterea lui Dumnezeu-Cuvantul, avand sa se dezvolte ca grauntele
de mustar. (Filocalia II, nota 111, p. 319)
Iisus Hristos
sau harul Lui se ascunde de la Botez in adancul inimii noastre, ca intr-un
pamant, cum zice Marcu Ascetul. Cultivandu-L prin virtuti, El se dezvolta si
iese la iveala, cuprinzandu-ne in intregime. "Ratiunile" poruncilor
sunt sensurile lor, iar "modurile", modalitatile de aplicare.
(Filocalia II, nota 112, p. 319)
Mintea e mai
adanca decat ratiunea, iar ratiunea e autorevelarea mintii. Deci intre minte ca
(o) cunoastere intuitiva si ratiune ca (o) cunoastere discursiva nu e o
opozitie, ci ultima porneste si se intoarce la prima. (Filocalia II, nota 123,
p.321)
Imparatia lui
Dumnezeu e mai presus de miscarea de devenire a celor create. Cei ce ajung in
ea se odihnesc de orice miscare. La ea nu ajunge nimeni prin miscarea naturala
a spiritului, ci vine ca un dar al lui Dumnezeu, ca o incoronare a acestor
eforturi, dar cand ele au incetat. Ea e ultimul lucru dorit spre care tindem si
acesta e un nou motiv pentru care, ajunsi la ea, ne odihnim de orice miscare
temporala. (Filocalia II, nota 219, p. 329)
Sfintii
Parinti numesc mandria si incantarea ascunsa de pe urma virtutilor, pacate de-a
dreapta. (Filocalia II, nota 28, p. 333)
Harul
dumnezeiesc se salasluieste in ascunsul firii noastre, dar el asteapta ca voia
noastra sa se uneasca cu el. Numai unindu-se voia cu el, ne preface toata
viata. Propriu-zis ceea ce castiga voia din impreunarea cu harul, din
intrepatrunderea ei cu harul este tocmai dorinta ei de a se armoniza cu ratiunea
firii. (Filocalia II, nota 60, p. 344)
Pacatul nu
poate fi inspirat de fire. Firea nu poate da decat temeri si inspiratii bune.
Pacatul vine ca un adaos, prin faptul ca vointa primeste inspiratii din alta
parte, sau poate nu vrea sa tina seama peste tot de ratiunea firii. (Filocalia
II, nota 62, p. 344)
Fara a avea
cineva lumina dumnezeiasca (binele, dragostea, pe Dumnezeu) in sine, nu poate
sa o vada nici in afara de sine, asa cum ochiul care nu e strabatut de lumina
fizica nu o poate vedea nici in afara. (Filocalia III, nota 9, p. 463)
Patimile sunt
"faptele omului", in sensul ca nu se nasc din puterea lui Dumnezeu.
Virtutile sunt faptele lui Dumnezeu pentru ca se nasc din puterea lui Dumnezeu.
(Filocalia III, nota 29, p, 466)
Viata
virtuoasa este o treapta mai inalta fata de credinta. Credinta simpla e treapta
intai, viata virtuoasa a doua, contemplarea a treia. (Filocalia III, nota 66,
p. 469)
Infierea cea
dupa har, daruita prin credinta o au toti credinciosii. E prima treapta a
vietii in Hristos. Dar la intelepciune, la cunoasterea simpla, unitara si mai
presus de intelegere, se ajunge numai dupa curatirea de patimi si dobandirea
virtutilor. E treapta cea mai inalta a urcusului duhovnicesc. (Filocalia III,
nota 71, p. 469)
Singuratatea
ii deprima pe multi. Li se pare ca nu au nici un ajutor, nici o atentie de la
nimeni. Pe nevoitori ii face sa se simta cu inima zdrobita. Simt mai accentuat
ca nu sunt prin ei insisi si nu au viata adevarata prin ei insisi. Ii face sa
nu se mai increada in ei insisi. Ajung la adevarata constiinta a ceea ce sunt
prin ei insisi, la constiinta unita totdeauna cu smerenia. (Filocalia VII, nota
182, p. 128)
Caldura inimii
e de ordin spiritual. E infocarea inimii pentru Dumnezeu. E o iubire fata de
Dumnezeu, care covarseste, prin alipirea mintii la El, atractia oricarui alt
gand. Dar ea produce o caldura curata si in inima sensibila. (Filocalia VII,
nota 250, p. 188)
Marturisind
gandurile rele, le tintuim la stalp si le luam puterea, caci le facem de
rusine, cum ne facem pe noi insine daca le-am da salas in noi mai departe. De
aceea, prin marturisire, ne detasam de ele. Lumina in care sunt puse prin
marturisire le arata in uraciunea lor si le ia puterea ispititoare. A le tine
in noi, inseamna a ne ascunde intr-un intuneric; a le marturisi, inseamna a voi
sa fim deschisi si a nu mai ocroti in noi ganduri pe care, din rusine, le tinem
ascunse. (Filocalia VII, nota 82, p. 65)
Nu trebuie
primite in cugetare in vremea chemarii numelui lui Iisus nici macar intelesuri
nepacatoase ale lucrurilor. Caci si prin ele duhurile rele incearca sa distraga
cugetarea de la numele lui Iisus, sau de la rugaciunea curata, fara alte
ganduri. (Filocalia VII, nota 238, p. 173)
In rugaciunea
pe care mintea o face in inima, cateodata precede mintea lipindu-se prin
gandirea ei iubitoare de Domnul si apoi aceasta lipire provoaca rugaciunea;
alte dati precede rugaciunea si apoi ea atrage mintea in bucuria ei, legand-o
de chemarea numelui lui Iisus si unind-o cu EL. (Filocalia VII, nota 236 bis,
p. 171)
Calugarul
trebuie sa se insingureze nu numai cu trupul, ci si cu sufletul fata de cele
din afara. De aceea trebuie sa goleasca sufletul si de intelesurile lucrurilor,
sa uite si vorbele fara rost. (Filocalia VII, nota 49, p. 47)
Nu trebuie
indemnati toti sa faca rugaciunea mintii in mod neincetat. Pot fi indemnati la
ea cei ascultatori, chiar daca sunt simpli, pentru ca cel ce asculta se
impartaseste prin smerenie de toata virtutea. In ascultarea lui se cuprinde
vointa de a implini tot ce i se recomanda ca bun. Dar nu trebuie indemnati cei
neascultatori, chiar daca sunt invatati, pentru ca acestia sunt obisnuiti, sa
faca numai voia lor si din aceasta se naste parerea de sine, din care vin toate
ratacirile. (Filocalia VII, nota 244, p. 178-179)
Viata
calugareasca este aleasa pe baza unei chemari de la Dumnezeu. Cel ce a ascultat
de aceasta chemare trebuie sa prelungeasca in fapte raspunsul sau afirmativ.
Numai asa raspunsul la chemarea lui Dumnezeu este deplin. (Filocalia VII, nota
48, p. 47)
Prin aceasta
(prin rugaciunea lui Iisus - n.n) vine in suflet nu numai o bucurie, ci si o
putere de a se retine de la placerile inferioare si de a stapani pofta si
mania, care tulbura vederea clara a sufletului. (Filocalia VII, nota 47, p. 47)
Vietuirea
calugareasca nu e o vietuire stearpa, ci ea creste in continut ca un pom inalt
si stufos. Ea creste din radacina desprinderii de cele trupesti; pe nepatimirea
ei de multe feluri, ca pe niste ramuri ale lipsei de egoism, odraslesc rodurile
virtutilor ca tot atatea daruiri ale vietii proprii Iui Dumnezeu si altora,
daruiri insufletite de iubire si culminand in iubirea ce indumnezeieste pe cel
ce se daruieste. Sunt roduri ce sustin in suflet o bucurie curata si
neintrerupta, care nu e ca bucuria de lucrurile si succesele lumii, mereu
intrerupte de lipsa acestor lucruri si succese, sau fara o plinatate de
substanta. (Filocalia VII, nota 41, p.43)
Nu ne dam
seama de decaderea noastra de la umanitate prin pacat, daca nu ne cunoastem
frumusetea originara, la care revenim prin curatirea de pacat si prin unirea cu
Dumnezeu, modelul nostru, pentru care ne-o facem transparenta. (Filocalia VII,
nota 150, p. 107)
Pacatul face
sa se murdareasca chiar sangele trupului nostru prin sucurile naturale
exagerate ce le exala. El e curatit prin lacrimile de cainta care ies tot din
firea trupului nostru, dar dintr-o stare curata a lui, sau orientata spre
curatire. Sunt altele sucurile puse in miscare de simtirea placerii si altele
cele puse in miscare de simtirea durerii. Durerea este purificatoare, spre
deosebire de voluptate, pentru ca durerea e opusa placerii. (Filocalia VI, nota
387, p. 239)
Din sufletul
descurajat, pizmas, scarbit, plin de ura, trece si in trup o stare de tristete,
de apasare, de slabiciune, de moleseala nevindecabila, toate aducatoare de
moarte si intretinand moartea. (Filocalia VII, nota 715, p. 456)
In adierea
subtire de lumina se arata desavarsirea rugaciunii, caci ea e semnul odihnei
ferme a mintii in Dumnezeu. Unde mai e vifor si agitatie, sufletul inca nu s-a
statornicit pe deplin in Dumnezeu. (Filocalia VII, nota 258, p. 200)
Mintea are
puterea sa se depaseasca, dar numai prin Dumnezeu. Caci prin Dumnezeu aceasta
putere a ei trece din potenta in act. Fiecare are puterea sa cunoasca alta
persoana, dar numai cand aceea i se deschide, aceasta putere a ei trece in
fapta. (Filocalia VII, nota 482, p. 325)
Lenesi in
implinirea poruncilor. Acestia s-au instrainat de Dumnezeu si de aceea s-au
intunecat. Ei nu mai vor sa stie de Dumnezeu, temandu-se de pedeapsa vesnica
pe, care le-o va pricinui neimplinirea poruncilor. (Filocalia VII, nota 218, p.
154)
Luarea-aminte
la sine, impreunata cu lupta impotriva patimilor de placere si a imprastierii
gandurilor si cu tinerea continua a pomenirii lui Dumnezeu este un exercitiu
care cere un mare efort si aduce o uriasa tarie de vointa celui ce le practica.
(Filocalia VII, nota 184, p. 129)
Iubirea lui
Dumnezeu tasneste de pretutindeni, din toate lucrurile si imprejurarile,
aratandu-se in toate felurile. (Filocalia VIII, nota 597, p. 293)
Dumnezeu isi
manifesta prin cei lipsiti trebuinta de noi, ca unul ce a luat asupra Sa
indatorirea de a ne duce la realizarea completa ca fapturi ale Sale. Si cu cat
devenim mai capabili de darurile lui Dumnezeu, prin milostivirea noastra, cu
atat Dumnezeu se simte mai indatorat sa ni le dea, sa ne duca spre desavarsire.
(Filocalia V, nota 105, p. 57)
Dar pentru ca
diavolul se poate travesti in inger al luminii, amestecand ganduri la inceput
cuvioase in rugaciunea noastra, ca sa ne imprastie mintea, trebuie ca
rugaciunea sa constea intr-un singur cuvant sau gand, in cel al lui Iisus.
Aceasta e rugaciunea lui Iisus. Ea trebuie sa devina obisnuita ca respiratia,
"lipsita de respiratie", dupa formula lui Ioan Scararul. Rugaciunea aceasta
respirata continuu va curati aerul inimii de nourii intunericului. Atunci ca
intr-o oglinda ne vedem pe noi insine, dar si fetele negre ale etiopienilor
spirituali. Cu numele lui Iisus putem zdrobi pruncii vavilonesti, adica
gandurile nascute de satana in noi. (Filocalia IV, p. 39-40)
Caderea din
rai s-a produs intai in planul constiintei omului. El nu se mai simtea in rai.
(Filocalia VI, nota 256, p. 126)
Lumea aceasta
insasi este un rai virtual, pentru cei ce pot sa vada prin lucruri ratiunile
dumnezeiesti ale lor. (Filocalia VI, nota 577, p. 358)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu