CITATE DIN TACIT
Glosă Velcescu – Ștefan Louis – Umbra
crucii – Telegrama de la Stockholm -Anul Patrimoniului - Francofilie
MIHAI VELCESCU
Natură moartă cu aur
Pictorului Mihai Mircea
Ciobanu
Savai Mircea Ciobănaș și cu fluier,
Tatăl lui de la oraș cu citate din
Tacit,
Frate Vraci per o mașină cu țignale
și cu șuier,
Voinici mamă și Soție cu ecoul lor
tacit.
Un gurmand ce bea culoare azurie de
cu zori
Băutor mâncând vopsele și cu gândul
pe la muier,
Pastă groasă, transparentă pe tulei
și perișor,
Savai Mircea Ciobănaș și cu fluier.
Tot ce-avea se risipea și dator și
creditor,
Aurul oricât de mic invada pânza
smintit.
Roou aprins ca vinul curge, bere
galbenă de dor,
Tatăl lui de la oraș cu citate din
tacit.
Mergea doi pași înainte, umflătură
dar și greață,
Fier și fiere-n personaje, un contur
nu azi, nu ieri,
De albastre pete, pete, ca păcatele
pe față.
Frate Vraci pe o mașină cu țignale și
cu șuier.
Și pe Dumnezeu îl caută și-n sclipiri
și în clipiri
Printre degete se scurg tot culori,
culori de-argint,
și sălbatec dar și tandru, și șoptind
la suveniri,
Voinici Mamă și Soție cu ecoul lor
tacit.
Voinici Mamă și Soție cu ecoul lor
tacit,
Frate Vraci pe o mașină cu țignale și
cu șuier,
Tatăl lui de la oraș cu citate din
tacit,
Savai Mircea Ciobănaș și cu fluier.
DOMNITORUL STEFAN CEL MARE ESTE
STRAMOSUL REGELUI FRANCEZ LUDOVIC AL XVI-LEA
În anul 1789
are loc celebra Revoluţia franceză, prin care monarhia absolută este abolită
din Franţa. Regele francez de atunci, Ludovic al XVI-lea, a fost decapitat,
prin ghilotinare, 4 ani mai târziu, la 21 ianuarie 1793. Probabil că mulţi ştiu
acest lucru, dar oare câţi ştiu că acest rege francez are printre strămoşii săi
pe nimeni altul decât pe marele domnitor moldovean, Ştefan cel Mare?
Să ne uităm
puţin la descendenţii lui Ştefan cel Mare, şi să vedem cum a ajuns acest viteaz
voievod român să fie străbunul celebrului rege francez decapitat.
1. Ştefan
cel Mare (1435-1504), l-a avut ca fiu pe:
2. Petru
Rareş (1486-1546), domnitorul Moldovei, a avut-o ca fiică pe:
3. Maria,
care căsătorită cu Ion Movilă (mare logofăt al Moldovei), cei doi având ca fiu
pe:
4. Ieremia
Movilă (?-1606), domnitorul Moldovei, a avut-o ca fiică pe:
5. Maria
Movilă (1592-1638), căsătorită cu Ştefan Potocki (1568-1631, conte polonez),
cei doi având ca fiică pe:
6. Anna
Potocki (1615-1690), căsătorită cu Dominic Kazanowski (1605-1648), cei doi
având ca fiică pe:
7. Maria
Kazanowski (1643-1687), căsătorită cu Stanislas Iablonowski (1634-1702), cei
doi au avut ca fiică pe:
8. Ana
Iablonowski (1658-1727), căsătorită cu Rafael Leszczynski (1650-1703), cei doi
avându-l ca fiu pe:
9. Stanislas
Leszczynski (1677-1766), regele Poloniei, care a avut ca fiică pe:
10.Maria
Leszczynski (1703-1768), căsătorită cu Ludovic al XV-lea (1710-1774), regele
Franţei, cei doi având ca fiu pe:
11.Louis de
France (1729-1765), care l-a avut ca fiu pe:
12.Ludovic
al XVI-lea (1754-1793), regele Franţei.
Meditând la umbra Crucii
by preot Ciprian Gunea
Azi, în duh de sărbătoare, privesc
arborii din lunci,
Iar în mugurii din ramuri disting
semnul Sfintei Cruci.
Mintea-mi face anamneza de pomul
primordial
Cu-al său fruct care ascunde sensul
existenţial.
Cine cunoştea atuncea că-n pomul din
Paradis
Stă ascunsă Sfânta Cruce c-universu-i
necuprins?
Aşadar, fii ai credinţei, mergeţi
astăzi în biserici!
Veţi găsi pomul vieţii adumbrind pe
cei cucernici.
Staţi puţin în umbra Crucii, în
smerită cugetare,
Şi din ea veţi primi fructul ca o veşnică
mâncare.
Acest fruct va fi şi leacul spre
sănătatea fiinţei,
Iar în suflet toţi simţi-veţi
ontologia credinţei.
Metatemporalitatea va miji în suflete
Iară răul ce v-apasă va fugi cu
tunete.
Hristos răstignit pe Cruce, cu mâini
filantropice,
Va fi izvor de speranţă, în pătimiri
hristice.
Din iubire pentru tine din cer mâna
va cădea,
Iar limanul mântuirii la orizont vei
vedea.
Contemporaneitatea pomului din
Paradis
Veţi simţi-o autentic, fiindcă Raiul
nu-i un vis!
„TELEGRAMA DE
LA STOCKHOLM”
----că cea
mai mare dintre taine este „Telegrama de la Stockholm”, prin care Moscova
anunța în dimineața lui 23 august 1944 că e gata să încheie un armistițiu cu
Mareșalul Antonescu.
Cu toate
acestea, Antonescu a fost arestat, iar sovieticii au intrat pe teritoriul
României, fără nici un acord scris.
Un interviu
incendiar cu istoricul Constantin Corneanu.
Constantin
Corneanu: Ca urmare a evenimentelor de la Viena, din 30 august 1940, precum și
a mutațiilor de ordin geopolitic și geostrategic, în România s-a produs, la 4
septembrie 1940, o gravă criză de stat soldată, la 6 septembrie 1940, cu
abdicarea Regelui Carol al II-lea, care l-a chemat pe generalul Ion Antonescu
pentru a-l informa că renunță la tron în favoarea fiului său Mihai, acordând
depline puteri în stat prim-ministrului care își asuma și titlul de “Conducător
al Statului”.
Antonescu
vedea Casa Regală drept o soluție politică după război.
Ce puteri
avea Regele în fața Mareșalului?
Generalul
Ion Antonescu a crezut în rolul mesianic al Conducătorului într-un stat, fiind
convins că “Statul a avut în toate unghiurile pământului și va avea în toate
timpurile valoarea aceluia care, trecător, conduce”.
Schimbând
formula de jurământ a Regelui Mihai I (“Jur credință națiunii române. Jur să
păzesc cu sfințenie legile statului. Jur să păzesc și să apăr ființa statului
și integritatea teritorială a României. Așa să-mi ajute Dumnezeu”), generalul
Ion Antonescu dorea să sublinieze că pe viitor națiunea va trece întotdeauna
înaintea Regelui.
În discursul
ținut, la 7 septembrie 1940, în ședința Consiliului de Miniștri, generalul Ion
Antonescu a ținut să precizeze că “nimeni nu va trece prin fața Palatului decât
ca să se închine în fața unui simbol”, iar Regele va rămâne numai un simbol și
nu are dreptul să se amestece în conducerea Statului, indiferent de capacitatea
acestuia.
Generalul
Ion Antonescu dorea să păstreze Casa Regală a României în afara treburilor
politice ale statului, în acele clipe de grea cumpănă, cu speranța că va putea
fi o soluție politică în vremurile de după război. Vremuri pe care nimeni nu le
putea bănui, în acele clipe, cum vor arăta.
A acceptat
Casa Regală acest “aranjament”?
Jurnalul de
război al Mareșalului Ion Antonescu relevă numeroase întâlniri (mic-dejun sau
prânz) între Conducătorul Statului român și soția sa, pe de-o parte, precum și
Regele Mihai I și Regina-Mamă Elena pe parcursul războiului, în afara vizitelor
pe front și la acțiunile protocolare impuse de rațiunile de stat.
Până la
intrarea Regelui Mihai I în opoziție discretă față de Antonescu, relațiile au
fost extrem de protocolare și amiabile.
La 22 iunie
1941, Regele Mihai I a adresat o telegramă de felicitare generalului Ion
Antonescu prilejuită de trecerea Prutului și intrarea în războiul împotriva
Uniunii Sovietice.
O telegramă
de felicitare a fost trimisă Conducătorului Statului român și cu ocazia
trecerii Nistrului în iulie 1941.
Trecerea
Nistrului a urmărit să împiedice reînvierea “Ucrainei Mari”
Deci
Antonescu a avut acordul Regelui atât în ceea ce privește războiul împotriva
Uniunii Sovietice, cât și a trecerii Nistrului.
Ce a
motivat, totuși trecerea Nistrului?
Necesitățile
operative generate de rezistența Armatei Roșii, exigențele războiului de
coaliție și schimbarea direcției de înaintare a Grupului de Armate “Sud”
reprezintă câteva dintre motivele care au impus luarea uneia dintre cele mai
contestate decizii din istoria modernă a românilor.
Marea
dezbatere asupra trecerii Nistrului și-a inutilității războiului împotriva
Uniunii Sovietice a fost “discret” alimentată de serviciul de spionaj și
propagandă britanic, cu efecte asupra interesului național major.
Protecția
celor doi lideri, respectiv Iuliu Maniu și Dinu Brătianu, împotriva germanilor
și-a aplicării regulilor războiului, s-a făcut din înalte rațiuni de stat care
au impus o astfel de conduită Mareșalului Ion Antonescu.
Trecerea
Prutului, la 22 iunie 1941, a reprezentat o chestiune de demnitate națională,
rănită de evenimentele din 26-28 iunie 1940, iar trecerea Nistrului a avut
drept obiectiv, dincolo de chestiunea războiului de coaliție, a soluționării
“problemei ruse” sau a necesităților militare imediate, eliminarea unei uriașe
primejdii geopolitice: Ucraina Mare, dornică de reînviere cu sprijinul celui de
al III-lea Reich.
Regele Mihai
I nu s-a împotrivit trecerii Nistrului și nici nu avea cum să influențeze
evoluția evenimentelor politico-militare din acele clipe.
Regina Mamă
l-a orientat pe Rege împotriva nemților.
Când s-au
stricat relațiile dintre Regele Mihai și Antonescu?
O sinteză informativă a Serviciului Special de
Informații (SSI) din ianuarie 1944 sublinia faptul că primele raporturi comune,
evidente, ale Regelui Mihai I cu opoziția antiantonesciană datează din 24
ianuarie 1942, când sub înrâurirea Reginei,
anglofilă prin educație și relațiile de familie, spiritul Regelui a fost,
treptat, format împotriva așa-numitei dominații germane.
Conducerea
celor două grupări de opoziție (PNȚ și PNL) a decis să încerce atragerea Casei
Regale în conspirația împotriva Conducătorului Statului cu ocazia serbării
Ordinului Ferdinand din 24 ianuarie 1942.
Ion
Mihalache, dr. Nicolae Lupu și dr. Constantin Angelescu, în calitate de emisari
ai opoziției, se vor întoarce entuziasmați de la Palatul Regal, deoarece Regele
Mihai I și Regina Mamă Elena erau definitiv câștigați pentru teza opoziției.
Regele era formal capul oștirii și complotiștii năzuiau că Armata va fi atrasă,
astfel, de partea opoziției antiantonesciene aflată în relații secrete cu
Aliații Occidentali.
Regele se
gândea la un puci contra lui Antonescu încă din 1943
Regele Mihai
I va fi convins, astfel, că numai o înțelegere cu Aliații Occidentali ar putea
să pună stavilă unei expansiuni sovietice și că numai o asemenea politică poate
menține statul român și monarhia. În cursul unei convorbiri cu un agent secret
britanic (“dl. House”), jurnalist la Allied News Papers și aflat în drum spre
Turcia, desfășurată la Palatul Regal din București, la 26 noiembrie 1943,
Regele Mihai I a cântărit posibilitățile de reușită ale unui puci.
Perspectiva
ca monarhia și regimul partidelor democratice să aibă soarta regimului
mussolinian, în condițiile tergiversării încheierii armistițiului și ale
formării unui guvern comunist în Moldova ocupată de Armata Roșie, a generat
ample discuții în Consiliul de Coroană din 3 mai 1944.
Participanții
la acest Consiliu de Coroană aveau să conchidă că nu numai Aliații, dar însăși
opinia publică română va putea susține cu drept cuvânt că opoziția democratică,
prin inactivitatea ei, s-a dovedit neputincioasă, astfel încât poporul român va
fi înclinat în mod natural să-și îndrepte privirea către noi forme de
organizare politică și socială.
Dintr-o
asemenea perspectivă se poate înțelege graba cu care Regele Mihai I și opoziția
condusă de Iuliu Maniu s-au angrenat în acțiunea de răsturnare a regimului
antonescian.
Regele Mihai
I a aprobat, la 15 iunie 1944, planul de înlăturare prin forță, iar arestarea
Mareșalului figura în planul de acțiune numai ca o soluție de ultimă instanță,
deoarece Conducătorul Statului trebuia determinat să realizeze scoaterea
României din război.
Regele nu
putea împiedica crimele împotriva evreilor, dar nici nu a protestat
Ce putea
face Regele pentru a se opune crimelor împotriva evreilor?
Regele Mihai
I nu a avut nici o implicare în elaborarea și punerea în aplicare a legislației
antievreiești, precum și a cortegiului de suferințe ce a urmat pentru populația
evreiască.
Dar nici nu
s-au înregistrat proteste oficiale ale acestuia în favoarea evreilor și a
atenuării suferințelor acestei populații. Casa Regală a României a fost ținută
departe de deciziile politico-militare din statul român.
Pamfil
Șeicaru, care nu l-a simpatizat deloc pe Rege, dar și Ronald D. Bachman, în
cartea sa “Romania: A Contry Study”, afirmă că actul de la 23 august a grăbit
înaintarea sovieticilor spre centrul Europei în detrimentul anglo-americanilor.
Drept
urmare, Regele nu ar fi fost invitat niciodată să participe la ceremoniile de 9
mai din vreo țară vestică. Este adevărat?
Progresele
realizate de trupele anglo-americane în Bătălia Franței, în august 1944, creau
posibilitatea ca blindatele aliate să atingă, până la venirea iernii, frontiera
Germaniei, timp în care trupele sovietice se vor fi oprit în fața Varșoviei și
pe frontul românesc.
Moscova
acceptase condițiile de armistițiu ale lui Antonescu
Având
posibilitatea să ocupe mai repede și mai mult din teritoriul Germaniei, putea
fi pus sub semnul întrebării acordul sovieto-britanic de împărțire a sferelor
de influență, din 12 iunie 1944, premergător celui din octombrie 1944 de la
Moscova, și care urma să expire în curând, iar șansa de a fi reînnoit scădea
considerabil.
În timp ce
Aliații Occidentali începuseră “cursa pentru Berlin”, sovieticii care se
pregăteau pentru asaltul final spre linia fortificată Focșani-Nămoloasa-Brăila,
fără a fi convinși că o vor străpunge, aveau nevoie de o decizie politică
majoră care trebuia să însoțească viitoarele acțiuni militare de pe frontul
românesc, astfel încât dezavantajul care se prefigura ca urmare a succeselor
aliate din Vest să fie transformat în avantaj.
Aceste
evenimente politice și militare, precum și interesele de ordin strategic și
politic au determinat, în opinia mea, guvernul de la Moscova să accepte în
totalitate cererile Mareșalului Ion Antonescu vizând un armistițiu
politico-militar pe frontul din Moldova.
Există dovezi sau măcar indicii că
Moscova era gata să semneze un armistițiu cu Antonescu?
Controversele
privind acest accept al Moscovei sunt alimentate de misterul care dăinuie
asupra recepționării “telegramei de la Stockholm”.
Misterul „Telegramei de la Stockholm”
După opinia
mea, telegrama de la Moscova (via Stockholm) a fost recepționată în dimineața
zilei de 23 august 1944. O dovadă că aceasta a sosit ne este oferită de
conținutul stenogramei ședinței Consiliului de Miniștri, din 15-16 septembrie
1944, în care se inserează poziția lui Iuliu Maniu privitoare la armistițiul
românesc.
(“Am văzut
eu, dl. Buzești are textul, și vă puteți închipui în ce situație ajungem noi,
guvernul acesta, regimul acesta și, în special, noi care am lucrat efectiv la
pregătirea acestui armistițiu, când ni se va pune în față, mâine-poimâine,
faptul că lui Antonescu i s-a promis de către dl. Molotov o zonă neutră pe care
noi nu o avem.
Pentru care motiv nu interesează, vă
puteți închipui în ce situație rămânem noi.
Deci,
trebuie să constatăm, numaidecât, că noi între condițiile pe care le avem prin
armistițiu, era și punctul precis stabilit, că tot ce s-a discutat va fi
respectat în armistițiul pe care noi îl vom încheia. Domnul ministru Buzești
citește textul telegramei conținând acest punct de vedere, privitor la
recunoașterea zonei libere”).
Ce s-a ales de telegrama cu pricina?
Originalul
telegramei de la Stockholm nu a putut fi descoperit în arhivele românești,
deoarece cei care au interceptat telegrama, respectiv membri ai opoziției politice,
au sustras-o și, mai apoi cred că au distrus-o.
Telegrama nu
a fost depistată nici în arhivele sovietice, iar tăcerea istoriografiei
sovietice, mai apoi ruse, față de acest moment delicat din evoluția unei mari
puteri către statutul de superputere amplifică misterul din jurul acestui
delicat moment istoric.
Sovieticii
au căutat să obțină, după 23 august 1944, originalul telegramei din 19 iulie
1877, prin care Marele Duce Nicolae al Rusiei solicita principelui Carol al
României ajutorul trupelor române în campania din Balcani, astfel încât este
greu de crezut că nu au încercat să găsească, pentru a ascunde sau a distruge,
și originalul faimoasei telegrame din 23 august 1944.
23 august: „Cea mai mare eroare
politico-militară din istoria României”
A pierdut România din cauza
orgoliilor opoziției?
Membrii
conjurației erau ferm convinși că meritul schimbării trebuia să le revină lor,
s-au precipitat și astfel au pierdut “cartea” pe care Mareșalul “o juca”.
Sovieticii
au profitat de această situație, generată de ambiții și orgolii nemăsurate,
pentru a ocupa România și a nu-și respecta, mai apoi, angajamentele luate.
Opoziția a
manifestat o grabă suspectă în a-l determina pe Regele Mihai I la actul
demiterii și arestării Mareșalului Ion Antonescu, iar acțiunea lor din ziua de
23 august 1944 a fost o lovitură de stat, care a căpătat aspectul unui act
legal datorită prevederilor Decretului-lege nr. 3.071 din 7 septembrie 1940.
Gestul de la 23 august 1944 a fost o
greșeală?
Evenimentele
petrecute la Palatul Regal din București, în după-amiaza zilei de 23 august
1944, au fost generate de inexacta cunoaștere și apreciere a situației
politico-militare internaționale și de pe frontul Moldovei, de graba
nejustificată a Regelui Mihai I, de antipatii și orgolii, iar consecințele au
fost teribile, România urcând calvarul capitulării fără condiții.
Decizia
luată la 23 august 1944 reprezintă, după opinia mea, cea mai mare eroare
politico-militară, din istoria României, cu consecințele de-acum binecunoscute.
Nu este o apreciere prea aspră?
Nu.
Conjurația politicienilor de la București, defetismul unor înalți comandanți
militari de pe front, trădarea, incapacitatea de comandă și inițiativă în luptă
a unor conducători militari, frica de răspundere, erorile de ordin strategic ale
aliatului german și nu în ultimul rând inamicul aveau să contribuie la
pierderea Bătăliei Moldovei (19-23 august 1944) și, implicit, a „Bătăliei
pentru Armistițiu”.
În urma
actului de la 23 August 1944, România a oferit un avantaj inimaginabil, în
marele joc al geopoliticii mondiale, pentru liderii de la Moscova, și va deveni
țara care a favorizat, în mod substanțial, înaintarea Armatei Roșii spre
Sud-Estul și Centrul Europei, creându-se, astfel, condițiile pentru instaurarea
„regimurilor de democrație populară”.
Regele Mihai I a jucat un rol
important în evoluția evenimentelor spre acest final nefericit pentru propriul
său popor și nu numai.
Tactica
opoziției politice interne, respectiv a lui Iuliu Maniu, a generat imposibilul
în ceea ce privește găsirea unei soluții unanim acceptate în condițiile în care
destinul nostru istoric ne împinsese în vârtejul disensiunilor dintre Marile
Puteri.
„Discretele”
jocuri ale serviciilor secrete aliate și propaganda de război a Națiunilor
Unite au bulversat opinia publică românească și factorii de decizie în stat,
împiedicând, astfel, obținerea unui consens politic, în drumul care trebuia
urmat, precum și alegerea unei soluții de salvare națională demne și corecte.
Dar orgoliul lui Antonescu nu a
contribuit și el la acest deznodământ nefast?
Ambițiile
Mareșalului Ion Antonescu de a realiza un „23 August”, în manieră proprie,
derivau dintr-o anumită concepție privind onoarea și demnitatea unui militar, a
unui conducător de stat și a unui popor, precum și a unei înțelegeri privind
geopolitica locurilor.
Curgerea
timpului a demonstrat că modul în care rămâi în conștiința colectivă a
umanității, pozitiv sau negativ, îți influențează relațiile și prieteniile
viitoare.
Casa Regală voia să se salveze,
grațierea lui Antonescu era iluzorie
După ce l-a arestat pe Antonescu, era
Regele obligat să-l predea rușilor?
Predarea
Mareșalului Ion Antonescu și a echipei sale sovieticilor, prin intermediul
comuniștilor români, a fost determinată de faptul că reprezentanții PCR
începeau să domine raporturile de “amiciție” cu Casa Regală, și nu numai,
stabilite cu ocazia realizării lui “23 August”.
O fermitate mai mare în aceste
raporturi, în acele clipe istorice, precum și mai multă hotărâre în deciziile
monarhului, ar fi generat alte atitudini.
Ostilitatea
“camarilei regale” față de Ion Antonescu avea să-și spună cuvântul atunci. În
perspectiva a ceea ce a urmat, este greu de acceptat faptul că sovieticii nu ar
fi încercat să-l captureze cu orice preț pe Mareșalul Ion Antonescu.
De ce nu a semnat Regele decretul de
grațiere a lui Antonescu?
O posibilă
grațiere a Mareșalului Ion Antonescu era iluzorie într-un context atât de
delicat și în care Casa Regală dorea să se salveze, totuși, și să-și salveze
perspectiva existențială.
23 august a aruncat în Gulag peste
160.000 de militari români
Putea Regele Mihai să se opună într-o
măsură mai mare sovieticilor?
Greva regală
(1945) și micile gesturi de opoziție față de ocupantul sovietic și aliatul său,
comuniștii români, nu aveau cum să influențeze sau să stopeze procesul de
sovietizare al României. Istoria va reține această „rezistență regală”, precum
și, totodată, infamia de la „23 August” 1944.
În contextul
în care nu fusese semnată nici o convenție de armistițiu între noul guvern
român și cel de la Moscova, respectiv Națiunile Unite, trupele sovietice au
trecut la dezarmarea și luarea în prizonierat a unităților românești.
Mulți
militari români – circa 150.000 de soldați, 6.000 de subofițeri și 6.000 de
ofițeri – au fost dezarmați de către sovietici și internați în lagăre de
prizonieri.
În perioada
de după 23 august 1944, procesul de destrămare a autorității statului și de
anarhizare a maselor populare s-a dezvoltat în mod liber în condițiile în care
sovieticii și-au impus condițiile, pe fondul slăbiciunilor și înțelegerilor cu
Aliații Occidentali, iar partidele istorice, după cum remarcau ofițerii
SSI-ului, nu au dovedit spirit de adaptare la noua situație, dovedind, totuși,
o totală inactivitate și lipsă de dinamism.
Casa Regală a rămas un simbol al
speranței, al vremurilor trecute ce nu aveau să mai revină niciodată.
Ar fi putut Regele Mihai să negocieze
actul abdicării, mai ales clauza abdicării în numele tuturor urmașilor săi?
Abdicarea nu
putea fi evitată și nici măcar negociată. Posibilitățile Casei Regale de a mai
însemna ceva pe eșichierul politic al României, la sfârșitul anului 1947, în
contextul specific al raporturilor Est-Vest, erau aproape nule.
La 9 mai 2010, Regele s-a plasat de
partea ocupantului sovietic
Putea
Regele, după abdicare, să facă mai mult împotriva comuniștilor, de exemplu
presiuni în cancelariile occidentale, sau să coaguleze organizațiile politice
din exil și eventual chiar a prelua conducerea lor?
Maniera în
care a fost tratat în Vest relevă faptul că importanța sa politică nu a fost pe
măsura speranțelor “camarilei regale” și ale exilului românilor, în contextul
specific Războiului Rece.
Din păcate,
la 9 mai 2010, la Moscova, Regele Mihai I, (însoțit de Radu Duda, în uniforma
armatei române – n.r.) prin declarațiile făcute mass-media, s-a situat,
voluntar sau involuntar, de partea celor care au tratat cu duritate România
pentru faptul că a participat la atacul din 22 iunie 1941 asupra URSS, dar mai
ales pentru faptul că a „făcut război împotriva lor”.
După decembrie 1947 au existat
relații între Casa Regală și regimurile Dej și Ceaușescu?
Pe măsură ce
noi documente de arhivă vor fi publicate, vor putea fi elucidate raporturile
dintre Casa Regală și România lui Dej și Ceaușescu, inclusiv problema celor 42
de tablouri de patrimoniu despre care unii zic că au fost însușite de Regele
Mihai I.
Casa Regală
a României s-a aflat în perioada exilului sub o atentă supraveghere a
unităților de informații externe ale Securității române, iar semnarea, la 15
iunie 1989, a „Declarației de la Budapesta”, de către Regele Mihai I, a
însemnat sfârșitul „neutralității binevoitoare” care exista între regimul de la
București și locatarul de la Versoix.
Constantin
Corneanu este doctor în istorie și președintele Consiliului Director al
Asociației Europene de Studii Geopolitice și Strategice “Gheorghe I. Brătianu”
(AESGS), din septembrie 2009.
Între 2004
și 2007 a fost consilier în cadrul Oficiului Guvernului României pentru
Gestionarea Relațiilor cu Republica Moldova între 2004 și 2007.
Teza sa de
doctorat a tratat situația României în contextul geopolitic al celui de-al
doilea război mondial. Aceeași temă constituie și subiectul lucrării sale “Sub
povara marilor decizii” (Editura Scripta 2007).
CREATIVE EUROPE
Noi evenimente anunțate în cadrul
Anului Patrimoniului
2018 a fost
desemnat Anul European al Patrimoniului Cultural (#EYCH2018) prin decizia
Parlamentului European și a Consiliului și are ca principal obiectiv
încurajarea cetățenilor din Statele Membre UE să descopere, să aprecieze și să
pună în valoare patrimoniul european comun.
Lansarea
oficială a EYCH2018 la nivel european a avut loc în deschiderea Forumului
Cultural European de la Milano, în 6 decembrie 2017.
În România,
evenimentul de lansare a inițiativei a fost organizat de Reprezentanța Comisiei
Europene în parteneriat cu Institutul Național al Patrimoniului, coordonatorul
la nivel național al Anului, și a avut loc în 15 februarie 2018 la Palatul
Bragadiru.
„Chirilizarea”
– contribuția unică a Bulgariei la diversitatea culturii europene
Mahala –
lucrul cu comunitățile de romi din cartierele orașului
Râlul
Maritsa și insula Adata – intervenții în spațiul urban și proiecte cu accent pe
ecologie.
Detalii despre apel sunt disponibile
aici.
Apel pentru proiecte în
cadrul programului Plovdiv Capitală Europeană a Culturii 2019
Plovdiv a
lansat un apel pentru organizații culturale, curatori independenți și artiști
din Bulgaria și din străinătate care doresc să contribuie și să se implice în
programul orașului pentru Capitală Europeană a Culturii în 2019.
Această
acțiune este menită să sprijine implementarea de proiecte mici, să stimuleze
implicarea comunității și să dezvolte noi activități culturale în cartierele și
spațiile alternative din Plovdiv.
Prioritatea
centrală a apelului este să atragă inițiative diverse și conținut specific
pentru principalele clustere și proiecte din cadrul programului:
Europa Creativă sprijină proiecte
dedicate patrimoniului cultural
Vă invităm
să descoperiți 15 proiecte de cooperare în domeniul patrimoniului cultural
finanțate prin Europa Creativă – Cultura, într-o broșură publicată de Comisia
Europeană cu ocazia Anului European al Patrimoniului Cultural 2018.
Patrimoniul
cultural este unul dintre principalele domenii finanțate prin intermediul
acestui program comunitar, aproximativ 27 de milioane de euro mergând către
acest sector până în prezent.
Printre
proiectele sprijinite veți regăsi două cu lideri din România: „Arts,
Rediscovery, Traditions, Eclectic, Contemporary”, coordonat de Fundaţia
Transilvania Trust și „Cu Tenda”,
implementat de Muzeul Național al Țăranului Român.
Am participat la un eveniment despre
noi modele de afaceri în Viena
În 9 martie
a.c., Biroul Europa Creativă România –
Cultura a participat la un atelier despre inovație în modelele de afaceri din
cultură și audiovizual organizat la Viena de Biroul Europa Creativă Austria.
În cadrul
evenimentului, reprezentanții birourilor Europa Creativă din România, Franța și
Austria au prezentat o serie de studii de caz din țările lor, iar un expert
independent a vorbit despre ultimele tendințe în domeniu din Marea Britanie și
a lucrat cu participanții, antreprenori și companii din sectoarele culturale și
creative, inclusiv din audiovizual, aflați în căutarea unor noi idei care să îi
inspire în dezvoltarea propriilor modele de afaceri.
Bianca
Floarea, coordonatorul Biroului Europa Creativă - Cultura, a prezentat modelele
de business ale Nod Makerspace și Zeppelin.
Istorie romantata ... Din Bucurestiul
de odinioara
Iată o expresie bucureșteană ce își
are tâlcul său îndepărtat.
La început
de secol (XX, n.n.) capitala trăia sub influența franceză. Deși Carol I adusese
cu sine o echipă de tehnicieni, medici, farmaciști, muzicieni și chiar mărunți
meșteșugari specializați, publicul continua să se orienteze tot către Franța, a
doua patrie. Cu rare excepții, – studii filosofice, muzicale, inginerești, –
clasa conducătoare și burghezia în general, își îndrepta privirea către Paris
pentru completarea unei instrucții superioare ce la noi în țară nu atinsese
încă nivelul occidental din pricina vitregiei vremurilor, provocată de
neîntreruptele ocupații străine.
Francofilia
se manifesta cu deosebire în câmpul modei. Cu toate că, prin venirea noului
rege de origină străină, se introducea în mod oficial ținuta apuseană în ce
privește înbrăcămintea, înlocuind definitiv reziduurile caftanelor ori
hlamidelor orientale și deși bărbații învesțmântați occidental erau denumiți
„îmbrăcați nemțește” sau cu haine ori strae nemțești (iar nu franțuzești sau
englezești), totuși Parisul constituia o adevărată aspirație atât pentru
bărbați, dar mai cu seamă pentru femei. Ca să atragă clientela, marile case
bucureștene de croitorie și pălării pentru cocoane purtau în mod obligatoriu
inscripții franceze. Chiar dacă proprietara se va fi chemat cu nume neaoș
terminat în „escu”, profesiunea era totuși înscrisă pe firma dela poartă cu
subtitlul „Maison de Couture”, „Robes et Manteaux” sau „Modes”: Madame
Stropșescu – Robes et Manteaux, sau Madame Caltaboșeanu – Modes; iar pe strada
Cometa era, în copilăria mea, un negustor pe care îl chema nici mai mult nici
mai puțin decât Georges Cacalețeanu – Coiffeur pour Dames. Franțuzești. Până și
omul de periferie, mahalagiul, sau chiar țăranul cosmopolit din județul Ilfov
nu se mai mulțumea să spună bună-ziua, bună-seara și mulțumesc, ci te saluta cu „bonjurică”,
„bonsoar”, „orevoà”, adăugând câte un „mersi” sau chiar „mersim” când voia să
fie mai acătării. Alteori, când trebuia să plătească, se scuza că nu are un
„franc” în buzunar sau măcar o „santimă„.
Îmi amintesc
de un caz tipic de molipsire franceză în acest „social life” bucureștean. În
fostul edificiu Crețulescu, în a cărui incinta se găsea și faimoasă biserică a
„lumii bune”, situată pe Calea Victoriei, peste drum de palatul regal, se afla,
pe lângă alte magazine, și unul de pălării al francezului Jobin, împământenit
la noi către încheierea veacului trecut (XIX, n.n.). Alături de ceilalți
confrați de pe Podul Mogoșoaei, faimoșii Georges, Philips, Fain & Melik,
Rubens, decreta moda bărbătească la pălării. Dar Jobin se impusese mai mult
decât concurența pentru că, în afară de „furnizor al curții regale”, fusese
primul a introduce la noi pălăria înaltă(chapeau haut-de-forme) și clackul, ce
făceau parte din ținuta de gală obligatorie, completând fracul, smokingul,
jacheta sau redingota. Oamenii de Stat, miniștrii, personalitațile importante
ale epocii nu găseau întru început această pălărie protocolară decât la
magazinul lui Jobin. Devenise atât de popular printre bucureșteni încât
noțiunea „pălăriei înalte” s’a confundat până la urmă cu numele negustorului ce
o introdusese, transformându-se în neologismul joben, înscris oficios în limba
română. La reuniunile mondene, balurile, recepțiile oficiale, se indica ținuta
de rigoare pe invitație cu recomandația vestimentară: „frac, clack sau
țilindru, mănuși albe”. Însă la seratele de categoria mai dărâmată sta scris:
„Ținuta obligatorie: Smoching, joben, mănuși albe„.
***
Era un alt
sector ce dorea să imite în oarecare măsura Parisul, anume acela al
variété-ului, café-ului cha ntant și cabaret-ului. Bineînțeles că și pe acestea
cetățeanul de rând le românizase articulându-le „ca la noi”: varieteu, cafeu,
șantan. În special „șantanul” avea sens pejorativ, iar biata cântăreață,
chanteuse sau dise use devenită „șanteză”, reprezenta un pericol pentru soțiile
legitime ale micei sau marei burghezii. Întreg programul sălilor de variétés se
alcătuia din numere importate. Acrobații și prestidigitatorii veneau din Italia
însă dansatoarele și cântărețele coborau direct dela Paris. Natural, erau de
categorie ceva mai… șubredă, fiindcă marile vedete de tip Mistinguette nu
începuseră să ne viziteze. Soseau totuși femei cu mult farmec, precum de obicei
întâlnești în corpul de balet fete mai frumoase decât prima balerină. Erau
elegante, aducând cu sine acel „nu știu ce” parisian, tulburător ca și
parfumurile franțuzești. Odată programul terminat, cu învoirea localului,
aceste „chanteuse” ori dansatoarele luau loc la masa publicului,
transformându-se în „dame de consumație”. Dacă în nemțește „eine Dame”
definește o cocoană în înțelesul cuvântului, în românește cuvântul „damă”
înfățișează femeia ușuratecă, derivând dela aceste „șanteze” cari voiau să fie
cocoane dar nu reușeau întotdeauna. Multe dintre ele exercitau însă cu farmec
și dexteritate o profesiune în care strălucește „gheisha” japoneză.
Bineînțeles
că în localurile dubioase și femeile erau dubioase. Având un procentaj la
băutura consumată, bietul client, mai ales provincial, care nu băuse decât o
sticlă-două de șampanie, se pomenea cu patru-cinci golite sub masă. Dacă
încerca să protesteze, „dama de consumație” îi șoptea discret la ureche:
„Chéri, nu șade frumos să faci scandal. Râde lumea de noi. Hai, fii cavaler și
plătește”. Și așa se ducea leafa cavalerului pe o lună.
***
Personal nu
am mai apucat decât două din celebrele varieteuri ale Bucureștiului de
odinioara: Majestic și Alhambr a, iar ultima faimoasă diseusă franceză la noi a
fost Nitta-Jo. Erau localuri „familiare” unde decența se dovedea indiscutabilă,
păstrând pentru bărbați doar izul nedefinit al lucrurilor oarecum prohibite.
Varieteurile populare, – era unul pe Calea Griviței, aproape de Gara de Nord,
ținut de un italian, Salatta, – încercau să le imite. Pe afișe de gust
îndoielnic erau scrise în versuri de poeți neștiuți, asemenea reclame:
La noi e mai bine ca la Majestic,
Toată trupa noastră joacă din buric.
Poftiți domnilor că-ncepe, e
fenomenal;
Ce e zugrăvit pe pânză-i viu și
natural!
Pe pânză erau violent pictate niște
turcoaice dansând „La danse du ventre”.
Revenind la
cele două faimoase localuri de lux, se întâmpla adesea ca soț și șoție să
poftească la masă o șanteză pentru simpla voluptate de a se afla în tovărășia
unei creaturi agreabile, celebră în București, ce purta cu sine ceva din grația
invidiată a Parisului. Mulți dintre boierii de odinioară au cheltuit enorme
averi, câte unii s’au ruinat, pentru unele din faimoasele vedete ale café-ului
bucureștean. Pentru marele public însă, ele au rămas ambasadoarele unui
rafinament particular, a unei gingășii sau extravaganțe deosebite. Era pe
vremea când numai „damele” își văpseau părul. Nu exista glorie mai mare decât
să circuli în public, pe stradă sau la cursele de cai, cu un asemenea exotic
personaj:
– „L-am văzut, ma chére, pe Cutare cu
franțuzoaica!” rosteau, cu invidie ascunsă, femeile de bună condiție.
Expresia se
banalizase într’atâta încât, în curând, favoarea de a fi întovărășit de o
așa-zisă franțuzoiacă, deveni sinonimă cu aceia de a merge la plimbare în
birjă, caleașcă sau muscal, ori numai pe jos, la braț, cu o simplă femeie
nostimă, fie dânsa de orice neam.
Florăresele
ambulante ale Bucureștilor, în totalitate țigănci, prinseră din zbor povestea
cu „franțuzoaica” și, ca să facă pe placul trecătorilor acompaniați, îi imbiau
la colțuri de stradă cu buchețelul de flori pe sub nas, complimentându-i cu
minciuna convențională, rostită într’o frază ce întotdeauna făcea plăcere:
– Conașuleee! Conașulee! Să-ți trăiască
franțuzoaica!
J. N.
Manzatti
https://georgeanca.blogspot.com.au/2018/03/citate-din-tacit.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu