Gheorghe Constantin
Nistoroiu
„Fericiţi cei prigoniţi pentru
dreptate, că a lor este împărăţia cerurilor.”
(IISUS HRISTOS-MÂNTUITORUL OMENIRII)
Radu Mărculescu, descendent dintr-o
ilustră şi veche familie boierească, nepotul moşierului Tudorache Mărculescu(1828-1908) şi al Zamfirei Pârâianu (1845-1897), tatăl său fiind renumitul avocat liberal
Aurel Mărculescu, moşier, erou şi
martir al primului război mondial (1878-1916, ucis în munţii Perşanilor, la 23
Septembrie 1916, în bătălia pentru dezrobirea Ardealului), căsătorit cu Jeana Mihăescu (1887-1953), licenţiată
în Litere la Universitatea Bucureşti şi studii postuniversitare la Sorbona, s-a
născut în scutecele de nea împodobite cu
voioşia serafică a Colindelor Naşterii Domnului, la 29/ 30 Decembrie 1914.
Deşi s-a
născut şi a copilărit în Bucureşti, icoana tinereţii lui Radu, rămâne conacul
de la Perişani-Dâmboviţa, care răspândea până departe admiraţia şi renumele tatălui
său, conac încărcat de vremuri, rămas în picioare până în 1949, când a fost
devastat şi făcut una cu pământul de sacra
mânie proletară.
Urmează liceul
la Spiru Haret, în timpul căruia debutează şi publică articole în Vlăstarul, revista liceului, pe care-l absolvă pe
primul loc. Devine pentru câteva minute partenerul celebrei cântăreţe şi
dansatoare, Josephine Baker, într-un
focos charleston pe scena grădinii palatului Ministerului de Externe, apoi în
toamna anului 1932, se înscrie la Facultatea de Litere şi Filosofie a
Universităţii Bucureşti.
După licenţă
ajunge profesor de limba română la Colegiile Gheorghe Lazăr şi Aurel
Vlaicu.
În celebrele
reviste Dacia Rediviva şi Preocupări
literare publică traduceri
din poezia franceză, studii filosofice şi literare.
A doua
conflagraţie mondială îl concentrează ca ofiţer de rezervă în Regimentul 28 al
Diviziei a V-a, unde se remarcă deosebit în bătăliile de pe Orhei, Nistru, Transnistria, Odessa, primind meritul Coroana
României cu spade şi panglică de Virtute militară, în grad de Cavaler.
Într-un mic
răgaz se întoarce în ţară şi se căsătoreşte cu Nicole Constantinescu, apoi la 25 August 1942, este din nou
concentrat pe front. Participă cu mult zel la bătălia de la Cotul Donului, dar în Noiembrie 1942,
după marea trădare, regizată şi programată de conspiraţia sionisto-iudaico-sovieto-română,
cade prizonier.
Tânărul şi
bravul ofiţer Radu Mărculescu îndură
urgiile înzăpăzite de la Cotul Donului,
Cercul Polar, Urali, Siberia, împletite
cu ororile gulagului din lagărelor de muncă forţată: Tambov, Oranki, Schit, Suzdal, Monastîrka, Uscioara <<Gaura Dracului>>, Morşansk,
Mihailovo, Odessa, Sighet, Bragadiru, Periprava, Capul Midia, prin
refuzul de a se înrola în Diviziile
roşii, ale mişeliei, ruşinii şi trădării
naţionale, timp de aproape un deceniu (1942-1951).
După cei 9 ani
de prizonierat sovietic, Radu Mărculescu
mai face un „curs de pregătire” în
ţară la Bragadiru, de supraveghere
politică.
Pe arpegiile
eliberării din 17 Iulie 1951, cad fulgerele relei vestiri: soţia sa divorţase
şi se recăsătorise.
Trauma
sufletească îl însoţeşte pe Radu
timp de 8 ani pe un şantier de construcţii, până când o cunoaşte Ligia
Mociulschi (Manolescu) cu care se va căsători. Timpul bucuriei este scurt,
fiindcă în Octombrie 1959, este din nou arestat cu un lot de ofiţeri foşti
prizonieri în URSS.
Procesul fiind
bine pregătit şi înscenat, marele
Erou mai primeşte o condamnare fără sentinţă şi trimis la renumitul lagăr, Periprava.
După eliberare
şi pensionare la vârsta de 60 de ani urmează cursurile superioare de pictură
bisericească de pe lângă Patriarhia Română, care îi aduc timp de 25 de ani,
mari satisfacţii, bucurii, faimă şi cununa celor 16 biserici pictate singur,
plus 9 pictate alături de fiul soţiei sale Ligia, Mihai Bogdan Mociulschi, unul
dintre cei mai valoroşi pictori bisericeşti de la noi, din ţara Grădinii Maicii
Domnului.
Pictura
religioasă l-a înnobilat spiritual pe Radu
Mărculescu, purtându-l pe o aripă de înger sub streaşina cerului: „Am
înţeles atunci că o icoană e ca o sfântă Liturghie, dar în linii şi culori, la
care cel ce o oficiează nu are dreptul să pună nimic de la el.”
Piesa de
teatru Meşterul fără nume i-a adus Eroului Radu Mărculescu prin
gala UNITER în 1992, locul 2 din cele 102 piese înscrise în competiţia de artă
concurenţială a momentului respectiv.
Pentru
salvarea libertăţii spiritului, a entităţii ontologice, a conştiinţei creştine
pe care e imprimat chipul lui Dumnezeu, pentru lupta crâncenă a camarazilor de
război şi gulag contra terorii fizice şi morale, Radu Mărculescu trebuia să depună mărturie şi în faţa oamenilor, nu
numai înaintea Bunului Dumnezeu, prin volumul lucrării monumentale, Pătimiri
şi iluminări din captivitatea sovietică.
Succesul
cărţii s-a înfrăţit în 3 ediţii succesive: 2000, 2007, 2010.
Lucrarea lui Radu Mărculescu a fost prezentată în
cadrul celor două simpozioane de istorie ale asociaţiei Fantom e.V., la Berlin în 2006 şi 2008, an în care este tradusă în
limba germană sub titlul Leid und Offenbarung in der sowjetisken
Gefangenschaft, C/N Verlang,
Berlin. Tot la Berlin Institutul Cultural Român „Titu Maiorescu” a
prezentat la 12 mai 2009, lansarea cărţii, apreciată de preşedintele Asociaţiei
Federale a Foştilor Luptători de la Stalingrad, Dr. Gerhard Luther, drept „testamentul
unei generaţii pierdute”, iar Hans Bergel, reputatul scriitor a ţinut să
afirme despre opera marelui român că este „una dintre cele mai complexe, mai aşezate
şi mai suverane cărţi din punct de vedere spiritual, care nu completează doar
literatura română pe acest subiect cu un titlu în plus, ci îmbogăţeşte
scrierile europene de gen cu un nou ton.” (op. cit., p. 209)
Lucrarea lui Radu Mărculescu este nominalizată
pentru anul 2000, drept cea mai bună carte de istorie, prin Premiul acordat de Fundaţia
Culturală, Magazin istoric.
Cea de-a doua
lucrare de referinţă a lui Radu
Mărculescu, Mărturii pentru Judecata de Apoi adunate din gulagul românesc,
s-a bucurat expres de ediţiile, 2005, 2011, 2012.
Radu Mărculescu, se aseamănă prinţului
gruzin fără pereche în lumea aristocrată contemporană, născut în acelaşi an
1921, cu marele erou-martir român Aurel
State, Ciabua Amiredjibi. Persecutat,
prigonit, arestat, anchetat în lagărele de muncă, evadat, prins, rearestat,
reevadat pe un traseu de teroare, fatidic, timp îndelungat, pe mii de
kilometri, cu 16 ani de lagăre polare, cu 83 de condamnări politice, condamnat
la moarte, care i-a învins totuşi pe cei mai răi ai lumii: Stalin, Beria, Ceka,
NKVD-ul, Gulagul, întregul sistem marxist-leninist-stalinist-sionist,
reabilitat, de două ori nominalizat la Premiul Nobel, deputat în Parlamentul
Georgian, fondator şi preşedinte al Asociaţiei Scriitorilor Georgieni,
căsătorit, cu 6 copii, iar din 2010, monah cu numele David, Mzechabuk Ciabua Amiredjibi - Iagor Kargareteli-Surâsul Destinului alias Gora Mborgali, de cel puţin două ori neastâmpărat: (Gora=Neastâmpăratul; Mborgali=cel care nu s-a învăţat minte ), coleg cu
eroul nostru într-unul din lagărele de exterminare stalinisto-bolşevice.
Curajul
aristocratului ofiţer, al neatârnării, avântul tineresc în somtuoasa uniformă
verde a sufletului său în care lăcrima filosoful, îl azvârle pe Radu Mărculescu pe culmile gloriei
între cuceritorii inespugnabilei cetăţi a credinţei divine, sub flamura surâsului
său înlăcrimat al destinului.
Spirit mereu
tânăr, vesel, primitor, boierul Radu
Mărculescu radia de sinceritate, de echilibru, de omenie,
de politeţe, de cultură, de armonie: „Spirit înalt şi luminos, cum l-a caracterizat prof. univ. dr.
Radu Şerban Palade, iubitor de Dumnezeu şi de semeni, de neam şi de ţară, Radu Mărculescu a
fost un etalon de umanitate şi moralitate. A suferit imens, dar a ieşit
victorios. Dumnezeu l-a supus la mari şi aprige încercări, dar l-a şi ajutat să
se bucure şi să ducă la bun sfârşit creaţia lui artistică, literară, plastică
şi spirituală.
A
fost un om monumental: profesor, pictor, scriitor, poet, dramaturg, traducător,
eseist, istoriograf, teolog, român, creştin...
A
devenit membru al Uniunii Scriitorilor din România, al Asociaţiei Foştilor
Deţinuţi Politici din România, al Asociaţiei Veteranilor de Război. Aşa
cum spunea psalmistul:
L-au
lovit valurile şi nu l-au clintit!
L-au
bătut vânturile şi nu s-a plecat!” (op. cit. p. 210)
Lucrarea
mărturisitorului şi eroului nostru Radu
Mărculescu cuprinde 13 capitole şi se evidenţiază prin darul minunat, viu
ce păstrează în harul ei memoria unei înalte conştiinţe creştine în care se
derulează suferinţa căderii în prizonierat ori în infernul robiei.
Dacă pentru
mulţi prizonieri această înfrângere s-a transformat în cădere, devenită apoi o
catastrofală prăbuşire, pentru foarte mulţi camarazi, căderea s-a înălţat pe culmile
de azur ale Biruinţei.
În fiecare
trăitor creştin, temelia, stâlpul, farul conştiinţei sale spirituale este
Adevărul revelat, singurul pe care se poate clădi: viaţa, binele, dreptatea,
frumosul, crezul, nădejdea, suferinţa, dăruirea, veşnicia sa şi a celorlalţi cu
care îşi împleteşte destinul haric.
Adevărul divin
revelat, în credinţa creştin-ortodoxă, nu trebuie manifestat în credincios, în
luptător, decât în conştiinţa sa mistică, harică, mesianică, hristică, prin
trăire, ca menire, ca atitudine, ca responsabilitate, ca iubire, ca
mărturisire, asumându-se demnităţii şi onoarei Neamului său, indiferent de
încercări, de zguduiri, de drame ori tragedii, care se văd mult mai clar când
suferi cu ele, prin ele: „Astfel, avea să spună eroul nostru Radu Mărculescu, pas cu pas, cu inima strânsă, am urmărit toată drama poporului nostru:
ocupaţia sovietică, foametea, dezorganizarea organizată, arestările,
condamnările, execuţiile, deportările, în genere toată răsturnarea lumiii
noatre cu capul în jos şi cu fundul în sus. Dar şi începuturile unei <<
rezistenţe>> (eroică, disperată, dar fără noroc). Iar în final,
abandonarea noastră de către Occident (din interese de joasă specie) la
picioarele de lut ale uriaşului sovietic.” (op. cit. p. 447)
În
lagărul-schit al captivităţii, dincolo de constrângerile exterioare şi polare,
în candela sufletului fiecărui prizonier mijea totuşi licărul unei ancore, a
unei speranţe. Poate că harul schitului mai împrăştia sacralitatea acelor
ostenitori, înmiresmată de duhul trăirii liturgice. Pronia cerească încălzeşte
sub aripile Ei procesul de remodelare şi de renaştere interioară, a celor care
nu abandonaseră lupta combativă şi dinamică a creştinismului, revenirea la
credinţa călăuzitoare, care transcende destinul într-o tainică solidaritate ce
pune piatră de temelie lăuntrică, ca stâlp al rezistenţei spirituale, al
rezistenţei prin religie:
„Eram
cazaţi la etajul clădirii într-o mare încăpere ce slujise cândva de paraclis,
cu ferestre mari care deschideau minunate vederi spre pădure. Mi-aduc şi acum
aminte de un magnific mesteacăn din dreptul ferestrei mele. Sub lumina lunii,
pe cerul limpede ca o băutură tare, se caligrafiau ramurile lui până la cele
mai mici rămurele prin care copacul-în închipuirea mea-sugea din tăriile
cerului o licoare dumnezeiască pe care, prin miile lui de rădăcini, o difuza
pământului, transfigurându-l. Mesteacănul îmi sugera cam ce ar trebui să fie pe
pământ menirea noastră: să absorbim măcar un strop din licoarea cerească şi să
o difuzăm lumii, ca să o facem nu-Doamne fereşte-un <<paradis pe pământ>>,
ci un tărâm de existenţă puţin mai suportabil. Aş putea spune că de această
metaforă vie din faţa mea, mesteacănul răsturnat, cu rădăcinile în cer şi
roadele harice sub pământ, se leagă pentru mine începutul unei vieţi de
meditaţie şi de discretă rugăciune, ale cărei prime urmări au fost o stare de
linişte şi de împăcare cu mine şi cu destinul... Până la captivitate citisem
Biblia o dată în întregime şi Noul Testament de vreo trei, patru ori... Pe
parcursul prizonieratului am mai reuşit să citesc o dată Vechiul Testament şi
de câteva ori Noul Testament. Ei bine, lecturile acestea, de acum mi-au fost
revelatorii. La tot pasul găseam asemănări şi aluzii la situaţiile pe care le
trăiam noi în vremea de faţă. Totul din ce citeam mi se părea de o actualitate
uluitoare, fantastică. Aş fi rămas la o înţelegere mediocră a Evangheliilor
dacă experienţa captivităţii nu mi-ar fi revelat adevărata semnificaţie a
mesajului lor, care nu e de renunţare şi resemnare (cum mi-ar fi putut
apărea-şi nu numai mie-la o lectură în condiţiile unei vieţi banale şi
confortabile), ci de luptă şi îndrăzneală, atunci când îl receptezi în
condiţiile dramatice ale unei confruntări pe viaţă şi pe moarte cu cei ce umblă
să-ţi prindă nu numai trupul, ci şi sufletul în plasa Satanei. <<Ce-i va
folosi omului dacă va dobândi lumea întreagă şi sufletul său îl va pierde? Sau
ce va da omul în schimb pentru sufletul lui?>>iată replica evanghelică la
toate tertipurile <<puterii>> de-a ne prinde în capcanele ei.
<<Îndrăzniţi!
Eu am biruit lumea!>> a fost de asemenea, deviza
<<rezistenţei>> noastre şi a contribuit prin forţa mesajului ei
evanghelic la eliberarea noastră din frica şi angoasa sub care ne duceam un
simulacru de viaţă, făcându-ne-desigur, într-un târziu şi la capătul multor
sacrificii-să impunem <<puterii>>respectul demnităţii noastre ca
oameni.” (Capitolul 4, p. 172)
Mănăstirea Oranki, ctitorie şi metoc ţarist, devenită lagăr sub auspiciile
purpuriului bolşevic după 1918, a „cazat” din vara lui 1944, primele loturi de
români, lângă nemţi, unguri, italieni şi spanioli. Alături de munca anevoioasă,
hrana era destul de insuficientă şi proastă, dar compensată prin suplimentul propagandei susţinut
îndârjit de comisariatul politic, de a se alcătui Diviziile roşii ale trădării şi ruşinii. Deşi, lupta era acerbă şi
total neegală, majoritaea ostaşilor români au rămas dârzi în demnitatea lor,
dincolo de scrâşnetul ruginit, ameninţător al tovarăşei Ana Pauker: „Vom trece peste
cadavrele voastre şi nu ne vom lăsa până ce nu ne vom face stăpâni în România.”
(Pr. Dimitrie Bejan, Oranki-Amintiri din captivitate. Ed. Tehnică, Bucureşti,
1998, p. 23)
Cum
rezultatele erau din ce în ce mai mediocre, s-au hotărât măsuri de la vârf, printr-o reprezentare
spectaculoasă jucată în mai multe lagăre, cu o distribuţie deloc neglijabilă: Ana Pauker, colonelul Cambrea, şeful Statului-Major al
Diviziei a V-a, coloneii Captaru, Maltopol, Tedu, Codler, maiorul Haupt, căpitanul Bodiu ş.a., în centru căreia trona colonelul NKVD-ist Samoilov, orchestrând pe partitura de
deschidere cu ruşinoasa propunere şi
încheind-o cu ameninţările de rigoare. Soldatul Căprăroiu a deschis şedinţa de la masa roşie, încredinţându-i
conducerea Anei Pauker: „Mare
şi ciolănoasă, aceasta se propti în pumnii ei puternici pe masa roşie, aruncând
peste mulţimea capetelor noastre o privire de ură şi provocare. Faţa osoasă şi
dură era încadrată de laţe groase de păr cărunt, aidoma şerpilor ce întregeau
faţa Gorgonei din mitologie, care împietrea pe oricine o privea. În esenţă,
discursul ei recapitula sloganurile limbajului politic sovietic din care nu
lipseau salvarea ţării noastre de ocupantul fascist, luptând alături de Armata roşie eliberatoare; în concluzie, ne cerea adeziunea la cererea ce urma să fie trimisă Generalissimului.
Cuvântarea ei a fost punctată de frenetice aplauze, dar numai din partea celor
de la masa roşie. Cele câteva rare şi zgomotoase aplauze ale câtorva activişti
plasaţi strategic printre noi ca să ne antreneze în astfel de simulări de
entuziasm sunau fals şi nu făceau decât să sublinieze dezacordul tăcerii
noastre faţă de penibila farsă la care eram obligaţi să asistăm. Iritată
de această pasivitate ostilă, Ana Pauker trecu în final la atacuri directe
asupra noastră. Ştia ea bine care sunt sentimentele noastre atât faţă de URSS,
cât şi faţă de mişcarea antifascistă. Dar ne atrăgea atenţia că divizia de voluntari
oricum se va forma, fie cu noi, fie fără
noi şi împotriva noastră...
Atunci
ceru cuvântul, din partea noastră, căpitanul Nicolae Popescu-Tudor. Ofiţer de
stat-major, inteligent, citit, bine pregătit, dar mai ales om de caracter, el
îşi asuma acum riscul, care friza sacrificiul, de a demasca în mod public trădarea care se dădea drept patriotism, cum şi eliberarea
de ocupantul fascist, care, în realitate,
nu era altceva decât eliberarea României de români şi înrobirea ţării
noastre pe termen nelimitat sub sovietici. Cum
s-a şi întâmplat, de altfel.
Cu un
glas ferm şi tăios, atacă mai întâi pe ofiţerii superiori din prezidiu, în cap
cu Cambrea, fostul lui şef de stat-major de divizie, manifestându-şi uimirea de
a-i întâlni la această masă roşie, pe ei, care instruiseră atâtea serii de
ofiţeri în cultul onoarei, al respectului faţă de jurământul către Rege şi Neam
şi al dispreţului pentru trădare. Apoi trecu la noua Gorgonă, sovietică, Ana
Pauker, care, militând pentru o stăpânire străină asupra ţării noastre, îşi
repudiase patria, cum şi aceasta o repudiase pe ea.
„Cu ce drept vorbeşte dumneaei în numele
naţiunii române împotriva căreia a luptat şi care, la rândul ei a repudiat-o şi
ea?” întrebă căpitanul, arătând-o cu
degetul.
<<Zi-mi mai bine jidancă>>
replică în sotovoce Ana, care ţinea să de-a filipicei căpitanului o conotaţie antisemită pe care aceasta în nici un
caz nu o avea.
„Cât
priveşte mâna generoasă de care ne vorbeşte dânsa, aceasta e o mână de fier
într-o mănuşă de catifea, care ni se întinde nu ca să ne elibereze, ci să ne
subjuge, fiindcă ea aparţine unei puteri care în expansiunea ei spre apus şi
sud se împiedică de noi, românii, ca de un obstacol. Această linie nu e de azi,
de ieri. Ea este o constantă a politicii marelui nostru vecin de la răsărit,
care funcţionează încontinuu, indiferent de ideologia sau forma sa de
guvernământ, fie sub pajură bicefală ţaristă, fie sub steaua roşie comunistă.
Această linie de politică externă a fost elaborată încă de la începutul
secolului al XVIII-lea şi
articulaţiile ei desprind cu o claritate care nu lasă loc nici unei iluzii-cum
ar fi cea cu care se vrea azi să fim îmbătaţi-din acel faimos document care
este Testamentul lui Petru cel Mare.”
„Aici
se produse catastrofa. Samailov, care se învineţea pe măsură ce expunerea
căpitanului avansa, când auzi de Testamentul lui Petru cel Mare sări în sus ca un diavol stropit cu aghiazmă
şi începu să urle: << Agiunge, agiunge băndit făscist! Ai vinit arma
la mâna pacinic narod savietic, ucis şi
jefuit la el şi acum faci aici complot...>>”(Capitolul 5,
Înapoi la Oranki, p. 202-203)
La Mihailovo era un fel de lagăr-filtru,
unde se triau şi se expediau între
solstiţii şi echinoxuri prizonierii sovieticilor. Dintre toate gările cu rănile
de război încă necicatrizate prin care mişunau umbre şi stafii, încadrate între
garnituri de soldaţi balşoi-ceasovoi, Voronejul se deosebea
prin numărul excesiv de mutilaţi şi invalizi. Garniturile de bou-vagoane nu
pridideau să adune mulţimea răniţilor.
O astfel de
garnitură a pus faţă în faţă într-una din zile două grupuri de prizonieri:
ostaşi români şi o şatră de ţigani tot români care se priveau uimite:
„Ce-i
cu voi?” îi întrebarăm.
„Suntem
ţigani din România, răspunseră ei uimiţi că aud vorbă românească. Dar voi ce
sunteţi?”
„Suntem
ofiţeri români prizonieri”...
„Hauleo,
hauleo, începu bulibaşa să-şi smulgă barba şi să plângă. Chivo, Safto,
Marghioalo, Titilico! Veniţi să vedeţi pe ofiţerii noştri săracii în ce hal au
ajuns”...
„Hauleo,
ofiţerii noştri, săracii, ce frumoşi erau!...Cum sclipeau toate pe ei!...Şi cum
le curg zdrenţele acuma!”...
„Dar
voi cum aţi ajuns aici şi încotro vă duc acum?întrebarăm”
„Noi,
domnilor ofiţeri, am ajuns aici la Buh (Bug) dintr-o greşeală la <<tilifon>>.
Fluierul Iclăr(Fuhrerul Hitler) a spus la <<tilifon>> lui Antonescu să-i trimită
<<jidanii>>, şi Antonescu a înţeles <<ţiganii>>, şi de aici ni s-au tras toate belelele.”
(Capitolul 10, p. 550). Pe drumul repatrierii statul român ateu a ieşit în
întâmpinarea bravilor ostaşi şi a dârzilor eroi pe zdrenţele cărora mândria
ostaşului mai triumfa alături de tresele regale decolorate, cu baionete şi
câini poliţişti. Însoţitorul convoiului care se repatria era nedespărţit de
voluminoasa geantă în care erau încarcerate umbrele lor, bandajate
cu dosarele întocmite de NKVD, pentru a fi predate Secăturităţii noi Republici populare, ce trebuia să facă corectura de
rigoare: încadrarea de la „prizonier de război” la cea de „criminal
de război”.
Radu Mărculescu în faţa urii şi a
furiei satanic dezlănţuite asupra sa, asupra Neamului său, asupra Dumnezeului
nostru a învins prin puterea de sacrificiu a ostaşului român, prin autoritatea
jertfei sale hristice, prin tăria dreptei credinţe, prin imensa răbdare, prin
profunda smerenie, prin infinita sa iubire.
În faţa unui
taifun ateu al sistemului antiuman, anticreştin şi represiv plămădit din
aluatul fariseic al urii, minciunii, delaţiunii, profanării şi trădării, să se
ancoreze cu nădejde de Crucea salvării şi a biruinţei ortodoxe, oferindu-ne
Icoana oglindirii sale ca model de integritate, de curaj, de înaltă şi regală
ţinută culturală, de o dimensiune eminamente spirituală în care se
solidarizează eroul şi creştinul, ascetul şi pedagogul, îndrumătorul şi misticul,
frumosul şi mărturisitorul:
„Noi ne-am hrănit din tot ce-am
dăruit,
Avutul nostru, tot ce-am risipit.
Nu pregeta să suferi şi să
sângeri!
Izbânda noastră creşte din
înfrângeri!”
(Din testamentul
lăsat de erou camarazilor de suferinţă)
Să-I mulţumim Bunului
Dumnezeu pentru acest Neam!
Să fim demni de
astfel de Eroi, Martiri şi Mărturisitori!
Din ciclul: Filocalia
Suferinţei şi a Jertfei.
Cu Noi este Dumnezeu!
Dacoromânia,
Brusturi-Neamţ, Ianuarie, 10. 2016.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu