PRIMĂVARA FRUMOASEI ELITE TROIENITĂ LA MISLEA
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
„Comuniştii au distrus şi au închis zeci de
mănăstiri şi alte
lăcaşuri de rugăciune, alungând în lume
închinătorii din ele,
şi au umplut, în schimb, ţara de temniţe în
care sute şi mii de
oameni, mulţi dintre ei fără vocaţie de
<<închinători>>, au fost
transformaţi în veritabili monahi şi
asceţi.”
(DEMOSTENE ANDRONESCU)
În temniţa aceea sinistră, bântuită de
toate fantomele răului sufletele primăvăratice, doldora de viaţă, mustind din
trupurile încătuşate s-au legitimat soartei înveşmântată în Suferinţă cu
Iubirea lor înmugurită, îmbobocită, cerească.
Ştiind că Dumnezeu este IUBIRE şi nu se
poate ajunge la Iubire decât pe calea Adevărului, Tinerele ortodoxe au
îmbrăţişat în suferinţă Iubirea. „Toate încercările pe care le avem noi sunt
încercări de iubire, sunt teste de iubire, sunt teme şi probleme de iubire pe care
noi trebuie să le rezolvăm în duhul adevărului.” (Aspazia Oţel Petrescu,
Interviuri, Fundaţia Iustin Pârvu, Petru Vodă, Aprilie 2018, p. 49)
Dincolo de zidul suferinţei golgotice,
sufletele lor imaculate au trăit mistic viaţa culturală, imnul liturghiei
ortodoxe, înălţându-se într-o profundă elevaţie spirituală.
Prin jertfa Generaţiei de la 1948, în care
au sălăşluit deplin Suferinţa şi Iubirea s-a odrăslit întru eternitate o clipă
mistică dacoromână astrală.
Prin sacrificiul suprem al vieţii pământene
se dobândeşte libertatea Vieţii cereşti.
Scara Suferinţei Aspaziei Oţel Petrescu a
avut 14 trepte, 14 ani de închisoare.
În timpul vieţii mirene Aspazia era în faza
pregătirii Licenţei la Litere şi Filosofie-Cluj, fiind una dintre studentele
cele mai apreciate ale filosofului Lucian Blaga.
Împreună cu prietena ei de suflet, poeta
mistică Zorica Laţcu,viitoarea Maica Teodosia, ucenica Părintelui în suflet
văzător, au mers la Mănăstirea Sâmbăta de Sus la Părintele Arsenie Boca, pentru
mărturisire şi călăuzire: să rămână mireană ori să se călugărească?
Marele Duhovnic le-a primit cu bucurie, le-a
ascultat, le-a văzut frământările, iar seara le-a invitat la cina-agapă.
Aspazia a fost fascinată de prezenţa mistică a Părintelui. „Părintele Arsenie
Boca era numai lumină. Când cădeau privirile Părintelui Arsenie Boca pe tine
simţeai, ştiai, nu ştiu de unde ştiai, nu ştiu cum simţeai, dar erai sigur că
te priveşte Lumina.” (Aspazia Oţel Petrescu, Interviuri..., p.12)
După câteva îndrumări Duhovnicul Ardealului
i-a spus: „Îţi dau un cuvânt pentru toată viaţa ta şi-ţi dau un sfat. Cuvântul
pe care ţi-l dau pentru ascultare este următorul: Cine caută să scadă la crucea
lui, mai mult îşi adaugă.” (ibid., p.12)
Părintele privea apoi undeva departe înspre
destinul ei şi o binecuvânta cu voce tare: Dumnezeu să îţi ajute, copilă!
Iar privea, vedea, înţelegea şi iar
binecuvânta, de 14 ori. Unul dintre iubitorii marelui Duhovnic, Părintele
Antonie avea să-i spună studentei Aspazia: <<Ai să treci prin atâtea
încercări, câte binecuvântări ţi-a dat Părintele>>.
Scara Suferinţei ei a împletit-o cu scara
Bucuriei. Şi-a lăsat întreaga tinereţe la picioarele lui Iisus Hristos şi-a
luat Crucea şi a plecat spre Golgota temniţei.
„Pe drumul crucii către Golgota pătimirii,
prima oprire va fi la Mislea, mănăstirea de odinioară care din 1924 fusese
transformată în închisoare sortită încarcerării atât a deţinutelor politice,
cât şi a celor de drept comun. Bisericuţa de la Mislea avea să ne fie inimă de
lumină în iadul de jale ce ne aştepta.” (ibid., p. 16)
Bisericuţa Mislei se născuse ca o pustnică
înveşmântată într-o sihăstrie de lemn.
Petru de la Argeş, respectiv Radu Paisie
Domnul Ţării Româneşti (1535-1545) a ctitorit şi închinat Sfintei Treimi la
Mislea o biserică din piatră în anul 1537.
Soarta ei ca şi a norodului român a fost
deseori şi pe rând vitregită, când de turci, când de tiranul Mircea Ciobanu.
Cel mai luminat Voievod al nostru şi al Europei, până la Dimitrie Cantemir,
Petru Cercel a refăcut-o şi a înzestrat-o domneşte. La fel continuă gestul
princiar şi fratele său, Mihai Viteazul. Marele prinţ al culturii Matei Basarab
îi poartă grijă părintească, eliberând-o de sub omniprezenta jurisdicţie
grecească, dăruind-o monahilor români la 1639 şi păstoreşte până în timpul lui
Carol I de Hohenzollern, când este transformată în temniţă pentru delicvenţii
minori la 1869. Ferdinand, regalul figurist al monarhiei române, ridică temniţa
unchiului său la treapta de închisoare pentru femei în anul 1924. Cutremurul
din 1940 a zgâlţâit-o destul de puternic afectând-o grav. Biserica a fost
refăcută şi culmea destinului, la pictura ei au contribuit deopotrivă eleve
naţionalist-creştine şi tinere comuniste, deţinute persecutate religios şi
deţinute politic, graţie regimului antonescian. Trei din pictoriţele comuniste
amatoare, probabil cele mai bune împreună cu lotul cel mare al studentelor şi
elevelor naţionaliste au beneficiat şi de grija comunistă, întâlnindu-se iarăşi
la Mislea. Una din lotul amator al pictoriţelor roșii s-a desprins definitiv
ajungând pictoriţă de biserici... Cutremurul din 1977, afectează Biserica, dar
ea rămâne în picioare. În 1979 „biserica este dinamitată şi cărată la râpă de
buldozerele ceauşiste”. (Aspazia Oţel Petrescu, Stigat-am către Tine, Doamne...
Memorii/ Anatolie Oţel, Cântece-Poezii. Ed. Evdokimos-Fundaţia Profesor George
Manu, Bucureşti-2016, p. 98; Crucea de la Miercurea Ciuc şi Paraclisul
„Naşterea Maicii Domnului” de la Mislea. Ed. Scara, Bucureşti-2001, p.69)
La chinul care concerta permanent în temniţa
rece, sfredelită de ură, prin foame, frig, sudălmi, ameninţări, tortură fizică,
psihică, religioasă singurul lucru care nu se astâmpăra era graiul lacrimii
continue. Al Suferinţei ca binecuvântare!
Există însă şi un grai al lacrimii de
bucurie, simţământul acela de recunoştinţă în care lacrima este fierbinte,
fiindcă în ea stă aprins tot focul sufletului izbăvitorului.
Graiul lacrimii continue se contopeşte
divin, vestalic valah, sublim cu graiul lacrimii de bucurie provocând în
sufletul dac iertarea prigonitorilor.
Aşa s-a întâmplat şi cu directoarea temniţei
lor. Directoarea închisorii Mislea era fiica unui sculptor şi se numea Elena
Tudor. Ea se remarca esenţial prin cinci lucruri: era licenţiată în Filosofie,
ilegalistă, căpitan M.A.I., deputat în M.A.N., şi simula perfect teatral o
permanentă răzvrătire la suprafaţă, dar şi una reală, lăuntrică.
În prima fază directoarea a debutat ca o
fiară înspăimâtătoare faţă de deţinutele politic persecutate religios, dar pe
măsură ce cruzimea ei se poticnea de blândeţe, pe măsură ce bestia din ea
întâlnea frumosul pe chipul fecioarelor blajine, Diri s-a înmuiat, dar şi-a
simulat în continuare ferocitatea sa. Demonstraţiile ei nu porneau dintr-o
natură vulgară ori vreun impuls meschin, ci pentru a-şi masca crunta şi amara
decepţie ce s-a revărsat din idealul demonic ateu în care crezuse şi se
angajase cu toată fiinţa şi elanul ei. Întâlnind însă tinere frumoase,
deştepte, credincioase, cu caractere tari, cu valori morale profunde, cu o
spiritualitate de o înălţime ameţitoare, cu o generozitate aristocrată care îi
copleşea pe persecutorii care le torturau, cu permanenta voinţă spre dăruire
totală, spre jertfă Diri, pur şi simplu a fost interzisă.
Se pare însă că în tot sistemul comunist al
nomenclaturii, Diri a fost un caz unic.
I s-a sugerat posibilitatea de a munci
într-un atelier de croitorie care poate da producţie importantă. Atunci Diri a
propus confecţionarea de costume populare.
Cu timpul s-a adăugat dorinţei lor, voinţa,
interesul şi beneficiul Ministerului de Interne, cu un atelier de artă
decorativă şi unul pentru covoare pentru export.
Hămesite de foame, dar cu acul în mână şi cu
bucuria în suflet sutele de deţinute politic, frumoase au realizat adevărate
colecţii de artă care au luat drumul exportului.
„Îmi amintesc de Ani O., o fetiţă de pe la
Beiuş cred, de o frumuseţe angelică; cum stătea cu capul plecat pe spuma albă a
lucrului părea o Cosânzeană coborâtă din basm, încarcerată în casa zmeului,
osândită să brodeze la cămaşa românească. O altă fată frumoasă, Felicia M.,
avea o graţie nespusă în felul cum trecea cu acul prin pânză, părea că trasează
prin aer o spirală fermecată, menită să facă să sară zăvoarele blestemate.”
(Aspazia Oţel Petrescu, Stigat-am către Tine, Doamne... Memorii/ ..., p. 183)
Faptul că din mâinile lor de aur, din
inimile lor calde şi din sufletele lor curate cămăşile româneşti, regal
executate, vor duce arta naţională peste mări şi ţări le-a hrănit, le-a luminat
şi le-a înălţat conştinţa lor morală, bucurându-le până la ceruri.
„Brodând ancestralele noastre motive noi am
reîntâlnit gestul creativ al bunelor şi străbunelor noastre. Am fost bucuroase
că vor pleca peste hotare cămăşile noastre româneşti impecabil executate de
românce adevărate. Nu a fost o întâmplare că au ajuns în mâinile noastre.”
(ibid., p. 186)
Lângă broderia frumoaselor cămăşi naţionale,
fetele frumoase: Geta, Viorica, Bibi, Lica, Lenuţa, Nina, Iulia, Dori,
Veronica, Aspazia, Frida, Maria I, Lucica, Gigi, Coculeana, Cocoloş, Madi,
Aleutina, Beniamin, Sofica, Loliţa, Ileana A, studentă la Conservator, Dochiţa,
Michi, Mimi-surori, Adela, Viruş, Olimpia medicinistă (la ea totul era ordonat
şi perfect), Goti, Constanţa-vâlceanca (poseda un umor rafinat şi modele de
altiţă din memorie) ş.a., mai ţeseu la fel de frumos povestiri din amintiri,
piese de teatru, cântece, romanţe, recitări, umor, jocuri, poezii. (ibid., p.
147-197)
Poeziile genialului Radu Gyr puneau diadema
de aur, peste acele recreaţii spirituale ale tinerelor frumoase, politic
încarcerate: femei, mame, studente şi eleve.
Splendoarea feminină era întruchipată de
corola bobocilor de tradafir a elevelor.
„Tinereţea şi frumuseţea remarcabilă a
elevelor impresionau în mod deosebit. Ţi se strângea inima când le vedeai în
plină formare, chinuite de foame, de frig şi toată mizeria în care le aruncase
o justiţie criminală.” (Aspazia Oţel Petrescu, Strigat-am către Tine Doamne...
Ed. Axa Botoşani-2004, p. 166)
Inspiraţia harică se pogora peste
dimensiunea mistico-ascetică a trăirii creştine.
Dumnezeu înflăcărează văpaia mistică a
creştinului poet, transferând-o, înălţând-o de la Chipul sublimului artistic,
la Icoana sublimului mistic, întrupând astfel Frumosul pururea ca taină a
frumuseţii veşnice.
Coculeana a ţesut din fiinţa ei suavă,
enigmatică Cavalerul Rozelor, o feerie în versuri, unde eroina era o elevă
tânără ce-ţi tăia respiraţia cu frumuseţea ei.
Gigi i s-a alăturat artiştilor cu o
remarcabilă romanţă compusă de ea (este poeta Eugenia Indreica Damian, care
trăieşte, iubeşte poezia şi scrie): „Aş
vrea să cânt pe strune ruginite/ Când amintirea scutură petale./ De ce ai ochi
atât de verzi, iubite,/ Ca un adânc de ape tropicale?// De ce ţii taina
codrilor ascunsă/ În verdele atât de crud şi-amar?/ Când frunze cad îngălbenite-n
vânt/ Îţi murmur melodii calde, senine./ E dureros de dulce al meu cânt/ Ca
şi-amintirea clipelor cu tine.”
Gigi avea un suflet miraculos, cu o
sensibilitate mistică ce emana o emoţie serafică din care se revărsau în jurui
sublime binecuvântări astrale. „Nimeni ca ea n-a ştiut să arunce vălurile albe
ale frumuseţii peste realităţile hâde ale închisorii. A înălţat atâta frumuseţe
şi atâta bucurie peste atât de multe inimi îndurerate cu glasul ei minunat, cu
cuvântul ei măiestrit, cu mâinile ei făuritoare de nespuse gingăşii; Gigi a
fost aurora boreală a închisorilor pe orizonturile îngheţate ale
temniţelor.” (Aspazia Oţel Petrescu,
Stigat-am către Tine, Doamne... Memorii/ Anatolie Oţel, Cântece-Poezii..., op.
cit. p. 221)
Fermecătoare era şi poezia lui Cocoloş, o
fiinţă mirifică, prelinsă ca o vioară din mâinile lui Enescu, potrivind-o
miraculos ariei unei celebre romanţe de demult...
„Aş vrea să-ţi scriu despre iubire,/ Despre
noroc sau despre moarte,/ Dar colţul meu de cer subţire/ E prea înalt, e prea
departe.// Aş vrea ca mâna prin zăbrele/ Să poată apuca o stea,/ Dar stelele-s
la fel de grele/ Ca sufletul, ca viaţa mea.// Aş vrea să-ţi scriu lângă
fereastră/ Povestea ca o-nchipuire/ Ce seamănă cu viaţa noastră,/ Aş vrea să-ţi
scriu despre iubire.// Aş vrea ca palmele întinse/ Să-ţi netezească fruntea
tristă,/ Dar palmele sunt reci de vise/ Şi strâng doar lacrimi în batistă.”
Frumoasa Madi uluia prin claritatea
fermecătoare a sufletului ei cald, ce pulsa liric.
„Şi noi am vrut spre culmile-azurate/ Să tot
urcăm şi să ajungem sus;/ Şi noi am vrut, de-acest vis fermecate,/ Să mergem
încet în urma lui Iisus.// Dar un vânt năprasnic cu urlete de fiare/ Cărăruia
strâmtă ne-a întunecat./ Ne-a pus cătuşe, lanţuri la picioare,/ Dar ne-a rămas
în suflet visul fermecat.// Luptat-am în furtună cu trupurile frânte,/ Cu
mâinile-ncleştate pe speranţe prigonite,/ Dar cu nostalgia cărăruiei strâmte/
Am urcat mereu spre zările însorite.// În noaptea de beznă, în noaptea de
plâns,/ Aţintită-i privirea spre piscuri de soare,/ Lumina apare, întunericul
e-nvins/ Şi vrerile noastre-s biruitoare.” (Ianuarie 1954)
Atmosfera devenise înviorătoare. Diri
primise o iie regală. Se râdea, se cânta, se dansa. Se primeau pachete
consistente de acasă..., până într-o zi cânt coţofenele au emanat ciripitul lor
ţipător a pagubă... Riposta nu s-a lăsat prea mult aşteptată.
Directoarea mai avea antecedente. Făcuse la un moment dat un gest care
putea să o coste scaunul, funcţia, libertatea, viaţa, pentru favorizarea
banditelor...
„...peste 500 de deţinute au primit un ghem
de lână din care să-şi facă o căciuliţă cu care să poată suporta iarna.”
(Aspazia Oţel Petrescu, Interviuri..., p. 61)
Lâna provenea din deşeurile de la covoarele
persane, iar fetele au făcut-o gheme.
Înainte de anchetă s-a petrecut un fapt
realmente miraculos. Marieta mâna dreaptă a directoarei îi cere Aspaziei, deşi
era noapte s-o însoţească la birou. La lumina palidă a becului şi-a desluşit
directoare stând pe scaun plângând. Lucru incredibil...
„Mi-a venit să-mi fac cruce. Nu mi-aş fi
imaginat că femeia aceea, care era de o asprime şi de o duritate nemaipomenite,
poate să plângă. <<Măi, Prăzulică, care crezi că este cea mai mare
suferinţă pe care poate să o îndure un om sau pe care poate să nu o îndure,
care poate să-l termine?>>... Ştiu eu, domnişoară, probabil că atunci
când iubeşti pe cineva şi vezi că te trădează. Şi ea a zis: „Da este o durere
şi asta într-adevăr, dar peste asta treci, din asta nu moare nimeni.” Zic:
„Atunci trădarea unui prieten. E mai dureroasă.” „Da, într-adevăr, dar nici din
asta nu moare nimeni,” Şi am zis: „Atunci nu ştiu din ce durere poate să moară
cineva, lăsând la o parte tortura, supliciul, o moarte intempestivă pe care
cineva n-o poate suporta.” Şi ea zice: „Nu. Măi, cea mai mare durere este
atunci când eşti înşelat în propriul tău ideal”. (ibid., p. 63-64)
Alexandru Vişinescu a fost tartorul principal al anchetei, iar Aspazia
Oţel care lucra la biroul tehnic era încriminată prima. Tortura care i-a
aplicat-o a fost satanică.
Pentru a obţine declaraţii compromiţătoare
la adresa directoarei, Aspazia a fost ţinută între 1-8 Februarie în cea mai
aprigă iarnă a anului 1954, la izolator. A intrat în comă hipotermică, dar şi
în post şi rugăciune nu pentru a se salva pe sine, ci pe Diri.
De fapt, dreptatea, nu pe Diri. Şi celelate
fete-deţinute au ţinut post cu apă şi pâine (porţia promisă fiind de 300
grame,dar în realitate rămânea firimitura de 5 gr).
A venit şi nădăjduitul ajutor de la
Dumnezeu, surpându-se din conducerea comunistă toată ramura ilegalistă. „Atunci
a fost acel proces mare cu deviere de dreapta şi începând cu Ana Pauker, toţi
au fost închişi. Şi am zis: Uite, s-a schimbat un sistem întreg ca să fie
salvaţi câţiva oameni: directoarea şi noi care eram implicate pe lângă ea.”
(ibid., p. 56)
Până a venit procurorul de la Capitală,
fetele cu Aspazia în frunte au pregătit prin morse apărarea, cu martori, cu
detalii, cu amănunt, cu tot.
Aspazia şi-a pledat apărarea ţesută cu tâlc
în faţa procurorului şi a securistului ungur. Socotind că maghiarul este un
pitic în ale cunoaşterii, Aspazia s-a exprimat radical, astfel că hunul a rămas
chitit, pe ciuci, rezervându-şi doar un schelălăit timid: „Se observă în
dumneata un proces de negare.” Procurorul fiind inteligent s-a amuzat, dar s-a
şi îmbufnat fiindcă a fost tradus de o filoloagă deşteaptă, habotnic ortodoxă
şi pe deasupra naţionalistă. Şi-a muşcat limba, a înjurat în gând, dar i-a
apreciat superioritatea spiritului. Nu a cedat însă complet. S-a dus la geam,
apoi în pas alergător s-a întors spre acuzată şi „a izbit puternic cu piciorul
în scaun. Eu am avut impresia că vine să mă pocnească, că era o obrăznicie din
partea mea să pufnesc în râs faţă de un organ anchetator-chiar era un tupeu-dar
ma pufnit râsul la expresia ăluia care voia şi el să se exprime mai elevat şi a
zis o prostie. Mi-am zis: „Acesta mă pocneşte, mă mătură de pe scaun.” Şi într-adevăr m-am dus cu scaunul aşa şui, o
bucată de vreme, în spate, din lovitura aia şi când am văzut că a lovit în
piciorul scaunului şi se uită atent la mine, puţin contrariat, mi-am zis: „Oare
ce l-o fi apucat? Mi-a dat Dumnezeu un judecător nebun.” Şi am aşteptat să se
explice şi el a spus: <<Băi, din ce aluat sunteţi făcuţi voi? Că dacă
cineva îmi făcea mie treaba asta, eu săream în picioare... Tu nici n-ai clipit
măcar. Nu că n-ai tresărit, nici n-ai clipit”... El a făcut o experienţă cu
mine şi eu i-am spus: „Pot să vă dau un răspuns, dar n-o să vă placă şi chiar
s-ar putea să mă înjuraţi dumneavoastră pentru răspunsul acesta.” Şi el a spus:
„Ei, totuşi hai să încercăm.” Şi am zis: „Noi credem în Dumnezeu!”- şi a avut o
tresărie, dar a dat răspunsul pe care trebuia să-l dea, că era de faţă şi
securistul şi a zis: „Eh, poveşti de adormit copiii.” (Aspazia Oţel Petrescu,
Interviuri..., p. 90-91)
Toţi misticii români, ortodocşi din închisori
şi din afară aveau inima mistuită de Sori: Cerul sfânt, Pământul sacru al Vetrei străbune şi Mitul
naţional-Mihail Eminescu.
În drumul sinelui către Dumnezeu, Omul
creştin: bărbat şi femeie prin rugă, cânt, poezie, răbdare, nădejde,
mărturisire, umor, har, fapte bune, adevăr, suferinţă, iertare, libertate,
cruce, naţionalism, ei îi vorbesc de fapt lui Dumnezeu.
Când însă ajung deasupra tuturor, la aura
Iubiri, atunci le vorbeşte Dumnezeu lor.
Cu dreapta credinţă, lumina harului
Adevărului şi dragostea lui Dumnezeu în suflet te puteai întoarce apoi către
sine însuţi, îndumnezeindu-te.
Pe această treaptă mistică, popasul este
bucuria de a fi permanent cu Hristos.
Postul şi rugăciunea sunt braţele care
leagănă la sân Odorul-Credinţă prin care creşte neîncetat pe calea iluminării
Iubirea.
„Noi ne-am salvat în închisoare într-adevăr
prin rugăciune şi prin această iluminare pe care ne-a dat-o Iisus direct, că
spune: <<Eu sunt printre voi fiindcă sunteţi în numele Meu, şi unde sunt
Eu nu poate fi decât iubire>>. Dar suferinţa nu mi-a luat-o. Noi am
simţit suferinţa în continuare. Ne era foame, ne era frig, eram insultate,
eram călcate în picioare, eram ţinute în
mizerie, eram închise de fiecare dată la cel mai mic gest de răzvrătire, de
orice formă ar fi fost. Eram pedepsite crunt, dar noi ne-am însuşit această
suferinţă. Ne-am dat seama că asta a fost chemarea noastră-generaţia’48, în
special studenţii şi elevii.” (ibid., p. 32)
Conştiente că Suferinţa vine de Sus,
Frumoasele Femei Ortodoxe i-au deschis braţele şi inimile pentru a preface
amarul lor în dulce binecuvântare.
Ele ştiau că Suferinţa este deci o chemare
şi au ales-o. Ele însele alegându-se.
Demnitatea
lor s-a consacrat când au considerat Suferinţa ca pe o divină Onoare. Onoare
Hristică, fiindcă Mântuitorul le-a oferit ceva din Suferinţa Lui, dar şi marea
Sa Iubire. Iubirea întru Hristos se brodează pe ţesătura sufletelor nobile
înlăcrimate.
Suferinţa lui Iisus fiind permanentă, El
dăruieşte puţin din Suferinţa Sa, celor chemaţi pentru a-i alege, luând astfel
de la ei Suferinţa lor cea mare.
Aşa cum Măicuţa Domnului poartă lacrimile
tuturor şi Hristos poartă continuu Crucea cea mare a tuturor, celor care consimt Suferinţa Jertfei Sale
mântuitoare a Crucii.
Prin filocalia trăirii, prin harul liric,
prin sofianismul sufletului ei mistic Maica Teodosia- Zorica Laţcu a surprins
crucile mulţilor pătimitori ai săi împreunate în Crucea lui Iisus.
„Înspre tărâmul celălalt,/ E loc închis cu
gard înalt;/ Dar am văzut, printre uluci,/ Atâtea cruci, atâtea cruci...//
Părea tot locul ţintirim,/ Păzit cu zbor de Heruvim,/ Cu cruci de piatră, albe,
mari,/ Cu cruci de brad şi de stejar.// Şi cruci de-argint şi de oţel/ Cerneau
lumină peste el,/ Iar cruci de aur şi de fier/ Sclipeau ca semnele pe cer.//
Atâtea cruci mi s-au părut/ Că toate una s-au făcut./ O cruce mare strălucea./
Sub greul ei un Om zăcea.//
-Tu cum de
poţi să le mai duci,/ Atâtea cruci, atâtea cruci?...” (Zorica Laţcu-Teodosia,
Poezii, Ed. Sofia, Bucureşti-2000)
„Primăvară
dulce”-imnul care prohodeşte Săptămâna Patimilor Domnului a răscolit de două
ori serafic sufletul sensibil al Aspaziei Oţel Petrescu: odată la Sâmbăta de
Sus, sub binecuvântarea Părintelui Arsenie Boca, iar a doua oară la Mislea în
Primăvara anului 1954, primăvară în care m-am născut eu şi tot o primăvară de
suflet a fost când am cunoscut-o pe distinsa Mărturisitoare mistică Aspazia
Oţel-Crăiasa eseului creştin.
Numele
eroinei noastre semnifică două înţelesuri divine: Aspazia-Înfiere întru Hristos
şi Ispazia-Înălţare întru Hristos. Indiferent cum ne pronunţăm ea este
arhibinecuvântată.
Iată ce
broda atunci miracolul martiriului creştin ortodox, asceta-mistică Aspazia:
„Acea
primăvară părea că vine din toate direcţiile.
Venea
dinspre cer în reverberaţii de lumină pură ca o inimă plecată adânc în
rugăciune, pe altarul iubirii fără de „sine”.
Venea
dinspre pământ, clocotind în ape multe; clocotind ca o inimă eliberată de
frânele eului, gonind nestăvilit spre limanul unei iubiri fără de „sine”.
Venea
dinspre trecut, din catacombele amintirii, în imnuri arzătoare; arzătoare ca o
inimă cuprinsă de flăcările de adorare ale iubirii fără de „sine”.
Venea
dinspre viitor în valuri de arome, înmiresmată ca o inimă ce cade şi se mistuie
total în abisul infinit al iubirii fără de „sine”.
Da,
primăvara noastră venea din toate direcţiile şi de foarte de sus.
Venea de pe
Cruce, unde Însăşi Iubirea se jertfea pe Sine.” (Aprilie 1954, Mislea)
Primăvara Elitei Frumoase Ortodoxe, a înmugurit verde,
dar n-a mai odrăslit firesc în ghiocelul vieţii lor, apucând doar să
îmbobocească, însă n-a mai înflorit în petale de trandafir înmiresmat, nu s-a
mai prins în corola mirifică a mărgăritarului, tămâioarele viselor lor s-au
ofilit odată cu parfumul lor celest, candelabrul păpădiilor s-a sfărâmat în mii
de steluţe spulberate spre abis, leandrul n-a mai înflorit, cucul n-a mai
cântat, mierlele şi-au prohodit viersul, ciocârliile şi-au curmat trilul divin,
rândunelele au bocit continuu, dar în tulpina suferinţei a odrăslit cu dragoste
prin ramurile ei, Vara falnicului Stejar ce s-a răsfrânt în Autumnala pictură
cerească, prin cromatica diversităţii Martiriului binecuvântat.
Toți cei
care am avut privilegiul să fim primiți în sanctuarul sufletului eseistei
mistice ASPAZIA OȚEL PETRESCU am trăit revelația Iubirii necondiționate a
aproapelui cum nu o poți înțelege poate trăind creștinește o viață întreagă.
Sunt privilegiat cert deoarece am păstrat lungile noastre discuții –amintiri,
zeci de ore, înregistrate video dar, un
dor profund de vibrația unică ce o simțeam în preajma RUGULUI APRINS – ASPAZIA mă stăpânește adesea
!
Admiraţie şi
veneraţie tuturor Fecioarelor, Femeilor, Mamelor pătimitoare şi urmaşelor lor!
Fond de
carte, bibliofil Dumitru Ionescu-Bucureşti.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu